Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 00:36

Ik geef eigenlijk nooit fooi. Maar meestal ga ik alleen ergens eten of pak ergens even een kop chocomel.
Ik ga nooit echt een avondje borrelen zodat je echt een 'band' kunt opbouwen met de obers/personeel.
Ik betaal gewoon netjes de rekening en als ik er lekker gegeten heb kom ik vaak zelfs de dag erna weer terug.
Ook zorg ik altijd dat de tafel netjes is.
Ook op vakantie geef ik geen fooi voor het naar de kamer brengen van mijn koffer ofzo. Ik doe dat liever zelf.
Idem met postbezorgers (vooral de reclame dingen want die ontvangen we gewoon ondanks ja nee sticker).

Waardering voor je werk ik zeker fijn! En ik bedank altijd en probeer zeker complimenten te maken als daar gelegenheid voor is. Maar vind de horeca opzich al duur zat (vandaar dat ik geen avondjes ga borrelen) dus om dan extra geld uit te geven.. Dan neem ik liever nog een extra kop koffie.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:59

bruintje123 schreef:
Tigra_ schreef:
Wat mij hier zo nu en dan opvalt is dat sommige vinden dat ze moeten zorgen voor een leuke avond. Daar ben ik het niet zo mee eens. Het enige wat ik wil is dat ze mijn bestelling goed opnemen en op tafel zetten. Eventueel een vraag over het eten kunnen beantwoorden en meer niet. De leuke avond/middag maak je er toch echt zelf van. Ik hoef verder geen praatje te maken met het de bediening. Gewoon heel basic en dat is toch de normaalste zaak in de wereld dat je gewoon met fatsoen werkt dat hoeft toch niet extra beloond te worden.

Als je wat gaat drinken heb ik nog nooit meegemaakt dat ik dacht goh die zet zich extra in voor mij dus die krijgt wat extra. Zelf behandel ik iedereen ook hetzelfde fooi of geen fooi. Belangrijkste is dat mensen tevreden de deur uit gaan.

Dit valt me ook op.
Hoe zo geven ze mij een leuke avond?
Die maak ik met de mensen aan tafel.
We behandelen de bediening netjes en vriendelijk en dat is ook wat de bediening doet. Dat is hun werk.
Ze hoeven me niet te entertainen of zo.

En we hebben pas 1 keer slechte bediening gehad, waren we met zijn tweetjes.
Het stel naast ons had er ondertussen ook lol in, dus die slechte bediening heeft ons best een leuke avond bezorgd. }>

Ik vind zeker wel dat het personeel een rol speelt in je avondje uit eten. Loopt het personeel met een chagrijnig hoofd rond, bezorgen ze 2x de verkeerde bestelling of duwen ze een theedoos in je handen omdat ze te veel haast hebben om je te laten kiezen of nemen ze de tijd, begroeten je als je binnenkomt etc.
Naast het bedienend personeel vind ik het ook nog wel belangrijk hoe snel het eten komt, ligt ook wel aan de gelegenheid maar ik heb wel eens met mijn opa en oma ruim een uur zitten wachten op het voorgerecht (bij een redelijk simpele pizzaria). Het hoeft zeker niet binnen 5 min op tafel te staan maar dit duurde echt te lang.
Of dat het eten niet goed is, je iets speciaals besteld en ze er toch geen rekening mee houden. Ze passen het wel aan vaak maar toch, je vertelt het niet voor niets.

bruintje123

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:05

Als ze dat doen is het gewoon slecht personeel en horen ze er sowieso niet te staan.
Want dat allemaal met vriendelijkheid is nu gewoon wat bij dat beroep hoort. Dat is geen extra's.
In mijn functie ben ik ook regelmatig een soort gastvrouw en dan hoort daar ook een glimlach bij. Meelopen als dat toelaat. Helpen van oudere die niet uit een parkeerautomaat komen.
En ja op een gastvrije manier, heb je voor een beroep of omgeving gekozen waar dat bij hoort doe je dat omdat je dat graag doet. Kun je dat niet is het tijd voor wat anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:46

Ik ben het er helemaal mee eens dat fooi in de horeca onnodig is. "Meestal" (ik maak zelden gebruik van de horeca) geef ik wel iets door het bedrag af te ronden. Dit omdat ik het zo armoedig vind staan om te wachten op bij wijze van spreken 20 cent wisselgeld, omdat ik niet krenterig over wil komen, en omdat het toch zelden voorkomt dat ik uit eten ga ;)

Ik geef vaak wel fooi (of een kadootje) in andere situaties en dan vind ik het veel meer terecht:
De verhuizers, die toch al niet duur waren en op eigen initiatief meteen even de wasmachine aansloten ed. Ik was zeer tevreden over hun en wilde dat ook graag laten merken. Evenals degene die onze shetlander heeft beleerd voor de kar, iemand die ons een keer in nood een trailer heeft geleend, dat soort dingen.
Dat soort mensen zijn goud waard.

Het feit dat het in de horeca al min of meer van je verwacht wordt staat me eigenlijk tegen. Ook vind ik dat iemand gewoon zijn werk doet.

Vrijgevigheid is een groot goed, maar je moet je het wel kunnen permitteren. En als ik dan niet iedereen iets kan geven, dan is horeca personeel niet mijn eerste prioriteit. Want ik vind niet dat ze iets heel speciaals voor mij doen eigenlijk.

In geval van groepen wil ik ook altijd apart afrekenen. Heb wel een etentje met collega's meegemaakt waarbij de mannen aan de sterke drank gingen en de dames zo vijf of zes wijntjes wegdrinken, dure vlees gerechten, terwijl ik vegetarisch eet en voornamelijk water drink. Heb niet zo'n zin, en kan het me niet permitteren, om een ander zijn dure gewoontes te bekostigen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:50

Ik vind het vreemd dat in de horeca 'vriendelijk zijn' en 'correct bediend worden extra betaald moet worden. In andere beroepen is dat gewoon 'in de prijs inbegrepen'.
en ik ben het helemaal eens met Bruintje en Nikass.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:51

Van de zomer waren ze hier met +30 graden aan het asfalteren. Dus ik: jongens, willen jullie een ijsje!?
Nee hoor dank je, hebben we net van de overbuurvrouw gehad.
5 min later hoor ik mijn buurvrouw: willen jullie een lekker ijsje jongens? _O-

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:58

In de horeca geef ik altijf fooi...ik heb zelf in de horeca gewerkt..is een zwaar beroep, slecht betaald en de baas rekent op fooi zodat ze minder hoeven te betalen.

In Nederland is het bijzonder om prettig goed opgeleid horeca personeel in de populaire restaurants te vinden, dus niet de 5 couverts met wit damast opgedekte tafels...meestal zijn dit nl studenten, of gewoon niet horeca opgeleid personeel, waardoor eten juist ook minder fijn kan zijn bij lomp, lui, te popi en slecht opgediend eten en vieze tafels, lang wachten, verkeerd bestellen, steeds weer vragen...rumoerig werken, met elkaar praten en lachen en niet naar de behoeften van de gast op letten...

Zeker geef ik meer bij oplettende, nette medewerkers.....zo werkt het in de horeca, als je weet hoe je tips moet krijgen...vroeger was er nl een basis salaris en de rest werd aangevuld met tips....nu dat niet meer is, wordt je eten bijna letterlijk op tafel gesmeten en mag je blij zijn als iedereen tegelijk kan eten en je 2 e drankje ook echt bezorgd wordt...

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:04

Ik geef altijd fooi. Heb zelf ook in de horeca gewerkt en het is hoe ik ben opgegroeid. Mijn vriend geeft nooit fooi dus dat vind ik soms wel vervelend, maar het is zijn geld en als ik op dat moment geen contanten heb ga ik ook niet extra pinnen... dat lijkt vreemd. Laatst nog super gegeten bij een goed restaurant en dan laten we de tafel netjes achter en voorzien we iedereen van een persoonlijk bedankje en complimenten. Dat doe ik standaard.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:08

Ik geef fooi als ik de prijs/kwaliteit (van zowel eten als bediening goed vind, anders niet. Dan meestal zo'n 5 tot 10%.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:10

Mag ik er nog even bij vermelden dat ik in mn studententijd vaak met de feestdagen stond te bedienen. En niet zoals anderen 200% uitbetaald kreeg, maar echt wel iedereen een fijn kerstavond bezorgde. Als ik nu uiteten ga met kerst, wat ik liever niet doe omdat ik eigenlijk vind dat ook horecapersoneel recht heeft op feestdagen met familie,dan zorg ik dat ik in elk geval een flinke fooi achterlaat. Soms heb je namelijk geen keuze en moet je werken terwijl je zelf ook liever had zitten schransen en zuipen :9

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:17

Meestal geven we wel fooi, de fooi blijft uit als er veel fouten worden gemaakt.
Is het bedrag 77 dan zeg ik 80 bijvoorbeeld.
We waren pas uiteten en dat was drama, begon al met vies bestek, etensresten van de vorige zaten er nog aan, toen ik om nieuw vroeg werd ik echt aangekeken of ik gek was, vervolgens een voorgerecht wat bereid was met oude champignons, dit gerecht werd al opgediend met allerlei excuses, de champignons waren zwart vanwege de kruiden, nee ze waren oud en verschrompeld en taai ien gebakken in een pan die al lang niet was schoongemaakt. Vervolgens de soep die er voor in de plaats werd geserveerd was te zout en te zuur. Het stokbroodje erbij het stokbrood was ook geen stokbrood maar een toast met een zure tapas erbij...Toen ik naar binnen ging om naar het toilet te gaan zat de grote baas midden in het restaurant zijn beklag luidkeels te doen over de groep die buiten op het terras zat, dan houd ik mijn mond ook niet meer. Ik was de enige met een afwijkende soep, en ook de enige die geen buikpijn er aan over heeft gehouden.
Daar is geen fooi gegeven en een slechte recentie op het internet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:08

Lillith24 schreef:
Mag ik er nog even bij vermelden dat ik in mn studententijd vaak met de feestdagen stond te bedienen. En niet zoals anderen 200% uitbetaald kreeg, maar echt wel iedereen een fijn kerstavond bezorgde. Als ik nu uiteten ga met kerst, wat ik liever niet doe omdat ik eigenlijk vind dat ook horecapersoneel recht heeft op feestdagen met familie,dan zorg ik dat ik in elk geval een flinke fooi achterlaat. Soms heb je namelijk geen keuze en moet je werken terwijl je zelf ook liever had zitten schransen en zuipen :9

Maar sommige mensen vinden het ook prima om de feestdagen te werken en extra te kunnen verdienen. Als je niet extra betaalt wordt, moet je je werkgever even aan zijn jasje trekken, want daar heb je recht op.
Er zijn overigens zat beroepen waarbij op de feestdagen gewerkt wordt, daar ben je echt niet de enige in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:10

meggiemeg schreef:
Meestal geven we wel fooi, de fooi blijft uit als er veel fouten worden gemaakt.
Is het bedrag 77 dan zeg ik 80 bijvoorbeeld.
We waren pas uiteten en dat was drama, begon al met vies bestek, etensresten van de vorige zaten er nog aan, toen ik om nieuw vroeg werd ik echt aangekeken of ik gek was, vervolgens een voorgerecht wat bereid was met oude champignons, dit gerecht werd al opgediend met allerlei excuses, de champignons waren zwart vanwege de kruiden, nee ze waren oud en verschrompeld en taai ien gebakken in een pan die al lang niet was schoongemaakt. Vervolgens de soep die er voor in de plaats werd geserveerd was te zout en te zuur. Het stokbroodje erbij het stokbrood was ook geen stokbrood maar een toast met een zure tapas erbij...Toen ik naar binnen ging om naar het toilet te gaan zat de grote baas midden in het restaurant zijn beklag luidkeels te doen over de groep die buiten op het terras zat, dan houd ik mijn mond ook niet meer. Ik was de enige met een afwijkende soep, en ook de enige die geen buikpijn er aan over heeft gehouden.
Daar is geen fooi gegeven en een slechte recentie op het internet.

de behoefte om uit eten te gaan vergaat me ter plekke :r
Je zou ook een fooi min moeten kunnen geven (dus minder betalen dan de rekening) bij dit soort slechte horeca :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:13

Dar was ik halverwege gewoon weggelopen.
Dat had ik niet eens betaald.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:38

lieveli schreef:
bruintje123 schreef:
De security mag het officieel niet aannemen :D

Ze mogen me officieel ook niet met drugs binnen laten :D

:') :')

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:59

LadyMadonna schreef:
Van de zomer waren ze hier met +30 graden aan het asfalteren. Dus ik: jongens, willen jullie een ijsje!?

Kijk ook dit hoort er bij, vind ik.
Beetje vriendelijkheid voor mekaar en een beetje rekening houden met elkaar is helemaal niet verkeerd.
Wel super leuk dat er gelukkig meer mensen rekening hadden gehouden met deze jongens. ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:12

LadyMadonna schreef:

Wij hadden een aantal jaar terug schilders rondom het huis. Woonde nog thuis een man had vakantie. Dus de schilders (2 man) mochten bij mam naar t toilet een kerk ze koffie.
Toen zei er iemand dat ze bij best veel mensen met 30+ gewassen niet eens een glas water kregen als ze in de zon stonden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:27

Tja, je bent het natuurlijk niet verplicht... zelf water mee nemen is ook een idee

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:45

Ik woon op een grensstreek en ik hoor vaak dat ze in de ene provincie wel koffie (water) krijgen en de andere niet.

Schilders of wat ook krijgen hier ook te drinken en mogen uiteraard ook naar het toilet.
Binnenkort sanering asbest en dan zorgen wij dat er iemand thuis is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:33

Ik vind een avondje uit eten duur genoeg om er ook nog een fooi bij op te doen ;) Mijn vriend fooit wel vaak. Ik kan een goede service zeker waarderen, maar andere beroepen werken ook hard en die krijgen geen fooien. Waarom zou ik een zuster na een drukke werkdag niet een tientje in d'r handen drukken en jou wel? :) (niet lelijk bedoeld)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 18:44

Wauw dit topic ging hard! (had ik dus niet verwacht)

Ik ga morgen even, als ik meer tijd heb, alles lezen.

Mag ik wel voorop stellen dat ik dus geen fooi verwacht? Wat ik wel verwacht is een beetje respect voor mij als medemens , maar ook dat lijkt wel eens moeilijk. Een bedankje is echt heel fijn! Iemand aankijken als je wegloopt is ook wel fatsoenlijk :Y)

Goed morgen even lezen!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:49

Ik krijg wel eens wat fooi, hooguit een paar cent. Gaat allemaal in de fooienpot van het team waar ik dan werk. Ik werkte als fotograve. Heb daar een keer vier euro fooi gehad, vond ik dan ook erg gul! Maar mensen zien dat wij ons best voor ze doen en willen daar schijnbaar voor betalen! We zijn laatst met het team gaan bowlen ervan, we moesten alleen zelf de drankjes betalen, de rest werd betaald van de fooi!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:11

Ik geef nooit fooi. In Nederland is het loon normaal waardoor fooi niet nodig is om van rond te komen. Anders dus dan in bv Amerika, waar met ervanuit gaat dat het grootste gedeelte van je inkomen als bv serveerster uit fooi bestaat. In Nederland is fooi voor als je je werk uitzonderlijk hebt gedaan, dus iets extra's hebt gedaan voor je klant. .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:45

Indestal schreef:
.vroeger was er nl een basis salaris en de rest werd aangevuld met tips....nu dat niet meer is, wordt je eten bijna letterlijk op tafel gesmeten en mag je blij zijn als iedereen tegelijk kan eten en je 2 e drankje ook echt bezorgd wordt...

En wanneer was 'vroeger'? Volgens mij is dat in Nederland namelijk nooit zo geweest :n

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:50

Es_ther schreef:
Toen zei er iemand dat ze bij best veel mensen met 30+ gewassen niet eens een glas water kregen als ze in de zon stonden..

Zo ken ik er ook nog wel eentje, mijn oma nodigde 2 mannen die de tuin aan het bestraten waren eens uit om mee een broodje te komen eten. Doet ze altijd, heel erg gastvrij mens. Kreeg ze het antwoord dat ze dat niet meer doen omdat ze eerder dat jaar iemand getroffen hadden waarbij ze dagelijks eten voorgeschoteld kregen (ongevraagd) hier uit beleefdheid maar gebruik van hebben gemaakt waarna de baas de rekening van al het eten + de service opgestuurd kreeg.