Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:58

chanicha schreef:
Ik ben ook thuis en heb tegen mijn dochters gezegd dat we geen bezoek willen voorlopig maar mijn moeder moet vrijdag gewoon naar het ziekenhuis voor een scan en die gaat gewoon door!
Ik vind dat best moeilijk eerlijk gezegd want ze kan niet alleen dus mijn zus of ik gaan altijd mee.

Ik ben gisteren met mijn schoonmoeder mee geweest die ook voor een scan naar het zh moest. Ik ben in de auto blijven zitten, wellicht is dat voor jou een optie als je meegaat?

Tancreda4

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:12

Misschien dat 1 begeleider nog mag als ze slecht ter been is? En anders idd in de auto blijven zitten.

Ik moet maandag naar de kliniek met paard, enkele reis 1.5 uur. Mag maar 1 begeleider per paard mee Mar hoop dat ik wel iemand 'zo gek krijg' mee te rijden die bij de auto wilt blijven. Reis liever niet alleen, stel dat er onderweg wat gebeurd....

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:21

Wbt het streng zijn, als het niet noodzakelijk is dan ga ik het erf niet af. Onze kinderen komen wel buiten maar wij hebben geen directe naaste buren op mijn schoonouders na, de kinderen mogen van ons het erf niet af maar is groot zat om zich de hele dag te vermaken.

Mijn man moet nog elke dag naar zijn werk, wel is het rooster bij hun aangepast zodat ze verdeeld pauzes moeten houden.

Ik zelf werk in de ouderenzorg en mede daarom wil ik buiten mijn gezin en schoonouders om liever niet teveel met andere mensen in contact komen nu, daar ik het mijzelf nooit zal kunnen vergeven als ik corona overbreng bij onze bewoners op mijn werk.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:23

Lestrange01 schreef:
Even terug komend op mijn eerdere bericht. Ik werd vanochtend wakker met fikse keelpijn en loopneus, geen verhoging meer maar het is ook nog zo vroeg dat valt pas beter te bepalen als het iets later is.

Ik heb mijn werkgever geappt en die zei: "heel Nederland heeft ondertussen deze klachten... Als je je goed genoeg voelt kom je gewoon naar werk!"

Aangeven dat je de landelijke richtlijnen volgt en dus niet kan komen?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:35

mvdende schreef:
OleJon schreef:
Ik heb nu weekend maar moet donderdagochtend weer beginnen met werken. In de ijsfabriek waar 250 man werken. Gisteren nog gegourmet met mijn ouders. Verder weinig sociale contacten. Bij mijn schoonouders, die aardig op leeftijd zijn kom ik de aankomende tijd maar niet. Verder ben ik lekker buiten op eigen erf met de paarden. En haal pas boodschappen als het nodig is. Maar ben wel bang dat er weer een economische crisis gaat komen. De grote bedrijven zoals KLM en zo redden het wel, maar voor de gewone ondernemers word het zwaar

KLM staat op omvallen he!

Of die het gaat redden is echt helaas nog maar de vraag.

Als ze het redden, komt dat doordat de Nederlandse overheid er héél wat steun aan gegeven hebben.

Dat vind ik dus best scary, dat zelfs zn miljarden bedrijf al binnen zeg 2 weken na de komst van corona in Nederland op omvallen staat.

De hele recreatie sector gaat hele harde klappen krijgen, hotels, restaurants, cafetaria.... De luchtvaart..

Ja zulke grote bedrijven als klm krijgen wel overheidssteun maar de bloemenkweker of café op de hoek op langere termijn niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:42

Lay_D schreef:
chanicha schreef:
Ik ben ook thuis en heb tegen mijn dochters gezegd dat we geen bezoek willen voorlopig maar mijn moeder moet vrijdag gewoon naar het ziekenhuis voor een scan en die gaat gewoon door!
Ik vind dat best moeilijk eerlijk gezegd want ze kan niet alleen dus mijn zus of ik gaan altijd mee.

Ik ben gisteren met mijn schoonmoeder mee geweest die ook voor een scan naar het zh moest. Ik ben in de auto blijven zitten, wellicht is dat voor jou een optie als je meegaat?

Mijn moeder moet in het ziekenhuis in de rolstoel omdat ze slecht ter been is dus denk dat ik haar neerzet en buiten wacht als het druk is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:56

Lay_D schreef:
chanicha schreef:

Voor mijn moeder is gisteren nog een operatie ingepland.
Ik moet haar dan ook brengen en halen. En ze blijft een nacht.
Maar dan zal ze geen bezoek mogen hebben denk ik?
Ze ziet er erg tegenop dus haar aan de deur afgooien ga ik ook maar niet doen.
Nou ja we zien het wel.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:12

@ _Penotti,

Wellicht staat er informatie op de site wbt bezoek over het betreffende ziekenhuis waar je moeder wordt geholpen?

Het ziekenhuis bij ons heeft het eea aangepast wbt bezoek.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:16

Hier allebij zzp,er ik werk nu weinig, mijn man werkt wel door. We kijken wel uit, afstand houden enz. Als hij besmet raakt hebben echt financieel een probleem.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:18

Daar staat nu nog 1 bezoeker per patiënt.
Maar andere omringende ziekenhuizen hebben een stop.
Dus ik vermoed dat dit ziekenhuis dat ook wel op zal gaan volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:09

soesita schreef:
Er zit inderdaad veel in de woordjes "niet mogen". :j Dat geeft een heel beengend gevoel. Maar ik denk het volgende: er gaan al vergelijkingen op met oorlogstoestanden (offtone Macron). De boodschap dat onze grootouders naar het front moesten en dat wij worden opgeroepen om thuis te blijven. Dat dat toch eigenlijk haalbaar zou moeten zijn.
En dan denk ik: Ja, eigenlijk moeten we niet te veel klagen als dit onze "derde wereldoorlog" is. Heel de wereld tegen de onzichtbare vijand. Allemaal samen. Niet tégen elkaar, maar mét elkaar. En de belangrijkste bijdrage die wij burgers kunnen en moeten leveren is thuis blijven en onze sociale contacten extreem inperken. Nee, dat is helemaal niet leuk. Maar we leven in tijden van internet, whatsapp, skype,... We kunnen met elkaar op die manier toch in contact blijven. En we hebben allemaal de kans om bij te dragen aan een soort overwinning met zo weinig mogelijk verliezen.
Wat houdt ons tegen om dat te doen?

Goede post dit :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:31

Tja, als je slecht stil kan zitten of thuis kan zitten dan zijn er best flink wat opties;
*Hardlopen/wandelen
*Fietsen/wielrennen/mountainbiken
*Tuinieren (mits je een tuin hebt)
*Klussen thuis
*Neem een abbo op een online sportschool en sport thuis
*Lees een boek/schrijf een boek of een brief
*Doe een spelletje
*Meld je aan als zorg vrijwilliger
*Ga aan het werk als bezorger bij een restaurant wat wel afhaal/bezorging doet

Natuurlijk, iedereen wil graag buiten de deur wat doen maar er zijn opties genoeg om te doen zonder dat je met andere mensen in nauw contact komt.

Wij gaan niet naar ouders/schoonouders/oma/ ed. We hebben alle afspraken buiten de deur gecancelled.
Gaan alleen nog werken (ik, lief werkt thuis), boodschappen en paard. Verder samen dingen ondernemen in de buitenlucht of thuis maar niet met andere mensen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:36

TinkerTreas schreef:
Ik lees dat jullie je kinderen ook binnen houden.
Ik woon in een flat en ik laat ze gewoon buiten spelen eerlijk gezegd. En er spelen hier ook andere kinderen buiten.
Mijn jongste en oudste zou ik nog wel zo veel mogelijk binnen kunnen houden.
Maar mijn middelste echt niet. Het is al drama dat hij niet naar school kan en niet naar de opvang.
Hij heeft autisme en een ontwikkelings achterstand. Hij gaat normaal al 3x per week naar de opvang om de thuis situatie te ontlasten. Maar dat is nu ook gestopt.

Verder heb ik weinig contact met anderen. Ik doe m'n boodschappen en ga de honden uitlaten, maar daarbij heb ik ook geen contact met mensen.

En m'n vriend komt wel gewoon bij ons. Maar die heeft een eigen bedrijf zonder personeel, dus hij heeft ook weinig contact met andere mensen.

Maar ik ga nu toch twijfelen of we niet beter voor 3 weken hij m'n vriend in kunnen trekken. Zodat de kinderen daar in de tuin kunnen spelen. In plaats van hier gewoon buiten.

Goed idee, als je kinderen met anderen spelen kunnen ze net zo goed naar school. Dan werkt het niet

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:41

M_D_H schreef:
Nou... als je zoals ik graag onder de mensen bent en graag de hort op bent omdat je van nature heel rusteloos bent...
Dan is dit echt een hel hoor :j
Mijn partner en ik hebben het financieel heel goed, wij zijn daarom zelden thuis... hooguit 3 avonden in de week en 1 dag in het weekend... Maximaal.
We zijn bij vrienden, in de sportschool/op het voetbalveld, bij vrienden, uit eten, naar de bioscoop, naar het theater etc etc etc.

En dan nu in eens thuis zijn... 3 weken lang!!!!
Ik weet echt niet hoe ik dit moet overleven met mijn rusteloze lijf/hoofd...
En jaaaa, we leven. En als dit het enige is waar je over kan klagen... en je bent in ieder geval niet ziek en denk aan de risicogroepen.
Gooi alle cliches maar naar mij toe. Maar dit wordt voor mij een enorme hel en ik vind dit ook geen reden. Ik wil gewoon er uit, op stap, dingen doen...
Jouw keus maar ga er vanuit dat jouw problemen de problemen van een ander kunnen worden. Het zegt niks dat je broertje je vorige week niet besmet heeft dat kan hij nu wel doen en vice versa.

Overigens wij hebben morgen wel een samenzijn met vrienden, onder deze vrienden zit mijn sportmaatje met wie ik 3 tot 4 keer in de week in de sportschool ben en mijn broertje die ik elke week zie, en de andere gezamelijke vriendin heeft ook heel veel contact met mijn sportmaatje. Als wij ziek zijn hebben wij elkaar al lang besmet :j

Wij doen dit omdat mijn sportmaatje morgen jarig is. We zouden haar eerst mee uit eten nemen, maar dat is dus gecanceld en haar grote feest gaat ook al niet door... dus dit doen we in ieder geval nog wel :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:50

MDH: ik snap dat het lastig is. Maar het gaat je wel lukken. Ik woon alleen, heb maar 1 kamer en ben echt nooit thuis, altijd iets te doen. Dus om nu alleen thuis te zitten is een enorme omschakeling. Maar zie het als een kans om jezelf wat beter te leren kennen en het is fijn om te weten van jezelf dat je ook hier wel doorheen komt.
Want natuurlijk overleef je 3 weken thuis. Het went echt wel. Beetje flexibiliteit...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:43

Ik neem mijn verantwoordelijkheid en heb alle werk- en privé-afspraken aangepast. Ik ben volledig vanuit huis gaan werken en zie mijn patiënten via videobellen. Alle sport en verenigingsdingen waren al geannuleerd en ik heb daarnaast alle geplande afspraken met vriendinnen afgemeld. Ik kom eigenlijk alleen nog buiten voor een snel bezoek aan de supermarkt, een rondje wandelen met mijn vriend of een rondje hardlopen/wielrennen.

Minimaal drie weken thuiszijn heeft ook niet mijn voorkeur, maar zoals eerder al werd aangehaald "Your grandparents were asked to go to war. You are being asked to sit on the couch. Think about it carefully and act accordingly."

We maken er het beste van.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:47

Djali schreef:
soesita schreef:
Er zit inderdaad veel in de woordjes "niet mogen". :j Dat geeft een heel beengend gevoel. Maar ik denk het volgende: er gaan al vergelijkingen op met oorlogstoestanden (offtone Macron). De boodschap dat onze grootouders naar het front moesten en dat wij worden opgeroepen om thuis te blijven. Dat dat toch eigenlijk haalbaar zou moeten zijn.
En dan denk ik: Ja, eigenlijk moeten we niet te veel klagen als dit onze "derde wereldoorlog" is. Heel de wereld tegen de onzichtbare vijand. Allemaal samen. Niet tégen elkaar, maar mét elkaar. En de belangrijkste bijdrage die wij burgers kunnen en moeten leveren is thuis blijven en onze sociale contacten extreem inperken. Nee, dat is helemaal niet leuk. Maar we leven in tijden van internet, whatsapp, skype,... We kunnen met elkaar op die manier toch in contact blijven. En we hebben allemaal de kans om bij te dragen aan een soort overwinning met zo weinig mogelijk verliezen.
Wat houdt ons tegen om dat te doen?

Goede post dit :)

Ja! Precies zoals ik er ook in sta!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:51

Ik las vanmorgen in de Volkskrant dat we rekening mogen houden met voorjaar 2020 voordat het virus voorbij is. Hopelijk wordt het rustiger in de aankomende zomer, en dan weer een opleving van het virus vanaf het najaar. Dat zou zo maar kunnen, maar niets is zeker. En dat dat je er niet op hoeft te rekenen dat in april het gewone leven weer aan aanvangen. Dat zijn we binnen no time weer terug bij af. Aldus vertegenwoordigers van het Nederlandse en Britse RIVM. (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5e060bb/
)

Ook wel logisch eigenlijk :(

Reden te meer of de schouders eronder te zetten.
Laatst bijgewerkt door Boras op 17-03-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:59

Noeps schreef:
Ik neem mijn verantwoordelijkheid en heb alle werk- en privé-afspraken aangepast. Ik ben volledig vanuit huis gaan werken en zie mijn patiënten via videobellen. Alle sport en verenigingsdingen waren al geannuleerd en ik heb daarnaast alle geplande afspraken met vriendinnen afgemeld. Ik kom eigenlijk alleen nog buiten voor een snel bezoek aan de supermarkt, een rondje wandelen met mijn vriend of een rondje hardlopen/wielrennen.

Minimaal drie weken thuiszijn heeft ook niet mijn voorkeur, maar zoals eerder al werd aangehaald "Your grandparents were asked to go to war. You are being asked to sit on the couch. Think about it carefully and act accordingly."

Dit :j

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:04

cursebreaker schreef:
Noeps schreef:

Dit :j

Denk alleen wel dat het veel langer dan drie weken gaat duren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:05

Frensie schreef:
Denk alleen wel dat het veel langer dan drie weken gaat duren.

True. Ik denk dat ik vanaf dan ook weer minimaal contact ga opzoeken. Als het goed is weet ik dan wel of ik ziek ben geworden of niet en dat ik het als goed is dan ook niet meer verspreid naar mensen in m'n omgeving die zwakker zijn. Daarom dat ik in ieder geval wel nu de komende weken zoveel mogelijk wil voorkomen dat ons gezin het oploopt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:15

Wat betreft kinderen, bron: RIVM

Mogen kinderen dan ook gewoon buiten spelen als ze geen klachten hebben? Het RIVM stelt dat uit gegevens die nu bekend zijn, kinderen weinig lijken bij te dragen aan de verspreiding van het virus. "Zij kunnen zodoende prima met anderen spelen als ze géén klachten hebben die passen bij COVID-19, zoals koorts, verkoudheidsklachten of hoest."

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:16

Ik vind het wel bijzonder dat er in Nederland bewust niet wordt gekozen voor een lockdown, maar dat veel mensen zelf wel dit soort maatregelen nemen.(zichzelf afzonderen)
Juist de mensen die werken met kwetsbaren (zieken, ouderen) komen wel in contact met elkaar en de doelgroep en blijven werken bij klachten zonder koorts.
Is dat niet contraproductief m.b.t. het idee dat er immuniteit moet worden opgebouwd?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:20

Anna79 schreef:
Wat betreft kinderen, bron: RIVM

Mogen kinderen dan ook gewoon buiten spelen als ze geen klachten hebben? Het RIVM stelt dat uit gegevens die nu bekend zijn, kinderen weinig lijken bij te dragen aan de verspreiding van het virus. "Zij kunnen zodoende prima met anderen spelen als ze géén klachten hebben die passen bij COVID-19, zoals koorts, verkoudheidsklachten of hoest."

Maar het is allemaal zo onzeker als de pest, dus wil je zeker zijn, wat toch handig is gezien de ernst van de situatie, hanteer je de algemene richtlijnen. Daar komt het telkens op neer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:21

Die imuniteit moet ook geleidelijk, wat ook gebeurd nu aangezien er echt tig mensen zijn die zich niet afzonderen en gewoon uitgebreid winkelen. Je wilt die mensen verspreid besmet laten raken, zodat er niet teveel mensen naar het ziekenhuis moeten.

Het gedeelte dat zichzelf thuis houdt wordt volgens mij makkelijk opgeheven door de hoeveelheid die winkelt en alsnog bij elkaar komt.