@ TS, ik voel me gezegend met honderden mensen om mij heen die allemaal tussen de drie maanden en 60 jaar clean and sober zijn. Ongeveer 50% valt binnen een jaar terug na een eerste stoppoging (vaak zijn die gestopt, op aandringen van vrienden/familie niet omdat zij zelf de noodzaak inzagen) van die 50% stopt binnen een jaar weer ongeveer 25% waarvan de helft het weer redt. Over het algemeen is een gebruiker redelijk "veilig" als die een jaar clean and sober is gebleven.
Er zullen altijd mensen zijn die nooit kunnen stoppen (althans wel stoppen maar niet gestopt kunnen blijven

) maar voor 75% zo ongeveer is er wel een rooskleurige toekomst na gebruik, die andere 25 % die voelen zelf gewoon de noodzaak niet om te stoppen. Hiervan plegen ongeveer 10% zelfmoord in het eerste jaar na de stoppoging (falen, geen toekomstperspecties ect, ect) een aantal vinden de dood in de criminaliteit en sommige worden 100 in hun actieve verslaving.
Jouw vriend is uit zichzelf gestopt (applaus!! echt!) om gestopt te blijven is het misschien verstandig om eens te kijken bij een CA meeting in de buurt (of AA, of NA, wat hem qua mensen het beste ligt) Het is allemaal een beetje sectarisch maar mij heeft het me vooral het eerste jaar clean and sober ENORM geholpen op het "rechte" pad te blijven.
Toen mijn man gearresteerd werd zat ik na dat de complete politiemacht uit mijn huis vertrokken was op de bank met echt een enorme drang om me vreselijk te gaan bedrinken, man, man, man Kapot was ik. Ik kon twee dingen doen, rechtsaf de kroeg in of linksaf naar een meeting (waar ik al jaharen niet meer geweest was) Ik ben linksaf naar een meeting gegaan, weer drie weken twee keer in de week me laten indoctrineren en ik was weer klaar voor de toekomst.
Het is voor verslaafden een belangrijk iets om een steunpilaar te hebben onder gelijken, niet vrienden, niet familie maar gelijken!. Ik kan liegen en manipuleren als de beste, echt. Doorgewinterde rechercheurs zullen mij gewoon geloven als ik zeg dat bomen roze zijn, iedereen gelooft me, zo overtuigend kan ik liegen. Iedereen behalve mijn mede verslaafden. Mijn medeverslaafden zien dwars door mij heen, zetten me op mijn nummer, vertellen me even in niet mis te verstane woorden dat die boom echt groen met bruin is om me vervolgens aan mijn handje vast te pakken en me weer de goede kant op de begeleiden.
http://ca-holland.org/ cocaine anonymous
https://www.na-holland.nl/ narcotics anonymous
http://www.aa-nederland.nl/ alcoholics anonymous
Er zijn nog veel meer anonymous groepen, eten, niet eten, pimmetjespammetjespommetjes, gokken enz, enz.
Het maakt helemaal niks uit naar welke groep je gaat, je kan met je eetverslaving bij de gokkers terecht en als gokker bij de alcoholisten en als alcoholist bij de eetclub.
Je hoeft er niet van te voren over te bellen, je zorgt gewoon dat je een minuut of 10 voor aanvang daar aankomt, dan staan er mensen je op te wachten en die vangen je op (elke meeting komen er wel nieuwe mensen bij) De eerste keer is altijd eng, maar geloof me je krijgt er energie van, bizar! Op zo een eerste keer wordt er van je gevraag of je, je even voor wil stellen en dat gaat dan als volgt. Ik ben..... en ik ben verslaafd, ik ben hier omdat......... en dan zegt de hele groep, welkom .... en dat is werkelijk waar het enige dat eng is. Verder kan je gewoon je mond houden en luisteren. Je krijgt dan een welkomstmuntje om je eraan te helpen herinneren dat je bezig bent je leven weer op de rit te krijgen. Je krijgt muntjes bij 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar, 4 jaar en 5 jaar. Ik heb ze allemaal!
De laatste paar jaren ga ik alleen nog maar bij mijlpalen, ik word er dan door mijn cleantimecounter app aan herinnert, zo zit het allang niet meer in mijn systeem dat gebruiken, en als er hele nare dingen gebeuren, zoals de arrestatie van mijn man en ik het even niet meer weet waar ik het zoeken moet.
Als familielid/vriendin kan je ook dergelijke meetings bijwonen, juist omdat het voor naasten van verslaafden ook helemaal niet altijd even makkelijk is, en ervaring van anderen jou kan leren omgaan met de valkuilen en wistjedatjes geeft die je misschien nodig hebt om objectief te blijven kijken naar je relatie.
http://www.al-anon.nl/ alanon
Ook hier geld weer dat de groep ooit ontstaan is voor familie van alcoholisten (al dan niet in herstel) maar dat dit voor alle verslavingen geld.
Ik hoop dat je er wat aan hebt