Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:42

Marie_Anne schreef:
Nirvana_ schreef:
Ik vind de oplossing van Zuid Korea wel een mooie middenweg. Van besmette personen wordt in kaart gebracht waar ze zijn geweest, en dat wordt aangegeven op een publieke kaart. Je kunt dus zelf zien of jij op een plek bent geweest waar iemand besmet is. (met datum, neem ik aan)

Dat vind ik een enorme inbreuk op de privacy van degene die besmet is. Dat zie ik niet gebeuren hier.

Beter inbruik op privacy van besmette personen (momenteel zo'n 8000) dan heel NL (17 miljoen) toch?

Geen verplichte maatregelen, dat kan ook niet want ze weten niet dat jij daar wel ook bent geweest. Wél eigen verantwoordelijkheid en mochten er veel besmettingen in een bepaalde supermarkt zijn geweest, zou ik die toch willen mijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:43

MarliesV schreef:
Ja maar als je geen maatregelen hoeft te nemen, dan hoeft je het ook niet in kaart te brengen.

In kaart brengen van besmettingen heeft alleen nut als daar ook voor de mensen die in aanraking met die persoon zijn geweest, ook consequenties aanhangen.

Een app moet altijd vrijwillig zijn. En niet met rood of oranje ben je niet welkom.
In Oostenrijk is de app ook vrijwillig.

Als je het vrijwillig laat, dan is er toch een gedeelte van de mensen die na een potentieel contact voorzichtiger zal zijn en dat zal zeker bijdragen. Maar omdat je het vrijwillig laat kun je wel de toekomst van de persoon gewoon door laten gaan. Als je gaat zeggen je bent potentieel besmet, dus je mag ook niet meer de deur uit, dan is het draagvlak weg en tegelijkertijd is het geestelijk ondraagbaar lijden dan, want je kunt nooit meer plannen.
Ik zou dan bijvoorbeeld tegen mijn ouders kunnen zeggen ik blijf even een paar dagen weg, ik ga dan even niet naar ouderen, maar kan wel gewoon naar mijn werk. Of op reis of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:45

germie schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat vind ik een enorme inbreuk op de privacy van degene die besmet is. Dat zie ik niet gebeuren hier.

Als je niet weet wie het was en je geen maatregelen hoeft te nemen als je daar ook was, dan is er op zich geen probleem natuurlijk.
Je kunt alleen dan zelf wat meer opletten als je daar geweest bent. Al is het maar om de symptomen makkelijker te herkennen. Het is niet dat je dan niet meer naar buiten mag.

Ik zou daar grote moeite mee hebben als mijn hele doen en laten online komen te staan. Niet omdat ik wat te verbergen heb, maar vanwege het principe. Mensen in jouw omgeving kunnen dat wel aan jou koppelen dan natuurlijk. Dat lijkt me niet de bedoeling.

In een land als Zuid Korea kan dat misschien, maar in Nederland echt niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:48

Marie_Anne schreef:
germie schreef:

Als je niet weet wie het was en je geen maatregelen hoeft te nemen als je daar ook was, dan is er op zich geen probleem natuurlijk.
Je kunt alleen dan zelf wat meer opletten als je daar geweest bent. Al is het maar om de symptomen makkelijker te herkennen. Het is niet dat je dan niet meer naar buiten mag.

Ik zou daar grote moeite mee hebben als mijn hele doen en laten online komen te staan. Niet omdat ik wat te verbergen heb, maar vanwege het principe. Mensen in jouw omgeving kunnen dat wel aan jou koppelen dan natuurlijk. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Er staat geen naam bij he. Dus dan weet niemand dat jij het was. Of heb je zulke specifieke dingen dat je denkt dat dat te herleiden is?
Eigenlijk zou inderdaad ook dat vrijwillig moeten zijn, dat ben ik met je eens. Dat je misschien dan zelf kunt aangeven, ik ben daar geweest, maar bij plek 'hier' wil je niet dat het bekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:49

Nirvana_ schreef:
Marie_Anne schreef:

Beter inbruik op privacy van besmette personen (momenteel zo'n 8000) dan heel NL (17 miljoen) toch?

Geen verplichte maatregelen, dat kan ook niet want ze weten niet dat jij daar wel ook bent geweest. Wél eigen verantwoordelijkheid en mochten er veel besmettingen in een bepaalde supermarkt zijn geweest, zou ik die toch willen mijden.

Nou nee, dat vind ik niet. Er zijn bovendien veel effectievere manieren met minder inbreuk op privacy. Bijvoorbeeld een signaal naar de telefoons van mensen die meer dan x minuten bij iemand in de buurt zijn geweest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:52

Marie_Anne schreef:

Bedoel je dan dat mensen in jouw omgeving online kunnen lezen dat het om jou gaat? want dat lijkt me inderdaad niet helemaal de bedoeling..

Wat mogelijk lijkt is dat het anoniem verstuurd wordt. Dus misschien iets als '3 dagen geleden was u langer dan 15min dichtbij bij iemand waarbij nu Corona geconstateerd is, monitor uzelf goed en houd contact met uw huisarts (bij eventuele klachten)' zoiets?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:55

Germie, maar jij bent dan wel voorzichtiger daarna met je directe familie en ouderen maar loopt vervolgens onderweg naar je werk misschien wel een hele treincoupe te besmetten. Dat is toch dan precies wat ze niet willen bereiken.

Dat je niemand kan verplichten, snap ik, doen ze nu ook niet. Maar beroepen op verantwoordelijkheidsgevoel en gezond verstand is blijkbaar niet voldoende bij sommige mensen.

De app die ze nu aan het ontwikkelen zijn en waar over gepraat wordt, met dus inderdaad een signaal naar een nummer en niet naar een mens, zal veel effectiever zijn dan met je bakkes (of waar je woont+geweest bent) op de nationale tv.

Ik ben makkelijk terug te vinden. Ben vandaag van 0.00-7.45 uur thuis geweest, toen een bepaalde route van 2.5km gefietst en nu van 8.00-16.30 uur op mijn werk en daarna weer thuis.
Vanaf vanaf 19.00 uur tot 21.00 op stal.
Nou als dat op een scherm komt dan weet ongeveer het halve dorp aan die drie locaties (thuis/werk/stal) wie ik ben hoor. Daaaaag privacy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:56

Cer schreef:
Marie_Anne schreef:

Bedoel je dan dat mensen in jouw omgeving online kunnen lezen dat het om jou gaat? want dat lijkt me inderdaad niet helemaal de bedoeling..

Wat mogelijk lijkt is dat het anoniem verstuurd wordt. Dus misschien iets als '3 dagen geleden was u langer dan 15min dichtbij bij iemand waarbij nu Corona geconstateerd is, monitor uzelf goed en houd contact met uw huisarts (bij eventuele klachten)' zoiets?

Dat is volgens mij het meest voor de hand liggend ja.

Maar iemand noemde het systeem in Zuid Korea waar blijkbaar de gangen van mensen voor een ieder ter inzage worden gegeven. Dat vind ik echt niet kunnen.

Dit bijvoorbeeld:
Citaat:
Volgens Visser is er in Zuid-Korea kritiek op de hoeveelheid informatie die de overheid op straat gooit. Op sites als deze publiceert elk stadsdeel het geslacht en de leeftijdscategorie van patiënten en de plekken waar die persoon geweest is. "Met die informatie kun je iemands leven helemaal uittekenen. Ik sprak een coronapatiënt die zei: mijn buren wisten meteen dat ik het was."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in- ... r-control/

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:58

Marie_Anne schreef:

Het gaat om openbare plekken, supermarkten, winkels, etc. Het lijkt me sterk als dat aan een persoon is te koppelen?

Ik denk dat Nederland ook wel een stuk die kant op gaat. Z-K heeft als 1 van de weinigen het MERS virus meegemaakt en daar hebben ze van geleerd. Die kennis is bij SARS nog een keer getest en verbeterd en nu hebben ze COVID-19 ontzettend snel onder controle gekregen, zónder sluiten van het openbare leven.

Marie_Anne schreef:
Nou nee, dat vind ik niet. Er zijn bovendien veel effectievere manieren met minder inbreuk op privacy. Bijvoorbeeld een signaal naar de telefoons van mensen die meer dan x minuten bij iemand in de buurt zijn geweest.

Dat is juist meer inbruik op de privacy. Dan moet iedereen om die reden te traceren zijn en een bericht te sturen zijn. Oftewel: je telefoon is bekend (ze kunnen een bericht sturen), daarmee je identiteit ook, en je locatie is met terugwerkende kracht bekend. Van iedereen. Ook niet besmette mensen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:58

Overigens, hoe gaat dat nu dan bij de GGD?
Dus je komt terug van een land en neemt per ongeluk een besmettelijke ziekte mee, je bent zelf dus ook ziek geworden en heb je bij de huisarts gemeld.
Ik begrijp dat de GGD dan ook berichten/brieven gaat sturen aan de personen waarmee je in contact geweest bent. Je werk krijgt wellicht die brief, je stal, je vrienden?
Of werkt dat nu ook anoniem, dat er in zo'n brief staat 'er is bij u op stal iemand met een besmettelijke ziekte geweest, houd u zichzelf goed in de gaten'..
Ik heb geen idee hoe contactonderzoek van de GGD ging, voor Corona. Weet iemand dat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:00

Nirvana_ schreef:
Dat is juist meer inbruik op de privacy. Dan moet iedereen om die reden te traceren zijn en een bericht te sturen zijn. Oftewel: je telefoon is bekend (ze kunnen een bericht sturen), daarmee je identiteit ook, en je locatie is met terugwerkende kracht bekend. Van iedereen. Ook niet besmette mensen.

Die signalen die met bijv bluetooth werken (wat nu steeds genoemd wordt) koppelen dat niet aan je telefoongegevens (en dus persoonsgegevens) maar aan een nummer (niet zijnde je telefoonnummer, maar een ander, lang, nummer). In je telefoon wordt dan een nummerdatabase gebouwd.. geen namendatabase..
Dus 'uw telefoon is in de buurt geweest van een andere telefoon'..
Niet "Sjaak, jij bent in de buurt geweest van Sjors"

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:02

Marie_Anne schreef:
Maar iemand noemde het systeem in Zuid Korea waar blijkbaar de gangen van mensen voor een ieder ter inzage worden gegeven. Dat vind ik echt niet kunnen.

Dit bijvoorbeeld:
Citaat:
Volgens Visser is er in Zuid-Korea kritiek op de hoeveelheid informatie die de overheid op straat gooit. Op sites als deze publiceert elk stadsdeel het geslacht en de leeftijdscategorie van patiënten en de plekken waar die persoon geweest is. "Met die informatie kun je iemands leven helemaal uittekenen. Ik sprak een coronapatiënt die zei: mijn buren wisten meteen dat ik het was."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in- ... r-control/

Uit hetzelfde artikel:
Citaat:
Die apps laten zien waar een coronapatiënt allemaal is geweest. Welke metrostations, welke winkels er allemaal bezocht zijn door iemand die positief is getest op corona.

Oftewel, openbare plekken. Jouw fietsrondje of route naar stal wordt niet getraceerd. Dan zou het best kunnen dat het in een individueel geval traceerbaar is naar een persoon, voor wie diegene goed kennen, zoals buren. Dat lijkt me een klein probleem, ik neem aan dat je het je buren sowieso verteld als je positief op Corona bent getest.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:05

Cer schreef:
Nirvana_ schreef:

Die signalen die met bijv bluetooth werken (wat nu steeds genoemd wordt) koppelen dat niet aan je telefoongegevens (en dus persoonsgegevens) maar aan een nummer (niet zijnde je telefoonnummer, maar een ander, lang, nummer). In je telefoon wordt dan een nummerdatabase gebouwd.. geen namendatabase..

De telefoons van de besmette personen moeten sowieso dat signaal gaan uitgeven. Dat moet ingereguleerd worden en een nummer aan gekoppeld worden. Wel nummer dat is bij jouw telefoonnummer is dan al bekend.

Bovendien gaat dit niet met terugwerkende kracht, je kan niet iemand via bluetooth een signaal geven over degene met wie je 3 dagen geleden in de supermarkt in contact bent geweest, als deze ondertussen positief getest is. Bluetooth werkt maar een meter of 10.

Dus als ze het wel achteraf willen versturen, moet er meer data worden opgeslagen dan alleen een encrypted Bluetooth verbinding. Toch? Of mis ik daar iets in?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:08

ja.. maaarrrr dat zijn de apps die daar gebruikt worden.. die gaan niet hier gebruikt worden. Althans, er werd aangegeven dat dat niet wenselijk is..
Hier kijken ze onder andere (!) naar de apps van de UK en Zwitserland..

Overigens, ik lees ook hier en daar dat 'we' zuid korea moeten volgen want die doen het zo goed.. (kijk, dáár kan het wel al open, dat moet hier ook!!) zouden die mensen weten dat die app daar dus ook mee te maken heeft :+

Die data die dan weer aan dat anonieme nummer hangt (dus wat gebruikt wordt om de informatie te versturen) is dan wellicht versleuteld. Dat zal niet in het scherm erbij staan.. maar die techiek ken ik niet, ik heb me dat uit laten leggen door iemand die er meer verstand van heeft...

Hoe gaat dat nu trouwens bij de GGD's als ze contact onderzoek doen en mensen moeten informeren?

Nirvana_

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:14

Ik denk niet dat we blind Zuid Korea achterna gaan. Ik denk wel dat we moeten leren van hun ervaringen in het verleden en hun huidige beleid. Best practices. Leer ervan! Natuurlijk zou een NL versie er anders uitzien, maar ik denk dat er betere oplossingen te zijn dan iedereens telefoon continu te tracken.

Contactonderzoek bij de GGD: Geen idee. Ik vermoed dat ze de patienten zelf vragen met wie ze (veel) contact hebben gehad de afgelopen periode.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:19

Ik heb even gegoogled wat een GGD bij bijv tuberculose doet, lijkt me ook niet geheel anoniem?
https://www.ggdhollandsnoorden.nl/infec ... rzoek.aspx

Ik heb overigens begrepen dat er ruim 750 ideeen zijn ontvangen over een app, dus wellicht zit de andere oplossing daar wel tussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:31

Nirvana_ schreef:
Marie_Anne schreef:

Het gaat om openbare plekken, supermarkten, winkels, etc. Het lijkt me sterk als dat aan een persoon is te koppelen?

Ik denk dat Nederland ook wel een stuk die kant op gaat. Z-K heeft als 1 van de weinigen het MERS virus meegemaakt en daar hebben ze van geleerd. Die kennis is bij SARS nog een keer getest en verbeterd en nu hebben ze COVID-19 ontzettend snel onder controle gekregen, zónder sluiten van het openbare leven.

Marie_Anne schreef:

Het Zuid Koreaanse systeem is een grote inbreuk op de privacy en zal er hier nooit doorheen komen gelukkig. Ik maak me daar ook geen zorgen over, de wetgeving in Nederland laat zoiets echt niet toe hier. Het betekent ook dat al ieders bewegingen ergens moeten worden opgeslagen.
Dit kan veel beter met het systeem waarover je vaak leest, met bluetooth. Dan wordt alleen een nummer ( niet het 06 nummer) wat gekoppeld wordt aan de telefoons die je tegen komt én waarbij je langer dan x aantal minuten in de buurt was, opgeslagen op de telefoon en nergens anders. Aan die nummers wordt dan een signaal gegeven bij een besmetting. Dat is toch gewoon een veel effectievere en veiliger manier.

Edit: Je identiteit is dus niet bekend dan en je locatie ook niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-20 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:34

Nirvana_ schreef:
Cer schreef:

De telefoons van de besmette personen moeten sowieso dat signaal gaan uitgeven. Dat moet ingereguleerd worden en een nummer aan gekoppeld worden. Wel nummer dat is bij jouw telefoonnummer is dan al bekend.

Bovendien gaat dit niet met terugwerkende kracht, je kan niet iemand via bluetooth een signaal geven over degene met wie je 3 dagen geleden in de supermarkt in contact bent geweest, als deze ondertussen positief getest is. Bluetooth werkt maar een meter of 10.

Dus als ze het wel achteraf willen versturen, moet er meer data worden opgeslagen dan alleen een encrypted Bluetooth verbinding. Toch? Of mis ik daar iets in?

Als mensen besmet zijn, dan moeten ze gewoon thuis blijven. De app is daar niet voor, maar voor de periode voordat iemand weet dat hij of zij besmet is.
Het gaat niet met terugwerkende kracht nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:36

Cer schreef:
Ik heb even gegoogled wat een GGD bij bijv tuberculose doet, lijkt me ook niet geheel anoniem?
https://www.ggdhollandsnoorden.nl/infec ... rzoek.aspx

Ik heb overigens begrepen dat er ruim 750 ideeen zijn ontvangen over een app, dus wellicht zit de andere oplossing daar wel tussen?

Ik hoorde de Jonge geloof ik tijden de persconferentie zeggen dat zo'n app misschien wel minder een inbreuk op de privacy is dan een gewoon contactonderzoek van de GGD ja. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:39

Ja dat hoorde ik ook, maar ja, ergens komt dat niet helemaal over geloof ik :')

En wat ook aangegeven wordt, we leven nu eenmaal in een digitaal tijdperk. waarom zou je geen digitale hulpmiddelen inzetten als die mogelijkheid er is? Hoort een beetje bij de tijdsgeest misschien?

Overigens denk ik wel dat de melding met terugwerkende kracht moet marie_anne.. jij denkt van niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:58

Cer schreef:
Ja dat hoorde ik ook, maar ja, ergens komt dat niet helemaal over geloof ik :')

En wat ook aangegeven wordt, we leven nu eenmaal in een digitaal tijdperk. waarom zou je geen digitale hulpmiddelen inzetten als die mogelijkheid er is? Hoort een beetje bij de tijdsgeest misschien?

Overigens denk ik wel dat de melding met terugwerkende kracht moet marie_anne.. jij denkt van niet?

Nou, zoals ik het begrijp heeft de telefoon van de persoon die ziek is in het lokale geheugen opgeslagen welke nummers (maar niet de 06 nrs dus) er de afgelopen 2 weken ( ik noem maar wat) in de buurt zijn geweest en krijgen die nrs gewoon een signaal. Ook als je niet ziek wordt zouden die nummers dan lokaal worden opgeslagen op je telefoon. Voor een bepaalde tijd natuurlijk.
Dus niet dat de gangen van iemand die ziek blijkt te zijn met terugwerkende kracht worden nagegaan ofzo, dat is dan niet nodig.

Zo heb ik het begrepen. Hoe dacht jij dat het zou gaan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:05

Oh zo.. nee dan heb ik inderdaad hetzelfde uitgelegd gekregen... :j

Dus inderdaad voor een bepaalde periode bewaren (gerelateerd aan incubatietijd of whatever)

Zeg, heb jij dezelfde persoon als ik gesproken.. >;) nee geintje :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:07

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:18

Aangezien testst met vrijwilligers in Duitsland (kan de link niet meer vinden) al lieten zien dat het niet werkt omdat mensen toch gaan valsspelen als se theoretisch besmet kunnen zijn maar gezond voelen zie ik geen enkel nut. En dat zijn notabene test vrijwilligers, geen opstandelingen.
Daarnaast staat er nu bijv in NL nog geen 30.000 besmettingen terwijl het in werkelijkheid veel meer richting het 3 tot 10 dubbele zal zijn.
Maar zolang het vrijwillig is gaat iedereen z‘n gang maar. Ik zie het als vals gevoel van veiligheid. Immers werkt het altijd in het verleden en dat verleden kan makkelijk langer zijn dan 1-2 weken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:00

Zolang er niet massaal getest wordt heeft zo'n app uberhaupt geen nut.
Bovendien heb je er zelf niet zoveel aan, omdat als jij de waarschuwing krijgt bij een coronageval in de buurt te zijn geweest jijzelf al in de incubatietijd kunt zitten. Ver genoeg uit de weg blijven van andere mensen blijft dus de meest veilige optie.