Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:24

Mijn oudste zoon doet een bbl opleiding, dus 1 dag naar school en 4 dagen werken.
Sinds hij 18 is moet hij zijn ziektekosten zelf betalen, hij heeft ook een auto en die moet hij ook helemaal zelf betalen.
Voor de rest hoeft hij absoluut geen kostgeld te betalen, ik heb dat vroeger wel gemoeten en vond dat zo belachelijk!!
Ik sta er wel op dat hij van zijn salaris een bedrag op zijn spaarrekening zet en dat doet hij ook.
Ik snap werkelijk niet dat een kind dat je zelf gewild hebt moet gaan betalen om bij je te mogen wonen....

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:25

Mijn ouders hebben mijn studie betaald, mijn rijbewijs en gezorgd dat ik een goede veilige auto kon rijden. Toen ik na mijn studie een goede vaste baan kreeg met een goed salaris en ik er zelf voor koos om nog thuis te blijven wonen ben ik, ook al hadden mijn ouders het niet nodig, kostgeld gaan betalen. Ik vind dat niet meer dan normaal. Met het salaris dat ik had, had ik toen ook een appartement of huis kunnen huren of kopen. Het was mijn keuze om nog thuis te blijven wonen. Zij hoeven niet voor de keuze van hun volwassen kind op te draaien. Het was al luxe dat ik zelden hoefde te koken, te wassen of iets anders hoefde te doen.

Ik denk dat je als kind best wat mag bijdragen wanneer je nog thuis woont en een goed inkomen hebt vanwege een fulltime baan. Zeker in een situatie wanneer ouders dit hard nodig hebben omdat ze gekort worden op subsidies en dergelijke.
En wat betreft ‘dan hadden ze maar niet aan kinderen moeten beginnen’ in pakweg 20 jaar kan er heel veel veranderen financieel gezien. Echtscheiding, ziekte, werkeloosheid allemaal dingen die een financiële situatie ontzettend doen veranderen en die vaak niet te voorzien of voorkomen zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:25

Dat snap ik ook niet eigenlijk, kostgeld vragen en dat dan sparen voor je kind. Dat kan je kind toch gewoon zelf?
Neem aan dat je ze dit al bijbrengt als ze nog heel jong zijn.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:26

Magrathea schreef:
snuffie123 schreef:

En hoe vind je dat dan bij gescheiden ouders? Als ik beide ouders €300,- moet betalen, dan ben ik €600,- kwijt.

Ik kan je vertellen dat ik voor €500,- extra echt het huis uit zou kunnen. Als een ouder of beide ouders 150 eurokostgeld zouden vragen, zou ik ook het huis uit gaan. Voor die 200 extra, woon ik liever op mezelf. Het heeft namelijk ook veel voordelen, het huis uit gaan.

Huh? Je woont toch niet in 2 huizen tegelijkertijd? :o?

Jawel. Gescheiden ouders, die wonen dus ook in 2 aparte huizen en aangezien ik thuis woon, woon ik dus in 2 huizen tegelijk ;)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:27

Als je voltijd een baan had betaalde je kostgeld. Zat je op school betaalde je niet. Heb 150 of 175 betaald maar geen idee eigenlijk, deed het verder ook zonder gezeur.
Had geen fantastisch baan dus het was een kwart van mijn loon.

Moeder is alleen met 2 zusjes dus hielp graag mee. Nu betaal ik vaak nog steeds dingen voor haar al hoeft het niet. Vanaf dat je werkt krijg je geen zakgeld meer, dus dat is ongeveer 14 jaar. Af en toe een jas of schoenen maar verder moet je alles zelf betalen.

Ben met mijn vriend gaan samen wonen na een paar maanden sparen en hebben een huur huisje. Is heel gezellig samen en zo kom je nog is ergens. Klein oud huis wat ik nooit gekocht had maar waar ik zeker weten met heel veel plezier op ga terug kijken :D

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:28

Waarom hebben mensen het hier toch zo over uitersten? Er zit geloof ik een heel verschil tussen niets meebetalen en niets doen, en meteen +300 euro per maand mee betalen?

Ik heb zelf nooit kostgeld betaald. Mijn ouders hebben mijn studie betaald en mij altijd financieel ondersteund tijdens mijn studie. Ik ben daarna gaan samenwonen en toen waren alle kosten ook voor mij. Mijn broertje heeft langer thuis gewoond. Toen hij net een baan had moeten het hij er gewoon van sparen, maar toen het er naar uitzag dat hij geheel geen plannen had om het huis uit te gaan, hebben mijn ouders hadden wel aangegeven dat hij iig wat moest gaan bijdragen. Ongeveer 100 euro per maand.

Volgens mij is dat ook wat veel mensen zeggen: als ouder heb je een Ekeren verantwoordelijkheid om voor je kinderen te zorgen, maar niet ten koste van alles en niet tot voor in de eeuwigheid. Als een kind eenmaal een baan heeft(fulltime) kunnen ze best bijdragen in de kosten die ze maken. Dat is natuurlijk iets anders dan huur betalen. Je kost al snel 100 euro per maand aan extra verbruik van nutsvoorzieningen en eten. Kosten die er anders dus niet waren.

Natuurlijk kun je ook op een andere manier bijdragen: meewerken in het eigen bedrijf waar anders misschien personeel voor nodig was, geen vast bedrag betalen, maar wel boodschappen doen, etc. Maar dat is natuurlijk een beetje moeilijk doen over taal. Uiteindelijk zeggen mensen dat je iets zou moeten bijdragen in een vorm die voor je ouders acceptabel is, en dat lijkt mij heel normaal.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:31

verootjoo schreef:
Ik vind kostgeld belachelijk := je kunt je kinderen beter laten sparen om zelf te kunnen gaan wonen.

Zo is het bij ons ook. Al betaal ik wel zelf als ik bv de boodschappen doe... dat vind ik ook maar normaal, of dingen die ik alleen gebruik zoals bv Netflix enz betaal ik natuurlijk zelf

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:38

Ik heb nooit kostgeld betaald, maar ik trok dan ook op m’n 18e bij m’n vriend (nu man) in. Voorwaarde van mn vader was wel dat ik een baan had

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:39

Niet alles gelezen, maar ik vind als iemand volwassen is en een goed betaalde baan heeft gewoon mee kan betalen in de kosten. En afhankelijk van de situatie hoeveel dit is.

Ik heb tijdelijk weer een jaar thuis gewoond omdat ik een baan kreeg in de woonplaats van mijn moeder en in combinatie met mijn pony de reistijd te veel werd. Zij vroeg een bijdrage van de boodschappen en samen gekeken wat ik gemiddeld kwijt was in mijn eentje toen ik op kamers zat aan boodschappen en dat was 200 euro dit ook elke maand aan mijn moeder betaald. Zij wou eerst ieder de helft doen. Maar zij kocht altijd wat luxere spullen en ik vond dat niet nodig. Dus in overleg dit zo afgesproken. Hield geld over om te sparen en betaalde mee aan mijn moeder en kon ook nog mijn eigen vaste lasten als verzekering en pony betalen. En ik verdiende net boven het minimum loon.

Heb het bij mijn zwager gezien hij ging met 30 jaar het huis uit. Hielp amper mee op de boerderij deed niks in het huis. Heeft heel lang over zijn studie gedaan. En toen hij fulltime ging werken ook nooit wat hoeven betalen en hij had echt geen idee wat het leven koste. Toen hij het huis uit ging kwam hij er achter dat het leven toch best duur is. Gelukkig voor hem had zijn vriendin al wel ervaring er in. Maar hij had geen idee.

Mijn man heeft ook nooit wat hoeven betalen maar heeft ook op de boerderij gewerkt in die periode en deed de financiën (nu nog) van de boerderij.

Hij is ook op late leeftijd het huis uit gegaan toen wij gingen trouwen pas officieel. Maar doordat hij de financiën deed van de boerderij en een financiële opleiding heef gedaan wist hij heel goed wat het leven koste.

Inmiddels huren wij een woning van mijn schoonvader en zijn broer. Betalen daar een nette prijs voor. En helpt mijn man 1 zaterdag ochtend in de 14 dagen op de boerderij en doet de boekhouding gedeeltelijk en betaald de facturen. En werkt daar naast ook gewoon 40 uur op een administratie kantoor.

Bij mijn kinderen kijk ik tegen die tijd dat het nodig zou zijn wel.

Tijdens studie in principe niet of het moet zo zijn dat door omstandigheden wij dit nodig hebben. Maar sparen goed voor ze zodat dit nier nodig hoeft te zijn. Maar je kan niet in de toekomst kijken.

Maar ik vind wel dat als ze al volwassen zijn en een goed betaalde baan hebben en het makkelijk kunnen missen ze best mogen bijdrage.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:40

zonnebloem18 schreef:
Ik lees best wel wat mensen zeggen laat jongeren lekker sparen en geen kostgeld betalen. Maar even realistisch, hoeveel jongeren zijn zo verstandig en zetten netjes elke maand geld apart voor een huis. De meesten die ik ken verbrassen het aan kleding, uitgaan enz. en dan hebben ze aan het eind van hun geld nog een stukje maand over. Zou mijn kind netjes elke maand een bedrag apart zetten en daar verstandig mee om gaan zou ik waarschijnlijk minder snel geneigd zijn kostgeld te vragen, maar zouden ze dat niet doen, dan mag er welk elke maand kostgeld betaald worden.

Dat leer je je kind toch en legt toch uit waarom dat nodig is?
En als ie een lang leve de lol leven leidt en geld gaat verbrassen spaar ik zelf wel voor m van z’n eigen geld, dan dus wel ‘kostgeld’. Maar dat spaar ik dan.
Zo deden mijn ouders het iig ook.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:42

Kinke schreef:
Ik denk dat het vroeger gewoner was om onderaan te beginnen? Wij begonnen ook gewoon met een Ieniemienie huurhuisje, met simpele meubels. Naar mate je carrière maakt/ouder wordt en je inkomen hoger wordt, ga je dingen aanpassen.

Je hoeft niet perse alles nieuw, direct je droom interieur en droomhuis en een nieuwe auto.

Maar onderaan is toch een relatief begrip? Dat is voor iedereen toch anders? Wij gaan nu verhuizen en gaan daar ook weer flink op vooruit ten opzichte van nu.
Wij maken in die zin geen carriere, maar zijn een eigen bedrijf begonnen en hadden gelijk een leuk inkomen.

Ik snap gewoon niet waarom wij bijv. hadden moeten beginnen met een innieminnie huurhuisje en simpele meubels als we ons met gemak een gewoon leuk koophuis konden veroorloven?
Waarom en vooral voor wie?

Omdat anderen het niet kunnen, hoeven wij het toch niet te laten?
Wij gaan verder niet op lange dure en verre vakantie, kopen nooit een gloednieuwe auto en gaan nooit super luxe uit eten. Wij hebben er hard voor gewerkt en hard gespaard.

Kinke schreef:
Dat snap ik ook niet eigenlijk, kostgeld vragen en dat dan sparen voor je kind. Dat kan je kind toch gewoon zelf?
Neem aan dat je ze dit al bijbrengt als ze nog heel jong zijn.

Dat lees ik ook veel en dat vind ik eigenlijk geen kostgeld betalen. Ik vind het pas kostgeld betalen als de ouders het daadwerkelijk besteden aan vaste lasten, boodschappen e.d.
Ik heb dan nooit kostgeld betaald, maar moest echt wel sparen.
Als klein kind zo'n piekenpijp waar guldens in pasten. Daarna een pennyrekening. En toen ik ouder werd en echt een bijbaantje kreeg had ik een spaarrekening.

Juist door het mij zelf te laten doen heb ik ook goed leren te sparen. Ik liet gewoon maandelijks een vast bedrag op mijn spaarrekening overschrijven.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:44

Ik vind het een beetje kort door de bocht om mensen onvolwassen te noemen, of “gewend zijn alles te krijgen”, als zij geen kostgeld betalen. Je weet verder ook niet wat een persoon voor kosten maakt. Als kind kun je ook gewoon kosten hebben (jullie bokkers weten vast wel hoeveel een stalling en onderhoud kan kosten!!). En er zijn heus wel meer manieren om te leren omgaan met geld/verantwoordelijkheid te krijgen toch? :)

Ben het er zeker mee eens dat als kostgeld betalen wel terecht is als je de hele dag niks doet of je geld aan onzin vergooid. :j En ook vind ik meebetalen heel reëel als je als gezin tekort zou komen.
Maar als je kind gewoon fatsoenlijk werkt/spaart aan/voor zijn toekomst, en je kunt het permitteren, dan vind ik het als ouder zijnde vreemd dat je kostgeld vraagt. Maar in mijn ogen is het ook normaal om toch wel binnen 2-3 jaar na afstuderen uit huis te gaan. Kostgeld betalen als je op je 40e nog thuis woont lijkt me logisch, maar als je op die leeftijd nog thuis woont dan heb je in mijn ogen als ouder zijnde gefaald in het verantwoordelijk maken van je kind. :+

Iemand noemde hier dat je als kind zo’n 4.500€ per jaar extra kost, dus 375 per maand. Maar zou ik als kind zoveel extra kosten? Vaak kook je al voor 3-4 personen, dus kun je gewoon met de pot mee eten. De verwarming aanzetten moesten mijn ouders ook al voor zichzelf en het is niet dat de lamp in mijn kamer de hele dag aanstaat. ik vraag mij af of ik, op douchewater na (Google zei mij dat douchen gemiddeld 12€ per maand kost) het zoveel duurder maak voor mijn ouders tov hun huishouden zonder mij.
Ben anderzijds ook wel een aanwinst voor hen, omdat ik dagelijks kook, wekelijks de was doe/strijk, en andere huishoudelijke klusjes. Voor die uren vraag ik toch ook geen dienstgeld :P

Ik zou als ouder zijnde eerder uit huis gaan promoten om verantwoordelijkheid te krijgen, dan kostgeld vragen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:45

verootjoo schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik lees best wel wat mensen zeggen laat jongeren lekker sparen en geen kostgeld betalen. Maar even realistisch, hoeveel jongeren zijn zo verstandig en zetten netjes elke maand geld apart voor een huis. De meesten die ik ken verbrassen het aan kleding, uitgaan enz. en dan hebben ze aan het eind van hun geld nog een stukje maand over. Zou mijn kind netjes elke maand een bedrag apart zetten en daar verstandig mee om gaan zou ik waarschijnlijk minder snel geneigd zijn kostgeld te vragen, maar zouden ze dat niet doen, dan mag er welk elke maand kostgeld betaald worden.

Dat leer je je kind toch en legt toch uit waarom dat nodig is?
En als ie een lang leve de lol leven leidt en geld gaat verbrassen spaar ik zelf wel voor m van z’n eigen geld, dan dus wel ‘kostgeld’. Maar dat spaar ik dan.
Zo deden mijn ouders het iig ook.

Tuurlijk kan je het uitleggen, maar genoeg 20ers die schijt hebben aan wat hun ouders zeggen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:48

Vjestagirl schreef:
Ik weet zelf niet zo goed hoe ik er tegenover sta.

Aan de andere kant vind ik het mooi als je het als ouder kunt veroorloven om je kind goed te laten sparen, zodat ze met veel meer eigen vermogen straks de wereld in stappen.
.

Ik heb hier een dubbel gevoel bij net als vjestagirl. Mijn broer heeft dus 30 jaar lang gratis thuis gewoond en ik heb dus vanaf mijn 22e kunnen dokken ik geloof € 150,- per maand, Nee geen wereld bedrag maar ik vond het echt zo oneerlijk. Dat stukje heb ik nooit kunnen begrijpen en nog niet.Ook met de erfenis kreeg hij veel meer dan ik ,dan voel je jezelf echt een ongewenst aanwezig persoon!.

zelf ben ik daar nu met 2 kinderen heel scherp op, dat kun je niet maken!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:49

Voor mijn gevoel heel erg afhankelijk van het kind zelf en wanneer het nog thuis woont. Is het een student of iemand die werkt en thuis woont en profiteert. En natuurlijk ook kijkend naar de financiele situatie van de ouders.

Als het kind uit zichzelf bijdraagt met boodschappen, hier en daar helpt in huis en zo eens een aardigheidje koopt zou ik liever zien dan iemand die betaald en daarbij doet alsof het een hotel is.

Zodra een kind al het geld uit geeft aan onzinnige dingen en niet spaart zou ik denk ik wel kostgeld gaan vragen en dan eventueel wat ik meer over zou houden als het kost apart houden en mee geven als kind uit huis gaat zodat er extra geld is voor meubels etc.

Zelf heb ik geen kostgeld hoeven betalen, ook nooit hoeven te betalen voor mijn opleiding (mbo). Bij mij kwam het net uit dat toen de opleiding klaar was iemand uit het appartement ging welke mijn ouders verhuurden en toen mocht ik het huren. Ook daar moest ik de gewone huurprijs betalen zoals de anderen deden. Maar kon wel aanschuiven bij mijn ouders met eten. En af en toe betaalde ik de boodschappen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:50

Froukje schreef:
Kostgeld is maandelijks een bedrag waar ouders van kunnen sparen, al dan niet voor hun kind.

Maar dat “sparen” is dus heel zwart-wit gedacht.

Vanuit mijn werk heb ik veel te maken met gezinnen die moeten leven van een uitkering. Het is echt een aanslag op de hoogte van een uitkering wanneer een meerderjarig werkend (dus niet meer studerend) kind thuis blijft wonen. Vaak valt ook de huurtoeslag weg.
Dat gebeurt niet direct wanneer een kind 18 wordt, maar 21 en 23 zijn hierbij belangrijke leeftijden.

Die ouders kunnen niet sparen van het kostgeld. Ze hebben het echt nodig om de vaste lasten te betalen.

Ik vind een voorgenoemde situatie dan ook echt reden tot het vragen van kostgeld terwijl ik er zelf geen voorstander oid van ben. Heb zelf ook nooit kostgeld betaald.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 06-01-19 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:50

BrittOllie schreef:
Ik vind het een beetje kort door de bocht om mensen onvolwassen te noemen, of “gewend zijn alles te krijgen”, als zij geen kostgeld betalen. Je weet verder ook niet wat een persoon voor kosten maakt. Als kind kun je ook gewoon kosten hebben (jullie bokkers weten vast wel hoeveel een stalling en onderhoud kan kosten!!). En er zijn heus wel meer manieren om te leren omgaan met geld/verantwoordelijkheid te krijgen toch? :)

Ik pik dit stukje er even uit. Ik weet niet of dit precies is wat je bedoelt, maar ik zou het heel lastig vinden als mijn kind nog thuis zou wonen en een paard zou onderhouden, en daardoor niet genoeg zou kunnen sparen en/of op zichzelf zou kunnen wonen. Een paard is een luxe; dan leeft diegene dus op te grote voet.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:51

Froukje schreef:
Ik vind kostgeld betalen wel zoiets belachelijks.
Ouders willen kinderen maar die zelfde kinderen moeten wel mee betalen om in het zelfde huis te wonen :? Hallo, ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden hoor, als je het te veel vind om een beetje extra electra en water te betalen had je je dat moeten bedenken voor je die kinderen zou verwekken.

En dan lees ik ook nog bedragen van honderden euro's. Wel makkelijk, heb je er meerdere kun je zelf de hele dag thuis gaan zitten want je kinderen betalen je dan wel je minimum loon.

Ik loop geregeld door de supermarkt om boodschappen te halen voor iedereen maar no way dat ik huur ga betalen aan mijn eigen ouders :n Gelukkig vinden mijn ouders kostgeld net zo belachelijk als ik dus dat scheelt al een hoop.

Ben benieuwd hoe jij hier over denkt als je ooit zelf kinderen hebt en deze (al werkend) op hun vijfentwintigste nog thuiswonen. Hoop voor je dat je dan een goed betaalde baan hebt

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:54

Ik betaal mee aan boodschappen en dingen die nodig zijn. Wanneer er iets stuk is gegaan. Natuurlijk betaal ik ook mee aan alle dieren in huis.en vind dat ook niet meer als normaal.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:59

Delphi, er is niks mis mee als je dat inderdaad gewoon treft dat dat kan. Maar voor veel mensen werkt het zo niet. Daar doelde ik op. Niet op dat ik vind dat iedereen onderaan moet beginnen. Natuurlijk niet! Maar als je leest hoeveel jongeren schulden hebben (zonder studieschuld daar in meegenomen) of hoe weinig besef ze hebben van wat dingen kosten dan schrik ik daar van. Dus het leven boven je stand en op een bepaalde manier gewoon verwend zijn. En dan geen genoegen willen nemen met het feit dat niet alles voor het grijpen ligt en je niet altijd aan de toppunt kan beginnen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:03

Daatje schreef:
Froukje schreef:
Ik vind kostgeld betalen wel zoiets belachelijks.
Ouders willen kinderen maar die zelfde kinderen moeten wel mee betalen om in het zelfde huis te wonen :? Hallo, ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden hoor, als je het te veel vind om een beetje extra electra en water te betalen had je je dat moeten bedenken voor je die kinderen zou verwekken.

En dan lees ik ook nog bedragen van honderden euro's. Wel makkelijk, heb je er meerdere kun je zelf de hele dag thuis gaan zitten want je kinderen betalen je dan wel je minimum loon.

Ik loop geregeld door de supermarkt om boodschappen te halen voor iedereen maar no way dat ik huur ga betalen aan mijn eigen ouders :n Gelukkig vinden mijn ouders kostgeld net zo belachelijk als ik dus dat scheelt al een hoop.

Ben benieuwd hoe jij hier over denkt als je ooit zelf kinderen hebt en deze (al werkend) op hun vijfentwintigste nog thuiswonen. Hoop voor je dat je dan een goed betaalde baan hebt

Nou gaan die kinderen er niet komen maar stel dat die er toch zouden zijn, dan is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn kinderen kostgeld te gaan vragen.

Omdat ik het dan net zo belachelijk vind als dat ik het nu vind. Dat gaat echt niet veranderen als ik straks 50 ben.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:04

Citaat:
Wat moet je dan nog zelf betalen?

Ik betaal nu alles zelf wat betrekking heeft op mij of mijn keuzes. Logisch ook natuurlijk.
Als ik uit huis ga zal ik enkel de kosten er bij krijgen die betrekking hebben op het huis.
De markt is alleen vreselijk op het moment helaas en als alleenstaande starter met een minimum inkomen vrijwel onhaalbaar, daarom wil ik nu het nog kan juist zo veel mogelijk sparen, zodat ik straks en een fatsoenlijke start kan maken en nog een reserve achter de hand heb voor als het ooit ergens eens mis gaat. Ziek dier, baan kwijt, noem maar op..

Ik zou het echt heel erg balen vinden als mijn ouders die het op dit moment ruim hebben mij niet de kans geven om te sparen en mij daarmee eigenlijk "dwingen" langer thuis te blijven wonen of meer risico te nemen door wel eerder het huis uit te gaan met weinig geld achter de hand.

Maar het hangt denk ik ook wel gewoon van het kind en hele gezin af, mijn ouders weten dat ik hard werk voor mijn toekomst, mijn geld niet verkwansel, maar juist spaar en dat zouden ze mij ook niet willen ontnemen. Ze weten ook dat als de rollen ooit omgedraaid zullen zijn ze heel veel terug zullen krijgen van mij en ik hun niet op droog brood zal laten zitten om het zo maar te noemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:06

Froukje schreef:
Omdat ik het dan net zo belachelijk vind als dat ik het nu vind. Dat gaat echt niet veranderen als ik straks 50 ben.

Maar wat als een ouder financieel niet (meer) voor je kan zorgen?

Wat ik al aangaf; mijn moeder zou echt niet meer voor mij kunnen zorgen als ik bij haar zou komen wonen.
Maar in jouw ogen moet ze dan toch maar moeten uitzoeken hoe ze dat gaat betalen?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:07

Faelynn schreef:
Dat kan natuurlijk niet. Ik hou nu ongeveer 500 per maand over wat ik later dus kwijt zou kunnen aan een huis, en wat ik nu dus spaar om straks in een huis te kunnen steken.
Als je mij nu dus 300 kostgeld laat betalen, dan hou ik bijna niks meer over om te sparen voor later en word de drempel om op mij zelf te gaan wonen alleen maar groter.

Een huis kost wel iets meer dan 500 euro per maand...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:09

VogeltjeM schreef:
BrittOllie schreef:

Ik pik dit stukje er even uit. Ik weet niet of dit precies is wat je bedoelt, maar ik zou het heel lastig vinden als mijn kind nog thuis zou wonen en een paard zou onderhouden, en daardoor niet genoeg zou kunnen sparen en/of op zichzelf zou kunnen wonen. Een paard is een luxe; dan leeft diegene dus op te grote voet.

Ik vind dat inderdaad ook bizar. Las ooit een verhaal van iemand die overwoog een tweede paard aan te schaffen en alles aan het afwegen was. Toen las ik later dat ze eind 20 was en nog thuis woonde. Dat vind ik aardig bizar.