Courses schreef:De zin en onzin van mondkapjes is denk ik iets waar wij, als nuchtere Nederlanders, nog jaren over kunnen door discussiëren. Feit blijft: Recht in iemand zijn/haar gezicht proesten of er een 'laag' tussen hebben zal gewoon wél schelen (percentages heb ik niet, maar dit kunnen we zelf ook wel bedenken). Kan je met een deobus (waar nogal wat druk achter zit) door allerlei kapjes heen gaan sprayen, maar dat geeft natuurlijk niet echt een goede representatie van hoe het gaat als je een keer hoest/kucht.
Ik ben zelf gewend aan het dragen van mondkapjes wanneer ik bijvoorbeeld verkouden ben, dat is relatief standaard in veel Aziatische landen. Het OV (om een voorbeeld te noemen) is bij uitstek een 'probleem' wanneer het gaat om 1.5m afstand houden om eventuele besmettingen te voorkomen, dus ik denk dat dat helemaal niet zo'n gek idee is momenteel. Kun je 64x filmpjes willen bekijken van deobussen en self declared scientists die wel even gaan laten zien hoe het moet, maar daar schiet je weinig mee op.
Uiteraard zal er verschil zitten tussen het zelf maken en de voor geproduceerde, al denk ik wel dat je even 'logisch' moet nadenken over de stoffen van de DIY maskers waar je ze voor gebruikt. Sokken lijken mij bijvoorbeeld bij uitstek niet een goed uitgangspunt als je alleen al zelf kijkt naar de manier van weven en samenstelling. We gebruiken al een paar weken ons gezonde verstand, dat kan je voor mondkapjes dan toch ook wel doen?
Dat holt dus achteruit.

De ergste schrik/angst is voorbij of sommigen interesseert het niet dat ze eventueel anderen kunnen besmetten.
En wat betreft de discussie; MEESTAL zijn het de grootste tokkies die overal tegenaan moeten schoppen, zéker als het van de overheid komt. Zal nu vast een paar mensen beledigen, maar soit. Wie de schoen past...