Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:40

snuffie123 schreef:
Ik ben officieel gezond, maar 3 kilometer is voor mij echt al heel veel. Dat houd ik gewoon niet vol. Ik begin te hyperventileren etc. Geen idee waar dat door komt. Een stuk hardlopen gaat prima... Jij zou mij dus denk ik lui noemen als ik op een elektrische fiets zou stappen. Bruintje ik denk dat er weinig mensen zijn die op een elektrische fiets stappen die geen moeite hebben met gewoon fietsen.

Ik zou jou dus niet lui noemen.
Maar ik zou je wel adviseren om te laten onderzoeken waarom het niet kan.

snuffie123
Berichten: 1289
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:45

Shadow0 schreef:
snuffie123 schreef:
Shadow dat snap ik dan weer wel hoor. Wij betalen ook mee aan de ziektekosten van te dikke mensen.


Dat argument is zo gevaarlijk... je moet echt geen wereld willen waarin de verzekeraar bepaalt hoe je moet leven. Dan houdt het namelijk heel snel op met paardrijden.


Dit zeg ik ook helemaal niet. Maar ik zeg alleen dat ik dan best begrijp dat je vervolgens wel een beetje van gefrustreerd kan worden. (Als dat zou zijn wat jij zegt, dan zouden ze ergens die grens moeten trekken van wat wel en niet mag en die zou bij mij niet liggen bij het verbieden van paardrijden.)

Citaat:
Dan snap ik best dat als je zelf zo erg op je gezondheid let etc en veel kosten betaald aan je zorgverzekering en vervolgens iemand met overgewicht op een elektrisch fiets ziet stappen dat je dan wat gefrustreerd wordt.
Citaat:
Dat is dus niet realistisch. Daarnaast: door dat oordeel zo in stand te houden maak je het mensen LASTIGER, niet makkelijker, om daar wat aan te doen. Als je echt begaan bent met mensen, of als je echt je zorgkosten om laag wilt zien gaan, dan hebben we een vriendelijkere samenleving nodig, niet een waar we nog meer druk op elkaar zetten. (Wist je trouwens dat depressie bij jongeren veel schadelijker en dodelijker is dan overgewicht? En dat depressie behoorlijk gelinkt is aan pesten, sociale uitsluiting, het gevoel niet goed genoeg te zijn etc.) Ook daar: als je de zorgkosten omlaag wilt, stop dan met veroordelen en wees vriendelijk.


En waarom is dat niet realistisch?
En over wat voor oordeel heb je het dan? Ben benieuwd waarom ik het diegene dan lastiger maak er wat aan te doen? Waarom is een vriendelijkere (wat houdt dat dan trouwens ook weer in) samenleving nodig om de zorgkosten omlaag te zien gaan? Als het zo simpel was, waarom is dat er dan niet al? Je blijft nogal vaag en hier kan ik dus echt helemaal niks mee...

Over de depressie, waar heb je dat dan vandaan? Ik vind dat eigenlijk een beetje een vreemde vergelijking en hier niet toe doen.
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 30-10-16 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:47

snuffie123 schreef:
Shadow dat snap ik dan weer wel hoor. Wij betalen ook mee aan de ziektekosten van te dikke mensen. Dan snap ik best dat als je zelf zo erg op je gezondheid let etc en veel kosten betaald aan je zorgverzekering en vervolgens iemand met overgewicht op een elektrisch fiets ziet stappen dat je dan wat gefrustreerd wordt.

Wij betalen met z'n allen mee aan alles in Nederland, tenminste, de mensen die een baan hebben.
We betalen dus voor zieke mensen, ongezonde mensen, luie! mensen, mensen die door hun leeftijd geen baan meer krijgen (terwijl ze een schat aan werkervaring hebben en graag willen werken). We betalen aan het schoolgeld voor elkaars kinderen, terwijl het misschien wel kinderen zijn die liever blowen en zuipen en geen enkele opleiding af maken. We betalen mee aan verenigingen waar we misschien zelf niets aan vinden, we betalen voor wegen waar we nooit op zullen rijden .................blablabla.....

Ik ken trouwens zoveel "dunne" en "sportende" mensen die van alles mankeren (blessures?) waar ik dus ook aan meebetaal. Wil ik dat? Wil aan jouw klachten, zorgen, enz meebetalen?
Nee, eigenlijk niet. Ik wil lekker fietsen op mijn Ebike. Gewoon in standje 2 of 3 en als ik de ruimte heb op 5! Maak ik helemaal zelf uit!

snuffie123
Berichten: 1289
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:48

bruintje123 schreef:
snuffie123 schreef:
Ik ben officieel gezond, maar 3 kilometer is voor mij echt al heel veel. Dat houd ik gewoon niet vol. Ik begin te hyperventileren etc. Geen idee waar dat door komt. Een stuk hardlopen gaat prima... Jij zou mij dus denk ik lui noemen als ik op een elektrische fiets zou stappen. Bruintje ik denk dat er weinig mensen zijn die op een elektrische fiets stappen die geen moeite hebben met gewoon fietsen.

Ik zou jou dus niet lui noemen.
Maar ik zou je wel adviseren om te laten onderzoeken waarom het niet kan.


Oke. Dokters kunnen niets vinden. Fysio gaf wel aan dat ik een wat verhoogde ademhaling heb, maar het lukt niet dit op te lossen. Toch zou ik hiermee gewoon prima moeten kunnen fietsen.
Bij veel mensen in mijn omgeving merk ik dus wel degelijk veel onbegrip dat ik niet ver wil fietsen.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:55

Ik neem aan dat je dat niet zo leuk vindt snuffie, dat mensen jou daar blijkbaar om veroordelen?
Dan kun je misschien ook eens werken aan jouw gedachtengang over dikke mensen op een fiets.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:58

snuffie123 schreef:
Dit zeg ik ook helemaal niet. Maar ik zeg alleen dat ik dan best begrijp dat je vervolgens wel een beetje van gefrustreerd kan worden. (Als dat zou zijn wat jij zegt, dan zouden ze ergens die grens moeten trekken van wat wel en niet mag en die zou bij mij niet liggen bij het verbieden van paardrijden.)


Maar het punt is dat niet jij de grens trekt, maar anderen die jou niet kennen en wellicht niets met paarden hebben. Omdat het ook 'hun geld is dat ze aan de zorgverzekering betalen.'
Echt, wees er voorzichtig mee, want als we gaan rekenen wat iedereen aan risicovolle activiteiten doet die verboden kunnen worden komt paardrijden behoorlijk hoog. Die wereld willen we niet. Mensen hebben het recht om hun eigen leven naar eigen wens in te vullen, ook als dat niet de manier is waarop jij het zou willen doen.
En dat financiele argument daaraan koppelen is heel gevaarlijk en heel schadelijk.

Citaat:
En waarom is dat niet realistisch?
En over wat voor oordeel heb je het dan? Ben benieuwd waarom ik het diegene dan lastiger maak er wat aan te doen? Waarom is een vriendelijkere (wat houdt dat dan trouwens ook weer in) samenleving nodig om de zorgkosten omlaag te zien gaan? Als het zo simpel was, waarom is dat er dan niet al? Je blijft nogal vaag en hier kan ik dus echt helemaal niks mee...

Over de depressie, waar heb je dat dan vandaan? Ik vind dat eigenlijk een beetje een vreemde vergelijking en hier niet toe doen.


Volgens mij doet het er wel toe. We hebben nu een samenleving waarin heel wat mensen gevraagd en ongevraagd, en met regelmaat zelfs als ze expliciet gevraagd worden om het niet te doen, negatieve oordelen over andere vellen. Meestal wordt dat ingepakt in een soort van excuus: 'gezondheid, geld, geld, gezondheid' - maar we veroordelen mensen alleen op grond van hun uiterlijk. Zie je iemand fietsen op een e-bike die niet openlijk ziek is, dan ligt het oordeel 'lui' alvast klaar om gegeven te worden als die persoon niet kan bewijzen dat er een goede reden is om een e-bike te hebben. Is iemand te zwaar of te dik, dan matigen we ons een oordeel aan over wat ze doen, wat ze zouden moeten doen, of ze wel of niet bij de mac mogen eten...

Maar juist die mensen (die net niet mee kunnen komen in sport, of die te dik zijn), worden vaak buitengesloten, belachelijk gemaakt... en die mensen krijgen daar met regelmaat flinke problemen door: een laag zelfbeeld en dus depressie is bepaald niet ongewoon. Dat gedrag van veroordelen en onaardig zijn, wat door zoveel mensen zo normaal gevonden worden, is niet motiverend maar aantoonbaar schadelijk. Het helpt mensen niet, het geeft ze er een probleem bij.

In dit geval is dat klaarliggende oordeel over hoe e-bikes zijn voor 'luie' mensen bepaald niet motiverend. Iemand die echt een laag zelfbeeld heeft, zal na een paar van dat soort negatieve opmerkingen eerder stoppen met e-biken en weer in de auto stappen (of helemaal de deur niet uitgaan) dan dat het een enorme motivatie is om er lekker op uit te gaan.

Dat oordelen is kwalijk en schadelijk en als we echt iets voor onze gezondheid (en de kosten) willen doen, zouden we juist een omgeving moeten creeren waarin heel wat minder mensen van jongsaf aan een laag zelfbeeld aangeleerd krijgen, en heel wat minder mensen bang zijn voor sociale afwijzing.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:12

Simpel gezegd ga ik mee met wat Shadow0 zegt: vriendelijk zijn.

Er is zo ontzettend veel giftigheid tussen mensen en niemand wordt daar beter van.
Je ziet iemand met een e-bike? Wel, je ziet niet of die persoon misschien wel ziek is, je ziet niet hoe ver die persoon moet fietsen en je ziet ook niet hoe vaak deze persoon de fiets neemt. En dan nog.
Bemoei je gewoon met je eigen zaken :')

Iets anders trouwens: ik wou dat er een fiets was die zadelpijn wegneemt :')

snuffie123
Berichten: 1289
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:12

Kinke schreef:
Ik neem aan dat je dat niet zo leuk vindt snuffie, dat mensen jou daar blijkbaar om veroordelen?
Dan kun je misschien ook eens werken aan jouw gedachtengang over dikke mensen op een fiets.


Nee zeker niet, maar ik trek het me ook niet echt veel aan. Laat ze maar lekker kletsen...

Maar je moet wel lezen, want ik zeg dat helemaal niet. Zal het stukje even voor je quoten:

Citaat:
Nee (lezen) ik zeg dat ik me dat goed kan voorstellen. Ik ben zelf niet tegen een ebike. Zag pas iemand op een elektrische fiets met veel overgewicht en ik en mijn vader zeiden allebei in koor wat goed het was dat die in ieder geval nog ging fietsen. Maar inderdaad zelf fietsen zou dan beter zijn.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:19

Ik heb het gelezen hoor, maar je begrijpt me niet. Waarom zou je er iets over zeggen, dus dat het goed was dat die 'in ieder geval nog' ging fietsen. Zeg je dat ook als je iemand met een gewoon postuur ziet fietsen? Of een slank iemand?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:31

Ik heb dit topic met verbazing gelezen, en kan nog steeds bijna niet begrijpen hoe veroordelend mensen wel niet zijn mbt zo'n nutteloos onderwerp.
Aan iedereen die zich blijkbaar zo druk maakt om de elektrische fietsen: doe iets nuttig met die energie! Verbeter de wereld, help het milieu, richt je op de politiek of ga protesteren in betogingen! Daar bereik je tenminste wel iets positiefs mee.

Ik snap werkelijk waar niet waarom zoveel mensen commentaar hebben. Is het verboden om te lui te zijn of gewoon, je te verplaatsen hoe je dat wilt? Wat denk je dat je het recht geeft om andere mensen zo te veroordelen, om niets?

(Ik heb heb geen elektrische fiets, geen gewone fiets en geen overgewicht, for your information.)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:31

Tieneke schreef:
Simpel gezegd ga ik mee met wat Shadow0 zegt: vriendelijk zijn.

Er is zo ontzettend veel giftigheid tussen mensen en niemand wordt daar beter van.
Je ziet iemand met een e-bike? Wel, je ziet niet of die persoon misschien wel ziek is, je ziet niet hoe ver die persoon moet fietsen en je ziet ook niet hoe vaak deze persoon de fiets neemt. En dan nog.
Bemoei je gewoon met je eigen zaken :')

Iets anders trouwens: ik wou dat er een fiets was die zadelpijn wegneemt :')

Maar dan heb je het over wildvreemde. Daarover kun je inderdaad geen oordeel geven.

Ik ken dus jongeren, die niet wild vreemd voor me zijn. Ik ken ze zelfs goed.
Ik weet dat ze geen ziekte in welke vorm dan ook hebben.
Maar wel de e-bike van de ouder mee nemen. De ouder heeft reuma.

Een van die jongeren heeft overgewicht, geen obesitas, gewoon omdat ze chips lekker vind en inderdaad liever lui dan moe is. Is geen jeugdtrauma of wat dan ook waarom ze graag lekker eet.

De ander, is dun, dus daar maakt het wat dat betreft niets voor uit.
Maar daar heeft hij gewoon geluk mee, want die is niets beweeglijker dan de eerder genoemde.

Voorbeeld hoe de fiets dus mee naar school gaat is, mam ik heb me verslapen,, pak de e-bike mee want dan ben ik nog op tijd.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:32

Damned schreef:
Ik heb dit topic met verbazing gelezen, en kan nog steeds bijna niet begrijpen hoe veroordelend mensen wel niet zijn mbt zo'n nutteloos onderwerp.
Aan iedereen die zich blijkbaar zo druk maakt om de elektrische fietsen: doe iets nuttig met die energie! Verbeter de wereld, help het milieu, richt je op de politiek of ga protesteren in betogingen! Daar bereik je tenminste wel iets positiefs mee.

Ik snap werkelijk waar niet waarom zoveel mensen commentaar hebben. Is het verboden om te lui te zijn of gewoon, je te verplaatsen hoe je dat wilt? Wat denk je dat je het recht geeft om andere mensen zo te veroordelen, om niets?

(Ik heb heb geen elektrische fiets, geen gewone fiets en geen overgewicht, for your information.)


Druk maken?
Het is gewoon praten over een onderwerp.
Als ik jou bericht lees maak jij je meer druk dan veel andere in dit topic die het gewoon bespreken. :)

Karl66

Berichten: 29779
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:33

Heeft iemand misschien een linkje naar informatie over het afgenomen scooter- en autovervoer door de e-bike? Over fietsen is genoeg te vinden maar als het zo'n invloed op het auto- en scootergedrag heeft, dan zou dat toch te vinden moeten zijn.

En weet je wat pas echt giftig is? Mensen die een eenvoudig feit constateren, namelijk dat het zorgwekkend is dat we minder gaan bewegen en dat de e-bike daar geen goede toevoeging voor is wegzetten als bullies die andere mensen pesten, buitensluiten en belachelijk maken. Als je het over onzindelijk discussiëren hebt, dan is dat daar een voorbeeld van...

snuffie123
Berichten: 1289
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:33

Shadow0 schreef:
snuffie123 schreef:
Dit zeg ik ook helemaal niet. Maar ik zeg alleen dat ik dan best begrijp dat je vervolgens wel een beetje van gefrustreerd kan worden. (Als dat zou zijn wat jij zegt, dan zouden ze ergens die grens moeten trekken van wat wel en niet mag en die zou bij mij niet liggen bij het verbieden van paardrijden.)


Maar het punt is dat niet jij de grens trekt, maar anderen die jou niet kennen en wellicht niets met paarden hebben. Omdat het ook 'hun geld is dat ze aan de zorgverzekering betalen.'
Echt, wees er voorzichtig mee, want als we gaan rekenen wat iedereen aan risicovolle activiteiten doet die verboden kunnen worden komt paardrijden behoorlijk hoog. Die wereld willen we niet. Mensen hebben het recht om hun eigen leven naar eigen wens in te vullen, ook als dat niet de manier is waarop jij het zou willen doen.
En dat financiele argument daaraan koppelen is heel gevaarlijk en heel schadelijk.


Maar wat ik al zei, ik vind ook niet dat een zorgverzekeraar dat moet bepalen voor ons. Ik geef wél aan dat ik snap dat mensen wel gefrustreerd kunnen worden als ze een te dik iemand op een ebike zien fietsen.

Shadow0 schreef:
snuffie123 schreef:
En waarom is dat niet realistisch?
En over wat voor oordeel heb je het dan? Ben benieuwd waarom ik het diegene dan lastiger maak er wat aan te doen? Waarom is een vriendelijkere (wat houdt dat dan trouwens ook weer in) samenleving nodig om de zorgkosten omlaag te zien gaan? Als het zo simpel was, waarom is dat er dan niet al? Je blijft nogal vaag en hier kan ik dus echt helemaal niks mee...

Over de depressie, waar heb je dat dan vandaan? Ik vind dat eigenlijk een beetje een vreemde vergelijking en hier niet toe doen.


Volgens mij doet het er wel toe. We hebben nu een samenleving waarin heel wat mensen gevraagd en ongevraagd, en met regelmaat zelfs als ze expliciet gevraagd worden om het niet te doen, negatieve oordelen over andere vellen. Meestal wordt dat ingepakt in een soort van excuus: 'gezondheid, geld, geld, gezondheid' - maar we veroordelen mensen alleen op grond van hun uiterlijk. Zie je iemand fietsen op een e-bike die niet openlijk ziek is, dan ligt het oordeel 'lui' alvast klaar om gegeven te worden als die persoon niet kan bewijzen dat er een goede reden is om een e-bike te hebben. Is iemand te zwaar of te dik, dan matigen we ons een oordeel aan over wat ze doen, wat ze zouden moeten doen, of ze wel of niet bij de mac mogen eten...


Oordelen is een deel van de mens. Het is vervelend maar ook nuttig en bestaat niet voor niets. Dat kan je gewoon niet helemaal laten verdwijnen. Zonder te weten wie jij bent kan ik zeggen dat jij ook vooroordelen hebt. En we veroordelen mensen niet alleen op hun uiterlijk hoor. Ook op allerlei andere manieren.

Shadow0 schreef:
Maar juist die mensen (die net niet mee kunnen komen in sport, of die te dik zijn), worden vaak buitengesloten, belachelijk gemaakt... en die mensen krijgen daar met regelmaat flinke problemen door: een laag zelfbeeld en dus depressie is bepaald niet ongewoon. Dat gedrag van veroordelen en onaardig zijn, wat door zoveel mensen zo normaal gevonden worden, is niet motiverend maar aantoonbaar schadelijk. Het helpt mensen niet, het geeft ze er een probleem bij.


Maar in veel gevallen kunnen die mensen er zelf ook iets aan doen. Begrijp me niet verkeerd, ik zal nooit gemeen doen of zoiets tegen iemand die wat dikker is. Maar ik hou niet zo van een slachtofferrol en dat zie ik gewoon in veel gevallen wel. Ik heb er denk ik echt een andere kijk op dan jij. Beide zijn niet fout maar gewoon anders. Dat die persoon er vervolgens een laag zelfbeeld en depressie (en depressie komt niet alleen door dit soort dingen) van krijgt is natuurlijk heel vervelend. Maar dat is dus helemaal niet het punt waar ik het over had.

Dat veroordelen is dus echt iets van de mens en zit er in. Dat doe jij zelf ook. Dat doen de dikke mensen zelf ook. Dat doet iedereen en dat ga je er dus niet zomaar uit halen. (Ik vind het natuurlijk wel goed dat hier aandacht aan wordt gegeven). Maar weer "het helpt ze niet, het geeft ze er een probleem bij" ik houdt daar niet van. Tuurlijk is het vervelend, maar het is geen excuus om dan toch maar de auto ofzoiets te pakken.

Shadow0 schreef:
In dit geval is dat klaarliggende oordeel over hoe e-bikes zijn voor 'luie' mensen bepaald niet motiverend. Iemand die echt een laag zelfbeeld heeft, zal na een paar van dat soort negatieve opmerkingen eerder stoppen met e-biken en weer in de auto stappen (of helemaal de deur niet uitgaan) dan dat het een enorme motivatie is om er lekker op uit te gaan.

Dit is dus die slachtofferrol waar ik het over heb. Tuurlijk dit wat jij beschrijft is is ook een normaal verschijnsel, maar ik hou er echt niet van. (Self fulfilling profecy) Net als met vooroordelen kan je iemand zich hier ook van bewust maken door dit te zeggen.

Shadow0 schreef:
Dat oordelen is kwalijk en schadelijk en als we echt iets voor onze gezondheid (en de kosten) willen doen, zouden we juist een omgeving moeten creeren waarin heel wat minder mensen van jongsaf aan een laag zelfbeeld aangeleerd krijgen, en heel wat minder mensen bang zijn voor sociale afwijzing.


Ben ik het helemaal mee eens. Bewust maken van de vooroordelen is goed, beter zelfbeeld creëren is goed, maar daar zijn we al mee bezig.

Dit is allemaal trouwens dus niet het punt wat ik wilde maken. Ik zei alleen maar dat ik het me heel goed voor kon stellen dat iemand gefrustreerd kan worden als ze een dik persoon op de ebike zien stappen terwijl ze zelf zo goed bezig zijn met hun gezondheid.
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 30-10-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123
Berichten: 1289
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:35

Kinke schreef:
Ik heb het gelezen hoor, maar je begrijpt me niet. Waarom zou je er iets over zeggen, dus dat het goed was dat die 'in ieder geval nog' ging fietsen. Zeg je dat ook als je iemand met een gewoon postuur ziet fietsen? Of een slank iemand?


Dan begrijp ik je inderdaad niet. Dat zou ik inderdaad niet zeggen. Het is alleen maar een compliment hoor wat ik zei.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:36

Zelfs al zie je het bij een bekende: so what? Bemoei je er gewoon niet mee. Ik ben ook soms liever lui dan moe, èn ik ben ziek. Spannend hoor.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:38

Karl66 schreef:
Heeft iemand misschien een linkje naar informatie over het afgenomen scooter- en autovervoer door de e-bike? Over fietsen is genoeg te vinden maar als het zo'n invloed op het auto- en scootergedrag heeft, dan zou dat toch te vinden moeten zijn.

En weet je wat pas echt giftig is? Mensen die een eenvoudig feit constateren, namelijk dat het zorgwekkend is dat we minder gaan bewegen en dat de e-bike daar geen goede toevoeging voor is wegzetten als bullies die andere mensen pesten, buitensluiten en belachelijk maken. Als je het over onzindelijk discussiëren hebt, dan is dat daar een voorbeeld van...


Eens.

Ik heb nog nooit iemand gepest of buiten gesloten met welk vervoer ze ook zouden komen.
En ik vermoed dat Karl daar ook niet direct het type voor is.
Dat is misschien puber gedrag onderling. Die tijd ben ik wel voorbij.
Maar als oude garde die wel altijd naar school fietste, daar niets van over heeft gehouden als een leuke gezellige tijd met z'n alle op de fiets bespreken over je uitgaan of huiswerk, die stomme leraar en daarom in een deuk liggen, enz enz.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:39

Tieneke schreef:
Zelfs al zie je het bij een bekende: so what? Bemoei je er gewoon niet mee. Ik ben ook soms liever lui dan moe, èn ik ben ziek. Spannend hoor.

Ik bemoei me er ook niet mee. Dat is een aanname die jij doet.
Ik heb er nog nooit wat over gezegd tegen hun, maar ja ik denk dan wel het mijne.
Is denken tegenwoordig ook al verboden??

Maar als er dan een topic over is, ja dan spreek ik die gedachte uit.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:12

bruintje123 schreef:
Maar als er dan een topic over is, ja dan spreek ik die gedachte uit.


Maar het topic, of in elk geval de startpost, ging juist over dat TS het eigenlijk helemaal niet leuk vindt om dat soort oordelen te horen. (En heel wat anderen hebben ook al aangegeven dat ze dergelijke meningen niet fijn vinden, en nog weer heel veel anderen hebben het idee steeds te moeten bewijzen dat ze wel een goede reden hebben om de e-bike te 'mogen' gebruiken.)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:22

Graag alles quoten aub, zo trek je het uit het verband!



Dat ze het niet willen horen kan ik me voorstellen. Dat is ongevraagd.
Maar in een topic horen ze het ook niet maar lezen ze het.
En dat weten ze bij het openen van een topic.
Je weet bij voorbaat dat je in een topic voors en tegens gaat lezen.
Dat is nu eenmaal een forum.
Heb je daar moeite mee is het verstandig geen topic te openen.

Net als dat je in het echt ook niet rechtstreeks iemand moet gaan vragen, wat vind je van een e-bike, dan krijg je ook diverse antwoorden. Dan moet je ook niet klagen over antwoorden die je liever niet had.

Nu zie ik TS er ook niet over klagen.

Brainless

Berichten: 29786
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:27

Karl66 schreef:
Heeft iemand misschien een linkje naar informatie over het afgenomen scooter- en autovervoer door de e-bike? Over fietsen is genoeg te vinden maar als het zo'n invloed op het auto- en scootergedrag heeft, dan zou dat toch te vinden moeten zijn.

En weet je wat pas echt giftig is? Mensen die een eenvoudig feit constateren, namelijk dat het zorgwekkend is dat we minder gaan bewegen en dat de e-bike daar geen goede toevoeging voor is wegzetten als bullies die andere mensen pesten, buitensluiten en belachelijk maken. Als je het over onzindelijk discussiëren hebt, dan is dat daar een voorbeeld van...

"Vroeger" reden veel jongeren van 16 en ouder op een brommer.
Sinds je daarvoor een (duur) rijbewijs moet halen, kiezen jongeren ervoor dit geld liever te spenderen aan hun autorijbewijs.
Door deze trend zijn er veel meer jongeren die blijven fietsen tot hun 18de.
Een gedeelte van deze jongere pakt een e-bike.

Op school zie je dat ook duidelijk... vroeger stond het brommerhok vol met brommers; nu staan er voornamelijk e-bikes.
Deze jongeren blijven dus 2 jaar langer fietsen dan vroeger en ook daardoor is de verkoop van scooters/brommers drastisch afgenomen.

Moet zeggen dat ik hier weinig jongeren zie met overgewicht.
Bij mijn dochter in de klas zit 1 meisje; maar die is ook ziek.

Mijn zoon moet 24 km enkele reis naar school/stage en hij neemt de e-bike.
Heen gaat hij vaak op vol vermogen (anders komt hij heel bezweet aan); terug op stand 1 (van 5) en soms ook een stuk zonder hulp.
Van mijn dochters (beide zelfde school 14 km) gaat er 1 met een gewone fiets en mijn andere met een oude e-bike die wel wat mee helpt maar niet super veel.

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 13:32

Ik zie dat mijn topic nogal wat teweeg brengt bij sommigen :+

Bruintje, je zal mij hier niet horen klagen op reacties in het topic van mensen die het er niet mee eens zijn (moeten ze zelf weten en daarbij was het mijn vraag ook). Ik heb het juist geopend om meningen te horen, of dat nou voors of tegens zijn.

Ik vind het best grappig om te lezen dat er schijnbaar echt mensen zijn die denken dat je niets hoeft te doen op een e-bike. Alsof hij vanzelf gaat :D

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:25

Jelleee schreef:
Ik vind het best grappig om te lezen dat er schijnbaar echt mensen zijn die denken dat je niets hoeft te doen op een e-bike. Alsof hij vanzelf gaat :D

Kun je cijfers kunnen geven over hoeveel moeite je dan wel moet doen met een e-bike? Ik heb het geprobeerd uit te rekenen, maar had niet genoeg informatie. Ik kon vinden dat er zo'n 120 watt nodig is om met een flink vaartje te fietsen, terwijl de eerste de beste e-bike die ik via google vond een vermogen heeft van 80 tot 160 watt.

Brainless

Berichten: 29786
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 14:36

_Ezra schreef:
Kun je cijfers kunnen geven over hoeveel moeite je dan wel moet doen met een e-bike? Ik heb het geprobeerd uit te rekenen, maar had niet genoeg informatie. Ik kon vinden dat er zo'n 120 watt nodig is om met een flink vaartje te fietsen, terwijl de eerste de beste e-bike die ik via google vond een vermogen heeft van 80 tot 160 watt.

Dat geld voor iemand van 75 kilo bij 25 km/h... op een racefiets van 8 kilo zonder wind/helling enz.
Op een normale fiets zit je al snel aan het dubbele en daar komt nog weerstand van wind/helling bij.

Karl66

Berichten: 29779
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:54

@Brainless, volgens de branchevereniging is er nog steeds groei in de scooterverkoop in tegenstelling tot de fietsverkoop: http://www.tweewieler.nl/gemotoriseerd/ ... n-10124938

Vermogen is niet iets wat je even gemakkelijk uitrekent, windsnelheid, windhoek en frontaal oppervlak van de fiets+fietser zijn variabelen die het bijna onmogelijk maken om verschillende situaties te vergelijken. Maar voor een niet bijzonder goed getrainde fietser is een geleverd vermogen van 100 tot 150 watt realistischer dan een vermogen van 250 watt. Met een duurvermogen van 250 watt draai je gemakkelijk mee in de top van het amateur wielrennen. Op het moment dat je op een e-bike stapt, dan wordt het complete vermogen echt niet door de motor geleverd, maar echt wel het grootste gedeelte. En dan beweeg je wel, maar is het geen inspanning waar je conditie mee opbouwt. Daarvoor lever jezelf echt te weinig vermogen. Alleen bewegen is echt niet voldoende, die beweging moet ook in voldoende inspanning resulteren en die inspanning creëer je gewoonweg niet met een e-bike. Als je serieus denkt dat je met een e-bike aan je conditie werkt, dan hou je gewoon jezelf voor de gek...