Verzuim werknemer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:40

KarinLF schreef:
Blij dat ik geen personeel in dienst heb, ben zzpér en dan denk je wel 3x na voor je je klanten afbelt omdat je ziek bent. Niet aan het werk betekend ook geen geld!

Vind dat er wel veel mensen de rechten van de werknemer precies weten en dat het maar belachelijk is dat de rest van het personeel en werkgever daar van balen!

Tuurlijk ziek is ziek kan iedereen overkomen, maar je verplaats je eens in de werkgever of de collega's die haar uren op kunnen vangen! En dan wordt er gezegd, dan moet er vervanging komen! Tja dat is makkelijker gezegd dan gedaan en wat de kosten daarvan zijn.

Hebben jullie enig idee wat de kosten zijn als een werknemer zich ziek meldt? Denk het niet , want dat is niet het pakkie aan van de werknemer #lekkermakkelijk!

Lijkt me voor jou ook beter idd :')

Ja, ik weet precies wat de kosten zijn. En nee, ik meld me niet graag ziek. Maar soms moet het wel. Als je in het zkh ligt ofzo.
En je mag er als werkgever best van balen trouwens, dat lijkt me vrij normaal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:49

Tenenkrommend hoeveel aannames er in dit topic gedaan worden dat de werkgever in deze maar een boeman is en de werknemer soort van heilig omdat die uberhaupt nog een paar dagen in de week werkt.

Een werkgever mag niet vragen naar de aard van de ziekte in de zin dat hij mag vragen wat je precies mankeert, hoe de behandelingen precies verlopen etc. Een werkgever mag, en moet zelfs, weten of de ziekte werkgerelateerd is en wat de consequenties voor het werkzame leven zijn. De werkgever mag zeker ook vragen wat de mogelijkheden zijn tot werken en of er mogelijkheden zijn om het werk uit te breiden.

Ziek=ziek is niet aan de werknemer om te bepalen. Voor een griepje heb je dat zelf redelijk in de hand, maar bij langdurige ziekte gaat dat in overleg met de bedrijfsarts. Daar wordt afgesproken hoeveel een werknemer werkt en of dat in zijn eigen functie en verantwoordelijkheden is of in een aangepaste functie met minder werkdruk of dat bepaalde fysieke handelingen niet noodzakelijk zijn oid. Als de werknemer niet aan die afspraken kan voldoen, volgt er gewoon een nieuw gesprek met de bedrijfsarts om de afspraken opnieuw te wegen. Maar zomaar zeggen, de werkgever mag zijn handjes dichtknijpen dat de werknemer überhaupt komt werken is dus belachelijk. Als de werknemer minder werkt als dat hij/zij kan, blijft ie gewoon in gebreke.

En als ik dan dit geval zo lees, vind ik dat de werkgever aardig coulant is door de werknemer de ruimte te geven de dag na de therapie 1 of 2 dagen ziek thuis te blijven. Als ik de werkgever zou zijn, zou ik met de werknemer afspreken dat de therapie op donderdagmiddagen plaats zou vinden, zodat als er 1 zieke dag na is, dat die op de vrijdag is, maar worden dat er 2 dat die 2e in het weekend valt. Het is nl heel normaal dat als je ziek bent en inlevert op je werkzame leven, je ook wat inlevert op je privé leven. Dat dient in verhouding te zijn in een re-integratie traject.

En dan de aanname dat de medewerker onder druk is gezet. De medewerker werkt deeltijd, dan mag je er als werkgever vanuit gaan dat in de werktijd die persoon gewoon beslissingsbekwaam is en in die werktijd ook gewoon mag merken wat de consequenties zijn van zijn/haar acties en aangesproken mag worden als gemaakte afspraken ineens niet nagekomen worden. Dan is dat, zoals de molenhoek mooi zegt een leermoment. Ga je echt niet onmiddellijk dood van, geeft misschien wel een kleine terugval, maar daar leer je weer van waar je grenzen liggen. Helemaal niet slecht. (en ja ik heb ook in die situatie gezeten deels ziek/deels werken en ja ik ben ook een paar keer op mijn bek gegaan, maar heb juist van dat op mijn bek gaan heel veel geleerd)

pateeke schreef:
Ik denk dat mensen daar inderdaad vaak niet bij stil staan hoeveel geld dat kost. Ik sta er iig niet bij stil.

Misschien zouden mensen dat eens meer moeten doen, wel zich realiseren dat een ziekmelding voor de werkgever een enorme kostenpost is en dat je daar dus ook een verantwoording naar hebt. Niet om je daarvoor over de kop te werken, of te gaan werken als het eigenlijk niet kan, maar een beetje begrip dat jouw ziek zijn grote consequenties heeft kan helemaal geen kwaad. Want laten we eerlijk zijn, er zijn ook zat gevallen die zich met een loopneus al een paar dagen ziek melden.

Shaggy09

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:01

Ik zie de werkgever absoluut niet als boeman.
Het enige wat ik vind is dat je als werkgever niet hoeft te gaan lopen klagen over zieke werknemers. Je bent zelf ondernemer geworden en weet dat ziek personeel gewoon doorbetaald moet worden.

Daarnaast vind ik het absurt dat er mensen zich ziekmelden als ze niet echt ziek zijn, maar goed daar heb je dan weer een bedrijfsarts voor.
Ik ken het iig niet. Maar ik werk bij een kleiner bedrijf waar iedereen zich graag voor inzet.

En ik bepaal zeker wel zelf hoe ziek ik ben. Als ik mij te beroerd voel om te werken is er niemand die mij hoeft te gaan zeggen dat het allemaal wel meevalt en ik gewoon kan gaan werken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:08

Shaggy09 schreef:
Even heel offtopic, maar ik heb me zo een keer ziek gemeld bij een vorige baan. Ik had toen mijn eerste vroege dienst (05:45) en was zo gespannen dat ik heel de nacht niet had geslapen en ik zelfs koortsig begon te worden. (Ik kan echt niet tegen weinig slapen, bij een nacht van 6 uur slaap gehad te hebben val ik soms al bijna flauw)

Mijn werkgever begon toen aan de telefoon dat ik me vast en zeker ziek zou hebben gemeld omdat ik zo vroeg moest werken, en wat ik dan had, en of ik niet kon komen om te kijken hoe het zou gaan en of ik al naar de dokter ermee was gegaan, en of ik binnen 2 dagen naar de dokter kon gaan en vervolgens aan haar verslag daarover uit moest brengen. :+

Haar manier van werkgever zijn en het bedrijf hadden meer rare fratsen waardoor ik uiteindelijk ben weggegaan, maar iedere keer weer als ik hieraan denk word ik zo kwaad. Zoveel vragen stellen bij een ziekmelding..
Alsof ik ervoor heb gekozen om heel de nacht niet geslapen te hebben. (Dat het kwam door de spanning zei eigenlijk al genoeg over de werkdruk en sfeer daar :P)

Zo heb ik ook eens een heel vervelend uitzendbureau gehad qua ziekmelden. Ik had ademhaling problemen, en werd door de HA naar de spoedeisende hulp gestuurd ivm verdenking van longembolie. Allemaal scans en onderzoeken gedaan en uiteindelijk was het gelukkig "maar" astma. Ik had mij, voor dat ziekenhuis bezoek, dus ziekgemeld van werk. Werd erna gebeld door het uitzendbureau en het verhaal uitgelegd. Kreeg ik de volle lading over me heen. De vrouw zei letterlijk "ja vrienden van mij met astma kunnen ook gewoon naar werk." 8)7 Hallo domme trut, ik lag op de spoedeisende hulp...

Heb niet meer lang voor dat bedrijf gewerkt, en het was nog een overheidsinstantie ook.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:15

Ik vind het zeer bizar dat er gewoon maar dit soort topics blijven komen. Ik vind het ook zeer asociaal en onprofessioneel dat je een topic opent over werknemers/collega's/überhaupt andere mensen. Je zou dit maar tegen komen over jezelf.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:06

Doutz16 schreef:
Ik vind het zeer bizar dat er gewoon maar dit soort topics blijven komen. Ik vind het ook zeer asociaal en onprofessioneel dat je een topic opent over werknemers/collega's/überhaupt andere mensen. Je zou dit maar tegen komen over jezelf.

Hou toch op. De case is volstrekt anoniem. TS is anoniem. Bedrijf is anoniem. Dit is first and foremost een paardgerelateerd forum, geen werkgevers- of werknemersforum. Daarnaast speelt zoiets zoals dit zo vaak op zoveel plekken. Dan kunnen tientallen mensen op dagbasis denken dat het over hen gaat.

15 minuten geleden nog dezelfde discussie maar dan andersom gehad in een SMT: ziek wil graag hervatten in een andere funktie dan de eigen funktie en wij willen dit niet omdat de persoon een 'eigen funktie' aan het 'creeeren' is. Gebeurt in werkend Nederland ook tig keer per week/maand/jaar. Kun je ook aan niets en niemand relateren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:43

oji schreef:
Want laten we eerlijk zijn, er zijn ook zat gevallen die zich met een loopneus al een paar dagen ziek melden.

Ja, die types heb je ook helaas. Maar meestal herken je die wel.
En je hebt ook mensen die zich ziekmelden om een dagje iets leuks te gaan doen. Maar die zijn meestal erg dom en zetten t op FB ofzo. Zo zijn er bij ons al een paar uit gewieberd.
Maar je hebt ook een hoop mensen die het niet leuk vinden om zich ziek te melden en ook daadwerkelijk wel wat mankeren en te ziek zijn om te werken ;)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:53

Ik heb nog niet veel werkgevers mee gemaakt die begripvol zijn bij ziekte. En ik ben iemand die eerder met een pot pillen gaat werken of ander werk wil doen als dat kan.

Maar als ik dan wel ziek meld en om de dag word gebeld met de vraag of ik al weer kan werken dan vind ik dat niet heel netjes.

Laatste werkgever heb ik mijn in overleg ziek gemeld omdat ik mentaal niet in staat was te werken veroorzaakt door de werkgever. Wat voor de werkgever niet als verrassing kwam omdat ik regelmatig dingen aan gegeven heb.

Had zelfs vakantiedagen op willen nemen om rust te pakken maar advies was ziek melden.

Werkte daar via uitzendbureau en had een fase b contract.

Was nog geen 2 dagen thuis en werd al gevraag of ik weer kob komen werken omdat er veel zieken waren. Nee gezegd. Na het weekend weer of ik wou komen werken en ik voelde mij al schuldig genoeg. Had gezegd voel wel beter dan voor het weekend dus misschien dat het lukt woensdag.

Dinsdag bleek toch niet te gaan en dit toen ook gelijk aangegeven. Ook bij het uitzendbureau en in overleg met hun en hun verzuim coche gingen hun vanaf nu het woord doen met mijn werk om mij zo mijn rust te geven die ik nodig had.

Dit ook zo aangegeven bij mijn werkgever. Maar in plaats van dat ik weer ziek kwam te staan in mijn rooster (werkgever had mij beter gemeld ik had alleen gezegd misschien) kwam er exit in mijn rooster te staan. En zag ik zo dat ik dus ontslagen was. (Wat niet mocht en uitzendbureau heeft dit netjes afgehaald en voor mij gestreden) en is er ook nog een mail rond gegaan dat ik overspannen was en daarom uit dienst was gegaan in overleg en nog meer leugens.

Inmiddels zit ik al een paar maanden thuis door dit alles. Als ik wel de tijd en ruimte had gehad toen en ook eerder toen ik dat aangaf dan had ik nog gewoon gewerkt.

Dus sorry ik kan niet echt begrip op brengen voor werkgevers die zieke medewerkers gaan vragen toch te komen werken of behandeling op te schuiven.

En als je als werkgever niet vertrouwd dat een medewerker echt ziek is is daar dr arbo arts voor.

Ja ik weet dat het niet makkelijk is voor een werkgever als iemand ziek is zeker als het druk is. Of meer mensen ziek zijn. Maar de druk leggen bij de zieke medewerkers om maar zo snel mogelijk weer beter ter zijn is niet de manier.

En ik ven blij dat die wet er is om medewerkers te beschermen en zou ook fijn zijn als werkgevers wat meer begrip hebben voor medewerkers die ziel zijn en niet heel vaak de vraag stellen of ze al kunnen werken.

Dan je er Zijn gelukkig ook werkgevers die dit wel goed doen mijn man heeft er zo een. Zeggen hebben liever dat je een dag extra ziek thuis blijft dan dat je te vroeg weer gaat werken. En resultaat is mijn man doet net dat stapje extra.

Dus als een werkgever graag wat meer begrip wil over dat ziekmelding zo veel geld kost en zo lastig is dan zou hij ook begripvol moeten zijn naar de medewerker.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:13

Citaat:
En als ik dan dit geval zo lees, vind ik dat de werkgever aardig coulant is door de werknemer de ruimte te geven de dag na de therapie 1 of 2 dagen ziek thuis te blijven. Als ik de werkgever zou zijn, zou ik met de werknemer afspreken dat de therapie op donderdagmiddagen plaats zou vinden, zodat als er 1 zieke dag na is, dat die op de vrijdag is, maar worden dat er 2 dat die 2e in het weekend valt. Het is nl heel normaal dat als je ziek bent en inlevert op je werkzame leven, je ook wat inlevert op je privé leven. Dat dient in verhouding te zijn in een re-integratie traject.

Deze pik ik er toch even uit.
Jij gaat dus als werkgever de agenda van de therapeut bepalen?
Dat vind ik toch wel bijzonder...
En ook dat iemand blijkbaar privé niet inlevert als die 2 werkdagen ziek zou zijn...

Er worden hier veel aannames gedaan in dit topic, kan ook niet anders, want TS is na de OP niet meer terug geweest.
Maar het blijft wel een feit dat de werknemer in dit geval niet voor de lol een therapie volgt en daarna 2 dagen ziek thuis is.

Dat er afspraken gemaakt zijn en dat de werknemer hier op terug is gekomen, is vervelend, maar omdat dan te beschrijven als "de houding van de persoon in kwestie vind ik niet oke.." vind ik wat kort door de bocht.
Misschien vond de behandelend therapeut het niet verstandig om een week over te slaan, bijvoorbeeld. Of de betreffende werknemer komt er zelf achter dat het toch nog teveel is. Die achtergrondinformatie ontbreekt hier.

Zelf in een dergelijk traject gezeten en mezelf enkele keren overschat. Waarom? Juist omdat ik me zo schuldig voelde tegenover mijn collega's die 't werk moesten doen.
Hierdoor (te) snel weer aan de slag willen en mezelf weer tegenkomen. En me vervolgens nóg schuldiger voelen tegenover mijn collega's.

Gelukkig had ik een leidinggevende die me na die eerste keer te snel terugkomen doorhad en de keer erna dat ik dacht wel wat meer te kunnen, keihard op de rem trapte.
Me niet toestond al meer te doen op het werk, dan was afgesproken in het plan met leidinggevende en arbo-arts.
Op korte termijn minder inzetbaarheid leverde op de lange termijn stabieler herstel op en dat is gunstiger voor de organisatie dan iemands rek continue uit het elastiek te trekken.

En voor wat betreft het privé inleveren: nog zeker een jaar nadat ik alweer 100% werkte, kon ik in het weekend nooit 2 dagen volop dingen plannen, als ik op zaterdag wat had, moest ik op zondag een kruis in m'n agenda zetten en andersom. Omdat leuke dingen ook energie kosten en ik dan gewoon moe was, naast m'n werkweek.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:41

Ik heb er even een aantal uitgehaald want ik vind jouw uitspraak tenenkrommend
oji schreef:
Tenenkrommend hoeveel aannames er in dit topic gedaan worden dat de werkgever in deze maar een boeman is en de werknemer soort van heilig omdat die uberhaupt nog een paar dagen in de week werkt.

Een werkgever mag niet vragen naar de aard van de ziekte in de zin dat hij mag vragen wat je precies mankeert, hoe de behandelingen precies verlopen etc. Een werkgever mag, en moet zelfs, weten of de ziekte werkgerelateerd is en wat de consequenties voor het werkzame leven zijn. De werkgever mag zeker ook vragen wat de mogelijkheden zijn tot werken en of er mogelijkheden zijn om het werk uit te breiden.

Ziek=ziek is niet aan de werknemer om te bepalen. Voor een griepje heb je dat zelf redelijk in de hand, maar bij langdurige ziekte gaat dat in overleg met de bedrijfsarts. Daar wordt afgesproken hoeveel een werknemer werkt en of dat in zijn eigen functie en verantwoordelijkheden is of in een aangepaste functie met minder werkdruk of dat bepaalde fysieke handelingen niet noodzakelijk zijn oid. Als de werknemer niet aan die afspraken kan voldoen, volgt er gewoon een nieuw gesprek met de bedrijfsarts om de afspraken opnieuw te wegen. Maar zomaar zeggen, de werkgever mag zijn handjes dichtknijpen dat de werknemer überhaupt komt werken is dus belachelijk. Als de werknemer minder werkt als dat hij/zij kan, blijft ie gewoon in gebreke.

En dan de aanname dat de medewerker onder druk is gezet. De medewerker werkt deeltijd, dan mag je er als werkgever vanuit gaan dat in de werktijd die persoon gewoon beslissingsbekwaam is en in die werktijd ook gewoon mag merken wat de consequenties zijn van zijn/haar acties en aangesproken mag worden als gemaakte afspraken ineens niet nagekomen worden. Dan is dat, zoals de molenhoek mooi zegt een leermoment. Ga je echt niet onmiddellijk dood van, geeft misschien wel een kleine terugval, maar daar leer je weer van waar je grenzen liggen. Helemaal niet slecht. (en ja ik heb ook in die situatie gezeten deels ziek/deels werken en ja ik ben ook een paar keer op mijn bek gegaan, maar heb juist van dat op mijn bek gaan heel veel geleerd)

pateeke schreef:
Ik denk dat mensen daar inderdaad vaak niet bij stil staan hoeveel geld dat kost. Ik sta er iig niet bij stil.

Misschien zouden mensen dat eens meer moeten doen, wel zich realiseren dat een ziekmelding voor de werkgever een enorme kostenpost is en dat je daar dus ook een verantwoording naar hebt. Niet om je daarvoor over de kop te werken, of te gaan werken als het eigenlijk niet kan, maar een beetje begrip dat jouw ziek zijn grote consequenties heeft kan helemaal geen kwaad. Want laten we eerlijk zijn, er zijn ook zat gevallen die zich met een loopneus al een paar dagen ziek melden.

Er worden aannames gemaakt omdat de OP van TS zo beperkt is

Of iets al dan niet werkgerelateerd is heb je allereerst de BA voor. Moge duidelijk zijn dat een griepje niet werkgerelateerd is.

Volgens mij voelt de WN zichzelf nog altijd het beste. Wie ben jij als WG om te zeggen: neem een aspirientje en kom dan als nog werken. Voor langdurige ziekmeldingen is dat aan de BA en niet aan de werkgever wat hier in dit topic ook vaak is gezegd

Wie ben jij als werkgever om de agenda van de therapeut te beheren.
Daarnaast kosten leuke dingen ook energie en heb je die ook nodig voor herstel.
Daarom zijn dit soort dingen om te zeggen niet voor de WG

Door de beperkte OP gaan mensen aannames maken. Helemaal niet zo gek want je doet het zelf ook.

Daarnaast ben ik zelf altijd wel open geweest naar de WG. Mijn inziens bereik je daar het meeste mee. Heb ik altijd mijn verantwoording genomen, mijn beste beentje voort gezet al ging dat ten koste van mijzelf. Laatste is niet de goede manier maar om klakkeloos uit te gaan dat WN’s niet aan WG’s denken klopt gewoon niet

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:13

oji schreef:
En dan de aanname dat de medewerker onder druk is gezet. De medewerker werkt deeltijd, dan mag je er als werkgever vanuit gaan dat in de werktijd die persoon gewoon beslissingsbekwaam is en in die werktijd ook gewoon mag merken wat de consequenties zijn van zijn/haar acties en aangesproken mag worden als gemaakte afspraken ineens niet nagekomen worden. Dan is dat, zoals de molenhoek mooi zegt een leermoment.

Welk leermoment? Dat je nooit op een beslissing terug mag komen, dat je niet van gedachten mag veranderen?
Iedereen die ooit al eens een vergadering/meeting/overleg/afspraak verzet heeft omdat dat net iets beter uitkwam/er iets dubbel geboekt stond/je er echt geen zin in had, steek je hand op! Ik zie heel veel handen. En die handen behoren volgens mij ook toe aan mensen die beslissingsbekwaam zijn.

De werkgever is niet de boeman, maar het is wel zijn probleem dat er onderbezetting is en niet dat van de zieke werknemer. De oplossing moet dus ook vanuit de werkgever komen en niet vanuit de zieke werknemer. Dat de werkgever überhaupt de vraag al stelt aan de zieke werknemer getuigt van weinig inlevingsvermogen. Als de correcte werking van je bedrijf op een bepaalde dag afhankelijk is van de belofte van een zieke werknemer dat die haar therapie zal skippen, wat voor bedrijf ben je dan?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:33

Marije_jiplover schreef:
Deze pik ik er toch even uit.
Jij gaat dus als werkgever de agenda van de therapeut bepalen?
Dat vind ik toch wel bijzonder...
En ook dat iemand blijkbaar privé niet inlevert als die 2 werkdagen ziek zou zijn...

Omgekeerd bepaalt de therapeut nu de agenda van het bedrijf.
Het is voor iedereen een moeilijke situatie. Ik begrijp wel dat de collega's die een deel van het werk moeten overnemen na een poosje ook wel op de goeie wil van de zieke collega hopen.
Er werd de vergelijking gemaakt met chemo. Gelukkig heb ik daar geen rechtstreekse ervaring mee, maar voor zover ik weet gaat dat kost wat kost door. Dus ook bv. op feestdagen. En is er daar een continu dienst voorzien zodat vakantie van arts X of Y er geen invloed op heeft.
Als dat voor de therapie even strak geregeld is moeten de collega's maar toegeven. Maar in het geval dat de therapie rustig een keertje overgeslagen wordt bij vakantie van de therapeut wordt het plaatje toch wel iets anders.
Ook de grootte van het bedrijf speelt mee. In een groep van 50 personen kan je gemakkelijker de afwezigheid van een collega opvangen dan in een groep van 5. Het is ook wel de bedoeling dat die 5 op de been blijven...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:33

pmarena schreef:
Ik denk dat er in dit topic vooral erg veel aannames gedaan worden en er erg veel wordt ingevuld terwijl we met zijn allen geen idee hebben hoe de situatie nu exact tot stand gekomen is en in hoeverre er überhaupt een bedrijfsarts bij betrokken is, hoe officieel ziek de werkneemster nu eigenlijk is, hoe ernstig de aard van de situatie is, enzovoorts.

Als tip voor de TS zou ik zeggen: probeer het vooral voor alle partijen op een menselijke manier te benaderen, met begrip voor ieders positie. Als iedereen dat doet dan moet hier toch uit te komen zijn. Natuurlijk zijn er bepaalde wettelijke rechten en plichten en als je een "zieke" werknemer niet mag dwingen of je met dwang alleen maar een langere periode van uitval veroorzaakt, dan kan je natuurlijk beter een beetje voorzichtig zijn.

Maar het kan ook niet zo zijn dat alleen de "zieke" werknemer met alle egards behandeld wordt en de anderen maar zwaarder belast worden terwijl daar wellicht ook mensen tussen zitten die al op hun tandvlees lopen, die moeten ook lichamelijk en tussen de oortjes gezond kunnen blijven functioneren :)

En dat vergt een ondernemer die (iets) onderneemt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:57

Citaat:
Omgekeerd bepaalt de therapeut nu de agenda van het bedrijf.

Dat klopt. Maar een praktijk voor therapie is ook een bedrijf en als alle werkgevers gaan bedingen dat hun medewerkers (alleen) op donderdag therapie mogen volgen, loopt zo'n praktijk natuurlijk ook vast met z'n agenda.

In overleg kan er vaak veel, maar alsnog kun je dat niet eenzijdig met je werknemer afspreken: "jij plant je therapie maar op donderdag, zodat wij je alleen de vrijdag maar onder ziekteverzuim hoeven rekenen".

En als de verlofplanning rond is, maar er gaat plotseling iemand door z'n rug, loopt voedselvergiftiging op, of breekt een been, dan moet de planning ook last minute aangepast worden.
Dus om alles van de niet-kloppende planning nu op de werknemer te schuiven die aanvankelijk wel, maar bij nader inzien toch niet de therapiesessie een week kan/wil overslaan, is ook niet fair.
Dat risico is er nu eenmaal altijd met planningen en personeel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:16

Een andere werknemer die al extra werklast heeft, zijn wellicht broodnodige vakantiedag door de neus boren is ook niet fair. Iedereen moet wat inleveren door de therapie, en wellicht kan de werkneemster die de therapie krijgt ook heel prima een keertje overslaan en is het in het geheel gezien voor de hele groep werknemers minder belastend voor de "zieke" om een keertje therapie te verzetten, dan voor de andere werknemer wiens wellicht veel harder nodige vakantie door de neus geboord wordt.... we weten het niet hoe de zaken er voor staan en hoe erg / officieel er sprake is van ziek zijn.

Volgens mij zijn zulke dingen een gezamenlijk probleem en is het prettig als je met zijn allen je best doet om elkaar te ontzien - óók de planner.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:28

De werkgever moet dat oplossen, niet op de schouders vd zieke medewerker leggen.

Die therapie wordt niet voor het plezier gevolgd en dus wordt er ook niet voor het plezier verzuimd.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:00

Gini schreef:
oji schreef:
En dan de aanname dat de medewerker onder druk is gezet. De medewerker werkt deeltijd, dan mag je er als werkgever vanuit gaan dat in de werktijd die persoon gewoon beslissingsbekwaam is en in die werktijd ook gewoon mag merken wat de consequenties zijn van zijn/haar acties en aangesproken mag worden als gemaakte afspraken ineens niet nagekomen worden. Dan is dat, zoals de molenhoek mooi zegt een leermoment.

Welk leermoment? Dat je nooit op een beslissing terug mag komen, dat je niet van gedachten mag veranderen?
Iedereen die ooit al eens een vergadering/meeting/overleg/afspraak verzet heeft omdat dat net iets beter uitkwam/er iets dubbel geboekt stond/je er echt geen zin in had, steek je hand op! Ik zie heel veel handen. En die handen behoren volgens mij ook toe aan mensen die beslissingsbekwaam zijn.

?

Goede dat je het zegt overigens.
Bij mij was/is ook een leer moment dat ik er op terug mag komen ook al heb ik weer eens ja gezegd en dan echt niet omdat ik niet beslissingsbekwaam ben maar iets te goed in voor een ander zorgen en mijzelf daarbij vergeten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:03

pmarena schreef:
Een andere werknemer die al extra werklast heeft, zijn wellicht broodnodige vakantiedag door de neus boren is ook niet fair. Iedereen moet wat inleveren door de therapie, en wellicht kan de werkneemster die de therapie krijgt ook heel prima een keertje overslaan en is het in het geheel gezien voor de hele groep werknemers minder belastend voor de "zieke" om een keertje therapie te verzetten, dan voor de andere werknemer wiens wellicht veel harder nodige vakantie door de neus geboord wordt.... we weten het niet hoe de zaken er voor staan en hoe erg / officieel er sprake is van ziek zijn.

Volgens mij zijn zulke dingen een gezamenlijk probleem en is het prettig als je met zijn allen je best doet om elkaar te ontzien - óók de planner.

Ik ga er terecht vanuit dat iemand die twee dagen van therapie bij moet komen een stuk minder draagkracht heeft dan de gezonde WN die graag vakantie wil.
Vragen of degene dan haar collega’s wil ontzien zal je haar draagkracht dus nog meer verkleinen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:10

Je weet helemaal niet of die andere werknemers gezond zijn. Wie weet lopen die nog erger op hun tandvlees dan degene die in therapie is... we hebben totaal geen idee wat er precies allemaal speelt bij wie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:19

Gini schreef:
Als de correcte werking van je bedrijf op een bepaalde dag afhankelijk is van de belofte van een zieke werknemer dat die haar therapie zal skippen, wat voor bedrijf ben je dan?

Dat is natuurlijk niet helemaal goed gesteld. Het betreffende bedrijf heeft al weken/maanden te maken met een medewerker die er wekelijks tweeënhalve dag niet is.

En, afhankelijk van de grootte van een bedrijf en de mate van financiële reserves, kan zoiets een flinke impact hebben. Daarom hoeft het nog geen slecht/gemankeerd bedrijf te zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:23

pmarena schreef:
Je weet helemaal niet of die andere werknemers gezond zijn. Wie weet lopen die nog erger op hun tandvlees dan degene die in therapie is... we hebben totaal geen idee wat er precies allemaal speelt bij wie.

Dan moeten ze dat aangeven. Als je ziek bent maar toch doorwerkt moet je ook niet gaan klagen vind ik, je doet het zelf. Een bedrijf hoort niet uit elkaar te vallen als er wat medewerkers ziek zijn. Dan heb je geen stabiel bedrijf opgezet imo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:27

pmarena schreef:

En een werkgever die de "schuld" van een slechte planning bij een zieke werknemer legt, schept dan een precedent. Als er inderdaad andere werknemers zijn die zich slecht voelen en op hun tandvlees zitten, gaan die dat waarschijnlijk moeilijker durven zeggen. Want ze weten nu hoe ze bekeken zullen worden: als die irritante collega die ervoor zorgt dat de planning in de war loopt en iemand waarschijnlijk zijn vakantiedag moet inleveren.
Hoogst ongezonde bedrijfssfeer!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:30

pmarena schreef:

Logischerwijs ga ik daar niet vanuit omdat daar niets maar dan ook niets over bekend is.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:33

oeverloze discussie en TS reageert niet, dus laten we maar ophouden :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:33

KarinLF schreef:
Blij dat ik geen personeel in dienst heb, ben zzpér en dan denk je wel 3x na voor je je klanten afbelt omdat je ziek bent. Niet aan het werk betekend ook geen geld!

Vind dat er wel veel mensen de rechten van de werknemer precies weten en dat het maar belachelijk is dat de rest van het personeel en werkgever daar van balen!

Tuurlijk ziek is ziek kan iedereen overkomen, maar je verplaats je eens in de werkgever of de collega's die haar uren op kunnen vangen! En dan wordt er gezegd, dan moet er vervanging komen! Tja dat is makkelijker gezegd dan gedaan en wat de kosten daarvan zijn.

Hebben jullie enig idee wat de kosten zijn als een werknemer zich ziek meldt? Denk het niet , want dat is niet het pakkie aan van de werknemer #lekkermakkelijk!

Lekker bericht... Maar aangezien ik mijn uurtarief weet (niet m'n salaris, maar wat de klant mag betalen), heb ik ook wel een vermoeden wat dat kost ja.

Ik was overigens ook altijd vrij open, maar dat heb ik afgeleerd toen m'n werkgever zich te veel met m'n behandeling ging bemoeien (het beter weten dan artsen en andere behandelaars, toen was ik er wel klaar mee).

En ik zei het al eerder: dat is het risico van ondernemer zijn! Je hebt de lusten (meer inkomen en vrijheid dan in loondienst), maar dat betekent dat je ook lasten hebt (risico op mindere jaren, persooneel etc).