Automonteur appt buiten werktijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:11

Heel goed dat je het gemeld hebt TS.

Ik heb dan weer niet zoveel met privacy gebeuren maar vind het echt niet kunnen dat je de klanten van je baas (die jou betaald) afneemt. Snap niet dat een aantal hier medelijden mee hebben. Je gaat toch niet de diensten die het bedrijf aanbiedt waar je voor werkt, stiekem goedkoper aanbieden op eigen houtje. Echt niet okee.. Klanten blijven weg omdat ze het niet prettig vinden, klanten blijven weg bij het bedrijf omdat ze het aanbod van deze meneer aannemen en het bedrijf krijgt een slechte naam als dit op een verjaardag vertelt wordt. En jullie vinden dat niet zo erg? Als het je niet bevalt bij een bedrijf dan zoek je maar wat anders en zolang je er werkt is een beetje respect wel op zijn plaats.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:14

Jildau schreef:
Heel goed dat je het gemeld hebt TS.

Ik heb dan weer niet zoveel met privacy gebeuren maar vind het echt niet kunnen dat je de klanten van je baas (die jou betaald) afneemt. Snap niet dat een aantal hier medelijden mee hebben. Je gaat toch niet de diensten die het bedrijf aanbiedt waar je voor werkt, stiekem goedkoper aanbieden op eigen houtje. Echt niet okee.. Klanten blijven weg omdat ze het niet prettig vinden, klanten blijven weg bij het bedrijf omdat ze het aanbod van deze meneer aannemen en het bedrijf krijgt een slechte naam als dit op een verjaardag vertelt wordt. En jullie vinden dat niet zo erg? Als het je niet bevalt bij een bedrijf dan zoek je maar wat anders en zolang je er werkt is een beetje respect wel op zijn plaats.

Niemand zegt hier dat het niet erg is.

Er wordt alleen gezegd dat mensen dit niet melden omdat ze niet willen dat zij voor ontslag zorgen.

Daar is net zoveel voor te zeggen als het wel melden.

finnens

Re: Automonteur appt buiten werktijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:34

Hij zorgt zelf voor zn ontslag. Als je niet zulke gekke dingen uithaald wordt je ook niet ontslagen. Het is een keus. Hij kon zelf ook wel bedenken dat zoiets ongepast is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:46

Paardenfann4 schreef:
Ik zou dat niet doorgegeven hebben aan zijn baas. Maar ik ben sowieso geen type die andere mensen verlinkt of er bij wil lappen. Ik had hem gewoon geblokkeerd en klaar. Zou mij er echt niet druk om gemaakt hebben. Dan moet die baas zelf maar beter kijken wie hij aanneemt, hij zal het vast niet voor de eerste keer zo gedaan hebben.

Maar als iedereen z'n mond houdt kan je toch niet weten wie je precies in dienst hebt? Gaan ze je vast niet vertellen tijdens de sollicitatie.
Vindt dat je het netjes gedaan hebt en als hij geluk heeft is het gewoon een algemene waarschuwing.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:53

Tigra_ schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik zou dat niet doorgegeven hebben aan zijn baas. Maar ik ben sowieso geen type die andere mensen verlinkt of er bij wil lappen. Ik had hem gewoon geblokkeerd en klaar. Zou mij er echt niet druk om gemaakt hebben. Dan moet die baas zelf maar beter kijken wie hij aanneemt, hij zal het vast niet voor de eerste keer zo gedaan hebben.

Maar als iedereen z'n mond houdt kan je toch niet weten wie je precies in dienst hebt? Gaan ze je vast niet vertellen tijdens de sollicitatie.
Vindt dat je het netjes gedaan hebt en als hij geluk heeft is het gewoon een algemene waarschuwing.

Ik hou niet van dit soort praktijken om iedereen maar te verlinken om niks. Wat wordt je er zelf beter van om die man aan te geven? Het gaat om een telefoontje, niks wereldschokkends. Laat lekker zitten en blokkeren die boel. Waarom moet je zo nodig iemand verlinken? Dat geeft een goed gevoel of zo? Ik krijg serieus de kriebels bij de reacties in dit topic.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 05:56

Omdat die man iets doet wat écht niet door de beugel kan? Nl. het stelen van privé-gegevens en evt. omzet van zijn eigen baas om er zelf beter van te worden. En waar TS dus helemaal niet op zit te wachten.
Ik noem dat niet verlinken om niets. Zij helpt de baas door deze praktijken aan te geven bij hem.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 06:32

Sommigen hier doen echt overdreven hysterisch hoor. Zowel aan de “ je moet het melden kant “ als aan de “ niet melden, want het kost hem zijn baan” kant.

TS heeft het terecht gemeld, maar geen naam genoemd ; wist ze immers niet.
Aan de garage hier verder iets mee te doen.
Ik vermoed dat in dit geval alle monteurs bij een worden geroepen en er een stevig plaatsvind over wat wel en niet kan etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 06:33

Anoniem schreef:
En als hij een gezin met kinderen heeft, hierdoor zijn baan kwijt raakt, misschien wel probeerde bij te beunen om hypotheek, schulden of hoge kosten van een baby te kunnen betalen, lijdt zijn hele gezin hieronder mee.

Wij kennen zijn situatie helemaal niet, dus de gevolgen kunnen voor zijn hele gezin misschien wel desastreus zijn.
Maar dat zal jou worst zijn, toch Avalanche?
Hangen zal hij, eigen schuld!

In plaats van hem te vragen wat hem ertoe beweegt dat hij dit aanbod deed en hij daarmee zoveel risico nam wat zijn baan betreft, gewoon meteen afslachten die vent.
Misschien zit bij hem thuis wel een heel gezin in financiële nood.
Misschien dat hij daarom zo bleef aandringen?
Misschien deed hij dit wel voor zijn kinderen, uit nood. Het aantal mensen met financiële problemen in Nederland is hoog.

Ja zo ken ik er nog wel een :')
Hij pikt klanten van zijn baas door diensten goedkoper aan te bieden of jaagt ze weg omdat mensen hier niet van gediend zijn. Misschien heeft het bedrijf het wel zwaar en is dit de doodsteek? Staan alle medewerkers straks op straat en krijgen ze allemaal problemen met het betalen van de hypotheek, dan lijden al die gezinnen eronder. Terwijl zijn niets fout hebben gedaan. Wij kennen de situatie niet hè!

Hij doet iets wat niet mag, dan moet je er ook de consequenties van onder ogen zien. En waarschijnlijk wordt dit gewoon een berisping en geen ontslag, die kans is namelijk vrij klein. Mij zou het niet eens gaan om het telefoonnummer, maar om het feit dat hij klanten van zijn baas probeert te stelen. Dat kan echt niet.... :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 06:39

Anoniem schreef:
En als hij een gezin met kinderen heeft, hierdoor zijn baan kwijt raakt, misschien wel probeerde bij te beunen om hypotheek, schulden of hoge kosten van een baby te kunnen betalen, lijdt zijn hele gezin hieronder mee.

Wij kennen zijn situatie helemaal niet, dus de gevolgen kunnen voor zijn hele gezin misschien wel desastreus zijn.
Maar dat zal jou worst zijn, toch Avalanche?
Hangen zal hij, eigen schuld!

In plaats van hem te vragen wat hem ertoe beweegt dat hij dit aanbod deed en hij daarmee zoveel risico nam wat zijn baan betreft, gewoon meteen afslachten die vent.
Misschien zit bij hem thuis wel een heel gezin in financiële nood.
Misschien dat hij daarom zo bleef aandringen?
Misschien deed hij dit wel voor zijn kinderen, uit nood. Het aantal mensen met financiële problemen in Nederland is hoog.

:') Risico van het vak. Hij kiest er toch zelf voor?
Bij financiële nood zijn er andere manieren om een oplossing te vinden. Je kunt ook overdrijven hoor :')
TS zit niet verkeerd, dat is nog altijd de monteur.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:48

rayoow schreef:
In principe kan dat, alleen kom je er vele tegen met dezelfde naam en staat mijn woonplaats er niet en het werk wat ik jaren geleden deed er nog op. Dus dan moet je al profielen stalken naar fotos

Dat bedoel ik dus, ik ben zo ook al gevonden. Ik snap niet dat mensen zo ver gaan om die zoektocht te doen, maar de man hoeft niet perse prive gegevens gestolen te hebben.

Blokkeren die handel

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:58

Repelsteel: zo kan ik nog wel wat verzinnen hoor. Want het bedrijf waar die eerst voor werkte is failliet gegaan, misschien omdat dit stelselmatig gebeurde? Moet de huidige werkgever die zo vriendelijk is geweest om hem een baan te geven na het faillissement hetzelfde ondergaan.

TS, je hebt correct gehandeld. Als ze het telefoonnummer willen kunnen ze er om vragen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:58

BarbaLala schreef:
Ben ik de enige die denkt; Waarom niet, scheelt me centen?! :')

Same... maarja ik hou van geld besparen :7

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:02

Jee, kunnen we dan helemaal niks meer hebben tegenwoordig :(:) ik persoonlijk vind het melden bij de baas echt triest , wat heeft die jongen nou gedaan ? Ik lees , over de grens van ts heen gegaan ?? Hij heeft gebeld en geapt en ? Is dat al over een grens van iemand heen gaan ? Hij heeft toch niet aan je gezeten of je bedreigd ? Sorry , ik vind het erg overtrokken allemaal .

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:04

R_oo_s schreef:
Jee, kunnen we dan helemaal niks meer hebben tegenwoordig :(:) ik persoonlijk vind het melden bij de baas echt triest , wat heeft die jongen nou gedaan ? Ik lees , over de grens van ts heen gegaan ?? Hij heeft gebeld en geapt en ? Is dat al over een grens van iemand heen gaan ? Hij heeft toch niet aan je gezeten of je bedreigd ? Sorry , ik vind het erg overtrokken allemaal .

Ik zou het dan ook niet melden..
Maar nadat ts nee heeft gezegd heeft hij haar gebeld en is blijven appen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:10

Er zijn ook een aantal in dit topic die graag gebruik maken van beunhazen. Die dan wel/niet op een vergelijkbare manier aan klanten komen. Maar ook als je zelf een beunhaas vindt, dan betekent dit uiteindelijk ook dat die persoon 'steelt' van de baas.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:15

Kinke schreef:
Er zijn ook een aantal in dit topic die graag gebruik maken van beunhazen. Die dan wel/niet op een vergelijkbare manier aan klanten komen. Maar ook als je zelf een beunhaas vindt, dan betekent dit uiteindelijk ook dat die persoon 'steelt' van de baas.

Dat hoeft niet. Ik heb bijv. In de tuin klussen laten doen door een vriend waar ik de uren zwart betaalde maar hij zijn baas betaalde voor het gebruik van de machines. Baas is dan op de hoogte. Daarnaast heb ik hen benaderd en hij niet mij achter de rug van zijn baas om. Echt een wezenlijk verschil.

Als ik het wit had moeten betalen was ik bedrijven gaan vergelijken.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:20

Precies Kinke, of van de overheid (lees; uitkering en zwartwerken, dus jouw en mijn zuur betaalde belastinggeld).

Maar we maken er allemaal maar wat graag gebruik van toch,...………….. of allemaal heilig boontjes hier?

En in geval het enkel om een date gaat zijn er hier al diverse topics geweest waarin de TS via diverse wegen aan iemands nummer is gekomen en ohw wat waren die topics leuk en spannend. Want werd het een date of had hij al een vriendin. Nu wordt er dus precies omgekeerd gereageerd.

Heel bijzonder.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:39

belle_boef schreef:
Kinke schreef:

Dat hoeft niet. Ik heb bijv. In de tuin klussen laten doen door een vriend waar ik de uren zwart betaalde maar hij zijn baas betaalde voor het gebruik van de machines. Baas is dan op de hoogte. Daarnaast heb ik hen benaderd en hij niet mij achter de rug van zijn baas om. Echt een wezenlijk verschil.

Als ik het wit had moeten betalen was ik bedrijven gaan vergelijken.

Dit deed ik ook. Van mijn baas mocht ik op bepaalde dagen in de garage werken voor mezelf. Ik betaalde dan onderdelen die ik via mijn baas bestelde. Ik denk dat dit juist voor een baas een goede manier is ook om het wat in de hand te houden. Als je het gaat verbieden doen ze het achter je rug om met de onderdelen via een ander en verdient hij er helemaal niks aan.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:05

Het verbaast me eerlijk gezegd enigszins dat er zo veel gespeculeerd wordt over de privésituatie van de monteur (misschien heeft hij financiële problemen, of een gezin te onderhouden), maar dat niemand datzelfde argument toepast op de werkgever. Veel werkgevers zwemmen ook niet bepaald in het geld :) Zo ken ik een ZZP'er met een goedlopend bedrijf en meerdere personeelsleden - toch heeft hij elke maand moeite met de rekeningen betalen omdat hij de zorg draagt voor zijn chronisch zieke dochtertje. Als één van zijn werknemers hem op zo'n manier als de monteur hier doet honderden euro's (zoals TS aangeeft) door de neus probeert te boren, zou dat een gigantische impact hebben op de werkgever en zíjn thuissituatie. Point being: je weet niets over de privésituatie van zowel monteur als werkgever, dus het is enigszins oneerlijk om dat dan wel als argument te gebruiken om niets te melden over de monteur, maar niet om het wél te melden.

Ik vind het dan ook best heftig om woorden als "klikspaan" in de mond te nemen, alsof wat TS heeft gedaan direct ethisch onjuist is. Ze weet niets over het leven van de monteur of de werkgever, dus ze moet werken met de feiten die ze heeft: ze voelt zich onprettig bij het contact, heeft dat aangegeven, het contact gaat toch door, en het betreft een poging tot 'diefstal' van de baas. In dat licht lijkt het me een prima handeling van de TS om het te melden :) Overigens is het ook niet zeker dat de monteur direct ontslagen wordt, zoals vaak wordt genoemd: we weten immers niet hoe de baas zal reageren op dit nieuws.

Overigens is er wat mij betreft niets mis met wat bijbeunen in je vrije tijd, maar wél als je dat probeert te doen door de baas zijn klanten 'af te pakken'.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:16

Het is gewoon een klik cultuur tegenwoordig. Ik kan mij niet herinneren dat vroeger iedereen naar de baas liep. Mensen onder mij hebben ook fouten gemaakt, de 1 riep direct verklikken en ik dacht eerder naar de redenen van het gedrag en ombuigen in het positieve.

Ik persoonlijk word moe van de klik cultuur, maar ieder zijn mening en iedereen moet doen wat hij goed voelt.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 19-04-19 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:19

Furrow schreef:
Het is gewoon een klik cultuur tegenwoordig. Ik kan mij niet herinneren dat vroeger iedereen naar de baas liep. Mensen onder mij hebben ook fouten gemaakt, de 1 riep direct verklikken en ik dacht eerder naar de redenen van het gedrag en ombuigen in het positieve.

Is dat ook niet zaak van de baas? Gedragsverandering?

Je kunt als random persoon niet veel meer dan het bij de juiste persoon aangeven. Hoeft niet verwijtend te zijn, niet met de intentie om iemand te laten ontslaan... Maar wel met de intentie om het zetje te geven om de heersende cultuur te veranderen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:04

Ik vind vooral het mom 'stelen van de baas' enorm overtrokken.
Dat lastig vallen kan ik dan nog begrijpen want nee=nee. Maar deze meneer heeft daar blijkbaar lak aan, dat is niet goed.
Maar stelen van de baas omdat ie wat bijbeunt?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:08

Nee Shaggy, niet omdat die bijbeunt maar omdat die een klant weghaalt bij zijn baas.

Een klant betekent geld, met dat geld kan de baas loon en andere rekeningen betalen. Niemand heeft hier iets tegen bijbeunen maar dan wel op een correcte manier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:12

Ik zou het gemeld hebben incl. het telefoonnummer vanwaar de appjes gekomen zijn.
Hij heeft geen enkel recht om jouw telefoonnummer te gaan gebruiken voor privé redenen, hij heeft nog minder recht om vervolgens opdringerig te zijn. Jouw willen "weg halen" bij de baas kan hem zelfs meer kosten dan alleen zijn baan.
Toevallig recent een verhaal mee gekregen van iemand bij wie twee werknemers vertrokken zijn met een aantal patiënt gegevens. Dat is inmiddels een rechtzaak maar dat is niet het enige. De "getroffene" heeft niet enkel een korte periode in de stress gezeten omdat hij natuurlijk in één klap een flink inkomen verloor (werkgever kan immers ook een gezin hebben en heeft ook verantwoordelijkheden), hij is bedrogen door mensen voor wie hij altijd zijn best gedaan heeft. :)

En ja, die twee zullen flink in de problemen komen. :) Vroegah zeiden ze altijd "wie zijn billen brand moet op de blaren zitten."

Deze man heeft een keuze gemaakt en keuzes hebben gevolgen. Dus ik zie niet in waarom zo iets niet gemeld zou mogen worden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-04-19 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:16

Furrow schreef:

Ik persoonlijk word moe van de klik cultuur, maar ieder zijn mening en iedereen moet doen wat hij goed voelt.

Maar om zo’n ombuiging te kunnen maken, moet degene waar het om gaat wel eerst weten dat er iets aan de hand is. De monteur en TS hebben op professioneel vlak niets met elkaar te maken; zij is dus niet een geschikte kandidaat daarvoor. De baas van de monteur is dat echter wél. En wie weet, nu hij weet wat er aan de hand is zal hij misschien wel starten met de “positieve ombuiging” :)