Ibbel schreef:Ik begrijp niet hoe mannen (maar vooral vrouwen) de mening kunnen hebben dat nafluiten/roepen/sissen etc 'flirten' is. Flirten gebeurt ook niet in het voorbij gaan.
Flirten is een spel, waarbij de eerste zet is af te tasten of de ander dat spel wel wil spelen. En ja, er wordt best wel eens lomp geflirt, maar iemand die écht geinteresseerd is in een ander, doet dat echt niet door te fluiten.
Fluiten/naroepen/sissen is geen uitnodiging tot dat spel. En ook echt niet zo bedoeld.
En geen man die dit doet, doet het 'per ongeluk' of zonder 'kwade wil'. Het is een machtspel, stoerdoenerij en een ritueel. En vaak ook een ritueel van groepen: je 'hoort' het te doen als bouwvakker/opgeschoten puber/of welke peer group dan ook, en je valt daar ook buiten als je als jongen/man niet mee wilt doen.
De 'kwade wil' is het uitlokken van ofwel een boze reactie, ofwel een bange reactie. En echt, die opzet ís er imo (hoewel misschien niet eens zo bewust bij de daders). En nee, de opzet is niet het meisje het bed in te praten, dat klopt helemaal. De fluiter/roeper/sisser is ook helemaal niet geinteresseerd in het meisje (dan zou hij wel subtieler én in geschiktere omstandigheden proberen contact te maken). De opzet is aan de anderen in de groep te laten zien dat je macht hebt, sterk bent, en een (negatieve, dat is juist leuk!) reactie kunt uitlokken bij het meisje/de vrouw.
En ja, de oplossing is niet bang zijn, ze af te bluffen, maar tegelijkertijd liefst niet al te erg te vernederen (want ja, gezichtsverlies is wel een ding voor de 'mannetjes').
En dat is dus best delicaat werk, en ik vind het dan ook volkomen waanzin dat je je als vrouw in bochten moet wringen om én niet boos te worden, én niet bang te zijn én de jongen/jongens/man/mannen ook nog eens niet af te laten gaan met je reactie, want dan kunnen ze nog (verbaal) agressief worden ook als je pech hebt/de verkeerde voor je hebt.
En dat wordt hier dan afgedaan als: ach, zie het als compliment? Ik kan er met m'n pet niet bij.
Weet je dat zeker ? Hoe zit dit met andere culturen ?
Ik keur nergens goed als iemand zich niet prettig voelt door de benadering van iemand maar dat kan mij net zo goed overkomen op kantoor of in de supermarkt als op straat en dan echt niet alleen door sissen of fluiten maar ook omdat je iemand gewoon niet prettig vind om mee te praten. Wat was er idd gebeurd als het echt wel een leuke jongen was geweest die je aansprak op straat en naar je nummer vroeg ( lef ! ) ? Misschien was deze wel gewoon onhandig of is ie er al succesvol mee geweest?
Wij zijn echt zo bekrompen geworden in NL
Vinden het al vervelend als de buurman een gezellig kletspraatje met ons maakt, dan bemoeit ie zich teveel of wil hij vast wel wat van je
Wat is er toch met de oprechte interesse gebeurd ?
Jij mag niet met mij praten want ik ken je niet
We duiken liever lekker associaal achter onze telefoon 'lekker veilig ' maar gaan wel lekker online daten en afspreken met die gevaarlijke jongens

en dan nog het liefst met een super strak en kort rokje en ook een naveltruitje maar he daar mogen de mannen dan weer niet op reageren.
De vrouw voelt zich zeker ook ongepast aangesproken als ze 10 km in de file een man willen versieren, vragen of ze willen assisteren met een lampje te verwisselen of etc...
Echt de omgekeerde wereld hier hoor
TS, als je het echt niet prettig vind dan zeg je er toch gewoon wat van ?