Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:12

Joman schreef:
Relaxed schreef:

Maar ook jij doet net of de studieschuld er vooral is om te leven en te feesten.. Daar gaat het mis..

Dit topic is er toch het levende bewijs van? Er wordt genoeg geleend om van te reizen en te feesten en allerlei andere dingen te doen. Nogmaals, niet mijn pakkie an he. Ik zou me er zorgen over maken, hoge studieschuld, omdat ik in mijn omgeving zie, dat het ook mensen met goede banen raakt in hun toekomstplannen. Maar hee, als je verstandig omgaat met lenen, niks mis mee :) Ook dat heb ik al in dit topic gezegd, investeren in je toekomst is belangrijk.

Nee want er zijn er ook genoeg die geen ouders hebben die alles wel ff betalen en het is toch juist prachtig dat ze dan wel kunnen studeren? En zoals hier ook wordt gezegd, naast sommige studies kun je gewoon niet genoeg werken om rond te komen. Ik weet niet in wat voor rooskleurig bestaan jullie zijn opgegroeid. Ik had ze ook in de klas zitten, allemaal nog lekker bij papa en mama in huis en lang leve de lol omdat alles wel betaald werd (die hadden genoeg aan hun supermarktbaantje in het weekend om op stap te kunnen) Maar dat waren nog kinderen van 17/18, die wisten niet beter ;)

Ik woonde bijvoorbeeld al 3 jaar op mezelf en had 3 jaar een fulltime baan toen ik weer voltijd ging studeren. Heb er echt heel veel bij gewerkt, maar had wel mijn eigen huis en paard en mijn ouders gingen dat echt niet ineens weer allemaal financieren. Dus ja studieschuld, maar nu wel een goede baan en in mijn eentje makkelijk een huis kunnen kopen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:16

tita schreef:
veerledec schreef:
Sparen zonder rente en met inflatie is financieel momenteel niet altijd de beste keuze. Ik spaar niet voor de studie van mijn kinderen, maar zou normaal wel genoeg maandelijks over moeten houden om ze ook tijdens een studie te kunnen onderhouden. En ik heb nog een tweede woning, in een vanuit hier gunstig gelegen studentenstad, waar ze tijdens een studie in zouden kunnen wonen.

Veerle ..... gunstig.... welke stad hebben we het over waar ik woon barst het van de mensen uit jouw woongebied .....vette schulden allemaal ...op kamertjes allemaal.

Tilburg. Ook heel veel mensen uit deze regio ;).

Brokjes, het huis is verhuurd hoor, voor een hele nette prijs voor een éénsgezinswoning (875pm). Het was mijn eigen huis, maar ik kreeg het niet verkocht tijdens de crisis. Dus ik heb het noodgedwongen gehouden. Inmiddels is het een leuke investering gebleken, maar dat heeft er wel eens anders uitgezien :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:17

Relaxed schreef:
Joman schreef:

Dit topic is er toch het levende bewijs van? Er wordt genoeg geleend om van te reizen en te feesten en allerlei andere dingen te doen. Nogmaals, niet mijn pakkie an he. Ik zou me er zorgen over maken, hoge studieschuld, omdat ik in mijn omgeving zie, dat het ook mensen met goede banen raakt in hun toekomstplannen. Maar hee, als je verstandig omgaat met lenen, niks mis mee :) Ook dat heb ik al in dit topic gezegd, investeren in je toekomst is belangrijk.

Nee want er zijn er ook genoeg die geen ouders hebben die alles wel ff betalen en het is toch juist prachtig dat ze dan wel kunnen studeren? En zoals hier ook wordt gezegd, naast sommige studies kun je gewoon niet genoeg werken om rond te komen. Ik weet niet in wat voor rooskleurig bestaan jullie zijn opgegroeid. Ik had ze ook in de klas zitten, allemaal nog lekker bij papa en mama in huis en lang leve de lol omdat alles wel betaald werd (die hadden genoeg aan hun supermarktbaantje in het weekend om op stap te kunnen) Maar dat waren nog kinderen van 17/18, die wisten niet beter ;)

Ik woonde bijvoorbeeld al 3 jaar op mezelf en had 3 jaar een fulltime baan toen ik weer voltijd ging studeren. Heb er echt heel veel bij gewerkt, maar had wel mijn eigen huis en paard en mijn ouders gingen dat echt niet ineens weer allemaal financieren. Dus ja studieschuld, maar nu wel een goede baan en in mijn eentje makkelijk een huis kunnen kopen.

Het gaat mij niet om papa of mama die in de buidel (kunnen) tasten.
Jouw situatie is anders dan van de meeste studenten, dat begrijp je hopelijk ook? Overigens zou ik zelf nooit lenen om een paard te kunnen onderhouden, maar oke dat is weer een andere discussie.
Zoals ik al zei: lenen is prima als investering in je toekomst. Zeker als je een studie volgt met baanzekerheid en een redelijk inkomen na je studie. Lenen voor hobby's, merkkleding of in de kroeg zitten, zou ik zelf ontraden, omdat het gewoon nog een keer als een boemerang kan terugkomen.

Anoniem

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:18

Dat moet je inderdaad ook gewoon niet doen. Maar daar zijn er maar weinig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:22

Resistance schreef:

Maar Resistance, ik ben even nieuwsgierig en ik begrijp ook als je het te persoonlijk vindt het hier uiteen te zetten. Dus dan vooral niet doen. Maar jij zegt een studieschuld te hebben van EUR 20.000,-- en die groeit nog. Je plaatst vervolgens een lijstje van het Nibud met uitgaven van studenten (gemiddeld), waardoor je na 4 jaar wel ongeveer aan die EUR 20.000,-- zit. Kun jij dan alle uitgaven van dat lijstje aanvinken? Woon jij op kamers bijvoorbeeld, doe je zelf boodschappen etc? (en als tip: heb je zorgtoeslag aangevraagd?) En studeer je nu 4 jaar?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:36

Het studieschuld idee uit Nederland heb ik nooit begrepen ... is dat ook iets wat ze je kunnen kwijtschelden achteraf als je slaagt voor je studie?

Ik ga me rijk voelen als ik volgend jaar vanop het terras kijk naar de weide waarvan ik als 6-jarig meisje zei "Daar moet mijn pony staan.". Pony staat er al, terras is nog niet in orde :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:38

Joman schreef:
Resistance schreef:

Maar Resistance, ik ben even nieuwsgierig en ik begrijp ook als je het te persoonlijk vindt het hier uiteen te zetten. Dus dan vooral niet doen. Maar jij zegt een studieschuld te hebben van EUR 20.000,-- en die groeit nog. Je plaatst vervolgens een lijstje van het Nibud met uitgaven van studenten (gemiddeld), waardoor je na 4 jaar wel ongeveer aan die EUR 20.000,-- zit. Kun jij dan alle uitgaven van dat lijstje aanvinken? Woon jij op kamers bijvoorbeeld, doe je zelf boodschappen etc? (en als tip: heb je zorgtoeslag aangevraagd?) En studeer je nu 4 jaar?

Heb 't even in PB gedaan! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:44

Mando schreef:
Het komt op mij over als... kijk eens wat ik heb.

Weet je wanneer je rijk bent... als je gezond ben.

Nee oneens, zelfs met een slechte gezondheid kun je je wel rijk voelen. Als dat je rijkdom bepaald zijn veel mensen toch slecht af.

Ts financieel "rijk" voelen vind ik de definitie van "geen financiële zorgen hebben" wel een mooie. Dus ook nooit zorgen over onverwachte kosten, een leuke vakantie of een leuk uitje op zn tijd. Ja dan zou ik mij financieel rijk voelen als ik geen financiële zorgen zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:57

Rijk zijn is ook een stukje willen wat je al hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:09

Resistance schreef:
Joman schreef:

Heb 't even in PB gedaan! :)

Oh leuk! Ik ga het zo lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:10

Even een andere vraag hè. Waarom zou je je eigenlijk rijk willen voelen? Rijk lijkt me zeker geen synoniem voor geluk. Volgens mij is het streven meer gelukkig voelen van de meesten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:26

Omdat geldzorgen toch meestal ongelukkig maakt...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:39

Ach ja, op je 18e met 1 klik een lening van 800 euro aan kunnen zetten in de maand.. Daar zijn er een hoop niet tegenop gewassen. En dan kun je als ouders veel willen begeleiden, maar je moet maar net weten dat ze dat doen natuurlijk.

Ik hoef niet rijk te zijn (dan denk ik aan miljoenen) maar ik verdien graag wel goed geld. Daar word ik gelukkig van, dat ik weet dat ik m'n eigen broek op kan houden en mijn kinderen kan onderhouden. Heb het ook al genoeg anders ervaren en stress over geld is als een donderwolk die continu dreigend aan de horizon van je bewustzijn hangt. Vreselijk.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:40

Pantykous schreef:
Ach ja, op je 18e met 1 klik een lening van 800 euro aan kunnen zetten in de maand.. Daar zijn er een hoop niet tegenop gewassen. En dan kun je als ouders veel willen begeleiden, maar je moet maar net weten dat ze dat doen natuurlijk.

Ik hoef niet rijk te zijn (dan denk ik aan miljoenen) maar ik verdien graag wel goed geld. Daar word ik gelukkig van, dat ik weet dat ik m'n eigen broek op kan houden en mijn kinderen kan onderhouden. Heb het ook al genoeg anders ervaren en stress over geld is als een donderwolk die continu dreigend aan de horizon van je bewustzijn hangt. Vreselijk.

Met beide stellingen volledig eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:43

Pantykous schreef:

Nou ja dit inderdaad. Ik begon op het HBO toen ik 16 was en kon toen inderdaad met letterlijk een paar klikken 1000 euro per maand van de overheid krijgen ofzo. Ik was gewend om super hard te werken voor mijn eigen geld (en heb dat tijdens mijn studie ook altijd gedaan) maar ja als je letterlijk in een handomdraai dat geld tot je beschikking kan hebben en je bent in feite nog een kind.. Ik had toen echt geen inzicht in de financiële consequenties. Ik was nooit rondgekomen zonder lening maar achteraf gezien had ik het met een hoop minder kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:52

tengeltje11 schreef:

Geldzorgen en je rijk voelen zijn toch 2 hele verschillende dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:00

Doubtless schreef:
Jorienn schreef:
Mijn vriendin had een vrij lage studieschuld (6000) en verdiende bruto 175 minder per maand, maar kon ruim 25.000 minder lenen dan mij. Er werd haar ook echt aangeraden eerst wf te lossen, omdat je dus voor 150000 hier echt niets gaat kunnen vinden. Dus het kan je zeker belemmeren ja

Je kan ook andersom denken: als je een manier vindt om meer te gaan verdienen, heeft die schuld minder impact.

Het hoeft helemaal niet lastig te starten te zijn, mits je voldoende verdient.

Terug ontopic:
Mijn jaarsalaris is de afgelopen 4 jaar 3x over de kop gegaan. Ik voelde me 4 jaar terug al een rijk mens, omdat ik in die tijd door een banenswitch 700€ per maand meer ging verdienen. Dat betekende financiële rust, stabiliteit en de ruimte om dingen te doen die ik leuk vond.

Ik voel me nu ook/nog steeds een rijk mens, maar dat gevoel is niet 1 op 1 terug te brengen naar het inkomen. Wel naar de vrijheid en rust die het geeft.

Als je 40 uur werkt en een prima, net onder modaal salaris hebt maat er daar geen verdere groei mogelijk is wordt dat toch lastig. Je kan niet zomaar meer verdienen.

Niet lastig starten als je alleen bent, en net onder modaal verdient in de Randstad? Dan ben ik toch benieuwd waarom iedereen die ik ken nog thuis woont.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:07

Belsje schreef:
Het studieschuld idee uit Nederland heb ik nooit begrepen ... is dat ook iets wat ze je kunnen kwijtschelden achteraf als je slaagt voor je studie?

Ik ga me rijk voelen als ik volgend jaar vanop het terras kijk naar de weide waarvan ik als 6-jarig meisje zei "Daar moet mijn pony staan.". Pony staat er al, terras is nog niet in orde :+.

Nee, dat schelden ze niet kwijt als je slaagt voor je studie. Dat is er gewoon.
'Vroegah' had je wel een deel beurs dat je als gift kreeg als je slaagt voor je studie. Dat is helaas vrij recent afgeschaft, nu krijg je alleen je OV gratis...

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:09

Century schreef:
Belsje schreef:

Nee, dat schelden ze niet kwijt als je slaagt voor je studie. Dat is er gewoon.
'Vroegah' had je wel een deel beurs dat je als gift kreeg als je slaagt voor je studie. Dat is helaas vrij recent afgeschaft, nu krijg je alleen je OV gratis...

Ja maar hoorde van mijn nichtje dat je die wel op tijd op moet zeggen anders wordt het een duur grapje. Bij een vriend van haar liep dat zelfs in de duizenden euros.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:52

Klopt, die moet je zelf stopzetten als je er geen recht meer op hebt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:55

Joman schreef:
tengeltje11 schreef:

Vind ik niet,als ik geen geld zorgen heb dán voel ik mij (financieel) rijk

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:01

Ik voel me wel financieel rijk. Kan met mijn paard naar de kliniek als dat nodig is, we hebben elke avond eten. Komen ruim rond, pas een eigen huis en een eigen paard. Mocht er iets stuk gaan (auto/wasmachine) is er ook geld voor een nieuwe.

Nee ik voel me wat dat betreft rijk al verdien ik op dit moment niet zoveel als ik zou willen (en kunnen). Ga dus binnenkort ook opzoek naar werk op meer ‘niveau’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:17

Maartje1990 schreef:
Joman schreef:

Vind ik niet,als ik geen geld zorgen heb dán voel ik mij (financieel) rijk

Oh nee zo zie ik dat niet. Ik heb geen geldzorgen maar voel me niet rijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:29

Geldzorgen en rijk zijn, dat zijn 2 uitersten. Je rijk voelen is voor iedereen persoonlijk, maar heeft imo ook zeker te maken met geldzorgen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:23

Blussem schreef:
En hoe kan dit?
[ Afbeelding ]
Leuk plaatje maar voor mij is dit een heel dik salaris. Sterker nog, pas sinds 2019 zit ik op het niveau van Jan modaal. Daarvoor heb ik er altijd onder gezeten.
Eigenlijk vraag ik mij zelfs af hoe kan dat Jan modaal zo hoog salaris heeft?
En als ik om mij heen kijk zie ik desondanks heel veel mensen om mij heen die zich helemaal niet rijk voelen. Sterker nog ze moeten aan alles geld verdienen en sommige zijn zelfs zoveel mee bezig dat dit zelfs ten kosten gaat van vriendschappen wat natuurlijk heel zonde is.

Hoe zien jullie dit?

Deze grafiek toont een bruto inkomen hè? Niet netto.

Ik begon in 2010 al boven het modale inkomen en dat is alleen maar gestegen. Maar rijk? Zeker niet.
Kan ik bijna alles doen wat ik wil en belangrijk vind? Ja eigenlijk wel.