Zevendedagsadventist kerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:08

Ongetwijfeld gedeeltelijk mensenwerk, maar mensen kunnen, als ze geïnspireerd zijn, goddelijk werk doen. Het een sluit het ander niet uit :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:28

Het topic gaat wel erg richting wat ieders mening is over het geloof :)

Ts, ik heb ervaring met geloof en 'niet geloof binnen een relatie en helaas is dat niet fijn geëindigd. Mijn ex was gelovig, ik niet. Ik heb daar nooit problemen mee gehad; hij stamde af van Adam en Eva en ik van de apen. Het ging eigenlijk best heel goed, af en toe ging ik met bepaalde feestdagen mee naar de kerk. Voor mij mooie verhalen maar niet de waarheid oid en ging mee omdat hij het fijn vond. De laatste paar jaar van de relatie was hij zoekende. Soms was hij doodongelukkig, vond hij iets nieuws om zich op te storten (sport/hobbie) en was hij volledig gelukkig maar in beide fases stond ik nooit op nummer 1. Ik was continue hem aan het faciliteren om weer blij te worden maar dat was niet wederkerig. Hierdoor liep na bijna 10 jaar de relatie volledig in de soep. Na een break van een paar maanden wilden we er toch vol voor gaan. Niet lang daarna bleek dat hij eindelijk die zingeving had gevonden; het geloof. En ook daar ging hij vol in, er was geen waarheid behalve de zijne. Lang verhaal kort; daar heb ik de streep getrokken. Als je een ander wil veranderen (bekeren) heb je niet het beste met een geliefde voor maar dan heb je een missie. Al vond hij vooral dat ik het geloof verdiende want dan zou God voor mij zorgen.

Ik heb mij na de breuk een ongeluk gelezen :') Stukken bijbel, koran en noem het maar op. En ben alleen maar meer tot de conclusie gekomen; religie is niks voor mij. En als iemand dat niet kan accepteren dan houdt het voor mij op want dan heb je je naasten toch echt niet lief ongeacht...

Jou verhaal en relatie is natuurlijk anders als mijn (ex) relatie. Maar ik snap dat jij ook tegen dingen aanloopt en mocht je behoefte hebben om te sparren staat mij pb box open!
Laatst bijgewerkt door Rytir op 01-04-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:35

amado7 schreef:
Shenavallie schreef:
TS, ik probeer het een beetje te begrijpen, maar loop toch vast. Vanuit mijn visie ga je een relatie met elkaar aan, omdat je op een persoon valt. Je houdt van iemand, niet om zijn of haar label of interesses. Dus valt die 'vriend' nu voor jou of niet? Als iemand daar al zijn of haar twijfels over heeft, dan begint het al niet goed naar mijn idee. Jij moet zijn geloof dus eigenlijk wel accepteren, maar hij twijfelt aan jouw 'ongeloof'. Ik weet niet of dit zo'n handige keuze is om mee door te willen gaan. Het hangt dus nu volledig van zijn beslissing af en jij hebt eigenlijk al niets in te brengen. Het moet wel wederzijds respect zijn, vind ik.

Geloof gaat een stukje verder dan interesses. Voor gelovigen is dat 'je leven'. Daar hangen alle belangrijke of zelfs minder belangrijke keuzes aan vast. Dat is niet dat je geen relatie wil met iemand die graag ergens anders op vakantie wil. Overigens wil ik niet alles en iedereen tegenspreken hoor, vind het juist erg interessant.

Als ik het objectief bekijk zou ik van mijn kant ook denken: ik wil geen relatie met iemand die gelooft. Maar aan gevoel kun je niets doen. Het is niet voor niets geven en nemen. Als een geloof dusdanig 'diep zit' dat je niet meer open kunt staan voor je gevoel voor een ander c.q. niet voor de ander wil gaan en er dus ook niet samen een tussenweg voor beiden in kunt vinden, dan is een relatie inderdaad gedoemd te mislukken. Ik zou zelf absoluut niet accepteren dat ik op de tweede plek gezet wordt wat dat betreft; het moet wel gelijkwaardig blijven.
Toch ken ik ook iemand die zelf zelfs in het bestuur van een kerk zit en wekelijks in diens kerk te vinden is, maar de partner geheel buitenkerkelijk is. Diegene ziet de wekelijkse kerkbezoeken en vergaderingen alsof de wederhelft naar een biljartclubje gaat. Thuis laten ze elkaar in elkaars waarde. Ze zijn al ruim 30 jaar bij elkaar. Het kan dus wel, als je maar wil.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:36

Ibbel schreef:
Weet je, dat vind ik denk ik het ergste aan kerken (niet aan religies!). God velt uiteindelijk een oordeel na onze dood, zegt ieder geloof. Alleen willen ál die kerken zélf dat oordeel hier al vellen.
En volgens mij valt dat onder de zonde van hoogmoed :+

Inderdaad. :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:24

oomens schreef:
shilady schreef:
Ik ben het daar wel mee eens oomens
Veel mensen willen het liefst geloven en ervanuit gaan dat god je hoe dan ook in de armen zal sluiten wat voor levensstyle je ook lijd maar er zijn toch wel degelijk bepaalden voorwaarden...

Sterker nog, je zou je zelfs kunnen afvragen of die voorwaarden er wel zijn, en of we die vooraf zouden kunnen kennen*. Het is niet alsof we bij onze geboorte een formulier met de gebruiksvoorwaarden van ons leven hebben gekregen (en akkoord zijn gegaan). Alle voorwaarden die men zegt te volgen zijn hoe dan ook gebaseerd op menselijke interpretaties. Zelfs over de tafelen die Mozes direct van zijn god gekregen zei te hebben, is alleen overgeleverd wat hij en zijn volgelingen hebben verteld/opgeschreven m.b.t. hun herkomst.

*Naast de vraag of er (een) god(en) is/zijn natuurlijk, die iedereen voor zichzelf mag beantwoorden.

Tja ik geloof gewoon niet dat een ongelovige pedofiel bv in het paradijs mag komen of iemand die erge dingen met dieren heeft gedaan... Maar wel als een ongelovige toch vanuit eigen princiepe toch de meeste richtlijnen aanhoud zoals zorgen voor de medemens en verders niemand echt kwaad doet dat het dan toch goed kan komen met je aan de poort :)

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 22:29

Shenavallie schreef:
TS, ik probeer het een beetje te begrijpen, maar loop toch vast. Vanuit mijn visie ga je een relatie met elkaar aan, omdat je op een persoon valt. Je houdt van iemand, niet om zijn of haar label of interesses. Dus valt die 'vriend' nu voor jou of niet? Als iemand daar al zijn of haar twijfels over heeft, dan begint het al niet goed naar mijn idee. Jij moet zijn geloof dus eigenlijk wel accepteren, maar hij twijfelt aan jouw 'ongeloof'. Ik weet niet of dit zo'n handige keuze is om mee door te willen gaan. Het hangt dus nu volledig van zijn beslissing af en jij hebt eigenlijk al niets in te brengen. Het moet wel wederzijds respect zijn, vind ik.

Hij zei: U can do your your life, but idk what God wants from me. So I can't answer that. Hij zei ook dat hij God in zijn leven wil en mij. Wat hem betreft gaat het dus prima samen. Maar ik moet dan wel rekening houden met zijn veranderingen, hij vertelt me dit nu niet voor niets. Hij gaat God achterna en hij hoopt dat ik daar respect voor heb. Hij is overigens heel geduldig met me geweest. Toen ik hem vorig jaar leerde kennen zat ik in een ontzettend stressvolle periode en ik heb steeds gezegd dat nog niet toe was aan een relatie, ik heb het heel lang aan gehouden als vrienden. Hij heeft eigenlijk al die tijd 'gewacht' omdat hij gevoelens voor me had. Het is echt een schat van een man en hij heeft heel veel voor me over. Het is niet dat hij alleen maar met zichzelf bezig is. Hij is heel eerlijk ook en daarom vertelde hij me nu al waar hij mee bezig is.

sanne83 schreef:
Als ik het goed begrijp, dan heb je helemaal geen probleem met het geloof an sich, maar meer met het idee dat je bang bent dat het een wat extremere godsdienst is?

Ben je zelf helemaal niet gelovig of wel zo opgevoed?

Ik kan mijzelf niet voorstellen dat ik met iemand zou leven die iets op de eerste plek zou zetten waarvan ik niet eens geloof dat het bestaat :') Lijkt me een vermoeiend leven om eerlijk te zijn.

Ik heb inderdaad helemaal geen problemen met het geloof an sich. Hij heeft denk ik het eerste uur dat we elkaar spraken al verteld dat hij gelovig was. Ik vond het prima, ik kende het geloof alleen niet verder. En nu ineens verandert hij lijkt het. Ik vind het prima als hij gelooft, maar ik wil niet wat we hebben en waar ik gek op ben geworden verandert doordat een kerk hem dingen op legt. En ik wil niet op de tweede plek staan terwijl iemand waar geen wetenschappelijk bewijs voor is op de eerste plaats staat.

Ik kom zelf trouwens uit de biblebelt, dus ik ben echt wel bekend met zware geloven. Ik heb daar ook zoveel schijnheiligheid gezien, dat wil ik niet in mijn leven. Mijn basisschool was Katholiek, middelbare school Christelijk. Ik voelde me tussen de Katholieken gewoon veel meer op m'n plek. Van huis uit geen geloof mee gekregen.

Ibbel schreef:
Weet je, dat vind ik denk ik het ergste aan kerken (niet aan religies!). God velt uiteindelijk een oordeel na onze dood, zegt ieder geloof. Alleen willen ál die kerken zélf dat oordeel hier al vellen.
En volgens mij valt dat onder de zonde van hoogmoed :+

Mee eens, God kan dit veroordelen niet bedoeld hebben.

Ibbel schreef:
Om even terug te komen op het issue van TS: uit de tekst van haar vriend en de verdere info (dat-ie 'extremistischer' terug komt van z'n ouders, oa) heb ik niet het gevoel dat zijn geloof zoals hierboven 'van binnen komt', maar dat het bij hem van buiten vandaan (ouders/kerk) komt, en dat-ie het ook zo naar TS over draagt. Dat lijkt me een veel moeilijkere relatie dan met iemand voor wie God van binnen zit en een soort automatische basis is (zoals wij hier op bokt over het algemeen een automatische basis 'paard' hebben)

Anders gezegd, het klinkt meer als een "heilig moeten" dan als een "vrijwillig aanvaarden".

Vorig jaar had hij het ook ineens over God en dat hij veel had nagedacht, terug in Europa heb ik hem er eigenlijk niet meer over gehoord. Ik vind elke dag naar de kerk gaan ook heftig. Hij heeft veel gebeden en gemediteerd op het strand. Hij bidt ook voor mij, maar dat heeft hij wel vaker gezegd en dat vind ik alleen maar lief.

Rytir schreef:
Het topic gaat wel erg richting wat ieders mening is over het geloof :)

Ts, ik heb ervaring met geloof en 'niet geloof binnen een relatie en helaas is dat niet fijn geëindigd. Mijn ex was gelovig, ik niet. Ik heb daar nooit problemen mee gehad; hij stamde af van Adam en Eva en ik van de apen. Het ging eigenlijk best heel goed, af en toe ging ik met bepaalde feestdagen mee naar de kerk. Voor mij mooie verhalen maar niet de waarheid oid en ging mee omdat hij het fijn vond. De laatste paar jaar van de relatie was hij zoekende. Soms was hij doodongelukkig, vond hij iets nieuws om zich op te storten (sport/hobbie) en was hij volledig gelukkig maar in beide fases stond ik nooit op nummer 1. Ik was continue hem aan het faciliteren om weer blij te worden maar dat was niet wederkerig. Hierdoor liep na bijna 10 jaar de relatie volledig in de soep. Na een break van een paar maanden wilden we er toch vol voor gaan. Niet lang daarna bleek dat hij eindelijk die zingeving had gevonden; het geloof. En ook daar ging hij vol in, er was geen waarheid behalve de zijne. Lang verhaal kort; daar heb ik de streep getrokken. Als je een ander wil veranderen (bekeren) heb je niet het beste met een geliefde voor maar dan heb je een missie. Al vond hij vooral dat ik het geloof verdiende want dan zou God voor mij zorgen.

Ik heb mij na de breuk een ongeluk gelezen :') Stukken bijbel, koran en noem het maar op. En ben alleen maar meer tot de conclusie gekomen; religie is niks voor mij. En als iemand dat niet kan accepteren dan houdt het voor mij op want dan heb je je naasten toch echt niet lief ongeacht...

Jou verhaal en relatie is natuurlijk anders als mijn (ex) relatie. Maar ik snap dat jij ook tegen dingen aanloopt en mocht je behoefte hebben om te sparren staat mij pb box open!

Ik ben heel bang dat mijn verhaal op het jouwe gaat lijken. Ik ken hem niet als ongelukkig, wel als zoekende. Ik dacht dat dit was omdat hij twijfelde tussen terug gaan naar zijn familie of toch in Europa blijven. Hij is hier jaren terug voor de liefde heen gekomen en zij verliet hem. Dat zoekende zag ik als in waar wil ik leven, de laatste maanden was hij er heel zeker van dat hij in Europa wilde blijven, zelfs Nederland stond hij voor open. Ik leerde hem al langzaam wat Nederlands en ik merkte dat hij het al voor zich zag om hier te gaan wonen. Vorige week zei hij nog in welk appartement hij wilde wonen hier in de stad. Toch was hij nog niet uit gezocht blijkbaar.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:43

Maar Hazel,
Stel hij gaat voor 100% voor god leven en zegt op een gegeven moment van ja ik wil dat jij mijn vrouw word en mij volgt in het leven.. (iets wat bij mij in de kerk gebeurt) (Dat de man de meeste beslissingen maakt en over financiën gaat)
Zou jij dat dan nog steeds willen als je stapelgek op hem bent?

Ik kan natuurlijk niet specifiek voor andere kerken spreken maar bij ons krijgen de mannen bv decipelschap trainingen en is de man kwa rang hoger en sterker dan de vrouw.. Ze gaan erg vaak naar het buitenland om daar ook een kerk te pioneren en het geloof te verspreiden en vd vrouwen word gewoon verwacht dat als hun man besluit naar het buitenland verhuizen voor de kerk dat zij haar man volgzaam is.. De vrouw vd pastor heeft bv sinds haar huwelijk met hem bijna nooit ergens langer dan 4 jaar gewoond...van de ene provincie naar de ander en dan weer het buitenland..
De kerk die je in begin post noemt is erg fanatiek (sommige zeggen sektarisch) en op een gegeven moment zit de kans er dan toch denk ik goed in dat je voor de keuze bekering komt te staan...

Ik ben benieuwd hoe jij erin zal staan als hij naar verloop van tijd ook op deze "vakanties" naar het buitenland zal gaan.. Dan is het gewoon al een ander verhaal asn het worden dan zondag naar de kerk en ik zie je over een paar uur weer...
Laatst bijgewerkt door shilady op 01-04-19 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 22:56

shilady schreef:
Maar Hazel,
Stel hij gaat voor 100% voor god leven en zegt op een gegeven moment van ja ik wil dat jij mijn vrouw word en mij volgt in het leven.. (iets wat bij mij in de kerk gebeurt) (Dat de man de meeste beslissingen maakt en over financiën gaat)
Zou jij dat dan nog steeds willen als je stapelgek op hem bent?

Ik kan natuurlijk niet specifiek voor andere kerken spreken maar bij ons krijgen de mannen bv decipelschap trainingen en is de man kwa rang hoger en sterker dan de vrouw.. Ze gaan erg vaak naar het buitenland om daar ook een kerk te pioneren en het geloof te verspreiden en vd vrouwen word gewoon verwacht dat als hun man besluit naar het buitenland verhuizen voor de kerk dat zij haar man volgzaam is.. De vrouw vd pastor heeft bv sinds haar huwelijk met hem bijna nooit ergens langer dan 4 jaar gewoond...van de ene provincie naar de ander en dan weer het buitenland..
De kerk die je in begin post noemt is erg fanatiek (sommige zeggen sektarisch) en op een gegeven moment zit de kans er dan toch denk ik goed in dat je voor de keuze bekering komt te staan...
Overigens hadden we gister in de kerk nog een gesprek met een pastor uit de kerk in amerika en die zei dat mormonen ook dezelfde naam gebruiken als die jij in de openingspost geeft..
Ik ben benieuwd hoe jij erin zal staan als hij naar verloop van tijd ook op deze "vakanties" naar het buitenland zal gaan.. Dan is het gewoon al een ander verhaal asn het worden dan zondag naar de kerk en ik zie je over een paar uur weer...

Daarvoor ben ik al héél hard weggerend :\ Beslissingen maken we samen, ik heb mijn eigen bankrekening en ik ben al helemaal niet volgzaam. Alles doen en overleggen we samen, we leven in 2019, niet in 1930.. :o M'n gevoel wordt door jullie uitspraken steeds meer bevestigd. Hij heeft het overigens zelf een keer vergeleken met het Joodse geloof, zei dat het daar een beetje op leek. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij de beslissingen gaat maken, op 'vakanties' gaat etc, daar is het geen type voor. Maar wie weet kan de kerk hem zo hersenspoelen. Zondag naar de kerk en ik zie je over een paar uur weer is voor mij prima, alles wat meer is niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:15

Okay dat doet me goed om dat te lezen _/-\o_
Want ja eigenlijk mag ik niet over andere praten he maarja laatst waren we aan het fellowshippen(groepje dames of heren op visite) en toen zei een vrouw dat ze al maanden zeurt tegen haar man om een nieuwe stofzuiger te kopen voor haar..en ja terwijl de andere dames hier hartelijk om konden lachen brak mijn hart van binnen want we hebben hart moeten vechten voor vrouwen rechten en dan is dit een klap...

En een kerk kan zeker hersenspoelen
Wij gaan trouwens 3x pw naar dienst en vaak zaterdag ook wat dus eigenlijk 4x :+ oja plus bijbelstudie 5x dan >;)
je mag het van mij weten ik zit er sinds vorig jaar bij mijn kerk en ik heb mensen hard achteruit zien gaan.. hun originele gedachten over bv idd homosexuele en bv tv 180 graden omgedraait... Ik luister naar de pastor en lees ook wel de bijbel maar ik bepaal het toch wel lekker zelf dat ik gewoon een tv heb en dat ik gewoon wel eventueel met mensen van homosexuele aard omga (zou hypocriet zijn als ik dat zou laten mijn eerste liefde was een vrouw) maar hun mogen van mij prima bestaan en hun ding doen dat heb ik hiervoor ook altijd gevonden en dat komt uit mijn hart daar kan geen preek vd kerk tegen op!
Helaas kunnen mensen zo in de war raken.. Mij is een paar keer verweten dat ik mij met wetenschap bezig hou.. tja als ik gewoon duidelijk dinosaurus botten zie in een museum en bv de ontwikkeling van aap naar oermens dat ook zeer sterk bewezen is ja dan bega ik toch de zonde dat ik daar dan toch liever in geloof dan dat adam en eva ineens neergeplant zijn... Ik wil sommige dingen best aan nemen hoor er is bv op tv een programma Ancient Aliens waarin ze ook bewijzen van godsdienst hebben gevonden dus geloof echt dat er dingen waar zijn maar het is moeilijk om enkelt het rechterpad te willen volgen als het linker ook vrij goed lijkt...

Shoot me im a big sinner :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 05:07

Shilady, waarom zit je dan bij die kerk?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:26

Waarom zou ik niet bij de kerk willen ? Heb er persoonlijk een prachtige tijd en leuke vriendschappen.

Er is niks mis mee om zelf ook je eigen mening te hebben over dingen als het ontstaan vd mens en macht over je bankrekening te houden in mijn ogen :o

Ik luister graag naar de preken ze gaan meestal over dagelijks leven en hoe je problemen kan oplossen gecombineerd met een stukje uit de bijbel over hoe je dat in die situatie moet toepassen.

Maar alles aannemen van bv een pastor en hem volgen in al zijn visies zit er voor mij niet in. Je moet ten alle tijden ook zelf controle houden en je eigen gevoel vanuit het hart ook volgen.Ik ben dus voor het mooie iets te openminded voor deze gemeente :o Al ben ik van mening dat iedereen het wellis oneens is met een pastor of richtlijn van een kerk.

En ik snap het dat veel mensen het niet leuk vinden dat veel kerken homosexuele mensen niet steunen maar helaas word er onwijs vaak in kerken tegen geaardheid gepreekt en ik weet wat er zo ongeveer allemaal word gezegt waardoor ze zich niet welkom voelen.. en dat is keuze van pasor of kerk zelf je kan ook kiezen om het alleen te denken ipv te preken!En ookal hoor je woorden tegen iemands geaardheid of algemene levensstyle je ten alle tijden toch de mens moet helpen wanneer het nodig is en zo hoort het ook. Je kan niet iemand laten doodbloeden omdat je het niet eens bent met de weg die hij of zij neemt.

Weetje je kan het allemaal zo gek maken voor jezelf als je wilt kwa richtlijnen aanhouden... bij ons zijn ze dol op geen tv,videospellen,geen horoscopen lezen ,genezing door gebed ipv medicijnen,en natuurlijk geen sex voor het huwelijk.

Hou ik me aan alles? Nee!
Ben ik ook maar een mens met gevoelens en lusten en eigen meningen? Ja !
Word er op een subtiele manier toch door andere wellis geoordeeld over mij door andere leden ? Ja!
Oordeel ik ook wellis? Ja
Maar over wiens eind oordeel moeten wij ons zich het meest druk maken? Jesus

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:36

Hoe staat jouw man erin, Shilady? Je zegt dat het in jullie kerk best normaal (of zelfs de norm?) is dat mannen meer zeggenschap hebben en vrouwen moeten volgen. Is dat in jullie relatie dan ook zo, of tenminste ziet jouw man dit ook zo? En zowel, wat vindt hij ervan dat jij hier anders in staat?

Ik heb trouwens inderdaad een grote hekel aan kerken die tegen homoseksualiteit zijn, maarja dat gaat dan natuurlijk ook over mezelf :+ snap echt niet waar zij zich druk over zouden moeten maken wat iemand anders in bed doet :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:39

In onze kerk worden relaties andere dan tussen man en vrouw wel geaccepteerd. Het is best een moderne vooruitstrevende kerk eigenlijk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:47

Ik heb geen man(iets met zelf graag stofzuiger kopen :') )
Ik kan wel zeggen dat bv iemand waar ik het goed mee kan vinden in de kerk helaas
iets teveel gebrainwashed is waarbij zijn mening over geaardheid is veranderd en dit vind ik zelf heel raar want ooit was hij okay met "dat soort" mensen en dat was zijn eigen onbeinvloede hart... Ik pak hem dan ook echt even aan soms }>

Het verschilt allemaal kwa kerk Eileen
Ik weet ook dat veel mensen stiekem denken ach voor gay mensen is er toch ook wel een weg naar het paradijs?
Als homosexualiteit daadwerkelijk als een zonde gezien zou worden door jesus en bv een man staat aan de poort en hij heeft enkelt die zonde begaan hij kon het niet laten om toch niet te praktiseren maar daarnaast is hij wel goed van hart geweest naar andere mensen en heeft de overige richtlijnen/regels des levens toch (bewust of onbewust aangehouden) dan lijkt in mijn ogen de kans nog steeds erg groot dat hij gewoon door mag :j

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:56

Ik heb net zoveel liefde voor homoseksuelen dan voor hetero mensen. Wie ben ik om te oordelen over hun en hun keuzes? Ik schiet er niks mee op om mijn mening daar over te moeten vormen. Ze doen niks verkeerd. Als er uiteindelijk over geoordeeld moet worden dan is dat ook niet aan mij maar zal God dat doen.

Onze kerk is vrij modern. Ik woon samen met mijn vriend omdat ik gewoon nog niet zo vroeg wil trouwen (ben 20), we hebben dit besproken en ik ben elke week welkom in de gemeente

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:13

Onze kerk (evangelische gemeente) heeft een jongen die uit de kast kwam echt imo verschrikkelijk behandeld. Allesbehalve liefdevol. Dat was echt drama en veel opschudding.
Wij zijn ongetrouwd gaan samenwonen, dat was ok tenzij het zou uitkomen bij de leden. Dus als tussenoplossing moest mijn vriend (nu man) maar thuis gaan wonen en voor mij het appartement betalen. Toen we dan verloofd waren, was het weer niet goed, want twee jaar verloving was te lang... Één van de oudsten zag onze liefde en maakte er geen drama van, maar dat was niet genoeg.

Reden genoeg voor mij en man om niet meer te gaan. Als hij zou willen, zou ik hem niet tegenhouden. Maar van een groep die zo met mensen omgaat wil ik geen deel uitmaken.

Drie jaar geleden zijn we getrouwd, niet voor deze kerk, maar via rent-a-priest. Prachtige dienst gemaakt en gehad. En in al die tijd heeft er ook niemand van die gemeente nog iets gevraagd, laten horen... One day you're in, next day you're out :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:19

De kerk moet ook wel meegaan met de tijd lijkt me. Anders gaan ze op een gegeven moment toch mensen kwijt raken lijkt me. Want wat had je gedaan als de kerkgemeenschap er tegen was dat jullie gaan samenwonen?

Ik ben zelf katholiek opgevoed. Vroeger gingen we met belangrijke dagen naar de kerk, communie en vormsel gedaan en de basisschool was katholiek en er werd gebid. Maar inmiddels hebben zowel mijn ouders als broertje en ik niks meer met geloof. Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde en ik geloof in reïncarnatie. Ik geloof in het goede proberen te doen. Maar ik geloof niet in religie. Als je naar de geschiedenis kijkt dan zie je zoveel zaken die gebeurt zijn uit naam van een god die in mijn ogen totaal niet stroken met waar het geloof voor zou moeten staan. Oorlog, moord, bekering, geld innen om naar de hemel te mogen, misbruik en geloof misbruiken voor eigen gewin.

Mijn vriend komt uit een gelovig gezin en dat heeft hem niet perse postief gevormd. Hij is de enige die het geloof afgezworen heeft. Mijn schoonfamilie leeft in hun eigen bubbel en bijna alles speelt zich af binnen de kerkgemeenschap. Ik vind dat zelf erg beperkt, omdat je enkel met gelijkgestemden omgaat. Hoe kun je dan een objectieve kijk ontwikkelen? Wat de pastor predikt zal wel waar zijn en daar leven ze naar. Als mijn vriend ook zo zou zijn dan zou ik nooit een relatie met hem kunnen en willen hebben. Ik vind het belangrijk dat iemand autonoom is en zelf nadenkt en onderzoekt en niet klakkeloos doet wat een pastor zegt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:30

shilady schreef:
Ik heb geen man(iets met zelf graag stofzuiger kopen :') )
Ik kan wel zeggen dat bv iemand waar ik het goed mee kan vinden in de kerk helaas
iets teveel gebrainwashed is waarbij zijn mening over geaardheid is veranderd en dit vind ik zelf heel raar want ooit was hij okay met "dat soort" mensen en dat was zijn eigen onbeinvloede hart... Ik pak hem dan ook echt even aan soms }>

Het verschilt allemaal kwa kerk Eileen
Ik weet ook dat veel mensen stiekem denken ach voor gay mensen is er toch ook wel een weg naar het paradijs?
Als homosexualiteit daadwerkelijk als een zonde gezien zou worden door jesus en bv een man staat aan de poort en hij heeft enkelt die zonde begaan hij kon het niet laten om toch niet te praktiseren maar daarnaast is hij wel goed van hart geweest naar andere mensen en heeft de overige richtlijnen/regels des levens toch (bewust of onbewust aangehouden) dan lijkt in mijn ogen de kans nog steeds erg groot dat hij gewoon door mag :j

Oh sorry, ik dacht dat je ergens zei dat je getrouwd was maar dat zal dan wel iemand anders zij geweest :D vind het wel oprecht interessant dat je zelf heel open minded bent (althans zo kom je wel over) maar er dan wel voor kiest om naar een minder open minded kerk te gaan!

Ohja ik weet heel goed dat het per kerk sterk verschilt. Mijn schoonvader is dus dominee en die hele familie is heel christelijk. Ik ben gelukkig meer dan welkom in de familie (wie weet wat er achter mijn rug om wordt gepraat maargoed _O- ). Ze moesten er even aan wennen maar dat snap ik wel.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:40

Ik ben dit topic al een hele tijd vanaf de zijlijn aan het volgen, maar wil nu toch ook even van me laten horen haha. Vorige week heb ik nog nagedacht een topic te openen over ervaringen met relaties tussen verschillende geloven/gelovigen en atheïsten. Zelf zit ik namelijk aan de andere kant van TS. Ik ben gelovig opgevoed, ga elke week met mn ouders mee naar de kerk, maar weet het allemaal niet zo goed. Het geloof en alles vind ik mooi, maar de kerk, en zeker onze kerk niet. Ik ben zegmaar nogal pro vrouwen in het ambt en homoseksualiteit en tja dat zijn ze in onze kerk beide niet :o Ik heb nu een jaar een relatie met mijn vriend (we zijn nu beiden 19). Hij is katholiek opgevoed, zelfs nog misdienaar geweest, maar gelooft in principe niet meer. Ik sta er nu een beetje tussenin, want in principe wil ik wel op zoek naar een kerk waar ik me thuisvoel en die dezelfde gedachtes heb als ik over de dingen die ik net aankaartte. En aan de andere kant wil ik misschien gewoon uit het geloof stappen. Mijn vriend zei vanaf het begin aan dat hij het gewoon accepteert dat ik gelovig ben. Maar toch blijft er zo iets knagen ofzo, van gaat dit werken op de lange termijn? Ik blijf nog even meelezen :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:08

Ten eerste wauw tieneke wat een verhaal!!!
Over invloed vd kerk gesproken!
En inderdaad ook wel een beetje uit het oog uit het hart... heel naar hoor.

Whitinyuuri
Als je je zo voelt moet je die stap gewoon lekker nemen !
Er is niks mis mee. Het is tussen jou en god toch :j

Daarin heb je gelijk Eileen wat andere tussen de lakens doen (tenzij met kids) maken veel zich ook niet bijster druk om.
Het heeft voor mij geen waarde als we het over de daden van andere hebben want we komen dus voor zelf verbetering en een band met god ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:17

Ik heb dezelfde ervaringen als Tineke met de evangelistische kerk helaas. Ook een heel sterk geloof in de duivel. Oma bv heeft reuma in de vingers (bewezen!) Dat geloven zij niet. Dat is de duivel die in haar handen zit voor de zonden die zij heeft begaan. Ik krijg er altijd een heel benauwd gevoel van. Terwijl ik een tante en nonkel heb die bij diezelfde kerk gaan en die zijn echt open minded en veel minder extreem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:19

Citaat:
Hij zei: U can do your your life, but idk what God wants from me. So I can't answer that. Hij zei ook dat hij God in zijn leven wil en mij. Wat hem betreft gaat het dus prima samen. Maar ik moet dan wel rekening houden met zijn veranderingen, hij vertelt me dit nu niet voor niets. Hij gaat God achterna en hij hoopt dat ik daar respect voor heb. Hij is overigens heel geduldig met me geweest. (....)

Ik heb inderdaad helemaal geen problemen met het geloof an sich. Hij heeft denk ik het eerste uur dat we elkaar spraken al verteld dat hij gelovig was. Ik vond het prima, ik kende het geloof alleen niet verder. En nu ineens verandert hij lijkt het. Ik vind het prima als hij gelooft, maar ik wil niet wat we hebben en waar ik gek op ben geworden verandert doordat een kerk hem dingen op legt. En ik wil niet op de tweede plek staan terwijl iemand waar geen wetenschappelijk bewijs voor is op de eerste plaats staat.

Ik kom zelf trouwens uit de biblebelt, dus ik ben echt wel bekend met zware geloven. Ik heb daar ook zoveel schijnheiligheid gezien, dat wil ik niet in mijn leven. Mijn basisschool was Katholiek, middelbare school Christelijk. Ik voelde me tussen de Katholieken gewoon veel meer op m'n plek.

Een van de problemen met het christendom is, dat de roestige, ouderwetse kerken 'die ouderwets zijn omdat dat veilig is' ofzo het meeste aandacht krijgen.
Ik moge zelf een steile calviniste zijn, ik herken mijn religie nauwelijks terug in dit topic.
"Hij stamde af van Adam en Eva, ik van de apen", hallo, we leven in 2019. Ooit eens iemand op een idee gekomen dat al die verschillende scheppingsverhalen (lees gewoon eens genesis 1 en 2) geen wetenschappelijke waarheid vertellen. ..?

En ik vraag mij af, wat ter wereld zou 'God achterna gaan' anders kunnen betekenen dan liefde toelaten in je leven...?
(Rondom sex zijn regels, maar dat is logisch. Tot 1970 bestond de pil niet. En uiteraard zijn er regels tegen verkrachting. Dat dat is omgeturnd in regels tegen homo's is om te huilen. Men lezen het verhaal van Sodom en Gomorra: nota bene gasten, vreemdelingen worden bedreigd met verkrachting - "dat doe je niet!")

"Dat God op nummer 1 staat" is (hopelijk O:) ) ook voor mij waar, maar in de praktijk gaat dat niet ten koste van Klaas, alsof die dan op nummer 2 zou staan....
(Maar ik zie God dan ook niet als zo'n oude kerel op een wolk. Geen kerel, niet oud en niet ergens daarboven....)
ets van.)

:o en op het gevaar af van al te streng oordelen: bij mensen die zo letterlijk, contextloos vasthouden aan "de letter van de wet" vraag ik mij af hoeveel liefde en inspiratie deze mensen van Boven krijgen.
(Het volledige citaat luidt: "De letter van de wet doodt, de geest van de wet doet leven." Een uitspraak van Jezus. Hij kon erg verstandige dingen zeggen...)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:31

WithinYuuri schreef:
Ik sta er nu een beetje tussenin, want in principe wil ik wel op zoek naar een kerk waar ik me thuisvoel en die dezelfde gedachtes heb als ik over de dingen die ik net aankaartte. En aan de andere kant wil ik misschien gewoon uit het geloof stappen.

Je wilt vermoed ik eerder 'uit de kerk' stappen. Geloof is iets anders hè. Je hebt geen kerk nodig om te geloven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:34

shilady schreef:
Waarom zou ik niet bij de kerk willen ? Heb er persoonlijk een prachtige tijd en leuke vriendschappen.

Het klinkt niet als een leuke frisse gemeente. Zoek dan een gemeente die bij je past? Door je aan te sluiten bij zo'n onvriendelijke club houd je die haat in stand ook.

Ik dacht ook dat je getrouwd was trouwens, je hebt toen nog een topic geopend toch?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:35

Ja maar janneke als er duidelijk botten etc zijn gevonden dan is dat toch gewoon ook keihard bewijs???