Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:05

Kinke schreef:
Ik snap dat ze het goed bedoelen etc.etc. maar….zojuist voor de 3de keer verzocht om ons van de lijst met verplichte bezoekjes te halen. Blijkbaar is het nogal moeilijk om een juiste administratie te voeren. Vorig jaar kwamen er 2 knullen aan de deur die het jaar ervoor ons ook al met een bezoekje hadden vereerd. Beide keren aangegeven dat ik graag wil dat ze noteren dat wij niet meer bezocht willen worden. Vanmorgen dus nogmaals hetzelfde gemeld. Hoe kom ik hier permanent af? (heb er niet zoveel vertrouwen in dat aan mijn verzoek nu wel wordt voldaan)

Jehovah's Getuige meldt zich :D

Ik zal proberen een antwoord te geven op je vraag.

Bij ons predikingswerk houden we het inderdaad bij als mensen duidelijk te kennen hebben gegeven niet meer bezocht te willen worden. En doen we ons best om daar dan niet aan te bellen.
Maar vanuit de privacy wetgeving mogen we wel straatnaam en nummer noteren maar geen familienaam.
Omdat mensen nog wel eens verhuizen, worden de zogenaamde "niet-bellers" nog wel 1 x per jaar bezocht om te vragen of de gegevens die we hebben nog wel kloppen.
En ook al staat een adres als "niet-beller" geregistreerd. Soms maken mensen fouten, ben je gezellig met je dienstpartner aan het kletsen en "oeps" heb je per ongeluk toch gebeld. Als me dat dan overkomt, maak ik netjes excuses. Als je mij vraagt wat het beste werkt als je niet wil dat er gebeld wordt? Een sticker, die duidelijk aangeeft dat geloofsovertuigingen niet gewenst zijn. Daar bellen we niet.

Dat predikingswerk gaat heel georganiseerd, via diverse gemeentes die hun eigen gebied hebben.
We bezoeken de adressen in ons gebied zo mogelijk iedere maand, hoewel dat niet altijd lukt. Adressen waarbij mensen niet thuis zijn worden genoteerd en opnieuw bezocht. Zo lijkt het of "we" elke week komen, maar dat is niet zo. De instructies die we krijgen bij dat werk is om vriendelijk de interesse te vragen en als mensen aangeven dit niet te hebben ook niet verder aan te dringen. Hoe mensen zich in hun enthousiasme individueel soms gedragen heb je niet altijd vat op. Maar een agressieve benadering is zeker niet de bedoeling; daarmee keer je iemand alleen maar tegen je.

bruintje123

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:08

Elke maand?
Dus elk huis krijgt elke maand bezoek van jullie?
Als dat zo is zou ik er ook niet zo blij van worden.
Hier komen ze 1 keer per jaar en dat is prima.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:08

Babootje schreef:

Bij ons predikingswerk houden we het inderdaad bij als mensen duidelijk te kennen hebben gegeven niet meer bezocht te willen worden. En doen we ons best om daar dan niet aan te bellen.
Maar vanuit de privacy wetgeving mogen we wel straatnaam en nummer noteren maar geen familienaam.
Omdat mensen nog wel eens verhuizen, worden de zogenaamde "niet-bellers" nog wel 1 x per jaar bezocht om te vragen of de gegevens die we hebben nog wel kloppen.
En ook al staat een adres als "niet-beller" geregistreerd. Soms maken mensen fouten, ben je gezellig met je dienstpartner aan het kletsen en "oeps" heb je per ongeluk toch gebeld. Als me dat dan overkomt, maak ik netjes excuses. Als je mij vraagt wat het beste werkt als je niet wil dat er gebeld wordt? Een sticker, die duidelijk aangeeft dat geloofsovertuigingen niet gewenst zijn. Daar bellen we niet.

Dat predikingswerk gaat heel georganiseerd, via diverse gemeentes die hun eigen gebied hebben.
We bezoeken de adressen in ons gebied zo mogelijk iedere maand, hoewel dat niet altijd lukt. Adressen waarbij mensen niet thuis zijn worden genoteerd en opnieuw bezocht. Zo lijkt het of "we" elke week komen, maar dat is niet zo. De instructies die we krijgen bij dat werk is om vriendelijk de interesse te vragen en als mensen aangeven dit niet te hebben ook niet verder aan te dringen. Hoe mensen zich in hun enthousiasme individueel soms gedragen heb je niet altijd vat op. Maar een agressieve benadering is zeker niet de bedoeling; daarmee keer je iemand alleen maar tegen je.

Ik vraag me af wat jullie nou concreet bereiken met jullie bezoeken? Hoeveel mensen staan open voor jullie geloof? Hoe vaak krijg je 'nee' te horen? Hoe vaak word je uitgekafferd?
Hoe ervaar je het om te doen? Vind je het leuk? Haal je er voldoening uit?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 19:23

Maar dat is dus de clou, ik wens ook niet bezocht te worden tijdens jullie jaarlijkse controle rondje. Nee, we gaan niet verhuizen, dus respecteer mijn verzoek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:29

Babootje schreef:

Gemiddeld verhuizen mensen 1 x in de 8 jaar. Ieder jaar controleren is dus bijzonder onlogisch. Misschien kan het protocol op dat vlak eens aangepast worden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:37

Kinke schreef:
Maar dat is dus de clou, ik wens ook niet bezocht te worden tijdens jullie jaarlijkse controle rondje. Nee, we gaan niet verhuizen, dus respecteer mijn verzoek.

Maar dat kunnen we aan de buitenkant niet zien of ruiken. We doen ons best, maar wat is er mis met een sticker?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:37

Kinke schreef:

Tja, dat weten zij niet natuurlijk. Of verstuur je hen een verhuisbericht als je weg gaat zodat ze de volgende bewoner kunnen bezoeken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:38

Ibbel schreef:
Gemiddeld verhuizen mensen 1 x in de 8 jaar. Ieder jaar controleren is dus bijzonder onlogisch. Misschien kan het protocol op dat vlak eens aangepast worden...

Probleem is dat je niet weet hoe lang iemand ergens al woont. Dat houden we ook niet bij. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:38

Wat is er überhaupt mis met dat ene belletje per jaar?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:41

Citaat:

[/quote]

Interessant om het van de andere kant te horen.
Ik ben ook wel erg benieuwd wat jullie willen bereiken met het langs de deuren gaan? Zijn er daadwerkelijk mensen die geïnteresseerd zijn? Of iniedergeval lijken?
En elke maand? Als mensen de eerste keer niet geïnteresseerd zijn, waarom verwachten jullie dan dat ze dat de keer daar op wel zijn?
Verder ben ik ook heel benieuwd hoe jij het zou vinden als ik elke maand bij jou langs kom om te vertellen dat god niet bestaat, ik atheïst ben, en dat er bij jou in kom praten, zou je dat dan waarderen?
Ik begrijp gewoon niet goed waarom "jullie" mensen willen ompraten, waarom kan je mensen niet gewoon in hun waarde laten en hun eigen geloof laten geloven.
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik begrijp de logica gewoon echt niet en ben er oprecht nieuwsgierig naar :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:43

Babootje schreef:
Ibbel schreef:

Probleem is dat je niet weet hoe lang iemand ergens al woont. Dat houden we ook niet bij. :D

Hoe dramatisch is het als iemand ergens al 4 jaar blijkt te wonen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:49

Ik vind dat hele bekeergedrag overigens vooral erg 'hovaardig' om het maar even in Bijbelse termen te gieten. Wie denkt iemand dat-ie is, om te denken dat-ie Gods woord verkondigt en mij 'moet' redden?
Hoe weet hij/zij dat God vindt dat ik niet het juiste pad bewandel?
Ik vind dat echt zó arrogant te denken dat je voor God kunt spreken. Daar zou hij volgens de Bijbel en de algemene opvattingen heel goed zelf toe in staat moeten zijn.

Even weer in algemene termen, niet specifiek op JG gericht.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:52

anjali schreef:
noordje schreef:
@wendy : het is in Duitsland nog erger. Wanneer je je daar inschrijft in een gemeente vragen ze bij welke kerk je zit en er wordt ook een bedrag van je salaris aan de kerk 'geschonken'
Gelukkig kun je ook aangeven niet bij een kerk te horen.

Bij ons vorige huis kwamen er ook JG langs. Dezelfde steeds en daar heb ik best leuke gesprekken mee gevoerd, want ze bleek ook paarden leuk te vinden. Heb zelfs nog een bodyprotector van haar gekregen, want ze gebruikte hem toch niet meer.

Jammer dat er ook JG zijn die de privacy van anderen niet respecteren​. Ik kan me voorstellen dat je het dan een keer beu wordt.

Ik weet dat er in Duitsland Kirchensteuer is.Maar is het dan niet zo dat er zowiezo een bepaald bedrag van je salaris wordt afgetrokken voor een of andere organisatie,zodat als je aangeeft niet bij de Kerk te zijn,dat datzelfde bedrag dan ergens anders naartoe gaat? Maar ik weet het fijne er niet van,misschien kun jij het me uitleggen?

Nee dat is niet zo. Als je aangeeft geen geloof aan te hangen, wordt er niets van je salaris afgehaald.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:02

Goof schreef:
Ik vraag me af wat jullie nou concreet bereiken met jullie bezoeken? Hoeveel mensen staan open voor jullie geloof? Hoe vaak krijg je 'nee' te horen? Hoe vaak word je uitgekafferd?
Hoe ervaar je het om te doen? Vind je het leuk? Haal je er voldoening uit?

Waarom we dit werk doen. In de kou en de regen en dat alles vrijwillig, zonder daarvoor te worden betaald.
Waarom de bijbellessen, de bijbels en alle andere lectuur die we verspreiden gratis is.
Hoe het kan dat zo'n organisatie enkel en alleen draait op vrijwillige gaven.
En over de hele wereld verspreid in 240 landen en inmiddels in meer dan 600 talen dezelfde boodschap brengt?

We volgen daarmee de opdracht van Christus om Gods naam "Jaweh" of "jehova" en zijn koninkrijk - waarom hij ons in het modelgebed leerde bidden - bekend te maken. Een koninkrijk dat een einde zal maken aan alle onrechtvaardigheid en ellende in onze wereld. Op zich is dat heel goed nieuws, zou je denken...
We zoeken in ieder geval mensen die blij zijn met zo'n boodschap.

Het is een opdracht die eigenlijk elke christen heeft gekregen in Mattheus 28:19. Jezus predikte zelf van huis tot huis en gaf ook zijn discipelen die opdracht.
Met ons predikingswerk vervullen wij ook een profetie in Mattheus 24:14 waarin staat dat "het goede nieuws van het koninkrijk over de gehele bewoonde aarde wordt gepredikt tot een getuigenis van mensen in alle natien" voordat dat einde er is.

Persoonlijk ben ik blij dat ik een onderdeel kan en mag zijn van gods voornemen en het werk dat erbij hoort. Een getuige van Gods naam te zijn. Of mensen nu wel of niet onze vriendelijke uitnodiging om dat voornemen te leren kennen willen aanvaarden,.
Soms zijn mensen onvriendelijk. Maar de keren dat ze laten merken dat ze je werk wel waarderen ook al geven ze te kennen iets anders te geloven of werkelijk geinteresseerd zijn en meer willen leren. Dat is leuk en maakt dat de minder leuke reacties prima verdraagt.
We staan ook wel met een stand met lectuur in allerlei talen bij winkelcentra en stations.
Krijgen we van de Jumbo s morgens een vers croissantje en koffie. Is dat leuk of niet? Of een politieauto die stopt en agenten vragen of we het niet te koud hebben. Er zijn ook echt een hoop leuke positieve reacties. Gelukkig maar.

Er zijn momenteel wereldwijd zo'n 8.457.107 Jehovah’s Getuigen in 240 landen. Meer dan 10.000.000 personen krijgen gratis bijbelles. In 2017 waren er meer dan 20.000.000 aanwezigen op onze jaarlijkse herdenking van Christus’ dood.
Op dit moment nodigen we iedereen weer uit deze gedachtenis bij te wonen op 31 maart as.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:12

Sorry maar die ontgaat me toch echt even. Omdat mensen respectvol nee zeggen zou dat zeggen dat ze nog een keer bezoek willen?
Dus als iemand jou belt of je een nieuwe energieleverancier wilt en jij zegt vriendelijk nee, geeft dat hen het recht om maandelijks even te informeren of je van gedachten veranderd bent?

Dat is echt niet logisch.

Jammer dat je geen openheid geeft over het "resultaat" dat het bezielingswerk geeft. Dát vind ik wel interessant om te weten. En wordt bijgehouden hoeveel van de Bijbels in de prullenbak belanden?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:22

Babyootje, er komen toch maar 144.000 uitverkorenen in het koninkrijk..??!!.
Genoeg animo, lijkt mij.
Ik denk dat deze 'nieuwe wereld' veel sneller dichterbij komt als mensen naar elkaar omzien in plaats van verketteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:27

ElizeVdS schreef:
Sorry maar die ontgaat me toch echt even. Omdat mensen respectvol nee zeggen zou dat zeggen dat ze nog een keer bezoek willen?

Als we maandelijks al halen.. Enfin, als je 1 adres bezoekt wil dat ook niet zeggen dat je iedereen die op dat adres woont ook hebt gesproken. We willen graag alle mensen bereiken en doen daar moeite voor.
En ja soms veranderen mensen ook wel eens van gedachte. Dat maken we echt mee. Dat mensen blij zijn zelfs soms op het moment zelf dat je ze aan de deur treft.
Het staat je natuurlijk altijd vrij om "nee" te zeggen. En als je echt wil dat we niet meer bij jou aan de deur komen, plak in godsnaam :D :D die sticker. Daar hebben we respect voor. Meer respect dan energiemaatschappijen hebben voor het belmeniet-register.

Het is ook nog zo - en dat wordt nog wel vergeten - we komen niets verkopen. Echt niets. We komen gratis weggeven.

ElizeVdS schreef:
Jammer dat je geen openheid geeft over het "resultaat" dat het bezielingswerk geeft. Dát vind ik wel interessant om te weten. En wordt bijgehouden hoeveel van de Bijbels in de prullenbak belanden?

Dat resultaat geef ik je net hierboven. Zie website https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/wereldwijd/
Je kunt ervan uitgaan dat er grondig wordt geregistreerd.
We kunnen natuurlijk alleen maar bijhouden wat we zelf weten. Dat wat wij daadwerkelijk zelf kunnen tellen.
Hoeveel bijbels er zijn verspreid bijvoorbeeld. Wat mensen achter de voordeur vervolgens met die bijbel doen, tja dat weten we natuurlijk niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:31

Babootje, je geeft een zeer uitgebreid antwoord (waarvoor dank), maar je schrijft dit volledig vanuit 'wij' en vanuit het geloof.
Ik ben heel beniruwd naar jouw persoonlijke ervaring en jouw persoonlijke antwoorden op mijn vragen. Dus een 'ik vind' en 'ik maak mee dat' etc etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:32

senna21 schreef:
Babyootje, er komen toch maar 144.000 uitverkorenen in het koninkrijk..??!!.
Genoeg animo, lijkt mij.

Nee die gedachte klopt niet. Er is wel een uitverkoren klasse van 144.000 mensen maar dit zijn degenen die in de hemel met Christus als koning zullen meeregeren.
Een grote schare (niet te tellen) mensen zullen de aarde be-erven zoals de bijbel dat zegt. Een paradijs dus op aarde, niet in de hemel

senna21 schreef:
Ik denk dat deze 'nieuwe wereld' veel sneller dichterbij komt als mensen naar elkaar omzien in plaats van verketteren.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar geld en macht en niet te vergeten religie verdeelt de mensen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:33

Goof schreef:
Babootje, je geeft een zeer uitgebreid antwoord (waarvoor dank), maar je schrijft dit volledig vanuit 'wij' en vanuit het geloof.
Ik ben heel beniruwd naar jouw persoonlijke ervaring en jouw persoonlijke antwoorden op mijn vragen. Dus een 'ik vind' en 'ik maak mee dat' etc etc.

Mijn persoonlijke ervaring staat in het laatste deel vanaf "Persoonlijk"

"Persoonlijk ben ik blij dat ik een onderdeel kan en mag zijn van gods voornemen en het werk dat erbij hoort. Een getuige van Gods naam te zijn. Of mensen nu wel of niet onze vriendelijke uitnodiging om dat voornemen te leren kennen willen aanvaarden,.
Soms zijn mensen onvriendelijk. Maar de keren dat ze laten merken dat ze je werk wel waarderen ook al geven ze te kennen iets anders te geloven of werkelijk geinteresseerd zijn en meer willen leren. Dat is leuk en maakt dat de minder leuke reacties prima verdraagt.
We staan ook wel met een stand met lectuur in allerlei talen bij winkelcentra en stations.
Krijgen we van de Jumbo s morgens een vers croissantje en koffie. Is dat leuk of niet? Of een politieauto die stopt en agenten vragen of we het niet te koud hebben. Er zijn ook echt een hoop leuke positieve reacties. Gelukkig maar."

Natuurlijk heb ik nog heel wat meer persoonlijke ervaringen

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:38

Ik heb totaal geen moeite met mensen aan de deur te ontvangen. Een sticker is hier absoluut niet nodig. Niet voor JG, mormonen of anderen die hun overtuigingen komen brengen Ik nodig een ieder graag op de koffie. Lees mijn eerdere post maar terug.. Ik ben zelf bezield liberaal en mijn man NL hervormd. Mijn kinderen worden met de bijbel als leidraad opgevoed kritisch na te denken en hun eigen pad te vinden.
Ik stel kritische vragen en heb interesse in en respect voor hoe een ander in het leven staat. Ik heb het er alleen niet op als mensen mij in mijn vrijheid aantasten door hier maandelijks te komen controleren of ik al anders ben gaan denken. Ik ben namelijk vrij om dat niet te doen en wijs genoeg bij diegene aan te kloppen waar ik "bij wil horen".

Kom gerust een keer langs. Ik sta open voor jouw levensbeschouwing en vind het een mooie gedachten hoe jullie (positief) in het leven staan. Ik vrees alleen niet dat "mijn ziel te winnen" is.

Enne.. de bijbel mag je gerust thuis laten, wij hebben er verscheidene hier in huis liggen :).

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:50

Mri schreef:
De JH's waren altijd zeer beleefd en correct. Beter dan de verkopers!
Als je aankwam lopen of wegging en de deur voor ze openhield gingen ze niet het portiek in. Ze belden buiten aan, en dan pas naar binnen. En stonden ze in het portiek bij woning 1 en was er geen interesse? Dan gingen ze terug naar buiten om bij woning 2 aan te bellen.

De verkopers gingen als ze eenmaal binnen waren alle woningen af.
Dus nee, geen klachten over de JG. Niet mijn geloof, als je zei geen interesse te hebben dan was het ook goed.

Dit. In mijn huidige woning nog nooit aan de deur gehad, maar bij mijn ouders wel eens. Hooguit drie keer geweest in de 18 jaar dat ik daar heb gewoond. Vriendelijk, gratis krantje en helemaal geen bekeer 'gedoe'. Nette vragen en ook met interesse in mijn geloof en/of ideeën.

Ik heb het idee dat Jehova's nog al eens worden verward met verschillende andere geloofsgroeperingen. Ze zijn namelijk echt niet de enigen die de deuren langs gaan...
Zo ben ik ooit eens benaderd door een Zevende Dags Adventist op straat die wel behoorlijk aggressief te werk ging.

En dan die jongen die mij lid kwam maken bij het kankerfonds. Ik zei dat ik het een goed doel vond, maar dat ik niet van plan was lid te worden. Ik wil niet vast zitten aan zoiets. Hij hoopte dat ik ooit zelf kanker zou krijgen, zodat ik zou weten hoe het zou voelen. En dat ik dan wel spijt zou hebben van het niet doneren. Mijn mond viel open en ik voelde me hier zo verschrikkelijk over!
Dan liever Jehova's aan de deur hoor..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:02

ElizeVdS schreef:
I
Kom gerust een keer langs. Ik sta open voor jouw levensbeschouwing en vind het een mooie gedachten hoe jullie (positief) in het leven staan. Ik vrees alleen niet dat "mijn ziel te winnen" is.
Enne.. de bijbel mag je gerust thuis laten, wij hebben er verscheidene hier in huis liggen :).

Hahaha, dank je wel voor je vriendelijke uitnodiging!

Ik heb veel vrienden die Jehovah's Getuige zijn, maar ik heb er ook aardig wat die dat niet zijn.
Met mijn niet-Jehovah's Getuige vrienden, heb ik vaak leuke gesprekken. We kennen elkaar al meer dan 20 jaar en laten elkaar in onze waarden. Dat waardeer ik. En zij waarderen mij (voor zover ik weet :D :D )

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:04

Wat ik niet snap is dat ze mensen lastig vallen aan de deur.
Ik ben katholiek, ik ga bij jullie toch ook niet aanbellen en vragen of jullie in onze god geloven?

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:06

Maar in de kou staan ?alleen omdat God dit wil? ik vind wel dat jullie erg lijden onder deze omstandigheden in naam van de kerk.
Ikzelf geloof helemaal niks ,kan ik niks aan doen,dat is de opvoeding van mijn ouders...nare verhalen van Oma gehoord ,over niet genoeg kinderen hebben en de pastoor daar desnoods wel bij wilde helpen..ik vind het afschuwelijk,en dat er vaak ook nog kleine kinderen mee gesleept worden langs de deuren met buiten 30 graden..
Ga aub ons huis ook maar voorbij...Kinderen horen lekker te kunnen spelen en niet die verplichte dingen te doen in naam van de kerk.