Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:02

Loretta schreef:
Als het over vakantie gaat raadt deze viroloog dat op dit moment ten stelligste af.

https://www.hln.be/de-krant/-ga-deze-zo ... ~a89def63/

Natuurlijk is het nog afwachten wat de andere virologen gaan zeggen en ook hoe het virus zich gaat ontwikkelen. Maar dit virus heeft zich uiteindelijk wel zo makkelijk kunnen verspreiden doordat mensen zoveel reisden. Misschien moeten we gewoon wel even pas op de plaats maken in afwachting van een vaccin. Voor de toeristen industrie is het even heel slecht nieuws.

Ik heb trouwens een camping in Nederland geboekt voor eind juli. Woon ook in Nederland dus vakantie in eigen land.

wat dat betreft valt het niet echt onder "reizen" vind ik.

En echt, ik hoop dat we niet tot eind juli bezig gaan zijn met dit corona, is voor niemand goed.

Hoeveel restaurants denk je dat er nog bestaan als ze eind juli nog steeds niet open mogen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:04

Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die geloven in een soort van complottheorie, ik denk dat regeringen zijn overvallen en roeien met de riemen die ze hebben. Als half Nederland ziek op bed ligt of dood gaat, dan ligt Nederland ook plat.

Dat supermarkten misschien de prijzen omhoog gooien, kan ook een vorm van ontmoedigen zijn om het idiote hamstergedrag in te dammen.

En Germie, ik hoor vooral veel 'ik' in jouw posts en hoe jij nu niet op vakantie kan. Jammer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:06

Pocca_Locca schreef:
Maar het slaat al nergens op dat het nu gevaarlijk zou zijn om contant te betalen. De caissières pakken ook alle producten met hun blote handen aan, waar klanten ook aan hebben gezeten. Waarom niet gewoon met handschoenen werken? Dit is echt een typisch geval van het demoniseren van iets, in dit geval contant geld, wat al een doorn in het oog was voor bepaalde machten.

Daar zit opzich wel een gedachte in. Ik ben ook geen viroloog dus weet niet hoe het zit. Maar alle boodschappen worden ook door zowel klant als cassiere aangeraakt. Ik weet wel dat supermarkten maar wat graag van contant geld af willen voor een groot gedeelte voor hun eigen gemak.

Laten we niet vergeten dat contant geld in de toekomst nog wel eens een redding kan worden.
Wat als er eens een keer een crisis ontstaat waardoor het digitale geldverkeer er opeens dagen uit ligt. Ook dat soort scenarios zijn niet ondenkbaar. We hebben ons de laatste jaren behoorlijk kwetsbaar gemaakt dat is ook wat je tijdens deze crisis ziet hoe snel dingen opeens fout kunnen gaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:07

Vooral bijzonder dat als je geen Corona in je buurt meemaakt je blijkbaar zelfs gaat twijfelen of het bestaat? Kom gezellig naar Brabant zou ik zeggen :Y) en tel je zegeningen.
Of ik heb de post verkeerd begrepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:08

Century schreef:
Vooral bijzonder dat als je geen Corona in je buurt meemaakt je blijkbaar zelfs gaat twijfelen of het bestaat? Kom gezellig naar Brabant zou ik zeggen :Y) en tel je zegeningen.
Of ik heb de post verkeerd begrepen.

Inderdaad, alsof iets alleen bestaat wanneer je het ziet met eigen ogen. En de meeste geinfecteerden vallen helemaal niet op want die zijn niet doodziek maar hooguit wat snotterig of hebben helemaal geen symptomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:12

Precies en als het kan gaat men echt massaal op vakantie. JE moet immers toch je dagen opmaken. Ik neem nu dus geen dagen op. Die bewaar ik wel. Ik kan ze echter niet oneindig bewaren, dus aan het einde van het jaar ben ik ze kwijt. Dat betekent dat er wel wat gepland moet zijn.

Dan kan iemand wel zeggen dan laat je ze maar uitbetalen, maar heeee, vakantie is ook geestelijke ontspanning. En heeee, de overheid staat weer klaar om extra belasting te innen. Kijk en dan heb je het al. Dan kost het je en je vakantie en het kost je geld.

Ik heb nu niets geboekt, maar ik had al wel 4 dingen staan. Dat is dus met Pasen, in de voorjaarsvakantie (al volledig betaald), september (volledig betaald, paar 1000 euro), en november. Zo veel afzeggen is niet eerlijk. Dat is niet eerlijk naar mij, niet naar de economie, en dat maakt mensen depressief. Ik ben heel eerlijk dat ik nu gewoon voor mijzelf geen toekomst heb en zie. Ik ben niet depressief, maar zo voel ik me nu wel.
Er is geen voorpret, dat is het geestelijke aspect, de lol van het leven is bij mij nu echt even weg hoor. En net zoals die gekochte tent, dat is een heel goed voorbeeld. Ik had ook al voor 700 euro materiaal speciaal voor de vakantie in september gekocht. Kan ik dat ook weggooien? Dat is iets wat ik hier in Nederland niet kan gebruiken, dus het ligt verder nutteloos in huis. Ik moet nog meer uitgaven doen, maar dat doe ik nu niet.
Maar ook iets anders, een persoonlijk voorbeeld, ik heb een onderwaterhuis van een paar 1000 euro voor mijn camera. Die moet in september geserviced worden, bij de fabrikant, in Italie. Kan dat niet, dan heb ik dus voor 6000 euro Italiaanse spullen in huis die niet compatibel zijn met andere merken. (dat is in de onderwaterfotografiewereld altijd zo). Dan moet ik dus volledig alles opnieuw kopen.

Autofabrikanten stoppen nu met auto's bouwen, want er worden geen auto's verkocht, EN geen onderdelen geleverd. Kun jij je auto wel laten repareren?

Er zijn al mensen die de auto niet konden laten keuren omdat er RDW stations dicht zijn. Maar de boete rolt nog wel gewoon op de deurmat. Niet eerlijk he.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:13

@Mindim, je begint zelf je zin met het woord ik...
En nee, het zijn niet simpel “ complottheorieën “. Het woord complottheorie is trouwens een zwaar achterhaalde term, die in het leven is geroepen om kritische denkers op één hoop te gooien en in discrediet te brengen. Een dooddoener dus.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:13

mvdende schreef:
Hoeveel restaurants denk je dat er nog bestaan als ze eind juli nog steeds niet open mogen zijn?

Je kunt als restaurant ook creatief gaan denken. Zat restaurants die nu besloten hebben om aan huis te gaan leveren. Heb ik gisteren ook gedaan bij een lunchzaakje op het winkelcentrum. Waren vorige week dichtgegaan, maar gisteren plots open want nu kon je gewoon alles wat normaal op het menu staat bestellen en deze laten afleveren of wanneer het klaar was komen ophalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:14

Mindim schreef:
Dat supermarkten misschien de prijzen omhoog gooien, kan ook een vorm van ontmoedigen zijn om het idiote hamstergedrag in te dammen.

Ik denk ook dat het met vraag en aanbod te maken heeft. Niet zozeer op het vlak dat er niet genoeg voorraad is maar dan vooral het feit dat de distributiecentra de vraag niet aan kunnen.

De hamsteraars reageren net als aandeelhouders in paniek en omdat er veel lege schappen ontstaan slaan mensen gelijk maar extra in als er ergens wel voorraad van is. Zelf was ik al weken bang voor situaties zoals deze en daardoor had ik al een voorraad zodat ik sinds het massale hamsteren nog niet 1 keer de supermarkt heb hoeven bezoeken. Dat kan ik nog wel een paar weken volhouden als het moet. Ik nam al sinds Wuhan iedere keer overal een paar extra dingen van mee.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:17

Ik begrijp de zorgen over de economische crisis zeker wel, wij hebben er ons hier ook al zorgen over gemaakt, momenteel kunnen wij als zzp'ers nog van thuis uit werken, maar als dit langer duurt, valt dat en ons inkomen ook stil. Daarbij is het nu al van enorme impact op mensen die op steun leven ...

MAAR, een collega van mij is Italiaanse en via haar hebben we de afgelopen weken een beetje meegemaakt wat Corona heeft veroorzaakt in Italië ... haar grootouders en zus waren er gelukkig nog vroeg bij, waardoor ze nog zijn opgenomen in het ziekenhuis. Met beademing en intensieve zorgen is haar zus er nog vlot door geraakt, maar haar oma heeft 3 hele zware weken in het ziekenhuis gelegen en haar opa is er vorige week aan overleden, zijn hart kon het gevecht niet meer aan. Er zijn hopen mensen die naar huis gestuurd worden om op hun ééntje te gaan sterven nu, want er is gewoon geen bed meer over, laat staan een beademingstoestel.

Dus los van het feit dat deze economische crisis rampzalig gaat zijn voor vele mensen, wil jij jouw oma/opa/moeder/vader/oom/tante/broer/zus/vriend/lief/... opofferen om alles nu op gang te houden? Wil jij naast hen zitten, thuis, want er is geen plek meer in het ziekenhuis, terwijl ze ofwel stikken, hun hart het begeeft of ze in shock gaan? Of ga je ze alleen laten in die laatste, helse momenten?

Dit is volgens mij niet alleen keuze tussen economie of mensenlevens, maar vooral tussen economie of moraliteit. Ik dacht eerst ook van "zeg, wat doen ze nu, alles plat gooien voor een virusje?" Maar als ik verhalen begon te horen ... Ik wil niet dat mijn oma straks niet meer geholpen wordt omdat ze te oud is, of dat mijn moeder geen plekje in het ziekenhuis meer krijgt en daardoor sterft, terwijl ze anders wel gewoon had kunnen genezen via beademing, dat is een situatie waar ik niet in wil belanden.

De economie heeft nog crisissen doorstaan, ik wil straks gerust solidair zijn met mensen die nu zware klappen krijgen, of zelfs nu wat van mijn eten delen met iemand die het niet kan betalen. Een economie kan terug op gang getrokken worden, doden kan je niet terughalen .. En ik wil niet bijdragen aan doden die eigenlijk gered hadden kunnen worden.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:18

Dat hamsteren is wel echt een probleem ja. Ik werk in een bekende fabriek die draait met de halve bezetting, maar maandag kwam er vanuit diverse supermarkten een spoedvraag om een van onze meestbekende producten te kunnen leveren omdat die onder de gehamsterde producten valt. Ja dan wordt het wel een puzzel om aan de vraag te kunnen voldoen. De mogelijkheden zijn een stuk beperkter. Het risico op schaarste is dus juist veel groter met hamsteraars dan als iedereen gewoon normaal boodschappen doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:20

Pocca_Locca schreef:
@Mindim, je begint zelf je zin met het woord ik...
En nee, het zijn niet simpel “ complottheorieën “. Het woord complottheorie is trouwens een zwaar achterhaalde term, die in het leven is geroepen om kritische denkers op één hoop te gooien en in discrediet te brengen. Een dooddoener dus.

Met mijn 'ik' heb ik het echter niet over mijn persoonlijke situatie ;)

Verder ga ik niet in discussie over de betekenis van complottheorieen en of dat hier wel of niet van toepassing is. Het woord werd hier eerder genoemd, fijne dag verder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-20 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:21

Hier ook iemand die heel veel geluk vindt in het reizen, zodra ik thuis ben begin ik normaal altijd al met plannen, ook ik vind het lastig dat ik nu niks gepland heb en niks kan plannen, dat ik misschien straks geen werk meer heb en geen mogelijkheid meer tot reizen. Ja vakantie is een luxe, geen eerste levensbehoefte, maar iedereen haalt z'n geluk ergens anders uit.

Maar ik snap dat het nu niet kan, dat het is om zoveel mogelijk levens te redden ik hoop alleen dat het allemaal heel snel voorbij is en dat alle schade voor iedereen beperkt kan blijven. Zowel qua gezondheid en economisch gezien.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:23

Wat mij écht angst aanjaagt en zorgen baart is dat sommigen compleet er aan voorbij gaan dat die "te verwachten doden", vrijwel altijd iemands alles is. Vader, moeder, opa of oma, echtgeno(o)t(e) en vriend(in).
De personen die er aan voorbij gaan mogen dan wel niet bang zijn voor de dood, ik ben wel bang om aan zoiets als dit mijn vader bijvoorbeeld te verliezen, alleen omdat sommigen een vakantie belangrijker vinden. En nu bedoel ik niemand specifiek.

Naast dat begrijp ik dat een lock down verschrikkelijk veel impact zal hebben op de samenleving en het zal ook ons persoonlijk treffen. Maar liever dat dan iemand verliezen (door iets wat voorkomen had kunnen worden).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:24

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:26

germie schreef:
Precies en als het kan gaat men echt massaal op vakantie. JE moet immers toch je dagen opmaken. Ik neem nu dus geen dagen op. Die bewaar ik wel. Ik kan ze echter niet oneindig bewaren, dus aan het einde van het jaar ben ik ze kwijt. Dat betekent dat er wel wat gepland moet zijn.

Dan kan iemand wel zeggen dan laat je ze maar uitbetalen, maar heeee, vakantie is ook geestelijke ontspanning. En heeee, de overheid staat weer klaar om extra belasting te innen. Kijk en dan heb je het al. Dan kost het je en je vakantie en het kost je geld.

Ik heb nu niets geboekt, maar ik had al wel 4 dingen staan. Dat is dus met Pasen, in de voorjaarsvakantie (al volledig betaald), september (volledig betaald, paar 1000 euro), en november. Zo veel afzeggen is niet eerlijk. Dat is niet eerlijk naar mij, niet naar de economie, en dat maakt mensen depressief. Ik ben heel eerlijk dat ik nu gewoon voor mijzelf geen toekomst heb en zie. Ik ben niet depressief, maar zo voel ik me nu wel.
Er is geen voorpret, dat is het geestelijke aspect, de lol van het leven is bij mij nu echt even weg hoor. En net zoals die gekochte tent, dat is een heel goed voorbeeld. Ik had ook al voor 700 euro materiaal speciaal voor de vakantie in september gekocht. Kan ik dat ook weggooien? Dat is iets wat ik hier in Nederland niet kan gebruiken, dus het ligt verder nutteloos in huis. Ik moet nog meer uitgaven doen, maar dat doe ik nu niet.
Maar ook iets anders, een persoonlijk voorbeeld, ik heb een onderwaterhuis van een paar 1000 euro voor mijn camera. Die moet in september geserviced worden, bij de fabrikant, in Italie. Kan dat niet, dan heb ik dus voor 6000 euro Italiaanse spullen in huis die niet compatibel zijn met andere merken. (dat is in de onderwaterfotografiewereld altijd zo). Dan moet ik dus volledig alles opnieuw kopen.

Autofabrikanten stoppen nu met auto's bouwen, want er worden geen auto's verkocht, EN geen onderdelen geleverd. Kun jij je auto wel laten repareren?

Er zijn al mensen die de auto niet konden laten keuren omdat er RDW stations dicht zijn. Maar de boete rolt nog wel gewoon op de deurmat. Niet eerlijk he.

Ja, je persoonlijke situatie is financieel poedersuiker en met jouw hele gezinnen die al jaren van een minimum leven, waarvoor een dagje efteling nog te duur is. Ik snap je Germie, het is veel geld, maar dit overkomt de wereldbevolking en wie geeft je de garantie dat jij niet tot de zieken behoort wanneer we het maar laten gaan en er zo snel mogelijk weer vanaf zijn? Dan kun je misschien nooit meer duiken en dan?? Stop je met leven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:26

moonsparkle schreef:
Hier ook iemand die heel veel geluk vindt in het reizen, zodra ik thuis ben begin ik normaal altijd al met plannen, ook ik vind het lastig dat ik nu niks gepland heb en niks kan plannen, dat ik misschien straks geen werk meer heb en geen mogelijkheid meer tot reizen. Ja vakantie is een luxe, geen eerste levensbehoefte, maar iedereen haalt z'n geluk ergens anders uit.

Maar ik snap dat het nu niet kan, dat het is om zoveel mogelijk levens te redden ik hoop alleen dat het allemaal heel snel voorbij is en dat alle schade voor iedereen beperkt kan blijven. Zowel qua gezondheid en economisch gezien.

Precies, wij hebben eind juli ook een dure vakantie in de planning staan en tuurlijk hopen we dat de zaken dan weer zijn genormaliseerd.
Maar als het niet kan, dan kan het niet. Bij sommige reisorganisaties krijg je een voucher of de mogelijkheid om om te boeken.
Vakantie is een luxe, ik wil echter niet dat mensen maar sterven, zodat ik iig op vakantie kan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:28

germie schreef:

Ik kan echt genieten van deze posts.
Man, man, man wat komt dit verwend over zeg!

Ongelooflijk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:30

Ouders eisen geld terug van kinderopvang:
https://www.ad.nl/binnenland/ouders-zon ... ~ad159086/

Dit is het begin. DAn wil men het geld van de sportschool, enz ook terug. En ja, ik begrijp dat ook wel. Elke euro die je nu voor niets uitgegeven hebt is een aanslag op je budget en komt niet meer terug in de economie.

De 1 heeft inderdaad naasten. Ik heb mijn ouders nog. Maar die zijn niet bang voor de dood. Die maken zich inderdaad meer zorgen om het niet kunnen reizen en om mij en mijn zusje, dat onze toekomst nu weg is.
Je kunt dit niet een paar maanden vol houden.

Ik merk ook dat mensen uit elkaar gedreven worden.

Ik heb vakantiedagen en adv-uren. De adv-uren vervallen wel degelijk. En die heb ik nodig voor mijn vakanties. Dus die ga ik niet laten uitbetalen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:31

germie schreef:

Tja, en wat met alle mensen die momenteel in de ziekenhuizen en de zorg werken? Die draaien overuren dat je ze bijna niet meer kunt tellen ... Wat met hun vakantie? Wat met hun mentale gezondheid? Of moeten ze maar gewoon zeggen "foert, stik jij maar, ik ga op verlof!"? Iedereen moet in crisistijd inleveren, heel spijtig van de kosten die je al gemaakt hebt en van dat materiaal, ik begrijp dat dat heel zuur is. Het is ook heel surreëel, we leven in een soort van oorlogstijd, maar we zien onze vijand niet, voor veel mensen is die er schijnbaar niet, tot hij plots slachtoffers begin te maken in je kennissenkring. Ik hoop voor jou van harte dat het zo blijft, dat je niemand kent die ernstig te maken heeft met Corona. Het is een lastige situatie, die voor bijna niemand leuk is. Dus als je dat beter doet voelen, zaag en klaag zoveel je wil, maar we moeten er nu toch even door. Deze maatregelen zijn er gewoon om ervoor te zorgen dat de zorg straks niet overbelast geraakt en de economie niet alsnog stilvalt door een te hoog aantal gelijktijdig zieken. Binnen een week of 2/3 zouden ze moeten kunnen versoepelen, omdat dan de piek al wat meer gespreid zou moeten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:33

Loretta schreef:
germie schreef:

Ik kan echt genieten van deze posts.
Man, man, man wat komt dit verwend over zeg!

Ongelooflijk!

Dan moet je ook de rest even quoten want zo breng je het uit het verband. Dit zijn mijn voorbeelden, daarna komt het van de autofabrikanten en de RDW keuringen.
Het eerder genoemde tentje is ook zo'n voorbeeld. Dat is voor die bokker hetzelfde als voor mij dus een camera.
En ik doe bepaalde uitgaven nu niet zoals die bokker van dat tentje ook al noemde. Daar gaat het om.
En dat er mensen nu ook minder kleding kopen merken winkeliers ook al.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:36

Jenara schreef:
Tja, en wat met alle mensen die momenteel in de ziekenhuizen en de zorg werken? Die draaien overuren dat je ze bijna niet meer kunt tellen ... Wat met hun vakantie? Wat met hun mentale gezondheid? Of moeten ze maar gewoon zeggen "foert, stik jij maar, ik ga op verlof!"? Iedereen moet in crisistijd inleveren, heel spijtig van de kosten die je al gemaakt hebt en van dat materiaal, ik begrijp dat dat heel zuur is. Het is ook heel surreëel, we leven in een soort van oorlogstijd, maar we zien onze vijand niet, voor veel mensen is die er schijnbaar niet, tot hij plots slachtoffers begin te maken in je kennissenkring. Ik hoop voor jou van harte dat het zo blijft, dat je niemand kent die ernstig te maken heeft met Corona. Het is een lastige situatie, die voor bijna niemand leuk is. Dus als je dat beter doet voelen, zaag en klaag zoveel je wil, maar we moeten er nu toch even door. Deze maatregelen zijn er gewoon om ervoor te zorgen dat de zorg straks niet overbelast geraakt en de economie niet alsnog stilvalt door een te hoog aantal gelijktijdig zieken. Binnen een week of 2/3 zouden ze moeten kunnen versoepelen, omdat dan de piek al wat meer gespreid zou moeten zijn.

Dat zeg ik niet. Die mensen hebben het nu inderdaad heel druk,en straks ook het probleem van een stuwmeer aan verlof. En ook daar geldt dan: als je het laat uitbetalen, dan zegt de staat weer dankjewel. Dus die krijgt zo wel weer geld terug.
En ja, het geestelijke goed van vakantie en vrij zijn zal daar ook onderdrukt zijn, dat is niet anders. Dat ontken ik ook niet.
Maar mijn materiaal is bij een ander dat eerder genoemde tentje.
Maar ook de auto die wel de rdw-boete krijgt, maar de rdw die zelf dicht is.

Het raakt dus iedereen, maar iedereen voelt het anders. En wat jij niet belangrijk vindt, vind ik wel belangrijk. DAar ga je het niet over eens worden. Anders had iedereen dezelfde Ikea-kast en dezelfde blauwe Opel. Dan hadden we ook geen fora nodig.
Laatst bijgewerkt door germie op 20-03-20 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:37

germie schreef:
De 1 heeft inderdaad naasten. Ik heb mijn ouders nog. Maar die zijn niet bang voor de dood. Die maken zich inderdaad meer zorgen om het niet kunnen reizen en om mij en mijn zusje, dat onze toekomst nu weg is.

Mijn mond valt open van verbazing.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:39

Mindim schreef:
germie schreef:

Mijn mond valt open van verbazing.

Zoals ik al schreef, iedereen zit er anders in. En dat mag. Anders had iedereen immers dezelfde Ikeakast. Ik verbaas me ook over sommigen hier. Maar de economie gaat onderuit, dat is gewoon een feit.
En dat begint dus bij iedereen al merkbaar te worden.

Ik vind overigens de verdeling tussen belangrijke beroepen die soms gemaakt wordt wel een beetje raar, of de rest niet belangrijk is. Dat er nu zorg moet klaarstaan, dat snap ik, maar het komt soms over of die bloemist niet belangrijk is. Of de mensen die in de ict werken. Maar ook zonder deze mensen was er geen economie. Die worden ook gewoon geraakt.
Laatst bijgewerkt door germie op 20-03-20 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:41

Myfairytale schreef:
Wat mij écht angst aanjaagt en zorgen baart is dat sommigen compleet er aan voorbij gaan dat die "te verwachten doden", vrijwel altijd iemands alles is. Vader, moeder, opa of oma, echtgeno(o)t(e) en vriend(in).
De personen die er aan voorbij gaan mogen dan wel niet bang zijn voor de dood, ik ben wel bang om aan zoiets als dit mijn vader bijvoorbeeld te verliezen, alleen omdat sommigen een vakantie belangrijker vinden. En nu bedoel ik niemand specifiek.

Naast dat begrijp ik dat een lock down verschrikkelijk veel impact zal hebben op de samenleving en het zal ook ons persoonlijk treffen. Maar liever dat dan iemand verliezen (door iets wat voorkomen had kunnen worden).

Een vakantie is niet zozeer belangrijk, maar het al uitgegeven geld waar je dus niets voor krijgt wel.

Wat Germie bijvoorbeeld aan aangaf:

Stel mijn vakantie gaat niet door. Ik heb nu al €150 aanbetaald. Dan heeft 1 de camping een financiële domper want de rest van de €600 dus €450 ga ik echt niet naar ze overmaken.

En 2, omdat ik dat geld kwijt ben, kan ik het ook niet een jaar later aan een andere vakantie uitgeven. Dus dan heeft er wéér een bedrijf een domper, want anders had ik wel een vakantie daar geboekt.

3 gelukkig heb ik mijn tent bij de Decathlon gekocht en mag je daar 365 dagen retourneren. Dus als in januari volgend jaar mijn vakantie plannen zo gewijzigd zijn dat kamperen dat jaar niet op de planning staat, dan gaat die tent dus terug naar de Decathlon en krijgen zij dus ook een domper(tje) te verwerken.

En nee, ik ga die tent niet tot in de eeuwigheid op zolder laten liggen, dus als mijn vakantie dit jaar niet doorgaat en volgend jaar mijn planning gewijzigd is, dan gaat die tent gewoon terug.

Rede: het nylon van een tent vergaat naarmate het ouder wordt. Dus zelfs als je een spiksplinternieuwe tent een aantal jaar bewaard, gaat de kwaliteit zo ver achteruit dat er niet meer leuk mee gekampeerd kan worden. Het vergaan van tenten begint al zodra ze een jaar of 3 a 4 oud zijn.. zeker bij goedkopere tenten en omdat ik al een oud model tent heb gekocht die waarschijnlijk al een jaar of 2 geleden gefabriceerd is.

Dan lever ik deze oude tent liever in en koop wel een nieuwe als ik in 2022 weer zou gaan kamperen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 20-03-20 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt