Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:50

beatje schreef:
Tegen die tijd hebben ze er een mooi jachtseizoen opzitten.Jammer dat het zo langzaam moet gaan

ja inderdaad, alleen hadden ze bij mij toch de politie op hun dak :Y)
Ze zijn verplicht om minimaal 150m van je huis vandaan te blijven en ze mogen nooit richting een huis schieten.
Ze mogen ook geen dieren in de rug schieten eigenlijk, maar ja geen enkel dier komt dat nog navertellen hé...

Kinke

Re: Zijn er Jagers of kenners van jacht op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:28

Wat een verschil. Zojuist kwam onze buurman (paar huizen verderop), hij is jachtopziener, even overleggen met mij ivm de paarden. Ze willen morgen gaan jagen. Toevallig had ik de paarden vanmiddag net verhuisd naar de wei voor ons huis, dus geen enkel probleem. Ze zouden sowieso rustig aan doen op het perceel wat aan de andere kant van de oprit en dus parallel aan de wei van de paarden loopt :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:34

Waarom zouden jagers dieren in hun rug willen schieten?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:02

Ik heb eens nagekeken in mijn mails. Op 29 oktober ben ik met de mede-eigenaar van mijn grote wei beginnen mailen over het ontkleuren. De periode erna heb ik de documenten in orde gemaakt en zijn ze opgestuurd, ik weet echter niet op welke dag.
Op 25 november had ik echter al een mail met volgende boodschap

Citaat:
Geachte mevrouw, geachte heer,

In de onderstaande tabel vindt u de percelen die uitgekleurd zijn in de goedgekeurde jachtplannen 2019-2020. Op die percelen mogen er geen jachtactiviteiten meer plaatsvinden. De wildbeheereenheid en de individuele jager(s) worden daarvan op de hoogte gebracht. Mocht u een mogelijke overtreding van de natuurwetgeving door derden vaststellen, kan u dit melden aan de bevoegde natuurinspectieregio Midden-Vlaanderen, 03 224 62 48 - natuurinspectie.oost.anb@vlaanderen.be

Door technische problemen is de uitkleuring nog niet zichtbaar op www.geopunt.be. We proberen dat zo snel mogelijk in orde te brengen.

Geef ons gerust een seintje als u opmerkingen hebt of als u informatie wilt aanvullen.

Had er toen zelfs overgelezen dat ze de jagers op de hoogte brengen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:55

Karl66 schreef:
Waarom zouden jagers dieren in hun rug willen schieten?

Omdat het gemakkelijker is? Over het algemeen lopen dieren weg van de jagers, dat wil zeggen dat op die moment, de jagers dus niet mogen schieten. Het is dus niet zo evident om op een correcte manier te jagen. 't zal dus niet de eerste keer zijn dat ze die regels niet naleven...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:56

Ik heb eerst bericht gekregen dat ze de jager 14 dagen tijd gaven om met een bewijs van jachtrecht op de proppen te komen. Daarna (wel wat langer dan 14 dagen dus) hebben ze het dus uitgekleurd, maar dus niet alles...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:28

Jij denkt dat jagers liever dieren verwonden dan doden? Jij hebt wel erg rare ideeën over de jacht...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:44

Izzy19 schreef:
Ik heb eerst bericht gekregen dat ze de jager 14 dagen tijd gaven om met een bewijs van jachtrecht op de proppen te komen. Daarna (wel wat langer dan 14 dagen dus) hebben ze het dus uitgekleurd, maar dus niet alles...

Zal hier ook een 14 dagen geduurd hebben denk ik maar over jager bericht geven enzovoort hebben ze hier niks geschreven. Benieuwd hoe het verder afloopt dan.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:46

Karl66 schreef:
Jij denkt dat jagers liever dieren verwonden dan doden? Jij hebt wel erg rare ideeën over de jacht...

Een konijn sterft niet als je hem in de rug schiet dan? Ik heb nooit gezegd dat jagers liever dieren verwonden dan doden. Dat is ook nooit mijn intentie geweest om dat te zeggen. Jammer dat mijn woorden zo verdraaid worden.
De reden waarom ze niet in de rug mogen schieten is omdat ze dan het dier geen eerlijke kans geven, zo heb ik het gelezen en doorgekregen toen ik achter de regels vroeg.
Meer wil ik daar eigenlijk niet over kwijt, een mens zou al spijt krijgen van in topics te reageren als woorden telkens zo verdraaid worden en je jezelf moet gaan verdedigen over dingen die je niet eens zelf hebt gezegd... Dat is dan ook het laatste dat ik erover kwijt wil.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:08

maar jij bent er bij als ze jagen dan? En je hebt dus gezien dat ze dieren 'in de rug' schieten?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:13

Izzy19 schreef:
Karl66 schreef:

Een konijn sterft niet als je hem in de rug schiet dan? Ik heb nooit gezegd dat jagers liever dieren verwonden dan doden. Dat is ook nooit mijn intentie geweest om dat te zeggen. Jammer dat mijn woorden zo verdraaid worden.
De reden waarom ze niet in de rug mogen schieten is omdat ze dan het dier geen eerlijke kans geven, zo heb ik het gelezen en doorgekregen toen ik achter de regels vroeg.
Meer wil ik daar eigenlijk niet over kwijt, een mens zou al spijt krijgen van in topics te reageren als woorden telkens zo verdraaid worden en je jezelf moet gaan verdedigen over dingen die je niet eens zelf hebt gezegd... Dat is dan ook het laatste dat ik erover kwijt wil.

Er is helemaal geen regel dat dieren niet in de rug geschoten mogen worden :+ Er zijn een heleboel andere regels, dat wel. Maar dat gaat niet over het schot ten opzichte van de positie van het dier. Dat gaat meer over het schot ten opzichte van de omgeving (dus binnen een bepaalde afstand van bebouwing, richting/over een weg, niet in de buurt van andere levende have, niet richting personen).

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:40

Ik gaf gewoon info door die ik heb doorgekregen toen ik mij hierover heb geïnformeerd wat wel/niet mag. Als jullie iets anders willen geloven, voor mij geen probleem. Ik denk niet dat ik mij daarvoor moet gaan verantwoorden. Jullie doen ermee wat jullie willen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:56

Dat is raar, jij beweert iets, maar dat is dus gebaseerd op een regel? Of het daadwerkelijk gebeurd weet je dus niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:59

Izzy19 schreef:
Ik gaf gewoon info door die ik heb doorgekregen toen ik mij hierover heb geïnformeerd wat wel/niet mag. Als jullie iets anders willen geloven, voor mij geen probleem. Ik denk niet dat ik mij daarvoor moet gaan verantwoorden. Jullie doen ermee wat jullie willen.

Je presenteert het hier als een feit. Niet als iets wat je iemand een keer hebt horen zeggen. Dat lijkt me wel jouw verantwoordelijkheid.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:28

Weten jullie wat, bij deze, negeer al mijn berichten. Probleem opgelost nu? Iedereen gelukkig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:25

Izzy19 schreef:
Weten jullie wat, bij deze, negeer al mijn berichten. Probleem opgelost nu? Iedereen gelukkig?

Joh, relax. Iemand wijst je er op dat je dingen die je iemand ergens hebt horen zeggen beter niet zomaar als voldongen feit hier neerschrijft. We schrijven allemaal wel eens iets op wat niet handig is. Zo erg is het nou ook weer niet allemaal.. :(:)

Ik ben erg benieuwd naar de voortgang van je uitkleuractie en hoop dat je wei binnenkort ook uitgekleurd is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:07

Het ging mij meer om de sfeer die hier gecreëerd werd. Jagers, die een stelletje rouwdouwers zijn, die zonder denken in het ronde schieten, mensen bedreigen en net zo gemakkelijk een dier verwonden zonder het te doden en zo het wild laten lijden. Want nee, een rugschot is niet direct dodelijk. En ik denk dat je het gros van de jagers daar echt tekort mee doet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:10

Ivm sfeer creëren moet je dan toch ook eens naar je eigen post kijken. Je schuift iemand een uitspraak dat 'jagers liever verwonden dan doden' toe terwijl die persoon daar compleet niets over gezegd heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:26

Een schot in de rug is echt geen dodelijk schot. Zo'n dier is verwond, vlucht weg en heeft een behoorlijk grote kans om een langzame en pijnlijke dood te sterven. En dat is toch echt waar Izzy19 jagers van beschuldigd.

Maar goed, dat gaat ondertussen behoorlijk oftopic.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 18:59

Nou vandaag stonden paarden dus veiliger.
En daar hebben de jagers goed misbruik van gemaakt. "We komen niet in de weides, echt niet" ze zijn wederom betrapt door buurtbewoners IN mijn weide.
En dit is tot nu toe wat doorheen mijn wei lag, ja zelfs een stukje glas bij de ingang van mijn wei(!)
Afbeelding

Gelukkig was dit de laatste officiële jachtdag van het jaar.
Volgend seizoen hangen er camera's

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:04

Het is dus niet dat ze "betrapt" zijn, want volgens de kaart mogen ze daar jagen en doordat de eigenaar het gebied bewust niet laat ontkleuren, kan je moeilijk nog van betrappen spreken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 19:06

Tieneke schreef:
Het is dus niet dat ze "betrapt" zijn, want volgens de kaart mogen ze daar jagen en doordat de eigenaar het gebied bewust niet laat ontkleuren, kan je moeilijk nog van betrappen spreken.

Tja ze hebben een afspraak met weidebazin de weides niet betreden.
Ze houden zich er dus gewoon niet aan.

Ze keken zelfs boos toen ik met mijn paarden terugwandelde en er ene al met zijn auto voorbij reed.