Gefascineerd door drugs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:53

O was het een discussie? Zo zie ik dat niet eigenlijk. Ts is gefacineerd door drugs. Dat is een gevaarlijke gedachte en helemaal op een forum met ook veel jonge leden.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:57

Zonde inderdaad. Dat merk ik vaak in zo'n discussie, de partij die fel tegen zijn zijn vaak onwetend en hebben weinig tot geen ervaring/verstand van het onderwerp.

Dan denk ik, voordat je met zo'n argument komt (mensen gebruiken om stoer te doen/omdat ze problemen hebben) ga eerst eens praten met mensen. Zoals ik al eens eerder zei, ga bijvoorbeeld maar eens naar een technofeest/festival, kijk rond, praat met mensen.

Helemaal niet erg als je dat niet doet, als je niet in die wereld zit en dat ook absoluut niet wil, maar dit is nogal een assumptie die je maakt tbh :=

Oh, en gevaarlijke gedachte? Dan hebben ook alle neurowetenschappers, psychologen, verslavingsdeskundigen en weet ik wie nog meer gevaarlijke gedachten? Zij zijn immers ook gefascineerd door drugs :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:00

Ineke2 schreef:
Maar sorry het is zwak om dan naar drugs te grijpen en dat maakt je problemen alleen nog maar groter ook.

Even los van alle vooroordelen en aannames die je plaatst, zelfs als iemand naar drugs grijpt uit onmacht of nood of om de problemen te vergeten, waarom zou jij moeten oordelen over hoe iemand anders met hun problemen omgaat? Het is hun leven, het zijn hun problemen, en waarom is die neiging zo sterk om mensen meteen te veroordelen, zonder dat je ook maar iets van ze weet? Je gaat er hier zonder meer van uit dat iedereen die dat doet 'zwak' is.
(En dat lijkt me nogal kort door de bocht. Verdoven is bijvoorbeeld in de medische zorg een prima methode om behandeling en genezing mogelijk te maken, of om ondraaglijke dingen draaglijk te maken.)

Je bent helemaal vrij om voor jezelf je keuzes te bepale, dat lijkt me duidelijk. Zowel recreatief gebruik als verdovend/verslavend gebruik zijn blijkbaar niets voor jou: helemaal prima.
Maar andere mensen maken andere keuzes, en misschien hebben ze daar wel hele goede redenen voor.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:00

Ik weet dat drugs veel ellende met zich mee kan brengen. En ik begrijp dat mensen er niks mee te maken willen hebben om wat voor reden dan ook. Maar om nou iedereen die drugs gebruikt (of dat nou eenmalig is of regelmatig) over één kam te scheren vind ik persoonlijk gewoon jammer.

En waar je een groep 'tegen' en een groep 'voor' hebt, lijkt mij dat er plaats is voor discussie. Maar blijkbaar zie jij dat anders :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:02

Ineke2 schreef:
O was het een discussie? Zo zie ik dat niet eigenlijk. Ts is gefacineerd door drugs. Dat is een gevaarlijke gedachte en helemaal op een forum met ook veel jonge leden.

Je zit op een discussieforum, iemand stelt een vraag en jij, die blijkbaar geen ervaring en kennis heeft, gaat die vraag beantwoorden. Hoe simpel is dat? Wat voeg je dan toe?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:14

Ineke2 schreef:
De meeste wel ja of stoerdoenerij en daarna problemen.

:') serieus oh wauw meisje verdiep je eens in gebruikers. Je doet het meestal om een feestje intenser mee te maken. Of de fijne trip die je er van krijgt. Stoer doen staat er compleet buiten..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:34

Lau schreef:
Ineke2 schreef:
De meeste wel ja of stoerdoenerij en daarna problemen.

:') serieus oh wauw meisje verdiep je eens in gebruikers. Je doet het meestal om een feestje intenser mee te maken. Of de fijne trip die je er van krijgt. Stoer doen staat er compleet buiten..

Niet helemaal, iets genuanceerder: Er zijn jongeren die drugs gebruiken omdat ze stoer willen zijn, of erbij willen horen. Maar op een Lowlands of Awakenings zijn het over het algemeen gezonde intelligente mensen die inderdaad een feestje intenser willen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:51

UhNee schreef:
Dat is natuurlijk een kwestie van controle houden over je gebruik. Hetzelfde bij alcohol. Elke keer dat je drinkt, kan je doorslaan, verslaafd raken, maar de meerderheid van de mensen weten maat te houden. Jij waarschijnlijk ook (als je wel eens alcohol neemt natuurlijk). Hetzelfde geld voor drugs.

Dit soort opmerkingen vind ik altijd zo ontzettend jammer als het om drugs gaat. Als je leest wat er staat, dan staat er in feite 'mensen met wilskracht en zelfcontrole worden niet verslaafd. Oftewel: een verslaving is een gebrek aan wilskracht, want had je wél die wilskracht dan had je het niet zo uit de hand laten lopen.
Precies deze gedachte zorgt ervoor dat verslaafden dubbel geisoleerd raken: in de eerste plaats omdat ze de ziekte 'verslaving' hebben, maar daarnaast krijgen ze ook nog het stempel dat zwak en gemakzuchtig zijn, want anders hadden ze die verslaving wel tegen kunnen gaan. Terwijl het belangrijkste kenmerk van verslaving juist is dát je er niet/nauwelijks tegenin kunt gaan, al na die eerste drup. Je hebt die gevoeligheid of je hebt die niet
Als je na 1 glas wijn of joint of pil weer verder kunt gaan met de rest van de avond/week dan heb je geluk gehad - echt alleen maar genetisch gezien geluk gehad.

Ik heb niet zoveel met de antistigmatiseringsgedachte in de psychiatrie, maar als er een groep is die dubbel getroffen wordt door stigmatiseren dan zijn het wel de verslaafden - juist doordat niet-verslavingsgevoelige mensen zich voorhouden dat zij niet verslaafd raken door hun wilskracht (alsof ze er ook ooit echt tegen hebben moeten vechten!) - en dat verslaafden vooral een schop onder hun kont moeten krijgen 'want ik hou het ook bij 1 glas wijn, ook als ik trek heb in nog eentje'...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:06

Ik heb wél ervaring met dit onderwerp. Mijn moeder hield nogal van een glaasje en was daarbij ook nog gokverslaafd. Andere verslaving als hier voornamelijk besproken word.
Maar ja ik vind het zwak als je laat lijden door troep. Medische redenen zijn totaal anders, want dat gaat om pijn bestrijding als er niks anders meer helpt en die mensen zijn meestal ook terminaal dus al niet meer te genezen.
Dan doe je het niet voor de lol.

Echt alleen het voor de lol doen vind ik zó knap stom.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:15

Interessante discussie. Ik ben zelf in mijn leven nog amper in aanraking gekomen met drugs; het enige dat ik ooit heb meegemaakt is dat mijn huisgenoot zichzelf eerst stomdronken had gezopen aan het bier (ongeveer een pitcher vol), vervolgens een hijs van een joint nam, volledig groen werd (ja dat kan blijkbaar echt, was voor mij een eye opener) en die complete pitcher er weer uit kotste. En daarna heeft hij de rest van de nacht min of meer in coma liggen slapen, waardoor ik die nacht maar zo'n 5x ben gaan checken of hij nog niet in zijn eigen kots gestikt was.
Joints trekken mij niet vanwege het rookaspect (kan ook slecht tegen de geur). XTC klinkt redelijk vriendelijk en relatief onschuldig, maar ik zou oprecht niet eens weten waar ik het vandaan zou moeten halen :') .
En ik vraag me af in hoeverre trips van bijvoorbeeld pijnstillers lijken op bepaalde andere drugs? Ik ben ooit flink van de kaart geweest door een dubbele dosis Zaldiar (tramadol en paracetamol) en vond die ervaring niet bepaald prettig, was blij toen ik eindelijk in slaap viel en de wereld niet meer draaide. Als dat representatief is voor hoe ik op zulk spul reageer bedank ik liever :evaw:

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:43

Ineke2 schreef:
Ik heb wél ervaring met dit onderwerp. Mijn moeder hield nogal van een glaasje en was daarbij ook nog gokverslaafd. Andere verslaving als hier voornamelijk besproken word.
Maar ja ik vind het zwak als je laat lijden door troep. Medische redenen zijn totaal anders, want dat gaat om pijn bestrijding als er niks anders meer helpt en die mensen zijn meestal ook terminaal dus al niet meer te genezen.

Hoezo ben je dan zwak? Het is een ziekte net als depressie een ziekte is pf de griep.
En dat jij het stom vind is jou mening, maar laat andere in hun waarde. Het is de keuze van die persoon daar is niks zwaks aan. Sommige mensen zijn toevallig gevoelig voor een verslaving. Andere niet, die mensen zijn niet sterker hun stukje gevoeligheid voor verslavingen werkt gewoon anders.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:49

Als anderen geen last hebben van die verslaving is het prima. Feit is dat anderen wél last hebben van die verslaving. Voornamelijk hoe ze aan hun geld komen om hun verslaving voort te kunnen zetten en heb je wel eens met een verslaafde in een huis gewoond?? Nee? Dan weet je pas echt niet waar je over praat. Ik heb daar heel veel zorgen en verdriet van gehad en daarom kan ik er gewoonweg niet positief over zijn.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:52

xyzutu2 schreef:
Dit soort opmerkingen vind ik altijd zo ontzettend jammer als het om drugs gaat. Als je leest wat er staat, dan staat er in feite 'mensen met wilskracht en zelfcontrole worden niet verslaafd. Oftewel: een verslaving is een gebrek aan wilskracht, want had je wél die wilskracht dan had je het niet zo uit de hand laten lopen.
Precies deze gedachte zorgt ervoor dat verslaafden dubbel geisoleerd raken: in de eerste plaats omdat ze de ziekte 'verslaving' hebben, maar daarnaast krijgen ze ook nog het stempel dat zwak en gemakzuchtig zijn, want anders hadden ze die verslaving wel tegen kunnen gaan. Terwijl het belangrijkste kenmerk van verslaving juist is dát je er niet/nauwelijks tegenin kunt gaan, al na die eerste drup. Je hebt die gevoeligheid of je hebt die niet
Als je na 1 glas wijn of joint of pil weer verder kunt gaan met de rest van de avond/week dan heb je geluk gehad - echt alleen maar genetisch gezien geluk gehad.

Ik heb niet zoveel met de antistigmatiseringsgedachte in de psychiatrie, maar als er een groep is die dubbel getroffen wordt door stigmatiseren dan zijn het wel de verslaafden - juist doordat niet-verslavingsgevoelige mensen zich voorhouden dat zij niet verslaafd raken door hun wilskracht (alsof ze er ook ooit echt tegen hebben moeten vechten!) - en dat verslaafden vooral een schop onder hun kont moeten krijgen 'want ik hou het ook bij 1 glas wijn, ook als ik trek heb in nog eentje'...

Ben het er grotendeels wel mee eens.

Als verslaafde heb je een dubbel stigma
Maar het is niet zo dat je na een druppel alcohol gelijk verslaafd bent las je verslavingsgevoelig bent. Inderdaad is het zo dat een verslaving 50 % genetisch bepaald is maar er spelen meerdere factoren mee. Zoals psychische factoren omgevingsfactoren sociaal milieu. ook wordt er gezegd dat 70% van de verslaafde een of meerdere jeugdtrauma's heeft meegemaakt.
Om te zeggen dat ze geen wilskracht hebben slaat dus werkelijk nergens op. Als je er over nadenkt kost het heel veel tijd en energie en een hoop offers om een verslaving in stand te houden. Het kost wel enorm veel wilskracht om weer clean te worden Imo betekent een verslaving dat het middel controle krijgt over jou ipv dat jij controle hebt over het middel plus dat het je leven ontwricht en er op alle leefgebieden van alles misgaat. Je kunt anders de discussie krijgen als iemand zó naar de vrijdagmiddag borrel uitkijkt hij misschien ook verslaafd is? Want hoera je mag weer jezelf te pletter zuipen.
Ik denk dat ik zelf best veel weet over dit onderwerp, ik werk namelijk in de verslavingszorg als persoonlijk begeleider en ervaringsdeskundige. Heb dus beide kanten gezien :o
Laatst bijgewerkt door thembi op 27-08-16 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:03

Ineke2 schreef:
Als anderen geen last hebben van die verslaving is het prima. Feit is dat anderen wél last hebben van die verslaving. Voornamelijk hoe ze aan hun geld komen om hun verslaving voort te kunnen zetten en heb je wel eens met een verslaafde in een huis gewoond?? Nee? Dan weet je pas echt niet waar je over praat. Ik heb daar heel veel zorgen en verdriet van gehad en daarom kan ik er gewoonweg niet positief over zijn.

Zij komen misschien niet op de meest nette manier aan geld. Maar dat is niet iedereen, wat ik gewoon in jou posts "storend" vind is dat je iedereen over een kam scheert. Ik vind het serieus rot voor je dat je het van dichtbij hebt moeten meemaken. Dat je gelijk zegt dat je geen idee hebt waar je over praat als je er niet bij hebt gewoond is hard. Hoezo zou je dat dan niet weten? Sommige mensen hebben een extreem hechte band met verslaafde of werken er mee. Nog staat een verslaafde los van soms een pilletje. Dit is een compleet verschillend ding. Ik snap best dat je het moeilijk vind om positief te zijn. Maar zie iedereen gewoon als een apart individu. Iedere verslaafde is anders en iedere recreatief genbruiker is anders. Het is niet zo zwart wit als jij omschrijft.
Laatst bijgewerkt door Lau op 27-08-16 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:03

Ineke2 schreef:

En mensen die zo denken vind ik dan weer dom. Maar goed ik kan je reactie begrijpen als je als kind met een verslaafde moeder hebt moeten opgroeien. In mijn werk zien we vaak dat verslaving over gaat van generatie op generatie. Knap dat jij dat niet hebt gedaan.
En een medicatieverslaving is heavy dat is van dezelfde categorie als heroine of erger.
Als je terminaal bent dan maakt het allemaal niet meer uit maar anders is een medicatieverslaving gewoon hetzelfde als een harddrugsverslaving!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:21

lieveli schreef:
Albert schreef:

Medicijnen worden gemaakt onder gecontroleerde omstandigheden en dat kun je van drugs niet echt zeggen.
Kerosine, gootsteenontstopper, zoutzuur, velgenreiniger en dat soort middelen die gewoon in een schuurtje verwerkt zijn wil je toch helemaal niet gebruiken???
Om nog maar te zwijgen over wat het dumpen van het afval van deze tak van "industrie" aanricht in de natuur.

Dan heb je het over GHB en cocaine. Maar ketamine is gewoon hetzelfde spul waarmee je kat onder narcose wordt gebracht en veel designerdrugs is ook gewoon van hetzelfde kaliber.

Overigens is het milieu nog wel het laatste waar ik aan denk. Ik denk dat alle auto's en vleeseters veel schadelijker zijn.

Zodra er iets schadelijker is dan het één ben jij niet meer in staat om na te denken over het ander? Man, mman, man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:25

Tegen iemand die verslaafd/verslavingsgevoelig is zeggen 'ik hou het ook gewoon bij 1 wijntje...'
is hetzelfde als tegen iemand met astma zeggen 'ik het ook wel eens benauwd, maar ik ga dan gewoon door met de rest van mijn dag en ga me daar niet de hele tijd op zitten focussen'...

Een verslaving is inderdaad vreselijk om van dichtbij mee te maken; sowieso omdat de meeste verslaafden er zo mee vastgegroeid zijn dat ze zich maar hebben overgegeven. Maar dat betekent niet dat verslaafd zijn betekent dat je geen wilskracht hebt. Hoe denk je dat een alcoholverslaafde dat volhoudt als hij tijdens zijn werkdag niet naar de fles kan grijpen?

Voor mij vallen opmerkingen als 'ik rook ook wel eens een joint, maar ik ga daar heel bewust mee om en laat het niet uit de hand lopen (in tegenstelling tot verslaafden die zichzelf helemaal overgeven en geen enkele zelfbeheersing hebben)' in dezelfde categorie als tegen anorexiapatienten zeggen dat ze gewoon meer moeten eten, of tegen suicideoverlevers zeggen 'iedereen heeft wel eens een sombere periode, maar om het dan maar meteen op te geven is wel de makkelijkste keuze...'

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:30

Kahawa schreef:
Zodra er iets schadelijker is dan het één ben jij niet meer in staat om na te denken over het ander? Man, mman, man.

Valt gelukkig wel mee hoor, Rob Geus.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:32

lieveli schreef:
Kahawa schreef:

Valt gelukkig wel mee hoor, Rob Geus.

_/-\o_ :') oke deze reactie maakt mijn avond.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:47

Weet je wat ik nog het meest triest vind... Je gaat met drugs moedwillig het slechte pad op. Harddrugs waar ook xtc onder valt is verboden!

En mensen die verslaafd zijnkomen niet op de meest nette manier aan geld? Dat is nogal een understatement!

Een verslaving begint met 1 pilletje of 1x snuiven. Hoeveel mensen zijn er wel niet niet verslaafd aan sigaretten? Dat is toch het meest smerige dat er is als je eraan begint. Wie vond die eerste sigaret nou echt zalig?
Na 1 trekje ging ik giga over mijn nek. No way dat ik dat ooit weer doe. Daarom snap ik er niks van.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:04

Ineke2 schreef:
Weet je wat ik nog het meest triest vind... Je gaat met drugs moedwillig het slechte pad op. Harddrugs waar ook xtc onder valt is verboden!

En mensen die verslaafd zijnkomen niet op de meest nette manier aan geld? Dat is nogal een understatement!

Een verslaving begint met 1 pilletje of 1x snuiven. Hoeveel mensen zijn er wel niet niet verslaafd aan sigaretten? Dat is toch het meest smerige dat er is als je eraan begint. Wie vond die eerste sigaret nou echt zalig?
Na 1 trekje ging ik giga over mijn nek. No way dat ik dat ooit weer doe. Daarom snap ik er niks van.

Ooh boehoe het is verboden nu ben je gelijk op het slechte pad. Openbaar alcohol drinken is ook verboden en gebeurt ook. Iedereen doet dingen die verboden zijn, het maakt niet dat je op het slechte pad zit. Het word op festivals redelijk gedoogd. Je bent met 3 vrienden en hebt 3 pillen bij. Hun zien dat en ze laten je door. Als je met een hele zak aan komt is het een heel ander verhaal.

JIJ bent niet gevoelig er voor, JIJ snapt er niks van. Oordeel dan niet zo hard... Sommige mensen zoeken nou een maal de kick op. En ja de een slaat verder door als de ander. probeer het gewoon open mined te bekijken. zoals ik al zij iedereen is anders en probeer dat te respecteren. Dat is lastig als je opgegroeid bent tussen een verslaafde die wel slecht is beland. Maar er zijn ook verslaafde die je niet zou herkennen. Wat ik gewoon extreem jammer vind aan je reacties is dat je iedereen hetzelfde noemt die drugs gebruikt.

Ik zeg toch ook niet bah daar heb je weer zo een geitenwollensok. Een die niet open staat voor drugs en drank een preutse trut van de bovenste plank.

En dat is wel wat jij doet als je over verslaafde praat en dat is gewoon ontzettend jammer.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:05

xyzutu2 schreef:
Voor mij vallen opmerkingen als 'ik rook ook wel eens een joint, maar ik ga daar heel bewust mee om en laat het niet uit de hand lopen (in tegenstelling tot verslaafden die zichzelf overgeven en geen enkele zelfbeheersing hebben)' in dezelfde categorie als tegen anorexiapatienten zeggen dat ze gewoon meer moeten eten, of tegen suicideoverlevers zeggen 'iedereen heeft wel eens een sombere periode, maar om het dan maar meteen op te geven is wel de makkelijkste keuze...'

Pardon? Dit kan ik echt met de grootste moeite nog niet begrijpen. Verklaar je nader?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:07

Ineke2 schreef:

Iedereen heeft z'n grenzen ergens anders liggen, voor mij is een pilletje niet het slechte pad op gaan. Met jouw achtergrond snap ik dat je wat huiverig bent maar ik heb andere ervaringen. Ik heb er niks aan overgehouden, ik ben niet verslaafd, ik ben zelfs heel erg burgerlijk tegenwoordig.

En mijn eerste pilletje was trouwens geweldig.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:09

Smee__ schreef:
xyzutu2 schreef:
Voor mij vallen opmerkingen als 'ik rook ook wel eens een joint, maar ik ga daar heel bewust mee om en laat het niet uit de hand lopen (in tegenstelling tot verslaafden die zichzelf overgeven en geen enkele zelfbeheersing hebben)' in dezelfde categorie als tegen anorexiapatienten zeggen dat ze gewoon meer moeten eten, of tegen suicideoverlevers zeggen 'iedereen heeft wel eens een sombere periode, maar om het dan maar meteen op te geven is wel de makkelijkste keuze...'

Pardon? Dit kan ik echt met de grootste moeite nog niet begrijpen. Verklaar je nader?

Ze bedoeld zoals ik het lees dat heftige dingen vaak onderschat worden door mensen.
Dat als je bewust met die joint om gaat je niet perse meer zelfbeheersing hebt. Omdat het voor die persoon gewoon genetisch al bepaald is of hij gevoelig voor verslaving is. En daarom is het zo lastig voor mensen om te begrijpen wat zoiets nou doet met je. En daarom haalt ze er verschillende onderwerpen bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:21

Smee__ schreef:
xyzutu2 schreef:

In alledrie de situaties zeggen mensen in feite hetzelfde; als je tegen een anorexiapatient zegt dat ze gewoon meer moet eten, of tegen een depressief persoon dat hij zichzelf gewoon een schop onder de kont moet geven want iedereen heeft het wel eens zwaar, of tegen een verslaafde dat hij die drank gewoon moet laten staan want jij kunt dat ook... dan doe je alsof psychisch gezond zijn puur een kwestie is van wilskracht en karakter tonen, en doe je psychisch ziek zijn af als luiheid en karakterzwakte - en ga je compleet voorbij aan het feit dat psychisch ziek zijn echt zíek zijn is.

Verslaving is een ziekte - hoe die ook begonnen is. Sterker nog: een van de belangrijkste redenen waarom dingen verslavend zijn is omdat fabrikanten erachter zijn gekomen hoe ze hun producten zo verslavend mogelijk kunnen maken, want dat zorgt ervoor dat de klant terug blijft komen. Dat geldt voor sigaretten en drugs net zo goed als voor games; die worden echt met behulp van psychologen zo ontworpen dat het zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt om te stoppen met die game en een boek te gaan lezen. Verslaafden, waaronder gameverslaafden, strijden vaak een enorm ongelijke strijd omdat de fabrikant/producent precies weet hoe ze verslavingsgevoelige mensen aan zich moeten binden.

Eigenlijk zou je ook niet moeten zeggen: 'ik ben niet verslaafd want ik zorg ervoor dat ik nooit meer dan 1 glas wijn per dag drink', maar 'ik drink elke dag een glas wijn en heb het geluk dat ik niet verslavingsgevoelig ben'. Dan pas zet je oorzaak en gevolg op de juiste plek.