Wendy schreef:Willemiens schreef:Het meer betalen stukje zit me toch wel dwars, het kost de werkgever ook echt wel tijd en moeite hoor (=geld).
Zijn ook zat bedrijven die GEEN stagiaires willen omdat het te veel kostbare tijd kost.
Klopt. Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat de scholen hier in de regio de noodklok luidden, want vanwege de crisis wilden veel bedrijven geen stageplekken meer aanbieden. Juist omdat het tijd en geld kost en dat vanwege die crisis gewoon niet beschikbaar was.
Op mijn werk begeleid ik regelmatig afstudeerders, maar ik heb mijn lesje wel geleerd: ik doe het alleen bij een leerling waar ik ook echt vertrouwen in heb. Meer dan de helft van de keren leverde het eindproduct ons namelijk niets op. Het is dan zonde om daar tijd in te steken die ik ook anders kan gebruiken.
Redenen daarvoor zijn divers, maar liggen ook vooral bij de competenties van de leerling zelf, maar ook bij hoe de school rekening houdt met de belangen van het bedrijf, meer dan eens zorgden de eisen van de opleiding uiteindelijk (mede) voor een onbruikbaar eindproduct.
Met de competenties bedoel ik vooral het inzicht in het opzetten van een onderzoek, het al dan niet kunnen plannen, op tijd aan de bel trekken als zich iets voor doet. Over het algemeen werken ze echt wel hard, op hun manier. Maar omdat het niet altijd efficiënt is (of de competenties te wensen over laten) levert dat harde werken lang niet altijd wat op.
Een goede leerling geeft ons een mogelijkheid om iets te onderzoeken wat we belangrijk vinden, maar zelf de tijd niet voor hebben. Maar... omdat we er zelf de tijd niet voor hebben, betekent dat ook dat er geen sprake is van een volwaardige werkplek, het is echt niet zo dat we de leerling gebruiken als goedkope medewerker.
We hebben op het werk ook BBL en BOL stageaires. De BOL'ers staan altijd boventallig en krijgen een stagevergoeding. De BBL'ers werken na een tijd volledig mee, maar dragen nog niet de volledige verantwoordelijkheid, ook mogen ze bepaalde handelingen nog niet uitvoeren. Hier staat dan wel weer een leerling salaris tegenover.
In het team is altijd iemand die de stageair begeleidt, diegene krijgt er ook geen extra uren voor.... dat kan ook niet: het geld is bedoeld voor de zorg en niet voor het overnemen van taken van scholen.
Maar jij bent dan toch als begeleider juist de aangewezen persoon om iemand daar in te begeleiden?
Regelmatig voorgangs gesprekken voert om te kijken of alles volgens schema loopt. En als 'opdrachtgever' heb je toch in de hand welk onderwerp je onderzocht wil hebben?
Als de stagiaire dit namelijk volledig zelf kan doen is degene geen stagiaire maar een volwaardige medewerker in mijn ogen. Daarbij wil het niet over een kam scheren natuurlijk zullen er stagiaires tussen zitten die de kantjes er van af lopen. Maar ik krijg soms ook het idee dat bedrijven enorm hoge verwachtingen van stagiaires hebben.
Ik denk dat in de ene stage het meer oplevert voor de stagiaire en minder voor het bedrijf en visa versa.