Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:29

soesita schreef:
ElCamino schreef:
...
Wanneer ik volgende keer iets vind hou ik het ook lekker zelf!!!!

Een begrijpelijke reactie. In eerste instantie. Ik geloof dat die gedachte ook door mijn hoofd zou gaan. Maar toch eentje om goed over na te denken. Want je weet zelf hoe rot je je voelt als je op zo'n laffe manier bedrogen wordt. Wil je dat werkelijk zelf een andere (onbekende en niet in deze zaak betrokken) persoon aandoen als je in de gelegenheid bent? Wil je werkelijk deze kringloop voortzetten?

Ik vind het toch echt best zwaar wegen dat een verloren tas met geld hoogstwaarschijnlijk crimineel of toch minimaal zwart is. Dan verdwijnt er bij mij toch een berg compassie. Die mensen hebben er zelf ook geen moeite mee om van de maatschappij te stelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:32

Suzanne F. schreef:
Poeh dat is puur speculatief want dat gebeurt gewoon niet.

Dat zou ik niet durven zeggen. Ooit een tas met hennep gevonden hier op het ruiterpad. Dus waarom zou een tas met geld niet ook gewoon kunnen?
Ik zou t ook gewoon naar de politie brengen. Ook al kun je op je vingers natellen dat het hoogstwaarschijnlijk crimineel geld is en de eigenaren t nooit zullen komen ophalen. Ook een reden om het niet in je huis te willen hebben. Wel goed laten registreren. Ook bij de politie raakt wel eens iets "kwijt".

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:35

Nies_ schreef:
Ik vind het toch echt best zwaar wegen dat een verloren tas met geld hoogstwaarschijnlijk crimineel of toch minimaal zwart is. Dan verdwijnt er bij mij toch een berg compassie. Die mensen hebben er zelf ook geen moeite mee om van de maatschappij te stelen.

Ja, ben ik met je eens. Maar als je daar wat dieper over gaat nadenken, weet je dat die criminelen dat geld zelf gestolen of op een andere oneerlijke wijze "verdiend" hebben.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:46

100% aangeven bij de politie.

En dat het niet kan gebeuren, nou dat kan prima hoor! Mijn tante heeft in het bos ooit eens een paar duizend euro gevonden. Na een x aantal jaar gaat het naar de vinder toe. In dit geval waarschijnlijk crimineel geld en dat komen ze natuurlijk niet ophalen bij het politiebureau, dus grote kans dat je het later als vinder nog gaat krijgen.

Ik zou het nooit gaan 'terug jatten', als is het van een crimineel. Dan verlaag je je toch naar hetzelfde niveau :=

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:51

zulke grote bedragen, gaat indd direkt terug naar politiebureau. Ik wil daar namelijk geen ellende om krijgen.

Stel ik vind 10,- 20,- misschien nog 50,-, ik denk dat ik het dan wel zelf zou houden. Probeer de eigenaar maaar eens te vinden. Tenzij iemand ergens (facebook) duidelijk aangeeft het te verloren zijn is het weer een ander verhaal.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:51

Ik denk dat ik niet door heb dat het een zak met geld is ( :+ ) maar áls ik het door zou hebben, dan neem ik hem niet mee. Afhankelijk van de situatie zou ik de politie bellen om te vertellen waar de tas ligt.

Anoniem

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:54

Politie melden waar de tas ligt en verder vanaf blijven. Mocht iemand bedenken om het uit te geven. Als het vals geld blijkt te zijn heb je echt een probleem. Want dan kan je niet verklaren ik heb het gevonden }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:55

Als ik ergens op straat en los tientje zie liggen pak ik het wel op. Zou even wachten of ik iemand zie zoeken maar zo niet dan gaat het mee. Bij 50 euro zou ik gaan twijfelen, ik denk dat ik dat wel zou melden. Bij meer dan dat sowieso melding maken.
Als de eigenaar te herleiden is (portemonnee met gegevens, facebookberichtje oid) dan lever ik het sowieso in natuurlijk.

Grote bedragen vind ik dus toch wat anders dan kleine, eigenlijk raar, uit ethisch oogpunt. Maar wel hoe het bij mij zou werken.

edit; Lorette heeft ook een goed punt. Ga je in een willekeurige tas of envelop kijken die je op straat vind of denk je "troep" en blijf je er sowieso af?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:58

Koper schreef:
Nikass schreef:
Als je geen etnische bezwaren hebt, bedenk je je dan niet wat voor consequenties het voor je kan hebben als je betrapt wordt?

Okee, ehh... maar dan moet je toch eerst weten van wie het geld eigenlijk is, omdat het anders vrij onmogelijk is om de etniciteit van diegene vast te stellen? Dan kun je het net zo goed teruggeven, lijkt mij? Of hou je het geld wel als het bij voorbeeld van een Chinees blijkt te zijn?

Je hoeft de eigenaar niet te achterhalen, je bent verplicht melding te doen bij de Gemeente. En in het geval van zo'n groot bedrag zal de politie ook zeker geïnteresseerd zijn, aangezien het waarschijnlijk crimineel geld is. Kijken je wel eens naar opsporing verzocht? Stel dat dit geld afkomstig is van een woning overval, waarbij een ouder echtpaar ernstig is mishandeld, en via dit geld kunnen mogelijk de daders worden opgespoord en gepakt... Wil jij dan medeplichtig zijn aan het feit dat zij ontkomen?

Het is de dubbele moraal in Nederland; kritiek op de politie want "ze doen niks", criminaliteit moet worden aangepakt, maar niet als we er zelf aan kunnen verdienen blijkbaar >;)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:03

Zodra ik 't zie, niet meer aanraken en politie bellen. Voor zelfde geld is 't van een roof en zitten er sporen op de tas. Dus ik breng 'm niet zelf weg. Ik wil er wel bij wachten tot ze komen halen. 15.000 zal niet zomaar ergens staan

Ik kan 't geld prima gebruiken maar kom er liever op een eerlijke manier aan

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:04

Resistance schreef:
Maar zie jij iemand die geld besluit te houden dan als slecht mens?

Nee zo zie ik dat niet. Ik zou het ook wel begrijpen ergens. Maar ik zou er zelf niet voor kiezen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:08

verootjoo schreef:
Naar de politie brengen en heel hard hopen dat ze zeggen dat ik t mag houden :')

Dit dus.
Ik heb ooit 50 euro gevonden.
En dit heb ik netjes aangegeven bij de politie.
Waar vervolgens een melding gekomen is dat iemand dus daadwerkelijk geld verloren was.
Het was ca 400 meter van de bank af gebeurd en diegene kon ook "bewijsen" dat hij net 50 euro had gepinnt.dus due heeft zijn geld terug gekregen.
Waarom ik het meld, heel simpel.
Als ik iets verlies en iemand vind het dan wil ik het graag terug hebben

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:10

hagelslag schreef:
verootjoo schreef:
Naar de politie brengen en heel hard hopen dat ze zeggen dat ik t mag houden :')

Dit dus.
Ik heb ooit 50 euro gevonden.
En dit heb ik netjes aangegeven bij de politie.
Waar vervolgens een melding gekomen is dat iemand dus daadwerkelijk geld verloren was.
Het was ca 400 meter van de bank af gebeurd en diegene kon ook "bewijsen" dat hij net 50 euro had gepinnt.dus due heeft zijn geld terug gekregen.
Waarom ik het meld, heel simpel.
Als ik iets verlies en iemand vind het dan wil ik het graag terug hebben

Precies. Ik zou het zeker gewoon melden, zou het ook fijn vinden als ik mijn per ongeluk verloren €15000 terug zou krijgen.
Maar het zou toch wel heel lekker zijn als niemand zich meldt en de politie/gemeente me opbelt dat ik het mag houden :Y)

Maar heb de aflevering van Rambam hierover gezien en toen bleek dat ze het meestal ook gewoon zelf houden :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:21

[quote="8nnemiek"]Elcamino, Als iemand zo zou reageren als je ex dan zou ik het ook houden :=

Je begrijpt toch wel dat het meest logisch is dat je zo reageert als iemand je belt dat ze je "lege" portemonee hebben.... En als de vinder idd de lege had gevonden begrijpt die dat ook wel als er 8000 weg is. Deze echter hing direct op en bracht het terug.... dus deze persoon had wel degelijk het geld.
Portemonnee is nog onderzocht op vingerafdrukken....niks te vinden...

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:27

Ik zou het zelf houden. crimineel geld of niet. Hou het geld, dump de tas ergens twee dorpen verderop.

Ik ben al te vaak belazerd door dat ik mensen te graag wilde vertrouwen. Inclusief mijn eigen ouders. Als zo een massel op mijn weg komt dan blijft het geld van mij. Mijn geweten is toch al verwoest. :evaw: :evaw:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:32

Nies_ schreef:

Je hebt er dus ook geen probleem mee om dergelijk bloedgeld in je bezit te hebben en uit te geven? :)
Dat maakt jou dan IMO geen haar beter dan die crimineel. :)

Ik heb wel eens flinke bedragen gevonden. Geen 15.000 euro maar wel bedragen die voor mij heel verleidelijk waren. Dat is altijd netjes naar de politie gegaan. :) Niet mijn geld, niet mijn recht. Iets met "be the change you wish to see" enzo.
Men doet egoïstische en slechte daden omdat "de maatschappij egoïstisch en slecht is" onder het mom van ' eten of gegeten worden' en niemand lijkt er bij stil te staan dat ze daarmee niet enkel die maatschappij waar ze zich onveilig en slecht in voelen in stand houden maar dat ze het ook nog erger maken. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:33

idd, ik zou eerder ook alles terug gegeven hebben maar als je zelf van 8000 berooft wordt ga je er wel anders over denken hoor!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:45

ElCamino schreef:
idd, ik zou eerder ook alles terug gegeven hebben maar als je zelf van 8000 berooft wordt ga je er wel anders over denken hoor!!

Ik denk dan eerder andersom. Je hebt dan ervaren hoe vervelend het is, waarom zou je het dan een ander ook aan doen? Dat maakt je geen haar beter.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:46

soesita schreef:
Goeiemorgen! En we praten weer verder. :D

Ik ben blij dat er bokkers zijn die mijn mening delen dat er:

a) wél goudeerlijke mensen bestaan (en nee, daartoe reken ik mezelf niet :o , maar ik ken er wel een paar)

b) er evenmin gelukkig van worden dat zoveel mensen dat geld zonder blikken of blozen zouden houden

c) het jammer vinden dat sommige mensen niet geloven dat veel mensen er wél melding van zouden maken

Voor mij is het niet goed te begrijpen dat sommige mensen zo weinig empathisch vermogen hebben dat ze zich niet in de onbekende eigenaar van het geld kunnen verplaatsen. Het verklaart wel veel gedrag dat zich in onze samenleving voordoet en deze samenleving er niet mooier op maakt. Het zou mooi zijn als op scholen ook een vak zou bestaan waarin kinderen dit soort vaardigheden zou worden aangeleerd. Want als je alleen samenlevingsregeltjes aangeleerd krijgt, maar niet geleerd krijgt van waaruit deze regels ontstaan zijn, is het logisch dat men het niet zo nodig vindt zich er aan te houden. Maar dat is weer een nieuwe discussie.

Nou deze prachtige samenleving heeft er juist voor gezorgd dat ik als goed kind niemand meer vertrouw. Ik was altijd het braafste meisje van de klas. Eerlijk en bracht alles wat ik vond naar de leraar (even in deze situatie). Maar als ze je opsluiten op de wc en dan he etui en tas leegroven dan denk je vanzelf fiets it. Er kan geen psychische behandeling al die trauma’s en dat wantrouwen wegnemen. Deze prachtige samenleving heeft er voor gezorgd dat ik niemand vertrouw. En daar heb ik vanaf mijn 6e al hulp voor gehad. Want het pesten begon al op de peuterspeelzaal. Maar nee dat fix je niet meer, de mensheid is gewoon niet te vertrouwen. En bewijs maar het tegendeel dat ik jou wel kan vertrouwen.

Veel zijn het zwaar beschadigde mensen met die instelling. En waardoor zijn die beschadigde? De mensen die jij zo nodig als goed probeert weg te zetten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:49

Lau dat is dan heel spijtig voor jou. Maar projecteer je trauma’s niet op iedereen en alsof dit voor iedereen geld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:49

Ik ben toch flink gepest vanaf mijn vierde tot pakweg 14 en bij een baas zelfs nog. Ben daardoor wat wantrouwend naar mensen maar ben toch echt eerlijk. Omdat ik vertik me te "verlagen" naar onbetrouwbaarheid omdat aantal mensen dat wel doet. Ben gewoon een brave die zich aan regels en wetten houd en probeert goed te doen.

Dus je conclusie klopt niet

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:51

quera schreef:
Lau dat is dan heel spijtig voor jou. Maar projecteer je trauma’s niet op iedereen en alsof dit voor iedereen geld.

Ik projecteer niks ik zeg alleen dat mensen die zo denken zelf vaak ook beschadigd zijn.
Maakt niet uit door wat. Ik geloof niet dat iemand zo word zonder wat mee te maken. Dus bekijk het eens andersom hoe heeft de samenleving er voor gezorgd dat iemand zo is geworden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:53

Waar ik vooral bij zulke situaties aan denk,
Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet.
Dit probeer ik in vele situaties vast te houden.
Ook in de situatie dat mijn collega momenteel vervelend doet. Alsnog "pest" ik hem niet terug omdat ik aan de gezegde denk

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:57

Ik zou die tas laten liggen. Ik wil mijn handen niet roeren in de criminele wereld. :=

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:59

Lau schreef:
quera schreef:

Ik projecteer niks ik zeg alleen dat mensen die zo denken zelf vaak ook beschadigd zijn.
Maakt niet uit door wat. Ik geloof niet dat iemand zo word zonder wat mee te maken. Dus bekijk het eens andersom hoe heeft de samenleving er voor gezorgd dat iemand zo is geworden.

Ik ben ook enorm gepest vanaf kleins.