Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:26

magda_90 schreef:
Hoe vaak hergebruik jij de noten met 60 graden was?

Ik heb er zoveel in het zakje zitten als de verpakking suggereert (ik weet even niet hoeveel dat er zijn). Elke was doe ik daar een hele of halve nieuwe bij. Als ze op zijn, dan beginnen ze uit elkaar te vallen. Zo eentje vis je er dan dus weer uit. Ik meen dat er op de verpakking staat dat je er een paar koudere wasjes mee kunt draaien en slechts een keer een hete was. Maar zelfs als ik er niet elke keer een nieuwe bij doe en gewoon was tot ze uit elkaar vallen, duurt dat wel langer dan een was.

magda_90

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:28

Dan heb ik ze net voor niks weggegooid. Voor de volgende keer, bedankt.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:32

Het kan wel verschillen met de kwaliteit van het water en hoe vuil je was is. Ga ik thans vanuit. Gewoon proberen hoe lang ze meegaan bij jou :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:01

Zo eindelijk jullie topic gelezen.

Wasnoten werken hier totaal niet. Zelfs vloeibaar middel van wasnoten maakt mijn was niet schoon. Simpele hondenkwijl vlekken bijv. blijven mooi zitten :( Klok poeder doet ook niks. Ik ben nog steeds op zoek naar een vervanger van Ariel wat hier wel ontzettend goed werkt.

Ik ben nog op zoek naar een fijne conditioner voor mijn haren. Heb nu een blok van Lush maar daar ben ik niet helemaal tevreden over. Iemand een tip voor een goede conditioner die wilde krullen kan temmen?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:14

Ik heb verder geen ervaring met ander duurzaam(?) wasmiddel, maar bij Waschbär hebben ze nog een aantal alternatieven, voor als niemand tips heeft.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:14

Selka schreef:
Zo eindelijk jullie topic gelezen.

Wasnoten werken hier totaal niet. Zelfs vloeibaar middel van wasnoten maakt mijn was niet schoon. Simpele hondenkwijl vlekken bijv. blijven mooi zitten :( Klok poeder doet ook niks. Ik ben nog steeds op zoek naar een vervanger van Ariel wat hier wel ontzettend goed werkt.

Ik ben nog op zoek naar een fijne conditioner voor mijn haren. Heb nu een blok van Lush maar daar ben ik niet helemaal tevreden over. Iemand een tip voor een goede conditioner die wilde krullen kan temmen?

Misschien kan je de vlekken voorbewerken met ossegal?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:23

_Christina, bedankt voor de link!

lifeofmarit, Zou kunnen maar daar ben ik te lui voor als ik heel eerlijk ben. Wij hebben een boerderij vol met beesten en kleding zonder vlekken is eerder uitzondering dan regel. Als ik alles moet gaan voorbewerken kost dat veel tijd. Ik was namelijk best veel helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:38

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:39

Selka
Ik gebruik vloeibaar en poeder wasmiddel van sonett
Dat werkt hier prima
Voor de witte schep zuurstof bleekpoeder Er bij en sowieso een schepje water ontharder

Ecover ook gebruikt in het verleden
Werkte ook prima , maar ik kon Er op den duur niet meer tegen (reageer nogal snel overgevoelig )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:17

Selka, en voor conditioner hebben ze ook haarblokken. Tenminste ... dat zag ik op de site van zepig.nl

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:58

Ik ga nu het klok waspoeder gebruiken, ben benieuwd.

En vrijdag wordt er bij ons in de buurt een Dille & Kamille geopend, met toppunten voor wasmiddel en wasverzachter. Dat ga ik ook maar eens uitproberen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:44

Wat een leuk topic :D

Ook ik ben steeds bewuster bezig en sta altijd open om nog meer te leren. Nu ik het op een rij zet heb ik al veel stappen gezet :D Maar altijd goed om me verder te blijven verdiepen:
- Ik heb een sandwich roll om mijn boterhammen in mee te nemen
- Glazen flessen voor water
- Bamboe schalen in de keuken
- Duurzame shampoo
- Happy roll toiletpapier
- Menstruatiecup
- Stoffen zakjes om groente en fruit mee te nemen
- We scheiden al ons afval
- Eten af en toe vegetarisch (Vriendje is nog niet zo enthousiast)
- Soja melkproducten
- Nee nee sticker
- Plastic tassen gebruiken we tot er een gat in zit en dan gebruik ik hem vaak nog als "vuilniszak" voor plastic
- Bamboe tandenborstel
- We gooien nauwelijks eten weg
- Redden eten via too good to go
- Niet elke dag douchen als het niet nodig is
- Kleding en spullen die ik niet meer gebruik gaat naar de kringloop
- Water opvangen (bijv. als ik warm water nodig heb, het koude water opvangen om de plantjes water te geven)
- Minder via internet bestellen, meer naar de winkel fietsen
- Meer reizen met het OV (ook makkelijker vanuit de stad)
- Pot thee zetten ipv iedere keer een kopje
- Consuminderen; niet alles maar kopen, maar eerst afvragen of ik het echt nodig heb of dat ik het misschien voor een keer van iemand kan lenen
- Duurzame inkt voor de printer

Waar ik me sowieso nog verder in wil verdiepen: shampoobars, duurzaam wasmiddel, duurzaam schoonmaakmiddel, verantwoordelijke dienstverleners (bank, verzekeringen, energie etc), compostbak, bijenwasdoeken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:22

_Christina schreef:
magda_90 schreef:
Hoe vaak hergebruik jij de noten met 60 graden was?

Ik heb er zoveel in het zakje zitten als de verpakking suggereert (ik weet even niet hoeveel dat er zijn). Elke was doe ik daar een hele of halve nieuwe bij. Als ze op zijn, dan beginnen ze uit elkaar te vallen. Zo eentje vis je er dan dus weer uit. Ik meen dat er op de verpakking staat dat je er een paar koudere wasjes mee kunt draaien en slechts een keer een hete was. Maar zelfs als ik er niet elke keer een nieuwe bij doe en gewoon was tot ze uit elkaar vallen, duurt dat wel langer dan een was.

Oh bij mij staat erop dat ze 4 wasbeurten meegaan. maar goede tip met dat uit elkaar vallen... Hier ook erg tevreden over de was. Tot nu toe op 30 40 en eentje op 60 gedaan.

Vandaag komen als het goed is mijn eerste wasbare verbanden binnen. Heb van 2 merken de startes pakketten gekocht bij cute cotton. Ga dan met dochter eens kijken of zij ook wil proberen. Ik ben erg benieuwd.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:33

Bedankt voor de tips! Ga de Sonett zeker proberen. Zepig.nl kende ik ook niet. Eerst mijn Lush blok opmaken en dan eens kijken of die van hen beter werkt.

Hoe doen jullie dat met kamerplanten, tuinplanten, zaden etc. Ik heb 2 bonnen voor het tuincentrum maar ik vind het zo'n gek idee om "bewerkte" planten in mijn volledig gifvrije groene tuin te zetten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:55

Je kunt ook biologische zaden kopen voor planten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:06

Ja klopt en dat doe ik ook voor mijn moestuin maar een kamerplant bio ken ik nog niet?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:08

Spmmige tuincentra verkopen ook biologisch geteelde planten.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:47

Van hier ook nog een duurzame tip:

Probeer de Bokashi keukenemmer eens. Met deze emmer kun je je gft afval fermenteren ipv composteren. Bij fermentatie komt lang zoveel warmte niet vrij als bij composteren, dus minder co2 + het gefermenteerde product is super voedzaam voor je (moes)tuin!
https://www.emnatuurlijkactief.nl/bokashi-keukenemmer/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:50

Kijk anders nog even naar die link, die ik hierboven heb geplaatst. Is echt goed nieuws hoor! (als die proef slaagt)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:54

Selka schreef:
Ja klopt en dat doe ik ook voor mijn moestuin maar een kamerplant bio ken ik nog niet?

Een goede optie is om stekken en zaden van anderen te vragen of planten te scheuren. Er is op bokt een topic kamerplanten-asiel.
[HTT] Kamerplanten asiel
Ook op andere plekken op het internet zijn zulke initiatieven te vinden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:01

Ik ben toch minder enthousiast over wasnoten aan het worden helaas. In mijn lichtblauwe trui zaten wat vlekjes van de kat, helemaal niet ernstig oid maar toch zijn ze er niet uitgewassen op 40 graden.
Nu dus ook mijn sokken niet schoon...

Wat doen jullie wat ik niet doe? Nu draait de wasmachine met een kort programma en normaal wasmiddel.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:28

Lang programma nemen? Bij zowel onze vaatwasser als wasmachine is het ecoprogramma een lang programma op lagere temperatuur. Ik vind dat de vaat beter schoon wordt dan op een veel korter net wat heter programma.
De was doe ik meestal wel op normaal programma en dan de trommel helemaal vol. Ik zou wel vaker ecowassen willen draaien maar dat programma duurt 4,5 uur of zo...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:31

Dat dus. Een eco programma duurt 3,5 uur hier. Icm de droger die niet tegelijkertijd aan kan (huurhuis met maar 2 groepen) kan ik dan nooit binnen één dag mijn was wegwerken.
Ik zal morgen echter wel kijken hoe de wasnoten het doen met een ecoprogramma.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:58

Ik was (:') ) ook niet weg van wasnoten, had ook vaak dat de was net niet helemaal schoon werd. Schijnt ook uit te maken hoe hard je water is. Nu was ik met Klok en dat gaat prima. Echt vieze vlekken smeer ik van tevoren in met old fashion Sunlight zeep.

Overigens heb ik geen droger en is wassen dus sowieso plannen omdat ik max 2 wassen tegelijk kan laten drogen binnen of buiten (voorkeur natuurlijk voor buiten, lekker wapperen). We hebben bovendien zonnepanelen, dus ik was het liefst overdag, kost het alleen water. Dat komt dus neer op 1 was per dag, die draait als we weg zijn. Voordeel is wel dat het niet uitmaakt hoe lang het programma duurt, kies dus altijd het ecoprogramma van 4,5 uur.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:20

Dat scheelt dan inderdaad. We hebben bewust een droger genomen zodat we niet in de woonkamer zouden struikelen over de was. :o