Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:26

Laat ik het zo zeggen; zodra hij mij uitscheld of hij doet echt iets lomps en ik loop boos weg is het gelijk; Lisa Lisa kom terug nu Lisa.
Ik zeg niet dat hij geen probleem heeft, ik zeg dat ik het woord alcoholprobleem zie als iets anders.
Lees een keer goed dat scheelt zoveel onenigheden echt waar.. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:30

Lieshorses schreef:
Laat ik het zo zeggen; zodra hij mij uitscheld of hij doet echt iets lomps en ik loop boos weg is het gelijk; Lisa Lisa kom terug nu Lisa.
Ik zeg niet dat hij geen probleem heeft, ik zeg dat ik het woord alcoholprobleem zie als iets anders.

Dat verschilt gewoon per definitie en je norm van wat normaal is. Ik vind mensen en al helemaal je vriendin uitschelden als je alcohol hebt gedronken namelijk zeker wel een probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:30

Ik denk dat wij wel lezen maar jij het woord alcohol probleem niet Wilt erkennen.

Hij heeft geen problemen als hij koffie drinkt.
Niet als hij 7up drinkt.
Niet bij een colaatje.
Nee hij heeft dat omdat hij zich niet in de hand kan houden met alcohol. En daardoor problemen veroorzaakt.
Welke naam past daar dan bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:31

bruintje123 schreef:
Wat staat er dan verkeerd in dit topic?
Zelf heb ik helaas mijn jeugd doorgebracht met een alcoholist die elke dag zoop en agressief was.
Dus ja die is wel herkenbaar als definitie.
Maar er zijn meer vormen.
In die tijd is mij aangeleerd dat het alcoholisme is als de drinker denkt dat hij zonder alcohol niet kan.
Of dat nu dagelijks is of op dat feestje echt chagrijnig wordt omdat hij zijn drankje mist.
Alleen de ene vorm is uiteraard schadelijker dan de ander.

Ik reageer toch ook niet op een reactie van jou? Precies wat ik gezegd heb is wat ik verkeerd vind. Daar ben ik verder geen uitleg over schuldig, als de TS het zou willen weten mag die me gerust pb'en verder niet. Ik trek dat simpel gezegd gewoon niet, gisteravond is er al iemand geweest die inmiddels de reactie heeft aangepast en er word op door gegaan een hele discussie over wat het alcoholist zijn in houd. Ik heb meerdere mensen en meerdere verslavingen al van dichtbij mee gemaakt en vind dit gewoon niet iets om over te speculeren als een 18 jarige jongen wanneer ze op stap gaan teveel drinkt en dan agressief word, dat noem ik niet om kunnen gaan met drank. Maar alles behalve een verslaving/alcoholist.
Mijn ex (en helaas zelfs 2) konden inderdaad niet zonder alcohol maar zaten dan ook elke avond standaard aan de drank, dan praat je over een verslaving. Niet als je alcohol nodig hebt voor een feestje (volgens jezelf), dat is mijn mening. En daar laat ik het verder bij. Ga absoluut verder niet in discussie hier over.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:31

Hij is zich er dus van bewust maar doet het de volgende keer gewoon weer?
Het maakt hem dus eigenlijk niet zo veel uit wat het voor jou betekend, je komt toch wel weer terug als hij dat daarna maar lief vraagt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:32

bruintje123 schreef:
Ik denk dat wij wel lezen maar jij het woord alcohol probleem niet Wilt erkennen.

Niet als hij 7up drinkt.
Niet bij een colaatje.
Nee hij heeft dat omdat hij zich niet in de hand kan houden met alcohol. En daardoor problemen veroorzaakt.

Niet om kunnen gaan met alcohol ;) kwade dronkenschap etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:33

Annet_Dottie schreef:
bruintje123 schreef:

Niet als hij 7up drinkt.
Niet bij een colaatje.

Niet om kunnen gaan met alcohol ;) kwade dronkenschap etc.

Dat is beide toch een alcoholprobleem? }:0 :7
Wat is er mis met dat woord?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:48

Annet ik bedoel ook niet dat het als reactie op mij was.
Ik vroeg het gewoon aan je.
Omdat ik niet helder had wat je precies bedoelde.

Precies vero.
Dat is toch gewoon een probleem een kwade dronk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:49

Lieshorses schreef:

Echt Lies, leg de bal niet bij een ander.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:50

Hij heeft een probleem met alcohol.

Daar hoeft verder geen naampje aan te hangen maar op dit moment kan hij nog geen maat houden (of iig niet voldoende). Is misschien de leeftijd; onderzoeken waar je grens ligt. Maar als meerdere keren is aangegeven dat hij zijn grens overschrijdt, en hij doet er niets mee...

Dan zou ik lekker naar huis gaan als de kwade dronk op komt zetten. En de volgende dag mag hij ook lekker in z'n eentje uitbrakken.

In ieder geval geen politieagentje of oppas gaan spelen.

Edit: ik weet eigenlijk niet of ik in zo'n geval samen op vakantie zou gaan. Het verpest de sfeer en je hebt ook geen steun van de groep. Je moet toch een beetje op elkaar aankunnen. Je bent in het buitenland en dan moet je meer op elkaar kunnen vertrouwen dan thuis in de stadskroeg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:09

Lieshorses schreef:

Maar wat betekent dat dan, dat hij jou dan terugroept? Doe je dat dan ook? Er zijn in ieder geval geen consequenties voor hem, want hij blijft het doen. (of het interesseert hem verder niet)

bruintje123

Re: Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:12

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:18

Het is wel opvallend hoe veel emoties dit topic bij sommigen losmaakt ... vooral dat enorm felle verdedigen van (stevig) alcoholgebruik. En dan vooral door jongere Bokkers. Vraag je eens af waarom je hier zo op aanslaat. Waarom alcohol zo'n enorm grote rol speelt bij uitgaan en feesten. Waarom het vaak om zulke grote hoeveelheden gaat. Ik zeg dit niet om jullie de les te lezen, ik ben ook geen bezorgde ouder (heb geen kinderen) maar ik vraag me gewoon uit interesse af of veel jongeren zich nog wel kunnen vermaken zonder drank (en drugs).

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:55

Askja schreef:
Het is wel opvallend hoe veel emoties dit topic bij sommigen losmaakt ... vooral dat enorm felle verdedigen van (stevig) alcoholgebruik. En dan vooral door jongere Bokkers. Vraag je eens af waarom je hier zo op aanslaat. Waarom alcohol zo'n enorm grote rol speelt bij uitgaan en feesten. Waarom het vaak om zulke grote hoeveelheden gaat. Ik zeg dit niet om jullie de les te lezen, ik ben ook geen bezorgde ouder (heb geen kinderen) maar ik vraag me gewoon uit interesse af of veel jongeren zich nog wel kunnen vermaken zonder drank (en drugs).

Ik kan me prima vermaken met èn zonder drank. Maar wat mij opvalt is dat zoveel mensen jongeren die alcohol drinken over één kam scheren. Vandaar dat ik soms ook in de verdediging kan schieten als iemand het weer eens heeft over al die jongeren die teveel drinken. Ja ik drink soms ook en heb vaak teveel gedronken, maar ik ken mijn grenzen en ik ben nog nooit in de problemen gekomen ala gevolf van alcohol. En daarbuiten kan ik me dus ook goed vermaken zonder alcohol :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 19:00

Eens met hierboven :)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:15

Dan zijn jullie (als jong volk gezien, 16 en al drinken en veel uitgaan?) heel kortzichtig.
Ga eens naar een AA of een instelling waar mensen met alcoholproblemen terecht komen.
Of naar het ziekenhuis, waar de alcoholiekers belanden, of de slachtoffers die er gevallen zijn na een ongeluk door een alcoholieker.

TS, denk na, ik weet je bent 16, maar je reageert zoals een betweterig kind.
Meeste 16 jarigen mogen niet drinken en al zeker niet op zuipvakanties naar Bulgarije.
Bezint eer ge begint.
(voor je zegt dat ik overdrijf: ik ben opgegroeid met ouders die beide zwaar verslaafd waren/zijn (eentje heeft zich doodgezopen laat het me zo zeggen). Ik heb afgezien. Ik ben buiten gezet en kan niet zeggen 'oh, drink maar' (mijn man weet dat als hij ladderzat is, dat er maar 1 plaats voor hem is en dat is door de voordeur enkeltje naar buiten, nooit meer binnen.))

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:34

Keandra schreef:
Dan zijn jullie (als jong volk gezien, 16 en al drinken en veel uitgaan?) heel kortzichtig.
Ga eens naar een AA of een instelling waar mensen met alcoholproblemen terecht komen.
Of naar het ziekenhuis, waar de alcoholiekers belanden, of de slachtoffers die er gevallen zijn na een ongeluk door een alcoholieker.

Meeste 16 jarigen mogen niet drinken en al zeker niet op zuipvakanties naar Bulgarije.
Bezint eer ge begint.
(voor je zegt dat ik overdrijf: ik ben opgegroeid met ouders die beide zwaar verslaafd waren/zijn (eentje heeft zich doodgezopen laat het me zo zeggen). Ik heb afgezien. Ik ben buiten gezet en kan niet zeggen 'oh, drink maar' (mijn man weet dat als hij ladderzat is, dat er maar 1 plaats voor hem is en dat is door de voordeur enkeltje naar buiten, nooit meer binnen.))

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Hoewel de meeste jongeren wel ervaring met alcohol hebben zijn er ook heel veel die denken met 16, 17 of 18 al te weten hoe veel ze kunnen verdragen en ook zeggen dat ze alles onder controle hebben. Laat ons ouderen, waarvan sommigen door alcohol al zoveel hebben meegemaakt, dan maar zeuren. Als het ook maar bij één persoon binnenkomt heb je in ieder geval al iets bereikt. En het is echt niet een kwestie van beleren, de wet voorschrijven noem maar op. Toen ik zestien was werd er ook heel veel gedronken, in de bar waar ik met vriendinnen heenging waren vechtpartijen aan de orde van de dag, elk weekend raak. Ik ben één keer dronken geweest op een camping, leuk(maar niet heus) meedoen met de rest. Vanaf toen besloten dat dit gevoel niet leuk was en de alcohol voor altijd laten staan. Toen er in mijn latere leven doden en zwaargewonden vielen in vrienden en familiekring en de thuissituatie met een vaak ladderzatte vader met een zeer kwalijke dronk heb ik een hekel gekregen aan overmatig alcoholgebruik met het daarbij komende onverantwoord gedrag. Ik heb geen enkele moeite met mensen die drinken maar wel binnen bepaalde grenzen en de vriend van ts gaat daar ruim overheen. Zij moet met hem leven maar ziet het duidelijk als een probleem anders vraag je hier geen advies. Ts, je vertelde dat je zijn uitspattingen wilde filmen, film gewoon een half uur zijn gedrag en laat hem dat de volgende ochtend zien. Op de avond zelf is het toch ruzie dus kun je net zo goed niets zeggen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:53

Jij bent sowieso te jong voor alcohol, dus waarom vind je het jammer dat je niet meer 'veel kunt drinken' omdat je op je vriend moet passen?
Denk dat je het voor elkaar krijgt om je vriend minder te laten drinken omdat hij zich niet kan gedragen? Precies, dat denk ik ook.

Wat zijn er dan nog voor opties?
- het accepteren zoals het is en genieten van je woest aantrekkelijke, stoere vriend.
- eeuwige gesprekken aangaan in de hoop dat hij voor jou veranderd.
- het niet accepteren en de eer aan jezelf houden.

Ohja, en 1 tip.. stop met drinken. Je hersencellen en waardigheid zullen me dankbaar zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 22:40

Ik weet niet hoe oud je zelf bent, maar ik ben omringd met alleen maar mensen van mijn leeftijd (15 tm 19 jr) en écht 80% van de mensen die ik ken gaan op 'zuipvakanties' zoals dat hier gezegd word: Lloret del mar, Blanes, Sunnybeach, Mallorca etc. etc.

Keandra schreef:

Bezint eer ge begint.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 22:42

Oh ja je hebt helemaal gelijk, hij is zo lekker woest, stoer en aantrekkelijk op die momenten! Om van weg te smelten :+
Ik ga inderdaad een gesprek voeren en kijken wat dat oplevert, eeuwig is niet van belang. Wie weet gaat het gesprek veel invloed hebben en zo niet dan is het einde oefening.

Ik hoef overigens niet veel te drinken hoor, tis meer zo dat ik ook gewoon wil genieten van mijn weekenden ;)

RoyceMack schreef:
Jij bent sowieso te jong voor alcohol, dus waarom vind je het jammer dat je niet meer 'veel kunt drinken' omdat je op je vriend moet passen?
Denk dat je het voor elkaar krijgt om je vriend minder te laten drinken omdat hij zich niet kan gedragen? Precies, dat denk ik ook.

Wat zijn er dan nog voor opties?
- het accepteren zoals het is en genieten van je woest aantrekkelijke, stoere vriend.
- eeuwige gesprekken aangaan in de hoop dat hij voor jou veranderd.
- het niet accepteren en de eer aan jezelf houden.

Ohja, en 1 tip.. stop met drinken. Je hersencellen en waardigheid zullen me dankbaar zijn.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:59

Keandra schreef:

Bezint eer ge begint.

Ik wil nu niet te erg off topic gaan, maar hoezo is het jonge volk kortzichtig? Misschien begrijp ik je verkeerd hoor. Maar als je nu direct het hele 16-jarige volk kortzichtig vindt, dan ben jij misschien ook een beetje kortzichtig? :)

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:21

TS, ik snap jou helemaal. In mijn omgeving begint het ook bij de 16 jarigen die samen naar het buitenland gaan om te feesten. Kijk naar progamma's à la zon zuipen ziekenhuis, TS en haar vriendengroep zijn echt niet de enigen in hun leeftijdscategorie. Hiermee wil ik niet zeggen dat de TS ook zo buiten de perken gaat qua drankgebruik, helemaal niet. Wanneer ze zegt dat haar vriend 'teveel' op heeft en dan op een punt dat hij agressief wordt, komt dit wel op mij over alsof de vriend in kwestie over zijn eigen grenzen gaat.
Is hij zich wel bewust van de gevolgen? Het lijkt mii een goed plan om uit te leggen dat jíj je verantwoordelijk voelt en geen oppas wilt spelen, eventueel met de aanvullende filmpjes. Ik kan mij erg inleven in de situatie en weet hoe het is om je verantwoordelijk te voelen voor iemand anders drankgebruik, je eigen plezier wordt er minder door. Dit is niet de bedoeling en zo te lezen is dit ook niet jou vriend's bedoeling. Het wordt wel tijd dat hij gaat inzien waar zijn grens ligt voordat hij aggressief wordt.

Ik vind het erg verstandig hoe je het aanpakt. Het is erg vervelend om een persoon met kwade dronk in de vriendengroep te hebben en wanneer het je eigen vriend betreft al helemaal.

Wat betreft de discussie over wel of niet alcoholist. Ik vind dat je de vriend van TS geen alcoholist mag noemen, hij kan zoals ze aangeeft prima zonder drank. Maar goed, dat is mijn intepretatie en ik wil mij verder ook niet mengen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:29

Lieshorses schreef:
Ik hoef overigens niet veel te drinken hoor, tis meer zo dat ik ook gewoon wil genieten van mijn weekenden ;)

Maar waarom moet je daarbij alcohol gebruiken?

Ik vind niet veel lekker, ben gek op likeurtjes. Maar toen ik ooit uitging (en dat was echt sporadisch, heb er nooit veel aan gevonden) kostte het me 9 euro!!! voor 1 shotje. Sorry ik dronk wel water, was vele malen goedkoper en cola lust ik niet.

En de anderen maar zeikstralen dat ze geen geld hadden. Nee gek he als je het ene biertje na het ander erin mikt.
Om nog maar te zwijgen van de bus heen, entree, garderobe, geld omwisselen naar muntjes die je niet opkrijgt, sigaretten (ja ik ben saai, ik rook ook niet) drinken, rondjes geven, taxi terug.

En dat was enkel de vrijdag, zaterdag ging net zo en soms zelfs donderdag en zondag.

Ik gaf mijn geld liever aan nuttigere dingen uit.

Ik heb het nooit gesnapt waarom drinken er nou perse bij hoort. Ging in januari naar een concert en daar stonden ook een paar meiden met een flinke plastic beker bier. Ze vonden het niet eens lekker gezien de gezichten die ze trokken en het sippen van het bier. Maar oh wat waren ze stoer :')

Enne, als die andere jeugd in de sloot springt, spring jij er dan achteraan?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:33

Wat ik mij afvraag, je hebt het steeds over we moeten in gesprek gaan.
Maar heb je eerder nooit gezegd dan dat je het niet leuk vindt?

En mensen een biertje of een wijntje drinken is geen misdaad he. Niet zo dramatisch over doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 23:38

Omdat ik het lekker vind om na een school/werk week een pilsje te pakken op de zaterdagavond. :)
Vind het jammer dat er weer zulke opmerkingen als in de sloot springen bij moeten, ook al zo'n eeuwig oude discussie. Nee, niet alle jongeren drinken omdat het stoer is, omdat de rest het doet. :+ Echt een cliché van niks vind ik dat.
Maar ik zou het prettig vinden als we het verder ontopic houden ipv te vragen waarom ik in t weekend n pilsje pak. ;)

Onali schreef:
Lieshorses schreef:

Maar waarom moet je daarbij alcohol gebruiken?

Ik vind niet veel lekker, ben gek op likeurtjes. Maar toen ik ooit uitging (en dat was echt sporadisch, heb er nooit veel aan gevonden) kostte het me 9 euro!!! voor 1 shotje. Sorry ik dronk wel water, was vele malen goedkoper en cola lust ik niet.

En de anderen maar zeikstralen dat ze geen geld hadden. Nee gek he als je het ene biertje na het ander erin mikt.
Om nog maar te zwijgen van de bus heen, entree, garderobe, geld omwisselen naar muntjes die je niet opkrijgt, sigaretten (ja ik ben saai, ik rook ook niet) drinken, rondjes geven, taxi terug.

En dat was enkel de vrijdag, zaterdag ging net zo en soms zelfs donderdag en zondag.

Ik gaf mijn geld liever aan nuttigere dingen uit.

Ik heb het nooit gesnapt waarom drinken er nou perse bij hoort. Ging in januari naar een concert en daar stonden ook een paar meiden met een flinke plastic beker bier. Ze vonden het niet eens lekker gezien de gezichten die ze trokken en het sippen van het bier. Maar oh wat waren ze stoer :')

Enne, als die andere jeugd in de sloot springt, spring jij er dan achteraan?