Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:36

Prrrr schreef:
Kinke schreef:
Ok, je bedoelt dus in het geval van ouders die wel een geloof hebben meegekregen. Dat stond er namelijk niet :D
Waarom is het een onmogelijke zoektocht?

Je kan niet meegeven wat je zelf niet hebt. Maar uitvinden wat qua levensovertuiging bij jou past is denk ik, zie ik in de mensen om me heen in elk geval, een stuk eenvoudiger als de gedachte dat er meer is tussen hemel en aarde van huis uit al is meegegeven. Dan heb je op dat gebied al een kapstok met haakjes waar je dan vervolgens je eigen ervaringen aan op kan hangen.

Dat kun je ook op een héél andere manier bekijken...
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 02-05-17 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:37

Dat kan. Maar dit is de manier waarop ik er naar kijk.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:37

Kuggur schreef:
anjali schreef:
@Kuggur: Mijn eerste religie is het Rooms-Katholicisme waar ik in geboren ben. Maar die hebben weinig tot niets voor dieren. Daarom heb ik er nog een religie bijgenomen,nl.het Jainisme die wel iets voor dieren te bieden hebben.Die daar ook rechten hebben.Deze 2 vullen elkaar goed aan. zou je dit met 2 echtgenoten kunnen vergelijken?Nee want het Christendom kent een Persoonlijke God, maar in het Jainisme is dat niet zo.

Ik begrijp het, meer een lopend buffet dus.

:')

Hoe rijm je het niet eten van vlees en groenten met wortels en wel vlees eten van het RK?
Maw je kiest dus tussen 2 dingen waarvan jou het ene beter zint dan van het andere?
Om daar op voort te borduren; je hebt een eigen geloof gecreëerd en hangt niet specifiek 1 geloof aan en de daarbij behorende regels?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:40

Prrrr schreef:

Je schijnt niet te beseffen wat voor vooringenomen waardeoordeel aan die uitspraak kleeft.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:45

Kuggur schreef:
Prrrr schreef:

Je schijnt niet te beseffen wat voor vooringenomen waardeoordeel aan die uitspraak kleeft.

Enlighten me.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:50

Later okay? Ik moet nu kijken of er schapen aan het baren zijn. Lammertijd is net begonnen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:54

Prrrr schreef:
Als je als ouders zelf wel een 'geloof' hebt meegekregen, vind ik het getuigen van liefde wanneer je dat wel meegeeft, ja. En als je het niet eens kunt worden over wat dan precies, dat je moeite doet om daar samen uit te komen, en je kind dan dat mee te geven waar je samen wel achter staat. Dat voorkomt ook dat een kind later in het leven voor een onmogelijke zoektocht komt te staan.

Mwah ligt eraan om wat voor overtuigingen het gaat vind ik. Meegeven dat homoseksualiteit niet oké is bijvoorbeeld, helemaal als je eigen kind niet hetero blijkt te zijn. Of angst voor de hel of iets dergelijks. Niet alles is automatisch mooi omdat het een geloof of overtuiging is. Veel overtuigingen voegen wat toe, maar veel kunnen ook net zo goed achterwege worden gelaten.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:56

Hoi TS,

Naar aanleiding van je openingspost (ik heb verder niet het topic gelezen) zou ik voor een Alpha cursus gaan :) het beantwoord eigenlijk precies de vragen die jij hebt en is heel laagdrempelig. https://alpha-cursus.nl/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:50

chevax schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk niet dat God verwacht dat je perse lid bent van wat voor kerk dan ook. Dat zijn allemaal regels die mensen bedacht hebben. Net als de zwarte kleding en de lange rokken. Daar gaat het helemaal niet om.

Juist, dat bedoel ik. Wat heeft God er nu aan of iemand in een zwarte lange rok loopt of dat iemand drie keer op een zondag naar de kerk gaat? Het gaat toch om het geloven en het handelen naar de bijbel? Dat kan volgens mij ook prima vanuit je eigen woonkamer?

Dat kan prima. Maar ik ben ervan overtuigd dat mijn geloof niet levend blijft als ik niet regelmatig naar de kerk ga. Bovendien vind ik het fijn om bij de kerk te horen en gelijkgezinden te ontmoeten. De wekelijkse dienst is mijn 'voeding'.

En of daar een rok of hoed bij hoort is afhankelijk van je eigen interpretatie :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:18

@Rofah: Het Rooms-Katholicisme heeft weinig voedingsregels,behalve het verbod op vleeseten op vrijdag waar momenteel niemand zich meer aan houdt.Je mag verder eten wat je wil. Maar voor mij is vegetarisme belangrijk,dat is de voornaamste reden dat ik ook bij het Jainisme ben gegaan.De regels daar zijn: niet doden (geen enkel levend wezen),niet liegen,niet stelen,kuis leven (alleen sex in het monogame huwelijk)en niet hebzuchtig zijn.Het is wel vervelend voor mij dat ze tegen alcohol zijn, maar,dan heeft Kuggur met zijn lopend-buffet opmerking gelijk,dan stap ik even over naar de R.K. tafel voor een drankje zo nu en dan.Voor de rest houd ik me zo goed als ik kan aan de regels van beide geloven,die elkaar gedeeltelijk overlappen.Geestelijk leiders van beide geloven hebben me ooit wel gevraagd het andere geloof op te geven,maar dat heb ik in beide gevallen geweigerd.Ik wil ze allebei.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:50

Dat lijkt me heel lastig, omdat je dus niet volledig voor 1 geloof gaat en doordat je soms voor het ene gaat (bijv. de alcohol), de regels van het andere geloof overtreed.

Naja, aan de andere kant natuurlijk ook heel makkelijk, omdat je gewoon kiest wat jou op dat moment goed uitkomt. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die hun geloof erg serieus nemen, niet zo blij zijn met iemand die (waarschijnlijk in hun ogen) maar wat doet.

Dan vraag ik me af: waarom niet gewoon leven zoals je dat zelf wilt, waarom wil je perse bij beide geloven horen? Ik leef zelf op een manier waar ik me fijn bij voel. Ik steel niet, moord niet, ik sta open/heb respect voor mensen die anders in het leven staan dan ik, probeer mensen te helpen waar dat kan, geloof in het goede van de mens, heb alleen sex in mijn monogame huwelijk, probeer niet te liegen (ja sorry, leugentje om bestwil gebeurt hier wel eens) en probeer goed voor de natuur te zorgen. Maar ik hang geen geloof aan!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:37

Mavelle schreef:
Abacab je slaat de plank wel even mis. Volgens de geloofsovertuiging leer je normen en waarden niet uit de bijbel, maar zit het al in je verankerd. (Edit: ik zie nu dat je dat in het tweede gedeelte van je post ook zegt)Daarnaast dacht ik dat het inmiddels ook wel algemeen bekend was dat jihadstrijders en andere oorlogszoekers godsdienstige boeken graag misinterpreteren in hun eigen voordeel. Daar is imo weinig religieus aan. Iemand haalde Trump aan, dat heeft mijn inziens ook weinig met christendom te maken, dat is gewoon een man met een bijbel in z'n hand.

Wie bepaalt wat de juiste interpretatie is van de bijbel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:46

Ik ben gelovig opgevoed maar vind het instituut kerk maar een verwerpelijk iets eerlijk gezegd :o
Maakt het leven nodeloos ingewikkeld.
Als je ergens in wilt geloven dan gewoon lekker doen, maar dat gedoe met uit de vinger gezogen regeltjes is alleen maar vrijheid beperkend.
Je moet de kerk zien als een sociaal clubje, prima voor de uitwisseling maar zodra er verwijten gaan vallen dan je vooral niet verplicht voelen hoor.

Ik geloof overigens zelf nergens meer in, leeft een stuk prettiger moet ik zeggen :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:49

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:27

Sizzle schreef:
Ik geloof overigens zelf nergens meer in, leeft een stuk prettiger moet ik zeggen :j

Maar je gelooft toch wel in jezelf mag ik hopen :D :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:40

Ik geloof dat iedereen dood gaat :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:30

Sizzle schreef:
Ik geloof dat iedereen dood gaat :D

Dat geloof ik ook :))

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:36

joyce2 schreef:
Dat lijkt me heel lastig, omdat je dus niet volledig voor 1 geloof gaat en doordat je soms voor het ene gaat (bijv. de alcohol), de regels van het andere geloof overtreed.

Naja, aan de andere kant natuurlijk ook heel makkelijk, omdat je gewoon kiest wat jou op dat moment goed uitkomt. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die hun geloof erg serieus nemen, niet zo blij zijn met iemand die (waarschijnlijk in hun ogen) maar wat doet.

Dan vraag ik me af: waarom niet gewoon leven zoals je dat zelf wilt, waarom wil je perse bij beide geloven horen? Ik leef zelf op een manier waar ik me fijn bij voel. Ik steel niet, moord niet, ik sta open/heb respect voor mensen die anders in het leven staan dan ik, probeer mensen te helpen waar dat kan, geloof in het goede van de mens, heb alleen sex in mijn monogame huwelijk, probeer niet te liegen (ja sorry, leugentje om bestwil gebeurt hier wel eens) en probeer goed voor de natuur te zorgen. Maar ik hang geen geloof aan!

Ik vind het ook heel leuk om bij een geloof te zijn . Buitenstaanders zien alleen maar de meer of minder strenge regels,maar je krijgt er veel voor terug.Het geloof geeft mij psychische steun bij moeilijkheden,en ook heb je dan een soort familie,nl. je geloofsgenoten.En ik heb een leidraad in het leven.Dat was toch ook de eigenlijke vraag van ts die op zoek is gegaan ?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:06

Ja dat lijkt mij ook het mooie aan een geloof, een "extra" familie en houvast/steun als je het zelf even niet meer weet. En steun kunnen zijn voor een ander natuurlijk!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 23:40

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 00:00

_lautje_ schreef:
Is je vriend op de hoogte van het gesprek met de jehova's getuigen?
Want indien je besluit je aan sluiten bij deze beweging moet je wel realiseren dat je relatie dan over is, tenzij hij zich ook aansluit.
Dat zou wel een nieuwe impuls aan je leven geven, maar misschien iets teveel impuls ;

Dit hoeft niet hoor. Mijn man is Jehovah's getuige ( net als de hele familie) en ik ben een heel erge er-is-geen-god gelover. We kunnen prima door 1 deur :Y)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:32

estherpitout schreef:
_lautje_ schreef:
Is je vriend op de hoogte van het gesprek met de jehova's getuigen?
Want indien je besluit je aan sluiten bij deze beweging moet je wel realiseren dat je relatie dan over is, tenzij hij zich ook aansluit.
Dat zou wel een nieuwe impuls aan je leven geven, maar misschien iets teveel impuls ;

Dit hoeft niet hoor. Mijn man is Jehovah's getuige ( net als de hele familie) en ik ben een heel erge er-is-geen-god gelover. We kunnen prima door 1 deur :Y)

Nou dit lijkt me toch wel een moeilijke situatie.Knap dat je dat weet te handelen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:22

Ja, vind ik ook heel erg knap! Als ik al zie hoeveel invloed het heeft op vriendschappen... Zowel bij onszelf, als bij andere "niet gelovige" vrienden, hebben we gezien dat de "gelovige" vrienden erg naar elkaar toe trekken en andersom. Niet dat we helemaal niet meer door 1 deur kunnen hoor, dat absoluut niet, maar de band is door de jaren heen wel veranderd.

Het is ook niet gek. Als de ene met stappen op zaterdag altijd voor 12 uur thuis moet zijn (omdat het na die tijd zondag is) en ze de volgende dag ook weer vroeg in de kerk moeten zijn, terwijl de rest eigenlijk wel tot 5 uur door wil dansen, dan wordt het al lastig. Je kan je af en toe wel aanpassen aan de personen die vroeg weg moeten, maar andersom konden ze nooit langer blijven. Dus dan moesten ze of eerder afhaken, of ze konden niet mee als wij eens langer door wilden gaan.

Daarbij vind ik het lekker om soms flink te "godveren" als iets flink tegenzit. Vrienden waren er heel goed in om buiten de deur te vloeken en thuis heel beschaafd te zijn. Ik vergat nog wel eens dat die knop opeens om moest en dan floepte er nog wel eens een "godver" of een "jezus" uit. En dan het vriendjes gebeuren! Ik moest er niet aan denken om eerst te moeten trouwen, voor je mocht gaan samenwonen en zoenen met iemand die je net kent was eigenlijk ook al een dingetje. Natuurlijk is het helemaal goed als een ander daar wel behoefte aan heeft, maar je zit dan niet op dezelfde golflengte en dan trek je toch meer naar mensen toe die meer jouw levensstijl hebben.

Hoe doen jullie dat met al die verschillende dingen/opvattingen Estherpitout? Hebben jullie ook kinderen en zo ja, hoe voed je die dan op?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:20

Ik kom uit een mix gelovig x atheist gezin.
Daar heb ik echt geen hinder van gehad.
Mijn ouders lieten elkaar gewoon in hun waarde.

Ik heb ook totaal geen probleem met zeer gelovige vrienden of kennissen. Je vriendschap valt of staat toch niet met de tijden waarop je naar huis gaat hoop ik?

Het geloof heeft echter wel een juk omgehangen bij mij vroeger waarvan ik blij ben dat ik hem afgeschud heb.
Altijd maar dat gevoel hebben dat je het ergens voor 'moet' doen. Brrr, niets voor mij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:46

brighteyes85 schreef:
Ik daag je uit om met de volgende gedachten te spelen;
Wat als de bijbel een verhalenboek is zoals je ook verhalen hebt van de gebroeders Grimm en Disney, maar omdat we het zo vaak hebben herschreven missen er een aantal bladzijden waarop staat '...and they lived happily ever after'. Veranderd dat je gevoel over geloof of geloof je er dan nog in?

Grappige uitdaging...!
Okee - mijn eerste associatie bij Disney is inmiddels 'dat alles suikerzoet is herschreven'.
....maar die boze stiefmoeders die de gebroeders Grimm optekenden, dat waren ""gewoon"" loeders van moeders en dat werd ook herschreven. ;)

Dat de bijbel (meaning: bibliotheek) een serie uiterst verschillende verhalen is, daar kan ik prima mee uit de voeten. (Sterker nog: zo denk ik er al vele jaren over...)

Dat stukken bijbel zijn herschreven is ook boven elke twijfel verheven.
(Vergelijk de boeken exodus en deuterononium; koningen en kronieken en Marcus, Mattheus en Lukas.)

...en laat ik nu spelen met de gedachte "en er missen een paar bladzijden waar op staat van 'ze leefden nog lang en gelukkig'".
Accoord, als calviniste spartel ik dan een beetje van 'is het werk dan al gedaan...?'
Maar behalve enig gespartel verandert het mijn geloof/ gevoel over het geloof niet.