Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:38

Als je kunt kiezen tussen een pizza, of patat, spruitjes en worst weet je het toch wel? Als je dan zegt dat je voor een prijs van pizza niet gezond kunt koken dan wil je er geen moeite voor doen. Het lukt, daar gaat het om. Ja, je moet de promo's uitspitten, maar als je dat er niet voor over hebt als je in minima leeftijd, tja... Dan kies je er wel zelf voor om ongezond te leven.

Janneke: Al van inwekken gehoord? Bokalen zijn wel regelmatig gratis te vinden. Heb je al geen diepvries voor nodig. Hiervoor moet je echt niet naar de andere kant van de stad. Het is echt een kwestie van willen in mijn ogen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:39

_San87_ schreef:
DeMolenhoek schreef:
Spruiten in promo. €1 per kilo. 5 x 200 gram = 0.20 per portie spruiten. Kookaardappelen staan nu aan €0.90 per kilo. Neem ook 200 gram. Dat is €0.18 per portie aardappelen. Dan zit je aan €0.38 cent. Worst staat aan €0.75 per worst. Dat is €1.13.

Vorige week was het de prei en kippensnitzels, elke week vind je wel goedkope groenten en vlees. Je vriest in wat je niet direct gebruikt. Na enkele weken kun je echt elke dag mooi rouleren en heb je altijd wat anders. Nee, het gaat geen biefstuk zijn, maar je hebt groenten en vlees. Je kunt zelfs jou portie nog wat vergroten eer je aan €1.30 zit.

Ja goed, verdelen in porties en dan kom je aan 1.30. Netjes.

Echter vind ik dit, in combi met wat Janneke zegt, niet klinken als perfect vers en gezond koken. Maar als alle zeilen bij zetten om een zo gezond en gevarieerd mogelijk maal op tafel te zetten. Dat het kan is duidelijk, maar het klinkt niet als even boodschapjes doen en klaar.

Het is misschien zinvol om vers en gezond niet te verwarren met hip, vetarm, koohydraatvrij en trendy. Met gekookte aardappels, spruiten en worst is heel weinig mis. Volgende week kan het misschien een snitzeltje zijn of een slavink. Worst en slavink klinkt misschien vet, maar als je weinig geld hebt voor eten dan moet je wel zorgen dat alles er in zit.

Anoniem

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:40

Kalkoenfilets minute zijn voor dezelfde prijs als de worst in de aanbieding trouwens ;)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:41

Janneke2 schreef:
Citaat:
Zoals mijn moeder altijd zei: 'klagers hebben geen echte nood'.

...dat vind ik dan ook weer zo'n oordeel.

Om hulp vragen is moeilijk, sommigen kunnen dit stijlvol, sommigen zeuren en anderen houden de kiezen op elkaar.

Het is ook maar een gezegde. Maar ik snap het wel.
Het gezin waar ik het over heb schaamt zich gewoon te erg om hulp te vragen. En dan indirect te moeten erkennen dat ze het financieel zwaar hebben (voelt als falen voor hun) en zijn bang om alleen nog maar gezien te worden als het gezin dat het financieel zwaar heeft. En ze willen het graag zelf oplossen en zijn daar ook hard mee bezig. Zullen vast mensen zijn die zeggen; dan is het nog niet erg genoeg. Of als het erg genoeg is vragen ze wel om hulp. Maar dat is ook een oordeel en ik denk echt niet dat dit opgaat voor dit gezin. Ze vinden het al heel moeilijk om toe te geven aan ons. Maar het toegeven aan de gehele buitenwereld (en eventueel open en bloot op fb) gaat hun echt te ver. En ik snap dat wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:41

snuffie123 schreef:
Ik vraag me oprecht af hoe je hierbij komt? Dit is namelijk niet hoe de hulpverlening in zijn werk gaat.

Hulpverlening streeft naar zelfredzaamheid en dat creëer je niet door met een wijzend vingertje te zeggen wat ze wel en niet mogen.

Ik moet zeggen dat ik het heel denigrerend vindt hoe je hier over hulpverlening praat. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind dit dan weer jammer.

Dit is niet zoals de hulpverlening hoort te werken, maar helaas wel zoals veel hulpverlening werkt.

Streven naar zelfredzaamheid, doelgerichte en motiverende gesprekstechnieken inzetten, maatwerk, kijken naar wat werkt voor de klant, individuele benadering, zonder belerend toontje. Dat is een nobel streven.

Helaas zijn er (zoals later ook al gezegd) heel veel hulpverleners 'oude stempel' (om ze zo dan maar eens te noemen) of budgetmaatjes of vrijwilligers die wel het belerende toontje en wijzende vingertje hebben.

Zoals ook al in dit topic genoemd: hulpverlening rondom schulden is (gelukkig) vaak gericht op oplossingen zonder het aanpraten van het schuldgevoel (want dat is er al genoeg).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:42

Inwekken moet je ook maar kunnen en tijd voor hebben... Dan kun je beter potjes groente kopen denk ik, die zijn vaak in de aanbieding.

Maar goed, het punt was dat het mogelijk is en dat klopt.

Pipodipo schreef:
_San87_ schreef:

Echter vind ik dit, in combi met wat Janneke zegt, niet klinken als perfect vers en gezond koken. Maar als alle zeilen bij zetten om een zo gezond en gevarieerd mogelijk maal op tafel te zetten. Dat het kan is duidelijk, maar het klinkt niet als even boodschapjes doen en klaar.

Het is misschien zinvol om vers en gezond niet te verwarren met hip, vetarm, koohydraatvrij en trendy. Met gekookte aardappels, spruiten en worst is heel weinig mis. Volgende week kan het misschien een snitzeltje zijn of een slavink. Worst en slavink klinkt misschien vet, maar als je weinig geld hebt voor eten dan moet je wel zorgen dat alles er in zit.

Dat verwar ik niet ;).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:44

_San87_ schreef:
DeMolenhoek schreef:
Spruiten in promo. €1 per kilo. 5 x 200 gram = 0.20 per portie spruiten. Kookaardappelen staan nu aan €0.90 per kilo. Neem ook 200 gram. Dat is €0.18 per portie aardappelen. Dan zit je aan €0.38 cent. Worst staat aan €0.75 per worst. Dat is €1.13.

Vorige week was het de prei en kippensnitzels, elke week vind je wel goedkope groenten en vlees. Je vriest in wat je niet direct gebruikt. Na enkele weken kun je echt elke dag mooi rouleren en heb je altijd wat anders. Nee, het gaat geen biefstuk zijn, maar je hebt groenten en vlees. Je kunt zelfs jou portie nog wat vergroten eer je aan €1.30 zit.

Ik vind het ook niet echt klinken als Nederlandse prijzen. Misschien kom ik op de verkeerde plekken maar ik heb nog nooit spruiten of piepers gezien voor een euro de kilo :=
En al helemaal geen worst voor 75ct. Maar die kan je ook weglaten natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:46

DeMolenhoek schreef:
Janneke: Al van inwekken gehoord? Bokalen zijn wel regelmatig gratis te vinden. Heb je al geen diepvries voor nodig. Hiervoor moet je echt niet naar de andere kant van de stad. Het is echt een kwestie van willen in mijn ogen.

O:) ...we stuiten hier op de definitie van vers.
Wecken (zo spel ik het) heeft 'szomers zin, ik ben niet zo van geweckte sperziebonen.

Blijft staan dat als je je fruit wil wecken, de aardbeien van half vijf des namiddags het koken niet altijd overleven.

En hoezo "hoef je niet altijd naar de andere kant van de stad"? Als je de aanbieding van supermarkt x wil hebben, zul je moeten fietsen.

En daar zit natuurlijk een kant van willen aan, maar in de verste verte niet alleen maar dat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:46

@Verootjoo, misschien op de markt?

Broccoli voor 90 cent per 500gr ken ik wel. Maar goed, daar maak je geen 5 porties van.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:49

Voorbeeld betekend ook de hele week spruiten, aardappels en worst eten, want per kilo heb ik dus voor 5 dagen spruiten. Ik weet niet, dat is niet mijn idee van gezond eten, zo ongevariëerd. En in kleinere hoeveelheden is het vaak niet te krijgen óf meteen weer een stuk duurder. Ik vind de berekening dan ook verre van realistisch.

Als ik dit topic zo lees, hebben de meeste minima vooral behoefte aan wat meer begrip en een open blik van de buitenwereld. Lang niet alle minima hebben schulden, roken, hebben tig huisdieren, doen niet genoeg moeite, maken verkeerde keuzes, hebben hulp(verlening) nodig. Soms heb je gewoon een laag inkomen en is dat het voor dat moment ook. Beetje jammer als je ook dan elke keer nog moet gaan verantwoorden waar je je geld wel en niet aan uitgeeft....

En gaan wecken? Niet alle minima zitten thuis de hele dag niks te doen hoor :roll:

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:51

verootjoo schreef:
snuffie123 schreef:

Ik vraag me oprecht af hoe je hierbij komt? Dit is namelijk niet hoe de hulpverlening in zijn werk gaat.

Hulpverlening streeft naar zelfredzaamheid en dat creeer je niet door met een wijzend vingertje te zeggen wat ze wel en niet mogen.

Ik moet zeggen dat ik het heel denigrerend vindt hoe je hier over hulpverlening praat. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind dit dan weer jammer.

Zelfredzaamheid is ook niet alles. Ja, als mensen het kunnen.
Maar ik werk in de ouderenzorg (revalidatie) en al iets te vaak meegemaakt dat mensen (puur toeval) bij ons komen en dan blijkt dat ze enorm veel schulden hebben, maar ook enorm dement zijn. En dat komt niet van de een op de andere dag.
En dat er dan gebeld wordt met de hulpverlening en zij alleen kunnen vertellen: tja, we konden echt niet helpen hoor, hij vulde steeds maar niet zijn formulieren in.
Tja, kijk even verder denk ik dan. Waarom vult iemand zijn formulieren niet in? Kan iemand dat nog wel? Heeft diegene überhaupt nog overzicht over zijn leven? Is er niet meer aan de hand?
Want enorm dement word je niet in een paar weken, dat is dan echt al jaren aan de gang en niemand van de hulpverlening merkt wat op omdat ze vinden dat de mensen zogenaamd zelfredzaam moeten zijn. Terwijl het ontbreken van die zelfredzaamheid juist de oorzaak is van alle schulden :
Dat vind ik schrijnend ja. Omdat er veel meer van zulke gevallen zijn dan je denkt.

Tuurlijk, en zo zijn er nog meer uitzonderingen. Daar moet naar gekeken worden en het is niet slim dat ze daar niet naar gekeken hebben. Dat hoort wel. Maar dat is dus de uitzondering en niet waar ik het over had.

Maargoed mijn opmerking sloeg eigenlijk ook alleen op de toon van het bericht. Er zullen heus fouten worden gemaakt, er zal heus een hulpverlener zijn die overkomt als betweter, maar hier werd even de hele hulpverlening (imo) te kakken gezet. En dat is niet netjes. Die hulpverlening is er juist om te helpen ze kunnen ook zeggen "zoek het lekker zelf uit". Je moest eens weten hoe die mensen elke dag hun stinkende best doen om anderen te helpen om dan vervolgens op internet dit soort reacties te lezen...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:53

Lalidan schreef:
Voorbeeld betekend ook de hele week spruiten, aardappels en worst eten, want per kilo heb ik dus voor 5 dagen spruiten. Ik weet niet, dat is niet mijn idee van gezond eten, zo ongevariëerd. En in kleinere hoeveelheden is het vaak niet te krijgen óf meteen weer een stuk duurder. Ik vind de berekening dan ook verre van realistisch.

Als ik dit topic zo lees, hebben de meeste minima vooral behoefte aan wat meer begrip en een open blik van de buitenwereld. Lang niet alle minima hebben schulden, roken, hebben tig huisdieren, doen niet genoeg moeite, maken verkeerde keuzes, hebben hulp(verlening) nodig. Soms heb je gewoon een laag inkomen en is dat het voor dat moment ook. Beetje jammer als je ook dan elke keer nog moet gaan verantwoorden waar je je geld wel en niet aan uitgeeft....

En gaan wecken? Niet alle minima zitten thuis de hele dag niks te doen hoor :roll:

Eens..
Wij hadden met 10+ mensen een budget van 2.30/2.40 p.p.. Dat moest dan minimaal 200gr groente zijn, en ook minimale hoeveelheden aardappels/pasta/rijst en vlees/vleesvervangers. Dan kan je wel fijn grootverpakkingen kopen, maar je moet alsnog flink veel in de aanbieding halen. Voor 1.30 voor 1 persoon lijkt me heel lastig, ik heb ooit 1.40 gehad. We hadden overigens wel altijd goed, genoeg en gezond en gevarieerd eten. Maar het is een stuk makkelijker met meer :).

En idd.. Begrip en mensen die luisteren en niet meteen roepen ja maar het ligt aan je huisdieren/roken/levensstijl/luiheid etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:53

Janneke2 schreef:
DeMolenhoek schreef:

O:) ...we stuiten hier op de definitie van vers.
Wecken (zo spel ik het) heeft 'szomers zin, ik ben niet zo van geweckte sperziebonen.

Blijft staan dat als je je fruit wil wecken, de aardbeien van half vijf des namiddags het koken niet altijd overleven.

En hoezo "hoef je niet altijd naar de andere kant van de stad"? Als je de aanbieding van supermarkt x wil hebben, zul je moeten fietsen.

En daar zit natuurlijk een kant van willen aan, maar in de verste verte niet alleen maar dat.

Ok, dan heb ik het misschien verkeerd verwoord, maar er was een bokker die beweerde dat je niets op tafel kon zetten dat degelijk was voor de prijs van €1.30, dus er daarom maar een pizza werd gekocht.

Dit is gewoon van bij de supermarkt voor ons. Even voor de lol bij lidl nederland gekeken. 750 gram spruiten voor €0.69.

Lalidan: Heb ik ook nergens gezegd dat ze een hele dag niets zitten te doen 8)7 . Ik werk ook gewoon en doe het ook. Spruiten fris zijn lang houdbaar, dus hop koelkast in.

Sommige reacties zijn echt een voorbeeld van het typische wel kunnen maar niet willen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:03

Janneke2 schreef:
Nou, ook al leef je zelf een leven in armoede, dan nog is het een tamelijk ongeundeerde uitspraak. Wist jouw moeder precies wat deze 'klagers zonder nood' te besteden hadden...?
Of was het een soort trots zijn op 'kijk mij eens in stilte lijden'...?

Ja dat laatste, zo'n takkewijf is het :)) (nee, mijn mama is de beste).

Ik zie hier weinig anders voorbij komen. Mensen weten goed voor een ander te beslissen wat wel ingeleverd kan worden.
En ja, mensen heremetieten graag. Kijk naar de mensen die reageren op zo'n FB oproep; wedstrijd dramatische verhalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:07

Haha en dan hebben we het nog niet gehad over de klaplopers die vooral vinden dat ze overal recht op hebben. Maar dat moet vooral door anderen voor hen geregeld worden (waar hulpverleners soms al te grif in trappen), waardoor ze uiteindelijk een besteedbaar inkomen hebben waar je "u" tegen zegt. Maar vinden zelf dat ze o zo arm zijn.
Want die zijn er natuurlijk ook gewoon en verpesten het voor de rest.
En zo zijn er meer stereotypes :D :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:11

Quellian schreef:
En ja, mensen heremetieten graag.

Sorry, kon het niet laten. Een volkomen offtopic: _/-\o_ :D

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:13

Quellian schreef:
Kijk naar de mensen die reageren op zo'n FB oproep; wedstrijd dramatische verhalen.

Echt mijn grootste ergenis bij weggeefacties.. Mensen komen echt met de zieligste verhalen aanzetten voor een hapjesschaal. >;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:15

DeMolenhoek schreef:
Ok, dan heb ik het misschien verkeerd verwoord, maar er was een bokker die beweerde dat je niets op tafel kon zetten dat degelijk was voor de prijs van €1.30, dus er daarom maar een pizza werd gekocht.

Dit is gewoon van bij de supermarkt voor ons. Even voor de lol bij lidl nederland gekeken. 750 gram spruiten voor €0.69.

Lalidan: Heb ik ook nergens gezegd dat ze een hele dag niets zitten te doen 8)7 . Ik werk ook gewoon en doe het ook. Spruiten fris zijn lang houdbaar, dus hop koelkast in.

Sommige reacties zijn echt een voorbeeld van het typische wel kunnen maar niet willen.

Jij blijft het op niet willen gooien, maar er is ook gewoon een gedeelte die het niet kan. Er zijn er die wel de hele dag thuis zitten, met een reden, maar het alsnog niet kunnen. Die niet alle supermarkten af kunnen rijden voor aanbiedingen (wat bijvoorbeeld ook geld aan benzine kost als je niet alles op loopafstand hebt) of spullen hebben om te kunnen wecken. Of die vriezer. Of gewoon niet kunnen koken. Dat kan je natuurlijk leren, misschien is dat juist ook iets waar die mensen hulp bij kunnen gebruiken. Ik heb iemand in de omgeving die geen minima is, maar echt niet kan koken. Hele leven is er voor hem gekookt en nu zou hij het zelf moeten doen, maar kan het echt niet. Die krijgt dus bakjes met eten van kennissen. Ik vind dat heel aardig, aan de andere kant heeft hij alle mogelijkheden om voor zichzelf te zorgen. Maar dat kan hij niet of vindt het het geld niet waard.

Trouwens, die spruiten heb ik inderdaad ook gedaan en dat ligt in de vriezer. :j Wel iets duurder en de lidl zit hier op een aantal km afstand, dus dat is voor mij jammer genoeg niet goedkoper. Toch heb ik ook die pizza in de vriezer liggen voor bepaalde dagen. Blijft niks te maken hebben met niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:17

Nogmaals: Ik reageer puur op de reactie van een bokker dat je voor €1.30 niet kunt koken. Dat kan dus wel :) Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:22

Als het gaat over 'niet-willers' en 'niet-kunners' dan kun je zeggen dat over het algemeen de 'niet-kunners' in de meerderheid zijn.

Heel lang is er bij de overheid, gemeentes en instanties (impliciet) vanuit gegaan dat mensen 'niet-willers' zijn en nu zie je langzaam maar zeker de kentering komen dat het gaat om 'niet-kunners'.
Voorheen starre overheidsorganen stellen hun beleid bij (zoals het CJIB). Bij Gemeentes wordt ook steeds meer gekeken of er sprake is van een 'niet-kunner' ipv een 'niet-willer'.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:29

Daantj__ schreef:
Het is ook maar een gezegde. Maar ik snap het wel.
Het gezin waar ik het over heb schaamt zich gewoon te erg om hulp te vragen. En dan indirect te moeten erkennen dat ze het financieel zwaar hebben (voelt als falen voor hun) en zijn bang om alleen nog maar gezien te worden als het gezin dat het financieel zwaar heeft. En ze willen het graag zelf oplossen en zijn daar ook hard mee bezig. Zullen vast mensen zijn die zeggen; dan is het nog niet erg genoeg. Of als het erg genoeg is vragen ze wel om hulp. Maar dat is ook een oordeel en ik denk echt niet dat dit opgaat voor dit gezin. Ze vinden het al heel moeilijk om toe te geven aan ons. Maar het toegeven aan de gehele buitenwereld (en eventueel open en bloot op fb) gaat hun echt te ver. En ik snap dat wel.

Ik heb je een PB gestuurd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:54

DeMolenhoek schreef:
Nogmaals: Ik reageer puur op de reactie van een bokker dat je voor €1.30 niet kunt koken. Dat kan dus wel :) Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

Ligt er volledig aan wat je maakt :j
Voor een pan pasta voor 4 personen hoef je niet veel kwijt te zijn als je van basismerk pasta + gezeefde tomaten gebruikt en er als groente een ui en winterpeen doorheen roert.
Een stamppot hoeft ook niet duur te zijn, mits je goed je slag kunt slaan in de reclame. Maar de aardappelen zijn tegenwoordig (of momenteel) niet bepaald budget, dan is een zak patat in verhouding goedkoper.

Een grote doos frikandellen (20st) bij AH kost 2,25, 3 karbonades of vleesvervangers zijn duurder. Een mens moet toch eten...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 15:11

superpony schreef:
TS, misschien kun je iemand laten uitmesten of helpen bij de paarden, zodat een kindje gratis kan rijden, poetsen etc? Of 2 of 3 zo af en toe eens??
Je kan dan altijd nog een extraatje geven voor een uitstapje, kleding, eten etc

Er komen al een aantal kindjes hier. Ze hoeven van mij niks te doen :)
Maar er is altijd tijd en liefde over voor meer kindjes die anders geen kans krijgen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:11

Quellian schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ligt er volledig aan wat je maakt :j
Voor een pan pasta voor 4 personen hoef je niet veel kwijt te zijn als je van basismerk pasta + gezeefde tomaten gebruikt en er als groente een ui en winterpeen doorheen roert.
Een stamppot hoeft ook niet duur te zijn, mits je goed je slag kunt slaan in de reclame. Maar de aardappelen zijn tegenwoordig (of momenteel) niet bepaald budget, dan is een zak patat in verhouding goedkoper.

Een grote doos frikandellen (20st) bij AH kost 2,25, 3 karbonades of vleesvervangers zijn duurder. Een mens moet toch eten...

Maar je kan ook een keer een eitje bij je eten doen ipv vleesvervanger of vlees. Ook kan je er voor kiezen om een keer vlees over te slaan paar keer per week of om je stukjes wat kleiner te maken, de porties zijn vaak redelijk royaal in de supermarkt. Met wat minder kom je ook nog gezond uit.

Of bonen/linzen in je maaltijd doen ook goedkope eiwitten. (Ik eet geen vlees dus kan even geen goedkope vleessoort bedenken haha)

En naast aardappels is rijst en pasta natuurlijk ook zeer voordelig en ook erg goed hludbaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:18

Hier op de markt heb je wel groente pakketten voor 5 a 6 euro.
Fruitpakketten zijn er ook...weet alleen daar even de gemiddelde prijs niet van.

In een plaats niet ver hiervandaan ook een groente pakket voor 5 euro. (hier kon ik bijna 2 weken van eten)

Bij de Turkse markt haal ik op dit moment Elstar appels voor 0,79 cent per KG (ah 1,95 perKG)
Peren vaak tussen 0,79 cent en een euro.
En ze hebben ook vaak 2 mango's voor een euro of andere goedkope aanbiedingen.

Je moet vooral deze plekjes weten.