Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:47

Mocht je meer over een burnout willen wete, dan mag je me een pb sturen.
Ik zit al sinds 2012 thuis na een zware burn out

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:40

Pfoe ik vind de gegeven reacties best wel heftig, TS heeft een burnout he. Iets minder direct maakt het net wat relaxter.

Ik denk dat je gelijk hebt TS mbt de 'druk' doordat het geld kost en het zo dus goed aanpakt. Ik ben alleen geen arbeidsjurist dus kan ook niet inschatten wat het beste pad is om te bewandelen. Ik neem aan dat je doel uiteindelijk is om te herstellen en daarna een andere baan te zoeken toch?

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 19:10

Als eerst iedereen bedankt voor de berichtjes. Allemaal heel fijn!
Ik probeer even zo goed mogelijk te reageren op een aantal berichten persoonlijk. Eerst wil ik echter even zeggen dat ik geen advocaat ga inschakelen. Ten eerste omdat ik gewoon betaald krijg en er dus op die manier financieel niks aan overhoud, kost me alleen maar geld. Ten tweede omdat tot op heden er wel dingen gebeuren vanuit mijn baas, ik heb eindelijk loonstroken ontvangen. Het zijn nog niet de correcte documenten maar we zijn een stap verder. Dus zolang we blijven verder gaan wil ik niet heftig gaan reageren omdat ik dan denk dat de hakken in het zand gaan. Ten slotte kan ik het momenteel ook niet aan om die druk er extra bij te krijgen, heb het zwaar genoeg met de afspraken die ik heb staan rondom mijn herstel, dat ik er even niet aan moet denken om zo heftig te gaan reageren op mijn baas.

pmarena schreef:
Maar je wilt toch zeker niet terug gaan werken op deze plek met dit gedoe en die verwijten...?

Nee, dat wil ik inderdaad niet. Maar dat kan ik niet zo goed bij een bedrijfsarts aangeven. Hij gaf wel aan dat ik goed moest nadenken of ik nog wel terug wilde omdat het vertrouwen natuurlijk erg beschadigd is. Dus hij ziet het wel in.

@Morganlefay & Janneke2: De FIOD is ervan op de hoogte. Ik heb bij de UWV aangegeven dat mijn loonhistorie niet klopt met daarbij mijn verhaal en bewijs van betaling. Dit hebben ze doorgestuurd naar de fraudeafdeling van de belastingdienst, ik neem aan dat dat de FIOD is.

bigone schreef:
Mediaton ? Hoezo, volgens mij is je werkgever zwaar in overtreding en dan moet je gaan overleggen? Zou ik in eerste instantie niet aan beginnen .

Dit is wat de bedrijfsarts nu voorstelde. Heb daar aangegeven dat ik zwart werkte en zo kwam hij hierop. Het wordt beetje als mediation gezien, hij noemde het ook wel een 3-weg gesprek. Dus dan komt er iemand vanuit hun met ons praten. Hierbij moet ik duidelijk op papier zetten wat er allemaal niet in orde is en dan worden dit als randvoorwaarden gesteld. Randvoorwaarden voor een re-integratie of voor een vertrek met wederzijds goedkeuren (dus dat ik wegga zodra de randvoorwaarden voldaan zijn). Dit zou dus ook zijn het aanmelden bij de UWV zodat ik als het goed is ook WW kan aanvragen.

Morganlefay schreef:
Bedenk wel als je op straat staat geen WW, geen Ziektewet, oid en als je onder de 27 bent is Bijstand ook een uitdaging.

Dat is dus inderdaad een van de zaken die als eerste geregeld moeten worden voordat ik evt. er vandoor ga.

Morganlefay schreef:
landvrouw schreef:
Zie dat het al een tijdje geleden is dat ik heb gereageerd!
Ik zit nog steeds thuis, 6,5 week nu al. Ben begonnen bij de psycholoog en 1e gesprek met arbo-arts is geweest. Fijn gesprek en vanuit daar gaan ze me helpen met de zakelijke kanten op te lossen.

Nog steeds niet veel verder gekomen met mijn baas:
- mijn loonstroken kloppen nog altijd niet. Onwaarheden, verkeerde berekeningen en er ontbreken nog steeds stukken
- ben nog niet aangemeld bij de uwv
- ben nog niet aangemeld bij het pensioen fonds terwijl ik wel pension afdraag volgens mijn loonstrook
- werkgever werkt niet mee aan mijn herstel. Nog nooit een beterschapwens of iets gehad, alleen maar verwijten.

Maar qua herstel ben ik hard aan t werk en daar ben ik blij om! Gesprekken met psycholoog zijn fijn en ik ben rustig aan het beginnen met sporten en andere activiteiten te ondernemen. Het kost allemaal moeite, maar ik weet dat het goed voor me is.

Zijn er hier toevallig mensen die een burn-out hebben gehad en die me meer willen vertellen over het herstel?

Even los van herstel en jouw vorderingen.
Ik zou een advocaat de advocaat laten maar de FIOD aan zijn haren trekken. Er worden geen sociale premies afgedragen.

Tot nu toe hebben ze volgens hun stroken me teveel uitbetaald. Echter missen er dus inderdaad nog dingen dus zal dat straks in orde getrokken worden. Voor zover als ik het nu kan zien kloppen de betalingen vrij goed, alleen de loonstroken dus niet. Daarnaast natuurlijk ook niet wat er naar de belastingdienst gaat en het pensioenfonds.
OP mijn loonstroken staat wel dat ik belasting afdraag en pensioen afdraag. Alleen moet dat nu dus nog echt bij de correcte instanties terechtkomen, maar daar is (als ik het goed heb begrepen) de belastingdienst mee bezig.
Janneke2 schreef:
Wie betaalt trouwens de arbodienst...?

(Doorgaans de werkgever.)

Ik ben niet gewend dat arbodiensten zich bezighouden met juridische zaken.

...ik voorzie dat dit een volgende manier van druk zetten gaat worden (of al is).

Mijn baas heeft hiervoor een verzekering afgesloten. Deze verzekering huurt dit arbo-dienst bedrijf (of hoe dat ook heet) in. Dus vanuit haar komt hierop totaal geen druk. Heb een fijne arbo-arts die ook duidelijk aangeeft in zijn verslag dat ik voorlopig niet in staat ben om mijn werk of vervangend werk te doen.

Ladyson schreef:
Pfoe ik vind de gegeven reacties best wel heftig, TS heeft een burnout he. Iets minder direct maakt het net wat relaxter.

Ik denk dat je gelijk hebt TS mbt de 'druk' doordat het geld kost en het zo dus goed aanpakt. Ik ben alleen geen arbeidsjurist dus kan ook niet inschatten wat het beste pad is om te bewandelen. Ik neem aan dat je doel uiteindelijk is om te herstellen en daarna een andere baan te zoeken toch?

Dankjewel! Ik heb ook even goed moeten nadenken over de reacties. Maar ik stel ze zeker op prijs..

Mijn doel is inderdaad om te herstellen en dan een andere baan te zoeken. Hiernaar terug lijkt me niet slim voor mijn eigen gesteldheid, ook al is straks alles goed geregeld. Het vertrouwen in mijn baas is weg.

Nickolay schreef:
Mocht je meer over een burnout willen wete, dan mag je me een pb sturen.
Ik zit al sinds 2012 thuis na een zware burn out

Ik ga je zeker even een PB sturen, dankjewel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:16

Informeer je bij de vakbond naar de huidige juridische status van weggaan met wederzijds goedvinden.

Bij ontslag heb je recht op een ontslagvergoeding en een uitkering,
...maar wederzijds goedvinden?

Dat kan makkelijk als ontslag nemen worden uitgelegd...!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 19:21

Janneke2 schreef:
Informeer je bij de vakbond naar de huidige juridische status van weggaan met wederzijds goedvinden.

Bij ontslag heb je recht op een ontslagvergoeding en een uitkering,
...maar wederzijds goedvinden?

Dat kan makkelijk als ontslag nemen worden uitgelegd...!

Ja weet niet helemaal hoe dat genoemd wordt, ik dacht leg het zo uit.
Maar het liefste ga ik gewoon niet weg tot ik beter ben of mijn contract afloopt. Aangezien ik dan inderdaad nog recht blijf houden op mijn ziektegeld en niet de ww of iets in hoef. Maar dat zijn allemaal dingen voor later.

Ik ga zeker even informeren hoe dat zit met weggaan met wederzijds goedvinden of ik dan recht heb op uitkering of iets.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:45

Dat heet een 'vaststellingsovereenkomst'. Dan stel je samen vast dat een verder dienstverband niet haalbaar is, maar dat jij noch je werkgever daar geen schuld aan heeft. Je werkgever 'mag' je dan ontslaan, en jij neemt dan geen ontslag (maar vecht het ontslag ook niet aan)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:15

Ibbel schreef:
Dat heet een 'vaststellingsovereenkomst'. Dan stel je samen vast dat een verder dienstverband niet haalbaar is, maar dat jij noch je werkgever daar geen schuld aan heeft. Je werkgever 'mag' je dan ontslaan, en jij neemt dan geen ontslag (maar vecht het ontslag ook niet aan)

Lijkt me niet wenselijk in deze situatie toch? Gezien dat stelt dat de werkgever geen schuld heeft maar dat dat in deze situatie wel is?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 23:56

Dat contract met wederzijds overeenkomen moet je niet eens over nadenken. Je benadeeld jezelf dan aangezien de werkgever zn zaken niet op orde heeft. Als jij op je loon geld inlevert aan pensioen moet dat ook daadwerkelijk worden afgedragen zodat je daar later plezier van hebt. Dus zeker achteraan gaan!
Verder gewoon ziektewet behouden en werken aan re-integratie als je daar klaar voor bent. Niet bij deze werkgever.
Burnout is heftig en veel mensen nemen (alsnog, door druk vanuit omgeving, werkgever of UWV) teveel hooi op hun vork.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:53

landvrouw schreef:
Jaa is een super tip. Ik heb gelukkig mijn vader die me hier heel goed bij helpt! Maar mijn baas is er heel stellig in, ze heeft geen contact met andere alleen met mij.
Dus ik probeer het wel zoveel mogelijk los te laten en me te focussen op mijn herstel. Dat gaat de meeste dagen ook goed, maar soms hakt het er even keihard in.

Jij bent niet verplicht om contact te houden met je baas als dit niet goed is voor jouw gezondheid. Het contact kan, en zou, moeten lopen via de bedrijfsarts.

Edit: je hebt nu een bedrijfsarts, maar realiseer je dat je ook daar voor jezelf moet opkomen, want die bedrijfsarts werkt in eerste instantie voor het bedrijf.
Voor mediation is het veel te vroeg, en ik zou aangeven geen vertrouwen meer te hebben in deze werkgever en niet terug te willen. Dit kan je zeker wel bij de bedrijfsarts aangeven.
Krijg je verslagen van de gesprekken met de bedrijfsarts? Want ook daar heb je recht op, en je kunt dan ook bezwaar maken als er dingen in staan die voor jouw gevoel niet kloppen.
Als een werkgever of bedrijfsarts niet correct handelt kan het UWV ze daar ook op aanspreken, ook als de betalingen niet kloppen.
Ik heb hier zelf ervaring mee en heel veel gehad aan het UWV, en ook aan de Rb, maar aan het UWV nog meer.

Let goed op jezelf en neem de tijd voor je herstel. Laat je niet door de bedrijfsarts pushen om te snel weer aan het werk te gaan. Dit is niet in jouw belang! Jij bent nu ziek, en pas als je beter bent kan er gesproken worden over reïntegratie. Je moet eerst werken aan het beter worden. En dat betekent: veel uitrusten, niks moeten (ook niet van jezelf) dingen doen die je leuk vindt en waar je energie van krijgt (en je daar niet schuldig over voelen)
En niet bezig gaan met ontslag met wederzijds goedvinden!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:51

Wederzijds goedvinden kan wel degelijk een optie zijn om over na te denken. Je kunt ook geld mee krijgen van een bedrijf in dat geval en soms kan het een stuk fijner zijn om uit elkaar te gaan :) .

Dat je pas als je beter bent over reïntegratie kan praten klopt natuurlijk niet, vaak gaat dat samen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:24

Zet de vakbond er ook op. Die hebben ook een juridische afdeling. Die voor je aan het werk gaat, als je lid van ze bent. Kost je weinig, alleen lidmaatschapsgeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:46

Citaat:

....mij is geleerd, dat op het moment dat je ingaat op een mogelijk aanbod van een 'vso' het uwv kan stellen dat je vrijwillig werkeloos bent en dus geen recht hebt op een uitkering.

Mind: ook als de vso niet rondkomt omdat je hun bod te laag vindt, kan het uwv zo redeneren.

Persoonlijk zou ik stellen dat dit bedrijf zoveel steken heeft laten vallen dat ik moeilijk uit de voeten kan met het idee 'dat het bedrijf geen schuld treft'.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:58

Er is een tijd geweest dat je voor alle beëindigingen, ook via een VSO, een pro forma procedure moest voeren. Dat beleid van het UWV is veranderd. Dat is overigens anders bij ziekte, want je mag niet meewerken aan je ontslag als je werkgever een loondoorbetalingsverplichting heeft.

In dit geval klinkt het beleid via de bedrijfsarts prima, en als ik het zo hoor worden ook de STECR-richtlijnen netjes gevolgd. Doe alleen jezelf een lol en kijk even of je niet gewoon voor een toevoeging in aanmerking komt: https://www.rechtsbijstand.nl/over-medi ... mensnormen. Het is toch verstandig om met deze werkgever en alles wat daarbij komt (inderdaad: belasting, pensioen, eventueel beëindigen) iemand aan jouw kant te hebben staan die weet waar het over gaat en eventueel in kan grijpen op het moment dat het nodig is. De kosten zijn dan beperkt.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:30

@ Janneke2: Offtopic, maar ik ben werkeloos met VSO (en vergoeding daarin) en heb gewoon WW toegewezen gekregen. WW per 01/09, dus heel recent.

VSO moet wel aan bepaalde eisen voldoen.
Maar in geval van TS zou ik die wel (nu) niet bewandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:03

Janneke2 schreef:
Citaat:

....mij is geleerd, dat op het moment dat je ingaat op een mogelijk aanbod van een 'vso' het uwv kan stellen dat je vrijwillig werkeloos bent en dus geen recht hebt op een uitkering.

Mind: ook als de vso niet rondkomt omdat je hun bod te laag vindt, kan het uwv zo redeneren.

Dat klopt niet, je kunt gewoon ww krijgen als je zo uit dienst gaat, heb ik ook gehad. Het UWV geeft daar zelf informatie over onder het kopje ontslag met wederzijds goedvinden:
https://www.uwv.nl/particulieren/ontsla ... instemming

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:31

Op zichzelf is uit elkaar gaan met een VSO iets wat veel voorkomt en - mits dat de VSO goed is opgesteld; cq daarin staat dat de werknemer geen blaam treft - krijg je gewoon een WW-uitkering.
Jij kunt alleen op dit moment helemaal geen WW-uitkering aanvragen, want jij bent arbeidsongeschikt.
Een Ziektewet-uitkering aanvragen na een VSO kan in beginsel niet. Dit kan alleen bij hoge uitzonderingen: als het in de betreffende situatie echt niet langer van een medewerker kan worden verwacht dat hij/zij nog in dienst blijft en dit schadelijk is voor zijn/haar gezondheid.
Als je daar over nadenkt, dan zou ik eerst eens contact opnemen met de juridische afdeling van het UWV en/of een deskundige oordeel aanvragen van het UWV. Want dit toekennen gebeurt maar heel zelden en dan moet de situatie héél heftig zijn.

Ga dus eerst aan jezelf werken/beter worden.
Werk wel mee aan je re-integratie, dus als mediation wordt voorgesteld door de bedrijfsarts dan kun je dit niet weigeren. Anders heeft de werkgever een eerste grond om te gaan werken richting een loonstop (onder het mom van niet meewerken aan re-integratie). Dit kan niet meteen, maar als je blijft weigeren dan hebben ze wel degelijk een poot om op te staan.
Mediation wordt meestal door de werkgever betaald maar ligt niet vast dat dit verplicht is, dus spreek dit wel van tevoren goed af!

Als jij je straks wat beter voelt, kun je gaan nadenken over een VSO. Met daarin uiteraard wel minimaal de transitievergoeding geëist, uitbetaling van al jouw verlofdagen (die opbouw blijft namelijk doorlopen) en evt. een wat langere opzegtermijn mét vrijstelling van werk.
Ik zou toch kijken of je geen advocaat kan inschakelen. Als jij dadelijk verkeerde beslissingen neemt in dit proces, kunnen de rollen zomaar omgedraaid worden en kun je met vervelende gevolgen blijven zitten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:31

ruitje schreef:
Wederzijds goedvinden kan wel degelijk een optie zijn om over na te denken. Je kunt ook geld mee krijgen van een bedrijf in dat geval en soms kan het een stuk fijner zijn om uit elkaar te gaan :) .

Dat je pas als je beter bent over reïntegratie kan praten klopt natuurlijk niet, vaak gaat dat samen.

Ja klopt, ik heb het niet helemaal goed geschreven. Ik bedoel dat het te snel is om over werkhervatting te beginnen, nu ts ziek is en de omstandigheden waardoor zij ziek is geraakt nog niet zijn veranderd.

Wederzijds goedvinden zou wat mij betreft dan ook nu (nog) niet aan de orde zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:56

Marie_Anne schreef:
Citaat:

Dat klopt niet, je kunt gewoon ww krijgen als je zo uit dienst gaat, heb ik ook gehad. Het UWV geeft daar zelf informatie over onder het kopje ontslag met wederzijds goedvinden:

Nuttige informatie, dank je wel.

Wat mij trof: dat er verschil is tussen:
- wederzijds goedvinden en
- instemming.

Het verschil scheelt toch mooi de transitievergoeding!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:27

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want je kunt in de VSO ook een bedrag opnemen (en dan zou ik zorgen dat dat minimaal evenveel als de transitievergoeding is, en misschien zelfs wat meer :D ).

Dus soms kan een VSO verstandiger zijn, en soms opzegging met instemming. Hangt helemaal van de specifieke situatie af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:31

Janneke2 schreef:
Marie_Anne schreef:

Nuttige informatie, dank je wel.

Wat mij trof: dat er verschil is tussen:
- wederzijds goedvinden en
- instemming.

Het verschil scheelt toch mooi de transitievergoeding!

Het idee bij wederzijds goedvinden is dat je zelf een ontslagvergoeding afspreekt. Dat kan dus ook hoger uitvallen dan de transitievergoeding, daar moet je over onderhandelen.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:03

Ik heb net een module arbeidsrecht achter de rug en dit heb ik in mijn aantekeningen staan als verschil tussen een beëindigingsovereenkomst en instemming, wellicht helpt het iets?

Beëindiging met wederzijds goedvinden en instemming met de opzegging: 7:670b BW, De ene partij doet een aanbod tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst op een bepaalde datum en de andere partij stemt met dit aanbod in. Beide partijen zijn het dan eens dat de arbeidsovereenkomst verbroken dient te worden.
Dient altijd schriftelijk te zijn!
In een door beide partijen ondertekende overeenkomst komt dan een zin voor in de trant van: ‘Werknemer ** en werkgever ** komen overeen dat de tussen hen geldende arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden zal eindigen op **’.
Er hoeft geen sprake te zijn van een ontslaggrond als genoemd in artikel 7:669 lid 3 BW.
De werkgever is bij een beëindiging van wederzijds goedvinden geen transitievergoeding verschuldigd. Wel kan er onderhandeld worden over een ontslagvergoeding die gelijk staat aan de transitievergoeding.
Er wordt een vaststellingsovereenkomst opgemaakt met daarin verschillende voorwaarden voor het eindigend dienstverband.
Komen de partijen niet tot een akkoord, dan zal de werkgever een andere manier moeten vinden om de arbeidsovereenkomst te beëindigen (ontslagvergunning UWV of ontbinding door kantonrechter).
7:671 BW, instemming met de opzegging.
Bedenktermijn: 7:670b lid 2, bedenk termijn van 2 weken vanaf de totstandkoming van de overeenkomst. Op deze bedenktermijn en het tijdig ontbinden van de overeenkomst is de ontvangsttheorie van toepassing, 3:37 BW. De werkgever moet de bedenktermijn in de overeenkomst opnemen, anders bedraagt de bedenktermijn 3 weken, 7:670 lid 3 BW.
Er kan niet worden afgeweken van de bedenktermijn, dwingend recht 7:670 lid 6 BW.
7:670b lid 4, antimisbruikbepaling ongelimiteerd terugkomen op akkoord. Het recht op ontbinden geldt niet als partijen binnen 6 maanden na een ontbinding opnieuw een beëindigingsovereenkomst aangaan.
Na het termijn van 14 dagen bedenk tijd houdt de werknemer de mogelijkheid om op grond van een wilsgebrek terug te komen op zijn akkoord met het voorstel.

Instemming met de opzegging: 7:671 lid 1 BW, instemming met de opzegging geregeld. De instemming met de opzegging lijkt op het eerste gezicht veel op de beëindiging met wederzijds goedvinden.
Verschil tussen instemming met de opzegging en de beëindigingsovereenkomst:
• Wel transitievergoeding verschuldigd, 7:673 lid 1 sub a ten eerste BW;
• De opzegtermijnen moeten in acht genomen worden;
• Een werknemer kan na een instemming met de opzegging wegens het vervallen van zijn arbeidsplaats, een beroep doen op de zogenoemde wederindiensttredingsvoorwaarde als de werkgever binnen 26 weken zijn werkzaamheden door een ander laat verrichten, 7:681 lid 1 sub d BW.