Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:34

Mand schreef:
Ik denk dat dit het perfecte voorbeeld is van waarom mensen een vooroordeel hebben over vegans :=

Nou inderdaad, is er meteen één voor de foeiknop.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:35

Je wordt fitter en gezonder van geen vlees eten.
En arragant, en onaardig en een ziekelijke hang om anderen de les te lezen..

Nahh tot die bijwerkingen er niet meer zijn eet ik wel wat vlees. :+

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:36

Amy223 schreef:
Geen vlees eten is iets wat ik niet begrijp. Ik vind het gewoon te lekker en ben er van overtuigd dat het bij een gezond dieet hoort. En ik zeg niet dat je het iedere dag moet eten.

Dus, deze dikke vetkop van 1.60 en 60 kg gaat zo even met haar worstenvingertjes naar de supermarkt een lekker biefstukje halen. :9

_/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/*

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:36

Mikhaila Peterson doet een carnivore diet. Ik wil niet zeggen dat ik het 'HET' dieet vind. Maar om nou te zeggen dat ze er ongezond uit ziet...?

Mensen veranderen pas als de pijn van hetzelfde blijven te groot is. Dit doen ze pas als ze zelf dus op zo'n punt komen. Je kan ze 500 docu's laten zien, als het bij hunzelf geen knop omzet dan ja.. dan is dat zo. Je er ergerlijk mee bemoeien op zo'n manier werkt niet.

Op denigrerende toon over deze groep mensen praten werkt, naar mijn inziens, ook averechts. Zo krijgt 'jouw' groep mensen een negatief sociaal beeld. En bijna niemand wil in de kern bij voorbaat een negatieve associatie hebben. Dat is die gatekeeping die in zijn werk staat.

Overigens is het feit dat mensen in de jaren 50-60-70 slanker waren dan wij niet te relateren aan enkel vlees consumptie zoals je doet beweren. De algehele consumptie is een stuk ongezonder geworden omdat slecht voedsel beter toegankelijk is. Er word ingespeeld op dat de consument steeds minder tijd heeft om te koken. Dus snelle maaltijden winnen daar grond en die zijn niet altijd gezond. (Dat rijmt!)
Maar dat is absoluut niet enkel te verwijten aan vleesconsumptie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:37

Ninx schreef:
Ik denk dat jij inhoudelijker moet lezen.

Nope. Ben blij dat ik iemand niet veroordeel om teveel kilo's en spekvingers en dikke koppen

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:39

8nnemiek schreef:
Ik ga niet mee doen aan de discussie over dikke mensen, dat is me ook wat te veel offtopic..
Maar dit zinnetje viel me op, en ik hoor dit dus vaker:
sporten schreef:
1 dag zonder vlees zouden wij niet zonder kunnen

Kun je uitleggen waarom niet? Gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Is dat simpelweg omdat je het zo lekker vind? Is het een verslaving?
Ik houd bv van chocolade, maar zou prima een dag zonder kunnen, of een week.

8)7 8)7 8)7

We hebben niet voor niks hoektanden wij zijn vlees en groenten etters
Vlees is gezond voor ons lichaam en we hebben het nodig :9 :wave:

Kinke

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

sporten, wil je aub je naam veranderen. Vlees eten en zo'n naam hebben dat kan niet ;) :D

Anoniem

Misschien kunnen wij deze discussie, die meer en meer op de man wordt gespeeld, stoppen? Dan kunnen wij terug gaan naar het fijne topic wat het hiervoor was :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:40

Kasmir schreef:
Ik vind dit een lastige. Ik vind het inderdaad wel hypocriet als je zegt dat een hond bij z'n nekvel pakken tot hij jankt dierenmishandeling is (wat het is) en vervolgens lekker een varkentje dat z'n korte leven niets anders dan dierenmishandeling heeft gekend opeet.
Anderzijds zit het hele leven vol met dergelijke frustraties en ik denk dat iedereen ze wel op een vlak voelt, soms is het ook gewoon beter even niets te zeggen. Zat net een topic te lezen over wat nu de beste airconditioner is voor in je huis. Dan denk ik, super de aarde warmt op en als reactie daarop gaat iedereen apparatuur kopen wat de aarde nog meer opwarmt weten we iig zeker dat onze kinderen geen planeet meer over houden om op te leven.

Het probleem is dat als je jouw mening door iemand anders z'n strot probeert te proppen dit alleen maar tot weerstand leid. Ik probeer zelf mijn leven zo ecologisch als me lukt in te richten en hopelijk kan ik daar al is het maar 1 iemand anders mee inspireren. Het gaat er niet om of je alles perfect doet, het gaat er in mijn ogen om of je er over nadenkt en of je jezelf durft uit te dagen een stapje terug te doen. Dat kan voor een groot vleesliefhebber de keuze zijn om 1 of 2 dagen minder vlees te eten, of om het vlees enkel nog maar biologisch of nog beter bij de boer te kopen. Mijn inziens is het probleem dat er direct gewezen en verweten wordt en dit zal echt niet tot gedragsverandering leiden.

Volstrekt waar.

En de gebalanceerde volwassen lezer in mij beaamd dat volmondig.

In een wereld die op z'n kop staat en waarin de intensieve veehouderij een bron is van zoonose virussen, klimatologische ellende en humane gezondheidsproblemen, vind ik het wel eens lastig in die zen-modus te blijven. Hoe anderen consumeren, heeft een directe invloed op hun omgeving. In een wereld waarin je graag goed doet, wil je dus ook je verantwoordelijkheid nemen naar anderen.
Het tempo waarin het mis gaat, en het tempo waarin de mensheid geneigd is tot veranderen is niet erg evenredig.... en dat is beangstigend en frustrerend.

Toch blijft loslaten het paradigma. Op de Titanic bleef het orkestje ook doorspelen tot het schip onder de zeespiegel verdween. Zo zullen mensen blijven vliegen, vlees eten, airco's kopen en zwembaden vullen tot we van de aardbol afdonderen. Maar je opwinden heeft inderdaad weinig zin.

Loslaten dus.... en misschien moet dit topic maar even ontstippen :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:43

Ninx schreef:
Op de Titanic bleef het orkestje ook doorspelen tot het schip onder de zeespiegel verdween.

_O- _O- :')

Hele goede vergelijking .....
Mensen die letterlijk seconden weg zijn van verdrinken en de huidige consumptiemaatschappij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:44

sporten schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ga niet mee doen aan de discussie over dikke mensen, dat is me ook wat te veel offtopic..
Maar dit zinnetje viel me op, en ik hoor dit dus vaker:
"1 dag zonder vlees zouden wij niet zonder kunnen"

Kun je uitleggen waarom niet? Gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Is dat simpelweg omdat je het zo lekker vind? Is het een verslaving?
Ik houd bv van chocolade, maar zou prima een dag zonder kunnen, of een week.

8)7 8)7 8)7

We hebben niet voor niks hoektanden wij zijn vlees en groenten etters
Vlees is gezond voor ons lichaam en we hebben het nodig :9 :wave:

Goh wat een fijne reactie, duidelijk te lezen dat je een vlees en groente etter bent ja :')

Nee even serieus, ik stel een nette vraag. Een net antwoord zou wel op zijn plaats zijn. Daar zijn geen sarcastische smilies voor nodig.

Begrijp ik goed dat je vindt dat je geen dag zonder vlees kan vanwege je gezondheid? Ben je dan bang dat je ziek wordt?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-08-20 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:45

Sporten en vlees eten gaat heel goed samen

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:46

Kinke maakte een grapje, Sporten :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:51

sporten schreef:
Iedereen mag denken wat hij of zij denkt en wilt leven maar je kan het voor een ander niet invullen

Wij eten vlees ( kopen bij boerderij vlees pakket koe of varken je weet waar het dier vandaan komt, gegeten heeft en geleefd heeft )
Ja we eten eieren van eigen kippen we geven speciaal samengesteld voer je weet wat je eet en de kip ook, we eten onze eigen kippen na 3 jaar die een prachtig leven hebben gehad ook zelf op
Mijn man is Imker we hebben eigen honing
Groenten, aardappelen verbouwen we in eigen tuin waar de kippen mest op komt
Veel heeft bij ons een functie

1 dag zonder vlees zouden wij niet zonder kunnen

Veel doen we puur en dat het dier goed heeft gehad vinden we belangrijk en dat jij weet waar vandaan komt en heeft geleefd en heeft gegeten
Het slachten ook rustig gebeurd geen stress in het vlees

Onze honden en 2 katten eten elke dag runder hart en runder lever die kunnen ook geen dag zonder komt allemaal bij een hele goede slager vandaan

Toch vindt ik dat wij diervriendelijk zijn en er veel voor doen om de juiste keuze te maken voor het dier

Wij zijn geen dikke mensen die zich vol proppen ect laat ieder een goed leven hebben en laten _/-\o_ leven

Zo zou ik dus ook graag met vlees om gaan!

Alleen heb ik daar de financiële middelen niet voor jammer genoeg.

En dan kan iedereen roepen: dan eet je maar een dag of 2 in de week minder vlees!...

En als ik heel erg mn best doe zal een vleesvervanger vinden misschien ook wel lukken, maar ik vind vegetarisch koken gewoon echt heel lastig.

Vega gehakt heb ik ondertussen van verschillende merken geprobeerd en ik vind dat gewoon niet lekker, sorry.

Ik eet minimaal 2x in de week wel gehakt, soms zelfs vaker.

Echt een stukje vlees naast de aardappelen heb ik maar zn één keer per week, verder zit het vlees vaak in het gerecht verwerkt zoals gehakt in de spaghetti saus en kip in de kippensoep. Heb daar nog geen lekkere alternatieven voor gevonden.

Verder vind ik het altijd lastig met betrekking tot afvallen. Want minder vlees= automatisch meer koolhydraten. Vlees is een enorme eiwitbron, zonder veel koolhydraten erin. Andere eiwitten, zeker veganistisch, bevatten juist weer veel koolhydraten zoals bonen en linzen. Of je moet de eiwitten uit vlees vervangen door zuivel. Maar hoe diervriendelijk is dat?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:52

sporten schreef:
Sporten en vlees eten gaat heel goed samen

Maar geen dag zonder vlees kunnen is natuurlijk stierenpoep :j
Wat gebeurd er precies als je een dag geen vlees eet?

En historisch gezien zijn wij mensen niet gemaakt op elke dag vlees. Zeker wel op vlees, maar niet dagelijks.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:05

Wij zijn omnivoren, en dat betekent niet dat je persé vlees én planten moet eten, maar dat je kan overleven op alleen vlees maar ook op alleen planten.
Er zijn nog steeds hele regio's waar mensen alleen vlees eten en waar mensen alleen plantaardig eten.

Vroeger was het heel normaal dat mensen 's zomers bijna alleen seizoensproducten aten; groente, fruit, noten enz, terwijl de dieren zich op het land/in het bos vol konden eten, en 's winters als er geen plantaardig eten meer was dan ging men meer vlees eten en jagen, simpelweg om de winter door te komen. En dat waren zeker geen hoeveelheden zoals we die nu eten.

mvdende, vegetarisch en veganistisch koken is in het begin inderdaad best lastig. Ik houd ook niet van het namaak gehakt. Maar er zijn echt veel vervangers die wel lekker zijn. Zo vervang ik gehakt door linzen, kipstukjes door paddestoelen.. En er zijn ook erg veel heerlijke traditionele recepten uit allerlei landen die van zichzelf al plantaardig zijn en echt verrukkelijk, zoals uit de Indische keuken en de Boeddhistische keuken.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:08

Ik vind het echt bijzonder dat mensen geeneens 1 dag zonder vlees kunnen. Zelfs toen ik nog vlees at, vond ik dat niet elke dag nodig. Nu eet ik eigenlijk ook amper vleesvervangers, misschien 1 keer per week koop ik het.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:11

mvdende schreef:
Verder vind ik het altijd lastig met betrekking tot afvallen. Want minder vlees= automatisch meer koolhydraten. Vlees is een enorme eiwitbron, zonder veel koolhydraten erin. Andere eiwitten, zeker veganistisch, bevatten juist weer veel koolhydraten zoals bonen en linzen. Of je moet de eiwitten uit vlees vervangen door zuivel. Maar hoe diervriendelijk is dat?

Maar wat is er mis met (gezonde) koolhydraten? Niets.. ik hou aan high carbs, low fat en val gewoon af. :j Gewoon je dagelijkse calorieën berekenen en daar wat onder gaan zitten plus gezond eten werkt voor mij het beste.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:14

SoofO schreef:
mvdende schreef:

Maar wat is er mis met (gezonde) koolhydraten? Niets.. ik hou aan high carbs, low fat en val gewoon af. :j Gewoon je dagelijkse calorieën berekenen en daar wat onder gaan zitten plus gezond eten werkt voor mij het beste.

Bovendien zit je van groente-calorieën sneller vol

Vlees is onderdeel van een gezond dieet, maar met mate. En dat is waar het mis gaat. De meeste niet-vega(n) mensen eten véél te veel vlees (en ja, dat is dus elke dag, sporten), en daar moet ik het met Ninx eens zijn. (bron: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx)
Ik ben (als leek) ook van mening dat de wereld er een stuk beter van zou worden als we met zijn allen veel minder vlees zouden eten, maar ik ben geen voorstander van helemaal geen vlees, laat staan helemaal niks dierlijks. We zijn omnivoren en om in het thema te blijven, het is voor ons, als mens, niet natuurlijk om volledig plantaardig te eten, net zoals het ronduit gevaarlijk is om als carnivoor (dus echt alleen maar vlees) door het leven te gaan. Er zijn voldoende en adequate vervangers voor de voedingsstoffen die de mens uit dierlijke producten nodig heeft, maar die zijn niet natuurlijk.
Posts als die hierboven van doorgewinterde, activistische veganisten geven mij het gevoel dat een veganistische levensstijl hard werken is en dat zij die dit doen graag waardering willen voor al hun harde werk om de aarde beter te maken, terwijl ze natuurlijk gewoon gefrustreerd zijn dat al hun harde werk meteen weer teniet wordt gedaan door de "geen dag zonder vlees"-horde. Ik ken ook veganisten die helemaal niks zeggen, die gewoon het eten laten staan en zelf meenemen, waar je niks aan merkt, behalve dat je bij hun thuis geen kaas zal aantreffen, laat staan leverworst (behalve voer voor hun kat dan). Zo kan het dus ook.

Maar iedereen, zullen we terug ontopic, dus niet vlees vs. vega, maar dierenwelzijn al dan niet mogen promoten als je geen veganist bent, en laten we al helemaal ophouden met de persoonlijke aanvallen tegen sommige gebruikers hier (of dat verder uitvechten in PB)?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:37

Ninx schreef:
Century schreef:
Je doet inderdaad de aanname dat (alle) vlees troep is en je er dik van wordt. Dat vind ik bijzonder. Heb je daar een onderbouwing voor?

Dan heb je niet goed gelezen.

Dan hoor ik graag wat ik verkeerd begrepen heb :), want ik kan het niet echt anders lezen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:45

@Ninx: Misschien kun je beter een andere goeroe zoeken. Aan de reacties te zien heeft die van jou er namelijk niet zo heel erg veel verstand van :+

Citaat:
de intensieve veeteelt is 1 van de grootste vervuilers, gebruikers van drinkwater, bron van eindeloos leed en de veroorzaker van vele ziekten.

Als we het over vervuiling gaan hebben, zullen we dan wel rekening houden met het feit dat de landbouw niet alleen uitstoot (stikstof, CO2, methaan) maar ook heel veel weer terug opneemt?

Als we het over water hebben, zullen we dan even bij de feiten blijven?
- Watergebruik door land- en tuinbouw schommelt tussen 100 en 200 miljoen m3 per jaar, waarvan 14% leidingwater
- Watergebruik door energiebedrijven en industrie ligt rond de 13-14 miljard m3 per jaar

Conclusies:
- Energiebedrijven en industrie gebruiken ruim 86 keer meer water dan de land- en tuinbouw (onder die laatste valt trouwens niet alleen de veehouderij, maar ook de akkerbouw en fruitteelt)
- De hoeveelheid leidingwater dat de land- en tuinbouw gebruikt, is om en nabij 0,2% van het totale waterverbruik door energiebedrijven en industrie. Als je zo tekeer gaat over het watergebruik door de landbouw, dan neem ik aan dat je al helemaal geen gebruik maakt van energie en industriële producten. Oh nee, dat is quasi onmogelijk en zal wel als 'flauw' worden betiteld.

Als we het over het veroorzaken van ziekten gaan hebben, waar doel je dan precies op? Als we het namelijk over zoönosen gaan hebben, zullen we het dan ook hebben over de meest voorkomende zijnde de ziekte van Lyme, veroorzaakt door teken? Als we het over de dikke koppies met worstenvingers gaan hebben, zullen we dan vooral niet vergeten dat overgewicht doorgaans een multifactoriële aandoening is?

En zullen we, als je over bovenstaande wilt discussiëren, dat in het daarvoor bestemde topic doen? Als we het over leed én welzijn gaan hebben, dan zitten we hier in dit topic goed. Dus, zou je kunnen stoppen met bashen zonder context? Dan is er wellicht een conversatie mogelijk.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0057-w ... -nederland

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:55

Ninx, sorry maar hier gaan mijn haren recht van overeind staan. Jij veroordeelt en beoordeelt o.a. dus mijn moeder op basis van wat je ziet! Bijzonder! Ja mijn moeder is te zwaar. En nee, niet door wat ze eet. Simpelweg omdat ze medicijnen moet gebruiken en een aandoening heeft die dit veroorzaakt. Oordelen op basis van wat iemand ziet of denkt te zien is zo makkelijk.

Je post komt op mij arrogant en verheven over. Jammer. Het enige wat je bereikt met dit soort posts is dat je mensen tegen je in het harnas jaagt. Jammer want daar schiet niemand wat mee op.

Ik heb op zich geen probleem met vlees eten. Net zo min als met vega of vegan. Wij eten wel vlees maar vaak genoeg ook vega(n).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:00

Iedereen mag een mening hebben en ik vind het ook overdreven dat je niet tegen dierenleed mag zijn als je vlees eet.
Of dat je niet van dieren houdt als je ze als 'product' houdt voor vlees of andere productie.
Het is te zwart wit gesteld en ergens doe je altijd iets dat niet goed is voor de planeet.

Als je al bewust bent van wat je kan doen en ook daadwerkelijk wat goeds probeert te doen, dan ben je al een heel eind en zet je meer zoden aan de dijk dan typisch veganistisch/vleeseter propageren zoals sommigen in dit topic doen.

Ik ben, net als de meerderheid van de mensen denk ik, tegen dierenleed en kan van sommige dingen wel onpasselijk worden.
Maar ik eet vlees en zuivel, heb huisdieren, rijd paard en rijd een dikke diesel. Ik ben weldegelijk een westers stereotype met grote ecologische voetafdruk.
Maar ik probeer in mijn westerse leefstijl wel een beetje op de details te letten die misschien toch een druppeltje op de hete plaat doen.
Ik eet uitsluitend vrije uitloop eieren en kip, van plaatselijke boeren.
Ik neem honing bij de plaatselijke imker.
Ik eet niet alle dagen vlees en let er op dat het locaal vlees is dat ook niet heen en weer gereisd heeft, ik hoef geen opgepompte sojasteak uit Brazilië.
Vis neem ik kweek (minder vaak) of wat er in die periode gevangen mag worden.
Groenten en fruit van het seizoen. Behalve tomaten, ik kan echt niet zonder tomaten.
Etc etc.

Slachten of dieren voor de slacht houden heb ik geen problemen mee.
Het volledig eigenhandig zelf doen zou ik nog een knop voor moeten omzetten maar al talloze keren een slachting en verwerking bijgewoond.
Als dat netjes gedaan wordt heb ik er echt geen problemen mee.
Als het met grove onkunde en dus bijhorend dierenleed gebeurt dan draait mijn maag om.

Bij ons in de familie hebben we ook alle stromingen. Van een strikte vegan zus tot een broer die zelf dieren vetmest en slacht en alles daar tussen.
En wij kunnen met z'n allen samen rond 1 tafel zitten zonder dat er geoordeeld moet worden. Ieder z'n ding.
Had de zus bvb drama gemaakt over het stukje vlees van broer, of broer het lapje vlees treiterend voor zus haar neus gehouden, ja dan zou het minder gezellig zijn.
Maar dat is dus gewoon onnodig en doen we niet.

Vlees zou eigenlijk terug het luxeproduct moeten worden wat het vroeger was. Onze grootouders aten niet persé alle dagen vlees want vlees was duur, die zijn er ook niet slechter op geworden.

Vleesvervangers zou ik niet eten, ofwel vlees ofwel geen vlees en goed vegetarisch koken is idd soms niet makkelijk voor de minder creatieve mensen zoals ik, maar niet onmogelijk.

Anyhow, antwoord op de beginpost: ik vind het ook onzin dat je niets mag vinden van dierenleed want...
Dat soort oogklepstellingen draagt niet bij tot een goede discussie.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:23

Ik kan het voor mezelf niet goedpraten, van dieren houden en ze aan de andere kant ook dood laten maken en opeten. Er zit veel leed achter, ook achter zuivel. Tegenwoordig heb je echt geen zuivel en vlees meer nodig om gezond te zijn. En humaan slachten bestaat natuurlijk niet.

Dus ja, ik vind het mega hypocriet. En het is zo makkelijk, daar heb je die vegans weer met hun betweterige stellingen. Vegans mogen niets zeggen, maar vleeseters mogen de boel wel provoceren. Heb ik ook altijd apart gevonden.

Wie wat ook wil vinden, respect voor elkaars keuzes lijkt me het ultieme uitgangspunt. En mocht je door vegans getriggerd worden, dan komt dat wellicht omdat je ergens ook wel weet dat het raar is..

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:26

mvdende schreef:
Alleen heb ik daar de financiële middelen niet voor jammer genoeg.

En dan kan iedereen roepen: dan eet je maar een dag of 2 in de week minder vlees!...

En als ik heel erg mn best doe zal een vleesvervanger vinden misschien ook wel lukken, maar ik vind vegetarisch koken gewoon echt heel lastig.

Ik kan je de vega schnitzels van de Lidl erg aanraden! Die zijn echt super lekker.