Lieshorses schreef:Tuurlijk belle, dat klopt, de een is daar lakser in dan de andere.
Maar wat ik in mijn omgeving heb gezien, gaat dat helemaal mis (dagen in coffeeshop hangen, teveel zuipen, teveel zuipen en ook nog een pilletje erbij nemen) vandaar mijn mening.18 is een getal waarop de overheid jou officieel als volwassene ziet, maar echt 18 is alles behalve dat
In de meeste gevallen.
Dan heb jij toch een heel negatief beeld van 18-jarigen. De 18-jarigen die jij beschrijft zijn echt niet de 'gewone' 18-jarigen. De meeste zijn jongvolwassenen die de tijd van hun leven hebben maar zonder excessen en heel wat verantwoordelijkheid aankunnen.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die zich in de problemen werken, maar daar staat geen leeftijd op. Voordeel is wel dat bij 18-jarigen in problemen de ouders hopelijk nog in actie gaan komen.
18 is een getal waarop de overheid jou officieel als volwassene ziet, maar echt 18 is alles behalve dat
In de meeste gevallen.
.
Aan de andere kant kun je ook proberen stiekem te drinken en dan maar hopen dat je ouders je niet betrappen. Maar als je echt wijs wil zijn dan hou je het nog effe vol...weet niet wanneer je 17 bent geworden, maar tot je 18e duurt nog minder dan een jaar!! GO for IT!!...kun je extra trots zijn op jezelf! En als je zo wijs bent geweest om tot je 18e te wachten ben je vast wel zo wijs om je op je 18e niet vol te laten lopen en bij mij in het ziekenhuis te belanden...als comazuiper... 
En die zegt: het werkt het beste als je duidelijk aan jongeren de boodschap meegeeft dat je niet wilt dat ze drinken voor ze meerderjarig zijn. Zowel wettelijk als vanuit ouders. Dan drinken ze onderaan de streep minder veel en minder vaak. Ook op latere leeftijd.