De kinderwagenmaffia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:40

_Nadia_ schreef:
spatter schreef:
Nadia, ja waarom niet?
Kinderen konden hun bedje niet uit en sliepen prima.
Als ik ging nadat ze naar bed gebracht had, kon ik gerust 2 uur weg blijven.

Ik ging ook altijd paardrijden als ze hun middagdutje deden.

Ik heb dat nooit begrepen van moeders die babyfoons hadden en werkelijk hun kont niet durven te keren als de kleine in bed ligt.

Ik heb er 7, en nee, ik heb nog nooit mijn kinderen alleen thuisgelaten, kijk wel 3 keer uit. Mijn kinderen gaan (op 1 na) niet (meer) naar school, door beperkingen krijgen zij geheel of gedeeltelijk thuisonderwijs (degene die oud genoeg zijn dan), dus nee, ik ben nooit zonder mijn kinderen.
Kinderen alleen thuislaten is strafbaar, en in en om het erf is niet echt van toepassing hier, ik woon in London in een flat.
Wat als er brand uitbreekt? Of wat als jij van de paard valt en buiten bewust zijn raakt? Wie weet er dan dat er een klein kind thuis is? Oude garde of niet, ik vind het meer dan onverantwoord.

Mag ik zeggen dat ik het redelijk onverantwoord vind om met 7 kinderen op een flat te wonen midden in de stad.
En dan komen ze ook nog niet buiten voor school vanwege thuis onderwijs.
Ieder zijn ding natuurlijk maar jij bent wel het uiterste aan de andere kant van mij.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:41

Plus dat het voor kinderen heel belangrijk is de wereld in te kijken. Vooruit de kinderwagen in ipv naar elkaar laten kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:43

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:44

Ik was vroeger een behoorlijk opgefokt wijf. Iedereen op de weg moest maar wijken, ik vond moeders met kinderen in de H&M maar irritant (waarom ga je GVD met je kind naar de H&M? blijf thuis!), als ik al een baboebakfiets zag had ik al een vooroordeel klaar.

Maar nu kijk ik anders naar de medemens (ja Mindfulness heeft toch effect gehad :D). Iedereen probeert zo goed en zo kwaad als het gaat zijn weg te vinden in deze overvolle en jachtige maatschappij.
En dat kan situaties opleveren die je ergeren, zeker als je al haast hebt, maar ik probeer dan te bedenken dat diegene het zo kwaad niet bedoelt en het je niet bewust lastig maakt.
Een grapje er tegenaan gooien kan nog een leuk gesprek opleveren ook!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:45

Brainless:
Ik denk dat het onderzoek bij baby's tot een bepaalde leeftijd is gedaan.

Mijn dochter wilde tot ongeveer een maand of 14 inderdaad naar mij toe, dat merkte ik aan haar gedrag.
Op een gegeven moment raakte ze eerder verveeld en heb ik haar omgedraaid.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:46

_Nadia_ schreef:
spatter schreef:
Nadia, ja waarom niet?
Kinderen konden hun bedje niet uit en sliepen prima.
Als ik ging nadat ze naar bed gebracht had, kon ik gerust 2 uur weg blijven.

Ik ging ook altijd paardrijden als ze hun middagdutje deden.

Ik heb dat nooit begrepen van moeders die babyfoons hadden en werkelijk hun kont niet durven te keren als de kleine in bed ligt.

Ik heb er 7, en nee, ik heb nog nooit mijn kinderen alleen thuisgelaten, kijk wel 3 keer uit. Mijn kinderen gaan (op 1 na) niet (meer) naar school, door beperkingen krijgen zij geheel of gedeeltelijk thuisonderwijs (degene die oud genoeg zijn dan), dus nee, ik ben nooit zonder mijn kinderen.
Kinderen alleen thuislaten is strafbaar, en in en om het erf is niet echt van toepassing hier, ik woon in London in een flat.
Wat als er brand uitbreekt? Of wat als jij van de paard valt en buiten bewust zijn raakt? Wie weet er dan dat er een klein kind thuis is? Oude garde of niet, ik vind het meer dan onverantwoord.

Mag ik zeggen dat ik het redelijk onverantwoord vind om met 7 kinderen op een flat te wonen midden in de stad.
Ieder zijn ding natuurlijk maar jij bent wel het uiterste aan de andere kant van mij.[/quote]

Waarom is het onverantwoord om in een flat te wonen met 7 kinderen? jij weet toch helemaal niet hoe haar huishouden er uit ziet? Blijkbaar voel je je een beetje op je teentjes getrapt. Jij weet niet hoe het leven van Nadia er uit ziet, dus kun je daar ook niet zo kort door de bocht over oordelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:47

laetitia schreef:
Ik was vroeger een behoorlijk opgefokt wijf. Iedereen op de weg moest maar wijken, ik vond moeders met kinderen in de H&M maar irritant (waarom ga je GVD met je kind naar de H&M? blijf thuis!), als ik al een baboebakfiets zag had ik al een vooroordeel klaar.

Je haalt wel twee uitersten bij elkaar..
Als je iets irritant vind wil niet zeggen dat je gelijk over je theewater gaat natuurlijk :')

Citaat:
Maar nu kijk ik anders naar de medemens (ja Mindfulness heeft toch effect gehad :D). Iedereen probeert zo goed en zo kwaad als het gaat zijn weg te vinden in deze overvolle en jachtige maatschappij.
En dat kan situaties opleveren die je ergeren, zeker als je al haast hebt, maar ik probeer dan te bedenken dat diegene het zo kwaad niet bedoelt en het je niet bewust lastig maakt.
Een grapje er tegenaan gooien kan nog een leuk gesprek opleveren ook!

Ik heb daar geen mindfullnes voor nodig gehad, gewoon een dagje ouder geworden.
Ik maak me er ook absoluut niet druk om! Maar ik vind het wel vreemd... :j
Blijkbaar vinden moeders het over het algemeen (niet allemaal blijkt gelukkig) het nog redelijk normaal om als een halve verdwaasde in een supermarkt op pauze te staan?
Ik vind dat fascinerend :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:49

laetitia schreef:
Jeetje de maatschappij wordt wel steeds onverdraagzamer heb ik het idee.

Is dat zo? Ik heb juist het idee dat we verwacht worden om steeds meer (van kinderen) te verdragen. Als een kind zich vroeger onopgevoed gedroeg, dan kon daar iets van gezegd worden. Nu kun je een grote mond van de ouders terugkrijgen als je je met hun prinsje bemoeit.

Waar is het 'als volwassenen praten dan houd je je gedeisd' gebleven? Als je daar nu over begint dan kijkt men alsof ze water zien branden, want 'laat zo'n kind zich toch lekker uiten'.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:50

spatter schreef:
Ieder zijn ding natuurlijk maar jij bent wel het uiterste aan de andere kant van mij.

Uh mijn kinderen komen niet buiten? Knap dat je dat weet! Mijn kinderen zijn meer buiten dan een kind dat hele dagen op school zit en tussen de middag een uurtje buiten komt en misschien in de ochtend een kwartiertje. Thuisonderwijs is niet thuis aan tafel zitten en les krijgen, thuisonderwijs is in ons geval hands-on leren, wij gaan naar buiten en leren door het dagelijks leven de skills die ze nodig hebben om later te kunnen functioneren. Ja dit vullen we thuis aan met bepaalde lessen, maar het meeste gebeurd toch echt buiten.
Zeker in London is er meer dan genoeg groen te vinden, wij hebben een gigantisch groen gebied op nog geen 20 minuten met de bus, verschillende kleinere parken vlakbij, en een moeder die ze overal mee naar toe neemt.

Kun jij onverantwoord vinden, maar gelukkig is wonen in de stad met kinderen niet strafbaar, je kinderen alleen thuis laten wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:50

Ik denk niet zozeer dat dat een moeder dingetje is Cer, dat 'half verdwaasd in een supermarkt op pauze staan', maar dat het door de kinderwagen en een grotere ophoping als gevolg meer opvalt. Of ben ik de enige die soms ineens mensen tegen komt in de supermarkt die ik dan al even niet gezien of gesproken heb waardoor het even een 'hey, jij hier!' momentje is?

Als dat zonder kinderwagen is, valt dat natuurlijk veel minder snel op en sta je minder in de weg.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:52

miccamaaike schreef:
Waarom is het onverantwoord om in een flat te wonen met 7 kinderen? jij weet toch helemaal niet hoe haar huishouden er uit ziet?

Heeft weinig met de flat te maken. Lijkt me sowieso onverantwoord om er 7 op de wereld te zetten als je van plan bent om ze ook allemaal volwassen te laten worden. En als je dat niet van plan bent, dan is kinderen krijgen überhaupt niet het beste idee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:54

Ach, er wordt zoveel beweerd.
Toen mijn oudste geboren wordt moesten alle kinderen op hun rug, want op de buik was vragen om wiegedood.
Bij de tweede moesten ze al weer anders liggen en bij de derde waren de meningen ook weer anders.

Ik heb altijd gedaan wat mij goed leek bij mijn kinderen .
Ze sliepen als roosjes, moest ze altijd wakker maken en aten gezond en heel moeilijk waren ze ook niet.
De oudste begon pas met praten toen hij 3 was dus ook wat later zindelijk maar toen hij het eenmaal begreep was hij het ook gelijk en geen ongelukjes meer.
Met praten net zo, nooit gebrabbeld, gelijk duidelijke woordjes.

Ik heb altijd gewerkt met de drie RRR en dat werkte prima.

En inderdaad, toen ik kind was waren er geen auto gordels, lagen we te slapen in de kofferbak in de vakantie.
Klommen we in de bouw overal tussen en over en poften we aardappelen onder een vuurtje.
Sprongen we slootje en vielen we er in, vingen visjes en zaten onder de bagger en gingen op de fiets naar de manege en staken de grote weg over met de mededeling van moeders : Goed uitkijken met oversteken!
Ik klom in lantaarnpalen tot bovenin als klein meisje en we zaten voorop op de stang bij de jongens in onze pubertijd.
We fietsen zonder handen aan het stuur en deden nog kunstjes ook.

Mijn kinderen zijn ook redelijk vrij opgevoed, ze mochten veel en werden niet iedere minuut in de gaten gehouden.
Maar ze kregen wel de ouderwetse manieren bijgebracht, weten hoe ze een tafel netjes moeten dekken en hielpen mee in de huishouding zonder morren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:55

Anoniem schreef:
Of ben ik de enige die soms ineens mensen tegen komt in de supermarkt die ik dan al even niet gezien of gesproken heb waardoor het even een 'hey, jij hier!' momentje is?

Nou ja, ik heb dat idd zelden want ik doe meestal tijdens etenstijd of iets erna boodschappen omdat het dan lekker rustig is :D
Maar in de gevallen dat dat wel gebeurt heb ik zelf inderdaad een oog voor de omgeving en ga ik aan de kant staan. Maar dat doe ik ook op straat, als ik met iemand samenloop en ik moet wat pakken, iets vertellen of iets anders om stil te staan, ga ik altijd naar de gebouwenkant om niet midden op de stoep te gaan staan.
Maar wellicht is dat zeldzaam. Tegen degene die bij mij is moet ik idd wel zeggen: "kom even aan de kant"... dus voor hun is dat ook niet vanzelfsprekend..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:56

oomens schreef:
laetitia schreef:
Jeetje de maatschappij wordt wel steeds onverdraagzamer heb ik het idee.

Is dat zo? Ik heb juist het idee dat we verwacht worden om steeds meer (van kinderen) te verdragen. Als een kind zich vroeger onopgevoed gedroeg, dan kon daar iets van gezegd worden. Nu kun je een grote mond van de ouders terugkrijgen als je je met hun prinsje bemoeit.

Waar is het 'als volwassenen praten dan houd je je gedeisd' gebleven? Als je daar nu over begint dan kijkt men alsof ze water zien branden, want 'laat zo'n kind zich toch lekker uiten'.

Oomens.. is toch best of topic vind je zelf niet?
Daar gaat het nu toch niet om?
Het gaat hier om de 'onopgevoede moeders'... die waar vroeger juist tegen gezegd werd: mond houden mama is aan het woord..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:58

spatter schreef:
En inderdaad, toen ik kind was waren er geen auto gordels, lagen we te slapen in de kofferbak in de vakantie.
Klommen we in de bouw overal tussen en over en poften we aardappelen onder een vuurtje.
Sprongen we slootje en vielen we er in, vingen visjes en zaten onder de bagger en gingen op de fiets naar de manege en staken de grote weg over met de mededeling van moeders : Goed uitkijken met oversteken!
Ik klom in lantaarnpalen tot bovenin als klein meisje en we zaten voorop op de stang bij de jongens in onze pubertijd.
We fietsen zonder handen aan het stuur en deden nog kunstjes ook.

ik ben iets jonger maar het was niet anders..
Wil nog steeds niet zeggen dat mijn ouders mij alleen lieten of de weg blokkeerde in de supermarkt :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:59

Ik kwam dus pas zo'n kinderwagen tegen waar de kindjes naar elkaar toe keken en die kindjes waren echt schattig met elkaar bezig met babbelen.
Daarom lijkt me zo een wel leuk. En ja in dit topic komt het dan ook nog goed uit :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:00

Maar een vrije opvoeding heeft niks te maken met een klein kind alleen thuis te laten.
Mijn kinderen zijn ook half opgegroeid op de boerderij en wij wonen nu ook al jaren buitenaf.
Lekker spelen in de sloten, zwemmen in natuurwater, lekker vies worden, klauteren en klimmen.
Maar ik heb nooit een baby/peuter/kleuter alleen thuis gelaten.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:00

oomens schreef:
miccamaaike schreef:
Waarom is het onverantwoord om in een flat te wonen met 7 kinderen? jij weet toch helemaal niet hoe haar huishouden er uit ziet?

Heeft weinig met de flat te maken. Lijkt me sowieso onverantwoord om er 7 op de wereld te zetten als je van plan bent om ze ook allemaal volwassen te laten worden. En als je dat niet van plan bent, dan is kinderen krijgen überhaupt niet het beste idee.

7 kinderen zou mijn keuze ook niet zijn, maar volgens mij kan iedereen dat prima voor zichzelf bepalen en om dat onverantwoord te noemen vind ik nogal een dingetje. Het lijkt me dat als je kinderen op de wereld zet het idee ook is dat ze volwassen worden, weet niet wat voor gedachtes jij bij kinderen hebt :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:02

@ Cer, ik zeg ook niet dat jij opgefokt bent als je je irriteert, ik zeg het over mijzelf. Als ik daar nu nog aan terug denk hoe opgefokt ik kon reageren als iemand mij in de weg zat...shame on me. Schelden, toeteren, dotjes gas geven als een oudere dame voor me met een slakkengang reed of als iemand in een winkel tegen me aanbotste en 'sorry' zei alleen maar heel boos kijken :=

Maar dat kwam denk ik voort uit de continue stress waar ik in zat.

@ oomens: ligt denk ik ook aan je referentiekader. Ik heb een paar vriendinnen met kinderen en als ik op bezoek ben is het toch echt 'ga maar even spelen dan kan mama met Lae bijkletsen'. En ik vind het nogal logisch dat kind dan af en toe even tussendoor iets komt vragen, maar als het steeds opnieuw is dan wordt er gewoon gezegd dat het nu even klaar is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:03

Nadia jij voelt je aangevallen.
Jij vind mij onverantwoord, ik jou en gelukkig hoeven we niet samen door 1 deur.

Dat het tegenwoordig strafbaar is kan best, geloof niet dat dat in mijn tijd zo was.

Jij vind een bos op 20 min met de bus al heel wat terwijl mijn kinderen konden/kunnen spelen in een eigen bos van 30 are.
Die van mij liepen gewoon naar buiten en gingen spelen en daar stond ik echt niet iedere minuut boven op.
Als er wat was dan kan een kinderstem ver dragen :D en ze lopen echt niet zomaar in 7 sloten tegelijk.

Als het etenstijd was luidde ik de bel :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:10

Ik geloof eigenlijk niet dat kinderen nu brutaler en luidruchtiger zijn dan vroeger. Integendeel eigenlijk, ik vind ze over het algemeen juist ontzettend braaf en beleefd. En heb de indruk dat de irritatie vooral heel erg aangepraat wordt. (Herhaal maar vaak genoeg hoe erg het wel niet is en hoe anders het vroeger is, en mensen gaan het geloven.)

Maar ik betwijfel het. Zo kan ik me herinneren dat wij speelden in de bouwmarkt. (Speelden! In de bouwmarkt!) En moet je voor de lol oude kinderboeken lezen, die juist gaan over die goeie oude tijd: Pietje Bel of Dik Trom, de kinderen van Bolderburen, de Kameleon. In de meeste van die boeken worden dingen uitgehaald die je nu meteen een Meldprotocol bij politie en jeugdzorg in werking stellen.

Wat verder wel goed om te beseffen is, is dat het leuk is om terug te denken aan de mooie niet-slappe dingen van vroeger. Maar dat er dus ook kinderen dood gingen. (Neem de veiligheidsmaatregelen in de auto. Ja, ik zat altijd heerlijk op de achterbank zonder gordel, en bij iemand met een mooie kofferbak mocht ik achterin en dat was nog veel leuker.)

Maar tegelijkertijd gingen er dus wel heel wat meer kinderen dood in verkeersongelukken in die tijd. Als je dat niet gebeurt zijn het mooie herinneringen. Als het je wel overkomt... valt de afweging misschien toch ietsjes anders uit.

En ik ben niet zomaar voorstander van steeds meer veiligheidsmaatregelen, maar nostalgisch terugdenken aan vroeger zonder de keerzijde mee te nemen is ook niet verstandig. Want er zitten wel ook nadelen aan.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:10

Nou spatter, wat wil je nu, dat iedereen zegt 'chapeau dat jij je kinderen onbeheerd achterliet'? heel fijn voor jou ook dat je zo'n geweldige tuin hebt, maar dat is niet voor iedereen weg gelegd.

Je kinderen onbeheerd achterlaten kan ik nog wel zien als onverantwoord, schijnbaar zelfs strafbaar dus... maar Nadia afvallen omdat ze met 7 kinderen in Londen woont in een flat, waarvan je niet eens weet hoe groot die flat is, dat vind ik heel bijzonder.

Ik zie een Nadia die zich terecht verdedigd en een spatter die zich aangevallen voelt en daardoor andere mensen eigenlijk een beetje 'aanvalt'. Niet nodig imo.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:14

miccamaaike schreef:
Nou spatter, wat wil je nu, dat iedereen zegt 'chapeau dat jij je kinderen onbeheerd achterliet'? heel fijn voor jou ook dat je zo'n geweldige tuin hebt, maar dat is niet voor iedereen weg gelegd.

Je kinderen onbeheerd achterlaten kan ik nog wel zien als onverantwoord, schijnbaar zelfs strafbaar dus... maar Nadia afvallen omdat ze met 7 kinderen in Londen woont in een flat, waarvan je niet eens weet hoe groot die flat is, dat vind ik heel bijzonder.

Ik zie een Nadia die zich terecht verdedigd en een spatter die zich aangevallen voelt en daardoor andere mensen eigenlijk een beetje 'aanvalt'. Niet nodig imo.

chapeau!!! Wij zien hetzelfde

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:20

Citaat:
En moet je voor de lol oude kinderboeken lezen, die juist gaan over die goeie oude tijd: Pietje Bel of Dik Trom, de kinderen van Bolderburen, de Kameleon. In de meeste van die boeken worden dingen uitgehaald die je nu meteen een Meldprotocol bij politie en jeugdzorg in werking stellen.

En jij geloofde ook dat wat pipi langkous deed echt was? Of tegenwoordig harry potter?

Het is een boek, verzonnen dus.
Verzonnen in wat de kinderen maar wat graag uit zouden spoken in hun stoutste dromen, maar echt niet deden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:21

Huh is het strafbaar om je kinderen onbeheerd achter te laten? :') Kan iemand me vertellen hoe dan?

Mijn moeder ging vroeger rustig op de thee bij de buurvrouw (wel de babyfoon mee) als ik lag te slapen, of even heen en weer naar de supermarkt zodat ik fruithapje kon eten als ik wakker werd (als ze even niks meer in huis had). Want met een hongerig kind in de supermarkt is ook weer zoiets :')
Tegenwoordig lees ik zelfs dat mensen niet meer gaan tanken als je niet kunt pinnen aan de pomp, kom op zeg, zeker als ik sliep gingen mijn ouders rustig binnen afrekenen. Ook bij de supermarkt trouwens, liever je kind een kwartiertje alleen in de auto (niet op te warme of koude dagen natuurlijk) of kind wakker maken om vervolgens met een vermoeide en chagrijnige baby te gaan winkelen?
Het is echt niet dat als je je één keer omdraait je huis direct ontploft :=