Zou je werken zonder geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je willen werken zonder geld?

Ja zeker weten!
130 (14%)
Ja, maar wel minder
455 (50%)
Ja, maar dan wel ander werk
173 (19%)
Nee
148 (16%)

Totaal aantal stemmen: 906

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:48

Maar hoe denken mensen dit betaald te krijgen? Stel het basisloon is 1500 euro en er zijn 12 miljoen Nederlanders 18+ jaar.

12 miljoen×1500x12 maanden=
216 000 000 000

Hoe hoog moeten de belastingen wel niet gaan worden? Hoe kan er nog geld aan andere dingen worden uitgegeven?

Duhelo

Re: Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:49

Omdat alle andere toeslagen gaan wegvallen.
Dingen dat je nu hebt, uitkeringen, ziekte uitkeringen, pensioenen (die voor sommige mensen erg hoog zijn, en voor andere dan weer lager, dit gaat elkaar al gaan compenseren), kindertoeslagen, studiebeurzen, ...
Als je al dat geld optelt en evenredig verdeelt, kom je ongeveer wel aan dat BI

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:16

De vraag is los gesteld van het basisinkomen.
Als het puur gaat om: zou je werken als het niet hoeft is een interessante vraag.
Op basis daarvan kun je eigenlijk al zien in de pol dat toch de meeste mensen werken wel gewoon ook leuk vinden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:50

Als ik kijk naar het werkepos in de communistische landen, zal Nederland zeer snel failliet zijn! Geloof maar dat de meerderheid dus niet gaat werken, zich kapot gaat ergeren aan alles om zich heen, de burenruzies en hangjongeren en hangouderen niet van de lucht, te grote voet leven met nog meer schulden en schuldsaneringen..

Diegenen die van hun hobby werk kunnen maken blijven werken..

Ik verwacht een zeer ongeinteresserde werk houding omdat men toch niet hoeft, de concurrentie die mensen opper laten presteren valt weg...met de opengrenswensen van de linkse partijen een mooie aanzuigende werking..

Ik denk dat werken weer leuk moet worden door weer aktief de atv in te voeren waardoor men allemaal maar 4 dagen per week werkt en misschien zelfs wel 2 ploegendiensten ook elke bedrijfstak waardoor er veel produktie is en veel werkgelegheid en iedereen ook overdag weer veel vrij kan zijn..

Werken belonen met een duidelijke arbeidsvergoeding!!! Ipv de oneerlijke nivellering zodat weinig werken en veel toeslagen nagenoeg gelijk ligt met fulltime werken en niet werken met toeslagen nagenoeg gelijk met lage netto lonen ligt...

Hierdoor is er ontevredenheid ontstaan bij werkenden en denkt men gelukkig te worden door niet te werken en een beetje bij werken omdat men verwacht dat de produktie en kwaliteit gelijk blijft zoals het nu is met een heleboel overscho aan leuke banen....nou nee dus.

Ik begrijp dat zij die al 30-35 jaar buffelen en steeds meer inleveren ipv hun oude dag veiligstellen dit een oplossing vinden en zij die nog maar een paar jaar werken en denken dat werken altijd leuk is en leuk blijft..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:56

Ik denk echt dat dat wel meevalt.
1000 euro is leuk, maar als je lekker op vakantie wil en luxe wil leven en wonen dan zul je toch ernaast moeten werken.. Ik denk ook echt dat er nu genoeg mensen thuis zitten die wel graag zouden werken maar echt niets leuks kunnen vinden. Als er dankzij het basisloon meer mensen parttime gaan werken of helemaal stoppen dan komen er ook juist weer plekken vrij voor mensen die nu thuis zitten.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:01

Ik zou zeer zeker blijven werken als ik een basis inkomen zou ontvangen.. Het leven zou wel een stuk minder stressgevoelig zijn dan nu het geval is..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:11

Annemiek, iets leuks kunnen vinden.....de meesten werken om in leven te blijven omdat ze eenvoudigweg niet terug kunnen vallen op een vangnet..

Iets leuks kunnen vinden is gelukkig voor diegene, maar helaas voor de meesten een utopie! En juist omdat het gros ontevreden is over hun werk, collega's, sfeer, arbeidsdruk, te veel onbetaalde overuren, etc, zullen juist deze mensen stoppen met werken..

Ik begreep overigens dat iedereen een basisuitkering kreeg? Dus de partner ook? Dan is het voor degene met de goedkope huurtjes dik betaald en diegenen die een particuliere huur of hypotheek heeft een straf...niks eerlijk aan, dan worden er nog steeds groepen mensen gedwongen te werken...weer een onevenredige oneerlijkheid.

Dan moet je alles communistisch maken..alles is staats eigendom, iedereen betaald zelfde huur, krijgt zelfde huis, zelfde auto en wil je meer ga je lekker werken...dan krijg je eerlijkheid.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:18

Goedkope huurtjes zijn vaak vanwege huurtoeslag, dat dan ook wegvalt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:32

Goedkope huurtjes zijn ook die mensen die al 30 jaar op dezelfde ooit goedkope woning zaten..als ik was blijven zitten had ik met huurverhogingen in de loop der jaren nu op hooguit 250 euro inclusief stookkosten, dus ook warm water gezeten :oo maar wel in een heel slechte wijk :+ zal nu nog wel erger zijn....amsterdam west :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:40

Hier beginnen de huren op om en nabij de €350,- aan kale huur, zit je idd wel in een mindere buurt en een oude woning met energielabel D of verder.
Maar je kunt dan zelfs zonder toeslagen en Inc g/w/e ong hetzelfde betalen als degene die op de bovengrens qua huurtoeslag aan kale huur (€610, nogwat) betaald zonder toeslagen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:38

Duhelo schreef:
Omdat alle andere toeslagen gaan wegvallen.
Dingen dat je nu hebt, uitkeringen, ziekte uitkeringen, pensioenen (die voor sommige mensen erg hoog zijn, en voor andere dan weer lager, dit gaat elkaar al gaan compenseren), kindertoeslagen, studiebeurzen, ...
Als je al dat geld optelt en evenredig verdeelt, kom je ongeveer wel aan dat BI

Kindertoeslag blijft wel, maar in andere vorm. Overigens gaan de belastingen op boodschappen, geneesmiddelen, gas, water en de vennootschapsbelasting aanzienlijk omhoog en zullen dingen zoals vliegreizen enzovoorts ook fors in prijs stijgen.

Ik zou overigens gewoon blijven werken, heb plezier in mijn werk en voel mij er nuttig door. Ik zou ook tegen een basisinkomen stemmen.
Heb er helemaal geen moeite mee belasting te betalen om de mensen te helpen die mijn hulp nodig hebben, zie liever dat er eens een strengere controle ed komt op zij die onterecht een uitkering genieten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:58

Ik ben wel benieuwd waarom je tegen zou stemmen.
Het lijkt mij veel eerlijker dan hoe het nu geregeld is.
Nu voelt het alsof je een beloning krijgt voor het werkloos zijn, en zodra je gaat werken wordt 'als straf' je geld afgepakt, dat idee krijg ik bij het huidige systeem.. terwijl je bij een basisinkomen gewoon allemaal gelijk bent, en je juist een beloning krijgt als je wel werkt, namelijk extra loon bovenop het basisinkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:59

Nanne schreef:
Heb er helemaal geen moeite mee belasting te betalen om de mensen te helpen die mijn hulp nodig hebben, zie liever dat er eens een strengere controle ed komt op zij die onterecht een uitkering genieten.

Die nog geen 2% die werkelijk fraudeerd dus? En niet de mensen die zonder het te weten een foutje maakten? Die opbrengst weegt eigenlijk niet op tegen de kosten van opsporing. Maar het werkt wel erg goed om de mensen te verdelen als er een geval in de krant komt.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 00:10

8nnemiek, omdat ik vind dat een ieder die in staat is om te werken ook gewoon moet werken. Maar dat is mijn mening he. :)
Gewoon je eigen broek ophouden. Ik red mezelf meer dan prima met m'n 36 urige werkweek zonder extra van de overheid want ik heb geen recht op toeslagen.

Tamary, ik geloof niet dat het maar 2% is. Heb je een artikel oid wat deze uitspraak onderbouwt? Puur interesse.
Mijn gevoel zegt namelijk dat dit vele malen hoger ligt. :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:08

Citaat:
8nnemiek, omdat ik vind dat een ieder die in staat is om te werken ook gewoon moet werken. Maar dat is mijn mening he. :)

Dat is leuk als er genoeg werk is. Maar dat is er niet en gaat alleen nog maar minder worden.

Edit: ik vind het ook heel kortzichtig en egoïstisch van mensen die tegen het basisinkomen zouden stemmen omdat zij zelf geen problemen ondervinden omdat ze zelf een (leuke) baan hebben.

Ik werk nu fulltime, maar dat houd ik door persoonlijke omstandigheden niet langer vol. Dus ik ga "vrijwillig" minder uren werken binnenkort. Maar ik heb geen recht op een uitkering of iets waardoor ik een grote hap inkomen ga missen straks. Nu heb ik gelukkig de "luxe" om hiervoor te kunnen kiezen, maar genoeg mensen waarvoor dit niet geldt en die gewoon doorwerken tot aan een burn out. Ik zou graag die stress en ongemak bespaard zien.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:22

Dat mag je vinden. :)

Ik heb er overigens helemaal geen problemen mee om geld af te staan, belastingen, voor mensen die niet in staat zijn om te werken. Dus zo kortzichtig en egoïstisch ben ik niet hoor. :D

Overigens is er meer werk dan men denkt, maar er zijn ook genoeg mensen die bepaalde dingen niet willen doen. Niet iedereen, laat ik dat even duidelijk maken. Voorbeeld uit m'n eigen omgeving, persoon zou werk kunnen krijgen, maar wil geen weekenden werken. Dat soort dingetjes bedoel ik.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:37

Herkenbaar Nanne.
'Ik ga toch zeker niet vakkenvullen/achter de vuilwagen lopen/patat bakken/in de bediening werken/vroeg opstaan voor een minimumloon als ik met een uitkering en alle toeslagen evenveel overhoud? Ik ben niet gek!'

Werken loont niet (genoeg) ten opzichte van thuis zitten met de hand omhoog.
Je wordt er moe van, hebt geen vrije tijd en je houdt uiteindelijk minder over dan je buurman die in de ziektewet zit maar intussen overal en nergens zwart bijklust.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:22

watchthesky schreef:
Herkenbaar Nanne.
'Ik ga toch zeker niet vakkenvullen/achter de vuilwagen lopen/patat bakken/in de bediening werken/vroeg opstaan voor een minimumloon als ik met een uitkering en alle toeslagen evenveel overhoud? Ik ben niet gek!'

Werken loont niet (genoeg) ten opzichte van thuis zitten met de hand omhoog.
Je wordt er moe van, hebt geen vrije tijd en je houdt uiteindelijk minder over dan je buurman die in de ziektewet zit maar intussen overal en nergens zwart bijklust.

Er zijn idd mensen die zo denken, maar ik persoonlijk vind dat dat niet klopt. Ik heb wel recht op een uitkering, maar heb er toch voor gekozen halftijds te gaan werken. Werken geeft je structuur, sociaal contact, voldoening, een bezigheid,...
En tja dat niet iedereen bepaalde jobs wil of kan doen... dat is ieders persoonlijke keuze denk ik. Ik wil/kan ook niet in shiften werken, op bepaalde plaatsen werken owv afstand, bepaalde jobs uitvoeren. Dat moet ieder voor zichzelf beslissen.
Ik ben het er overigens wel mee eens dat sommige mensen in het huidige systeem benadeeld wordt en gaan werken niet altijd voordelig is. Het zou fijn zijn als daar iets mee gebeurt inderdaad.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:40

Hoezo benadeelt? Hoezo niet voordelig? Is het krijgen van gemeenschapsgeld dan een soort recht boven alles?

Ik kan mij echt druk maken over die slappe ik heb recht op-houding, ipv het gevoel dankbaar te zijn dat je tijdelijk geholpen bent om niet nog dieper in de ellende te zakken, maar dat je zelf verantwoordelijk blijft voor het kunnen kopen van je brood.
Hieraan is het land aan kapot gegaan, de toenemende verhuftering in de mentaliteit is omdat mensen spuugverwend zijn.

Zag ik laatst een spotje over vliegvakantie voor kinderen....alsof dat een recht is..

Ipv dat de samenleving wordt opgevoed met diversiteit, dat het heel normaal is dat het ene kind een vakantie met paspoortgebruik heeft en naar het buitenland en het andere kind niet...dat een spotje niet de absurditeit benadrukt dat die verschillen aangestipt worden door de kinderen zelf!

Dus nu is armoede ineens dat je niet met je kind naar het buitenland kan voor vakantie?

Hoe lang geleden was het dat een handje vol met het vliegtuig ging en de grote meerderheid van de kinderen thuis bleef of gingen camperen met ouders?
Dus nu moet de uitkering nog meer extra vakantiesubsidie krijgen om met kind aan een buitenlands strand te gaan liggen...

Als je dit absurd vind, ben je vast hedentendage asociaal.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:54

Ik hoop de invoering van het basisinkomen ooit nog mee te maken, ik geloof er heilig in dat een mens zichzelf wil ontwikkelen.

Ik geloof dat ondernemerschap, goesting en al dat soort dingen er enorm door gestimuleerd kunnen worden. Voor mij is het ineens ook een manier om een hoop zwartwerk te regulariseren, hoeveel mensen klussen niet bij omdat ze zich vervelen (denk iemand die chronisch ziek is maar wel een paar uurtjes kan rommelen)? Dat geeft meer bescherming, minder schemerzone, meer activatie!

Ik zou trouwens gewoon doen wat ik nu doe, misschien iets minder of iemand in dienst nemen om mijn administratie e.d. te doen. Personeelskosten zouden op die manier ook lager kunnen denk ik, omdat er veel meer ondernemers zouden zijn, dus een hoop freelance krachten die hier en daar wat bijklussen om dat basisinkomen aan te vullen. Dan doe je wat je graag doet, waar je goed in bent en niet per sé iets omdat je moet eten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:04

Waar denk dat je economie op gaat draaien dan?

Olie producerende landen kunnen hun volledige nationaal inkomen verdienen door de verkoop van olie...

Wat denk je dat de veiligheid van het land kost en waar dat van betaald wordt? Hulpverleners? Politie? Brwndweer? Allemaal ambtenaren die door de staat betaald worden en de staat die geld verkrijgt door belasting te heffen..

Als dat alleen door de bedrijven wordt betaald, en zij alleen hun geld over de grens kunnen verdienen, omdat het volk amper te besteden heeft en wellicht voor een paar euro bij klust om die fiets te kopen en dan weer gewoon niet meer op zijn werk verschijnt....hij zijn order niet af krijgt om zijn klanten tevrden te stellen.

Dit onzinnige idee komt uit de ideologie van mensen die knipogen naar bananenrepublieken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:14

Ik hoop het ook, belsje, dat wij dat nog gaan meemaken.

Uit de berekeningen die er tot nu toe gedaan zijn blijkt dat het heel goed mogelijk is, en op meerdere plekken in de wereld worden al experimenten gedaan met het basisinkomen.
Indestal, er wordt dan nog steeds belasting betaald natuurlijk he ;)
Men verwacht ook dat belastingen voor oa voedsel omhoog gaan, maar ik verwacht dat de economie er alleen maar beter door gaat draaien. Mensen hebben meer te besteden, geven meer uit, mensen zullen hun inkomsten eerder opgeven aan de belastingen, en ik denk echt dat er ontzettend veel nieuwe kleine bedrijven bij komen wat natuurlijk alleen maar positief is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:26

Indestal schreef:
Hoezo benadeelt? Hoezo niet voordelig? Is het krijgen van gemeenschapsgeld dan een soort recht boven alles?

Ik kan mij echt druk maken over die slappe ik heb recht op-houding, ipv het gevoel dankbaar te zijn dat je tijdelijk geholpen bent om niet nog dieper in de ellende te zakken, maar dat je zelf verantwoordelijk blijft voor het kunnen kopen van je brood.
Hieraan is het land aan kapot gegaan, de toenemende verhuftering in de mentaliteit is omdat mensen spuugverwend zijn.

Zag ik laatst een spotje over vliegvakantie voor kinderen....alsof dat een recht is..

Ipv dat de samenleving wordt opgevoed met diversiteit, dat het heel normaal is dat het ene kind een vakantie met paspoortgebruik heeft en naar het buitenland en het andere kind niet...dat een spotje niet de absurditeit benadrukt dat die verschillen aangestipt worden door de kinderen zelf!

Dus nu is armoede ineens dat je niet met je kind naar het buitenland kan voor vakantie?

Hoe lang geleden was het dat een handje vol met het vliegtuig ging en de grote meerderheid van de kinderen thuis bleef of gingen camperen met ouders?
Dus nu moet de uitkering nog meer extra vakantiesubsidie krijgen om met kind aan een buitenlands strand te gaan liggen...

Is dit een reactie op mijn post?
Zo ja, als ik kijk naar mijn eigen situatie en die van vele anderen met mij... Ik kreeg een uitkering owv mijn beperking. Ondanks het feit dat ik een handicap bij gekregen heb, ben ik het recht op deze uitkering verloren omdat ik ervoor gekozen heb (deeltijds) te gaan werken. Echter, als je begint met werken, start je vaak met een contract voor bepaalde duur, onbepaalde duur krijg je zelden van in het begin. In mijn geval bracht dat enorm veel onzekerheid met zich mee, want op het moment dat ik zonder werk kom te zitten, heb ik letterlijk geen inkomen omdat ik nergens recht op heb (geen uitkering owv mijn beperking, geen ziekteuitkering, geen werkloosheidsuitkering...). Er is mij dan ook een aantal keer gezegd dat het geen verstandige beslissing is te gaan werken in mijn situatie, gezien ik dus mogelijk zonder inkomen kom te zitten als ik (tijdelijk) zonder werk val. En dat terwijl ik wel in staat ben om een beperkt aantal uren te werken en ook gewoon WIL werken.
Ik heb nog het geluk dat als het nodig is, ik kan terugvallen op familie, maar echt niet iedereen heeft die luxe. Gevolg: er zijn best wel wat mensen die in principe kunnen gaan werken, maar die door het systeem niet bepaald aangespoord worden om effectief te gaan werken, want het kan nadelig uitdraaien voor de persoon in kwestie. En is dat misschien toch niet net wat je wil? Mensen stimuleren om wel te gaan werken en hun steentje bij te dragen aan de maatschappij in plaats op kosten van de maatschappij te leven.
Het is logisch dat een uitkering vermindert of wegvalt met inkomsten a.g.v. werk, maar er is nog een verschil met het verliezen van het recht op een uitkering. Als het recht wegvalt wil het ook zeggen dat wanneer je geen inkomsten meer hebt, je ook niet opnieuw je uitkering krijgt. En daar ben ik het dan niet mee eens :). Want mijn beperkingen heb ik nog steeds en ja, dat impliceert ook dat ik extra uitgaven in te calculeren heb (bv aankoop hulpmiddelen).
Dit gaat voor mij dus absoluut niet om al dan niet luxe, vakanties al dan niet met het vliegtuig, .... Wel om het feit dat je mogelijk in armoede terecht komt wanneer je besluit te gaan werken (al is het niet FT) en door omstandigheden je baan wegvalt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:38

Als ik de financiële vrijheid zou hebben om niet meer te hoeven werken zou ik anders gaan werken. Zou ik meer gaan doen wat ik ECHT leuk vind. Zou ik vrijwilligers werk gaan doen of idealistischer werk. Het lijkt me echt heerlijk om financieel onafhankelijk te zijn en iets vanuit mijn hart voor de maatschappij te kunnen betekenen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:52

Indestal schreef:

Nee hoor, vind ik niet.
Ook met vakanties in het binnenland of dagjes naar het strand/bos/hei/kinderboerderij/speeltuin kun je kinderen prima vermaken en als je dan persé op vliegvakantie wil naar een all-in resort dan spaar je daar maar fijn voor.
Ik heb een uitkering en overweeg om in het najaar een paar dagen luxe hotel te pakken met spa-arrangement, maar als dat niet kan is dat geen probleem en ga ik niet een paar dagen weg of ik doe voor mezelf een low budget beautydagje met maskertje etcetc.
Luxe uit eten doe ik ook niet, ik maak zelf vleesschotels als ik ga gourmetten/BBQen/fonduen en als ik uit eten ga dan meestal wokken oid.
Geniet ik wsl nog meer van dan luxer uit eten. :)

Overigens is hier de keuze heel simpel:
3 katten, iets krapper leven en gelukkig zijn
geen katten, financieel meer ruimte hebben maar doodongelukkig zijn
En hoewel ik ze soms vervloek als ze mijn spaarpotje weer flink aanvreten dmv dierenartskosten zou ik niet anders willen, hoewel ik momenteel wel overweeg om wanneer de 2 oudsten wegvallen voorlopig even geen nieuwe kat meer te nemen en die plekken op laten vullen door opvangkatten.