Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Ineke2 schreef:Maar sorry het is zwak om dan naar drugs te grijpen en dat maakt je problemen alleen nog maar groter ook.
Ineke2 schreef:O was het een discussie? Zo zie ik dat niet eigenlijk. Ts is gefacineerd door drugs. Dat is een gevaarlijke gedachte en helemaal op een forum met ook veel jonge leden.
Lau schreef:Ineke2 schreef:De meeste wel ja of stoerdoenerij en daarna problemen.
serieus oh wauw meisje verdiep je eens in gebruikers. Je doet het meestal om een feestje intenser mee te maken. Of de fijne trip die je er van krijgt. Stoer doen staat er compleet buiten..
UhNee schreef:Dat is natuurlijk een kwestie van controle houden over je gebruik. Hetzelfde bij alcohol. Elke keer dat je drinkt, kan je doorslaan, verslaafd raken, maar de meerderheid van de mensen weten maat te houden. Jij waarschijnlijk ook (als je wel eens alcohol neemt natuurlijk). Hetzelfde geld voor drugs.
.
Ineke2 schreef:Ik heb wél ervaring met dit onderwerp. Mijn moeder hield nogal van een glaasje en was daarbij ook nog gokverslaafd. Andere verslaving als hier voornamelijk besproken word.
Maar ja ik vind het zwak als je laat lijden door troep. Medische redenen zijn totaal anders, want dat gaat om pijn bestrijding als er niks anders meer helpt en die mensen zijn meestal ook terminaal dus al niet meer te genezen.
Dan doe je het niet voor de lol.
Echt alleen het voor de lol doen vind ik zó knap stom.
xyzutu2 schreef:Dit soort opmerkingen vind ik altijd zo ontzettend jammer als het om drugs gaat. Als je leest wat er staat, dan staat er in feite 'mensen met wilskracht en zelfcontrole worden niet verslaafd. Oftewel: een verslaving is een gebrek aan wilskracht, want had je wél die wilskracht dan had je het niet zo uit de hand laten lopen.
Precies deze gedachte zorgt ervoor dat verslaafden dubbel geisoleerd raken: in de eerste plaats omdat ze de ziekte 'verslaving' hebben, maar daarnaast krijgen ze ook nog het stempel dat zwak en gemakzuchtig zijn, want anders hadden ze die verslaving wel tegen kunnen gaan. Terwijl het belangrijkste kenmerk van verslaving juist is dát je er niet/nauwelijks tegenin kunt gaan, al na die eerste drup. Je hebt die gevoeligheid of je hebt die niet
Als je na 1 glas wijn of joint of pil weer verder kunt gaan met de rest van de avond/week dan heb je geluk gehad - echt alleen maar genetisch gezien geluk gehad.
Ik heb niet zoveel met de antistigmatiseringsgedachte in de psychiatrie, maar als er een groep is die dubbel getroffen wordt door stigmatiseren dan zijn het wel de verslaafden - juist doordat niet-verslavingsgevoelige mensen zich voorhouden dat zij niet verslaafd raken door hun wilskracht (alsof ze er ook ooit echt tegen hebben moeten vechten!) - en dat verslaafden vooral een schop onder hun kont moeten krijgen 'want ik hou het ook bij 1 glas wijn, ook als ik trek heb in nog eentje'...
Ineke2 schreef:Als anderen geen last hebben van die verslaving is het prima. Feit is dat anderen wél last hebben van die verslaving. Voornamelijk hoe ze aan hun geld komen om hun verslaving voort te kunnen zetten en heb je wel eens met een verslaafde in een huis gewoond?? Nee? Dan weet je pas echt niet waar je over praat. Ik heb daar heel veel zorgen en verdriet van gehad en daarom kan ik er gewoonweg niet positief over zijn.
Ineke2 schreef:Ik heb wél ervaring met dit onderwerp. Mijn moeder hield nogal van een glaasje en was daarbij ook nog gokverslaafd. Andere verslaving als hier voornamelijk besproken word.
Maar ja ik vind het zwak als je laat lijden door troep. Medische redenen zijn totaal anders, want dat gaat om pijn bestrijding als er niks anders meer helpt en die mensen zijn meestal ook terminaal dus al niet meer te genezen.
Dan doe je het niet voor de lol.
Echt alleen het voor de lol doen vind ik zó knap stom.
lieveli schreef:Albert schreef:
Medicijnen worden gemaakt onder gecontroleerde omstandigheden en dat kun je van drugs niet echt zeggen.
Kerosine, gootsteenontstopper, zoutzuur, velgenreiniger en dat soort middelen die gewoon in een schuurtje verwerkt zijn wil je toch helemaal niet gebruiken???
Om nog maar te zwijgen over wat het dumpen van het afval van deze tak van "industrie" aanricht in de natuur.
Dan heb je het over GHB en cocaine. Maar ketamine is gewoon hetzelfde spul waarmee je kat onder narcose wordt gebracht en veel designerdrugs is ook gewoon van hetzelfde kaliber.
Overigens is het milieu nog wel het laatste waar ik aan denk. Ik denk dat alle auto's en vleeseters veel schadelijker zijn.
Ineke2 schreef:Weet je wat ik nog het meest triest vind... Je gaat met drugs moedwillig het slechte pad op. Harddrugs waar ook xtc onder valt is verboden!
En mensen die verslaafd zijnkomen niet op de meest nette manier aan geld? Dat is nogal een understatement!
Een verslaving begint met 1 pilletje of 1x snuiven. Hoeveel mensen zijn er wel niet niet verslaafd aan sigaretten? Dat is toch het meest smerige dat er is als je eraan begint. Wie vond die eerste sigaret nou echt zalig?
Na 1 trekje ging ik giga over mijn nek. No way dat ik dat ooit weer doe. Daarom snap ik er niks van.
xyzutu2 schreef:Voor mij vallen opmerkingen als 'ik rook ook wel eens een joint, maar ik ga daar heel bewust mee om en laat het niet uit de hand lopen (in tegenstelling tot verslaafden die zichzelf overgeven en geen enkele zelfbeheersing hebben)' in dezelfde categorie als tegen anorexiapatienten zeggen dat ze gewoon meer moeten eten, of tegen suicideoverlevers zeggen 'iedereen heeft wel eens een sombere periode, maar om het dan maar meteen op te geven is wel de makkelijkste keuze...'
Ineke2 schreef:Weet je wat ik nog het meest triest vind... Je gaat met drugs moedwillig het slechte pad op. Harddrugs waar ook xtc onder valt is verboden!
En mensen die verslaafd zijnkomen niet op de meest nette manier aan geld? Dat is nogal een understatement!
Een verslaving begint met 1 pilletje of 1x snuiven. Hoeveel mensen zijn er wel niet niet verslaafd aan sigaretten? Dat is toch het meest smerige dat er is als je eraan begint. Wie vond die eerste sigaret nou echt zalig?
Na 1 trekje ging ik giga over mijn nek. No way dat ik dat ooit weer doe. Daarom snap ik er niks van.
Smee__ schreef:xyzutu2 schreef:Voor mij vallen opmerkingen als 'ik rook ook wel eens een joint, maar ik ga daar heel bewust mee om en laat het niet uit de hand lopen (in tegenstelling tot verslaafden die zichzelf overgeven en geen enkele zelfbeheersing hebben)' in dezelfde categorie als tegen anorexiapatienten zeggen dat ze gewoon meer moeten eten, of tegen suicideoverlevers zeggen 'iedereen heeft wel eens een sombere periode, maar om het dan maar meteen op te geven is wel de makkelijkste keuze...'
Pardon? Dit kan ik echt met de grootste moeite nog niet begrijpen. Verklaar je nader?
Smee__ schreef:xyzutu2 schreef:Voor mij vallen opmerkingen als 'ik rook ook wel eens een joint, maar ik ga daar heel bewust mee om en laat het niet uit de hand lopen (in tegenstelling tot verslaafden die zichzelf overgeven en geen enkele zelfbeheersing hebben)' in dezelfde categorie als tegen anorexiapatienten zeggen dat ze gewoon meer moeten eten, of tegen suicideoverlevers zeggen 'iedereen heeft wel eens een sombere periode, maar om het dan maar meteen op te geven is wel de makkelijkste keuze...'
Pardon? Dit kan ik echt met de grootste moeite nog niet begrijpen. Verklaar je nader?