Ik heb best vaak last van de feministe in mezelf. Herkennen meer vrouwen dat?
Ter illustratie (want de afgelopen maanden is het schering en inslag haha):
Ik ben (veel) hoger opgeleid dan mijn, inmiddels sinds een paar dagen, man, krijg qua salaris zeker 1/3 meer en had de zaken op financieel vlak beter voor elkaar (dan hij na zijn scheiding).
Totaal onverwacht zijn we voor een boerderij gevallen en hebben we de laatste twee maanden continu gewerkt aan plannen om de aankoop te realiseren.
En in die twee maanden loop ik mezelf zó ontzettend in de weg. Ik heb het gevoel dat ik me in een achtergesteld gebied bevind (jaja Drenthe) waarin zaken met de mán gedaan worden. Er worden dingen uitgelegd aan hem, gevraagd aan hem en er wordt gesproken tegen hem. Notaris, makelaars, adviseur, vage bekenden: het maakt niet uit. Allemaal doen ze het.
En ik zit erbij. Tot 5678 te tellen om niet in die bitchy rol te vervallen waar ik soms wat om bekend sta.
Ik begin me te storen aan simpele dingen als dat de hypotheekadviseur begint met zíjn persoonlijke gegevens en mij daarbij ‘logischerwijs’ als partner van de hoofdaanvrager noteert.
Zijn blik toen hij mijn loonstrook twee keer bekeek, maakte iets goed. Maar tóch; het frustreert me.
En echt, het lukt me niet om te berusten in de rol van ‘het vrouwtje van’. Te denken ‘ach, we weten zelf wel beter’.
Het is echt sterker dan ikzelf. Ik moet reageren, mijn mening geven (al dan niet gevraagd). Ik wil serieus genomen worden tijdens zo’n gesprek. En echt, ik heb zowaar echt wel zinvolle toevoegingen, vragen en correcties (zo moesten ze stuk voor stuk concluderen). Maar dit gevoel in mij lijkt alleen maar te verergeren en sterker te worden op zulke momenten.
En wat me pas écht frustreert is dat het er dan ook uit moet. Ik ‘moet’ er iets van zeggen. Om ze te laten merken dat ik die mannen op dat vlak onderontwikkeld vind. En echt, met een 50-50 grapje kun je die boodschap prima overbrengen, heb ik ontdekt. Maar toch: waarom moet ik zo nodig mijn punt maken? Het is me een raadsel.
Oh ja. Nog zoiets. We zouden gaan trouwen, ik hou van de traditie en ik hou van mijn vent. Heb nooit willen trouwen. Nu wel. Ook praktisch gezien vanwege de boerderij. Afgezien van mijn eigen moeder was iedereen verbaasd over het feit dat ik zijn naam niet voor de mijne wilde plaatsen, maar er achter (en zo is het ook gegaan
).Vanwaar die verbazing? Ik begrijp het omgekeerde juist niet. Zo. Ontzettend. Raar.
Nou ja. Misschien heeft mijn collega gelijk. Hij zei: waar maak je je nou eigenlijk zo druk om. Doe maar niet. Dat maakt je leven makkelijker.
Tja.
vlieg op met die onzin, je naam is deel van je identiteit, je geeft je identiteit ook niet op als je trouwt.
ik denk dat de mannen het niet "expres" doen, maar dat het gewoon zo ingebakken zit in onze maatschappij, nog steeds, dat het een automatisme is. En als we hen er niet op aanspreken verandert er ook niets, dus gewoon doen!
Hier dezelfde situatie en die verkopers..
Snap ik ff niet.