Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:snuffie123 schreef:
En hoe vind je dat dan bij gescheiden ouders? Als ik beide ouders €300,- moet betalen, dan ben ik €600,- kwijt.
Ik kan je vertellen dat ik voor €500,- extra echt het huis uit zou kunnen. Als een ouder of beide ouders 150 eurokostgeld zouden vragen, zou ik ook het huis uit gaan. Voor die 200 extra, woon ik liever op mezelf. Het heeft namelijk ook veel voordelen, het huis uit gaan.
Huh? Je woont toch niet in 2 huizen tegelijkertijd?
verootjoo schreef:Ik vind kostgeld belachelijkje kunt je kinderen beter laten sparen om zelf te kunnen gaan wonen.
zonnebloem18 schreef:Ik lees best wel wat mensen zeggen laat jongeren lekker sparen en geen kostgeld betalen. Maar even realistisch, hoeveel jongeren zijn zo verstandig en zetten netjes elke maand geld apart voor een huis. De meesten die ik ken verbrassen het aan kleding, uitgaan enz. en dan hebben ze aan het eind van hun geld nog een stukje maand over. Zou mijn kind netjes elke maand een bedrag apart zetten en daar verstandig mee om gaan zou ik waarschijnlijk minder snel geneigd zijn kostgeld te vragen, maar zouden ze dat niet doen, dan mag er welk elke maand kostgeld betaald worden.
Kinke schreef:Ik denk dat het vroeger gewoner was om onderaan te beginnen? Wij begonnen ook gewoon met een Ieniemienie huurhuisje, met simpele meubels. Naar mate je carrière maakt/ouder wordt en je inkomen hoger wordt, ga je dingen aanpassen.
Je hoeft niet perse alles nieuw, direct je droom interieur en droomhuis en een nieuwe auto.
Kinke schreef:Dat snap ik ook niet eigenlijk, kostgeld vragen en dat dan sparen voor je kind. Dat kan je kind toch gewoon zelf?
Neem aan dat je ze dit al bijbrengt als ze nog heel jong zijn.
verootjoo schreef:zonnebloem18 schreef:Ik lees best wel wat mensen zeggen laat jongeren lekker sparen en geen kostgeld betalen. Maar even realistisch, hoeveel jongeren zijn zo verstandig en zetten netjes elke maand geld apart voor een huis. De meesten die ik ken verbrassen het aan kleding, uitgaan enz. en dan hebben ze aan het eind van hun geld nog een stukje maand over. Zou mijn kind netjes elke maand een bedrag apart zetten en daar verstandig mee om gaan zou ik waarschijnlijk minder snel geneigd zijn kostgeld te vragen, maar zouden ze dat niet doen, dan mag er welk elke maand kostgeld betaald worden.
Dat leer je je kind toch en legt toch uit waarom dat nodig is?
En als ie een lang leve de lol leven leidt en geld gaat verbrassen spaar ik zelf wel voor m van z’n eigen geld, dan dus wel ‘kostgeld’. Maar dat spaar ik dan.
Zo deden mijn ouders het iig ook.
Vjestagirl schreef:.Ik weet zelf niet zo goed hoe ik er tegenover sta.
Aan de andere kant vind ik het mooi als je het als ouder kunt veroorloven om je kind goed te laten sparen, zodat ze met veel meer eigen vermogen straks de wereld in stappen.
Froukje schreef:Kostgeld is maandelijks een bedrag waar ouders van kunnen sparen, al dan niet voor hun kind.
BrittOllie schreef:Ik vind het een beetje kort door de bocht om mensen onvolwassen te noemen, of “gewend zijn alles te krijgen”, als zij geen kostgeld betalen. Je weet verder ook niet wat een persoon voor kosten maakt. Als kind kun je ook gewoon kosten hebben (jullie bokkers weten vast wel hoeveel een stalling en onderhoud kan kosten!!). En er zijn heus wel meer manieren om te leren omgaan met geld/verantwoordelijkheid te krijgen toch?
Froukje schreef:Ik vind kostgeld betalen wel zoiets belachelijks.
Ouders willen kinderen maar die zelfde kinderen moeten wel mee betalen om in het zelfde huis te wonenHallo, ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden hoor, als je het te veel vind om een beetje extra electra en water te betalen had je je dat moeten bedenken voor je die kinderen zou verwekken.
En dan lees ik ook nog bedragen van honderden euro's. Wel makkelijk, heb je er meerdere kun je zelf de hele dag thuis gaan zitten want je kinderen betalen je dan wel je minimum loon.
Ik loop geregeld door de supermarkt om boodschappen te halen voor iedereen maar no way dat ik huur ga betalen aan mijn eigen oudersGelukkig vinden mijn ouders kostgeld net zo belachelijk als ik dus dat scheelt al een hoop.
Daatje schreef:Froukje schreef:Ik vind kostgeld betalen wel zoiets belachelijks.
Ouders willen kinderen maar die zelfde kinderen moeten wel mee betalen om in het zelfde huis te wonenHallo, ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden hoor, als je het te veel vind om een beetje extra electra en water te betalen had je je dat moeten bedenken voor je die kinderen zou verwekken.
En dan lees ik ook nog bedragen van honderden euro's. Wel makkelijk, heb je er meerdere kun je zelf de hele dag thuis gaan zitten want je kinderen betalen je dan wel je minimum loon.
Ik loop geregeld door de supermarkt om boodschappen te halen voor iedereen maar no way dat ik huur ga betalen aan mijn eigen oudersGelukkig vinden mijn ouders kostgeld net zo belachelijk als ik dus dat scheelt al een hoop.
Ben benieuwd hoe jij hier over denkt als je ooit zelf kinderen hebt en deze (al werkend) op hun vijfentwintigste nog thuiswonen. Hoop voor je dat je dan een goed betaalde baan hebt
Citaat:Wat moet je dan nog zelf betalen?
Froukje schreef:Omdat ik het dan net zo belachelijk vind als dat ik het nu vind. Dat gaat echt niet veranderen als ik straks 50 ben.
Faelynn schreef:Dat kan natuurlijk niet. Ik hou nu ongeveer 500 per maand over wat ik later dus kwijt zou kunnen aan een huis, en wat ik nu dus spaar om straks in een huis te kunnen steken.
Als je mij nu dus 300 kostgeld laat betalen, dan hou ik bijna niks meer over om te sparen voor later en word de drempel om op mij zelf te gaan wonen alleen maar groter.
VogeltjeM schreef:BrittOllie schreef:Ik vind het een beetje kort door de bocht om mensen onvolwassen te noemen, of “gewend zijn alles te krijgen”, als zij geen kostgeld betalen. Je weet verder ook niet wat een persoon voor kosten maakt. Als kind kun je ook gewoon kosten hebben (jullie bokkers weten vast wel hoeveel een stalling en onderhoud kan kosten!!). En er zijn heus wel meer manieren om te leren omgaan met geld/verantwoordelijkheid te krijgen toch?
Ik pik dit stukje er even uit. Ik weet niet of dit precies is wat je bedoelt, maar ik zou het heel lastig vinden als mijn kind nog thuis zou wonen en een paard zou onderhouden, en daardoor niet genoeg zou kunnen sparen en/of op zichzelf zou kunnen wonen. Een paard is een luxe; dan leeft diegene dus op te grote voet.