Wat is volgens jou een taboe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bodiwi

Re: Wat is volgens jou een taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:49

Inderdaad eindelijk iemand die wel echte taboes aanhaalt! Dat er dan mensen beginnen te steigeren vind ik opmerkelijk; wat doe je in een taboe topic als je niet over taboes wil spreken?

Erg waardevolle toevoegingen, de posts van musiqoloog.

Na je 21e thuis wonen is echt geen taboe. Met de huidige huizenmarkt is tussen de 25-30 pas op jezelf gaan normaal in mijn omgeving. Wanneer een flatje in een slechte buurt al 200K kost of €1000 huur en de wachtlijst voor sociale huur ruim 10 jaar bedraagt zou het ook vreemd zijn om dat als taboe te zien.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:50

Gini schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het hele goede taboes. Passen allemaal in de definitie van taboe, dat er aan een aantal een strafmaat hangt, maakt t niet minder taboe :D. Dus chapeau Musiqolog.

Musiqolog is eigenlijk een van de enigen die juist absolute taboes aanhaalt en het topic dus beter begrijpt dan menig ander die eigenlijk gewoon meningen post. :D

Volledig mee eens! Het feit dat Shaggy er zo hysterisch op reageert geeft juist aan hoezeer dat taboes zijn.

Dat zij het dan nog niet snapt wanneer Musiqolog verder uitlegt wat een taboe heeft en dat normen/waarden aan verandering onderhevig zijn... Tja.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:52

Tinkerloos schreef:
LWDaisy schreef:
Ik zie nochtans geen foto's van mensen met overgewicht op de verpakking van mijn zak chips staan. En overgewicht is ook niet gezond.

Oja?
[ [url=m/oQRtR1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die verpakking ben ik hier in de winkels nog nooit tegen gekomen :+

Zelfde met alcohol. Daar staan allemaal leuke prentjes en versieringen op, nu met de feestdagen in aantocht vaak ook pakketten waar je een leuk glas bij krijgt. Maar nergens een foto van een een kapot gezopen lever.

Of abortus! Ik vind het gewoon normaal dat je ervoor kan kiezen om een zwangerschap te beëindigen, maar voor velen geldt dit niet, het woord "moord" wordt dan ook wel gebruikt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:55

LadyMadonna schreef:
Maar als een kind dan zegt: oh! Ik heb een scheetje gelaten!, is het ineens schattig :')

Ik vind er niks schattig aan hoor, of het nu van een volwassene of van een kind komt :+

Het is wel een taboe he. Hoewel het "puur natuur" is. Zoals zoveel zaken "natuurlijk" zijn - plassen, poepen, honger hebben, ... Ik mag op de bus geen boterham eten, mijn buurvrouw mag wel haar borst uit haar tshirt halen om haar kind te voeden.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:00

enzino schreef:
Er heerst nog een groot taboe op veel slimmer zijn dan iedereen in je omgeving. Je wilt wel meedoen in de maatschappij maar iedereen die je spreekt is zo verschrikkelijk dom dat het voelt als tijdsverspilling om je standpunten verder toe te lichten. Als men ook maar een beetje slimmer was dan zouden ze je gewoon op je woord geloven.

En de domme mensen zien hun eigen domheid niet en proberen alleen maar jou af te breken op basis van een klein foutje om hun eigen domheid te verbergen.

Ik snap je echt precies. Mijn grootste ergernis is een taak waarbij behoorlijk denkwerk nodig is binnen korte tijd voltooien en dan gewoon niet gelooft worden dat het echt al afgerond is en je niks bent vergeten. Daar kan ik echt knettergek van worden. Gelukkig heb ik nu een baan waar mensen mij wel begrijpen en op een verbaasde "nu al?" na volgt er geen commentaar.

Of het echt een taboe is? Misschien wel. Als je er eerlijk over bent ben je vooral heel arrogant en als mensen het vanzelf een keer opmerken dan ben je gewoon raar. Eigenlijk wordt er wel verwacht dat je je continu naar beneden toe aanpast (en dan laat je dat afgeronde rapport maar dagen op je bureau liggen en geef je het daarna nog een keer af om gezeik te voorkomen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:12

Ben het met de meeste punten van Musiqolog eens.

Ik zit in twijfel... Zijn de effecten van social media verslaving ook taboe? Iedereen weet het, maar veel handelen niet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:15

Hier hebben we geen taboes _/-\o_

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:14

Toegeven dat je bent vreemd gegaan.
Of aan de andere kant, dat je bij de vreemdganger bent gebleven

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:16

Shaggy09 schreef:
Amber_anne schreef:

Idd vooral geen echte taboes plaatsen dan gaat iedereen steigeren

Wel meteen duidelijk wat de echte taboes zijn :+

Lezen jullie wel? Natuurlijk mag je échte taboes erin gooien. Maar om allerlei misdrijven op te noemen en ze vervolgens in het hoekje 'taboe' te plaatsen vind ik een tikje misplaatst. Al helemaal omdat het van musiqoloog komt die niet neutraal naar een aantal van die zaken kijkt. En wanneer je seks met dieren eigenlijk een hele normale zaak vind ga ik je daarin ook niet verder serieus nemen.

Dus we zijn niet aan het 'steigeren' vanwege een taboe. Maar de manier waarop. Althans ik.

Ja, ik lees, Shaggy. Dat doen we allemaal. Het stuit je tegen de borst dat er er nu ingeleefd wordt in mensen die een strafbaar feit begaan en hun gedachtegang. Er zijn namelijk mensen die gedachten of fantasieën hebben die wij in ons wetboek van Strafrecht strafbaar gesteld hebben. Dat is een taboe: je denkt iets wat eigenlijk stout is en oh oh dat mag niet en daarom klets je er niet over. Dan mag je toch nog denken en vinden? Fijn om te lezen dat je achter enkele bepalingen uit ons wetboek van Strafrecht staat. We leven echter in een vrij land waar we godzijdank lekker zelf mogen weten wat we denken of waar we over dromen of fantaseren. Als jij dat niet smakelijk vindt, is dat jouw ding. Je hoeft een taboe ook niet leuk te vinden. Als iemand fantaseert over ontucht met dieren, is dat zijn ding. Dat het niet zo lekker kletst op de kringverjaardag van een tante is een gegeven, daarom is het ook een taboe. En een taboe is soms niet zo fris of leuk of grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:22

En een behoorlijk belangrijk punt; niemand heeft gezegd dat dat stiekeme verlangens zijn, het is alleen aangedragen als taboes. Vervolgens maakt iemand er iets heel anders van en gaat nog beschuldigen ook. Zou je dat op werk tegen een collega doen had je waarschijnlijk een zaakje smaad of laster aan je broek, kijken of je dan ineens wél begrijpend kunt lezen. :=

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:27

sommige dingen zijn taboe met een goede reden :+

Maar omdat de ts het vroeg naar aanleiding van een portretdocumentaire voor in haar scriptie, lijkt het me handig om taboe's te bespreken die makkelijk op camera zijn vast te leggen?

Het taboe op borstvoeding geven in publieke ruimtes of bij kinderen ouder dan wat als "acceptabel" gezien wordt is daar bijvoorbeeld een goede voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:28

Lestrange01 schreef:

Maar omdat de ts het vroeg naar aanleiding van een portretdocumentaire voor in haar scriptie, lijkt het me handig om taboe's te bespreken die makkelijk op camera zijn vast te leggen?

Het taboe op borstvoeding geven in publieke ruimtes of bij kinderen ouder dan wat als "acceptabel" gezien wordt is daar bijvoorbeeld een goede voor.

Wel een beetje uitgekauwde denk ik. Er zijn al best veel BN’ers die op insta borstvoedingsfoto’s hebben.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:30

Als gehandicapten kinderen krijgen ...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:33

Ik lees steeds; ik vind..........

Maar wat iemand wel of niet een taboe vindt, zegt niks over wat in het algemeen als taboe wordt gezien.

Net als de genoemde strafbare feiten. Het gaat niet om de daad, het gaat erom of er over gesproken kan/mag worden.

Jeugdtrauma's zijn bijv ook echt een taboe. Natuurlijk mag je erover praten, maar als men dat doet, heeft de halve wereld ook een mening.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:37

verootjoo schreef:
Lestrange01 schreef:

Wel een beetje uitgekauwde denk ik. Er zijn al best veel BN’ers die op insta borstvoedingsfoto’s hebben.

Het hoeft ook niet specifiek dat te zijn, maar ik denk dat we wel in die richting moeten denken. Iets wat goed vast te leggen valt.

Rhine_ schreef:

Zo zou dit ook een mooie zijn, een gehandicapte zwangere vrouw, of een gehandicapte vrouw/man met haar/zijn kinderen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:42

superpony schreef:
Ik lees steeds; ik vind..........

Maar wat iemand wel of niet een taboe vindt, zegt niks over wat in het algemeen als taboe wordt gezien.

Net als de genoemde strafbare feiten. Het gaat niet om de daad, het gaat erom of er over gesproken kan/mag worden.

Jeugdtrauma's zijn bijv ook echt een taboe. Natuurlijk mag je erover praten, maar als men dat doet, heeft de halve wereld ook een mening.

Ik heb volgens mij wel een taboe genoemd,waar tijdens de pauze echt niet over gekeuveld word.
Of op een verjaardag,of waar dan ook eigenlijk.
Niemand praat erover.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:43

Rhine_ schreef:

Als de handicap erfelijk is dan moet je dat ook niet willen uit liefde voor het kind.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:46

Amber_anne schreef:
Ik vind dat musiqolog wel een paar goede punten aanhaalt die echte taboes zijn. Zoals incest, we weten dat het gebeurt maar mensen blijven er stil over. Waarom, omdat de maatschappij ze veroordeelt als ze het vertellen.

Een vriendin is gewoon met zijn neef getrouwd. Kennelijk kan dat wel.

Maar men heeft wel een punt. Veel van die dingen zijn verboden omdat men het raar vindt (niet in onze cultuur past) en er een taboe op rust terwijl eigenlijk geen goede reden is waarom het verboden zou moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 03-12-19 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:48

Blussem schreef:
Rhine_ schreef:

Als de handicap erfelijk is dan moet je dat ook niet willen uit liefde voor het kind.

Is inderdaad geen taboe, maar moet je gewoon niet willen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:01

Rhine_ schreef:

Maar waar trek je de grens?

Ik zie ook mensen met kinderen die volgens mij wat zuurstof tekort hebben gehad, maar kinderen krijgen kunnen ze wel.......

En blinden en doven?? Die kunnen vaak prima voor hun kinderen zorgen, maar hebben een beperking.

Daarbij waren mijn ouders beiden gezond en kregen een gehandicapt kind. Wat mijn broer had was erfelijk en ik ben wel drager, maar heb ontzettend veel mazzel dat onze zoon niet gehandicapt is. Vooral ook omdat die handicap tijdens de zwangerschap niet te zien is.

Overigens zijn er zat mensen die iets krijgen als ze al kinderen hebben.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:02

Oké mensen, bedankt voor de bijval. Ik heb mijn punt wel gemaakt hier, ik trek voorlopig mijn handen van dit topic af. Gelukkig denken de meeste mensen niet dat ik het met paarden doe, alleen maar omdat ik het taboe op zoöfilie benoem.

Shaggy09, ik vind nog steeds dat jij je verdachtmakingen moet terugnemen.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 03-12-19 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:02

germie schreef:
Blussem schreef:

Is inderdaad geen taboe, maar moet je gewoon niet willen.

Moest het erfelijk zijn dat zou ik het niet vinden kunnen maar ik bedoelde echt op niet erfelijke handicaps. Bv Cerebral palsy, of dwarslaesie, of niet aangeboren hersenletsel, ...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:08

Rhine_ schreef:
Moest het erfelijk zijn dat zou ik het niet vinden kunnen maar ik bedoelde echt op niet erfelijke handicaps. Bv Cerebral palsy, of dwarslaesie, of niet aangeboren hersenletsel, ...

Dat kan toch niet?

En al die ouders die wat krijgen als ze al kinderen hebben? ga je die kinderen allemaal uit huis plaatsen??

Ik vind sowieso een lichamelijke handicap echt minder erg als ouders met een verstandelijke beperking en die zijn er heel veel.

Overigens is dit niet het topic voor een dergelijke discussie.

Vraag was alleen; wat is een taboe........

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:18

Ik denk dat ik fout begrepen word. Ik ben van menig dat in principe iedereen een kind mag krijgen. Ik ben zelf geboren met een handicap. En op mijn 12de kreeg ik de vraag van mijn oma of ik me wilde laten helpen zodat ik haar geen gehandicapten achter kleinkinderen kan bezorgen. Voor zover bekend is wat ik heb niet erfelijk en heb ik altijd een kinder wens gehad. Nu besef ik me dat gezien de hoeveelheid hulp die ik nodig heb het niet fijn gaat zijn voor mijn omgeving en ik beter mijn geliefde de zorgen kan besparen.
Maar wat ik wel merk is de negatievie reactie van mensen als ze nog maar denken dat een gehandicapten een kind heeft. En dat vind ik niet kunnen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:23

Ik heb wel moeite met mensen met een verstandelijke beperking die kinderen krijgen. Laatst bij een stel geweest, ze hebben twee kinderen die allebei uit huis geplaatst zijn. Dat vind ik best heftig...