"Kan ik u ergens mee helpen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:43

Ik snap het probleem. Ik geef ook altijd op mijn werk aan dat ik niet zes keer een klant ga begroeten en direct er op af stormen om te vragen of ik ze kan helpen. Mogen mensen ook nog een beetje zelfstandig zijn en rondneuzen? Als ik een bekende klant zie dan maak ik altijd wel een ander soort praatje of wijs ze juist om een nieuw product. (uiteindelijk ook bij de nieuwere klant maar eerst allemaal even zelf rondneuzen, je snapt t wel)

Maar even vanaf de andere kant …

Weet je hoe irritant het is als je netjes iemand begroet bij binnen komen en je staat best op een afstandje en de klant roept dan; JA KAN JE MIJ EFFE HELPEN! :') Ook de klant kan vragen, 'Kunt u mij misschien helpen?' of dingen als dat ze continu oogcontact met je maken en als je ze dan vraagt of je ze kan helpen dat je dan een snauw krijgt van 'Ik kijk alleen maar hoor', nou kijk dan niet continu in mijn ogen ofzo ... :P & altijd blijven lachen!!

Het valt best mee met hoe vaak wij aan de klant iets vragen. Maar ik probeer het ook niet op de standaard manier te vragen maar we maken er altijd een leuke twist van :D

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:44

Anoniem schreef:
Welke verkooptechnieken ze in welke winkel ook moeten gebruiken, een goede verkoper past zich aan aan de klant. Het doel zou moeten zijn dat ik met mijn gewenste spullen en heel misschien nog iets extra, maar zeker met een prettig gevoel de deur uit ga en terug wil komen. De meesten denken helaas aan wat ze NU kunnen verkopen, niet dat ik zelf terug wil komen én familie en vrienden er heen stuur als ik een tevreden klant ben.

Jij slaat de spijker op zijn kop :j
Misschien dat ik me inderdaad een keer laat overrompelen iets te kopen dat ik eigenlijk niet wil hebben, maar dat is dan ook direct het allerlaatste wat ik ooit bij die winkel koop, want ik kom echt nooit meer terug :n

BigOne

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:56

Ik vind de Bijenkorf ook heerlijk shoppen. Het maakt niet uit hoe je er uit ziet, was er eens en zag een leuk tasje :D en een vriendelijke meneer vroeg of ik het beter wilde bekijken. Had het prijskaartje al gezien en vertelde meteen dat hij ver boven budget was maar geen enkel probleem . Kon het aan alle kanten bekijken. En hij bleef gewoon vriendelijk , ook op andere afdelingen word je normaal behandelt en niet in je nek gesprongen. Hooguit een keer de vraag of ze kunnen helpen maar dan was ik ook echt al maten aan het zoeken.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:31

Vjestagirl schreef:
Over upselling gesproken: ik stond bij shell eens op te letten, daar bieden ze het (chocolade) kassakoopje alleen aan aan vrouwen, niet aan mannen

Vreemd!
Ik heb ooit vakantiebaantje gehad bij de Shell en we moesten IEDERE KLANT vragen of ze het product wilden hebben dat die week bij de kassa stond om aangeprezen te worden.
En onze managers gingen dan in de gang achter de kassa's staan luisteren of we dat deden.

Ik vond het vreselijk ongemakkelijk, want je ZIET dat je mensen ermee irriteert, maar deed ik het niet dan kreeg ik later die terror bitches van een managers over me heen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:14

bigone schreef:
Ik vind de Bijenkorf ook heerlijk shoppen. Het maakt niet uit hoe je er uit ziet, was er eens en zag een leuk tasje :D en een vriendelijke meneer vroeg of ik het beter wilde bekijken. Had het prijskaartje al gezien en vertelde meteen dat hij ver boven budget was maar geen enkel probleem . Kon het aan alle kanten bekijken. En hij bleef gewoon vriendelijk , ook op andere afdelingen word je normaal behandelt en niet in je nek gesprongen. Hooguit een keer de vraag of ze kunnen helpen maar dan was ik ook echt al maten aan het zoeken.

klopt, de bijenkorf in D-H vind ik ook altijd een hele fijne winkel.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:19

bigone schreef:

Dat heb je bij bedrijven waar goede verkopers staan.

Doordat deze mnneer in de bijenkorf alle tijd nam om je het tasje te laten zien is er een kans dat als jij ooit wel genoeg geld hebt, je terug gaat naar de Bijenkorf, of dat je iets anders hebt gekocht, waar je helemaal geen hulp bij nodig had omdat je je op je gemak voelde in de winkel.

Goede verkoper kijkt veel meer naar lange dan naar korte termijn en is oprecht geinteresseerd in mensen en wat hun interesses zijn. En dat oprechte voel je.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:37

Hoe zit het eigenlijk als je de caissière al voor bent door bv bij de Shell te zeggen: pomp 2 en nee dank je, ik hoef geen aanbieding. Als je al weet dat ze dat gaat (moet) vragen. Help ik daar de carrière mee of zou ze het alsnog moeten vragen/ krijgt zij/hij alsnog commentaar van haar/zijn leidinggevende?

De handtas bij de Bijenkorf alsnog uitgebreid laten zien, vind ik ok en goed iets en ik kan me inderdaad voorstellen dat je dan eerder daar naar terug gaat.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:06

In de Shell waar ík werkte kreeg ik dan alsnog commentaar. -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:22

Aan alle meelezende managers: dit zijn dus redenen om de volgende keer ergens anders heen te gaan, zoals onbemande pompen en internetshoppen, waar je zeker weet dat je niet lastig gevallen wordt. Heb vertrouwen in je medewerkers en laat ze gewoon gastvrij zijn, ipv nodeloos opdringerig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:24

Nummus schreef:

Word je ook beoordeeld door mystery shoppers? Ik haat die mensen...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:55

Nummus schreef:

Dankje voor je uitleg, dan zeg ik dit niet meer. Ik meende de carrière hiermee te kunnen helpen, zodat ze het niet hoeft te vragen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:55

Shadow: die managers die ik daar had waren sowieso niet ok. _O-

DeMolenhoek: Geen idee. Ze konden gewoon in de gang staan luisteren dus die mysteryshoppers waren niet nodig denk ik.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:58

Shadow0 schreef:
Aan alle meelezende managers: dit zijn dus redenen om de volgende keer ergens anders heen te gaan, zoals onbemande pompen en internetshoppen, waar je zeker weet dat je niet lastig gevallen wordt. Heb vertrouwen in je medewerkers en laat ze gewoon gastvrij zijn, ipv nodeloos opdringerig!

En dit is tevens de reden dat je goede personeel gaat lopen en je slechte personeel nog ongemotiveerder wordt ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:00

Eleeke schreef:
bigone schreef:

Dat heb je bij bedrijven waar goede verkopers staan.

Doordat deze mnneer in de bijenkorf alle tijd nam om je het tasje te laten zien is er een kans dat als jij ooit wel genoeg geld hebt, je terug gaat naar de Bijenkorf, of dat je iets anders hebt gekocht, waar je helemaal geen hulp bij nodig had omdat je je op je gemak voelde in de winkel.

Goede verkoper kijkt veel meer naar lange dan naar korte termijn en is oprecht geinteresseerd in mensen en wat hun interesses zijn. En dat oprechte voel je.

Haha, had het geld wel maar niet de drang om met een tas van 1800 euro te lopen, maar verder heb je gelijk hoor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:53

Toen ik nog in een dierenwinkel werkte werd deze verkocht, nieuwe eigenaar nieuwe wetten zullen we maar zeggen. Diegene die als bedrijfsleider werd aangesteld had amper ervaring.
De nieuwe eigenaar werkte ook mee een dag in de week, puur om te kijken wat de winkel-personeel-klanten e.d deed.
Op een dag ik werkte samen met de eigenaar kwam er een klant binnen, wilde graag informatie, mensen gingen hun eerste pup kopen, hondje kwam over een maand, na wat vragen van mijn kant kon ik hun gerichte informatie verstrekken, ze vroegen veel, ik liet veel dingen zien, uiteindelijk best veel tijd er in gestoken, omdat de pup er nog niet was hadden ze ook nog niets gekocht. Mensen liepen de winkel uit, ik had er een goed gevoel bij, had ze goed geholpen en wist zeker dat ze terug gingen komen.
De eigenaar was woest, zoveel tijd er in gestoken en nul verkocht.... Aantal weken later weer was ik aan het werk met de eigenaar, die bewuste mensen kwamen weer de winkel binnen. De eigenaar herkende ze ook en zei ik zal je wel even laten zien hoe je dat doet... Prima jij bent de baas. De mensen wilde niet door hem geholpen worden maar door mij, ik had ze zo netjes geholpen de vorige keer was hun reactie. Eigenaar was woest en liep weg. Heb de mensen veel mooie spullen verkocht, van bench tot voerbak en riem en speeltjes en borstels en wat nog meer. Mensen tevreden en ik was blij dat zij met een goed gevoel terug waren gekomen, de hoofdreden was dat ik ze niets heb proberen aan te smeren de vorige keer en ze meerdere opties had laten zien. Ze hadden er thuis over nagedacht, wisten daardoor wat ze wilden en dat was erg prettig.
Eigenaar heeft er nooit meer met een woord over willen praten.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:11

Mooi verhaal Meggiemeg, en dan is het werkt oor jezelf ook leuker. Mensen goed adviseren en dat ze daarom voor jouw bedrijf kiezen in plaats van de buurman

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:27

Ik was gisteren in een lingeriezaak. Echt een goede dacht ik. Maar wat een draak van een verkoopster. Ik was amper binnen of ze vroeg al mn maat. Trekt een kast open want niet alles hing in de winkel. Nou ja dan maar passen dan. Paar bh's gepast maar was t allemaal niet. Dus zonder iets te kopen vertrokken, was er klaar mee. Buiten zei mn vriwnd ook dat ie haar opdringwrig en niet leuk vond...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:49

Ik was gister in de intratuin. Heel veel advies ingewonnen, hele fijne man gesproken met goede ideeën en veel verstand van tuinen.
Toen nog niks gekocht, maar met m’n man overlegd en nu ga ik van de week alles halen daar :j

Verkopers moeten ook niet focussen op NU alles verkopen, maar klanten een goed gevoel geven zodat ze terugkomen en dan alsnog spullen gaan kopen :)

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:14

Gisteren in de mediamarkt: “u gaat weg zonder aankoop?”
“Ja”
“Wilt u anders niet een cadeaubon aanschaffen?”

Eh nee bedankt :') ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:37

Klis schreef:
“Ja”

Huh? :') mafkees

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:42

Herkenbaar, of dat je bij een winkel vaagt om advies.. bijv bij een kledingwinkel..
en dat ze je van alles gelijk gaan proberen aan te smeren... -O-

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:00

Ook vreselijk: iets passen, buiten het pashokje ontdekken dat t voor geen meter staat en een verkoper die staat te kirren dat t je beeldig staat! In welk parallel universum verkeer jij dat je denkt dat dit prachtig is en ik het wil kopen?! >;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:16

Klis schreef:
“Ja”

Laat me raden. Bij het afsluiten van een energiecontract?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:50

Waar ik ook niet zit te wachten als ik iets koop en mijn klantenkaart laat scannen: een mailtje een uur later met 'Bedankt voor je aankoop!'

Is me net overkomen bij de Kruidvat. Kan de gegevens helaas niet meer van de kaart verwijderen, dus heb hem weggegooid. Toch weer even met de neus op de privacyfeiten gedrukt :+

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:06

verootjoo schreef:
Klis schreef:
“Ja”

Huh? :') mafkees

Mafkees? Die medewerker zal echt niet zelf bedacht hebben dat ie dat moet vragen. :n