Xyris schreef:Ik denk dat er veel meer type mengele rond hebben gelopen (en misschien nog steeds rondlopen) op deze wereld. Ik begrijp je gedachtengang wel Janine, want laten we eerlijk wezen: Enorm veel van onze technologie komt voort uit conflicten (zie maar Amerika vs Rusland etc met hun ruimtevaart) maar oorlogen zijn ware goudmijnen als het om technologie gaat en zo'n beetje een vrijbrief voor mensen met opmerkelijke interesses zoals mengele... Dat draagt veel bij aan kennis die duidelijk op dat moment ontbrak, dat is waardevol, maar of het ethisch is is een ander verhaal... Daarnaast denk ik ook niet dat je als mens zijnde in staat bent om 'normaal' te blijven als je je in een omgeving bevindt waar moorden en mishandeling als normaal wordt beschouwd.
Daarnaast wordt er ook sterk over gespeculeerd of hij al dan niet een psychopaat was. Deze mensen zijn sowieso nogal uhm, vrij van menselijke emoties, het raakt ze dus ook niet. Mensen zijn min of meer objecten, objecten voor experimenten in de naam van wetenschap in het geval van Mengele dan. (Mits hij dus psychopaat oid was). Psychopaten, narcisten etc komen het best tot hun recht in dit soort omgeving. Maar andersom denk ik ook dat de meest normale mens hiervan compleet kan doordraaien en de meest immorele dingen kan gaan doen.
Wat dat laatse betreft, misschien niet heel luguber, is het Stanford-gevangenisexperiment van Zimbardo. Gewoon een groep studenten die opgedeeld werd in gevangenen en bewakers wat toendertijd helemaal uit de hand is gelopen. Grappig wat zoiets met mensen kan doen
Maar niet luguber verder, gewoon een ‘leuke’ aanvulling.
Ik vind die foto van die brandende monnik er op de een of andere manier zo gefotoshopt uit zien, kan het me gewoon niet voorstellen of zo dat je er zo rustig bij kan zitten
Verder doen de meeste foto’s mij niet zoveel, maar als er echt darmen uitliggen of onthoofdingen, daar word ik wel een beetje onpasselijk van.
Laatst bijgewerkt door gerpiegorp op 15-01-19 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt