[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:48

Witchcraft schreef:
Vjestagirl schreef:

Omdat het fascinerend is om te zien wat de menselijke geest kan bedenken, denk ik. En het is altijd leerzaam: je kunt geschiedenis niet veranderen, je kunt er wel van leren.

oke, het voorbeeld wat ik aanhaal heeft met een vreselijke geschiedenis te maken. Maar een man die zichzelf door zijn hoofd heeft geschoten en nog leeft vinden mensen blijkbaar ook fascinerend. Waarom? Genieten van het leed van een ander, best bizar....

Ook dat is fascinerend omdat het best knap is hoe je jezelf door het hoofd kunt schieten en dat kunt overleven. Hoe dan?! Het is onbegrijpelijk, het is medisch gezien fascinerend en daarom interessant.

Avalanche

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:50

Dat hoef ik dan weer niet te zien. Bij dat soort dingen ben ik vooral heel gelukkig dat het merendeel van de mensen geen wapens in huis hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 23:50

Witchcraft schreef:
Ik vraag me oprecht af wat jullie nu drijft om dit soort dingen te bekijken en vooral: om te delen. Wat is er zo "kicken" aan een mens die als slaaf de voet en de hand van zijn dochter naast hem heeft liggen? Ik vind dit echt verschrikkelijk!

Invullen is wel makkelijk he?

Niemand hier vindt het 'kicken', niemand hier geniet van het leed van een ander...
We zijn gewoon oprecht gefascineerd hierdoor, we willen er graag van leren. Leggen onszelf ethische vraagstukken voor. We hebben weer een stuk kennis opgedaan...

ÉN we gaan gewoon niet voorbij aan het leed in de wereld. Dat wat anderen het liefst wegstoppen voor de wereld, voor zichzelf en hun kinderen... Dat willen we gewoon erkennen.

Ik wist tot een kwartier geleden niet dat er in Japan ook een Josef Mengele was, dat deze nog veel verschrikkelijkere dingen heeft gedaan dan Mengele in Auschwitz. En voor het gemak, voor onze tere zieltjes, gaan we daar het liefst aan voorbij. Maar op 4 mei denk ik ook even aan de slachtoffers van die rare vent in Japan. Want ook dat mogen we niet vergeten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 23:54

Ailill schreef:
Wat een foto al niet teweeg kan brengen, interessant topic!

Kennen jullie ook het verhaal van de monnik die zichzelf, vrijwillig en uit protest, in brand stak? Middels een lokale aankondiging liet Thích Quảng Đức weten wat hij van plan was, hierdoor was er pers aanwezig en zijn er naast foto's zelfs beelden van zijn daad. Het vreemde is dat hij vrijwel geen krimp heeft gegeven, in dezelfde houding bleef zitten en zijn hart vrijwel volledig intact is gebleven:

[ [url=m/mKD87a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die foto ken ik wel! Achterliggende verhaal niet.
Maar ik weet wel dat die monniken een immens goede zelfbeheersing kennen. Zo heb je ook die zelfmummificatie onder een bepaalde stroming boeddhistische monniken: https://en.wikipedia.org/wiki/Sokushinbutsu

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:55

Ik word heel 'iekie' van dit topic. Ik kan echt heel slecht hiertegen, vooral die folteringen. Dat verhaal van De Witt vind ik bv. helemaal niet eng, hij was al dood. Maar de dingen die mensen elkaar levend en onverdoofd aandoen, brrrr, daar word ik echt naar van.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:55

Ik vind het vooral luguber.

Dat de mensheid zo door en door slecht en rot kan zijn dat wij dit elkaar aan kunnen doen....

(en dan bedoel ik dus die gruwelijkheden mee...oa van WW2 etc etc).

Ik vond de killing fields in cambodja ook luguber. (vooral de boom waartegen ze babies doodknuppelden...)

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:56

Witchcraft schreef:
oke, het voorbeeld wat ik aanhaal heeft met een vreselijke geschiedenis te maken. Maar een man die zichzelf door zijn hoofd heeft geschoten en nog leeft vinden mensen blijkbaar ook fascinerend. Waarom? Genieten van het leed van een ander, best bizar....

genieten van het leed van een ander...? ik denk dat je hier volledig de plank misslaat. ik ben vooral gefascineerd door de mens zelf, het menselijk wezen, waartoe ze in staat zijn, het kunnen en de geest. maar genieten van leed..nee absoluut niet. :(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:57

@ Witchcraft: Voor mij is het dat ik met name de atoomaanval op Hiroshima en Nagasaki nu veel beter begrijp, ik heb nooit geweten dat het daar zo erg was. Het plaatst historische gebeurtenissen in een ander perspectief nu. En beter begrip van de geschiedenis zorgt imo dat je er ook beter van kunt leren.
De geschiedenis van Leopold II en Congo kende ik, maar soms is het wel erg goed om de geschiedenis weer te zien, en foto's maken het indrukwekkender.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:57

Uh, dit is bijna 'tam' vergeleken met de rest hier (dat gaat inderdaad meer naar rotten.com - heb ik ook niks mee), maar mij schoot meteen de Transi-tombe in Vianen (bij Utrecht) te binnen: een dubbeldeks grafmonument uit de 16e eeuw, waar op de bovenste laag marmeren beelden van een 'levend' echtpaar liggen en op de onderste laag marmeren beelden van de ontbindende doden.

Is bedoeld als memento mori/gedenk te sterven, het aardse is ook maar tijdelijk. Erg indrukwekkend en een van de mooiste transi's in Europa (!), je kan zo gratis binnen lopen om te kijken.

https://www.grotekerkvianen.nl/kunst-en ... fmonument/ maar even Googlen geeft een completer beeld.

Edit: hier betere foto's, van de restauratie http://beeldenrestauratie.nl/grafmonume ... in-vianen/
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 15-01-19 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:58

Gini schreef:
Ik word heel 'iekie' van dit topic. Ik kan echt heel slecht hiertegen, vooral die folteringen. Dat verhaal van De Witt vind ik bv. helemaal niet eng, hij was al dood. Maar de dingen die mensen elkaar levend en onverdoofd aandoen, brrrr, daar word ik echt naar van.

euh...correct me... maar ik geloof dat de gebroeders zelfs leefden toen de omstanders begonnen :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:01

Vumana89 schreef:
Ik mis de 3 mannen uit, ik dacht, Roemenie.
3 guys, one hammer. Niet opzoeken. Ze hebben de moord op een zwervee gefilmsld en zijn toen ook gepakt.
Die vermoorden mensen, voor de grap.

Deze heb ik gezien.. net als de onthoofding en verbranding van IS... vreselijk.. :n Beelden krijg ik nooit meer van mijn netvlies.

gerpiegorp

Xyris schreef:
Ik denk dat er veel meer type mengele rond hebben gelopen (en misschien nog steeds rondlopen) op deze wereld. Ik begrijp je gedachtengang wel Janine, want laten we eerlijk wezen: Enorm veel van onze technologie komt voort uit conflicten (zie maar Amerika vs Rusland etc met hun ruimtevaart) maar oorlogen zijn ware goudmijnen als het om technologie gaat en zo'n beetje een vrijbrief voor mensen met opmerkelijke interesses zoals mengele... Dat draagt veel bij aan kennis die duidelijk op dat moment ontbrak, dat is waardevol, maar of het ethisch is is een ander verhaal... Daarnaast denk ik ook niet dat je als mens zijnde in staat bent om 'normaal' te blijven als je je in een omgeving bevindt waar moorden en mishandeling als normaal wordt beschouwd.
Daarnaast wordt er ook sterk over gespeculeerd of hij al dan niet een psychopaat was. Deze mensen zijn sowieso nogal uhm, vrij van menselijke emoties, het raakt ze dus ook niet. Mensen zijn min of meer objecten, objecten voor experimenten in de naam van wetenschap in het geval van Mengele dan. (Mits hij dus psychopaat oid was). Psychopaten, narcisten etc komen het best tot hun recht in dit soort omgeving. Maar andersom denk ik ook dat de meest normale mens hiervan compleet kan doordraaien en de meest immorele dingen kan gaan doen.

Wat dat laatse betreft, misschien niet heel luguber, is het Stanford-gevangenisexperiment van Zimbardo. Gewoon een groep studenten die opgedeeld werd in gevangenen en bewakers wat toendertijd helemaal uit de hand is gelopen. Grappig wat zoiets met mensen kan doen :) Maar niet luguber verder, gewoon een ‘leuke’ aanvulling.

Ik vind die foto van die brandende monnik er op de een of andere manier zo gefotoshopt uit zien, kan het me gewoon niet voorstellen of zo dat je er zo rustig bij kan zitten := Verder doen de meeste foto’s mij niet zoveel, maar als er echt darmen uitliggen of onthoofdingen, daar word ik wel een beetje onpasselijk van.
Laatst bijgewerkt door gerpiegorp op 15-01-19 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xGoldenHero

Ik kijk veel documentaires op Netflix. Vooral over de tweede wereld oorlog. Ik vind het interessant omdat het onze geschiedenis is maar heb soms ook moeite met beelden uit die tijd. Vooral een beeld van een stapel overleden mensen op elkaar gegooid waar ze na de bevrijding nog nauwelijks overlevenden tussen vandaan haalden.

Ik heb geen moeite met het zien van foto’s van overleden personen, hoe erg ze ook toegetakeld kunnen zijn. Maar dat betekend niet dat ik het niet erg vind voor die persoon en voor de nabestaanden.

Omdat ik zelf niet zo denk als iemand die voor de lol of om te experimenteren mensen vermoord, fascineert het me wel hoe zo iemand denkt en handelt. Op netflix staat ook een docu over mannen met levenslange gevangenisstraffen of zelfs de doodstraf en dan zie je iemand zitten voor de camera die ook gewoon je buurman had kunnen zijn. En die verteld dan zijn kant van het verhaal en ik vind het gewoon zo onwerkelijk omdat die personen er meestal niet uitzien als een monster, wat ik vooral vroeger dacht.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:02

Filmpje wat ik nooit meer van mijn netvlies krijg is een donkere jongen die in een auto zit die per ongeluk word doodgeschoten door zijn vriendin. Die ga ik niet eens met opzoeken, dat is oprecht het naarste wat ik ooit heb gezien :n

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:05

Ik heb op de middelbare school mijn profielwerkstuk over shellshock gedaan :o Het is inderdaad redelijk vergelijkbaar met wat we nu kennen als PTSS.

Shellshock zelf vind ik niet per se luguber, de behandelingen die ze toen daarvoor hadden vallen voor mij eerder onder die noemer.

Interessant topic verder, ik lees graag mee!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:08

Gini schreef:

Ja, en toch..... ik heb in een relatie gezeten met een man die mij emotioneel mishandelde. Deze persoon kon ongelooflijk goed manipuleren en vooral zichzelf laten geloven dat dingen die moreel verkeerd en onaanvaardbaar waren, toch acceptabel waren. Goedpraten 3.0.
Daarbij had hij totaal geen empathie met anderen, en ik twijfel weleens of hij wel menselijke emoties had, en een geweten wat gewoon totaal ontbrak. Hij heeft dingen gedaan die ik hier niet zal beschrijven, maar er is een goede reden dat ik PTSS heb.

Stel je zo iemand voor in een positie van macht en invloed, en bedenk daarbij dat die persoon geen enkel probleem heeft met intimidatie, chantage en uiteindelijk geweld om zijn doel te bereiken.
Dat soort mensen zijn er. En de meesten van hen hebben geen enkele maatschappelijke invloed, en mishandelen 'slechts' hun partner en bezorgen hun kinderen levenslange trauma's. De meesten van hen kunnen niet meer kwaad aanrichten, omdat hun invloedssfeer niet groot genoeg is.

En sommigen kunnen dat wel. En die hebben meer invloed, meer geld, en dan gebeurt er een tragedie. Of eigenlijk een misdaad tegen de menselijkheid. Maar die misdaden die er achter gesloten deuren plaatsvinden, worden met name beperkt omdat die persoon bang is voor de politie, bang voor hun reputatie, bang voor...... noem maar op. De gruwel begint pas echt op het moment dat die mensen niet bang meer zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:08

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:16

Avalanche81 schreef:
@ Witchcraft: Voor mij is het dat ik met name de atoomaanval op Hiroshima en Nagasaki nu veel beter begrijp, ik heb nooit geweten dat het daar zo erg was. Het plaatst historische gebeurtenissen in een ander perspectief nu. En beter begrip van de geschiedenis zorgt imo dat je er ook beter van kunt leren.
De geschiedenis van Leopold II en Congo kende ik, maar soms is het wel erg goed om de geschiedenis weer te zien, en foto's maken het indrukwekkender.

Zeer zeker mee eens! We leren er heel veel van. Ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in geschiedenis en zal ook zeker mijn kop niet in het zand steken wat mensen allemaal is aangedaan. Zoals anderen hier dat blijkbaar uit mijn vraag denken te halen.

Janine1990: je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, het is maar net hoe je mijn vraag leest. Ben blij dat anderen wel netjes kunnen blijven in hun reacties ;) Dus op jou reactie ga ik verder niet in. Ik vul niks voor anderen in.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:18

Captain schreef:
Deze heb ik gezien.. net als de onthoofding en verbranding van IS... vreselijk.. :n Beelden krijg ik nooit meer van mijn netvlies.

Esmee_98 schreef:
Filmpje wat ik nooit meer van mijn netvlies krijg is een donkere jongen die in een auto zit die per ongeluk word doodgeschoten door zijn vriendin. Die ga ik niet eens met opzoeken, dat is oprecht het naarste wat ik ooit heb gezien :n

Een oprechte vraag:
Hadden jullie dat achteraf liever niet gezien?

Ik kijk dingen bewust soms niet omdat ik van binnen voel dat ik dat persoonlijk dan beter niet kan doen, vandaar mijn vraag. :)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:20

Ik keek trouwens gisteren naar American Pickers. Iemand had een hele inventaris van een rondtrekkend "circus" in zijn bezit. Het was geen circus wat wij kennen onder die naam, maar meer iemand die allemaal rariteiten verzamelde. Zo ook een lichaam van een, toentertijd, bekende vrouw, die was vermoord en door haar moordenaar in een heel zout meer was gegooid en door iemand later teruggevonden was, helemaal gemummificeerd. Die heeft haar in een kist gedaan met glas ervoor en twee deurtjes en trok daar steden mee rond. Als je haar wilde zien moest je een penny betalen en dan gingen de deurtjes even open.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:20

Coloured schreef:
Captain schreef:

Esmee_98 schreef:

Een oprechte vraag:
Hadden jullie dat achteraf liever niet gezien?

Ik kijk dingen bewust soms niet omdat ik van binnen voel dat ik dat persoonlijk dan beter niet kan doen, vandaar mijn vraag. :)

Dit had ik achteraf zeker liever niet gezien. Mijn vader liet het aan mij zien als een soort van waarschuwing. Ik vroeg nog, "wordt er iemand doodgeschoten? Want dan hoef ik het niet te zien". Hij liet het dus toch zien :+
Ongetwijfeld goed bedoeld van mijn vader, maar man. Ik vind dingen echt niet snel te veel, maar dit was next level :(

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:22

Esmee_98 schreef:
Dit had ik achteraf zeker liever niet gezien. Mijn vader liet het aan mij zien als een soort van waarschuwing. Ik vroeg nog, "wordt er iemand doodgeschoten? Want dan hoef ik het niet te zien". Hij liet het dus toch zien :+
Ongetwijfeld goed bedoeld van mijn vader, maar man. Ik vind dingen echt niet snel te veel, maar dit was next level :(

Oeps, dat is wel een hele nare ervaring voor je!
Zo hard hoefde het nu ook weer niet binnen te komen. Het horen van iets kan soms al heftig genoeg zijn. Is heel persoonlijk hoe dingen binnenkomen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:23

Coloured schreef:
Esmee_98 schreef:

Zo hard hoefde het nu ook weer niet binnen te komen. Het horen van iets kan soms al heftig genoeg zijn. Is heel persoonlijk hoe dingen binnenkomen.

Klopt, en het is ook goed om je er bewust van te zijn denk ik, dat dingen op de een veel meer impact hebben dan op de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:24

Vroeger had je dergelijke narigheid op film, faces of death.
Perongeluk als puber toen weleens wat van gezien waar ik echt naar van werd.
Ik vind bepaalde dingen interessant, zoals lichamelijke verschijnselen en geschiedenis maar ik hoef echt geen moord te zien of nog erger.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:24

Coloured schreef:
Esmee_98 schreef:

Het was vorig jaar dus het is gelukkig niet zo dat ik als kind getraumatiseerd ben gelukkig _O- puur even voor de duidelijkheid
Maar dit was echt heel naar. Zijn gezicht was gewoon vol in beeld, alle geluiden en gezichten die hij maakte terwijl hij leeg bloedde zag je duidelijk. Dat dat op Facebook mag komen...