Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 23:53

Het uurloon voor een 23 jarige en ouder is 9,43. Zo laag vind ik dat dus niet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 00:05

Ersina schreef:
Fooi geef ik als ik het eten goed vond en de bediening vriendelijk. Ook bij het bezorgen van meubels geef ik iets , bij hotels en aan de krantenjongen als deze langs komt voor zijn nieuwjaars? fooi. Het moet niet , maar ik ben blij dat ik kan geven. Het is een extra en geen verplichting.
Wat mij verbaasd is dat in de TS zegt dat in Amerika geen fooi gevraagd wordt. In de tijd dat ik nog naar Amerika ging, werd dit automatisch (15 % kan dat ?)bij het bedrag geteld. Dan kwam als verrassing ook nog de belasting, die bij ons inclusief is.
Het is een gebruik. Indien steeds minder mensen fooi gaan geven, verandert dit en verdwijnt het. Iets wat ik eigenlijk wel verwacht.
De 1 krijgt fooi, de ander een kerstpakket en weer een ander een bonus. Al deze gebruiken zijn m.i. om aan te geven hoezeer je de werknemer waardeert. Niets op tegen, maar als het alleen gezegd wordt, is dat ook prima!

Sorry voor m'n late reactie. Ik boedelde dat ik de bediening hier slecht vond omdat ik de Amerikaanse bediening gewend ben geraakt.
Bij de bediening in Amerika gaf ik standaard fooi. Omdat het daar hoort vanwege de lage lonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:11

Snollygoster schreef:
Niemand verplicht je om gooit te geven, mijn vriend en ik doen het zelf echter wel altijd, en daar zijn we ook heel vrijgevig in (minimum is altijd €5). We staan zelf beiden in de horeca (ik als student, hij vast), zal dan wel beroepsmisvorming zijn :')

Waarom horeca wel en andere beroepen niet? Horeca is over het algemeen gewoon zwaarder werk dan de rest, om nog maar te zwijgen van het aantal uren dat je staat de kloppen, en overuren die vaak niet eens betaald worden. Mijn maximum was ooit 15u op een trouwfeest, ik kon de dag erna niet meer lopen. Daarbij ben je vaak een hele avond met dezelfde klanten bezig, zoals hier al vermeld werd komt er veel meer bij kijken dan enkel eten aan tafel zetten en afruimen. Ik werk in een sterrenzaak, daar zitten mensen een pak langer aan tafel dan in een gemiddeld restaurant, en heb je ook geen ruimte om fouten te maken.
Geef je geen fooi ga ik je niet lelijk bekijken, maar het is wel mooi meegenomen na een zware avond.

Bouw, verzorgenden, wegenwerken, militairen, politie, veehouder/landbouwer. Allemaal zware en/of risico beroepen zonder fooi. Als mijn man thuis komt om zes uur terwijl hij van half vier bezig is (ja 's morgens) krijgt hij ook geen fooi... En ja ook regelmatig in het weekend en op feestdagen... Ook met -10 buiten of in gietende regen en wind.

Echt, in tegenstelling tot wat de horeca lijkt te denken is het heus niet het meest zware beroep. De rest zeikt gewoon minder.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-10-17 00:25, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 00:16

Nu heb ik zelf niet zo'n hoog iq maar ik denk dat een zorgvrager van ca. 85 kilo in je eentje draaien een stuk zwaarder is dan het opdienen van 3 of 5 volle borden is.
Of dat de bouw nog zwaarder is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:32

Heel jammer dat dit topic eindigt in een 'wie heeft het het zwaarst' competitie. :)

Als horeca ondernemer (ik doe het kook gedeelte) en iemand die graag wat extra's geeft ongeacht waar, als het maar verdient is, vind de waarom wel/niet redenen heel interessant.
Fooi (waar dan ook) is nooit een verplichting. Het is een geheel vrijblijvende waardering die je mag geven als je dat wilt en/of kunt.

Toen ik op mijn 18e begon in een eetcafé in de bediening hadden we een keer een grote groep. Een familie. Oma werd 80. Om 23 uur ging ik naar huis. Mijn collega handelde de laatste drankjes en de rekening af. Oma gaf geen fooi.
Maar oma kwam de volgende dag terug. Gebracht door haar zoon en met de rollator weer de zaak in om míj (ik had ze de hele avond alleen bediend tot 23 uur) een fooi te geven. Die fooi was één gulden. En tevens de mooiste fooi fooi van mijn leven. Want ze kwam er speciaal voor terug. :)
Daar bokst de grove biljetten fooi (200 euro per rekening) van foute heren in een ander etablissement tóch niet tegen op. :)

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:36

purny schreef:

Geen flauw idee hoe dat in de meeste zaken is maar ik verdien met mijn 19 jaren 5,50 en dat is zeer reeel, aangezien ik mensen ken die hetzelfde voor minder moeten doen.

Maar qwa werkdruk of hoe zwaar iets is denk ik dat elke baan zo zn zware kant wel heeft.

Misschien een rare opmerking, maar misschien is het wat onbewust dat mensen fooi geven. Op een menukaart staan de kosten voor een gerecht maar ik denk dat het menselijk brein daar niet meteen servicekosten bij telt. Bij een klusjesman staan de kosten voor het materiaal en de uren die je moet betalen apart.

Wat ik eigenlijk wel zeker weet is dat het een soort standaard gewoonte is geworden. Alsof het 'zo hoort' dat men een bediende fooi geeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:44

Het probleem bij bijv horeca vind ik wel dat het zo ''gewoon'' is geworden dat je inderdaad soms scheef wordt aangekeken als je niks geeft. Of nog erger!! als je iets geeft en ze niet bedanken, omdat ze het maar gewoon vinden. Dan zou ik het liefst mn geld terug vragen nog.

Wel of niet fooi of een compliment geven heeft helaas ook effect op andere klanten/gasten. KOm je net ergens binnen waar ze een goede fooi hebben gehad of fijne complimenten, doen ze toch net iets leuker en aardiger. ( als ze het dus waarderen )
Heb je net nare mensen voor je gehad kun je dat ook weleens aanvoelen. Het blijft mensen werk.

Ik heb vaak in het zkh gelegen en ook weleens flink woorden gehad met verpleging. Maar als het daarna goed gaat of we komen er nog even rustig op terug, ben ik nooit de minste om toch te bedanken of een compliment te geven. Ik zie mezelf geen 5 euro geven dan bijvoorbeeld.

Vakantiegeld zit volgens mij als je een flexibel contract hebt al bij je uurloon opgeteld hoor. Volgens mij mag je helemaal niet geen vakantiegeld krijgen. Zelfde als dat je wel recht hebt op loon over het gemiddelde wat je gewerkt hebt als je ziek bent. Weet niet of dat overal goed geregeld is en nu nog overal geldt, maar er zijn wel regels.

Per bedrijf zijn er wel vaak dingen geregeld zoals een vrijdag middag borrel of een personeelsfeestje etc. Meestal betaal je daar elke maand voor en legt de baas een deel bij.

Wij hadden een kapsalon vroeger en verdeelden de fooi, maar ons personeel kon gratis verven, we knipten elkaar en ze kregen alle spullen tegen inkoopsprijs. Met kerst, verjaardag etc een aardigheidje en zakcentje.
Niet alle klanten zijn leuk en je moet je personeel gewoon wel positief houden. Uiteindelijk ben je als baas de vaste factor daarin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:47

Loon/werk is heel moeilijk. Onze zoon ging toen hij 16 was meteen de horeca in en kreeg gewoon netjes loon. Bij de AH verdienden vrienden al iets meer, maar hij kon meer uren maken op 1 avond. Fooi erbij en hij vond zijn werk hartstikke leuk.

Maar zoals bij veel werk, moet je als 16 jarige net zo hard en lang werken als een 30 jarige die 3x zoveel krijgt bijvoorbeeld. Gelukkig hebben de meeste jongeren minder vaste lasten en kosten. Maar of het altijd eerlijk is? Er wordt niet voor niks gesproken soms over het wijzigen van het jeugdloon.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:52

Herlinde98 schreef:
Misschien een rare opmerking, maar misschien is het wat onbewust dat mensen fooi geven. Op een menukaart staan de kosten voor een gerecht maar ik denk dat het menselijk brein daar niet meteen servicekosten bij telt. Bij een klusjesman staan de kosten voor het materiaal en de uren die je moet betalen apart.

Interessante opmerking! De prijzen op mijn menukaart zijn gebasseerd op ingrediënten, basiskosten als huur/gas/water/stroom/verzekeringen/belastingen/boekhouder/etc; want ja, dat moet allemaal betaald worden uit de inkomsten van eten en drank.
Wij zitten met twee eigenaren in de zaak. Het is ook een kleine zaak. Wat overblijft is voor ons.
Bovenop de rekening komt de BTW. Apart vermeld, maar moet de gast betalen. Die is tenslotte niet voor ons, wij dragen dat af.

Nee, we rekenen niet ieder drupje olie en korreltje zout door. Dat is onmogelijk. Maar globaal word er doorberekend.

Neem dan een groot restaurant met bv 6 medewerkers. De salarissen e.d van die medewerkers worden ook doorberekend in het eten. Dan mogen we aannemen dat ze dat ook binnenhalen, anders hadden ze geen 6 medewerkers gehad. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:56

Volgens mij horen de 'service' kosten al betaald te zijn door de prijs van het gerecht. Daarom kost een steak in een simpel eethuis (taverne) minder dan in een 5 sterren restaurant. Kwaliteit van het vlees is daar heus niet de enige reden voor. Die zelfde steak van de taverne zou in een 5 sterren restaurant alsnog duurder zijn want: service van een hoger niveau.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 01:13

Ayasha schreef:
Volgens mij horen de 'service' kosten al betaald te zijn door de prijs van het gerecht. Daarom kost een steak in een simpel eethuis (taverne) minder dan in een 5 sterren restaurant. Kwaliteit van het vlees is daar heus niet de enige reden voor. Die zelfde steak van de taverne zou in een 5 sterren restaurant alsnog duurder zijn want: service van een hoger niveau.

Ik denk eerder dat je betaald voor betere kwaliteit van het eten. Verse ingredienten etc etc.

Service kost in principe niks. Iemand die goed opgeleid is, maar gewoon minimum volgens CAO verdient, hoeft niet betere service te geven, dan iemand die het gewoon van nature heeft en ook netjes zijn/haar loon ontvangt. Juist de kleinere, gezellige zaken maken het verschil door hun aanpak.
Ik vind de sterren restaurants sneller koud, kil en onpersoonlijk. Personeel zelfs uit de hoogte.

In elk bedrijf moet je alle kosten doorberekenen. Inkoop, je ruimte, gas en licht, alle onkosten, je personeel, verzekeringen etc etc.

Als ik in een winkel een t shirtje in mn handen heb van bijv 10 euro, made in china heb ik ook hele grote vraagtekens, hoe ze daar nog aan kunnen verdienen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 01:18

Dan heeft mijn economie lerares het indertijd verkeerd begrepen en uitgelegd. :+
Dat er ook verschil is in kwaliteit ontken ik nergens. Dat dat verschil alleen zeg maar 20 euro of meer 'waard' is heb ik dan mijn twijfels over gezien die steak die ik in het dure restaurant kreeg met mijn ex-schoonouders eigenlijk simpelweg niet lekkerder of malser was dan de steak in mijn favoriete taverne (nu hadden die wel uitzonderlijk goede steaks voor een taverne maar dan nog).
Mag toch hopen dat het vlees altijd gewoon vers is. :+ (ik kies nu bewust een gerecht met weinig andere variabele. Dan kwaliteit van het vlees als voorbeeld)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 01:25

Ayasha schreef:

Er zijn bepaalde runderrassen waarvan de steak veel meer kost dan de steak die ik serveer. Ik ga die speciales steaks niet eens aanschaffen, mijn gasten willen dat echt niet en betalen dat ook niet.

Dat is gelijk het verschil tussen mijn 'simpele' restaurant en een sterrenzaak. Wie gewoon en goed wil komt naar mij. Wie exclusief en goed wil gaat naar de sterrenzaak.
Ook daarin mag men gelukkig zelf kiezen. :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 07:44

purny schreef:

Hou toch op. Dat is super laag. Een 23 jarige wil ook wel eens het huis uit met een normaal huishouden. Niks mis met kringloop of marktplaats maar het moet wel een keuze zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 07:50

purny schreef:
Nu heb ik zelf niet zo'n hoog iq maar ik denk dat een zorgvrager van ca. 85 kilo in je eentje draaien een stuk zwaarder is dan het opdienen van 3 of 5 volle borden is.
Of dat de bouw nog zwaarder is.

Het zijn de mensen waar je moe van wordt. Niet de borden. Vooral die, die als de dood zijn dat ze ook maar een cent extra gaan uitgeven. Wat voor de een zwaar is is voor de ander een makkie. Ik wordt niet moe van de hele dag intensief 1 op 1 met mijn klanten bezig zijn. Mijn vriend zou het niet kunnen. Die is fysiek beer sterk. Die kan de hele dag sjouwen zonder problemen.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:29

..
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:07

Jennyj01 schreef:
purny schreef:

Hou toch op. Dat is super laag. Een 23 jarige wil ook wel eens het huis uit met een normaal huishouden. Niks mis met kringloop of marktplaats maar het moet wel een keuze zijn.

Maar dat wil iemand die in de supermarkt werkt ook graag. En die verdient ook een minimum loon

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:13

En dat is toch ook veel te weinig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:16

Dat is een andere discussie. Van mij mag dat zeker omhoog :j
Maar er zijn zoveel mensen, ook volwassenen die min. loon verdienen of maar er net boven.
Denk maar eens aan de mensen in fabrieken.
En die moeten het er ook mee doen hoor.
En die werken zich nog veel meer te pletter.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:17

Jennyj01 schreef:
En dat is toch ook veel te weinig.

Maar dat komt niet door je baas maar door de wetgeving. Ik kan geen recente cijfers vinden maar supermarkt betaald nog minder. Zo slecht heb je het dus niet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:17

bruintje123 schreef:
Dat is een andere discussie. Van mij mag dat zeker omhoog :j
Maar er zijn zoveel mensen, ook volwassenen die min. loon verdienen of maar er net boven.
Denk maar eens aan de mensen in fabrieken.
En die moeten het er ook mee doen hoor.
En die werken zich nog veel meer te pletter.

Ik was 30 en verdiende het loon van een 23 jarige.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:18

Ja dat kan.
Het is een loon vanaf 23 jaar. Begin je als starter is het dat loon.
Er bestaan geen schalen meer voor andere leeftijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:22

Is dat bedrag netto of bruto?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:25

23 jaar en ouder: 9,04 per uur bruto gebaseerd op een 40 urige werkweek.
Het is hoger bij minder uur.
36 uur € 10,04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:27

Dus als ik het goed voorheb houden ze bij een 36 uur week (dus ik reken even geen overuren) een €1300 netto over? Dat is gewoon het loon dat nagenoeg iedereen die hier in een supermarkt etc werkt ook krijgt. En die hebben ook gewoon een koophuis :j