Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:27

Mars schreef:
Nou dat omstebeurt afrekenen kan ik mij heel goed voorstellen dat je daar als serveerster niet blij van wordt :\ Vind ik ook niet zo netjes naar diegene toe, zeker op drukke avonden... Wij hebben meestal genoeg geld contant mee om met elkaar in 1 keer te betalen. Of anders pint iemand en de rest maakt meteen even geld over.

Ja hier ook := ik vind het echt bijzonder dat een groep zo'n constructie bedenkt. Allemaal langslopen en opnoemen wat je komt betalen. Dan ben je toch ook niet wijs :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:30

Ik kan het me tot op zekere hoogte voorstellen. Maar de horeca is al duur genoeg en dan moet je eigenlijk wel gewoon blij zijn dat je nog klanten hebt. En hoe er word betaald is nog zo belangrijk niet. Het belangrijkste is dat er betaald word.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 16:31

Doubtless schreef:
Nou ja, behalve dat het heel irritant is (dezelfde handeling x18 :') ) maakt het voor de bediening niet zoveel uit. Het gaat er meer om dat er tientallen tafels omheen zitten waar geen drinken opgenomen kan worden, borden uitgehaald, etc, omdat zo'n grote groep pp op gaat sommen wat ze af willen rekenen.

Dat bedoelde ik idd ook te zeggen. Sta je daar 18x af te rekenen terwijl er nog tientallen tafels zitten te wachten. Lijkt me niet tof.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:34

purny schreef:
Ik kan het me tot op zekere hoogte voorstellen. Maar de horeca is al duur genoeg en dan moet je eigenlijk wel gewoon blij zijn dat je nog klanten hebt. En hoe er word betaald is nog zo belangrijk niet. Het belangrijkste is dat er betaald word.

Blij zijn dat je nog klanten hebt?
Als je zo tegen je eigen zaak aan kijkt is het tijd om de boel onder handen te nemen ;) Je biedt toch een prachtig concept aan waar mensen van mogen genieten? Dat is dan toch een wisselwerking en geen kwestie van de horeca die zó dankbaar mag zijn dat jij een hoofdgerechtje en een spa blauw komt nuttigen :+ ...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:34

purny schreef:

En wie betaald de drankjes die nog open staan die zogezegd niemand heeft genuttigd?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:37

Wij gaan regelmatig uit eten en splitsen gewoon altijd de rekening door het aantal personen.
Meestal betaalt de een dan de gehele rekening, waarna de anderen hun deel zo betalen of overmaken.
In sommige gelegenheden mag je de rekening niet eens splitsen, tenzij je het van te voren aangeeft.
Kan me het gedoe ook wel voorstellen op een drukke avond.

Met drinken, trakteren we elkaar om en om.
Met een lunch ofzo betalen meestal iets meer ons eigen deel maar nooit precies op de cent af.
Fooien enzo worden ook gewoon onderling verdeeld (of degene die kleingeld bij zich heeft betaald).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:37

purny schreef:

Moeten blij zijn dat ze klanten hebben? :? Dan kan je je als klant toch nog wel gewoon gedragen :? Met een grote groep allemaal apart gaan afrekenen vind ik gewoon asociaal gedrag. Niet alleen naar het restaurant maar ook naar de andere mensen die in dat restaurant aan het eten zijn.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:39

ligt er aan.
Als ik met mijn vriend eet splitten of om de beurt.
met een groep gewoon iedere zijn eigen dingen.
vragen de rekening en iedereen legt in

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:40

Mars schreef:
Nou dat omstebeurt afrekenen kan ik mij heel goed voorstellen dat je daar als serveerster niet blij van wordt :\ Vind ik ook niet zo netjes naar diegene toe, zeker op drukke avonden... Wij hebben meestal genoeg geld contant mee om met elkaar in 1 keer te betalen. Of anders pint iemand en de rest maakt meteen even geld over.

Wij doen dat vaak wel maar nooit op drukke avonden idd en als het niet kan dan moeten de serveersters dat gewoond aangeven dan word dat wel opgelost.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:42

Resistance schreef:
verootjoo schreef:
Wij doen dan met de groep contant apart inleggen en dat betalen. Zijn er echt mensen die om de beurt bij de kassa komen om te betalen ?? :?

Jep, ik maak het geregeld mee. :') Afschuwelijk dat. Vervolgens ben je een kwartier verder en is je wijk verwaarloosd. Zucht...

Ik had laatst 21 man die dachten dat dat wel kon. Ik heb toen in overleg met de leiding ze toch echt moeten teleurstellen :+

Doubtless schreef:
verootjoo schreef:
Wij doen dan met de groep contant apart inleggen en dat betalen. Zijn er echt mensen die om de beurt bij de kassa komen om te betalen ?? :?

Ik heb vaak grote groepen gedraaid die dan echt zo af willen rekenen:

"Ik had een ijsthee, een carpaccio, een spa blauw, een sate, een koffie en een bakje extra mayo"

Dat moet je dan uitsplitsen van de rekening, apart afrekenen en meestal geeft dan niemand van de groep fooi. En aan het einde blijft er altijd een drankje of 2 staan, wat écht niemand gedronken heeft.

:x :x :x

Oh heerlijk is dat 'Ja maar dat heb ik echt niet gedronken' Nee maar mevrouw, als dit op jullie rekening nog open staat en het om 2,30 gaat .. Regel dat dan lekker ZELF. Ik hoef toch geen politie agentje te spelen :P

Ik heb me een keer wel echt volledig laten gaan toen ik zelf met een groep was. We waren toen in Tokyo en ik was met een groepje van 5/6 meiden gaan eten ergens. Ik kon die dag zelf helaas niet meer pinnen door een blijkbaar 'stop' op mijn pinpas dus had 10 euro (omgerekend) geleend van een reisgenote en zou dan de rest later ook nog aan haar bijleggen. Bleef er op het einde dus iets van 9 euro over. We hadden allerlei izakaya (tapas achtig) hapjes gehad, dus iedereen had wat gedeeld. Er was 1 meisje die op de cent nauwkeurig had uitgerekend hoeveel ze moest betalen, toen bleef er best wel veel over maar toen waren mensen even vergeten dat de 'service fee' daar apart verrekend wordt. Heeft ze dat ook nog op de cent zitten berekenen :') Ik kon helaas niks meer bijleggen, maar ik heb toen wel gezegd dat ik het bespottelijk vond dat je op een reis naar de andere kant van de wereld zo moeilijk gaat doen over een paar euro en dat ik diegene daarna wel zou terug betalen. Kom op zeg, doe normaal :+

Mars schreef:

Ja, dat lijkt mij dus ook. Ik zou me best wel verrot voelen als ik met zo'n enorme groep allemaal mensen zou hebben die apart willen betalen en daar moeilijk over gaan doen :+

purny schreef:

Whut? Wij zitten elke dag stampvol, ook al is dat niet zo, als het druk is en er zijn 12 man die 'apart willen afrekenen'. Je weet toch zelf dat je uiteten gaat met een groep? Dan snap je toch ook wel dat je niet alles apart moet gaan afrekenen? Dat kost soms bijna 20 minuten, die tijd heb je echt niet op een drukke avond :+

Ayasha
Blogger

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:45

Als wij gaan eten leggen we allemaal contant ons deel op een hoop en dat gaat naar degene die pint/betaald.

Grappig dat men zegt dat A niet voor B mag bepalen hoeveel die eet/drinkt maar dat diezelfde persoon wél denkt te mogen bepalen of ik al dan niet die 5 euro meer zal voelen. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:45

purny schreef:

Nou de resto's in Alkmaar zijn toch avond aan avond vol, volgens mij loopt het allemaal prima :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:48

Ik vind niet dat je kan eisen van klanten dat ze niet de rekening niet mogen splitsen. Maar dan ben ik misschien een uitzondering en moeten ze het maar op de deur zetten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:48

Er is een verschil in het onderling regelen en dat 1 iemand het totaal bedrag betaald, dan dat 20 man elk appart gaat afrekenen.

Hier is het inderdaad al zo ver gekomen dat ze dat op de kaart zetten, 1 tafel, 1 rekening.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 06-10-16 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:49

Er zijn gelukkig genoeg restaurants waar het wel kan - het gebeurt regelmatig dat we zelf aan het hannessen zijn met rekeningen en dat men zegt 'je kunt ook apart afrekenen hoor, geen probleem.' Enerzijds is het natuurlijk frustrerend om er op te wachten, anderzijds zou ik zeggen dat losse tafels ook los afrekenen en dat het dus niet zo heel veel zou moeten uitmaken: als er erg veel gegoocheld wordt gebeurt dat meestal onderling zonder dat de bediening daar de hele tijd bij is.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:50

Wij splitten meestal.. Maar er wordt meestal door 1 persoon betaald en dan wordt de bon meegenomen en direct daarna netjes alles overgmaakt door iedereen. Geen probleem, geen gezeur, ieder zijn eigen dingen.
Vooral omdat de 1 toch meer alcohol drinkt dan de ander is dat wel zo fijn.
Maar het ligt ook gewoon echt aan het gezelschap.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:56

purny schreef:
Ik vind niet dat je kan eisen van klanten dat ze niet de rekening niet mogen splitsen. Maar dan ben ik misschien een uitzondering en moeten ze het maar op de deur zetten.

Ik vind het geen enkel probleem als er een paar tafeltjes per avond dingen willen splitten. Maar een groep van 20 man is in geen enkel opzicht erg netjes of handig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:04

verootjoo schreef:
Allemaal langslopen en opnoemen wat je komt betalen. Dan ben je toch ook niet wijs :+

Doe niet zo neerbuigend. Dat is hier de gewoonste zaak van de wereld, in elk restaurant, café, lunchroom etc. Zij gaan daar met groepen zelf al van uit. Hier hebben ze, ook al is het vol, wél gewoon respect en tijd voor hun klanten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:07

GamblersCup schreef:
verootjoo schreef:
Allemaal langslopen en opnoemen wat je komt betalen. Dan ben je toch ook niet wijs :+

Doe niet zo neerbuigend. Dat is hier de gewoonste zaak van de wereld, in elk restaurant, café, lunchroom etc. Zij gaan daar met groepen zelf al van uit. Hier hebben ze, ook al is het vol, wél gewoon respect en tijd voor hun klanten.

Ik heb alle respect voor iedereen maar ik heb simpel weg geen tijd om met 20 man apart af te rekenen op een drukke zaterdag avond. Dat heeft niks met 'niet willen' te maken, maar ik kan geen half uur uit trekken en mijn wijk daarmee de zeik in laten gaan. Maximaal 4 keer splitten met zulke groepen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:12

Gelukkig is de klantvriendelijkheid hier dus een stuk beter. En hebben ze hier wél genoeg personeel rondlopen op drukke tijden. Want het hoort gewoon bij de service, per persoon afrekenen. Zou te gek voor woorden zijn als je niet voor je eigen eten kon betalen, of je nou alleen eet of met 10 mensen :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:16

En als die 20 mensen gewoon los of in kleine groepjes gekomen waren, dan had je toch ook zo 10 aparte afrekeningen of meer gehad?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:20

Precies dat. Het is domweg klantONvriendelijk om niet per persoon af te willen rekenen. Als je geen tijd hebt, loopt er te weinig personeel. Probleem van de gelegenheid, niet van de klant. Hier zouden ze het met zulke ongein erg rustig krijgen :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 17:21

Tja het zal technisch gezien bij de taak van serveerster horen... maar zou mezelf wel bezwaard voelen eigenlijk als ik met zo'n megagroep ben en iedereen betaald apart.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:21

Maar dan staat het op 10 apparte rekeningen niet op 1 rekening, is wel een verschil.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:24

Mars, als het een normale gang van zaken zou zijn, zoals hier, is er niks aan de hand. En bovendien krijgen ze zo vaak veel meer tip :j