wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:28

Janneke2 schreef:
Kinke schreef:
volgens mij valt iedere inkooporganisatie daaronder Janneke

...nou, grote concerns zoals AH plus Delhaize zijn toegestaan- maar LTO kan niet namens de boeren een minimumprijs afdwingen.

Naar de letter van de wet ben je als boer vrij man, eigen bedrijf, eigen baas - maar in je verplichte (!) eentje een goede prijs voor je producten bedingen bij AH...?
Terwijl je ondertussen kei- en keihard moet werken om het bedrijf gaande te houden: dat kan gewoon niet.

Tja, dat is de keerzijde van het beleid.
De overheid vindt voedselzekerheid nogal belangrijk. Liever teveel produceren en het overschot (al dan niet gesubsidieerd) vernietigen, dan dat er mogelijk tekorten ontstaan doordat boeren vanuit de aanbodzijde de prijzen proberen te verhogen.
Dat permanente overschot kost misschien wat meer omdat je net genoeg subsidies uit moet geven om je boeren niet allemaal tegelijk kwijt te raken, maar het betaalt zich uit in een bijzonder hoge voedselzekerheid en absurd lage voedselprijzen, en dat levert best wel veel tevreden burgers/kiezers op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:31

palousa_boy schreef:
(...) €0.80 moeten betalen voor een komkommer (dat is hier trouwens gewoon €1.50 als je pech hebt dus zeur niet) maar kijk eens wat er van die €0.80 bij de teler terecht komt.. Daar gaat het transport nog vanaf, de prijs om het te veilen, de kosten van de winkel etc, dus die teler mag blij zijn met €0.10 waar hij dan al z'n kosten nog vanaf moet trekken en er vervolgens €0.05 aan "winst" over blijft, waarvan weer 3/4 geïnvesteerd moet worden..

Graag locale productie en de ouderwetse veiling es gewoon in handen van de boeren zelf.

Doorgaans vind ik de transportkosten veel en veel te laag (maar deels is dat off topic) wat de concurrentie vervalst.
(Tomaten in de spaanse buitenlucht met veel transport "subsidie" - daar wordt een teler die duur gas :( moet stoken niet blij van = valse concurrentie.)

En dat luitjes als AH driekwart van die 0.80 in hun zak steken wil ik best geloven: maar "dat de economie zo werkt" is nadrukkelijk niet mijn voorkeur.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:43

bruintje123 schreef:
1.09 kost een komkommer nu bij de Jumbo :)

Ja de prijzen zijn opzich voor ons nu wel gunstig..

Vaak wanneer er zulke aanbiedingen zijn voor bijna geen geld.. dan is het voor ons al helemaal droevig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:44

Janinevv schreef:
Tamary,

Wat bedoel je met mix van planten? Verschillende rassen?

Nee, verschillende soorten, dus anders dan komkommers, als ze elkaar maar lief vinden, helpen groeien. Net als dat je in de moestuin sommige groentes juist wel of niet in 1 bed bij elkaar zet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:46

tamary schreef:
Janinevv schreef:
Tamary,

Nee, verschillende soorten, dus anders dan komkommers, als ze elkaar maar lief vinden, helpen groeien. Net als dat je in de moestuin sommige groentes juist wel of niet in 1 bed bij elkaar zet.

Dat gaat niet lukken elke plant heeft andere voeding nodig, en als er wel een plaag uitbreekt heb je een probleem elke plant moet anders aangepakt worden.

Een moestuin is ook totaal iets anders dan 10 hectare komkommers op steenwolmatten en niet in volle grond ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:47

Dammie schreef:
Resistance schreef:

Heb je enig idee hoeveel mensen kunnen eten van de hoeveelheid voedsel die in één koe gaat zitten? :+ Sorry, maar dit is echt een drogreden.

Je kan ongeveer 8x zolang eten van het voedsel van een koe, als van de koe zelf.

Nee, dat schrijf ik niet. Niet alle grond is geschikt voor landbouw. Dus op die grond kun je geen voedsel verbouwen, maar wel dieren houden.

Maar ik heb het over dat het grootste deel van alles wat via landbouw verbouwd wordt naar de vleesindustrie gaat om die dieren te voederen. Terwijl er véél meer mensen kunnen eten van de hoeveelheid voedsel die er voor één koe wordt verbouwd, dan van die koe zelf. Dat is toch achterlijk? En dan kom jij met "het voederen van 7 miljard mensen". Open je ogen. Kijk alsjeblieft cowspiracy. Dit bedoel ik niet om onbeleefd te doen of wat dan ook, maar kijk het alsjeblieft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:48

juval schreef:
dit is precies wat ik bedoel: https://t.co/q0hhnxCVL8

...
ik heb deze link gelezen en ik moet zeggen dat ik er van schrok.

Een aantal feiten, wellicht niet iedereen bekend: wereldwijd en ook in Nederland ligt het aantal zelfdodingen onder boeren hoog.
Economisch gaaat het hen in Nederland slecht.
Velen zitten al jaren op het randje 'stoppen of doorgaan' - en nu Marijn van Dam een regeling heeft opgesteld is deze overtekend.

Ik schrok van zinnen als "al anderhalf jaar zijn boeren speelbal..." - ?
Anderhalf jaar geleden werd het melkquotum afgeschaft.
...maar boeren betalen al heel erg lang allerlei "rekeningen".

Ik kan me voorstellen dat iemand nijdig is op Van Dam, ik ben ook niet blij met deze specifieke vorm van een uitstapregeling.
...maar het zou toch makkelijker praten als het wat mindrr ging van "Ik baal van Van Dam, oh hij is pvdA, links is de schuld van al onze problemen!"
(....dat kan niet eens want we hebben ook nu geen links kabinet, dus wie baalt "de speelbal van de politiek te zijn" zal ook nijdig naar cda en vvd moeten kijken.)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:53

tamary schreef:
Net als dat je in de moestuin sommige groentes juist wel of niet in 1 bed bij elkaar zet.

Waarbij het in je moestuin niet belangrijk is dat alles min of meer tegelijk rijp is en liefst machinaal geoogst en verwerkt kan worden.
Echt je wordt er niet heel blij van als je een paar hectare aardappels moet rooien en daar netjes de preien er heel tussenuit moet gaan zoeken, of als je de bovengrondse plantendelen niet kunt wegspuiten omdat je dan de aardbeien kapot maakt.

Overigens zou je voor je moestuin eens moeten kijken wat die kost als je jezelf een fatsoenlijk uurloon zou moeten geven. En wat je dan moet toeleggen wanneer je voor jouw zelfgeproduceerde gewassen krijgt wat een boer ook voor zijn product krijgt. (Nog even los van het feit dat die aan allerlei eisen wat betreft kwaliteit en homogeniteit moet voldoen waar jij je met je moestuin niet mee bezighoudt).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:54

Citaat:
Tamary,

Nee, verschillende soorten, dus anders dan komkommers, als ze elkaar maar lief vinden, helpen groeien. Net als dat je in de moestuin sommige groentes juist wel of niet in 1 bed bij elkaar zet.[/quote]

Dat gaat niet lukken elke plant heeft andere voeding nodig, en als er wel een plaag uitbreekt heb je een probleem elke plant moet anders aangepakt worden.

Een moestuin is ook totaal iets anders dan 10 hectare komkommers op steenwolmatten en niet in volle grond ;)[/quote]

Het kan wel degelijk.
Iedere plant is anders, lupine brengt bijvoorbeeld stikstof in de grond en kan op die manier bijdragen aan de voeding voor een andere plant.
Ik ben het wel met iedereen eens: deze "permacultuur" stelt weer extra 'eisen', waar om allerlei trieste (""economische"", gebrek aan politieke wil en durf, etc.) redenen geen ruimte/ geld voor is.
En juist bij permacultuur zijn plagen zeldzaam.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:55

Janneke2 schreef:
Citaat:
Tamary,

Een moestuin is ook totaal iets anders dan 10 hectare komkommers op steenwolmatten en niet in volle grond ;)[/quote]

Het kan wel degelijk.
Iedere plant is anders, lupine brengt bijvoorbeeld stikstof in de grond en kan op die manier bijdragen aan de voeding voor een andere plant.
Ik ben het wel met iedereen eens: deze "permacultuur" stelt weer extra 'eisen', waar om allerlei trieste (""economische"", gebrek aan politieke wil en durf, etc.) redenen geen ruimte/ geld voor is.
En juist bij permacultuur zijn plagen zeldzaam.[/quote]

Ja maar je hebt ook virusen en andere ziektes.. dat los je daar echt niet mee op.

Maar wij telen niet in de grond maar op duurzame matten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:00

Janinevv schreef:

Een moestuin is ook totaal iets anders dan 10 hectare komkommers op steenwolmatten en niet in volle grond ;)

Dus meer richting hydroponics? Werkt ook met variatie, maar inderdaad op zo' n grote schaal is een aantal dingen veel lastiger. Maar of je nu op aarde of een groeimedium kweekt, die plant blijft zeker in die aantallen even aantrekkelijk voor vraat. Afhankelijk van hoe je bemesting/irrigatie opgezet is, zou er zeker variatie mogelijk moeten zijn door elke rij een andere soort te telen en mix van geuren die dat voor insecten geeft drukt de aantrekkingskracht ook, maar het hangt nogal af van hoe de hele boel opgebouwt is. Halve indeling kas er uit breken kost bakken met geld om over de extra kennis bij zowel teler als personeel maar te zwijgen.
Het is een optie en zeker in het kader van de natuurlijke ziektebestrijding, maar een kant en klare oplossing is het inderdaad niet.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:10

De overtuiging waarmee "de leek" (gemiddelde Nederlandse consument + de mannen in hun mooie maatpakken in Den Haag) zijn anti-veehouderij gedachten de wereld in slingert is bijna hilarisch, ware het niet dat de gevolgen zo triest zijn. Veehouders in Nederland zijn de trekpoppen van de maatschappij; ze hebben zich maar aan te passen aan hoe de vlag er op dat moment bij hangt. Nog erger; ze worden bestempeld als de grootste dierenmishandelaars die er zijn terwijl we onze paarden in stallen van drie bij drie houden, ons Fifi, die het grootste gedeelte van de dag alleen thuis zit te koekeloeren, drie keer per dag uitlaten (lees: een blokje om van vijf minuten) en Tom de kater op de vensterbank laten vervetten. Oh nee wacht, dit zijn uitzonderingen op de regel. "Tom is nu eenmaal geen jager, hij ligt liever prinsheerlijk op de vensterbank te slapen, Fifi is liever lui dan moe" etc..

Hierboven ergens heeft oomens precies de kern van het hele probleem verwoord: we betalen een schijntje voor een primaire levensbehoefte in de vorm van voedsel en we vinden het de normaalste zaak van de wereld. En we verwachten tegelijkertijd dat veehouders tien/honderdduizenden euro's in een oude sok hebben om hun bedrijf aan te passen naar hoe koeknuffelend Nederland het graag ziet. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ervan overtuigd dat het altijd beter kan wat dierenwelzijn betreft. Maar ik vind ook, en ik werk op een melkveebedrijf, dat een koe in een "megastal" het lang niet zo beroerd heeft als een Wakker Dier de consument wil laten geloven. Deze maakt een harde scheiding tussen klein- en grootschalig. Op kleinschalige familiebedrijven leven de dieren als een God in Frankrijk, en op de grote bedrijven verdienen de eigenaren flink geld over de ruggen van hun uitgemolken of vetgemeste dieren en ligt de nadruk op goedkope productie. Dít vind ik zo'n bijzondere opvatting. Want op het relatief kleine familiebedrijf waar ik werk houden ze wel geld over om te investeren in dierenwelzijn, keep on dreaming... :+

Wat dierenwelzijn betreft ben ik dus absoluut niet tegen schaalvergroting, als we het over milieu en duurzaamheid gaan hebben wordt het een iets ander verhaal. Veel dieren op een relatief kleine oppervlakte zorgt nu eenmaal voor de nodige risico's. Ook ben ik voor een hogere prijs voor dierlijke producten, maar alleen als dat extra geld bij de veehouders terecht komt als zij investeren in dierenwelzijn en duurzaamheid. Hopelijk neemt daarmee ook de vraag naar o.a. vlees af; de vraag is in hoeverre vlees een prijselastisch product is. Gaat Jan Modaal echt maar drie/vier keer per week vlees eten in plaats van zeven dagen per week?

Tot slot ben ik een groot voorstander van korte ketens tussen veehouder naar klant, het liefst direct. Wij kopen al jarenlang ons rundvlees van een relatief klein bedrijf in de buurt en het bevalt heel goed. We kennen de veehouder en hij heeft altijd zijn deuren open om een kijkje te nemen hoe het er op zijn bedrijf aan toe gaat. De afstand tussen dat bedrijf en het slachthuis is nog geen 6 km, we halen het vlees zelf op bij het slachthuis waar je het in grote zakken mee krijgt en het zelf in porties moet verdelen. Je bent er even een middag mee druk, maar het is betaalbaar en je weet waar het vandaan komt. Nu woon ik zelf in een boerengebied waar redelijk wat mensen gebruik maken van deze mogelijkheid, maar naar mijn mening verdient deze manier meer bekendheid in de grote steden.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:14

Ik heb niet het hele topic gelezen want ik word een beetje moe van dit soort discussies. Driekwart weet niet waar ze het over hebben (gewoon heel eerlijk. Niet lelijk bedoeld. Daarbij reken ik mezelf ook - afgestudeerd ecoloog) maar heeft wel veel aannames. Geldt voor beide kanten van de discussie.

Maar wat ik niet kan laten. Zeggen dat de dieren het in Nederland veel beter hebben dan in andere landen, dús het is hier prima. Dat vind ik een ongelofelijk slap excuus. Dat is beter is, wil niet zeggen dat iets goed is.
Wij krijgen steeds meer kennis en hebben ook steeds beter door wat andere diersoorten nodig hebben. Logisch dat zaken veranderen. De maatschappij evolueert (laten we het hopen) en dit soort zaken moeten wel mee groeien. "Ja maar in de Oostblok landen doen ze dit, dus dan kunnen wij prima dat doen..." raakt kant noch wal.

Mensen die het écht verstand van hebben moeten zich erin verdiepen. Dus inclusief de boeren, want zij staan er met de neus bovenop. Soms ben je zo gewend aan hoe zaken gaan dat je niet meer ziet hoe het anders zou moeten. Maar tegelijkertijd zijn zij de ervaringsdeskudingen en is het heel gemakkelijk om van achter een bureau een nieuw beleid op te stellen waar anderen het dan maar mee moeten doen (verplichte weidegang bijvoorbeeld). Het is even makkelijk om anderen zwart te maken omdat ze een bepaald standpunt hebben (zoals je dit topic begint).

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:26

Mendel schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen want ik word een beetje moe van dit soort discussies. Driekwart weet niet waar ze het over hebben (gewoon heel eerlijk. Niet lelijk bedoeld. Daarbij reken ik mezelf ook - afgestudeerd ecoloog) maar heeft wel veel aannames. Geldt voor beide kanten van de discussie.

Maar wat ik niet kan laten. Zeggen dat de dieren het in Nederland veel beter hebben dan in andere landen, dús het is hier prima. Dat vind ik een ongelofelijk slap excuus. Dat is beter is, wil niet zeggen dat iets goed is.
Wij krijgen steeds meer kennis en hebben ook steeds beter door wat andere diersoorten nodig hebben. Logisch dat zaken veranderen. De maatschappij evolueert (laten we het hopen) en dit soort zaken moeten wel mee groeien. "Ja maar in de Oostblok landen doen ze dit, dus dan kunnen wij prima dat doen..." raakt kant noch wal.

Mensen die het écht verstand van hebben moeten zich erin verdiepen. Dus inclusief de boeren, want zij staan er met de neus bovenop. Soms ben je zo gewend aan hoe zaken gaan dat je niet meer ziet hoe het anders zou moeten. Maar tegelijkertijd zijn zij de ervaringsdeskudingen en is het heel gemakkelijk om van achter een bureau een nieuw beleid op te stellen waar anderen het dan maar mee moeten doen (verplichte weidegang bijvoorbeeld). Het is even makkelijk om anderen zwart te maken omdat ze een bepaald standpunt hebben (zoals je dit topic begint).

Gedeeltelijk met je eens, dat de redenering "in het buitenland is het veel erger, dus doen wij het prima en kan het zo blijven" een slap excuus is. Maar het punt is dat ze dat niet beweert. Je kunt er moeilijk omheen dat het ontzettend dom is om in eigen land voedselproductie onmogelijk te maken, want goedkoop zal het toch altijd blijven winnen van dure kwaliteit. Ik geloof niet dat als Nederland zijn voedsel uit andere landen moet gaan halen, dat we dan de dure biefstukjes uit een land gaan halen waar ze zo lief zijn voor hun dieren en het milieu hoog in het vaandel hebben staan. Daarbij komen ook de langere transportketens nog de hoek om kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:34

oomens schreef:
tamary schreef:
Net als dat je in de moestuin sommige groentes juist wel of niet in 1 bed bij elkaar zet.

Waarbij het in je moestuin niet belangrijk is dat alles min of meer tegelijk rijp is en liefst machinaal geoogst en verwerkt kan worden.
Echt je wordt er niet heel blij van als je een paar hectare aardappels moet rooien en daar netjes de preien er heel tussenuit moet gaan zoeken, of als je de bovengrondse plantendelen niet kunt wegspuiten omdat je dan de aardbeien kapot maakt.

Overigens zou je voor je moestuin eens moeten kijken wat die kost als je jezelf een fatsoenlijk uurloon zou moeten geven. En wat je dan moet toeleggen wanneer je voor jouw zelfgeproduceerde gewassen krijgt wat een boer ook voor zijn product krijgt. (Nog even los van het feit dat die aan allerlei eisen wat betreft kwaliteit en homogeniteit moet voldoen waar jij je met je moestuin niet mee bezighoudt).

Je hoeft ze niet per plant om en om te zetten. 1 oogst/zaai machine brede stroken kom je al een heel eind mee, zeker samen met een gemixde haag als omheining.

Moestuin is tegelijk ook sportschool en therapeut. tel hun uurloon er bij op en je bespaard meer dan je zonder moestuin moet verdienen om daar heen te mogen. En ook in de moderne moestuinen krijgen juist vaste planten een steeds grotere plaats, juist hier duiken veel nieuwe manieren op door een combi van inzichten, gemakszucht en het fysiek niet in staat zijn tot het elk jaar 1-2 spade diep alles omspitten. Vertaalslag maken is zeker een gigantische uitdaging, maar ik denk dat het wel degelijk kan.

Probleem met plagen is juist de schaalvergroting en dat komt ook door het willen telen en eten van zoveel 1 jarige planten. Er is met vaste planten/struiken en bomen veel meer mogelijk dan wij nu benutten op een manier die veel minder input van buiten het perceel eist dan wat we nu doen. Wat eenmaal goed in balans ook meer mensen kan voeden voor veel minder arbeid. Echter dan moet ons hele model op de kop, incl. ons dieet en dat is niet zo makkelijk te verkopen, want er is draagvlak voor nodig dat er door het onbekend zijn moeilijk komt. Kunnen we doorgaan zoals we nu doen? Nee, het zwaar leunen op aardoliederivaten is niet duurzaam en de voorraad die we naar boven kunnen halen is eindig (eroei is gezakt van 1: 100 naar tussen de 1: 5-3 en 1:10 is eigenlijk minimaal nodig). Meer technologie om hetzelfde te kunnen blijven doen werkt maar zo lang. Kleinschaligheid heeft meer mogelijkheden qua variatie, maar boer worden is, op de huidige manier zeker, erg hard werken en dus niet aantrekkelijk voor velen. Zeker niet op de schaal die je nodig hebt om er een inkomen uit te halen, want de vaste lasten zijn te hoog in vergelijking tot de verkoopprijs van wat je kan verbouwen.

shiroihebi

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:48

Als ik vlees wil hebben van dieren die het naar mijn idee goed hebben gehad dan moet ik me in alle mogelijke bochten wringen. Ik wil overal wel voor betalen, maar vaak is het er gewoon niet. Ook dingen als mozzarella, niet te krijgen. De buffels in het buitenland staan er namelijk niet heel best bij als ik de rapporten mag geloven (een 2 voor dierenwelzijn, wauw).

Wij verbouwen zelf onze groente en je merkt het verschil in smaak zeker. Zo ook met vlees, zelfs het biologische vlees uit de supermarkt smaakt nergens naar. Daarnaast lijk ik de enige te zijn die deze producten wil hebben, want de biologische melk heeft altijd een kortingssticker en de biologische kip is er nooit, omdat er gewoon 0,0 vraag naar is. Blijkbaar koop ik eigenhandig het vega schap leeg want dat vullen ze ook maar één keer per maand bij lijkt het wel.

Gaat het mensen nu gewoon om kwantiteit ipv kwaliteit? Waterige kip die de pan uit spat of een speklap die de helft kleiner wordt?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:56

Mendel, het naar het buitenland kijken heeft wel degelijk nut.

Hier in de buurt gaan boeren gezamenlijk een grote boerderij nabij Berlijn pachten. De koeien die ze nu weg moeten doen ivm de verplichte inkrimping gaan daar heen.

Dus even kijken, wat is de winst:
*Er is minder fosfaat in NL. Op papier super zeg.

Wat is de realiteit:
* Meer transporten.
* Dieren verhuizen naar een land met minder regels voor dierenwelzijn.
* Economie in Duitsland wint hier wat aan.
* De boer heeft thuis een mooie lege schuur.
* Foafaat wereldwijd blijft gelijk

Bovenstaande is toch gewoon te absurd?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 16:58

Leve een Europa.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:07

Riraito schreef:
Daarnaast lijk ik de enige te zijn die deze producten wil hebben, want de biologische melk heeft altijd een kortingssticker en de biologische kip is er nooit, omdat er gewoon 0,0 vraag naar is. Blijkbaar koop ik eigenhandig het vega schap leeg want dat vullen ze ook maar één keer per maand bij lijkt het wel.
Ja, als mensen een biologisch product zien en daarnaast vrijwel hetzelfde product voor een fractie van de prijs, dan zijn er weinigen die alsnog het biologische product kopen. Neem het ondergeprijsde alternatief weg, en ineens kopen mensen wel het biologische product. Misschien niet zoveel als eerst, maar zoals ik eerder al stelde, is dat een ramp?

Nu is er een enorme discrepantie tussen wat mensen zeggen over te hebben voor dierenwelzijn en fatsoenlijke omstandigheden en wat ze daadwerkelijk betalen, en dat is grotendeels doordat het goedkope alternatief ruim voorhanden is, makkelijker verkrijgbaar is en actiever wordt gepromoot.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:21

Misschien ook omdat biologisch in de supermarkt niet erg beter is. Daar willen mensen dan ook niet meer voor betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:26

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:01

Veel mensen associëren de keurig in folie verpakte hamlappen of biefstukjes in de schappen niet met een levend dier, maar zien het als in de eerste plaats als een product. Hoe dat product totstandkoming boeit hen weinig. De prijs en in (veel) mindere mate de kwaliteit des te meer. Ze kopen dus geen biologisch vlees of scharrelkip maar het goedkope kiloknaller hamlapje en de plofkip. Het is al eerder gezegd in dit topic, de meeste voedingsproducten zijn simpelweg veel te goedkoop. We zijn verwend. Om het publiek zo ver te krijgen dat men massaal overstapt op milieu- en diervriendelijke producten, moet er veel gebeuren. Het vergt een mentaliteitsverandering richting een soberder en in alle opzichten meer verantwoord eetpatroon, waarin vlees niet langer dagelijks vanzelfsprekend op het menu staat. (wat dat betreft zouden de grote vreetketens als de Mac ook weleens aangepakt mogen worden, met hun goedkope junkvlees)
Om dit voorelkaar te krijgen is de nodige sturing en regulering van overheidswege voor nodig. Helaas gaat dit trager dan dikke stront omdat er te veel partijen zijn die geen belang hebben bij verandering.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:09

Askja schreef:
Veel mensen associëren de keurig in folie verpakte hamlappen of biefstukjes in de schappen niet met een levend dier, maar zien het als in de eerste plaats als een product. Hoe dat product totstandkoming boeit hen weinig. De prijs en in (veel) mindere mate de kwaliteit des te meer. Ze kopen dus geen biologisch vlees of scharrelkip maar het goedkope kiloknaller hamlapje en de plofkip. Het is al eerder gezegd in dit topic, de meeste voedingsproducten zijn simpelweg veel te goedkoop. We zijn verwend. Om het publiek zo ver te krijgen dat men massaal overstapt op milieu- en diervriendelijke producten, moet er veel gebeuren. Het vergt een mentaliteitsverandering richting een soberder en in alle opzichten meer verantwoord eetpatroon, waarin vlees niet langer dagelijks vanzelfsprekend op het menu staat. (wat dat betreft zouden de grote vreetketens als de Mac ook weleens aangepakt mogen worden, met hun goedkope junkvlees)
Om dit voorelkaar te krijgen is de nodige sturing en regulering van overheidswege voor nodig. Helaas gaat dit trager dan dikke stront omdat er te veel partijen zijn die geen belang hebben bij verandering.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:15

Nou ben ik pro boer en dus ook pro voedsel moet duurder worden. Maar de vraag is natuurlijk ook:

Is het de taak van de overheid om te bepalen wat ik wel en niet eet?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:15

Askja schreef:

Sterker nog, als je mensen gaat opleggen dat ze soberder moeten gaan leven, dan heb je als partij voorlopig je laatste regeerperiode erop zitten. Bovendien zullen mensen eerder besparen op grotere luxe-uitgaven (hallo bouwsector en autobranche :wave:) dan dat ze hun dagelijkse gewoontes drastisch gaan omgooien, en dat schijnt onze economie onleuk te vinden.

Sowieso is zuinigheid blijkbaar alleen nastrevenswaardig als iemand er beter van kan worden. Zuinige auto's kopen mag, wanneer daardoor de autoverkoop hoog blijft. Je huis isoleren mag, zodat bouwbedrijven aan het werk blijven. Simpelweg zuiniger leven, minder verspillen en dus ook minder kopen, dat is niet de bedoeling. Geld in je zak houden of besluiten dat je, als je het toch niet uitgeeft, best minder kunt gaan verdienen en dus minder gaan werken, dat is ook niet de bedoeling. Meer moet het zijn. Eventueel anders, maar zeker niet minder. Rollen met dat geld. Koop er eventueel een goed gevoel voor (terecht of vals maakt niet uit, als je maar koopt).