Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bruintje123 schreef:Tigra_ schreef:Wat mij hier zo nu en dan opvalt is dat sommige vinden dat ze moeten zorgen voor een leuke avond. Daar ben ik het niet zo mee eens. Het enige wat ik wil is dat ze mijn bestelling goed opnemen en op tafel zetten. Eventueel een vraag over het eten kunnen beantwoorden en meer niet. De leuke avond/middag maak je er toch echt zelf van. Ik hoef verder geen praatje te maken met het de bediening. Gewoon heel basic en dat is toch de normaalste zaak in de wereld dat je gewoon met fatsoen werkt dat hoeft toch niet extra beloond te worden.
Als je wat gaat drinken heb ik nog nooit meegemaakt dat ik dacht goh die zet zich extra in voor mij dus die krijgt wat extra. Zelf behandel ik iedereen ook hetzelfde fooi of geen fooi. Belangrijkste is dat mensen tevreden de deur uit gaan.
Dit valt me ook op.
Hoe zo geven ze mij een leuke avond?
Die maak ik met de mensen aan tafel.
We behandelen de bediening netjes en vriendelijk en dat is ook wat de bediening doet. Dat is hun werk.
Ze hoeven me niet te entertainen of zo.
En we hebben pas 1 keer slechte bediening gehad, waren we met zijn tweetjes.
Het stel naast ons had er ondertussen ook lol in, dus die slechte bediening heeft ons best een leuke avond bezorgd.
Lillith24 schreef:Mag ik er nog even bij vermelden dat ik in mn studententijd vaak met de feestdagen stond te bedienen. En niet zoals anderen 200% uitbetaald kreeg, maar echt wel iedereen een fijn kerstavond bezorgde. Als ik nu uiteten ga met kerst, wat ik liever niet doe omdat ik eigenlijk vind dat ook horecapersoneel recht heeft op feestdagen met familie,dan zorg ik dat ik in elk geval een flinke fooi achterlaat. Soms heb je namelijk geen keuze en moet je werken terwijl je zelf ook liever had zitten schransen en zuipen
meggiemeg schreef:Meestal geven we wel fooi, de fooi blijft uit als er veel fouten worden gemaakt.
Is het bedrag 77 dan zeg ik 80 bijvoorbeeld.
We waren pas uiteten en dat was drama, begon al met vies bestek, etensresten van de vorige zaten er nog aan, toen ik om nieuw vroeg werd ik echt aangekeken of ik gek was, vervolgens een voorgerecht wat bereid was met oude champignons, dit gerecht werd al opgediend met allerlei excuses, de champignons waren zwart vanwege de kruiden, nee ze waren oud en verschrompeld en taai ien gebakken in een pan die al lang niet was schoongemaakt. Vervolgens de soep die er voor in de plaats werd geserveerd was te zout en te zuur. Het stokbroodje erbij het stokbrood was ook geen stokbrood maar een toast met een zure tapas erbij...Toen ik naar binnen ging om naar het toilet te gaan zat de grote baas midden in het restaurant zijn beklag luidkeels te doen over de groep die buiten op het terras zat, dan houd ik mijn mond ook niet meer. Ik was de enige met een afwijkende soep, en ook de enige die geen buikpijn er aan over heeft gehouden.
Daar is geen fooi gegeven en een slechte recentie op het internet.
LadyMadonna schreef:Van de zomer waren ze hier met +30 graden aan het asfalteren. Dus ik: jongens, willen jullie een ijsje!?
Nee hoor dank je, hebben we net van de overbuurvrouw gehad.
5 min later hoor ik mijn buurvrouw: willen jullie een lekker ijsje jongens?
LadyMadonna schreef:Van de zomer waren ze hier met +30 graden aan het asfalteren. Dus ik: jongens, willen jullie een ijsje!?
Nee hoor dank je, hebben we net van de overbuurvrouw gehad.
5 min later hoor ik mijn buurvrouw: willen jullie een lekker ijsje jongens?
Mijn vriend fooit wel vaak. Ik kan een goede service zeker waarderen, maar andere beroepen werken ook hard en die krijgen geen fooien. Waarom zou ik een zuster na een drukke werkdag niet een tientje in d'r handen drukken en jou wel?
(niet lelijk bedoeld)
Indestal schreef:.vroeger was er nl een basis salaris en de rest werd aangevuld met tips....nu dat niet meer is, wordt je eten bijna letterlijk op tafel gesmeten en mag je blij zijn als iedereen tegelijk kan eten en je 2 e drankje ook echt bezorgd wordt...
Es_ther schreef:Toen zei er iemand dat ze bij best veel mensen met 30+ gewassen niet eens een glas water kregen als ze in de zon stonden..