Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:51

Maanoogje:
- Ik ben door schade en schande wijs geworden.. Mijn ervaringen zijn door meerdere jongens/mannen veroorzaakt.. Ik ben op een gegeven moment voor de spiegel gaan staan en ben hardop tegen mezelf gaan praten.. En heb onder andere tegen mezelf gezegd dat ik we l mooi ben en dat ik het wel waard ben om gerespecteerd te worden enz enz.. Dit zeker een paar maanden lang.. Elke ochtend en elke avond.. Maar er zijn wel meerdere stappen voor nodig geweest om te komen waar ik nu ben.. En ik geniet nu van sex.. Zowel met vriend als met anderen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:34

In navolging van een initiatief in Madrid is hier in Malaga sinds een klein jaar een 'praatgroep' welke maandelijks bijeenkomt om ideeen en ervaringen mbt poly uit te wisselen.
Razend interessant.

Heel verrassend is dat het op verschillende manieren mensen van bovenuit de bevolkinsgpyramide betreft: Welgemanierd, beleefd, intelligent, goed opgeleid, open geest, etc. en allemaal lekker in het eigen vel zittend.
Nog nooit eerder een groep Spanjaarden meegemaakt die niet luidruchtig is en gedisciplineeerd naar elkaar luistert.
Heel prettig.

danzzz

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:44

Dat fenomeen herken ik wel HC, op de feesten waar wij komen vliegen de titels je om de oren, heel welgemanierd, zeer welbespraakt en een enorme algemene ontwikkeling.

Wij gaan ook nog wel eens naar thuisfeesten, en de meest indrukwekkende was op een soort van landgoed, dat stel heeft een gastenverblijf compleet ingericht voor de hobby en alles zo stijlvol, zo smaakvol.

Als je van mensen houdt, dan ligt er echt een hele wereld aan je voeten. Het enige wat je dan niet moet doen is mensen veroordelen om de legale dingen die ze doen. Ik zou zoveel gemist hebben in mijn leven als ik bevooroordeeld ideeen afgewezen zou hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:02

danzzz schreef:
Dat fenomeen herken ik wel HC, op de feesten waar wij komen vliegen de titels je om de oren, heel welgemanierd, zeer welbespraakt en een enorme algemene ontwikkeling.

Imo heeft het te maken met ontwikkeling van de emotionele intelligentie. Het lijkt een voorwaarde lijkt te zijn voor succesvol Poly.

Even ter verduidelijking; niet voor jou: Ik schrijf NIET dat Monos geen ontwikkelde emotionele intelligentie hebben, wel dat Poly waarschijnlijk niet werkt als je dit niet hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:01

Even een vraag van mijn kant: hoe betaalbaar zijn die feesten voor mensen uit de minder gegoede klasses?

Wat ik hoor over parenclubs, is bijvoorbeeld dames gratis inkom, koppels €50 en mannen alleen €100. Eten en drinken etc zit wel inbegrepen. Wat met de mensen die die €50 moeilijk of niet kunnen missen? Of daar wel voor willen sparen, maar die zich schamen omdat ze geen ronkende titel of beroep uitvoeren, en zich dus niet in die kringen durven begeven?
Op zich ben ik heel open-minded (vind ik zelf), maar ik ga echt niet zo open spreken over sexuele voorkeuren en soorten relaties tegen familie als ik hier doe. Onze omgeving is daar niet klaar voor denk ik := Gelukkig kan ik hier wel leuke gesprekken over hebben met vriendinnen en vrienden. De vriendengroep van mijn partner is ook ietsje eh... klassieker aangelegd.

Ik kan me voorstellen dat er best delen van de bevolking zijn die op zich wel openstaan voor andere types relatie dan enkel monogaam en sexclusief, maar dat zij niet altijd de kans of mogelijkheid hebben om daarvoor uit te komen of dat ook anders te beleven.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:07

vanavond hebben wij een feest en de kosten zijn 30 euro entree en daar krijg je alles voor behalve je drankjes.

Als je bijvoorbeeld naar de Fun4two gaat kost het je 100 euro, inclusief, saunacomplex, restaurant en al het ander wat je nodig zou kunnen hebben. Ga eens een avond stappen met zn tweetjes inclusief eten, ben je het ook kwijt en is de lol afhankelijk van de sfeer.

Bij dit soort feesten is de sfeer ALTIJD goed, mensen komen om leuk met elkaar te zijn, niet om herrie te trappen.

De thuisfeesten kosten meestal een fles wijn (oid) voor de organisatie.

Onze horizontale "vriendenkring" is van alle lagen, van notoire bijstandstrekkers tot bankdirecteuren en alles wat daar tussenin zit. En dat gaat ook prima samen gewoonweg omdat je bloot allemaal gelijk bent en de enige ontwikkeling die belangrijk is op die avonden is de emotionele ontwikkeling, dus het gevoel voor een ander. EQ is belangrijk, de rest niet. Maar het maakt het wel heel grappig als blijkt dat er hele andere mensen prive achter zitten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 16:13

Horizontale vriendenkring :')

Ik vind het erg leuk om te zien dat iedereen hier in een open gesprek is en elkaar probeert te begrijpen.
:)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:21

ja het is een fijn topic en nodigt ook uit om open te zijn. Bedankt nog fleurtjeuh.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:07

Mijn relatie met mijn vriendin is niet sexclusief. De reden waarom we geen sexclusieve relatie hebben is begonnen omdat ik mijn vriendin haar eerste partner ben. Ik wil niet dat ze later spijt heeft dat ze nooit het bed heeft kunnen delen met een ander. De wereld heeft veel te bieden en daarvan moet je nou eenmaal van genieten ben ik van mening. En nu hebben we dat zo gehouden om niet sexclusief aan elkaar te blijven.
Tevens wil zij niet mocht ik ooit behoefte hebben aan een man dat ontnemen. Want eerlijk een man voelt eenmaal anders aan dan een vrouw. Dan moet ik wel de avond alleen met de man doorbrengen. Mijn vriendin is strikt lesbisch en houd absoluut niet van mannen. Met een vrouw wil ze wel het bed met drie delen. Maar natuurlijk mag ze dat ook een avondje alleen zonder mij doen als ze dat wilt.

Over het stukje mensen die strikt monogaam willen blijven. Ik zie niet in waarom dat per direct egoïsme en jaloezie moet zijn. Als dat voor hun de meest prettige manier van leven is, is dat toch prima? Want dat stukje is ook om te draaien vind ik. Is het ook niet een beetje egoïstisch dat een persoon niet genoeg is?
Ik begrijp beide kanten in dat opzicht wel. Ik denk dat natuurlijk het beste is om te doen waarbij beide partners zich het prettigst voelen. Ik ben ook van mening dat wanneer ik dé partner ben tegengekomen op een gegeven moment geen behoefte heb aan een ander als in een tweede relatie erbij. Voor een ander kan dat natuurlijk wel mochten zij daaraan behoefte hebben.

In mijn omgeving weet trouwens maar een enkeling dat we niet sexclusief zijn. Deze hebben dan ook weleens gezien dat ik ook eens een ander versier. Ook waarbij mijn vriendin erbij staat(die vind dat stiekem zelfs leuk). Andere en ouders vertellen we het niet omwille van reacties. Aan mijn kant vonden mijn ouders het al spannend genoeg dat ik ook op vrouwen val.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:50

Iedereen moet doen waar hun zich goed bij voelen.
Vind het overigens wel reuze interessant om te lezen hoe andere dit soort dingen zien en voor hun gevoel ervaren.
Vind het ook super om te lezen dat de meeste open en met respect op elkaar reageren +:)+

Tuurlijk heb je altijd een kamp voor en tegenstanders.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:00

Ik denk dat ik bij meerdere partners moeilijk een evenwicht zou kunnen vinden. Als je bv 10 jaar met X samen bent en dan duikt plots Y op, dan denk ik dat het voor mezelf moeilijk zou zijn om niet bijzonder veel tijd en energie in Y te steken. Ook lijkt het mij niet evident om ermee om te gaan dat de ene op een bepaald moment een nieuwe liefde heeft terwijl dat bij de andere op dat moment niet zo is (bv een andere relatie die eindigt of een periode dat er gewoon niemand is). In echte driehoeksverhoudingen zijn er ook drie relaties die in een probleemzone kunnen geraken, met eentje is het soms al moeilijk, laat staan meerdere. Ik denk dat het behoorlijk veel druk geeft als je ernaast ook nog een job, mss zelfs gezin hebt. Tenzij het engagement in de relaties beperkt blijft en het allemaal snel inwisselbaar is, maar dat is niks voor mij, misschien hecht ik mij wel te erg aan een partner?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:46

Ik ben monogaam, maar ik zeg nooit nooit. Je weet niet wat er in het leven gebeurd immers. Wie weet ben ik over 20 jaar gescheiden en heb ik dan andere behoeftes? Maar voor nu vind ik 1 partner meer dan genoeg :) wij zijn zo gelukkig en tevreden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:43

speedfiets_2 schreef:
Over het stukje mensen die strikt monogaam willen blijven. Ik zie niet in waarom dat per direct egoïsme en jaloezie moet zijn. Als dat voor hun de meest prettige manier van leven is, is dat toch prima? Want dat stukje is ook om te draaien vind ik. het ook niet een beetje egoïstisch dat een persoon niet genoeg is?
.

Voor de andere niet monogame mensen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:12

Ik heb nu geen behoefte aan anderen maar wanneer dit wel zo is hoop ik dat het bespreekbaar is, die spanning van de eerste ontmoetingen kun je immers niet echt meer met je huidige partner beleven maar is wel fijn!
Wat ik me altijd afvraag, wat vertel je tegen je "dates" over je relatiestatus?
Vertel je dat je single bent of een open relatie hebt of praat je om je relatiestatus heen?
Lijkt me dat veel mensen afknappen op een bezet iemand, ook wanneer het maar voor één of enkele keren is?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:56

speedfiets_2 schreef:
speedfiets_2 schreef:
Over het stukje mensen die strikt monogaam willen blijven. Ik zie niet in waarom dat per direct egoïsme en jaloezie moet zijn. Als dat voor hun de meest prettige manier van leven is, is dat toch prima? Want dat stukje is ook om te draaien vind ik. het ook niet een beetje egoïstisch dat een persoon niet genoeg is?
.

Voor de andere niet monogame mensen.

Nee, zo zie ik het absoluut niet. De beste vergelijking voor mij zijn vriendschappen. Er zijn zo veel mooie, lieve, aardige, leuke, interessante mensen op de wereld dat niet zie waarom ik me zou beperken tot 1 vriendschap, want iedereen biedt wat anders en nieuws, en er is niemand die dat als 'egoïstisch' zou zien. Nu ben ik zelf altijd prima tevreden met maar 1 relatie, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik relaties enorm veel werk en tijd vind en ik ook nog heel veel andere interesses heb in de wereld die tijd en werk kosten := Maar ik kan heel goed begrijpen waarom mensen polyamoreus zijn. Net als seks, seks is anders met elk nieuw mens, en soms is het leuk om te kijken op welke manier dat dan anders is, en welke kanten van jezelf je met andere personen kan ontdekken. Niet dat ik monogamie per se egoïstisch vind, maar ik denk dat het heel gezond is voor mensen om gevoelens van jaloezie goed te onderzoeken, want persoonlijk vind ik het een heel naar gevoel dat ik liever uit mijn leven verwijder door goed na te gaan waar het vandaan komt. Voor mij persoonlijk merk ik dat het uit verlatingsangt, egocentrisme en/of een gebrek aan communicatie voortkomt, alledrie dingen die ik liever niet zou hebben. Daarom denk ik dat het erg gezond is om het in elke relatie te bespreken, wat men vind van monogamie en welke grenzen daar dan aan zitten, in plaats van dat dat compleet onbespreekbaar is aangezien het gesprek aangaan al bijna als vreemdgaan wordt gezien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:09

RoodZonnetje schreef:
Ik heb nu geen behoefte aan anderen maar wanneer dit wel zo is hoop ik dat het bespreekbaar is, die spanning van de eerste ontmoetingen kun je immers niet echt meer met je huidige partner beleven maar is wel fijn!
Vertel je dat je single bent of een open relatie hebt of praat je om je relatiestatus heen?
Lijkt me dat veel mensen afknappen op een bezet iemand, ook wanneer het maar voor één of enkele keren is?

Je moet wel echt en eerlijk vertellen dat je al een relatie hebt vind ik hoor.Want voor mensen die iets serieus zoeken ben je dan een no-go.Dat zou ik iemand echt heel kwalijk nemen als die zich als vrijgezel zou voordoen en dat niet zijn.Omdat ik zelf wel trouw wil zijn namelijk.En niemand bedriegen dus.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:10

Ik zou idd eerlijk zijn en mocht diegene dat willen (ter verificatie, ivm vele leugenaars) dan eens kennis laten maken met je partner.
Als je het niet verteld is het imo weer vergelijkbaar met vreemdgaan. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:38

lor1_1984 schreef:
Ik zou idd eerlijk zijn en mocht diegene dat willen (ter verificatie, ivm vele leugenaars) dan eens kennis laten maken met je partner.

Die partner heeft daar uiteraard ook een positie in: Heel goed mogelijk dat die daar geen behoefte aan heeft. Dat kan zelfs per situatie en 'derde' verschillen.
Er is erg veel grijs tussen zwart en wit.

Roodzonnetje schreef:

Het is essentieel dat je een 'date' op de hoogte brengt van je relatiestaties zodra je inschat dat het verder kan gaan, meer kan worden.
VOOR die date emotioneel bindt/investeert MOET je dat helder maken.
Doe je dat niet dan 'lieg' je en ontneem je die persoon een beslismoment. Daarop afknappen is iemand's goed recht en dat mag je niemand ontnemen.
Je moet daar echt absoluut integer in zijn.
Vergelijk het met een date pas vertellen dat je twee kinderen hebt na een paar wilde nachten/ nadat die verliefd is geworden op je. Dat is gewoon emotionele oplichting imo. Dat kan je niet maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:52

Huertecilla schreef:
lor1_1984 schreef:

Die partner heeft daar uiteraard ook een positie in: Heel goed mogelijk dat die daar geen behoefte aan heeft. Dat kan zelfs per situatie en 'derde' verschillen.
Er is erg veel grijs tussen zwart en wit.

Dat zeker, maar daar valt op een of andere manier wel een mouw aan te passen en zo niet dan op naar de volgende. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 16:54

En, maar dat is mijn idee, zouden sommige misschien wel liever hebben dat iemand 'bezet' is. Want dan blijft iets misschien vrijblijvender, omdat diegene al een relatie heeft, en dus meer 'garantie' dat diegene niet te gehecht raakt aan de derde persoon.
Op die manier kan je misschien zekerder zijn dat de persoon in de relatie ook alleen maar vrijblijvend iets zoekt voor 'erbij' en niet op zoek is naar een serieuze commitment.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:13

fleurtjeuh schreef:
En, maar dat is mijn idee, zouden sommige misschien wel liever hebben dat iemand 'bezet' is. Want dan blijft iets misschien vrijblijvender, omdat diegene al een relatie heeft, en dus meer 'garantie' dat diegene niet te gehecht raakt aan de derde persoon.
Op die manier kan je misschien zekerder zijn dat de persoon in de relatie ook alleen maar vrijblijvend iets zoekt voor 'erbij' en niet op zoek is naar een serieuze commitment.

Haha nou dit dus inderdaad..
Mijn eerste date:

Ik: Hey ik ben Sarah
Zij: oh ik ook
Ik: wil nog wel even zeggen ik nu al een relatie zit
Zij: oh chil ik ook

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:30

fleurtjeuh schreef:

Hoe kom je aan het idee dat poly relaties vrijblijvend (er) zijn?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:37

poly relaties zijn niet per se vrijblijvender, maar er zit wel een groot verschil tussen mensen die niet sexclusief zijn, en daar een extra partner voor zoeken, en mensen die echt een eventuele polyrelatie aangaan. In het eerste geval kan ik mij het gevoel van een 'grotere kans op vrijblijvendheid' best voorstellen. Het is dan heel duidelijk dat iemand in ieder geval niet op zoek is naar een relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:54

Voor de dames onder ons: Hoe pak je het aan als je een man treft die jouw "extraatje" wil zijn, maar die tegenover zijn partner hier absoluut niet open over is? Ik neem aan dat jullie niet meewerken aan bedrog, in die zin van "moet hij zelf maar regelen". Ik ga er van uit dat jullie bewust andere partners kiezen die hetzelfde in dat soort relatie staan? En waarvan de partner op de hoogte én akkoord is?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:03

Varekaj schreef:
Voor de dames onder ons: Hoe pak je het aan als je een man treft die jouw "extraatje" wil zijn, maar die tegenover zijn partner hier absoluut niet open over is? Ik neem aan dat jullie niet meewerken aan bedrog, in die zin van "moet hij zelf maar regelen". Ik ga er van uit dat jullie bewust andere partners kiezen die hetzelfde in dat soort relatie staan? En waarvan de partner op de hoogte én akkoord is?

absolute No go als diegene al geen respect heeft voor zijn partner wat zou die dan voor mij hebben. Die regel had ik als vrijgezel ook bij one night stands