‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:36

Qimm schreef:
Maar dat gaat niet vanzelf. Blijven proberen ontwikkelt smaak

Dat is dus maar de vraag, je smaak ontwikkelt zich toch wel.
En als je iets niet verdraagt, dan kun je beter wachter tot je het wel verdraagt.

En wat het een is en wat het ander, is vaak lastig te bepalen.

Overigens, denk ik niet dat iemand er iets aan over houdt, om van alles een paar hapjes te proeven.

( en als je ergens misselijk van wordt, merk je snel genoeg )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:32

Niet verdragen en niet lekker vinden zijn verschillende dingen wat mij betreft

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:41

Ik ben verbaasd. Ik lust alles, vind lang niet alles even lekker maar he. Wij moeten gewoon altijd mee eten en niet aanstellen.

Ik houd er niet van, als mensen zo moeilijk doen met eten, niet aanstellen.

Tuurlijk als je courgette bv niet lekker vindt, dan kan je die aan de kant schuiven. Maar op zijn minst kan je dingen proeven. Iedereen maakt alles anders en ik vind het ronduit onbeschoft als je meteen dingen afslaat. Gewoon proeven en dan zien.

Niet heilig doen en anders de rest van de dag 'misselijk' zijn of braakneigingen krijgen. Is puur psychisch. Kom an zeg, dan drink of eet je er iets lekkers achteraan en is dat ook weer geweest.
Je ziet van de programma's met mensen die alleen maar patat eten bv en dat het uiteindelijk de mindset is, en je moet doorbijten dat je ook andere kleuren vormen en smaken kan eten

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:42

Toch vind ik een traktatie niet vallen onder ‘eten wat de pot schaft’.

Kom ik bij iemand thuis en heeft die uitgebreid voor mij gekookt dan eet ik het, ongeacht of ik het lekker vind of niet.

Krijg ik een traktatie in de vorm van koek of gebak dan laat ik dat staan als ik het niet lust. Om de simpele reden dat een traktatie iets leuks moet zijn. Het is iets feestelijks. Ik ga niet tegen heug en meug me lopen verbijten op een traktatie. Wel op een volledig gekookte maaltijd. Maar dan schep ik gewoon minder op. Ik ga dan niet liegen dat ik het heerlijk vind, maar zal iets zeggen in de trant van ‘goed gekookt, maar het is niet helemaal mijn smaak’.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:45

Deni: het kan best zijn dat de braakneigingen psychisch zijn, maar ik heb het toch ook echt. Zélfs met dingen die ik lekker vind.
Paprika bv lust ik totaal niet, ik ga al over mijn nek bij de geur alleen. Met de loop van de jaren krijg ik dat beter onder controle maar ik eet het gewoon niet. No way.

Andere dingen, bv kwark, eet ik supergraag, ik hou van de smaak. Maar, textuur is iets anders. Sommige dingen zoals kwark, havermoutpap oid hebben een textuur dat niet gemakkelijk is, daar kan ik prima een halve kom van eten, en plots is het genoeg ,als ik dan nog een schep in mijn mond stop dan ga ik ook gewoon gaan kokhalzen. Terwijl ik de smaak echt wel graag lust.

Ik ben er wel van overtuigd dat je bepaalde dingen kan léren eten. Havermoutpap kreeg ik voordien amper 2 schepjes van binnen, nu eet ik bijna een volwaardige portie zonder problemen, mits niet te kleverig gemaakt( ik maak hem dus vrij slap).
Maar niet gaan zeggen dat het puur aanstellerij is.

Urbanus

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:58

En is 'puur psychisch' niet genoeg reden om iets niet te eten? Het leven is te kort om vies te eten hoor.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:04

Ja die buikkrampen, diarree en kotsbuien als ik teveel van iets met gekookt/gebakken/anderszins verhit geprepareerd fruit eet (lees: meer dan een minipuntje appeltaart/halve oliebol etc of zelfs punt slagroomtaart met dun laagje jam erin) zijn echt psychisch. :Y)
Idem voor de migraineaanvallen na oreo's en crystal clear (en vergelijkbare dranken).

Dat van het kotsen van witlof wil ik met alle liefde onder psychisch scharen maar bovenstaande echt niet. :n

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:09

Alsof mensen er lol in hebben om bepaalde voedingsmiddelen niet te verdragen...

Mocht ik iemand onverhoopt iets voorschotelen wat diegene niet lust dan hoor ik dat het liefst meteen want dan kan ik een alternatief maken/ bereiden.

Ik weet zelf hoe vreselijk beroerd ik kan worden van vis (2 happen om te proeven gaat goed en plots na hap 3 kan het zijn dat het er allemaal weer uit komt), terwijl ik het er wel vaak super mooi en smakelijk uit vind zien (hangt van de bereiding af natuurlijk).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:14

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:18

Is ook vies, sinds ik weet dat dat zwarte lijntje in garnalen een vol darmkanaaltje is, eet ik ze niet als ik dat zwarte lijntje zie :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:24

Snapt men nou echt het verschil niet tussen een serieuze intolerantie (gluten, lactose, schaaldieren, mosterd, suiker, etc) en "moet kotsen want lust het niet"?

Diegenen die een serieuze intolerantie hebben zitten zich te verdedigen tot ze erbij omvallen. Terwijl níemand heeft gezegd dat je je boterham moet opeten ondanks dat je er dood aan kan gaan;
Diegenen die géén serieuze intolerantie hebben stellen zich aan en doen alsof ze net zo dood gaan omdat de vorm van het spruitje ze niet aanstaat.

Echt, heerlijk topic! :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:30

Palmera schreef:
Diegenen die géén serieuze intolerantie hebben stellen zich aan en doen alsof ze net zo dood gaan omdat de vorm van het spruitje ze niet aanstaat.

Vind je dat dat ook geldt voor pleinvrees, hoogtevrees, claustrofobie, emetofobie of smetvrees?
Dergelijke dingen zijn géén aanstelleritis... En ja, het is (grotendeels) psychisch. Maar dat maakt het niet minder serieus.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:38

Ibbel schreef:
Palmera schreef:

Vind je dat dat ook geldt voor pleinvrees, hoogtevrees, claustrofobie, emetofobie of smetvrees?
Dergelijke dingen zijn géén aanstelleritis... En ja, het is (grotendeels) psychisch. Maar dat maakt het niet minder serieus.

Dit gaat er bij mij niet in. We weten allemaal dat het gros gewoon te maken heeft met "lust het niet".
Ik ben sowieso regelmatig in schock als iķ eet en dieettopics hier meelees en zie hoe moeilijk men is met eten. "Ik wil graag afvallen maar lust geen groente of fruit".

En dat heeft niets met fobieën te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:46

Dus jij vindt dat ik toch maar die paprika moet opeten, ook al wéét ik dat ik er ga van kokhalzen, en als ik het mezelf opdring effectief overgeef, omdat het allemaal maar aanstellerij is, in jouw ogen?
(en for the record, mijn aversie tegen paprika komt omdat ik vroeger op bezoek door mijn vader gedwongen werd om het op te eten, en daarna wagenziek geworden ben op de terugweg, hetgene ik uitkotste was, jawel, paprika :D. Daar heb ik blijkbaar een gigantische aversie op / tegen ontwikkeld, dat ik nu werkelijk onpasselijk word bij de geur alleen al.)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:48

Ik vraag mij wel eens af hoeveel van de moeilijke eters hier, indertijd ook gezegd zouden hebben: "Sorry, maar tulpenbol vind ik echt niet zo lekker. Daar ga ik van kokhalzen dus dan eet ik maar liever weer een weekje niet." Volgens mij hebben we het hier allemaal veel te goed met zijn allen, dat we ons de luxe van dergelijke aanstellerijen kunnen veroorloven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:50

Duhelo: Je moet doen wat je zelf wilt. ;)
Maar ik geloof er wel in dat het geen kwaad kan die knop om te draaien, een kookboek te pakken en die paprika eens op héle andere wijze klaar te maken.

Oomens: amen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:51

Wet van Godwin! Joe!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:53

Maar is dat een slecht ding dan? Er is imo wel een verschil tussen periodes van hongersnood en je inderdaad iets kunnen veroorloven.
Ik wil goed en gezond eten, maar ga echt niet iets zitten wegdouwen al kokhalzend omdat ik het persé zou moeten opeten omdat er iemand anders misschien honger heeft of omdat we vroeger honger gehad hebben.
Ik vermoed ook wel dat als ik uitgehongerd zou zijn ik die paprika wel naar binnen zou werken, of ik het lekker zou vinden zou dan bijzaak zijn omdat het overleven prioriteit heeft. Maar als je niet hoeft te overleven, waarom zou je dan iets eten dat je niet te pruimen vindt?

@Palmera: pas op, als ik het ergens voorgezet krijg, op een andere manier klaargemaakt, probeer ik er wel van te proeven (van alles trouwens, behalve als het iets principieels is zoals foie gras, maar dat terzijde). Ik vind het ook aanstellerij als iemand écht niet wil proeven, maar als je het niet lust / gaat kokhalzen (en daar ben ik van mening dat je daar écht niks kan aan doen), dan is het gewoon zo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:57

Als ik iets niet lust, niet wil, geen trek heb, zeg ik ook nee. Iets afwijzen kan je op een hele nette manier doen en hoeft helemaal geen groot probleem te zijn. Zowel eten als drinken.

Ik heb een chronische darmziekte, maar hou daar vrijwel nooit rekening mee en gebruik het ook nooit als reden.

Mijn oma kwam uit 1912 en hoefde als kind al niet te eten wat de pot schaft en zo heeft zij haar kinderen ook weer opgevoed. Dus mijn moeder van 75 was dat ook niet gewend en zowel bij haar thuis als bij ons, werd er gewoon iets extra's klaargemaakt.
Ik doe dat ook. Mijn man pakte vorige week lof mee. Dat maak ik voor hem klaar en voor mezelf iets anders. Vaak eten we allebei ander vlees, want ik eet slecht vlees.

Onze zoon mocht altijd kiezen en meebeslissen. Toen hij 16 was, ging hij in een restaurant werken en hij is zelf veel gaan proeven. Nu 21 en eet echt bijna alles en dat is prima.

Ik maak me er verder ook niet te druk om. Ik spring ook niet in het water omdat iemand anders me dat vraagt. Het mag gewoon geen probleem zijn, als ik netjes iets weiger. Maakt iemand er wel een groot probleem van, is dat niet echt mijn probleem, want ik kan er niks mee. Waarom ik iets wel of niet wil, is ook geheel aan mij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:59

Maar Duhelo, er is wel iets aan te doen als je gaat kokhalzen van allerlei soorten voedsel. Ik las dat al vaker, dat er niks aan te doen is. Er is wel iets aan te doen, maar dan moet je wel willen. (ok, ik snap dat als je alleen gaat kokhalzen van paprika een therapie misschien iets te overdreven is :D )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:01

Duhelo schreef:
Dus jij vindt dat ik toch maar die paprika moet opeten, ook al wéét ik dat ik er ga van kokhalzen, en als ik het mezelf opdring effectief overgeef, omdat het allemaal maar aanstellerij is, in jouw ogen?
(en for the record, mijn aversie tegen paprika komt omdat ik vroeger op bezoek door mijn vader gedwongen werd om het op te eten, en daarna wagenziek geworden ben op de terugweg, hetgene ik uitkotste was, jawel, paprika :D. Daar heb ik blijkbaar een gigantische aversie op / tegen ontwikkeld, dat ik nu werkelijk onpasselijk word bij de geur alleen al.)

Dat gedwongen worden, kan echt veel effect hebben. Mijn man eet vrijwel alles, maar is ooit gedwongen bieten te eten en die eet hij echt niet.
Ik ben ooit heel erg gedwongen komkommer te eten en kan het nu al niet eens ruiken.

Maar er is genoeg anders te eten.

Nogmaals, mijn oma kwam uit 1912 en mn moeder is in 1943 als 2e kind geboren. Zelfs tijdens en na de oorlog heeft mijn oma voor eten gezorgd. Met een Joodse man en schoonmoeder in huis, moest dat zelfs tijdens de oorlog koosjer zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:05

Mijn oma at in de oorlog niet koosjer, dat ging heel lastig met bloembollen. Maar na de oorlog had ze het financieel erg lekker en haalde ze haar neus op voor supermarktvoedsel.

Ik vind dit zo'n dooddoener.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:06

Duhelo, je zegt dat je gedwongen werd paprika te eten en daarna in de auto wagenziek werd.
Stap jij nog wel in een auto? Meestal is namelijk de auto de schuldige wagenziekte in een auto en niet een paprika.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:10

Er is wel degelijk een fysieke reflex/conditionering mogelijk op voedsel (zoals het verhaal van Duhelo al aangeeft). Ik ben ooit in een vliegtuig ontzettend misselijk geworden terwijl er totaal geen turbulentie was en dat kwam omdat ik verkouden was, in de VS een hoestdrankje had gekocht en daar zat codeine in. Ik kan niet tegen codeine. Tja, banketstaaf, pech, en de kotszakjes waren verrekte handig.
Het heeft echter 4-5 jaar geduurd voordat ik weer kon vliegen zonder luchtziek te worden (terwijl mijn vader piloot was en ik regelmatig mee ging stuntvliegen. Kon me niet gek genoeg gaan, nooit luchtziek). Eén keer kotsen door iets heel anders, en ik was luchtziek bij iedere vlucht. Ik kon niet meer zonder primatour de lucht in, nog niet naar Londen.

Vertel mij dat dit aanstelleritis was. Nee dus, één hele stomme fysieke conditionering. En ja, het is er ook weer 'uitgetraind'. Maar dat ging echt niet zonder slag of stoot. Heb afgelopen keren het eindelijk weer aangedurfd foto's te maken en onderweg TV te kijken, hoefde ik vorig jaar nog niet te proberen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:11

Palmera: Pavlov, weet-je-wel.