Het is heerlijk fris nu! Ik zit lekker voor het raam af te koelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Spotteractivatiebericht #585 voor 1/2-8-2019
+ + + Op vrijdag ruime kans op waterhozen + + +
Het laag dat gisteren de regie voerde over de buien ligt momenteel ten NW van ons land over zee en trekt langzaam zuidoostwaarts waarbij het in betekenis afneemt. De kern wordt morgen in de de loop van de dag over midden-NL verwacht.
Vandaag vooral over de noordelijke helft buien bij passage van occlusies (-restanten), naar verwachting loopt de activiteit over het noordwesten door in de nacht naar vrijdag op nadering van het laag. Vrijdag buien rond de kern van het laag over het hele land wellicht m.u.v. het uiterste zuidwesten en Zuid-Limburg.
Voor alle buien geldt kans op onweer en (gezien de beperkte schering) typering als single cell/pulsetype. Vrijdag de pittigste exemplaren als er wat meer onstabiliteit beschikbaar is (CAPE tot rond 1000 J/Kg).
Extra aandacht verdient de kans op (water-)hozen. Vandaag al enige kans, eerst vooral over de noordwestelijke watervlakken, later ook Wadden/IJsselmeer. Beperkende factor is de doorstaande wind, over de genoemde gebieden zo 4 tot 6Bft. Morgen voormiddag en eerste helft van de middag een voor waterhozen zeer gunstige situatie als de kern van het laag zuidoostwaarts passeert: weinig wind/weinig schering, hoge watertemperatuur en ruime vorticiteit en verticale beweging. Opvallend is dat in de loop van de middag ook goede condities voor spout-type hozen worden berekend over land!
Voor de Skywarn-waarnemers: bij onweer natuurlijk weer (schade door) blikseminslag. Wateroverlast en meldenswaardige windstoten worden niet verwacht maar vooral morgen goed opletten bij de buien: waterhozen zijn bijna waarschijnlijk (!) maar in de middag ook bij buien over de oostelijke helft over land opletten op een eventuele hoos of funnel cloud!
magda_90 schreef:Heb je een ventilator? Dan een raam open waar de meeste wind op staat, ventilator daarvoor neerzetten, deur van de ruimte volledig open en ventilator zo hard mogelijk aan. Op deze manier trek je de koudere lucht van buiten naar binnen en verplaats je de warme lucht de kamer uit. Als het kan dan de ramen en deuren zodanig openzetten dat de warmte effectief eruit kan.
magda_90 schreef:Leeuwarden, onderweg naar huis. Flink wat regen gehad en wat gedonder. Helaas zat ik ziek in de auto anders was ik de bui nog even gevolgd.
[ [url=m/JIGe2v.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/33tBAE.jpg]Afbeelding[/url] ]
quintusgl schreef:Met dat gevoel liep ik ook steeds rond. Het leek wel of de buien deze regio uit de weg gingen, een soort omgekeerde magneetwerking. Nu eindelijk wel een bui die meer voorstelt dan drie druppels op een gloeiende (zand)plaat. Ook wat onweer erbij. Komt vast ook over Glimmen. Het is tenminste iets!Het is niet te geloven. Gisteren kwamen er , bij het vooruitkijken, dikke rode vlekken op ons af.... helaas op t moment suprême... nada noppes. Vandaag wederom. Paar miezerdruppels en dat is het. De bodem is kurkdroog. Al lang geen regen geweest. De dorpen naast ons een beetje maar Glimmen mag geen regen hebben ofzo. Ik heb nu de was buiten gehangen. Ik ben er klaar mee. Komt toch niks uit de wolken die langs drijven.
quintusgl schreef:Het is niet te geloven. Gisteren kwamen er , bij het vooruitkijken, dikke rode vlekken op ons af.... helaas op t moment suprême... nada noppes. Vandaag wederom. Paar miezerdruppels en dat is het. De bodem is kurkdroog. Al lang geen regen geweest. De dorpen naast ons een beetje maar Glimmen mag geen regen hebben ofzo. Ik heb nu de was buiten gehangen. Ik ben er klaar mee. Komt toch niks uit de wolken die langs drijven.