Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:18

Geen nieuw nieuw artikel, het is van afgelopen 5 maart.

Ik las het vandaag voor het eerst.

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30229-4?_returnURL=https%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS0092867420302294%3Fshowall%3Dtrue

Citaat:
SARS-CoV-2 Cell Entry Depends on ACE2 and TMPRSS2 and Is Blocked by a Clinically Proven Protease Inhibitor

Het totale verslag is lang.
Maar er is 1 stuk dat ik er even uit wil halen.
Het lukt mij niet om dat stuk correct te quoten hier.

Dus maar even een screenshot als oplossing voor nu.

Afbeelding

Ik vind dit een hoopvol iets.

Verdere onderzoeken naar dat specifieke middel heb ik (nog) niet kunnen vinden, maar het zou toch mooi zijn als hier een klein stukje mogelijkheid ligt!
Ik vermoed dat het bedoelde middel inmiddels al wel heel gericht bekeken wordt, op dit moment.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze dit níet verder uitzoeken in de huidige situatie.

nicole_floor

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:30

Heeft iemand een link van dat met die hepatitis vaccinatie? Ben hier wel benieuwd naar. Ik heb zelf deze vaccinatie ook gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:33

nicole_floor schreef:
Heeft iemand een link van dat met die hepatitis vaccinatie? Ben hier wel benieuwd naar. Ik heb zelf deze vaccinatie ook gehad.

Is geen link van , was een opmerking van iemand die dit als enige overeenkomst van verplegend personeel zag. Dus puur speculatief, helaas.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:34

Hmm.. jammer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:45

nicole_floor schreef:
Hmm.. jammer.

Ik denk wanneer dit een onderzoek waard was ze daar al mee begonnen waren. De hele medische onderzoekswereld is op zoek naar iets wat kan helpen.
Maar laten we dit topic wetenschappelijk houden, ongemerkt plaats ik hier toch vermoedens, zal er op letten!
Laatst bijgewerkt door BigOne op 21-03-20 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:47

In Frankrijk begint vandaag ook een test met 2 bestaande anti-virale middelen op 3000 personen.
Was vanmiddag op het nieuws. Namen van de producten ben ik uiteraard vergeten :o

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:58

Femke_Tweety schreef:
irmaz schreef:
Wat ik wel wat zorgelijk vind is dat er in Nederland relatief veel mensen aan het virus lijken te overlijden. Het kan natuurlijk zijn dat er hier een vroege besmettingshaard is geweest onder juist de ouderen en zwakkeren in de samenleving terwijl in andere landen juist de beroepsbevolking als eerste is getroffen. Maar als je dan kijkt naar de cijfers van Duitsland en je vergelijkt dat met Nederland :oo

Zie deze link voor het wereldbeeld van de John Hopkins University: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

@Irmaz, je mist hier het aantal tests.

Nederland test relatief gezien heel weinig. Omdat er tekort aan tests is.

Eigenlijk vrijwel alleen zorgmedewerkers, én mensen die al behoorlijk ziek zijn.

Het werkelijke aantal besmettingen is dus veel hoger dan het bevestigde aantal besmettingen.

En als je vooral behoorlijk zieke mensen test, zitten daar natuurlijk ook al -verhoudingsgewijs- meer mensen bij die er uiteindelijk aan overlijden.

Thx F-T, dat is een hele plausibele verklaring _/-\o_
Zou je het dan wel andersom mogen rekenen, dat er inmiddels dus minstens 40.000 mensen in Nederland besmet zijn? ((21652/73)*136)?
Dat zou ik wel een hoopvol gegeven vinden :o

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:13

Wat betreft het hepatitis vaccin: het is belangrijk om daarbij hetzelfde in gedachten te houden als wat Femke_Tweety hierboven uitlegt. In Nederland wordt heel spaarzaam getest. Zorgpersoneel wordt wél getest, en dus weten we van die beroepsgroep vrij exact hoeveel mensen er positief zijn en wat hun symptomen zijn. Alleen: in de rest van de bevolking worden de mensen met milde symptomen niet getest.

Het klopt dus niet om te concluderen dat het opvallend is dat verpleegkundigen vaak milde symptomen hebben - het zijn simpelweg vrijwel de enige mensen met milde symptomen waar wél van zeker is dat ze het coronavirus dragen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:21

Hanmar schreef:
Wat betreft het hepatitis vaccin: het is belangrijk om daarbij hetzelfde in gedachten te houden als wat Femke_Tweety hierboven uitlegt. In Nederland wordt heel spaarzaam getest. Zorgpersoneel wordt wél getest, en dus weten we van die beroepsgroep vrij exact hoeveel mensen er positief zijn en wat hun symptomen zijn. Alleen: in de rest van de bevolking worden de mensen met milde symptomen niet getest.

Het klopt dus niet om te concluderen dat het opvallend is dat verpleegkundigen vaak milde symptomen hebben - het zijn simpelweg vrijwel de enige mensen met milde symptomen waar wél van zeker is dat ze het coronavirus dragen.

Het wordt wel interessant als er minder ic opnames onder de zorgprofessionals zijn. Maar ik weet niet of Nederland deze cijfers bekend maakt.
En of in andere landen ook hepatitis entingen gegeven worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 19:41

Ik meen dat ik ook op hepatitis wel eea aan bronnen voorbij zag komen.
Onderzoeken.
Maar niet zeker,
als ik later weer even tijd heb, ga ik daar even induiken.
Moet nu eerst andere dingen gaan doen.

Het onderzoek met bloedserum had ik wel al gedeeld, dacht ik?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:46

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:47

De was wel van de week op het nieuws dat ze verpleegkundige willen gaan enten voor tbc, want dit zou wel kunnen helpen? Zal zo even kijken of ik daar het nieuwsartikel van kan vinden.

Ooh secricible was me al voor. :+

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:59

raket schreef:
Hanmar schreef:

Het wordt wel interessant als er minder ic opnames onder de zorgprofessionals zijn. Maar ik weet niet of Nederland deze cijfers bekend maakt.
En of in andere landen ook hepatitis entingen gegeven worden.

Klopt inderdaad, die cijfers zou je dan ook nodig hebben. En mijn opmerking wil niet zeggen dat er geen positief effect van vaccins bestaat hoor - inderdaad is er bijv. een test gaande met het tbc vaccin, het zou kunnen dat het wel degelijk een positief effect heeft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:08

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:28

Ik zou niet staan te springen om BCG test persoon te zijn. De bijwerkingen zijn ook niet van de lucht, net zo goed gaat het dan juist mis.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:29

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:33

Is er iemand die meer weet over de overdraagbaarheid via oppervlaktes? En dan vooral hoe je er voor zorgt dat de virusdeeltjes op oppervlaktes onschadelijk gemaakt kunnen worden?

Is water met zeep dan voldoende net als met handen wassen en moet je dan ook lang soppen voor de deeltjes onschadelijk worden?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:36

Sizzle schreef:
Ik zou niet staan te springen om BCG test persoon te zijn. De bijwerkingen zijn ook niet van de lucht, net zo goed gaat het dan juist mis.

Heb je hier een bron bij? Over verhoogde risico's bij deze vaccinatie?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:37

beert schreef:
Speirs schreef:
Wat fijn, dit topic.
Wat ik me nu steeds afvraag.. Gaat de verspreiding echt alleen via menselijk contact, dus kan je naar buiten als je met een boogje om iedereen heen loopt/fietst? Of is het echt het beste om alleen voor de hoognodige zaken naar buiten te gaan?

Het kan ook gaan via dingen die anderen aangeraakt hebben. Dus als ik mijn snotneus af veeg aan de lantaarnpaal en jij pakt vervolgens die lantaarnpaal vast.

Ik weet alleen niet hoe lang het virus dan blijft leven? Even opgezocht, dat is een paar uur onder normale omstandigheden.

Zie:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... g-covid-19

Even teruglezen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:58

Astorga schreef:
Sizzle schreef:

Heb je hier een bron bij? Over verhoogde risico's bij deze vaccinatie?

Ik spreek niet over verhoogd risico dus ik weet niet waar dat vandaan komt. Veel mensen krijgen koorts en gezwollen lympheklieren na BCG vaccinatie door de immuunreactie (al is dat volgens de bijsluiter max 1%). Ze hopen dat dit dus positief werkt, maar het kan net zo goed contraproductief werken als je lichaam al druk bezig is. Je mag namelijk ook geen BCG vaccinatie als je immunosuppressed bent aangezien het een levend vaccin is. Ik zal me persoonlijk niet spontaan melden voor de test, vind het te veel een gok zonder dierproeven vooraf.
Ik weet wel dat mijn paard ook fiks ziek geweest is na een BCG injectie, met koorts en spierverlies.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:09

Is er hier iemand die meer weet over de vermeende grotere risico's bij mensen met de bloedgroep A? Ben dat nu al een paar keer ergens tegengekomen maar kon geen echt betrouwbare bronnen vinden.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:11

Ik volg graag. Ik lees al een aantal heel interessante artikelen die ook wel hoop geven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:14

zonnebloem18 schreef:
Is er iemand die meer weet over de overdraagbaarheid via oppervlaktes? En dan vooral hoe je er voor zorgt dat de virusdeeltjes op oppervlaktes onschadelijk gemaakt kunnen worden?

Is water met zeep dan voldoende net als met handen wassen en moet je dan ook lang soppen voor de deeltjes onschadelijk worden?

Ik kwam hierover van de een filmpje tegen op YouTube over het reinigen van je laptop en smartphone. Kan het nu niet terug vinden natuurlijk :roll: .

Samenvatting
Toetsenbord laptop reinigen met stofvrije doek met beetje spiritus.

En smartphone vochtige stofvrije doek met idd beetje opgeschuimde handzeep. Drogen met schone stofvrije doek. Uit onderzoek was gebleken dat de smartphone dan net zo schoon was als na desinfectie.

In beide gevallen wel eerst uitzetten en eventuele snoeren los maken.

Als ik het filmpje terug vind zal ik deze nog posten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:19

mysa schreef:
Is er hier iemand die meer weet over de vermeende grotere risico's bij mensen met de bloedgroep A? Ben dat nu al een paar keer ergens tegengekomen maar kon geen echt betrouwbare bronnen vinden.

Als je op mijn posts zoekt in dit topic vind je daar een quote over met een linkje naar een(het?) onderzoek daarover.
(Sorry, op m'n telefoon wordt het wat ingewikkeld om jouw post te quoten en mijn eigen post daarbij te plakken).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:31

Okay, dank.