Verkeersboete aanvechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:33

Ik heb maar 1 tip voor je.

quarterH schreef:
Omdat hij maar kort groen is, gebeurd het dan dat de vrachtwagen voor je bij groen optrekt, jij optrekt, de vrachtwagen te lang/langzaam is en tegen de tijd dat jij erdoor rijd en het stoplicht weer kunt zien, deze al op oranje staat of zelfs net op rood springt als je er net onderdoor rijd.

Juist omdat je de situatie daar zo goed kent, en ziet dat je een vrachtauto voor je hebt staan, doe dan gewoon rustig aan. Want je weet dat jij toch niet meer dat groene licht gaat halen.
Ik ken ook meerder verkeerslichten waarbij ik weet dat als er een vrachtauto voor me staat, ik dat groene licht niet meer kan halen. Daar anticipeer ik dan al op door gewoon rustig naar de streep te rijden en te stoppen, en niet gewoon maar dom te proberen toch dat licht te halen. Het werkt toch niet. En tja dan duurt mijn rit maar een paar minuten langer, tis goedkoper dan zulke bekeuringen ;)
En verder je kan proberen of je de bekeuringen in delen kan betalen. Want ook ik kan echt geen reden bedenken waarom jou 1 of beide kwijtgescholden zou worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:35

ikke; voor zover ik weet ben je er in Belgie ook je rijbewijs niet voor kwijt... Niet bij de flitser iig. Hoe het zit als die toevallige agent daar staat durf ik niet te zeggen dus dit antwoord is onder voorbehoud.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:39

In België hangt dat af van het arrondissement. Heeft niks te maken met flitser of agent.

Boete kan tot in de duizenden euro's oplopen in België en je kan er wel degelijk je rijbewijs voor kwijt zijn. En als jonge bestuurder heb je nog meer kans op zware straffen.

Edit: en in de zwaarste gevallen riskeer je in België zelfs gevangenisstraf.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:43

Enige wat je zou kunnen aanvechten of na laten gaan is of het flitsapparaat naar behoren werkt en goed staat afgesteld. Voor de rest foto's opvragen en kijken of jouw voertuig er goed op staat volgens de regels.

Ayasha
Blogger

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:47

Heeft mijn broer al een paar keer chance gehad. :D

Verklaard dat ook waarom ik die ene keer een agent op de koffie had terwijl ik dat daarvoor en daarna nooit meer van iemand gehoord heb dat ze die persoonlijk komen brengen? (Terwijl broer in andere provincies en steden het ook genoeg deed en die steeds de brieven opgezonden kreeg?)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:51

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:02

Tieneke schreef:
In België hangt dat af van het arrondissement. Heeft niks te maken met flitser of agent.

Boete kan tot in de duizenden euro's oplopen in België en je kan er wel degelijk je rijbewijs voor kwijt zijn. En als jonge bestuurder heb je nog meer kans op zware straffen.

Met name de eventuele bijkomende snelheidsovertreding leidt nogal eens tot begripsverwarring over het wat en waarom hoeveel waarvoor.

De tweede flitslus is eigenlijk de crux voor de overtreding.
Stoppen bij oranje kan je heel goed voorbij de stopstreep laten gaan en hoppa flits. Ook al hou je je aan de regel dat je kan stoppen binnen de afstand die je kan overzien, is dat nu nét bij stoplichten heel wel mogelijk korter dan je remweg.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:07

Huertecilla schreef:
Tieneke schreef:

Met name de eventuele bijkomende snelheidsovertreding leidt nogal eens tot begripsverwarring over het wat en waarom hoeveel waarvoor.

Stoppen bij oranje kan je heel goed voorbij de stopstreep laten gaan en hoppa flits. Ook al hou je je aan de regel dat je kan stoppen binnen de afstand die je kan overzien, is dat nu nét bij stoplichten heel wel mogelijk korter dan je remweg.

Als dat zo is, rem je of veel te laat of kon je überhaupt redelijkerwijs niet meer remmen en had je dus door moeten rijden. Stoplicht staat lang genoeg op oranje om daarop te kunnen anticiperen. (3,5 sec op een 50 km weg, 5 sec op een 80 km weg)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:24

Exitium schreef:
Als dat zo is, rem je of veel te laat of kon je überhaupt redelijkerwijs niet meer remmen en had je dus door moeten rijden. Stoplicht staat lang genoeg op oranje om daarop te kunnen anticiperen. (3,5 sec op een 50 km weg, 5 sec op een 80 km weg)

Leuke theorie doch in de praktijk is de stroefheid van het wegdek voor stoplichten zelden zelfs maar de helft van normaal gesleten asfalt. Vraag maar aan motorrijdende Boktsters ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:32

Hier flitsen ze ook gewoon bij oranje, dan leer je ook wel stoppen voordat het rood is..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:33

Huertecilla schreef:
Tieneke schreef:

Er staan in Nederland vrijwel altijd meerdere pijlen op de weg achter elkaar. Die staan vaak verder uit elkaar als je harder mag. Ik houd bij oranje eigenlijk altijd aan dat als ik nog twee pijlen zie kan ik nog stoppen, als ik er 1 zie (en dus op of voorbij de eerste van de twee ben) rijd ik door. En dat klopt eigenlijk 99,9% van de tijd. Maar dat geldt dus vooral als ik met toegestane snelheid op een verkeerslicht afrijd en het licht springt op oranje.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:24

Uit ervaring:
Een keer schoot ie op oranje en ik dacht ja dat haal ik nog wel! Geen verkeer, geen flitspaal.
En toch een agent in burger die mij dit heeft zien doen blijkbaar want ik kreeg ineens paar weken later een boete binnen. Omdat ik niet staande ben gehouden en er verder geen bewijzen (flitspaal) waren heb ik het geprobeerd aan te vechten. Nou helaas je kan er mooi naar fluiten

Dus TS ik geef je 0,0 procent kans op slagen. Ik zou m gewoon accepteren, balen en van leren.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:26

Een van de boetes aanvechten gaat in dit geval nooit lukken.

Soms kun je er nog wel eens mee wegkomen als ineens de snelheid van de weg veranderd is en je dan dus direct geflitst word, onder het mom: ik wist het niet.

Maar door rood rijden is hartstikke fout, en een stoplicht ziet iedereen staan. Deze is niet te missen en daar hoor je op te anticiperen.

Dat aanvechten kun je dus beter niet doen. Dat is een kansloze missie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:34

j1988 schreef:
Enige wat je zou kunnen aanvechten of na laten gaan is of het flitsapparaat naar behoren werkt en goed staat afgesteld. Voor de rest foto's opvragen en kijken of jouw voertuig er goed op staat volgens de regels.

Waarom? Ze heeft de overtredingen begaan dus zal ze gewoon moeten betalen. Ik vind het altijd zo ontzettend flauw om dit soort acties uit te halen als je de bewuste overtreding begaan hebt.

Om terug te komen op de vraag van TS. Ja, je kunt bezwaar maken. Neen, je bezwaar zal geen vruchten afwerpen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 00:40

bruintje123 schreef:
cp112 schreef:
De enige keer dat je hier onderuit komt is aantonen dat je het niet was en soms heb je mazzel als je met een trailer met dieren erin rijd. Dan kan je niet altijd meer optijd stoppen en als ze er toevallig videobeelden van hebben en zien idd dat het nét rood werd oid willen ze het nog wel eens kwijt schelden.

Maar tja, door rood rijden is door rood rijden. Beetje jammer dat het 2 boetes kost voordat je daar over nadenkt. Je rijd dan imo toch echt bewust door rood...

Nee ook niet.
Dat hebben wij eens geprobeerd.
Auto was nog groen, trailer was rood. We zagen het als het ware boven ons op oranje springen.
Antwoord was, dan moet je nog maar zachter op het verkeerslicht aanrijden.
Nog zachter was dan stilstaan en verkeer belemmeren zo ongeveer.
Dus ook dan, helaas betalen.

Heel apart dit. Er zijn verkeerslichten, met name bij spoorwegovergangen, die soms echt maar heel kort op groen staan. Dan kan er net 1 auto passeren en krijgt de 2de al oranje. Dan sta je dus vooraan, het word groen, je gaat rijden, de trailer rijd door rood dus krijg je een boete. Zo zou je dus nooit meer een stoplicht kunnen passeren :oo

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:58

Dat is natuurlijk weer een compleet ander voorbeeld.
Misschien dat het dan wel kan omdat je vanuit stilstand aan reed.
Wij kwamen toen met lage snelheid aan gereden en de auto door groen maar de trailer dus niet meer.
En dat was toen pech en betalen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:18

Flitsers gaan idd pas af boven een bepaalde snelheid (hier vanaf 20km/h). Dat komt omdat hulpdiensten prioritair door het rood mogen rijden maar enkel trager dan 20km/h en enkel na eerst gestopt te zijn. Dus stoppen, kijken, rijden. Als ze dat juist doen wordt er niet geflitst, rijden ze te snel dan wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:21

Als de hulpdiensten tijdens een spoedrit geflitst worden worden die verscheurd mits het een geregistreerde spoedrit is (en dat is vrij simpel na te kijken), hulpdiensten hoeven niet te stoppen hoor :?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:23

Wat een onzin := als je sportief hebt heb je geen tijd om te remmen en weer op te trekken weet je hoeveel Tijd dat kost :=. Heb 15 weken terug nog in een ambu gelegen die stoute hier echt niet hoor bij het stoplicht met flitspaal. Zij hebben gewoon een ontheffing.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:29

99% van de rood licht flitspalen flitsen ook op snelheid, er zijn genoeg mensen die anders nog even extra gas geven om net door oranje te kunnen knallen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:36

Polly schreef:
Als de hulpdiensten tijdens een spoedrit geflitst worden worden die verscheurd mits het een geregistreerde spoedrit is (en dat is vrij simpel na te kijken), hulpdiensten hoeven niet te stoppen hoor :?

Nee, geflitst door rood wordt niet geseponeerd, dat mag je nog altijd gaan uitleggen op het commissariaat of bij de politierechter en de boete betaal je dan als hulpverlener uit eigen zak want het gaat om een zware beroepsfout. Prioritair rijden heeft zijn eigen regels en dit is een van de belangrijkste. De meeste collega's laten zich maar één keer vangen ;-)...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:38

Belgie vs nederland wat het verschil maakt misschien?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:40

Het is bijna lachwekkend dat je gewoon niet snapt dat er mensen zijn die terecht een boete kunnen aanvechten en dat jou reden echt ne-re-gens op slaat :+ en nog "trots" roepen dat er niemand in gevaar was omdat er niets op de foto stond die je dus pas achteraf zag.... really? ??? :')

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:41

@ bruintje: Bij mijn weten niet, heb het er al over gehad met Nederlandse collega's en die vertelden hetzelfde: flits voor snelheid meestal geseponeerd, flits door rood= probleem.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:54

Ik ben zelf chauffeur op een voorrangsvoertuig en als wij een spoedrit hebben ("met toeters en bellen") dan hebben wij vrijstelling van het RVV en daar hoort bij dat wij (met beperkte snelheid!!) door rood mogen rijden. Daar hoort stoppen voor een kruispunt met rood overgestoken word niet bij, wel moet je (net als iedereen) je voertuig tot stilstand kunnen brengen binnen de afstand waarover de weg vrij is en te overzien.

Dit is in NL!