Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:34

Lieshorses schreef:
Tuurlijk belle, dat klopt, de een is daar lakser in dan de andere.
Maar wat ik in mijn omgeving heb gezien, gaat dat helemaal mis (dagen in coffeeshop hangen, teveel zuipen, teveel zuipen en ook nog een pilletje erbij nemen) vandaar mijn mening. :) 18 is een getal waarop de overheid jou officieel als volwassene ziet, maar echt 18 is alles behalve dat :+ In de meeste gevallen.

Dan heb jij toch een heel negatief beeld van 18-jarigen. De 18-jarigen die jij beschrijft zijn echt niet de 'gewone' 18-jarigen. De meeste zijn jongvolwassenen die de tijd van hun leven hebben maar zonder excessen en heel wat verantwoordelijkheid aankunnen.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die zich in de problemen werken, maar daar staat geen leeftijd op. Voordeel is wel dat bij 18-jarigen in problemen de ouders hopelijk nog in actie gaan komen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:36

Ik denk dat een leeftijd sowieso niet goed is. Hoe meer iets niet mag hoe leuker het is. Ik drink vanaf mijn 14e al, op me bek gegaan en dan kijk je wel uit. En soms niet, maar dat gebeurde vaker na de 18jarige leeftijd :+ drugs mag ook niet en kan je ook op iedere hoek van de straat kopen, ga naar een festival en je weet dat 80% strak staat maar goed fouilleren (of zet er eens voor de grap een paar drugshonden neer) en je pakt zo een hele hoop mensen. Mensen gebruiken het toch wel, of het nu drank of drugs is. Daar helpt geen leeftijd tegen. En ja als een 15jarige me in de kroeg of winkel vraagt een biertje te kopen voor hem doe ik dat, want als ik het niet doe zijn er nog tig andere manieren om eraan te komen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:37

Wanneer je 18 bent en in de problemen komt ga je het ook ineens zwaar krijgen want dan krijg je geen halt strafje meer.
Maar dat zijn ook niet de gewone 18 jarigen, alleen ik vind 18 niet echt een goede leeftijd om alles wat verboden is ineens legaal te maken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:43

Lieshorses schreef:
Wanneer je 18 bent en in de problemen komt ga je het ook ineens zwaar krijgen want dan krijg je geen halt strafje meer.
Maar dat zijn ook niet de gewone 18 jarigen, alleen ik vind 18 niet echt een goede leeftijd om alles wat verboden is ineens legaal te maken.

Maar als 80% daar prima mee om kan gaan waarom dan grenzen gaan verhogen. Die 20%die er niet mee om kan gaan gaat dat ook niet lukken met een grens van 21 jaar

Shaggy09

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:46

Nee het hoeft niet verhoogd te worden hoor.
Ik denk wel dat geen druppel tot je 18e er mede voor kan zorgen dat je helemaal los gaat zodra je 18 word.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:55

Lieshorses schreef:
Ik denk wel dat geen druppel tot je 18e er mede voor kan zorgen dat je helemaal los gaat zodra je 18 word.

Dat ligt misschien ook wel aan de strikt en openheid van de ouders en omgeving.
Ik ken in mijn omgeving inderdaad ook veel voorbeelden van streng opgevoed en weinig bespreekbaar waar de betreffende puber flink de grenzen op ging zoeken. Zowel tijdens het 'verbod'(stiekem) als daarna. Daarom ben ik ook geen voorstander van een 'dichte' afspraak als deze.

Nu noem ik natuurlijk een kant van het spectrum, want te vrij opvoeden kan ook grenszoeken opleveren. Ertussen liggen nog zoveel nuances.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:56

Lieshorses schreef:

Ja, dat denk je. Toch blijkt uit onderzoek het tegenovergestelde.

https://www.google.nl/amp/www.nu.nl/wet ... ecten-.amp

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:04

Lieshorses schreef:

Waarom zou dat anders zijn als strikt tot de 16 geen alcohol?
Het is nu dat mensen weten dat het pas veranderd is waarom er zulke weerstand is tegen het 18 heb ik het idee.
Het geen maat houden is vooral persoonlijk denk ik. En hoe jonger je bent hoe meer nog vatbaar voor de groepsdruk, dus verhogen naar 21 zou nog beter zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:11

Zo spannend in alcohol niet en het meeste is niet eens lekker :Y) .

Maar het lijkt me goed om eens met de ouders hierover te praten. Leg uit dat je het moeilijk vindt om je eraan te houden omdat anderen het wel doen. Dat je deze groepsdruk ervaart is logisch, heeft bijna iedereen. Zeker op die leeftijd. Het gaat nu om alcohol, maar het had net zo goed over een scooter kunnen gaan die al jouw vrienden wel hebben maar jij niet.

Ik vind het in ieder geval heel eerlijk van je dat je dit wilt bespreken en het niet gewoon stiekem toch doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:27

Het zou zomaar kunnen zijn dat jongeren die tot een bepaalde leeftijd niet mogen drinken
- beter leren zichzelf beheersen,
- beter leren om groepsdruk te weerstaan,
- leren dat feesten zonder alcohol heel normaal is
- leren zichzelf te vermaken zonder alcohol

Naast dat hun hersenen zich beter ontwikkelen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:31

safina schreef:
Het zou zomaar kunnen zijn dat jongeren die tot een bepaalde leeftijd niet mogen drinken

En zie hier een topic van een meisje dat het er best moeilijk mee heeft...... Logisch toch?

Kabayo

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:33

Heb je inmiddels met je ouders gesproken ts?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:50

Heb niet alles gelezen. Maar begrijp dat als de hele groep drinkt het best moeilijk is niks te kunnen/mogen drinken. En tuuuuuuurlijk zijn er de regels dat je tot je 18e niet mag drinken. Maar gossie...als je puber bent doe je wel eens dingen die niet mogen..duh!

Ik vind dat je heel eerlijk bent als je er met je ouders over wil praten. De meesten die ik vroeger kende...toen ging het meestal over het niet roken tot je 18e...kregen hun rijbewijs en rookten gewoon stiekem. Daarom zal ik met mijn kinderen nooit deze deal maken. Het is gewoon geen watedichte deal.

Als je echt eerlijk bent en je wil per se drinken dan betaal je zelf je rijbewijs en, zoals eerder al gezegd is, worden het dan hele dure drankjes <<) Aan de andere kant kun je ook proberen stiekem te drinken en dan maar hopen dat je ouders je niet betrappen. Maar als je echt wijs wil zijn dan hou je het nog effe vol...weet niet wanneer je 17 bent geworden, maar tot je 18e duurt nog minder dan een jaar!! GO for IT!!...kun je extra trots zijn op jezelf! En als je zo wijs bent geweest om tot je 18e te wachten ben je vast wel zo wijs om je op je 18e niet vol te laten lopen en bij mij in het ziekenhuis te belanden...als comazuiper...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:30

Kelly_ann schreef:
safina schreef:

En zie hier een topic van een meisje dat het er best moeilijk mee heeft...... Logisch toch?

Ja, absoluut.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:36

Normaal dat je ouders je rijbewijs betalen? zou je willen. Echt niet hoor, en als je dat zo maar voor niets van je ouders verwacht vind ik je ook aardig verwend en ondankbaar.
Chantage? Je krijgt een beloning van duizenden euro's als je iets niet doet wat verboden is. Wat is daar chanterend aan? Dat is nog steeds een hele gulle deal. Je krijgt toch ook geen beloning als je voor je 18e geen overvallen of moorden heb gepleegd? (ja ja geen eerlijke vergelijking, maar net zo goed illegaal).
Het zijn regels waar je je toch al aan moet houden, en dan krijg je ook nog een gratis rijbewijs!

En begrijp me niet verkeerd, ik snap echt wel dat je als puber heel graag er bij wilt horen en nieuwsgierig bent, dus ook wel eens een glaasje wilt proberen. Prima, maar als jij je dan volwassen genoeg voelt om alcohol te drinken, dan ben je ook volwassen genoeg om je eigen geld te verdienen om dat rijbewijs te betalen.

Wat mij betreft zou het zwart wit zijn, jij wilt drinken? goed dan betalen we je rijbewijs niet meer.
Maar ik ben natuurlijk niet jouw ouders, dus hey, proberen kan altijd, nee heb je en ja kun je krijgen.
Maar hou in je achterhoofd dat dit een heel gul aanbod is van jouw ouders, en dat ze absoluut niet onredelijk zijn als ze geen halve compromis willen sluiten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:22

Lieshorses schreef:

Er is veel onderzoek geweest daarna;
Kinderen die op 15/16 thuis af en toe mogen (gaan) drinken, blijken later meer problemen met alcohol te hebben dan degene die dat niet mochten.
Citaat:
Is het verantwoord om je kinderen thuis te leren drinken?

Als jongeren thuis mogen drinken, is de drempel ergens anders te drinken lager. Uit onderzoek blijkt dat jongeren onder de 18 die thuis leren drinken uiteindelijk meer gaan drinken. Sterker nog: dat er thuis gedronken mag worden is bepalend voor later drankgebruik. Bovendien is er bij kinderen die thuis ‘leren” drinken later vaker sprake van problematisch alcoholgebruik.

Citaat:
Is drinken echt zo schadelijk voor kinderen?

Ja, echt! De consequenties van op jonge leeftijd drinken kunnen groot zijn. Uit onderzoek blijkt dat op jonge leeftijd drinken een groter risico geeft op problematisch alcoholgebruik en verslaving. Ook is de kans op risicovol gedrag onder invloed van alcohol en stuk groter. Denk bijvoorbeeld aan onveilige seks, gevaarlijke deelname aan het verkeer en een groter risico om met agressie en geweld in aanraking te komen.

https://nix18.nl/

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:49

En toch denk ik, dat doordat het volledig verboden wordt, het des te spannender (lees: leuker) is om het stiekem te doen...dat zit nou eenmaal in een puber...hormonen (vrouwen) en hersenen (jongens).

De coma zuipers die bij ons (veelvuldig) in het ziekenhuis belanden zijn vaak 14-16 jarigen die stiekem thuis bij iemand gaan drinken of naar een feestje gaan (dorpsfeest) waar oudere jongeren hen alcohol geven.

Kan me niet herinneren dat we vroeger coma zuipers hadden, tenminste niet zo jong...
Laatst bijgewerkt door manubres op 18-07-17 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:51

Dat komt omdat je vroeger bier dronk.
Dat heb je uitgepiest voordat je in coma bent :D
Nu zijn het die sterkte shotjes. En voordat je in de gaten hebt dat ze zo zwaar vallen is het al te laat.
Daarnaast zijn pilletjes ook te gewild.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:58

bruintje123 schreef:
Dat komt omdat je vroeger bier dronk.
Dat heb je uitgepiest voordat je in coma bent :D
Nu zijn het die sterkte shotjes. En voordat je in de gaten hebt dat ze zo zwaar vallen is het al te laat.
Daarnaast zijn pilletjes ook te gewild.

Haha...dan zal dat het verschil zijn! Heb er niet (meer) zoveel verstand van wat de jeugd tegenwoordig uitvreet. Al beginnen mijn kids ook in die leeftijd te raken...hou mijn hart vast!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:04

manubres schreef:
En toch denk ik, dat doordat het volledig verboden wordt, het des te spannender (lees: leuker) is om het stiekem te doen...dat zit nou eenmaal in een puber...hormonen (vrouwen) en hersenen (jongens).

De coma zuipers die bij ons (veelvuldig) in het ziekenhuis belanden zijn vaak 14-16 jarigen die stiekem thuis bij iemand gaan drinken of naar een feestje gaan (dorpsfeest) waar oudere jongeren hen alcohol geven.

Kan me niet herinneren dat we vroeger coma zuipers hadden, tenminste niet zo jong...

Ik denk dat je oorzaak en gevolg omkeert. Een verbod komt er meestal nadat een aantal problemen vastgesteld zijn. Het verbod lost niet altijd de problemen op, maar stellen dat een probleem er is omdat mensen speciaal iets doen omdat het verboden is, dat klopt ook niet. Anders konden we het hele strafwetboek wel weggooien.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:09

Nu ken ik een paar landen waar veel verboden zijn en waar de criminaliteit hoogtij viert. Maar dat gaat wel erg off topic.

Ik geloof in ieder geval wel in openheid en gedoogbeleid. Zowel in landen als bij pubers :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:35

Kelly_ann schreef:
Ik geloof in ieder geval wel in openheid en gedoogbeleid. Zowel in landen als bij pubers :o

Geloven doe je in de kerk. Weten doet de wetenschap. ;) En die zegt: het werkt het beste als je duidelijk aan jongeren de boodschap meegeeft dat je niet wilt dat ze drinken voor ze meerderjarig zijn. Zowel wettelijk als vanuit ouders. Dan drinken ze onderaan de streep minder veel en minder vaak. Ook op latere leeftijd.

Het grappige is dat ouders denken dat pubers zich weinig aantrekken van de normen en waarden die ze proberen mee te geven. Maar vaak doen pubers het of ze het allemaal belachelijk vinden, maar passen ze wel hun gedrag erop aan. Als je een puber vraagt wat beter werkt: als ouders zeggen "Probeer maar en zie maar" of "als je het doet, weet dan wel dat je iets doet waar ik het absoluut niet mee eens ben" dan zal een puber wellicht roepen dat het eerste het beste werkt. En ouders denken dat vaak ook. Maar als men in onderzoek kijkt naar het daadwerkelijke gedrag, blijkt het tweede het beste te werken. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:40

safina schreef:
Kelly_ann schreef:

Geloven doe je in de kerk. Weten doet de wetenschap. ;) En die zegt: het werkt het beste als je duidelijk aan jongeren de boodschap meegeeft dat je niet wilt dat ze drinken voor ze meerderjarig zijn. Zowel wettelijk als vanuit ouders. Dan drinken ze onderaan de streep minder veel en minder vaak. Ook op latere leeftijd.

Het grappige is dat ouders denken dat pubers zich weinig aantrekken van de normen en waarden die ze proberen mee te geven. Maar vaak doen pubers het of ze het allemaal belachelijk vinden, maar passen ze wel hun gedrag erop aan. Als je een puber vraagt wat beter werkt: als ouders zeggen "Probeer maar en zie maar" of "als je het doet, weet dan wel dat je iets doet waar ik het absoluut niet mee eens ben" dan zal een puber wellicht roepen dat het eerste het beste werkt. En ouders denken dat vaak ook. Maar als men in onderzoek kijkt naar het daadwerkelijke gedrag, blijkt het tweede het beste te werken. :D

Precies! Maar alle pubers hier zullen dat tegenspreken (want daar zijn het pubers voor)

De lezing over het puberbrein van Dr Aletta Smits is geweldig :+ en zo herkenbaar voor iedeeen die met pubers werkt of ze thuis heeft :j
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-07-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:43

Ik ben 18 en drink niet, om meerdere redenen. Maar ik heb het wel altijd gezellig. Kan het zelfs zo leuk hebben dat mensen vaak denken dat ik te veel gedronken heb, en dat zonder ook maar 1 druppel op.

Misschien kun je Radler 0.0 drinken? Is 'eigenlijk' bier maar dan zonder alcohol, misschien dat je dan het gevoel krijgt dat je er meer bij hoort. Dat heb ik laatst geproefd bij een vriendin en is net een of andere limonade dus goed te drinken denk ik.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:49

safina schreef:
Geloven doe je in de kerk. Weten doet de wetenschap. ;)

Duidelijk verhaal, en ik maar denken dat ik het als pedagogisch opgeleide wist.

Verbod dus en afspraken maken zoals deze ouders ook doen. Verder nog tips voor de TS?