Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:05

Zou hier een apart topic over gemaakt kunnen worden? Dit is namelijk off-topic

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:30

Magrathea schreef:
Maar opklimmen is makkelijker (in mijn ervaring dan) en prettiger voor jezelf dan aanmodderen op een te hoog niveau

Dat is helemaal niet makkelijker. Dat is een hoop gedoe en beperkt zijn in een hoop opties omdat je vakkenpakket niet klopt.

Qua nivo...ja dat was wel makkelijk :+

Uiteraard is het niet te voorkomen dat er soms kinderen zijn die een niet passend advies krijgen.

Maar het is niet zo dat het vroeger niet vaak gebeurde. Het gebeurde heel veel. Mijn man kreeg LTS advies omdat zijn vriendjes naar de LTS gingen. Zijn vader heeft echt moeten banketstaaf als Brugman om hem op het VWO te krijgen. Daar hoorde hij ook. Kwam ook uit de CITO.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:06

Magrathea schreef:
Maar opklimmen is makkelijker (in mijn ervaring dan) en prettiger voor jezelf dan aanmodderen op een te hoog niveau

Maar dat is dus niet zo. Opklimmen is zo makkelijk niet. Wel als je dit ziet als na de Havo door naar VWO 5. Maar niet tussentijds doorstromen. De eisen zijn enorm hoog om tussentijds door te stromen.
Als je Havo Vwo advies hebt kan je nu beter Vwo doen en dan kijken of het lukt. Want terug naar de Havo kan je zo. Maar van Havo naar Vwo moet je gemiddelde cijfer zo hoog zijn dat het bijna geen doen is.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:40

Ik ben het er mee eens dat het advies in veel gevallen in respectvolle overeenstemming tussen ouders en leraar zou moeten gaan. Beide kennen het kind op een andere manier.
Ik was zo'n kind wat in de klas totaal onzichtbaar was. Zowel qua cijfers als persoon zeg maar. Mijn eerste advies was mavo/havo.
Mijn ouders zijn met de leraar gaan praten en toen later de CITO ook een bizar veel hoger niveau liet zien (cito was eind jaren 90 nog niet zo leidend als nu normaal gesproken) is mijn advies opgeschoven naar VWO, onder het mom van probeer het maar dan. Begonnen op atheneum/gymnasium en met twee vingers in mijn neus het Atheneum afgerond en (tot ik helaas chronische gezondheidsproblemen kreeg) met gemak universiteit gaan doen.
Leraren hebben dus ook niet altijd een goed beeld van al hun leerlingen en er zou wat mij betreft altijd gezonde dialoog mogelijk moeten zijn.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:12

Suzanne F. schreef:
Magrathea schreef:

Maar dat is dus niet zo. Opklimmen is zo makkelijk niet. Wel als je dit ziet als na de Havo door naar VWO 5. Maar niet tussentijds doorstromen. De eisen zijn enorm hoog om tussentijds door te stromen.
Als je Havo Vwo advies hebt kan je nu beter Vwo doen en dan kijken of het lukt. Want terug naar de Havo kan je zo. Maar van Havo naar Vwo moet je gemiddelde cijfer zo hoog zijn dat het bijna geen doen is.

Hoewel ik mijn mond wilde houden ivm offtopic gaan, wil ik toch nog eventjes wat zeggen :o

Ik lees dit nu meerdere keren, maar heb zelf echt een heel andere ervaring. Ik had havo/vwo advies en ben havo gaan doen. Na het 1e jaar hebben ze me gesmeekt om vwo te gaan doen, ik wilde eigenlijk niet maar ze waren zo volhardend dat ik daar toch mee ingestemd heb uiteindelijk. En ik was echt de enige niet. Geloof dat een stuk of 5 a 6 leerlingen van mijn klas toen naar het vwo zijn doorgestroomd.

Ook zijn vanuit andere scholen toen leerlingen (veel!) Gekomdn die van het vmbo kwamen en havo zijn gaan doen.

In ieder geval in mijn omgeving is het dus echt niet moeilijk om door te stromen. Het was juist moeilijker (maar nog niet héél erg) om na het havo examen vwo te gaan doen. Maar ook daar zijn oplossingen voor. Een aantal volwassenenonderwijsinstellingen (goed woord voor scrabble :+ ) kijken niet zozeer naar cijfers na het behalen van een diploma. Het is dan ook mogelijk om daar verder te gaan.

pmarena

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:24

Wellicht zit het verschil er in dat je het hier over een eerste leerjaar hebt? Dat was in mijn schooltijd begin jaren '90 al zo dat je toen in het eerste jaar bvb. HAVO/VWO ging doen, dat eerste jaar dat ging nog aardig gelijk op en daarna werd het uitgesplitst volgens mij :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:37

Suzanne F. schreef:
Magrathea schreef:

Is dat later veranderd dan?
Ik ben begin 2000 opgeklommen van mavo naar vwo. Was niet heel ingewikkeld. Na 5vwo wel weer teruggegaan naar 5havo en daar examen gedaan. Vwo bleek toch wat te hoog gegrepen :+
Maar weet niet hoe dat dan nu is, zou wat mij betreft wel makkelijker mogen dan.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:00

pmarena schreef:
Wellicht zit het verschil er in dat je het hier over een eerste leerjaar hebt? Dat was in mijn schooltijd begin jaren '90 al zo dat je toen in het eerste jaar bvb. HAVO/VWO ging doen, dat eerste jaar dat ging nog aardig gelijk op en daarna werd het uitgesplitst volgens mij :)

Maar dat maakt voor dit verhaal dan toch niet uit? Schooladvies van de basisschooljuf dus opvolgen en dan na het 1e leerjaar alsnog opklimmen. Dan kan je mooi het 1e jaar kijken hoe en of het je gaat lukken een niveautje hoger te doen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:08

Ik vind de discussie hoogst interessant (mede omdat ik zelf een kind heb waarvan nog niet helemaal duidelijk is welk niveau passend is) maar het is wel heel erg offtopic. Misschien een nieuw topic aanmaken met een link in dit topic?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:20

Ik denk dat er bij veel kinderen dan nooit uitkomt wat er in zit.
Als ik voor mezelf spreek, was ik als kind op school dus graag totaal onopvallend en onzichtbaar. Ik deed altijd genoeg zodat ik altijd een 7,5 haalde zeg maar. Daarom heeft de leraar ook niet herkend dat ik meer aan kon. Maar op het gymnasium haalde ik nog steeds een 7,5.
Voor dergelijke kinderen zou het ontzettend zonde zijn als de mentaliteit van de leraar is: begin maar laag zodat je het in elk geval aan kan en anders klim je maar op. Weggegooid talent.
Voor een ander type kind kan het vast juist wel werken om het zo aan te pakken.
Daarom is het imo juist zo belangrijk dat het in samenspraak met de ouders gebeurd zodat er een zo compleet mogelijk beeld van de leerling, zijn kunnen, maar ook zijn karakter, ontstaat.

Apart topic voor dit onderwerp lijkt me wel op zijn plaats ja.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:28

De luizenmoeder komt zondag weer op tv.Heerlijk om naar te kijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:28

Ja, ik zat ook al met smart daarop te wachten :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:33

Volgens mij is er ook een apart luizenmoeder topic.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:25

Ik merk dat er veel gezellig, en nog meer heel nuttig gepraat wordt, maar dat sommige mensen het liever bij het oorspronkelijke topic houden, en, zoals een aantal keer gevraagd door Bokkers hier, een apart topic te maken voor de discussie over het instroom niveau middelbare school.

Is hier animo voor, dan willen jullie 'friendly neighbourhood modjes' daar natuurlijk graag bij helpen.

Voor de liefhebbers van de Luizenmoeder; [ENT-HK] “De luizenmoeder” ligt wel even stil al, maar volgens mij staat seizoen 2 in de startblokken. Wat mij betreft mogen jullie dat nieuw leven in blazen, mochten jullie daar zin in hebben :j