(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:21

Hier meld zich ook een uitsteller..

Ik stel ook alles uit. Schoolopdrachten die ik drie weken voor inlever datum krijg, worden pas op het laatste moment ingeleverd. Ik moet me inschrijven voor een opendag, heb ik nog steeds niet gedaan. Brief van de belastingdienst ligt al vier dagen naast me, dat ik notabene geld terug kan krijgen, nog steeds niks mee gedaan. Geld overmaken? Pas na drie keer vragen (oh en wat vind ik dit zelf irritant!). Kamer opruimen? Dat doen we pas als het écht niet meer kan. Inloggen op mijn DUO voor stufi 2017 te controleren ben ik ook te lam voor. Kaartjes bestellen voor feestjes wordt ook altijd uitgesteld, en dan is het uitverkocht, kan ik mezelf wel voor de kop slaan. Maar het belangrijkste: Welke HBO-opleiding ik na m'n MBO wil gaan doen, die beslissing kan ik ook echt niet maken.

Ik stel eigenlijk alles uit. Maar! Ik heb wel uitzonderingen.

Wanneer ik een nieuwe telefoon kan gaan halen, moet en zal dit op dezelfde dag nog gebeuren, hetzelfde geld voor een laptop of zoiets. Daar word ik dan wel weer heel snel in :')

Anoniem

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:06

Voor mij lijkt de bullet journal toch te werken, het geeft iig rust in mijn hoofd en daardoor krijg ik meer gedaan. Gisteren was ik vrij en heb echt veel gedaan, voelt toch lekker!

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:47

Relaxed schreef:
Voor mij lijkt de bullet journal toch te werken, het geeft iig rust in mijn hoofd en daardoor krijg ik meer gedaan. Gisteren was ik vrij en heb echt veel gedaan, voelt toch lekker!


Bij mij hetzelfde! Geen stress meer dat ik dingen vergeet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:05

sureido schreef:
Wanneer ik een nieuwe telefoon kan gaan halen, moet en zal dit op dezelfde dag nog gebeuren, hetzelfde geld voor een laptop of zoiets. Daar word ik dan wel weer heel snel in :')

Oh nee, zelfs dan niet. Maar dat komt ook omdat ik telefoons en laptops gewoon zonde geld vind. Ik geef zo zonder denken 300 euro aan een hoofdstel uit, maar bij een telefoon doet dat echt zeer aan m'n hart :')

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:16

Relaxed schreef:
Voor mij lijkt de bullet journal toch te werken, het geeft iig rust in mijn hoofd en daardoor krijg ik meer gedaan. Gisteren was ik vrij en heb echt veel gedaan, voelt toch lekker!


Het lijkt mij ook wel wat, ik ga er ook 1 beginnen. Een beetje mijn hoofd opruimen enzo kan geen kwaad :D

musiqolog
Berichten: 3389
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:28

Nies_ schreef:
sureido schreef:
Wanneer ik een nieuwe telefoon kan gaan halen, moet en zal dit op dezelfde dag nog gebeuren, hetzelfde geld voor een laptop of zoiets. Daar word ik dan wel weer heel snel in :')

Oh nee, zelfs dan niet. Maar dat komt ook omdat ik telefoons en laptops gewoon zonde geld vind. Ik geef zo zonder denken 300 euro aan een hoofdstel uit, maar bij een telefoon doet dat echt zeer aan m'n hart :')

Jij ook al? Ik heb nog steeds mijn ouderwetse domme telefoon, en verder alleen een desktop. Ik ben thuis al zo gemakkelijk afgeleid, moet ik dan ook nog buitenshuis constant met mijn telefoon/computer bezig zijn? En trouwens: die telefoon doet het nog prima: loopt niet vast, ontploft niet en de accu gaat een week mee. Alleen loopt de kalender van dat ding maar tot 31 december 2016, dus over ruim twee maanden kom ik toch in de problemen...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:17

Die uitgaven vind ik ook niet zo fijn.. Nu een dure laptop (of iig duur voor mij), was al een tijdje op zoek en toen besloten dat dit hem zou worden. Zegt mijn vader 'nou dan gaan we nu naar de mediamarkt hem halen'.... Nee ? Ik weet dat ik nu eindelijk weet welke ik wil maar dat betekend niet dat ik hem binnen een uur wil hebben. Ik moet er echt dan minimaal nog een nachtje over slapen :')

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:30

Helaas moet ik me ook melden. Ik herken me heel erg in jouw beginpost TS!! Ik stel alles ontzettend uit tot het laatste moment en het zit mijzelf heel erg in de weg omdat ik weet dat er zo veel meer in zit, maar het lijkt inderdaad zo te zijn dat ik lui ben, maar misschien is dit ook wel weer niet zo omdat ik het weer veel te goed wil doen en daardoor denk laat maar. Ik heb over een uur werkgroep, maar ik moet me nog even opmaken en m'n haar borstelen enzo, zit het nu al uit te stellen. En straks ga ik weer op het allerlaatste moment de deur uit, om me weer de tandjes fietsen en op tijd te zijn.

Moet maandag een portfolio voor een tweedejaarsvak inleveren en yet again ik zit op bokt. Ik lig zo veel liever zonder zorgen in bed met een serie. :') Help.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 04:13

Relaxed schreef:
Voor mij lijkt de bullet journal toch te werken, het geeft iig rust in mijn hoofd en daardoor krijg ik meer gedaan. Gisteren was ik vrij en heb echt veel gedaan, voelt toch lekker!


Voor mij ook, ik ga nu maandelijks een to-do lijstje maken. Gewoon zodat ik heerlijk mijn hoofd leeg kan maken met alle dingen waarvan ik heb; oh dat moet ik binnenkort echt even doen.

Dingen zoals mijn fb vrienden opschonen, uitschrijven van alle spam mail die ik elke dag binnen krijg, etc. etc.

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:49

laraxXxemma schreef:
Die uitgaven vind ik ook niet zo fijn.. Nu een dure laptop (of iig duur voor mij), was al een tijdje op zoek en toen besloten dat dit hem zou worden. Zegt mijn vader 'nou dan gaan we nu naar de mediamarkt hem halen'.... Nee ? Ik weet dat ik nu eindelijk weet welke ik wil maar dat betekend niet dat ik hem binnen een uur wil hebben. Ik moet er echt dan minimaal nog een nachtje over slapen :')

Één nachtje maar? :P Ik minimaal een half jaar :')

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:15

Nies_ schreef:
sureido schreef:
Wanneer ik een nieuwe telefoon kan gaan halen, moet en zal dit op dezelfde dag nog gebeuren, hetzelfde geld voor een laptop of zoiets. Daar word ik dan wel weer heel snel in :')

Oh nee, zelfs dan niet. Maar dat komt ook omdat ik telefoons en laptops gewoon zonde geld vind. Ik geef zo zonder denken 300 euro aan een hoofdstel uit, maar bij een telefoon doet dat echt zeer aan m'n hart :')

Haha, beide werden nog (voor de laatste keer) gefinancierd door mijn ouders.. Wanneer ik het zelf moet betalen wordt het ook maanden uitgesteld :+

Ik was laatst met moeders in de stad en heb gewoon 400 euro aan kleding gekocht, en nu heb ik daar weer zo'n spijt van omdat ik dat geld eigenlijk helemaal niet daar voor heb :') Ik heb ook echt een gat in mijn hand als het gaat over geld uit geven. Ook met uitgaan geef ik gemakkelijk 50 euro uit, maar zodra een shirtje 50 euro kost moet ik er wel vijf keer over denken.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:21

eclair98 schreef:
laraxXxemma schreef:
Die uitgaven vind ik ook niet zo fijn.. Nu een dure laptop (of iig duur voor mij), was al een tijdje op zoek en toen besloten dat dit hem zou worden. Zegt mijn vader 'nou dan gaan we nu naar de mediamarkt hem halen'.... Nee ? Ik weet dat ik nu eindelijk weet welke ik wil maar dat betekend niet dat ik hem binnen een uur wil hebben. Ik moet er echt dan minimaal nog een nachtje over slapen :')

Één nachtje maar? :P Ik minimaal een half jaar :')

Dan zijn er al weer nieuwe laptops om uit te zoeken dus dan kan mijn zoektocht opnieuw beginnen :')

Voor sommige dingen heb ik ook gewoon wel echt de tijd nodig om me erop in te kunnen stellen. o.a. die laptop, ik had mijn vorige laptop maar 1,5 jaar voor hij onbruikbaar begon te worden. Heeft voor mij echt tijd gekost om te beseffen dat iets nieuws wel echt nodig was, ondanks dat ik rationeel wel wist dat ik die andere niet veel langer kon gebruiken. Ik vond (en vind) het gewoon zo zonde van die andere laptop + zijn kosten :\

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:39

Nee ik ben echt heel erg. Ik kan slecht tegen veranderingen en dat is mij al te groot :')

knijntje06
Berichten: 77
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Beverwijk

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 01:13

Hier nog 1.

Als ik denk dat ik het misschien niet kan. Stel ik het uit ( denk ook stukje faal angst)

En als ik andere mensen moet teleurstellen omdat ik niet kan dan stel ik het uit tot het aller laatst moment.

Vervelende opdracht voor het werk stel ik ook uit.

kosseh

Berichten: 2633
Geregistreerd: 17-06-12

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:27

Ik zit nu in mijn tentamen week. Mijn uitstellen is weer lekker dubbel deze week. Het ene moment denk ik van a kan morgen ook nog wel en dan wint toch het deel dat ik niet wil falen en het goed moet voorbereiden. Of te wel het ene moment van de dag ben ik gigantisch hard aan het werk en het andere moment kijk ik alleen maar netflix en bokt.... Tot de angst om te falen weer toeslaat en dan gaan we weer als een gek aan het werk.

Het helpt nu niet mee dat gister mijn tentamen best goed ging waar ik die ochtend pas voor had geleerd, hierdoor wordt de angst nog niet aangewakkerd en gaat leren echt heel slecht..

Het omslaan van het een naar het ander kan ook binnen een kwartier gebeuren

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:40

kosseh schreef:
Ik zit nu in mijn tentamen week. Mijn uitstellen is weer lekker dubbel deze week. Het ene moment denk ik van a kan morgen ook nog wel en dan wint toch het deel dat ik niet wil falen en het goed moet voorbereiden. Of te wel het ene moment van de dag ben ik gigantisch hard aan het werk en het andere moment kijk ik alleen maar netflix en bokt.... Tot de angst om te falen weer toeslaat en dan gaan we weer als een gek aan het werk.

Het helpt nu niet mee dat gister mijn tentamen best goed ging waar ik die ochtend pas voor had geleerd, hierdoor wordt de angst nog niet aangewakkerd en gaat leren echt heel slecht..

Het omslaan van het een naar het ander kan ook binnen een kwartier gebeuren


....of binnen 5 minuten.
Ik heb hetzelfde. En hoewel het fijn is dat het er wel toe leidt dat je je werk uiteindelijk doet, is de motivatie natuurlijk compleet verkeerd...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:23

Eindelijk een beetje begonnen met echt leren voor mijn 5 uur durende tentamen van volgende week donderdag.. Oh ja heb ook nog een spaans mondeling deze donderdag avond (dat is dus morgen) en daar heb ik nog niet zoveel aan gedaan ... _-:( Het probleem hiervan is vooral dat dat me niet zoveel boeit, ik moest per se een taal volgen van school.

Inderdaad dat wat kosseh zegt, heb een tentamen eerder gehaald zonder er echt iets voor te doen behalve in de lessen opletten en de college's volgen. Dat doe ik allemaal braaf, het is echt de zelfstudie.
Ook idd of ik moet vol ervoor werken of niks eraan doen, er is geen tussenin. Wat wel helpt is mezelf naar school slepen op mijn vrije dag en daar een studieplek zoeken. Maar ja moet ik wel naar school gaan :+

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:28

Naast Habitica is het paniekmonster hier ook in actie geschoten.

Ik besefte me gisteren dat ik nog een massa werk heb voor ik kan beginnen aan stage. Dus in plaats van te gaan slapen, ben ik maar terug voor school begonnen. Vandaag best al wat veel gedaan. (Momenteel even een dipje dus even wat 'uitstellen', maar het paniekmonster zal snel genoeg terug zijn.)

Op school werken kan ik niet. Ik heb regelmatig zo'n klein momentje nodig dat ik even naar de brievenbus wandel, een blokje om doe met de honden, iets te eten/drinken neem. Dus ik blijf maar lekker thuis doorwerken. (School is momenteel ook dicht, vakantie in België.)

kosseh

Berichten: 2633
Geregistreerd: 17-06-12

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:44

Op school werken kan ik ook niet. De ruimte moet echt stil zijn. De stilte werkplekken is er altijd wel iemand die te hard typt waardoor dat geluid maakt.

Nog 1 tentamen en de tenamen week zit er weer op. Dan pas weer in mei.
Ga mij zelf maar bannen van bokt

musiqolog
Berichten: 3389
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:17

kosseh schreef:
Op school werken kan ik ook niet. De ruimte moet echt stil zijn. De stilte werkplekken is er altijd wel iemand die te hard typt waardoor dat geluid maakt.

Nog 1 tentamen en de tenamen week zit er weer op. Dan pas weer in mei.
Ga mij zelf maar bannen van bokt

Ik herken dat. Ik ben zo fokking snel afgeleid...

Ik kan alleen thuis studeren, achter mijn bureau. Maar ja, die omgeving is ook niet veilig met de pc aan. Twitter, e-mail, Bokt, Nu.nl, spelletjes... De computer uitzetten is helaas niet echt een optie: ik ben eraan gewend dat ik alles wat ik wil weten meteen kan nazoeken en dat ik een vraag aan een ander meteen via de e-mail kan stellen, dus het ding heeft ook zo zijn nut. En natuurlijk zit ik vaak genoeg ook artikelen e.d. te schrijven. Kwestie van discipline, toch. Tijdens het studeren Twitter niet constant open helpt al iets...

Anoniem

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:05

Hier ook een twitter-fanaticus wat echt niet bevorderlijk is voor het studeren. Ik zet het uit en check het op mn telefoon als ik even een sigaretje ga roken oid

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:32

twitter doe ik al heeel lang niet meer. Zat er vorig jaar nog enkele keer op, toen hebben ze me verteld dat ik dingen qua social media goed moest afschermen en alles omdat ze je opzoeken voor stage. Toen heb ik het maar verwijdert, ik was er toch niet meer mee bezig en omdat vrienden het ook niet meer deden was het ook lang zo leuk niet meer

Anoniem

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:08

Ik volgde dit topic al een tijdje en vond het TED filmpje over de instant gratification monkey al erg helpend, maar de link naar Habitica die hier stond vind ik echt helemaal geweldig! _/-\o_

Volgens mij wordt mijn uitstelgedrag (naast natuurlijk gewoon uitstellen omdat het kan) ook vaak veroorzaakt doordat dingen in mijn hoofd een verkeerde zwaarte hebben. Dus 'wachten op de pakketjes-postbode zodat het niet voor de zoveelste keer wordt afgeleverd bij de buren' voelt enorm zwaar en belangrijk omdat het zo gruwelijk irritant is al het weer fout gaat... Met als gevolg dat ik vervolgens niets anders doe dan dat wachten op het pakketje, want daar is mijn hoofd zo mee bezig dat andere klusjes er niet tussendoor kunnen - ik ben namelijk al keihard bezig met wachten en hopen dat het goed komt en geirriteerd zijn omdat als ik geen pakketje zou krijgen ik niet thuis hoefde te blijven maar gewoon de dingen kon doen die ik écht moet doen. Tegen heel erg vervelende dingen zie ik zo erg op dat ik dan ook geen tijd meer heb om andere dingen te doen.
Tot zover mijn leven. :')

Toen ik bij Habitica keek twijfelde ik wel even omdat ik geen zin had om in te loggen met facebook/google, maar gelukkig kon het ook zonder. Ik heb meteen alle bezigheden voor vandaag ingevuld, inclusief 'wachten op de pakketjes-postbode'. 8-)
Toen was ik klaar met invullen, keek naar de to do list en dacht zomaar ineens: goh, terwijl ik wacht kan ik ook even de was in de machine doen en een hoofdstel afmaken. Dan kan ik dat meteen afvinken.
Het werkt! :# _/-\o_

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 14:12

Hallo fijne uitstelvrienden,

Als TS laat ik erg weinig van me horen... want ik stel uit om te reageren in dit topic....

Habitica helpt bij mij helaas niet, ik ben nu sinds een weekje met een Bullet journal bezig maar het gaat nog niet echt super. Volgende week heb ik tentamens... :( En heb nog amper wat gedaan.... wehhh..

Wel fijn dat het bij jou helpt xyzutu! En nu volhouden! :D

Wie geeft me een peptalk/schop onder m'n kont? :P Haha nee ik moet het zelf doen hoor dat weet ik maar ben zoooo snel afgeleid!!! En zo druk in mijn hoofd, grr..

Anoniem

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:20

Jammer dat het bij jou niet werkt. -O-
Is het omdat het beloningssyteem van Habitica je niet zoveel doet, of heb je geen zin om alles in te vullen?
Ik heb ook geen idee of het bij mij ook op de lange termijn blijft werken, zou heel goed kunnen van niet, maar dan heb ik in elk geval een hoofdstel afgemaakt en een wasje gedraaid. :')