Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:43

Tigra_ schreef:
Ik lees hier dat ze zorgen dat de mensen een leuke avond hebben. Om heel eerlijk te zijn beleef ik dat niet zo. Ik zit daar voor het drankje of het hapje eten en het gezelschap waar ik mee ben. Dat het personeel aardig is hoort erbij dat is in elk beroep zo. Ik vraag me gewoon af wat mensen bedoelen met dat extra stapje?

_/-\o_ Dit dus. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:44

Ik probeer altijd fooi te geven in een eetcafe of restaurant. Bij de mac of de friettent niet.
Meestal rond ik het bedrag naar boven af. Als het 13,50 is zeg ik maak er maar 15 van bijvoorbeeld.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:46

Dat extra stapje? Om heel eerlijk te zijn zijm de enige extra stapjes de stapjes die ik ken die dingen die écht niet bij bedienen/koken horen.

Ik heb in Nederland een collega gehad die een meneer in een rolstoel op het toilet hielp. Dát is zeer zeker een extra stap. :j

Ik heb zelf eens het overhemd met kreukels van een vaste gast staan strijken die op sollicitatie moest en vergeten was dat thuis te doen, de slimmerd :+

Maar: een eten goed koken, het bord opleuken, door vriendelijke bediening naar de tafel laten brengen, eet smakelijk wensen, etc, etc: dat noem ook ik geen extra stap. Hoe drukker, hoe harder je loopt/werkt. Maar nog steeds geen extra stap. :)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:48

Heb het hele topic gelezen en wat mij opvalt is dat een aantal mensen alleen fooi willen geven aan de persoon die hun helpt, en niet aan de collega's, want die hebben hun niet geholpen of kijken misschien chagerijnig. Hou in gedachte dat die minder vrolijke collega misschien wel al vanaf 10 uur aan t werk is als jij daar 's avonds komt, om de troep op te ruimen van de avond ervoor, de tafels op te dekken, de koelkasten bij te vullen, je verse jus te persen, de wc's schoon te maken enz. En misschien is het wel niet die chagerijnig kijkende dame, maar iemand die je uberhaupt niet gezien hebt omdat hun dienst al afgelopen is. Die persoon heeft er wel voor gezorgd dat degene die bij jou aan tafel staat zijn werk goed uit kan voeren en jou dus een leuke avond heeft kunnen bezorgen. Dat doet niet af aan het feit dat ze je een leuke avond heeft bezorgd, maar dat heeft ze natuurlijk niet alleen gedaan.
In restaurants waar ik gewerkt heb deelde iedereen mee in de fooi, ook de koks en ook de afwasser. Naar mijn mening zet je gezamelijk iets neer, en wat mij betreft hoort dus ook iedereen daar gelijk voor beloond te worden.

Overigens vind ik fooi geen verplichting. Ik geef het zelf meestal wel, behalve als om wat voor reden dan ook ontevreden ben. Hoeveelheid hangt af van de zaak en uiteraard wat ik besteld heb, maar denk dat ik gemiddeld rond 5% uitkom.
Laatst bijgewerkt door TeSzZz op 10-09-16 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Ik geef vrijwel altijd fooi :j Hoogte wisselt wel en meestal rond ik het gewoon naar boven af.

Een enkele keer geef ik geen fooi maar dan vind ik de service waardeloos. Ooit een keer een sneer gehad van een ober omdat ik geen fooi had gegeven. Heb hem toen maar eerlijk verteld dat hij ook geen fooi verdiend had.. Duurde eeuwen voordat de bestelling werd opgenomen terwijl het niet druk was maar het personeel lekker met elkaar stond te kletsen. Bestelling werd wel erg lomp en achteloos op tafel "gesmeten" en daarna duurde het weer erg lang voor we de rekening kregen. Had bijna het idee dat we een last in plaats van gast waren

xxCYNNxx

Gianti schreef:
xxCYNNxx schreef:
Onzin; deel 2 zit ook bij je functieomschrijving en wordt dus gewoon door je baas van je verwacht dat je op die wijze de klanten helpt.

Trust me, ik kan jouw avond stuk minder plezierig maken en toch alles volgens mijn functie omschrijving doen :+

Mensen willen bij uit eten gaan een beleving. En het is niet alleen een lach van de bediening die het creëert, mensen willen persoonlijk geholpen worden, verwend worden. je denkt zelfs na hoe je een bord neerlegt, hoe lang geleden het is dat iemand eten besteld heeft, wat iemand drinkt etc. 90% zal niet eens bewust opgemerkt worden, maar maakt net wel het verschil

o ongetwijfeld, dat kan die verpleegster die voor de zoveelste keer die vervelende patient moet wassen ook natuurlijk.
Maar dan stap ik toch heel snel naar de bedrijfsleider toe om er even op te wijzen dat een bepaald personeelslid zijn/haar functie niet naar behoren uitvoert.

En bij het uit eten gaan, verwacht ik echt geen hele beleving hoor, maar gewoon personeel die onze tafel vriendelijk benaderd en zoals het hoort de bestellingen op neemt. De beleving heb ik met de mensen waarmee ik uit eten ben. Dat klinkt heel lomp en zo bedoel ik het zeker niet, maar is uiteindelijk wel gewoon de waarheid...en ik denk dat dat voor de meeste mensen die uit eten gaan geldt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:50

TeSzZz schreef:
In restaurants waar ik gewerkt heb deelde iedereen mee in de fooi, ook de koks en ook de afwasser. Naar mijn mening zet je gezamelijk een ervaring neer, en wat mij betreft hoort dus ook iedereen daar gelijk voor beloond te worden.

Dat deden wij inderdaad ook toen ik nog in de horeaca werkte :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:53

Smudge schreef:
Laurora schreef:
Ik lees hier heel vaak "in de horeca verdienen ze ook gewoon minumumloon dus ze hoeven geen fooi"
Ja, klopt, in de horeca verdien je gewoon minimumloon (of meer) maar er bestaat geen cao voor de horeca, waardoor de arbeidsomstandigheden niet altijd je van het zijn, en niemand maar dan ook niemand die er wat aan kan doen, wánt er is geen cao. En daarnaast, meer dan de helft van de werknemers in de horeca worden niet betaald bij overwerken. (mijn vriend word betaald voor 36 uur per week, maar werkt gemiddeld 50 uur per week. En hij krijgt geen cent meer voor die extra gewerkte uren)
Ik wil niet zeggen dat de gast dan maar verantwoordelijk moet zijn voor een extra beetje geld, ik ben ook van mening dat iedereen in de horeca gewoon moet verdienen wat ie hoort te verdienen (incl. De gewerkte overuren)
En zoals het in de meeste branches normaal is krijg je in de horeca niet extra uitbetaald als je op een feestdag werkt, of in het weekend.
(en dat je moet werken op feestdagen of weekenden als je in de horeca zit, dat is wel zo'n beetje zeker)

Wanneer je in de horeca of in de toeristische sector werkt dan weet je dat werken in avonduren / weekeinden daarbij hoort. Net zoals een bakker weet dat om 4 uur opstaan om brood te bakken erbij hoort en net zoals een vuilnisman weet dat een uur in de wind stinken erbij hoort. Zo heeft elk beroep wel wat.

Overigens ga ik het wel zeggen: je hoeft niet in de horeca te werken.
Je hart kan er liggen.. mijn hart heeft altijd in de paarden gelegen maar ik ben ook wat anders gaan doen omdat er anders niet genoeg geld in het laatje zou komen. Dat is een keuze.

Ik ben trouwens wel altijd netjes betaald voor mijn overuren in de horeca, bij verschillende bazen.
Er zullen altijd mensen misbruik maken van de situatie net als stallen die meisjes 8 uur lang laten stront scheppen in ruil voor een uurtje gratis rijden.

In supermarkten en dergelijken krijgen ze tegenwoordig ook niet meer extra betaald als ze moeten werken op zaterdag of zondag. We gaan langzaam aan naar een 24/7 economie dus werken in het weekend hoort daarbij.

Ja het is zeker een keuze, maar toen mijn vriend begon in de horeca was er nog een goed cao, bovendien had hij al sinds zijn 8e de droom om kok te worden, en hij heeft daar vanaf die leeftijd naar toe gewerkt. En tsja, als 8 jarige weet je überhaupt niet hoe de maatschappij werkt, laat staan dat je weet dat je nooit meer een feestdag kan vieren (mijn vriend, en meerdere andere horeca mensen die ik ken hebben sinds ze in de horeca werken geen kerst, oud en nieuw, pasen, koningsdag e.d. meer gevierd)

Overigens heb je dan wel mazzel gehad met die uitbetaalde overuren, na bijna 15 jaar kok geweest te zijn, bij meer dan 9 restaurants, heeft mijn vriend nog nooit een cent uitbetaald gekregen voor overuren.

MarlindeRooz

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:55

In het bankwezen krijg je ook echt geen overuren uitbetaald hoor. :P En als je CAO verandert kan je altijd nog ander werk zoeken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:55

Ik vind het wel prettig als men vriendelijk, beleefd en correct aan mijn tafel staat als ik uit eten ben of op een terras zit. En ja voor mij maakt dat wel een groot verschil, tenzij het eten alsnog onder de maat is... Maak dat zelden mee trouwens dat het eten slecht is. Ik heb me echter kapot geërgerd aan de onfatsoenlijke bediening in Frankrijk (en op een uitzondering na) is dat elke keer het geval, maar eerlijk is eerlijk: het eten was prima over het algemeen... En nee, wij zijn geen irritante gasten, maar altijd beleefd en netjes.

Geef zelden geen fooi: het moet wel bar en boos zijn, wil ik dat laten...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:56

fransje23 schreef:
TeSzZz schreef:
In restaurants waar ik gewerkt heb deelde iedereen mee in de fooi, ook de koks en ook de afwasser. Naar mijn mening zet je gezamelijk een ervaring neer, en wat mij betreft hoort dus ook iedereen daar gelijk voor beloond te worden.

Dat deden wij inderdaad ook toen ik nog in de horeaca werkte :j

Klopt wel, maar met mijn medeserveerster wilde ik echt niet delen hoor :+
Ik maakte het altijd enorm gezellig en werd ook expres aan de grote gezelschappen gezet. Samen met me op de foto, lekker dollen en er een happening van maken: dat deed ik. En dan mocht ik mijn fooi delen met haar en de keuken. De keuken vind ik logisch. Je medeserveersters? Nee. Als ik zelf een restaurant zou hebben zou iedereen het zelf mogen houden minus een percentage voor de keuken. Als jij je gasten zo happy maakt dan heb jij dat verdient.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:57

Ik geef soms fooi maar meer omdat het hoort. Als ik niet tevreden was ga ik ook geen fooi geven. In landen waar het eten heel goedkoop is geef ik altijd wel fooi in sommige landen wordt je anders ook raar aangekeken. Vind het ook een beetje een raar iets, in de supermarkt oid krijg je dat ook niet

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:58

voor de lichte noot tussendoor..

Wij hebben ooit bijna fooi van de ober gekregen, telt dat ook?

Mijn vader had zich een grapje beloofd, dus we waren met gezin uit eten
rekening was zo'n 70 gulden,
waarop mijn vader 50 gulden geeft en doodleuk zegt: laat de rest maar zitten.

Ober zo gedresseerd op die woorden huppelt über vrolijk richting de kassa (ik heb geen idee wat hij dacht dat hij aan fooi had gekregen).. En we zien hem steeds langzamer gaan lopen, stil staan en omdraaien..

Komt ie heel bedremmeld teruglopen..

Nadat we uitgelachen waren hebben we hem 25 gulden bijgegeven en gezegd dat hij voor die 5 gulden na sluit maar een biertje moest nemen tegen de schrik

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:01

MarlindeRooz schreef:
In het bankwezen krijg je ook echt geen overuren uitbetaald hoor. :P En als je CAO verandert kan je altijd nog ander werk zoeken. :)

Even ander werk zoeken als het cao wegvalt, terwijl je duizenden euro's hebt uitgegeven aan messen, kleding, boeken e.d. Is niet zo makkelijk hoor, mn vriend leeft voor het koken, hij zou nog in een restaurant gaan staan koken als hij er niks voor betaald kreeg (laat het zn baas maar niet horen :+)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:02

elenaMM77 schreef:
voor de lichte noot tussendoor..

Wij hebben ooit bijna fooi van de ober gekregen, telt dat ook?

Mijn vader had zich een grapje beloofd, dus we waren met gezin uit eten
rekening was zo'n 70 gulden,
waarop mijn vader 50 gulden geeft en doodleuk zegt: laat de rest maar zitten.

Ober zo gedresseerd op die woorden huppelt über vrolijk richting de kassa (ik heb geen idee wat hij dacht dat hij aan fooi had gekregen).. En we zien hem steeds langzamer gaan lopen, stil staan en omdraaien..

Komt ie heel bedremmeld teruglopen..

Nadat we uitgelachen waren hebben we hem 25 gulden bijgegeven en gezegd dat hij voor die 5 gulden na sluit maar een biertje moest nemen tegen de schrik

_O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:03

@Phormicola: toch is de fooi ieder voor zich geen correct systeem, imo. Ondanks dat jij hoofdzakelijk die groep bedient heb je, lijkt mij, toch hulp waar jouw groep ook profijt van heeft. Er is vast iemand anders die achter de bar helpt met glazen spoelen. Als het eten voor een grote groep doorkomt springen er vast collega's bij met uitserveren. Is logisch, anders loop jij 10 keer met drie borden om 30 man van eten te voorzien, en eten mag natuurlijk niet koud worden.

Het is en blijft toch een vak wat je nooit in je eentje doet, er staat altijd een (klein) team achter. :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:06

Laurora schreef:
MarlindeRooz schreef:

Even ander werk zoeken als het cao wegvalt, terwijl je duizenden euro's hebt uitgegeven aan messen, kleding, boeken e.d. Is niet zo makkelijk hoor, mn vriend leeft voor het koken, hij zou nog in een restaurant gaan staan koken als hij er niks voor betaald kreeg (laat het zn baas maar niet horen :+)

eigen keus toch. Ik moet ook altijd werken op feestdagen zonder extra betaald te krijgen bijvoorbeeld. Kan het wel poedersuiker vinden maar kies er zelf voor. De werkgever van je vriend klinkt nuet heel geweldig. Er zijn wel betere ook in de horeca, die wel je overuren uitbetalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:07

TeSzZz schreef:
Hou in gedachte dat die minder vrolijke collega misschien wel al vanaf 10 uur aan t werk is als jij daar 's avonds komt, om de troep op te ruimen van de avond ervoor, de tafels op te dekken, de koelkasten bij te vullen, je verse jus te persen, de wc's schoon te maken enz.

Waarom moet een gast daar rekening mee houden? Dat is niet het probleem van de gast :n
En ja, ik kom van oorsprong uit de horeca :j

Onze fooi ging in de pot en daar werd dan het team uitje van betaald :j

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 15:12

Tigra_ schreef:
Ik lees hier dat ze zorgen dat de mensen een leuke avond hebben. Om heel eerlijk te zijn beleef ik dat niet zo. Ik zit daar voor het drankje of het hapje eten en het gezelschap waar ik mee ben. Dat het personeel aardig is hoort erbij dat is in elk beroep zo. Ik vraag me gewoon af wat mensen bedoelen met dat extra stapje?

Niet per se stapje harder lopen, want stapjes die zet ik sowieso wel tijdens werk :D

Maar kleine dingetjes die mijn gasten wel erg kunnen waarderen, zoals ik eerder al aanhaalde:

In het restaurant:
Voor een groep vega's/vegans op een briefje schrijven welke gerechtjes ze kunnen bestellen zodat ze dit niet telkens weer aan de serveerster hoeven te vragen.
Een bakje water neerzetten als ze een hond mee hebben genomen (zonder dat ze hier naar vragen)
Een praatje maken aan tafel wanneer de gasten dit willen terwijl je in je linkerhand een steeds zwaarder wordend dienblad vast hebt ( :D )
Toeristen/bezoekers in de stad vertellen wat ze allemaal kunnen doen hier

In de bar:
Een luisterend oor/praatje zijn voor de man die op vrijdagavond in zijn eentje een biertje komt drinken in de bar.
Een gezellige groep vrienden een rondje shotjes van het huis geven omdat het zo'n leuke groep is.
Bij een vrijgezellenfeest de bride to be meenemen achter de bar en samen met haar de gekozen cocktails voor haar en haar vriendinnen maken ipv het zelf doen wat toch 3 keer sneller gaat.

Een paar voorbeeldjes, voor mij bijna geen moeite, maar voor de gast toch dingetjes die ze onthouden en waardoor het misschien wel een leukere avond is geweest! En dan is het voor mij automatisch ook leuker!

Maar hierin is ieder anders, zowel het personeel als de gast.
Sommige gasten willen niks met het personeel te maken hebben (zoals sommige in dit topic), en deze mensen help je zo vlot mogelijk en laat je verder met rust. Geen probleem. En anderen die zijn daar weer anders in.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:17

Floortje, dat is imo geen stappen extra, dat is gewoon je werk....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:18

Floor, dat zijn allemaal dingen die ik als klant een plus vind van een restaurant,
niet van 'mijn' serveerster

het is ook niet zo dat ik geen fooi geef als mijn hond geen automatisch bakje water kreeg.

ik was blij verast als ze dat wel kreeg..

en ik ging sneller naar een plekje terug waar ik vond dat mijn hond ook welkom was dan naar een waar ik een kwartier moet zeuren om water.

maar ik vind het geen stapje harder van het personeel, maar een goede instelling/service van het restaurant..

ik zou heeeeeeeeeeeeel raar opkijken als ik de keer erna kwam en mijn hond zou van een andere serveerster niet automatisch water krijgen bijvoorbeeld..

de andere drie punten van het restaurant vind ik als gast die aan het tafeltje ernaast zit en probeer oogcontact te maken om wat te drinken te bestellen wat minder geslaagd ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:21

Ik ben nagelstyliste, en had het er laatst over dat ik voor een bruidje meer m'n best doe. Later zat ik daar eens over na te denken, en dat is gewoon niet waar. Ik moet voor elke klant m'n best doen. Ook die vrouw die altijd over d'r buurvrouw zeurt, ook die klant die stinkt, ook die klant die d'r vingers niet stil kan houden, etc.... (En dat doe ik dan ook)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:27

Floor_x schreef:
Niet per se stapje harder lopen, want stapjes die zet ik sowieso wel tijdens werk :D

Maar kleine dingetjes die mijn gasten wel erg kunnen waarderen, zoals ik eerder al aanhaalde:

In het restaurant:
Voor een groep vega's/vegans op een briefje schrijven welke gerechtjes ze kunnen bestellen zodat ze dit niet telkens weer aan de serveerster hoeven te vragen.
Een bakje water neerzetten als ze een hond mee hebben genomen (zonder dat ze hier naar vragen)
Een praatje maken aan tafel wanneer de gasten dit willen terwijl je in je linkerhand een steeds zwaarder wordend dienblad vast hebt ( :D )
Toeristen/bezoekers in de stad vertellen wat ze allemaal kunnen doen hier

In de bar:
Een luisterend oor/praatje zijn voor de man die op vrijdagavond in zijn eentje een biertje komt drinken in de bar.
Een gezellige groep vrienden een rondje shotjes van het huis geven omdat het zo'n leuke groep is.
Bij een vrijgezellenfeest de bride to be meenemen achter de bar en samen met haar de gekozen cocktails voor haar en haar vriendinnen maken ipv het zelf doen wat toch 3 keer sneller gaat.

Een paar voorbeeldjes, voor mij bijna geen moeite, maar voor de gast toch dingetjes die ze onthouden en waardoor het misschien wel een leukere avond is geweest! En dan is het voor mij automatisch ook leuker!

Maar hierin is ieder anders, zowel het personeel als de gast.
Sommige gasten willen niks met het personeel te maken hebben (zoals sommige in dit topic), en deze mensen help je zo vlot mogelijk en laat je verder met rust. Geen probleem. En anderen die zijn daar weer anders in.

Alles wat jij nu opnoemt is imo normaal in dit vak. Jij moet als serveerster eten en drinken verkopen. Dat lukt nooit als je een veganist niet verteld wat de mogelijkheden zijn, de hond een trap geeft, mensen afsnauwt als ze je een vraag stellen, de eenzame man toeblaft dat je wel snapt dat ie alleen is met zijn gezeur en de bruid to be verteld dat ze een heks is.
Snap je hem? Ja, je doet het goed. :) Maar extra stappen zijn dit imo niet.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:29

LadyMadonna schreef:
TeSzZz schreef:
Hou in gedachte dat die minder vrolijke collega misschien wel al vanaf 10 uur aan t werk is als jij daar 's avonds komt, om de troep op te ruimen van de avond ervoor, de tafels op te dekken, de koelkasten bij te vullen, je verse jus te persen, de wc's schoon te maken enz.

Waarom moet een gast daar rekening mee houden? Dat is niet het probleem van de gast :n
En ja, ik kom van oorsprong uit de horeca :j

Onze fooi ging in de pot en daar werd dan het team uitje van betaald :j

Niks moet, net zoals fooi geven imo ook niet moet. Ik vind het gewoon niet helemaal terecht als iemand expres geen fooi geeft als de collega's ook meedelen, terwijl die er in mijn ervaring net zo goed voor gezorgd hebben dat de avond leuk is verlopen, maar niet in een zichtbare manier voor de gast. Ik denk dat veel mensen daar idd niet bij stil staan en tuurlijk is dat niet hun probleem, maar waarom verdient degene die bij je aan tafel lacht de fooi meer dan degene die die avond toevallig lachend achter de bar ingedeeld staat en je drankjes inschenkt maar niet aan tafel komt?

Overigens vind ik in de pot en t teamuitje ervan idd ook een prima oplossing.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:35

Palmera schreef:
@Phormicola: toch is de fooi ieder voor zich geen correct systeem, imo. Ondanks dat jij hoofdzakelijk die groep bedient heb je, lijkt mij, toch hulp waar jouw groep ook profijt van heeft. Er is vast iemand anders die achter de bar helpt met glazen spoelen. Als het eten voor een grote groep doorkomt springen er vast collega's bij met uitserveren. Is logisch, anders loop jij 10 keer met drie borden om 30 man van eten te voorzien, en eten mag natuurlijk niet koud worden.

Het is en blijft toch een vak wat je nooit in je eentje doet, er staat altijd een (klein) team achter. :)

In dit geval was het een klein restaurant, waar ik inderdaad in mijn eentje de aangewezen tafels bediende, drankjes deed, etc. Het andere meisje had haar tafels, deed wat ze moest doen en bracht geen tot weinig fooi binnen. Niet zo gek dus dat ik wat wrevelig mijn (soms over de 300 euro) fooi met haar deelde.
Met de keuken delen vind ik compleet logisch. Maar een baas mag best wel kijken naar enorme verschillen in de bediening :) Je bent dan namelijk afhankelijk van één serveerster en wat als die maar op een normale manier gaat bedienen omdat het toch niet loont? Dan loop je aardig wat business mis!

In een groter restaurant waar er heel veel samenwerkt wordt is het ook logischer om de fooien te delen.