De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:16

Sunnda schreef:
eilleen333 schreef:
Mensen verwarren democratie met: “ik wil doen waar ik zin in heb”. Het idee van een samenleving is dat je het samen doet dacht ik, dus ook rekening houdt met de rest

Bullshit..ik wordt zo moe van dat of/of verhaal.
Natuurlijk is er een kleine groep die echt zo denkt, maar de overgrote meerderheid wil heel graag rekening houden met iedereen, maar heeft tegelijkertijd ook grote twijfels over de toekomst, de houdbaarheid of andere problemen.
En dat mag!! Het is werkelijk waar idioot dat hier een paar bokkers zijn die alle twijfels afdoen als gek of gestoord.
We hebben hier vrijheid van meningsuiting, en als die niet verder mag gaan dan je eigen straatje, ben je zelf het probleem..

Oke, correctie; de mensen die ik gesproken heb maken die verwarring. Ik hoor het ze letterlijk zeggen namelijk. “Ik wil met mijn partner naar de super, dus dan doe ik dat!” “Ik mag toch zelf weten met wie ik waar afspreek en hoe dicht we op elkaar zitten?” “Ik mag zelf weten of ik een verjaardagsfeest geef.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:22

Ik ben helemaal pro democratie en je netjes aan de richtlijnen houden die door onze overheid worden afgegeven. Maar volgens velen op bokt is er blijkbaar geen tussenweg. Je moet voor of tegen zijn. Achter de maatregelen staan maar tegelijk kritisch zijn naar mogelijke wetgeving kan niet ofzo :?

Ben ook niet principieel tegen een noodwet. Wat nodig is is nodig en zo'n wet zal ook zeker positieve punten omvatten. Maar zoals ik al eerder aangaf is dat voor mij geen reden om het als package deal over me heen te laten komen en zeker sceptisch te zijn richting de hele 'tijdelijke' vorm ervan. Vooral vanwege het track record van onze overheid en de algehele ontwikkeling van Big Brother in onze maatschappij.

Dus omdat we nog niet zeker weten wat er precies tot in detail in komt te staan mogen we er niets van vinden? De grote lijnen zoals jurische geldigheid van handhaving is door de overheid zelf al vrijgegeven. Als je gaat zitten afwachten tot alles is uitgewerkt gooi je het kind met het badwater weg. Nog 3 prachtige NL spreekwoorden die hier wel van toepasing zijn; gedane zaken nemen geen keer, de kat uit de boom kijken en je kop in het zand steken.

Ik vind het erg jammer dat dit topic een wending krijgt waardoor het lijkt dat het vooral neerkomt op facebook paniek of fake nieuws. De linkjes die ik in de OP had geplaatst zijn zeker wel betrouwbaar en niet gericht op paniek zaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:29

rien10 schreef:
Zorgen maken, twijfels hebben, dat is allemaal bijzonder gezond. Dat houd de mens scherp.
De regering wegzetten als mensen die door noodwetten en regels de Nederlandse samenleving in een greep van dictatoriale toestanden wilt zetten en houden is ronduit belachelijk.

Ehhh sorry maar dat heb ik nergens gezegd >;)

Dus omdat ik wil waken voor de bescherming van onze (grond)rechten, niet alleen nu voor mezelf maar ook voor toekomstige generaties, ben ik automatisch bang voor een dictatuur? Sorry maar dat verband ontgaat mij even.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:32

Maar Gloa , voor dat er een noodwet komt zal uitvoerig worden toegelicht over hoe en wat. Dan moet er nog goedkeuring komen vanuit de politiek . Het gaat er om dat , ook jij, het vermoeden plaatst dat alle handhavers straks bij jou binnen kunnen vallen zonder het vermoeden dat jij iets verkeerds doet en zonder dat er eerst toetsing is of het gerechtvaardigd is. En aangezien niemand weet of en wanneer en waarom die wet er misschien komt draag jij ook bij aan vermoedens die andere mensen misschien alweer als waarheid aannemen.
Beetje wat mijn opa vroeger zei: Aan het begin van de straat ben je gestruikeld en wanneer het gerucht aan het andere einde is dan heb je drie gebroken benen en nek.
Het is zo makkelijk om een bepaald gevoel neer te schrijven waarna anderen dit voor waarheid aanzien .
Ik snap je echt maar dat zo’n noodwet er moet komen is al te triest voor woorden want dat betekend dat sommige mensen zich niets van de regels de jij en ik braaf opvolgen aantrekken . De goeden moeten in dit geval misschien ook onder de kwaden lijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:36

Gloa schreef:
Dus omdat we nog niet zeker weten wat er precies tot in detail in komt te staan mogen we er niets van vinden?

Het gaat erom dat veel meningen gebaseerd zijn op halve, slechte of volkomen onware informatie en eigen invulling.
Iedereen kan overal een mening over hebben, maar men hoeft niet te verwachten dat iedereen de eigen mening deelt en dus zal er altijd discussie zijn, en dat is prima zolang je dingen maar onderbouwd met argumenten zodat iedereen weet waar de ideeën vandaan komen en die kunnen toetsen met wat ze zelf weten en andere bronnen om tot conclusies te komen.
Die conclusies zijn dus ook niet voor iedereen hetzelfde.
En daar is ook niks mis mee.

Als je niet bang bent voor een dictatuur, waar ben je dan precies wel bang voor?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:49

Ik had de stukken van de links niet gelezen omdat ik geen zin had in cookies, maar heb dat nu wel even ingekeken.Wat zeggen ze precies?
Die van Trouw is een opinie stuk, dus een personlijk mening die over plannen gaat waarvan we niet weten of ze uitgevoerd gaan worden.
De andere betreft een stuk over de Britse overheid die een noodwet twee jaar wil laten gelden, waar men iets tegen wil gaan doen.
De derde is ook een mening van iemand over met name de app, maar ook gebaseerd op wat eventueel zou kunnen gebeuren.
Ik zie niet waarom deze stukken als bron gebruikt zouden moeten worden om te onderbouwen dát er in Nederland iets gaat gebeuren dat onwenselijk is of de grondwet op een manier aantast dat je als burger geen enkel recht meer hebt op vrijheid.
Het zijn ook maar gewoon meningen op grond van hun kennis en ervaring en iets dat op een achterlijk eigenwijs eiland plaatsvind waar andere normaal gesproken sowieso geen voorbeeld aan nemen.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:54

Gloa schreef:
Dus omdat we nog niet zeker weten wat er precies tot in detail in komt te staan mogen we er niets van vinden?

Als ik voor mezelf spreek vind ik het gewoon altijd erg lastig om iets te vinden van iets wat nog niet bekend is.

Als mijn werkgever aangeeft de arbeidsvoorwaarden aan te passen, ben ik ook niet op voorhand vóór of tégen.. Dan wil ik eerst weten wat daarin staat.
Stel je voor dat ik salarisverhoging zou krijgen en ik zeg van te voren "ja hee nee nee, we hebben afspraken en die blijven zo, ik wil geen aangepaste arbeidsvoorwaarden".. dat zou ik dan wel stom vinden van mezelf :+
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Magrathea

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:09

Voor zover ik weet waren juist de meeste mensen vóór een app ondanks dat de inhoud/achtergrond nog niet bekend was. Dat vind ik minstens zo kwalijk als tegen zijn in die situatie :o
Daarnaast vind ik het op zijn zachtst gezegd nogal ambitieus om binnen een paar weken een waterdichte privacyverantwoorde app uit de grond te stampen - want nee, het dillemma "privacy óf volksgezondheid" is een valse vergelijking.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:12

Maar die app is een beetje achterhaald want die is er niet..

Maar goed, dan zou ik kunnen zeggen: als die noodwet niet iets bevat waar ik tegen ben,dan ben ik voor :j

Dat zei ik met de app ook: als die aan voorwaarden voldoet waar ik mee kan leven, dan vind ik het prima..
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:14

Sunnda schreef:
eilleen333 schreef:
Mensen verwarren democratie met: “ik wil doen waar ik zin in heb”. Het idee van een samenleving is dat je het samen doet dacht ik, dus ook rekening houdt met de rest

Bullshit..ik wordt zo moe van dat of/of verhaal.
Natuurlijk is er een kleine groep die echt zo denkt, maar de overgrote meerderheid wil heel graag rekening houden met iedereen, maar heeft tegelijkertijd ook grote twijfels over de toekomst, de houdbaarheid of andere problemen.
En dat mag!! Het is werkelijk waar idioot dat hier een paar bokkers zijn die alle twijfels afdoen als gek of gestoord.
We hebben hier vrijheid van meningsuiting, en als die niet verder mag gaan dan je eigen straatje, ben je zelf het probleem..

Tuurlijk hebben we vrijheid van meningsuiting. Echter als mensen heel vrij onzin verkondigen hebben andere mensen weer de vrijheid om daar iets van te vinden. Vrijheid van meningsuiting is niet dat mensen niet meer mogen zeggen dat je onzin uitkraamt.

Afbeelding

En ook ik ben benieuwd naar de uitleg waarom mensen denken dat de overheid er op uit is om ons te benadelen. Ik heb het idee dat die vraag zelden concreet beantwoord wordt.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:35

neetoch schreef:
Even een vraagje? Is de noodwet dan weer iets anders als de spoedwet? Want die is namelijk al in werking gegaan en de regels daarvan zijn al te lezen.

Ik doe even heel brutaal mijn vraag herhalen, want ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:47

neetoch schreef:
neetoch schreef:
Even een vraagje? Is de noodwet dan weer iets anders als de spoedwet? Want die is namelijk al in werking gegaan en de regels daarvan zijn al te lezen.

Ik doe even heel brutaal mijn vraag herhalen, want ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.

Noodwet is iets wat maar tijdelijk is, een spoedwet is een wet die de noodwet gaat vervangen waarin alle rechten/plichten beter juridisch worden vastgelegd.
Hij heet spoedwet omdat de beslissingstermijn korter is dan bij een normale wet.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestu ... 3953.lynkx

en
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/27/sp ... n-a3997955

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:53

Dus eigenlijk is het woord noodwet exact hetzelfde als noodverordening? En is het dus de spoedwet waar nu hier over gediscussieerd wordt?

Omdat de spoedwet voor justitie en rechtszaken dus al in werking is getreden. Komen er dan nog veel meer spoedwetten aan, voor alle takken van sport om het zo maar te zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:13

Nezzie schreef:
En ook ik ben benieuwd naar de uitleg waarom mensen denken dat de overheid er op uit is om ons te benadelen. Ik heb het idee dat die vraag zelden concreet beantwoord wordt.

Benadelen zou ik het niet willen noemen. Maar de rechten van burgers inperken al is het maar beetje bij beetje is iets waar een overheid zeker voordeel bij haalt op de lange termijn.

En dat is waar het mij vooral om gaat. Rechten gaan niet de ene van de andere dag overboord. Die worden heel heel heel geleidelijk afgesnoept. We zitten al heel wat jaren (voor veel mensen ongemerkt) op een hellend vlak.

Voorbeeldjes;
- crisis en herstelwet
- grondwet referendum werd genegeerd
- oekraïne referendum werd genegeerd
- hele raadgevend referendum wat geschrapt werd
- verplichte donorregistratie voor iedere burger

Even ongeacht of je het inhoudelijk eens bent met bovenstaande situaties zijn het wel voorbeelden van een overheid die een middelvinger opsteekt naar de burger en zijn of haar rechten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:19

Je bent niet verplicht om in het donorregister te staan. Je kan je gewoon afmelden. En als je dat niet hebt gedaan en je bent een mogelijke donor ben je nog niet automatisch donor maar gaan ze met je nabestaanden overleggen of je donor had willen zijn of dat zij willen dat je dat bent.

Die referenda waren niet bindend. (God zij dank) ‘het volk’ laten beslissen over een vraagstuk waar je veel kennis en info voor nodig hebt is m.i een erg domme actie en kan verschrikkelijke gevolgen hebben.
Dat hebben we kunnen zien aan Groot Brittannië

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:21

Ik zie niet hoe die de grondwet hebben beïnvloed? Hoe ze vrijheid van je afemen als burger?
Je kunt nog steeds van alles weigeren, je hebt nog steeds recht op je vrijheid, je hebt recht om tegen dingen in te gaan en zelfs wettelijk aan te klagen. Heb je de grondwet wel eens doorgenomen?
Het feit dat een regering wel eens domme dingen doet door bv mensen de illusie te geven dat ze inspraak hebben, wil niet zeggen dat burgers automatisch fundimenteel iets is of wordt afgepakt.

Referendums zijn een farce, dat klopt wel. Beter hebben ze die gewoon niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:28

verootjoo schreef:
Je bent niet verplicht om in het donorregister te staan. Je kan je gewoon afmelden. En als je dat niet hebt gedaan en je bent een mogelijke donor ben je nog niet automatisch donor maar gaan ze met je nabestaanden overleggen of je donor had willen zijn of dat zij willen dat je dat bent.

Waar ze op doelt is dat je verplicht een vorm van registratie ondergaat of dat nou ja (automatisch) of nee (zelf doen) is.
Ik kan begrijpen dat het voelt alsof ze zich ergens mee bemoeien dat van jou is, maar je hebt idd nog steeds recht om niets te geven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:35

Nezzie schreef:

Ik denk niet dat de overheid erop uit is om de samenleving te benadelen. Ik denk wél dat doordat je dag in dag uit met letterlijk niks anders bezig bent dan het aantal doden door covid19 te beperken je op een gegeven moment zo erg in die bubbel zit dat frisse / kritische blikken zeer waardevol zijn. Juist omdat het ook maar mensen zijn allemaal.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:52

neetoch schreef:
neetoch schreef:

Ja, dat is iets anders. De spoedwet is van begin april en gaat o.a. over het toepassen van bestuursdwang door voorzitters van veiligheidsregio's.

De aangekondigde noodwet moet de noodverordeningen vervangen die door de veiligheidsregio's zijn ingesteld. Of de inhoud hetzelfde wordt als de noodverordeningen, is nog niet bekend.

Nezzie schreef:

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ben niet bang dat onze overheid erop uit is om ons moedwillig te benadelen. Ik ben zelfs blij met de aankondiging van een noodwet omdat dit maakt dat de maatregelen onderdeel worden van het democratisch proces. En ik heb ook geen kritiek op de huidige coronamaatregelen en de manier waarop onze overheid dit aangepakt heeft.

Ik vind echter wel dat er een kans bestaat dat voor het algemene welzijn over de rechten van individuen wordt heen gestapt. Het voorbeeld wat ik eerder noemde, de Crisis- en herstelwet deed dat ook. En dan denk ik echt niet aan verplichte vaccinaties, onrechtmatige huisbezoeken of de uitwassen in Hongarije :n Ik denk wel aan het verruimen van de mogelijkheid om telefoondata op te slaan en te gebruiken, het verruimen van termijnen waarin op een WOB-verzoek gereageerd moet worden (hoe irritant ik ze als ambtenaar ook vind, WOB-verzoeken helpen journalistiek in hun taak politiek en rechtsgang te controleren) en open normen voor verlenging van de noodwet. Nee, dat zijn op het 1e gezicht geen heel sexy onderwerpen en ik heb geen flauw idee of ze onderdeel uit gaan maken van de noodwet. Dus dat wacht ik rustig af, maar ga niet zeggen dat je per definitie niet kritisch mag zijn.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:42

Dank je Kaka, nu snapt platinablond het eindelijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:06

neetoch schreef:

De Tijdelijk Wet COVID-19 Veiligheid en Justitie.

Eerlijk gezegd denk ik dat veel posters hier het verschil niet weten, aan de posts te zien.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:09

Astorga schreef:
Zertab schreef:
Omdat personeel daar in en uit loopt. Vind ik ook heel slecht van Nederland. In Italië werd persoon samen met de bewoners opgesloten om het virus buiten te houden.

Ik heb hier één voorbeeld van gezien, was in Spanje dacht ik en een vrijwillige keuze van het personeel.
Als er iets niet strookt met onze grondwet is het wel zorgpersoneel gijzelen. Daarnaast, als medewerkers daar wel voor kiezen mag er wel een evenredige beloning voor klaar staan. Zo goed is het salaris van een helpende of verzorgende niet. En wat doen we dan met hun kinderen of de mensen die ze mantelzorg geven in hun vrije tijd?

Gijzelen? Vrijwillige keuze natuurlijk. En inderdaad, de zorg krijgt een applaus, maar loonsverhoging ho maar. Die mensen die hun kinderen niet aan hun partner over kunnen laten of mantelzorg moeten bieden, en niemand die dat kan overnemen, die kiezen ervoor om dan niet opgesloten te worden. Dan hebben ze wel tijdelijk geen werk, maar ja, dat zijn er zoveel nu.. Ik heb ook geen werk vanwege de crisis. Of er moet een regeling komen met dat ze loon krijgen gebaseerd op wat ze verdient hebben de laatste drie maanden.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:27

de beste stuurlui....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:50

Gloa schreef:
Ik ben helemaal pro democratie en je netjes aan de richtlijnen houden die door onze overheid worden afgegeven. Maar volgens velen op bokt is er blijkbaar geen tussenweg. Je moet voor of tegen zijn. Achter de maatregelen staan maar tegelijk kritisch zijn naar mogelijke wetgeving kan niet ofzo :?

Ben ook niet principieel tegen een noodwet. Wat nodig is is nodig en zo'n wet zal ook zeker positieve punten omvatten. Maar zoals ik al eerder aangaf is dat voor mij geen reden om het als package deal over me heen te laten komen en zeker sceptisch te zijn richting de hele 'tijdelijke' vorm ervan. Vooral vanwege het track record van onze overheid en de algehele ontwikkeling van Big Brother in onze maatschappij.

Dus omdat we nog niet zeker weten wat er precies tot in detail in komt te staan mogen we er niets van vinden? De grote lijnen zoals jurische geldigheid van handhaving is door de overheid zelf al vrijgegeven. Als je gaat zitten afwachten tot alles is uitgewerkt gooi je het kind met het badwater weg. Nog 3 prachtige NL spreekwoorden die hier wel van toepasing zijn; gedane zaken nemen geen keer, de kat uit de boom kijken en je kop in het zand steken.

Ik vind het erg jammer dat dit topic een wending krijgt waardoor het lijkt dat het vooral neerkomt op facebook paniek of fake nieuws. De linkjes die ik in de OP had geplaatst zijn zeker wel betrouwbaar en niet gericht op paniek zaaien.

Problemen maken waar ze niet zijn dus.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:01

secricible schreef:
de beste stuurlui....

Daar is dit topic toch voor? Om je mening te geven. En geen enkele mening is goed of fout. Je kan het er niet mee eens zijn, maar dat is iets anders.