Kuggur schreef:Ik denk dat je jezelf ook niet teveel moet blind staren op complete zelfvoorziening. Het is niet altijd praktisch of zelfs milieuvriendelijk.
Bijvoorbeeld wat betreft (drink) water zijn wij zelfvoorzienend, net als iedereen op het platteland hier, eigen bron. Maar zelfvoorziening wat betreft electriciteit, wat theoretisch zou kunnen, is niet zo'n praktisch idee; het net verschaft ons electriciteit die hydro-en geothermisch is opgewekt. Schone energie, en niet al te duur.
Duurzaam/schoon heeft dus standaard een stekker? Elektriciteit heeft in gebruik absoluut voordelen (ik ben bv heel blij met mijn wasmachine, tijdje handwas gedaan ivm stuk, liever niet meer
), maar er zijn andere oplossingen mogelijk. Lastiger op IJsland misschien met bv weinig brandhout, maar "luxe" is zonder ook mogelijk. Zeker als je wat we nu weten en kunnen mengt met de kennis van hoe toen de basis noodzakelijke dingen werden opgelost. Nu worstel je niet eerst 's morgens in koud huis met de houtkachel voor je kop thee. Je doet avond ervoor gewoon paar thermosflessen heet water in de hooikist (extra isolatie) en als je die naast je bed zet kan je al elke dag beginnen met mok thee op bed. Mogelijkheden zat, maar het vergt een andere manier van denken en een stukje vooruit plannen (al moeten veel werkende mensen dat nu net zo hard).
En kijk als je het over milieuvriendelijk hebt ook kritisch naar hoe de nodige apparaten gemaakt worden en de grondstoffen gewonnen worden. Mijnbouw en transport zijn ook niet zonder milieuschade. Enkel kijken naar de milieubelasting van het eindproduct is kortzichting, Chemicalien gebruikt bij zuiveren van ertsen, geven bij lekken (vaak is dat spul vermengd met water "opgeslagen" in een stuwmeer) net zo goed schade als een lekkende oliepijplijn. Nog afgezien van de houtkap en afgraven van hele bergen om er bij te komen. Ga je dan de betere toegang tot zulke gebieden en daardoor druk op wilde dieren door o.a. bushmeat er bij optellen, dan is de balans eerder negatief.
0 milieubelasting is niet mogelijk, maar enkel naar de eindproducten kijken is misleidend. Voeg er aan toe dat als je op een krap budget zit het twijfelachtig is of de nieuwe oplossingen betaalbaar zijn buiten mijn twijfels over of er wel genoeg grondstoffen zijn voor het maken van genoeg complexe, technische vervangers voor de fossiele varianten. Om over de kwetsbaarheid (hacken, gevoeligheid door complexe technologie) maar te zwijgen.