Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:57

Interessant om wat meer te lezen hoe dingen achter de schermen gaan. Ik reis over het algemeen graag met het ov.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:02

Gloa schreef:
Amy223 schreef:
Zou je eens een voorbeeld willen plaatsen Gloa? Ik ben wel benieuwd hoe een gemiddelde week er dan uit ziet qua uren! :D

Ik ben reserve machinst en werk dus niet vanuit een rooster. Ik weet pas op donderdag mijn diensten voor de week erop. Als je in een rooster zit dan kan je voor een jaar door plannen behoudens een paar kleine wijzigingen om de paar maanden.

Komende week;
Maandag nachtdienst 22.15-6.30
Dinsdag rust
Woensdag reserve 16.00-00.00
Donderdag afloper 18.39-1.36
Vrijdag afloper 16.57-00.42
Zaterdag rangeerdienst 13.30-22.45
Zondag rust

Mooie DW, wat is jouw PE?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:34

topsylover schreef:
mar_fay schreef:
Wacht, welke bordjes? Dit klinkt handig voor als ik maar een korte overstap heb.

https://community.ns.nl/op-het-station- ... ijdt-55490

Deze blauwe bordjes. De metro heeft ze ook! :)

Ooooh.... echt ik had die compleet genegeerd haha. Dankjulliewel! Apps ga ik eens bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 07:37

Misschien wel een leuke term voor jullie; De machinist heeft de trein waar ik in zit... Dood gemaakt :=

Er was een storing in de computer, waardoor de machinist de trein even volledig uitgezet heeft. Ofwel: doodmaken :+ _O-

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:49

Bubblewrap schreef:
Misschien wel een leuke term voor jullie; De machinist heeft de trein waar ik in zit... Dood gemaakt :=

Er was een storing in de computer, waardoor de machinist de trein even volledig uitgezet heeft. Ofwel: doodmaken :+ _O-

Dat noemt men bij ons een shut down.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:04

Sky schreef:
Ik zat net in de intercity van Amsterdam naar Utrecht van 16:24, richting Nijmegen. Nu sloeg de trein zonder melding Bijlmer Arena over.. Ik vraag me echt af wat daar dan achter de schermen gebeurt op zo’n moment. Is dat dan echt een kwestie van een menselijke fout? Dus dat de machinist vergeet te stoppen? Kan dat... :+

Volgens mij hoort die daar niet eens te stoppen, of doet ie dat normaal wel?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:05

Sky schreef:
Ik zat net in de intercity van Amsterdam naar Utrecht van 16:24, richting Nijmegen. Nu sloeg de trein zonder melding Bijlmer Arena over.. Ik vraag me echt af wat daar dan achter de schermen gebeurt op zo’n moment. Is dat dan echt een kwestie van een menselijke fout? Dus dat de machinist vergeet te stoppen? Kan dat... :+

Er gaan twee verschillende treinen van Amsterdam naar Nijmegen deze rijden om en om. Een vanuit den helder die gaat via sloterdijk amsterdam centraal en amstel en dan heb je de trein vanuit schiphol die gaat via zuid en bijlmer. Geen idee welk station in amsterdam je was opgestapt maar zat je niet in de trein uit den helder?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:33

ryukapple schreef:
Sky schreef:

Er gaan twee verschillende treinen van Amsterdam naar Nijmegen deze rijden om en om. Een vanuit den helder die gaat via sloterdijk amsterdam centraal en amstel en dan heb je de trein vanuit schiphol die gaat via zuid en bijlmer. Geen idee welk station in amsterdam je was opgestapt maar zat je niet in de trein uit den helder?

Ik heb na een concert eens met de hele Ziggo en AFAS op Bijlmer gestaan, wachtend op onze IC naar Utrecht. Die vervolgens met 140 km/h voorbij kwam op Bijlmer :D Oeps, foutje bedankt. Toen heeft de andere IC een extra stop gemaakt.

Volgens mij gebeurt het dus wel vaker dat Bijlmer per ongeluk overgeslagen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:39

Vanuit amsterdam centraal stoppen alleen de laatste 2 treinen van de dag en bij bepaalde evenementen op bijlmer.

In het verhaal dat eerder werd verteld had er een extra stop gemaakt moeten worden ivm evenement.

thirteenn

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:06

Ik zit nu in een sprinter en valt me op dat als er schoonmakers door de trein gaan ze al het gescheiden afval een voor een uit de bakken halen en in de zelfde vuilniszak stoppen. Wat voor nut heeft het gescheiden weggooien dan. :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:32

Bubblewrap schreef:

Toevallig op de HSL tussen Rotterdam en Breda? Daar schijnt dat nogal vaak nodig te zijn.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:04

Bubblewrap schreef:

Hahahahaha _O- Als dit wordt omgeroepen, zou ik wel even gek zitten kijken :')

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:44

Weet niet of het hier al genoemd is, maar gisteren zat ik in de trein en hoorde ik hoe een passagier een conducteur aansprak "Wat een onzin hè, dat artikel dat conducteurs een communicatie cursus zouden moeten krijgen, bent u het ermee eens?" Waarop de conducteur antwoordde: "Nee vind het ook onzin".. Naja dat ving ik dus even op en weet verder niet waar het over gaat en kan ook niet zo snel iets in het nieuws terugvinden erover.

Toen begon ik (ja wat moest ik anders het komende half uur dat ik nog in die trein zat doen :') ) na te denken of zoiets 'nodig' is. Als ik denk aan sommige kassamedewerkers zou ik het me nog wel voor kunnen stellen, maar ik vind conducteurs over het algemeen aardig, nog nooit een onvriendelijke conducteur gezien.

Als ik eens iets extra's vraag of zeg (naast hoi/dankjewel) reageren ze hier ook goed op. Soms kom je eens een enthousiaste conducteur tegen die net even wat meer zegt dan normaal. Maar als ik erover nadenk komt dat vaker niet dan wel voor.

Tuurlijk gaan ze hun riedeltje af bij het controleren maar weet niet wat je anders zou moeten verwachten; in die zin dat 90% van de mensen op hun telefoon zit en ook niet lijkt te zitten wachten op sociale interactie. je moet dan nogal een 'stap' zetten om met een blij hoofd binnen te komen en door die muurtjes heen te breken, lijkt me. Aan de andere kant, ik sta zelf op de markt en als klanten bij mij komen probeer ik ze ook dat beetje extra mee te geven, door een gezellig gesprekje aan te gaan, te vragen hoe het met ze gaat, door een gezellig kletspraatje te houden of wat onzin uit te kramen. Met een beetje inlevingsvermogen kun je wel aanvoelen wie daar wel op zit te wachten en wie niet. Klanten die dat inmiddels van ons weten en die je langer kent reageren gaan je ook zo benaderen, maar heb ook zat mensen gehad die altijd netjes :hoi, kilo dit of dat, doei zeiden; maar die door ze toch actief aan te spreken en net even dat zinnetje extra te zeggen, als het ware 'open bloeien' en het toch erg lijken te waarderen. Alhoewel het bij vaste klanten wat makkelijker gaat, heb ik ook zo'n houding bij mensen die ik voor het eerst zie. Dat een hele dag doen kost zeker wel energie, maar haal er ook wel voldoening uit.

Oke, lang verhaal kort; ben dus benieuwd hoe vanuit treinmedewerkers wordt gekeken naar sociaal contact in de trein. Is dit iets wat je als medewerker zelf probeert te creëren? Of doe je dit alleen als iemand anders tegen je begint? Hangt dat nog af van de situatie? Hebben jullie het idee dat reizigers hierop zitten te wachten?

En daarnaast: Ik heb een tijdje trainingsacteren gedaan naast mijn opleiding; hier wordt je als acteur ingezet om bij een bedrijf of organisatie (kan zijn van verpleegkunde tot politie tot bedrijf) en kunnen werknemers in bepaalde rollenspellen situaties uitoefenen met een acteur. De acteur speelt dan bijv. een lastige patiënt of een irritante werkgever; ervaring is dat zulke situaties heel helpend zijn omdat een acteur via spel veel kan teruggeven en je op die manier effectief kunt oefenen met jouw manier van reageren/werken etc. Als conducteur zul je ook wel te maken krijgen met 'lastige' passagiers of mensen die bijv. heel bewust onder een boete uit zullen proberen te komen.. wordt je hier nog op een bepaalde manier voor getraind, over hoe hiermee om te gaan? Zomaar nieuwsgierig :D

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:10

Tuurlijk moet je dat enigszins zelf creëren en dat gebeurt ook wel.
Echter zitten wij ook vast aan een "trefkans".

Ik kan uiteraard wel heel gezellig een sociaal gesprek houden maar door de tijd die dat neemt wordt de trefkans voor andere reizigers kleiner waardoor er gezegd wordt dat ze nooit een conducteur zien.
Tevens wordt NS ook "afgerekend" hierop.

Wil niet zeggen dat ik nooit een leuk praatje hebt hoor maar vaak is onze tijd echt beperkt helaas.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:12

En ja we worden getraind om met lastige klanten om te gaan.
Iedere 5 (4 in praktijk) jaar moeten we opnieuw BOA examen doen.
Ook een examen met acteur hoort hierbij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:57

Denk ook dat je misschien wel net een conducteur kan treffen die vijf minuten daarvoor een hele lastige zwartrijder had ofzoiets, of net even een slechte dag, vermoeid na een lange dag, hoofdpijn... Ik groet altijd in elk geval vriendelijk, denk dat ik sowieso knap chagrijnig zou worden van al die talloze jou negerende reizigers :=

Ik viel trouwens echt van mijn stoel gister toen ik die tweet van Thierry Baudet las. Echt schandalig. Maar ik moet zeggen dat ik ook in de trein nog nooit een controle in burger heb meegemaakt, is dat al lang?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:04

Ik weet dat de RET al een tijdje in burger controleert. :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:17

Ik kreeg op mijn werk vandaag een case binnen van een mevrouw die beweerde dat ze al 150 dagen bezig was met het terugvragen van haar gemiste uitcheck via uitcheckgemist.nl. Je kan je reis maximaal 180 dagen na de gemaakte reis terugvragen. Ik grapte tegen mijn collega dat ik haar wel even zou bellen om te vertellen dat ze het nog 30 dagen kon proberen _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:18

150 dagen bezig moeten zijn om je geld terug te krijgen is wel erg lang :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:21

Magrathea schreef:
Denk ook dat je misschien wel net een conducteur kan treffen die vijf minuten daarvoor een hele lastige zwartrijder had ofzoiets, of net even een slechte dag, vermoeid na een lange dag, hoofdpijn... Ik groet altijd in elk geval vriendelijk, denk dat ik sowieso knap chagrijnig zou worden van al die talloze jou negerende reizigers :=

Ik viel trouwens echt van mijn stoel gister toen ik die tweet van Thierry Baudet las. Echt schandalig. Maar ik moet zeggen dat ik ook in de trein nog nooit een controle in burger heb meegemaakt, is dat al lang?

Ja die Thierry... wat een trieste figuur is dat zeg. Ik snap eerlijk waar niet dat er nog steeds mensen zijn die moeite hebben met mensen die er niet wit uitzien, en er dan ook alles aan doen om die groepen zwart te maken. Dan moet er toch wel echt iets héél erg mis met je zijn?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:25

_San87_ schreef:
150 dagen bezig moeten zijn om je geld terug te krijgen is wel erg lang :o.

Ja ze zou iedere dag naar de site gaan en die liep dus elke keer vast. Ik ga haar morgen bellen en vragen waarom ze niet eerder contact opgenomen heeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:26

thirteenn schreef:
Ik zit nu in een sprinter en valt me op dat als er schoonmakers door de trein gaan ze al het gescheiden afval een voor een uit de bakken halen en in de zelfde vuilniszak stoppen. Wat voor nut heeft het gescheiden weggooien dan. :+

Ook dat scheiden is een stukje aanbestedings politiek helaas. NS wil het graag maar de hago (die de reiniging verzorgen) zijn er nog niet op ingericht.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:33

Gloa schreef:
thirteenn schreef:

Ook dat scheiden is een stukje aanbestedings politiek helaas. NS wil het graag maar de hago (die de reiniging verzorgen) zijn er nog niet op ingericht.

Sommige gemeentes scheiden het afval zelf, ik hoef ook niets te scheiden omdat dat later in een ander proces gebeurt :) Misschien heeft dat er iets mee te maken ook?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:43

Hoe werkt wifi in de trein eigenlijk? Hangen er dan kastjes in de verschillende rijtuigen?

En conducteurs/machinisten, welke dingen maken jullie werk nou het allerleukste? Bij machinisten kan ik me vooral het uitzicht en het feit dat je het hele (platte)land te zien krijgt goed voorstellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:51

oomens schreef:
Bubblewrap schreef:

Toevallig op de HSL tussen Rotterdam en Breda? Daar schijnt dat nogal vaak nodig te zijn.

Nope ;)

mar_fay schreef:
Hoe werkt wifi in de trein eigenlijk? Hangen er dan kastjes in de verschillende rijtuigen?

En conducteurs/machinisten, welke dingen maken jullie werk nou het allerleukste? Bij machinisten kan ik me vooral het uitzicht en het feit dat je het hele (platte)land te zien krijgt goed voorstellen :)

Wel een oud artikel, dus wellicht is het gedateerd net de techniek van tegenwoordig ;)
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... gzaam.html