Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:20

Palmera schreef:
dromertje2 schreef:
Geen kinderen nemen voor bv millieuredenen is ook eigenbelang want in die redenatie krijg je een beter millieu waar je zelf van profiteerd.
Zelfde met overbevolking, minder bevolking, is ook goed voor jezelf.

De keuze op zich zelf is ook door je eigen gemaakt, dus kan je ook egoistisch noemen. IK wil geen kinderen, heeft dus op dat vlak dezelfde egoïstische factor als in IK wil wel kinderen.

Met als groot verschil dat met een egoïstisch "ik wil geen kinderen" helemaal niemand de dupe is.
Met het egoïstische "ik wil wél kinderen" is om te beginnen al het kind de dupe van die keuze.

Dan ga je ervanuit dat mensen per definitie ongelukkig zijn en liever niet geboren zouden zijn? Qua sombere instelling kan dat wel tellen, zelfs in deze (letterlijk) donkere dagen -O-
Gelukkig ervaar ik dagelijks het tegenovergestelde, oef !

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:51

Sclimpre schreef:
Dan ga je ervanuit dat mensen per definitie ongelukkig zijn en liever niet geboren zouden zijn? Qua sombere instelling kan dat wel tellen, zelfs in deze (letterlijk) donkere dagen -O-

Nee, daar ga ik niet vanuit. Ik ben zelf ook een gelukkig mens.
:)
Maar, als ik niet geboren was, lang geleden, had ik daar ook geen last van gehad. Mijn ouders hebben blijkbaar toch de moeite genomen een egoïstische stap te zetten. Daarom, en alleen daarom ben ik hier.

Los van hoe jij en ik ons voelen: opvallend is het groeiende aantal mensen (ook ooit geboren uit een egoistisch oogpunt) die een depressie hebben, zwaar aan de medicatie hangen en soms zelfs zichzelf wat aandoen of erger.
Er zijn er zat, ook hier op bokt, die hardop zeggen dat ze liever nooit waren geboren.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:59

M_D_H schreef:
Ik ben geen moeder dus verbeter mij maar als ik het verkeerd heb...
Maar ik dacht dat een moeder altijd het belang van haar kinderen voor haar eigen belangen stelde?

En met dat gegeven vraag ik mij echt af hoe je nog kan nadenken over een 4de kindje terwijl je oudste dochter al aangeeft graag dingen met jullie alleen te willen doen en dat je daarop zelf schrijft dat je er van baalt dat je haar niet altijd de persoonlijke aandacht kan geven die ze nodig heeft...
Besef je wel dat die persoonlijke aandacht met een vierde kindje nog meer gedeeld moet worden waardoor zij nog minder persoonlijke aandacht krijgt als dat ze op dit moment krijgt en dus nog minder persoonlijke aandacht dan zij op dit moment nodig heeft?

Uiteraard is het logisch dat je kinderen moeten leren dat aandacht gedeeld moet worden...
Maar er dan nog een kindje bij willen vind ik vreemd en met bovenstaand gegeven in mijn achterhoofd weet ik ook niet of dat je oudste dochter wel ten goede komt...

Hier een moeder van 4 kinderen en ik ben het eens met bovenstaande.

Je oudste geeft al aan dat ze graag meer quality time met jou zal willen maar dat je het haar niet altijd kunt geven, besef dat als er een kleintje bij komt je haar nog minder persoonlijke aandacht zal kunnen geven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:00

Zelfs in een gezin van 19 kinderen is nog geluk te vinden... In oorlog, crisistijd en zelfs met 'slechte' ouders of opvoeding. Als mens Euh.. kind zijnde maak je er wat van onder alle omstandigheden, dat zit (meestal) in ons.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:49

Palmera schreef:
Sclimpre schreef:

Maar, als ik niet geboren was, lang geleden, had ik daar ook geen last van gehad. Mijn ouders hebben blijkbaar toch de moeite genomen een egoïstische stap te zetten. Daarom, en alleen daarom ben ik hier.

Los van hoe jij en ik ons voelen: opvallend is het groeiende aantal mensen (ook ooit geboren uit een egoistisch oogpunt) die een depressie hebben, zwaar aan de medicatie hangen en soms zelfs zichzelf wat aandoen of erger.
Er zijn er zat, ook hier op bokt, die hardop zeggen dat ze liever nooit waren geboren.

Leuk stukje daarover, nou ja leuk...
https://www.volkskrant.nl/binnenland/ne ... ~a3539853/

Ben er echt verbaast over dat wij hierin zo hoog scoren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:13

Ik niet.
Nergens is de werkdruk zo hoog als hier. En daar bedoel ik ook al mee in wat kinderen moeten presteren op school.
Kom eens 5 minuten te laat, in veel landen geen probleem. Moet je hier eens doen.
Stress land zijn we. En dat heeft ook zijn gevolgen.
Denk ook aan hart ziekte.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:21

Daar ben ik het niet mee eens. In bijvoorbeeld China is de werkdruk en prestatiedrang van ouders ook hoog, misschien wel hoger.

Japan ook, gekkenwerk hoe hard en veel ze daar werken.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 04-01-18 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:23

Jis_ schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. In bijvoorbeeld China is de werkdruk en prestatiedrang van ouders ook hoog, misschien wel hoger.

Niet alleen in China.. Maar in het artikel gaat het over europa. Hoe het met werkdruk in andere europese landen zit weet ik niet, maar persoonlijk vind ik het wel meevallen met die werkdruk in Nederland.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:25

Mavelle schreef:
Jis_ schreef:

Niet alleen in China.. Maar in het artikel gaat het over europa. Hoe het met werkdruk in andere europese landen zit weet ik niet, maar persoonlijk vind ik het wel meevallen met die werkdruk in Nederland.

Ik zie wel om me heen dat kinderen overvraagt worden.

_Nadia_

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:30

Moet je hier in Engeland naar t schoolsysteem kijken.. ze leren hier met 4 al lezen en schrijven, da's pas overvragen van kinderen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:32

China ging het niet over :)

Ik vind de werkdruk wel hoog. ligt misschien aan waar je werkt, maar ik dacht toch dat dat een vrij algemeen ding is.
En ook kinderen moet al huiswerk op school als ze 4 zijn, moeten nog 2 sporten ernaast.
Een kind wat wat drukker is mag niet, 1 die rustiger is ook niet, want dan mankeren ze wat.
Rust en regelmaat, dat bestaat toch niet meer.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:05

Nergens in Europa bedoel je dus, ja dat zal dan wel kloppen. :)

2 mensen die hetzelfde werk doen, de 1 doet dat op zijn sokken en de ander loopt er door op zijn tandvlees, dan is het wellicht handig om iets anders te gaan doen maar mensen zijn ook vaak weer bang voor verandering.

Maar goed gaat wel erg off topic zo. :o

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:16

Palmera schreef:
Sclimpre schreef:

Waaronder ik, al is dat door een genetische aandoening die me erg veel last bezorgt (continu zorgen en stress omdat ik hierdoor geen werk vind, lichamelijke klachten etc).
Ik heb het mijn moeder héél lang kwalijk genomen dat ze mij op de wereld heeft gezet en dat heeft ze ook érg vaak mogen aanhoren. Nu ik ouder en slimmer ben denk ik het vaak maar zeg het niet meer omdat ik nu begrijp wat voor impact het op haar heeft.

Kinderen zijn niet altijd rozengeur en maneschijn. Het is niet omdat je 3 kinderen gezond en gelukkig zijn dat een 4e dat ook per se zal zijn. Neem dat mee in je overweging.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:19

tja,das ook weer hetzelfde,dan moet niemand aan een kind beginnen,want ook je eerste kind kan niet gezond en wel zijn....

je kan altijd doemdenken ook.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:33

TS, als het eenmaal zover is...
Laat je het dan weten wat je beslissing is geworden? :) :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:34

tengeltje11 schreef:
tja,das ook weer hetzelfde,dan moet niemand aan een kind beginnen,want ook je eerste kind kan niet gezond en wel zijn....

je kan altijd doemdenken ook.

En toch lijkt het me een heel verschil of je eerste kindje niet helemaal gezond is, of wanneer je er al drie hebt en de vierde blijkt niet helemaal gezond.

Als het je eerste kindje is blijft het natuurlijk ruk, maar je hoeft minder ballen in de lucht te houden als wanneer je er al drie hebt rondlopen...

Ohja, en de mensen die zeggen "waar er vier eten kunnen er ook vijf eten", wat bezielt je? Als je het al krap hebt dan ga je er toch niet meer bij plempen? Die kinderbijslag weegt echt niet op tegen wat ze vreten, dragen en gebruiken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:37

is dat zo?

als je kinderen krijgt,hou je er rekening mee dat ze op een bepaalde leeftijd uitvliegen,op eigen benen staan en een eigen leven opbouwen.

wat als een kind dit niet kan om eender welke reden?
als je dan 4 kinderen hebt of 1 kind,eens je bejaard bent,blijf je met een kopzorg zitten van 'wie zorgt voor mijn kind als ik er niet meer ben'

dus neen,volgens mij is een kind met een beperking niet noodzakelijk een groter of kleiner probleem als je al meerdere kinderen hebt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:43

Naar mijn mening verdedig jij vooral jezelf omdat jij besloten hebt 4 kinderen te nemen/krijgen...

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:52

tengeltje11 schreef:
is dat zo?

als je kinderen krijgt,hou je er rekening mee dat ze op een bepaalde leeftijd uitvliegen,op eigen benen staan en een eigen leven opbouwen.

als je dan 4 kinderen hebt of 1 kind,eens je bejaard bent,blijf je met een kopzorg zitten van 'wie zorgt voor mijn kind als ik er niet meer ben'

dus neen,volgens mij is een kind met een beperking niet noodzakelijk een groter of kleiner probleem als je al meerdere kinderen hebt.

Noem jij kinderen nou problemen? :wow:

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:57

Steeph schreef:
tengeltje11 schreef:
is dat zo?

Noem jij kinderen nou problemen? :wow:

Goh laat ik nu lezen dat de beperking geen groter of kleiner probleem hoeft te zijn.
Zal wel aan mijn lezen liggen zeker.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:06

beatje schreef:
Goh laat ik nu lezen dat de beperking geen groter of kleiner probleem hoeft te zijn.

En dan weer iemand die beperkingen een probleem noemt! Manmanman :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:11

Steeph schreef:
beatje schreef:

Waarom val jij zo over termen? Wat is het grote probleem dat iemand het een probleem vind als zijn/haar kind een beperking zou hebben? Dat levert gewoon problemen op voor die persoon ;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:21

Steeph schreef:
beatje schreef:

Nou dan noemen we het toch een mankementje ,je kan het krijgen zoals je het hebben wilt hoor :D

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 00:26

Ianrowan2009 schreef:
TS, als het eenmaal zover is...
Laat je het dan weten wat je beslissing is geworden? :) :)

Jazeker!

Ik heb met name al veel aan jullie ervaringsverhalen gehad.
Je kan dan toch makkelijker door een andere bril eea bekijken.

Iedereen weer bedankt!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 06:22

Steeph schreef:
beatje schreef:

Sorry hoor ik heb een beperking en dat geeft behoorlijke problemen en mijn ouders zijn er heel verdrietig om geweest en hebben zich ook heel veel zorgen erover gemaakt.

Door mijn beperking is mijn toekomst heel anders geworden dan zonder beperking op alle vlakken.
Dus beperking is altijd verbonden met toekomst en eventuele problemen die je daarbij ondervindt