Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:22

palousa_boy schreef:
Voor water kun je natuurlijk eventueel een put laten slaan (of zelf boren) en als je van het gasnet af wilt kun je bijvoorbeeld voor de winter een fornuis op hout kunnen overwegen (die verwarmt ook meteen een deel van je huis) en dan voor de zomer koken op flessengas.
Verwarming kun je dan voor hout (stukken of pellets) kiezen of zoals wij een warmtepomp.

ik heb al een houtkachel, en stook en kook nu op butaan. Ik ben aan het kijken voor een speksteenkachel waar ik ook vloerverwarming op aan kan sluiten. In een speksteenkachel kan je ook gelijk koken en bakken EN ze blijven enorm lang warm.

Ik wil gewoonweg zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van de overheid en diens trawanten.

8nnemiek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:57

Speksteen is inderdaad heerlijk spul!
Maar het grote nadeel van koken met een houtkachel/houtfornuis is dat het lang duurt voordat ie op temperatuur is en je in de zomer je hele huis aan t opstoken bent. Ik maak mijn houtoven in de zomer nooit aan omdat het dan gewoon al veel te warm is binnen.
Nu we zonnepanelen krijgen ben ik toch heel blij met mijn inductie kookplaat, zeker in de zomer. Het rendament van inductie ligt rond de 95% terwijl gas rond de 50% zit.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:59

Maar gas kookt zoveel fijner :=

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 22:03

lizy29 schreef:

Neejoh elektrisch is zoooo fijn <3

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:08

Moonfight schreef:
lizy29 schreef:

Neejoh elektrisch is zoooo fijn <3

Ik vind het echt een ramp. Heb echt alles gehad in de loop der jaren (keramisch, inductie, elektrisch en gas) maar zweer bij gas en in de winter gewoon de houtkachel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:15

Oh ik vind gas helemaal niks. Zelfs de laagste stand is vaak nog te hoog bij mij, en de pannenbodems worden niet gelijkmatig warm, de handvaten worden wel weer heet, en het duurt zo frustrerend lang om een pan water aan de kook te krijgen :=

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:23

Ik kom hier ook graag meelezen en kletsen.

Vorig jaar een boerderij gekocht (1,6 hectare in totaal) en geleidelijk aan het overstappen naar zelfvoorzienend leven, we hebben op dit moment verschillende soorten kippen, diverse fruitbomen (appels, peren, rode druiven, witte druiven, bramen, frambozen, kersen) een nu nog kleinschalige moestuin, eigen grondwaterbron en all going well begin volgend jaar zonnepanelen.
We willen graag zodra er twee paarden weg zijn 2 koetjes ervoor in de plaats of een stel varkens, varkensvlees eten we zelf echter nooit dus ben bang dat ik daarmee de plank mis ga slaan :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:27

Ik kan weer niks met inductie, kook het liefst elektrisch, maar kan ook wel op gas koken. Houtkachel wordt hem in mijn huis niet, maar gaan mijn ouders wel doen. Zo heeft alles zijn voor- en nadelen en is het voor iedereen anders. Ik ga op den duur wel voor een luxer kookplaatje (2-pits), maar dat komt meer omdat de becijfering aan het wegslijten is van mijn huidige plaatje (35 of 40€ voor 2 pitten).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:30

Klopt. Ieder heeft z'n eigen voorkeuren en elke manier heeft z'n eigen voor en nadelen. Het is maar net waar je zelf het meeste waarde aan hecht.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:41

Ik kook met inductie, maar bij mijn ouders staat nog een gasfornuis. Dat was toch echt wel veel makkelijker vond ik, maar na een half jaar kan ik prima koken met het inductie kookplaat.

Een paar posts terug vroeg iemand of er nog mensen ervaring hebben met zelf champignons kweken. Daar wou ik even op reageren dat ik daarin interesse heb, maar hetgene ik vind (vnl. Oesterzwammen op koffiedik kweken) is zo heel makkelijk nog niet. Ik lees veel over andere schimmels die het graag overnemen (familie nietwaar? Die hebben graag dezelfde omstandigheden.) En de gevoeligheid voor schommelende en hoge temperaturen.

Edit: [VT] Let op giftige eieren in omloop
Ik zag net dit topic voorbij komen. Je zou voor minder je eigen kippen willen houden .

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 01:42

Wat een ontzettend interessant topic is dit zeg! Dit zou ik ook ooit nog graag willen. Ik woon nu echter op een kamer van 10m2 waarbij ik nog niet eens genoeg zonlicht voor mezelf heb, laat staan voor planten :+ Wel probeer ik waar ik kan (en het budget het toe laat) streekproducten te kopen. Zo ben ik vanochtend bijvoorbeeld bij de plaatselijke boer geweest voor karnemelk en kaas, die ze van de melk van hun eigen koeien maken. Het liefst zou ik ook mijn vlees bij koopeenkoe oid halen, maar daar is mijn vriezer helaas niet groot genoeg voor. Het zijn wel allemaal toekomst plannen. Hopelijk kan ik binnenkort verhuizen naar een appartementje en kan ik een start maken met een moestuintje op het balkon :)

Ik blijf in ieder geval mee lezen! Ik haal hier nu al veel inspiratie vandaan :D

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 02:51

Zeker meelezende! Ik leef zoveel mogelijk vegetarisch, sober en stapje voor stapje meer zelfvoorzienend. En alles is begonnen met een aantal mensen die me dit pad op stuurden met hun levenswijzen, hoewel die weinig te maken hebben met zelfvoorzienend zijn: Bea Johnson, Joshua Becker, Marie Kondo en The Minimalists.
Ik kan absoluut nog niet zonder nutsbedrijven en de supermarkt, maar wel alles maar een heel klein beetje. Vandaag heb ik de laatste sperzieboontjes en lente-uitjes geoogst, en een behoorlijke hoeveelheid Japanse wijnbessen (lijken op frambozen). Uitgedeeld aan de buurvrouwen. De ene buuf krijg ik er eitjes voor terug en de andere buuf maakt jam van de framboosjes en daar krijg ik dan een potje van. Dat ouderwetse ruilen vind ik heerlijk. Het leven kan zo simpel zijn.
Ik leef ook in een hoekhuis middenin een woonwijk, maar dat zegt niet dat je niet voor een heel groot deel jezelf kunt voorzien. Ook in een woonwijk kun je regenwater opvangen om je tuin te bewateren, de afwas te doen of je wasmachine te vullen. Je kunt er zonnepanelen plaatsen (ook op een huurhuis), een moestuin aanleggen, etcetera.
Ik ben nu (vooral nog in m'n hoofd) bezig met het weghalen van mijn koelkast, er ligt bijna nooit wat in, maar dat kleine beetje wat er wel in staat moet gekoeld worden dus het kreng staat wel aan. Misschien een kleinere? Of de dingen die ik nu gekoeld heb vervangen voor alternatieven die zonder koeling kunnen? Stof tot nadenken. Ik ben ook op zoek naar een mooie en goede thermoskan, zodat ik niet 15 keer per dag de waterkoker aan hoef te zetten voor een kopje thee, maar gewoon in één keer 2 liter kan koken en dat in de thermoskan kan bewaren.
Ieder stapje helpt. Dat merk ik aan dat ik oprecht een gelukkig mens ben sinds ik mijn eigen sla eet, maar ook aan m'n energie-rekening die 40,00 per maand is gezakt, m'n waterrekening die zakte met 15,00 per kwartaal, mijn boodschappenbudget dat gehalveerd kon worden en de enorme tevredenheid die het brengt als je levensmiddelen kunt ruilen met je buurvrouwen.
Een goede tip; download de Peerby-app; niks kopen, alles lenen. Samen. Met elkaar. Van elkaar. Zoals het, in mijn ogen, bedoeld is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:48

Helemaal zonder koelkast/vriezer zou mij niet lukken. Ik bewaar er graag mijn groente en ingemaakte potjes die open zijn, maar vooral ook zo veel mogelijk aardappeloogst. Ze blijven daar zo lang goed! Onze kelder is daar veel te warm en vochtig voor.
Onze energierekening staat binnenkort helemaal op € 0 hopelijk. De gasrekening was deze maand € 8 dus dat valt ook wel mee.

Hoe ver zijn jullie eigenlijk zelfvoorzienend wat betreft vervoer? Ik woon zelf op het platteland, zo'n 10km van het dichtsbijzijnde centrum vandaan. En dat is wel te doen met de fiets (of te paard :)) ), net zoals mijn werk, maar toch is de auto wel erg handig en gebruik ik die eigenlijk nog te veel.
Wel hebben we nog een zeilboot, waarmee we dus in principe volledig op windenergie de wereld over kunnen reizen.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:48

@alleirbag vanuit mijn chemische achtergrond weet ik dat vloeibare stikstof enorm goed koelt. Is ook erg koud. Zolang je dat gesloten houdt blijft het vloeibaar en dus koelen. Of je er zo 1,2,3 aan kan komen weet ik niet, maar je mocht het zo zijn dan kan je een goed isolerende grote pot met een dubbele want nemen (soort koelbox idee) en de rand vullen met dat spul. Blijft het erg lang goed. Alleen het is niet het meest veilige spul dus denk helaas niet dat je eraan kan komen. http://www.greenevelien.com/blog/leven-zonder-koelkast Hier staan wel leuke tips op!

@8nnemiek de auto gebruik ik veel te veel, in een half jaar rij ik 33000 km. Dit komt omdat ik 250 km van mijn ouders vandaan woon en 85 km van mijn werk, op een industrieterrein. Fietsen of ov is gewoon geen optie voor mij helaas

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:33

Maaike_Melis schreef:
@alleirbag vanuit mijn chemische achtergrond weet ik dat vloeibare stikstof enorm goed koelt. Is ook erg koud. Zolang je dat gesloten houdt blijft het vloeibaar en dus koelen.

Geen natuurkundige achtergrond vermoed ik....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:55

Pinda_Dipje schreef:
Ik kom hier ook graag meelezen en kletsen.

Vorig jaar een boerderij gekocht (1,6 hectare in totaal) en geleidelijk aan het overstappen naar zelfvoorzienend leven, we hebben op dit moment verschillende soorten kippen, diverse fruitbomen (appels, peren, rode druiven, witte druiven, bramen, frambozen, kersen) een nu nog kleinschalige moestuin, eigen grondwaterbron en all going well begin volgend jaar zonnepanelen.
We willen graag zodra er twee paarden weg zijn 2 koetjes ervoor in de plaats of een stel varkens, varkensvlees eten we zelf echter nooit dus ben bang dat ik daarmee de plank mis ga slaan :D

Let idd heel goed op met wat voor vee je kiest. Niet naar het ideale boerderij plaatje kijken, maar naar wat jouw past. Wil je koeien omdat je die leuk vindt of omdat je melkvee wil? Want de melk van 1 koe is meer dan een huishouden opmaakt. Wil je een melker, kijk dan richting geit of schaap. In NL ivm ubn nummers en bijbehorende papierwinkel en kosten, staat geit en schaap veel hoger op de wensenlijst hier. Nog afgezien van te weinig ruimte in mijn geval voor koeien, zeker naast de paarden. En met schapen/geiten hoef je niet te wachten totdat er paarden weg zijn, die vullen elkaar juist mooi aan en bestrijden elkaars wormen.

Wil je echt onafhankelijk/zelfvoorzienend worden, kijk dan kritisch naar wat je moet aankopen, ook je prive elektriciteitsnet heeft onderdelen nodig die je niet zelf kan maken/repareren. En koppel je de panelen aan het net, dan heb jij net zo min stroom als dat net plat gaat (daar heeft je systeem en eiland setting en accu's voor nodig). Alternatief hebben en kunnen gebruiken is wel zo handig.
En ja, ik ben heel blij met mijn wasmachine, en heb veel liever (led)verlichting dan vlammetjes voor licht 's nachts of bij de dieren. Neemt niet weg dat ik graag een alternatief heb zodat ik gewoon dieren kan verzorgen, etc. als er even iets plat gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:03

Ik denk dat je jezelf ook niet teveel moet blind staren op complete zelfvoorziening. Het is niet altijd praktisch of zelfs milieuvriendelijk.
Bijvoorbeeld wat betreft (drink) water zijn wij zelfvoorzienend, net als iedereen op het platteland hier, eigen bron. Maar zelfvoorziening wat betreft electriciteit, wat theoretisch zou kunnen, is niet zo'n praktisch idee; het net verschaft ons electriciteit die hydro-en geothermisch is opgewekt. Schone energie, en niet al te duur.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:05

Kuggur schreef:
Maaike_Melis schreef:
@alleirbag vanuit mijn chemische achtergrond weet ik dat vloeibare stikstof enorm goed koelt. Is ook erg koud. Zolang je dat gesloten houdt blijft het vloeibaar en dus koelen.

Geen natuurkundige achtergrond vermoed ik....

Nee dat klopt inderdaad.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:07

Nou heb nog maar eens wat groente aan de weg gezet voor de laagste winkelprijzen. Niet de biologische. Ben benieuwt of iemand wat meeneemt. Gratis was het wel binnen een dag weg. :p

Heeft het nog zin om nu nog een keer sla te zaaien? Evt voor het oogsten van jongere bladen en niet de kroppen?
Of heeft het totaal geen zin meer? Over het algemeen groeit het vrij snel dus dacht kan nog wel eens. :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:29

@alleirbag: zonnepanelen hebben wij al, die zijn al op het dak. Ik ben nu aan het kijken naar verticaal tuinieren en dan nog een kleine moestuin. Misschien ga ik dat ook in de voortuin toepassen, omdat daar meestal zowieso niet veel gebeurt ;) Ook gaan wij naar de carport toe plantenbakken plaatsen en tussenin een poort, wat opnieuw ruimte voor groente en fruit maakt.

Eieren en vlees halen wij van een boerderij in de buurt, handgesponnen wol ruil ik op dit moment tegen honing van de staleigenaresse. dus het komt wel...vind het wel een spannend projectje...

Maar zonder koelkast zou ik denk ik niet kunnen, ook omdat mijn vriend nog niet erg overtuigd is van het zelfvoorziend leven...hij houdt van een volle koelkast en gemak die de supermarkt kan bieden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:32

Deoiridh schreef:
Nou heb nog maar eens wat groente aan de weg gezet voor de laagste winkelprijzen. Niet de biologische. Ben benieuwt of iemand wat meeneemt. Gratis was het wel binnen een dag weg. :p

Heeft het nog zin om nu nog een keer sla te zaaien? Evt voor het oogsten van jongere bladen en niet de kroppen?
Of heeft het totaal geen zin meer? Over het algemeen groeit het vrij snel dus dacht kan nog wel eens. :)

Sla kan je nog prima zaaien hoor. En als het voor eigen gebruik is kan je zelfs steeds een deel oogsten/plukken dus niet de hele krop. De krop vult zichzelf dan weer aan waardoor je veel efficiënter gebruik kan maken van je sla.
Daarnaast is er ook een wintersla variëteit die je tot echte vorst gewoon sla geeft dus dat is helemaal makkelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:35

Kuggur schreef:
Ik denk dat je jezelf ook niet teveel moet blind staren op complete zelfvoorziening. Het is niet altijd praktisch of zelfs milieuvriendelijk.
Bijvoorbeeld wat betreft (drink) water zijn wij zelfvoorzienend, net als iedereen op het platteland hier, eigen bron. Maar zelfvoorziening wat betreft electriciteit, wat theoretisch zou kunnen, is niet zo'n praktisch idee; het net verschaft ons electriciteit die hydro-en geothermisch is opgewekt. Schone energie, en niet al te duur.

Duurzaam/schoon heeft dus standaard een stekker? Elektriciteit heeft in gebruik absoluut voordelen (ik ben bv heel blij met mijn wasmachine, tijdje handwas gedaan ivm stuk, liever niet meer :n ), maar er zijn andere oplossingen mogelijk. Lastiger op IJsland misschien met bv weinig brandhout, maar "luxe" is zonder ook mogelijk. Zeker als je wat we nu weten en kunnen mengt met de kennis van hoe toen de basis noodzakelijke dingen werden opgelost. Nu worstel je niet eerst 's morgens in koud huis met de houtkachel voor je kop thee. Je doet avond ervoor gewoon paar thermosflessen heet water in de hooikist (extra isolatie) en als je die naast je bed zet kan je al elke dag beginnen met mok thee op bed. Mogelijkheden zat, maar het vergt een andere manier van denken en een stukje vooruit plannen (al moeten veel werkende mensen dat nu net zo hard).

En kijk als je het over milieuvriendelijk hebt ook kritisch naar hoe de nodige apparaten gemaakt worden en de grondstoffen gewonnen worden. Mijnbouw en transport zijn ook niet zonder milieuschade. Enkel kijken naar de milieubelasting van het eindproduct is kortzichting, Chemicalien gebruikt bij zuiveren van ertsen, geven bij lekken (vaak is dat spul vermengd met water "opgeslagen" in een stuwmeer) net zo goed schade als een lekkende oliepijplijn. Nog afgezien van de houtkap en afgraven van hele bergen om er bij te komen. Ga je dan de betere toegang tot zulke gebieden en daardoor druk op wilde dieren door o.a. bushmeat er bij optellen, dan is de balans eerder negatief.
0 milieubelasting is niet mogelijk, maar enkel naar de eindproducten kijken is misleidend. Voeg er aan toe dat als je op een krap budget zit het twijfelachtig is of de nieuwe oplossingen betaalbaar zijn buiten mijn twijfels over of er wel genoeg grondstoffen zijn voor het maken van genoeg complexe, technische vervangers voor de fossiele varianten. Om over de kwetsbaarheid (hacken, gevoeligheid door complexe technologie) maar te zwijgen.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:30

lizy29 schreef:
Deoiridh schreef:

Sla kan je nog prima zaaien hoor. En als het voor eigen gebruik is kan je zelfs steeds een deel oogsten/plukken dus niet de hele krop. De krop vult zichzelf dan weer aan waardoor je veel efficiënter gebruik kan maken van je sla.
Daarnaast is er ook een wintersla variëteit die je tot echte vorst gewoon sla geeft dus dat is helemaal makkelijk.

Fijn. Ga het zo direct in de grond doen. Dat plukken is handig inderdaat! Zal eens naar de wintervariant kijken!

Heb ook mensen gezien die binnen sla ik van die lange balkonbakken kweken in de winter. Twijfel of het niet heel slap gaat worden door te weinig licht maar heb toch zat zaden dus is ook wel eens de moeite waard om te proberen.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:04

Wat een leuk topic zeg! Ik kom ook meelezen.
Zelf kan ik qua moestuin niet zoveel doen, want ik woon in een studio zonder tuin of balkon :(
Dit compenseer ik door wel vaak groentes zoals courgette of ui etc bij boerderijtjes te kopen die dit aan de kan van de weg verkopen. Later zou ik ook graag een mooi stuk grond willen.
Ik eet zelf geen dieren maar ik vind het een goed idee dat mensen die dat wel willen eten de dieren ook zelf houden, zoals ik hier veel lees.

Ik lees in ieder geval leuk mee!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:00

Het hoort hier misschien niet helemaal. Mijn excuses dan, maar kan iemand mij zeggen of ik mijn tomaten ga verliezen aan de verwelkingsziekte, of is er iets anders aan de hand? Afbeelding

Afbeelding