Nederlandse student in België, ziektebriefje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:23

Ze vragen of weten ook wat voor werk je doet. Zo had ik een keer een vinger gekwetst en werk als fotograaf. Kreeg toen dus ook een briefje, terwijl je mss als kantoor medewerker wel had kunnen werken.

@cowgirl, het is dus idd mega vervelend dat je het steeds moeten laten weten. Zo belde ze mijn collega om 14 u op, kom je morgen terug werken? Weet zij veel of ze beter gaat zijn volgende dag.

Ik ben Belg in een Nederlands bedrijf en hier snappen ze nog niet goed dat de dokter het dus bepaald. Ik doe het briefje binnen en toch bellen ze me dan elke dag nog :+
Laatst bijgewerkt door k_m op 25-02-20 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:25

Sheran schreef:
Hoe kan een arts beoordelen of je in staat bent om te werken? Extreme gevallen daargelaten, naar als je bv buschauffeur bent en je voelt je eet ziek maar hebt geen koorts oud, dan lijkt het me toch niet veilig om te rijden. Ik zit bv in het onderwijs en veel collega's merken zich ook ziek als ze hun stem volledig kwijt zijn. Maar dan ben je niet ziek natuurlijk.

Als je stem volledig weg is, ben je ook niet meer echt gezond natuurlijk. Je gaat dus gewoon met je krakende stem naar de dokter en dan zal die ook wel horen dat er ergens in die keel iets niet 100% goed zit en je een briefje schrijven.
Buschauffeur hetzelfde, die gaat naar de dokter, zegt dat die zich slecht voelt, dokter zal parameters opnemen en zo vanuit zijn kennis en studie bepalen of het met een dagje voorbij is of dat die toch iets meer onder de leden heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:26

In België mag dat zelfs niet geloof ik. Vragen wanneer je terug komt. Niet als baas iig. Wel kunnen ze een controle arts sturen om dat te bepalen.

Joy_Mennings

Re: Nederlandse student in België, ziektebriefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:29

Tieneke schreef:
Ik zeg ook niet dat het onwaar is. Maar het lijkt mij dat mijn universiteit toch een soort van oplossing te bieden wanneer dit zou voorkomen.

Er is een verschil tussen een oplossing en een wettelijke oplossing. Als jij vraagt hoe het zit om in orde te zijn, dan ga ik er vanuit dat je hier ook de wettelijke manier bedoelt ;-)[/quote]

Ja ik wil het natuurlijk op de wettenlijke manier doen. Maar mijn universiteit zegt eigenlijk gewoon: pech dat dat in Nederland zo geregeld is, hopelijk wordt je daar nooit ziek.

Sclimpre schreef:
Nu gooi je verschillende dingen op één hoop.
Een Belg in het buitenland heeft een ziekteverzeking in Belgie en krijgt daar de nodige raad en hulp.
Een buitenlander in Belgie heeft (hopelijk) een ziekteverzekering in zijn eigen land en moet daar gaan aankloppen voor raad en hulp.

Ik heb gewoon een zorgverzekering, die ook zorg vergoed in het buitenland. Dus wanneer ik hier (Brussel) ziek zou worden, heb ik geen probleem en krijg ik het gewoon terugbetaald.

Alleen denk ik niet dat mijn zorgverzekering iets voor mij kan betekenen op het moment dat ik in Nederland ziek wordt en dus een ziektebriefje nodig heb.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:29

Karin, een Nederlander die in België werkt kan ofwel via het UWV een ziektemelding doen ofwel naar een Belgische arts gaan. Als het UWV wordt ingeschakeld, geven die de ziektemelding door aan de mutualiteit. Twee manieren dus ;-)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:37

Via het UWV, dat kan natuurlijk ook nog. Alleen heeft de TS daar als student ook weinig aan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:39

Joy_Mennings schreef:
Tieneke schreef:
Ik zeg ook niet dat het onwaar is. Maar het lijkt mij dat mijn universiteit toch een soort van oplossing te bieden wanneer dit zou voorkomen.

Er is een verschil tussen een oplossing en een wettelijke oplossing. Als jij vraagt hoe het zit om in orde te zijn, dan ga ik er vanuit dat je hier ook de wettelijke manier bedoelt ;-)

Ja ik wil het natuurlijk op de wettenlijke manier doen. Maar mijn universiteit zegt eigenlijk gewoon: pech dat dat in Nederland zo geregeld is, hopelijk wordt je daar nooit ziek.

Sclimpre schreef:
Nu gooi je verschillende dingen op één hoop.
Een Belg in het buitenland heeft een ziekteverzeking in Belgie en krijgt daar de nodige raad en hulp.
Een buitenlander in Belgie heeft (hopelijk) een ziekteverzekering in zijn eigen land en moet daar gaan aankloppen voor raad en hulp.

Ik heb gewoon een zorgverzekering, die ook zorg vergoed in het buitenland. Dus wanneer ik hier (Brussel) ziek zou worden, heb ik geen probleem en krijg ik het gewoon terugbetaald.

Alleen denk ik niet dat mijn zorgverzekering iets voor mij kan betekenen op het moment dat ik in Nederland ziek wordt en dus een ziektebriefje nodig heb.[/quote]

Heb je de vraag al gesteld aan de mensen van de zorgverzekering? Zij zouden dergelijke dingen moeten weten.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:41

Sclimpre schreef:
Heb je de vraag al gesteld aan de mensen van de zorgverzekering? Zij zouden dergelijke dingen moeten weten.

Nee ik ga het meteen doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:49

Het maakt natuurlijk wezenlijk wel een verschil of je student bent of werkende, aangezien je als werkende bijdragen betaalt voor welke ziekteverzekering dan ook. Dus wat jij moet doen, het proces, kan anders zijn.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:50

Tieneke schreef:
Het maakt natuurlijk wezenlijk wel een verschil of je student bent of werkende, aangezien je als werkende bijdragen betaalt voor welke ziekteverzekering dan ook. Dus wat jij moet doen, het proces, kan anders zijn.

In Nederland betaal je boven de 18 sowieso voor een zorgverzekering. Ik heb gechat met mijn zorgverzekering (Menzis) maar zij kunnen ook niets doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:52

Ik bedoelde via je loon, recht op ziekteuitkering etc. Maar goed, daar gaat het niet over.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:53

Tieneke schreef:
Ik bedoelde via je loon, recht op ziekteuitkering etc. Maar goed, daar gaat het niet over.

Ah zo, nee dat is niet van toepassing.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:22

Ik ben wel benieuwd wat er in een briefje van een Belgische arts staat. Geeft een arts alleen aan hoeveel dagen je niet kunt werken? Of zetten ze er ook bij wat je hebt? Hoe werkt dat in België? :)

Hier in Nederland lopen huisartsen helemaal over van de patiënten. Dus indien iedereen met een norovirusje, snotneus of griep naar de dokter moet, zou men hier helemaal verzuipen. Dan ben je over 2 weken aan de beurt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:28

Periode idd. Diagnose is enkel eventueel voor de mutualiteit en op het attest dat de werknemer moet bijhouden voor als er eventueel controle is

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:30

Ok, dank je voor de toelichting. In Nederland hoef je ook niet tegen je werkgever te vertellen wat je hebt.

Ik doe het zelf altijd wel, zo kan je werkgever zelf ook inschatten hoe lang het ongeveer gaat duren. Maar dat is ieder voor zich :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:19

Tallie1979 schreef:
Ik ben wel benieuwd wat er in een briefje van een Belgische arts staat. Geeft een arts alleen aan hoeveel dagen je niet kunt werken? Of zetten ze er ook bij wat je hebt? Hoe werkt dat in België? :)

Hier in Nederland lopen huisartsen helemaal over van de patiënten. Dus indien iedereen met een norovirusje, snotneus of griep naar de dokter moet, zou men hier helemaal verzuipen. Dan ben je over 2 weken aan de beurt.

Heb ik wel voor je :')

Afbeelding

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 01:33

k_m schreef:
Ze vragen of weten ook wat voor werk je doet. Zo had ik een keer een vinger gekwetst en werk als fotograaf. Kreeg toen dus ook een briefje, terwijl je mss als kantoor medewerker wel had kunnen werken.

@cowgirl, het is dus idd mega vervelend dat je het steeds moeten laten weten. Zo belde ze mijn collega om 14 u op, kom je morgen terug werken? Weet zij veel of ze beter gaat zijn volgende dag.

Ik ben Belg in een Nederlands bedrijf en hier snappen ze nog niet goed dat de dokter het dus bepaald. Ik doe het briefje binnen en toch bellen ze me dan elke dag nog :+

Vreemd dat ze je elke dag bellen.
Voor dat ik in Belgie ging werken, heb ik vele jaren in Nederland gewerkt.
Nooit meegemaakt dat ze me dagelijks belden.
Dat staat dus ook helemaal niet in de wet en is geen normale procedure.
Een keer meegemaakt dat een baas me probeerde te pushen.
Zo'n baas gaat dus volledig buiten zijn boekje.
Jouw baas is dus niet bezig met wat hij moet doen, maar is gewoon vervelend.

Verder kun je de verzekeringssystemen niet met elkaar vergelijken.
Een nederlandse ziektekostenverzekeraar verzekert ziektekosten.
Niets meer en niets minder. zij zullen TS dan ook niet verder kunnen helpen
Dat in tegenstelling tot de mutualiteit, die ook de ziekteuitkering regelt, na de periode van 2 of 4 weken waar de baas zelf voor opdraait.

Ziektekostenverzekeraars in nederland hebben totaal niks te maken met met ziekengeld uitkeringen en ziektemeldingen en de opvolging daarvan.
In nederland moet een baas tot 2 jaar lang zelf zijn personeel doorbetalen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid.
Hij/zij sluit daar zelf een verzekering voor af.

De werkgever in nederland kan en mag niet bepalen wanneer jij weer arbeidsgeschikt bent.
Heeft hij/zij twijfels, dan kan hij de arbodienst inschakelen en je op laten roepen op naar een Arboarts te gaan.
Deze kan dan bepalen of je wel of niet arbeidsgeschikt bent.

Maar bij een gewone ziektemelding komt het meestal niet zo ver.
Even melden (bellen, mailen, Appen wat je ook hebt afgesproken) bij je baas, en deze zorgt voor de rest.
Ben je weer oke, dan kun je gewoon weer gaan werken en je ter plekke beter melden.
Dat is alles.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 02:00

Ayasha schreef:
In België mag dat zelfs niet geloof ik. Vragen wanneer je terug komt. Niet als baas iig. Wel kunnen ze een controle arts sturen om dat te bepalen.

In Nederland ook niet, gebeurd dus wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 03:52

Tsja maar in België hebben ze een briefje met de inschatting hoe lang het duurt, in principe hoef je je in Nederland alleen maar ziek te melden. Dan is het toch niet zo heel raar als je werkgever vraagt of je een inschatting kan maken hoe lang het duurt. Als je dat niet kan zeg je dat, maar het maakt voor bv regelen van vervanging wel uit of je de griep hebt of dat je overspannen bent. Werkgevers die echt zeuren wanneer je weer komt gaan volledig buiten hun boekje, maar zeker bij langdurig verzuim word wel aangeraden om contact te houden (maar dat is iets heel anders dan steeds vragen wanneer je weer komt!)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:51

Maartje1990 schreef:
Ayasha schreef:

In Nederland ook niet, gebeurd dus wel.

Dat mag wel, je hoeft niet te antwoorden:
Citaat:
Vragen naar verwachtte duur arbeidsongeschiktheid
Als werkgever mag u aan uw werknemer vragen wanneer uw werknemer weer aan het werk denkt te kunnen. Uw werknemer is niet verplicht iets te vertellen over de oorzaak van de ziekte. En als werkgever mag u er ook niet naar vragen.

https://www.arboned.nl/wat-u-moet-weten ... ing#vragen

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:49

Sheran schreef:
Hoe kan een arts beoordelen of je in staat bent om te werken? Extreme gevallen daargelaten, naar als je bv buschauffeur bent en je voelt je eet ziek maar hebt geen koorts oud, dan lijkt het me toch niet veilig om te rijden. Ik zit bv in het onderwijs en veel collega's merken zich ook ziek als ze hun stem volledig kwijt zijn. Maar dan ben je niet ziek natuurlijk.

Ik heb een tijdje stage gedaan in het Belgische onderwijs. Uit ervaring daarmee en in de middelbare school: als een leraar enkel zijn stem kwijt is, dan komt die gewoon werken.
Wij hebben geen onderwijs assistentes die eventueel een klas kunnen bijhouden voor een dag.

Momenteel Ben ik postbode in België, aka een job waar werk een paar dagen laten liggen onmogelijk is en vervaning moeilijk (zoals bv leraar of buschauffeur).
Bij dit soort jobs ga je makkelijker gewoon werken behalve als je iets ernstig hebt.