Ik mag geen afscheid nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:11

Misschien komt deze tip te laat, ik weet niet op welk tijdstip je je oma ging groeten, buiten de familie om...
Maar is het een idee om een brief bij je oma in de kist te leggen? Daar kun je al je gevoelens in kwijt. Fijn dicht bij je oma...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:36

ikdenk dat ts ook wel iets persoonlijks mag brengen, maar dat moest gerepeteerd en ts heeft aangegeven dat niet te willen. Mss dat ts nu daarom gevraagd wordt een gebed voor te lezen... idioot is het wel idd, maar ts... zonder dat ik iets wil afdoen aan de rotsituatie... je laat ook wel veel gebeuren...
weet je...mijn vader probeerde altijd conflicten te vermijden net als zijn moeder. wat erin resulteerde dat hij ons nauwelijks meer zag omdat zijn vrouw dat niet wilde (onze moeder was allang dood). op zijn sterfbed stelde zij zich wederom aan.. ik heb uiteindelijk de dochter van zijn inmiddels exvrouw gevraagd te zorgen dat haar moeder toch kwam. Ik zou wel weggaan.. ze kwam en keek me zoooo arrogant aan.Ik heb jankend buiten gezeten en bedacht me dat ik er klaar mee was. Ik heb mijn vader gezegd:pap,... doet weer raar. Ik wil geen conflicten, maar ik heb me lang zat aangepast. Ze is welkom, maar ik ga nu in je laatste dagen niet meer weg. Ik zag de pijn (zelfs nu kan het niet vredig gaan) , maar ook dat hij het fijn vond dat ik wel voor mezelf opkwam. Ik voelde hoe hij meer respect voor me kreeg en zijn spijt dat hij gekozen had voor conflictvermijding en daarmee zoveel van ons leven gemist had. Ik was uiteindelijk als enige bij zijn overlijden. Ik heb hem gevraagd of ik de rest moest halen maar dat wilde hij niet. (overigens is ze wel bijgedraaid en zeker na zijn overlijden hebben we met elkaar alles geregeld).
Ik denk, dat je oma, nu ze haar menselijke eigenschappen waar ze in mocht leren, is overstegen zou zeggen dat je geen wrok moet koesteren tegen je familie (ook zij zijn lerend) , maar wel dat moet doen waar jij toe voelt. Je kunt het nooit meer over doen, he. Als je besluit je erbij neer te leggen, doe dat dan met heel je hart. Kun je dat niet, doe dan waartoe je voelt.Sterkte in ieder geval.

Anoniem

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:06

Ja, ik laat veel gebeuren, omdat ik weet dat dat de wens van mijn oma zou zijn. En ik heb daar vrede mee. Ik krijg straks mijn persoonlijk afscheid en kan dan nog zeggen wat ik wil zeggen.

Ik gun het mijn nicht om haar persoonlijke tekst te brengen. Zij wilde, net als ik, woensdag ochtend bij mijn oma zijn en ook zij mocht niet komen. Ik besef maar al te goed hoe rot zij zich moet voelen en ook voor haar zal het belangrijk zijn om haar gevoel te kunnen uitspreken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:42

TS, je bent een goed mens. Als jij met je gevoel in het reine bent is het prima.
Ik wens je een heel goed afscheid toe, straks. Sterkte :(:)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:42

Allereerst gecondoleert.
Heel rot dat je geen persoonlijk afscheid mocht nemen.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik in mijn familie/kennisen kring weet dat bij overlijden alleen de kinderen altijd nog aanwezig waren in het ziekenhuis of waar dan ook. Heel abnormaal is het voor mij niet maar goed ik weet niet zo goed wat dan normaal is. Of wat de wensen waren van je oma, misschien heeft zij aangegeven dat ze alleen haar kinderen nog wil zien om wat voor reden dan ook?

Er komt nu veel emotie's op je af. Neem afscheid van je oma op de manier die voor jou goed is. En praat er later nog eens over met je moeder en/of tante. Als er weer wat rust is gekeerd en het verdriet een beetje een plek heeft gekregen. Jij bent emotioneel, maar je moeder/oom en tante ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:07

Bij ons in de familie helaas al veel stervende personen meegemaakt en los van één ernstig zieke tante die zelf absoluut geen visite wilde heb ik vaak de mogelijkheid gehad om even afscheid te nemen. En natuurlijk was je er ook voor de familie na het overlijden. Helaas wel een tante in de familie, enigste die nog in leven is van vaders kant die perse bij de stervenden wou kijken, altijd volledig in rouwornaat en ach wee wat erg en daarna zag je haar nooit meer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:50

SVRL schreef:
Ja, ik laat veel gebeuren, omdat ik weet dat dat de wens van mijn oma zou zijn. En ik heb daar vrede mee. Ik krijg straks mijn persoonlijk afscheid en kan dan nog zeggen wat ik wil zeggen.

Ik gun het mijn nicht om haar persoonlijke tekst te brengen. Zij wilde, net als ik, woensdag ochtend bij mijn oma zijn en ook zij mocht niet komen. Ik besef maar al te goed hoe rot zij zich moet voelen en ook voor haar zal het belangrijk zijn om haar gevoel te kunnen uitspreken.

Maar dat is voor jou toch net zo belangrijk!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:41

als het voor jou goed voelt is het goed, toch?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:10

Gecondoleerd met dit verschrikkelijke verlies. Probeer al die negatieve dingen niet aan je te hechten. Probeer die familiedingen zo veel mogelijk van je af te laten glijden en blijf bij de personen waar het nu werkelijk toe doet. Jij en je oma. Jullie beiden verdienen nu de aandacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:10

IHN schreef:

Klopt.

Ben net gaan afscheid nemen. Mijn vriend heeft me even alleen gelaten en ik heb alles kunnen zeggen wat ik nog wilde zeggen. Er is nu echt een last van mijn schouders gevallen. Ben blij dat ik haar even voor mij alleen had.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:16

SVRL schreef:
Klopt helemaal wat jij zegt.

Heb net nog telefoon gehad van mijn moeder. Blijkbaar hebben ze lezers te kort, dus krijg ik de tekst die ik moet voorlezen via mail. Ik zal dus niets persoonlijks kunnen brengen, maar kan wel nog dingen van mezelf in de tekst stoppen die mijn vriend zal schrijven. Mijn nicht mag trouwens wel een persoonlijk geschreven tekst brengen. Vind het fijn dat er toch 1 van de kleinkinderen iets persoonlijks zal brengen.

Wat laat jij je veel opdragen TS. Waarom zou je tekst voorlezen die niet uit jouw hart komt? Schrijf zelf iets moois, beschrijf je liefde voor je oma, jouw ervaringen en leea die voor. Je kan het maar 1x doen, laat je niet door een of andere dtoeftoeter vertellen wat jij moet lezen.

Wat een trieste situatie trouwens. Heel veel sterkte.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:02

Na het lezen van je topic wil ik je eigenlijk gewoon alleen maar even een knuffel geven! :(:)

Wat ontzettend rot dat zij waarschijnlijk in hun verdriet en het ophouden van de schijn niet in de gaten hebben hoe moeilijk het ze de rest van de familie maken, maar ook een belangrijk stukje verwerking te ontnemen.

Ik begrijp je keuze goed dat je de "repetitie" niet hebt zien zitten. Maar laat je zelf niet onder sneeuwen en zet jezelf niet alleen maar op de achtergrond!
Jou verdriet mag er ook zijn! Zeker gezien jou band met oma.

Ik hoop dat je voor jezelf op een goede manier afscheid kunt nemen van je oma en dat je daar een stukje rust door vind! Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:48

Ik vind het echt niet erg dat ik geen persoonlijke tekst mag brengen. Ik krijg nog steeds mijn gedachten niet op een rij en ben gewoon niet in staat om woorden op papier te zetten. Dat een ander kleinkind dit wel kan, is voor mij zelfs een opluchting.

Ik hou me vast aan de tijd die ik gisteren met haar alleen had, dat heeft echt heel veel voor mij betekent. De begrafenisondernemer zei wel dat een tante had geïnformeerd hoe laat ik zou komen. De begrafenisondernemer heeft bewust een verkeerd uur doorgegeven, zodat ik zeker alleen met haar kon zijn. Vind dat zo'n lief gebaar.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:53

Dat is zeker een lief gebaar. Hij zal dit helaas wel vaker meemaken denk ik.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:54

Gaaf dat de tijd met je oma gisteren zo goed gelukt was. Fijn ook, een begrafenisondernemer die goed meewerkt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:50

SVRL schreef:
Ik vind het echt niet erg dat ik geen persoonlijke tekst mag brengen. Ik krijg nog steeds mijn gedachten niet op een rij en ben gewoon niet in staat om woorden op papier te zetten. Dat een ander kleinkind dit wel kan, is voor mij zelfs een opluchting.

Ik hou me vast aan de tijd die ik gisteren met haar alleen had, dat heeft echt heel veel voor mij betekent. De begrafenisondernemer zei wel dat een tante had geïnformeerd hoe laat ik zou komen. De begrafenisondernemer heeft bewust een verkeerd uur doorgegeven, zodat ik zeker alleen met haar kon zijn. Vind dat zo'n lief gebaar.

Wat fijn dat de begrafenis ondernemer je zo helpt hiermee.
Het zou toch van de zotte zijn geweest als je tante jouw tijd met je oma was komen dwarsbomen, bah :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:39

Tss, mijn tante weet niet van ophouden! Bij de rouwbrief zat een kaartje voor de koffietafel, indien belet moest je mijn tante hiervan op de hoogte brengen. Aangezien mijn moeder toch al het gemeld dat wij niet komen, gingen wij ervan uit dat daarmee officieel bevestigd is dat we niet aanwezig zullen zijn. Nu stuurt ze mijn vriend een bericht dat ze erop staat dat wij persoonlijk met haar contact opnemen om onze afwezigheid te bevestigen. Heb echt zo mijn buik vol van al die spelletjes. -:(-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:41

Negeer het.
Ga naar de niet naar de koffietafel. Je bent moeder heeft gemeld dat je niet komt en klaar!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:44

Ik zou dat ook negeren.Rekent ze dan toch op jou,is dat haar probleem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:46

Wat ontzettend laag is jouw familie. En dat in zo'n treurige tijd van afscheid nemen. Ik zou ze nu ook zo veel mogelijk negeren en enkel nog dingen bespreken die nodig zijn voor het afscheid. En ze is op de hoogte dus ik zou haar niks meer laten weten.

Heel veel sterkte. Ik vind het heel krachtig dat je je oma's wens zo veel mogelijk respecteert. Je oom en tante moeten zich schamen. Hopelijk komt dat besef ooit

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:51

SVRL schreef:
IHN schreef:

Klopt.

Ben net gaan afscheid nemen. Mijn vriend heeft me even alleen gelaten en ik heb alles kunnen zeggen wat ik nog wilde zeggen. Er is nu echt een last van mijn schouders gevallen. Ben blij dat ik haar even voor mij alleen had.

Wat fijn dat je je vorm van afscheid hebt gevonden.

Ik vind het lastig om in te voelen of in te vullen hoe het was en is, en of daarmee de rest van je familie recht wordt gedaan.
Uiteindelijk is familie lastig en als je werkelijk met elkaar zou kunnen praten, zonder alle gevoeligheden, is de intentie meestal wel goed....maar daarom is het niet minder lastig....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:53

Lekker zo’n dramaqueen met controledrang.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:57

SVRL schreef:
Tss, mijn tante weet niet van ophouden! Bij de rouwbrief zat een kaartje voor de koffietafel, indien belet moest je mijn tante hiervan op de hoogte brengen. Aangezien mijn moeder toch al het gemeld dat wij niet komen, gingen wij ervan uit dat daarmee officieel bevestigd is dat we niet aanwezig zullen zijn. Nu stuurt ze mijn vriend een bericht dat ze erop staat dat wij persoonlijk met haar contact opnemen om onze afwezigheid te bevestigen. Heb echt zo mijn buik vol van al die spelletjes. -:(-

Ik vind het echt een rare gang van zaken, meid kom voor jezelf op. Je hebt nu afscheid genomen van je dierbare oma, tijd om te stoppen met deze schone schijn.
Ik zou hoe dan ook niet reageren op dit verzoek van je tante, wat een controle freak zeg. Ze is veel te bang dat de vuile was buiten wordt gehangen, door wie dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:01

Heftig dat het zo moet gaan. Ik zou niet reageren op dat berichtje, het is een vorm van aandacht vragen en je bent je tante niets verplicht.
Ik hoop dat je het na de uitvaart af kan sluiten en voor mij zou het qua familie dan ook wel klaar zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:10

Je kunt je tante van alles kwalijk nemen (en terecht), maar jullie zijn zelf degene die er ook in mee gaan. Haar gedrag is niet sinds vorige week en ze komt er schijnbaar al tijden mee weg.

Respect dat je jezelf weg cijfert om je oma niet te belasten met een slechte sfeer op haar sterfbed en dat je haar een ruzieloos afscheid gunt. En gelukkig trek je een grens wat betreft de koffietafel. Maar man, man, hoe heeft het kunnen ontstaan dat jullie tante (en oom) zoveel macht heeft (hebben).

Erg spijtig dat het zo moet lopen. Gecondoleerd en veel sterkte :(:)