Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ersina schreef:Fooi geef ik als ik het eten goed vond en de bediening vriendelijk. Ook bij het bezorgen van meubels geef ik iets , bij hotels en aan de krantenjongen als deze langs komt voor zijn nieuwjaars? fooi. Het moet niet , maar ik ben blij dat ik kan geven. Het is een extra en geen verplichting.
Wat mij verbaasd is dat in de TS zegt dat in Amerika geen fooi gevraagd wordt. In de tijd dat ik nog naar Amerika ging, werd dit automatisch (15 % kan dat ?)bij het bedrag geteld. Dan kwam als verrassing ook nog de belasting, die bij ons inclusief is.
Het is een gebruik. Indien steeds minder mensen fooi gaan geven, verandert dit en verdwijnt het. Iets wat ik eigenlijk wel verwacht.
De 1 krijgt fooi, de ander een kerstpakket en weer een ander een bonus. Al deze gebruiken zijn m.i. om aan te geven hoezeer je de werknemer waardeert. Niets op tegen, maar als het alleen gezegd wordt, is dat ook prima!
Snollygoster schreef:Niemand verplicht je om gooit te geven, mijn vriend en ik doen het zelf echter wel altijd, en daar zijn we ook heel vrijgevig in (minimum is altijd €5). We staan zelf beiden in de horeca (ik als student, hij vast), zal dan wel beroepsmisvorming zijn![]()
Waarom horeca wel en andere beroepen niet? Horeca is over het algemeen gewoon zwaarder werk dan de rest, om nog maar te zwijgen van het aantal uren dat je staat de kloppen, en overuren die vaak niet eens betaald worden. Mijn maximum was ooit 15u op een trouwfeest, ik kon de dag erna niet meer lopen. Daarbij ben je vaak een hele avond met dezelfde klanten bezig, zoals hier al vermeld werd komt er veel meer bij kijken dan enkel eten aan tafel zetten en afruimen. Ik werk in een sterrenzaak, daar zitten mensen een pak langer aan tafel dan in een gemiddeld restaurant, en heb je ook geen ruimte om fouten te maken.
Geef je geen fooi ga ik je niet lelijk bekijken, maar het is wel mooi meegenomen na een zware avond.

purny schreef:Het uurloon voor een 23 jarige en ouder is 9,43. Zo laag vind ik dat dus niet
Herlinde98 schreef:Misschien een rare opmerking, maar misschien is het wat onbewust dat mensen fooi geven. Op een menukaart staan de kosten voor een gerecht maar ik denk dat het menselijk brein daar niet meteen servicekosten bij telt. Bij een klusjesman staan de kosten voor het materiaal en de uren die je moet betalen apart.
Ayasha schreef:Volgens mij horen de 'service' kosten al betaald te zijn door de prijs van het gerecht. Daarom kost een steak in een simpel eethuis (taverne) minder dan in een 5 sterren restaurant. Kwaliteit van het vlees is daar heus niet de enige reden voor. Die zelfde steak van de taverne zou in een 5 sterren restaurant alsnog duurder zijn want: service van een hoger niveau.

(ik kies nu bewust een gerecht met weinig andere variabele. Dan kwaliteit van het vlees als voorbeeld) Ayasha schreef:Volgens mij horen de 'service' kosten al betaald te zijn door de prijs van het gerecht. Daarom kost een steak in een simpel eethuis (taverne) minder dan in een 5 sterren restaurant. Kwaliteit van het vlees is daar heus niet de enige reden voor. Die zelfde steak van de taverne zou in een 5 sterren restaurant alsnog duurder zijn want: service van een hoger niveau.
purny schreef:Nu heb ik zelf niet zo'n hoog iq maar ik denk dat een zorgvrager van ca. 85 kilo in je eentje draaien een stuk zwaarder is dan het opdienen van 3 of 5 volle borden is.
Of dat de bouw nog zwaarder is.
Jennyj01 schreef:purny schreef:Het uurloon voor een 23 jarige en ouder is 9,43. Zo laag vind ik dat dus niet
Hou toch op. Dat is super laag. Een 23 jarige wil ook wel eens het huis uit met een normaal huishouden. Niks mis met kringloop of marktplaats maar het moet wel een keuze zijn.
bruintje123 schreef:Dat is een andere discussie. Van mij mag dat zeker omhoog
Maar er zijn zoveel mensen, ook volwassenen die min. loon verdienen of maar er net boven.
Denk maar eens aan de mensen in fabrieken.
En die moeten het er ook mee doen hoor.
En die werken zich nog veel meer te pletter.