Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:42

Al gedacht aan een eigen koel/vriescombinatie kopen en die op je kamer te zetten ?
Geen gedoe meer met je zus en kan je al je eigen eten zelf bewaren en ben je zelf verantwoordelijk voor je boodschappen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:26

Suzanne F. schreef:
Kinderen en ouders zijn geen toeslagpartners onder een bepaalde leeftijd. Vanaf 33 jaar pas of iets dergelijks. Dus de ouders worden niet gekort.

Bij huurtoeslag wordt het inkomen van alle! bewoners geteld.
Bij kinderen tot 23 jaar een max.

Citaat:
Bij het berekenen van de huurtoeslag tellen wij ook het inkomen van medebewoners mee. Voor thuiswonende kinderen tot 23 jaar telt alleen het inkomen boven € 4.773.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... edebewoner

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:06

AfricanLady schreef:
Al gedacht aan een eigen koel/vriescombinatie kopen en die op je kamer te zetten ?
Geen gedoe meer met je zus en kan je al je eigen eten zelf bewaren en ben je zelf verantwoordelijk voor je boodschappen

Dat vindt ze veel te veel gedoe en "er over".

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:07

Ayasha schreef:
AfricanLady schreef:

Dat vindt ze veel te veel gedoe en "er over".

En ze vindt het onhygiënisch.

Ayasha
Blogger

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:11

Dat argument snap ik zo mogelijk nog minder dan "er over" en "te veel gedoe" als iets je zo frustreert. Is niet onhygienischer dan in de koelkast in de keuken maar bon.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:17

Ayasha schreef:
Dat argument snap ik zo mogelijk nog minder dan "er over" en "te veel gedoe" als iets je zo frustreert. Is niet onhygienischer dan in de koelkast in de keuken maar bon.

Ik snap überhaupt niet dat als je bij je ouders thuis woont, je praktisch zelfvoorzienend zou moeten zijn met je eigen koelkast . Je mag er toch vanuit gaan dat in een huishouden rekening wordt gehouden met elkaar en dat er genoeg in huis is.
Ik vind het idioot dat TS maar zelfvoorzienend moet worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:26

Goof schreef:
Ayasha schreef:

Ik snap überhaupt niet dat als je bij je ouders thuis woont, je praktisch zelfvoorzienend zou moeten zijn met je eigen koelkast . Je mag er toch vanuit gaan dat in een huishouden rekening wordt gehouden met elkaar en dat er genoeg in huis is.

Mee eens, maar blijkbaar is dat geen optie in dit huishouden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:56

Goof schreef:
Ayasha schreef:

Ts zegt dat haar zus problemen heeft met eten. Er zijn genoeg mensen die binge eating problemen hebben en die als symptoom eten stelen.
Willen ze het of kunnen ze het tegenhouden heel moeilijk.
Zo was ik ook vroeger, ik heb alles gestolen van mijn broer en zus.
Wie weet is dat het geval en dan is het niet idioot :) ik vind het erger dat mensen direct een idioot beeld bij hebben als ze de situatie niet eens weten.
Daarom kan je niet zomaar oordelen of iets idioot is of niet, toch niet zonder dat je weet wat er mogelijk aan de gang is.
Is ze te verwend of heeft ze iets dat weet niemand.

Maar goed wat er onhygienisch is aan een ijskast op je kamer, wat met al die kamerstudenten dan? Je kan het zien als iets dat je niet meer moet kopen als je uit huis gaat.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 26-08-16 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:58

Suzanne F. schreef:
benangelique schreef:
bij een fulltime aanstelling vind ik het betalen van kostgeld niet meer dan redelijk. ouders worden omwille van JOUW inkomen gekort op van alles en nog wat, waardoor hun lasten stijgen zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Om die balans wat recht te trekken vind ik het betalen van kostgeld een hele normale gang van zaken.

Kinderen en ouders zijn geen toeslagpartners onder een bepaalde leeftijd. Vanaf 33 jaar pas of iets dergelijks. Dus de ouders worden niet gekort.

Dat geldt niet in alle gevallen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:07

Goof schreef:
Ayasha schreef:

Normaal is het niet maar het is nu eenmaal zo blijkbaar, ma gaat niet ingrijpen en zus luistert niet naar TS, dan heb je twee opties; klagen en zagen of zelf voorzienend worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:30

Idd, je kan wel blijven mopperen, terecht of onterecht, maar uiteindelijk wil je zelf een oplossing. En een kleine koelkast en oven zijn ook geen weggegooid geld. Het is de makkelijkste en meest effectieve oplossing.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:09

ikkebenhier schreef:
Sorry als het hier verkeerd staat... Mag gerust verplaatst worden.

Ik ben 25, heb sinds november een vaste job (ondertussen ook al van job veranderd) en ik woon nog thuis.

Vanaf ik beginnen werken ben, moet ik maandelijks een bijdrage doen van 250 euro.
Hier heb ik op zich geen probleem mee, ik kan niet blijven op de kap van mijn ouders leven.
Maar de laatste tijd zijn er regelmatig discussies.
Ik ben van mening dat in dit bedrag ook eten bij zit. Vaak vergeet mijn moeder naar de winkel te gaan, of is er geen eten voor mij bij voorzien ( ik ben vaak laat thuis en soms kom ik s middags naar huis om te eten, maar soms ook niet). Daarom koop ik vaak zelf een broodje of ga ik naar de supermarkt voor iets.
Mijn mama vindt dat het bedrag dat ik betaal vooral voor water en elektriciteit is. Ik vind dat ik toch wel gelijk heb dat ik wel verwacht dat er op tijd inkopen gedaan worden en dat er toch eten voorzien is, dat ik desnoods zelf kan klaarmaken.

Wat is jullie mening hierover?
En aan de werkende en thuiswonende bokkers: hoe doen jullie dat? Betalen jullie ook maandelijks en hoeveel? En wat zit er 'inbegrepen'?

Niet alle reacties gelezen, dus wellicht is dit al eerder gezegd

Je betaalt dus kostgeld?
Zijn er vooraf ook afspraken gemaakt over wat jij mag verwachten voor dat geld?
Zo niet, waarom niet?

Kan het trouwens zijn dat het niet meer voor je willen koken een stille hint is van je ouders om "hotel mama" te verlaten en op jezelf te gaan wonen? Daar heb je de leeftijd voor ten slotte.

Mijn idee is dus - stop met zeuren en ga op eigen benen staan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:43

Wat een gek topic... Je bent toch geen zes? Op je 25e nog steeds thuis je moeder vervelen, allicht tijd om eens volwassen te worden..? Sjongejonge. En dan ook nog het lef hebben om te zeuren en discussiëren, wees blij dat je er niet op je 18e verjaardag uitgeschopt bent.

Als het je niet zint, ga je maar weg. Meer smaken zijn er niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:16

Ik vraag me echt af hoe kil en klinisch sommige mensen zijn opgevoed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:19

phormicola schreef:
Ik vraag me echt af hoe kil en klinisch sommige mensen zijn opgevoed.

Nou idd!

BaileyMix schreef:
Wat een gek topic... Je bent toch geen zes? Op je 25e nog steeds thuis je moeder vervelen, allicht tijd om eens volwassen te worden..? Sjongejonge. En dan ook nog het lef hebben om te zeuren en discussiëren, wees blij dat je er niet op je 18e verjaardag uitgeschopt bent.

Ahhhh :(:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:21

BaileyMix schreef:

Serieus? Wat een rare reactie.
Hier praten we gewoon met elkaar als iemand iets dwars zit :=
'Dan ga je maar weg' vind ik niet echt klinken als moederliefde ofzo...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:23

Iedereen is weer anders opgevoed natuurlijk, het ene gezin is erg gericht op (zo snel mogelijke) zelfstandigheid - dus op je 18e het huis uit - en in andere gezinnen is het juist normaal om wat langer te blijven en bijvoorbeeld te sparen. Dat heeft niet zozeer te maken met volwassen worden maar meer met de keuzes die jij maakt, en die je ouders maken. Zo vroeg mogelijk zelfstandig (moeten of willen) zijn is niet per se een signaal van kil opgevoed worden maar anderzijds is langer thuis blijven wonen imho ook niet hetzelfde als 'je moeder nog vervelen'. ;)

TS geeft aan dat ze een eigen bedrijf aan het opstarten is en daarnaast werkt, ik kan me best voorstellen dat het dan heel prettig is om nog even thuis te kunnen blijven wonen en te sparen. Anderen gaan juist liever zo snel mogelijk op eigen benen en nemen het dan voor lief dat dat vaak betekent dat je de eerste jaren (tot op zekere hoogte) werkt om rond te kunnen komen, maar niet veel over te houden. :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:24

Nou zeg inderdaad
Blij zijn dat je er op je 18e nog niet bent uitgeschopt? Kom op zeg... op mijn 18e was ik (en vele met mij) ook nog niet klaar om op mezelf te wonen. Daarbij heeft niet iedereen de dinanciele middelen ervoor. Moet je je dan maar in de schulden werken omdat ma je zat is? Lekkere moeder zou dat zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:30

BaileyMix schreef:

Uitschoppen?!? Dit klinkt als geen goede relatie met het ouderlijk huis.

Communicatie en een goede omgang is van alle leeftijden...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:33

Hanmar schreef:
TS geeft aan dat ze een eigen bedrijf aan het opstarten is en daarnaast werkt, ik kan me best voorstellen dat het dan heel prettig is om nog even thuis te kunnen blijven wonen en te sparen. Anderen gaan juist liever zo snel mogelijk op eigen benen en nemen het dan voor lief dat dat vaak betekent dat je de eerste jaren (tot op zekere hoogte) werkt om rond te kunnen komen, maar niet veel over te houden. :)

ja maar het issue is, is het wel sparen?

sparen in mijn ogen is je uitgaven beperken, luxe op te geven etc, beknibbelen waar je kunt,
maar wel op je eigen inkomsten..

Slechts 250 euro, betekent in mijn ogen dat ze spaart van het geld van haar ouders.
Ik huur een woning, als ik ineens maar 300 zou betalen in plaats van wat ik nu betaal.. ben ik dan aan het sparen? of bespaar ik door een ander (de woningbouw) met een kostenpost te laten zitten?

Als TS, echt het volle aandeel zou betalen in een huishouden tussen volwassenen met een volwassen inkomen.. Dan zeg ik ja, chappau, TS is aan het sparen.. ze betaald haar verantwoordelijkheden en door samen te wonen met haar ouders (want dat is het toch wel op die leeftijd), bespaart ze de kosten die ze normaal alleen zou moeten dragen..

maar dat lijkt hier niet aan de orde, TS bespaart omdat ze minder aan haar ouders betaald (of hoeft te betalen), dan wat haar aandeel in kosten in het huishouden zijn. feitelijk zijn het dan dus de ouders die het spaarpotje vullen toch?

en zolang die je spaarpotje vullen, zou ik mij toch niet zo druk maken als ik af en toe wat extra moet betalen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:39

Ik begrijp je punt zeker, toch zie ik dat wel als 'sparen' maar inderdaad, bij de gratie van het feit dat TS haar moeder het OK vindt als de constructie zo in elkaar zit. TS bespaart daarmee op kosten die ze anders wel had gemaakt - huur, G/W/L, belastingen, etc. - en betaalt in plaats daarvan een afgesproken bedrag voor kost & inwoning. Aangezien wij niet weten hoe de financiële situatie bij TS thuis is (we kennen de huurprijs niet, of er toeslagen zijn die beïnvloed worden door TS haar aanwezigheid), kunnen we niet oordelen of die 250 euro alle kosten dekt, die de moeder van TS maakt omdat zij thuis woont. En dat is ook verder niet onze zaak, lijkt mij. :)

Overigens maak ik eigenlijk op uit TS haar posts dat het probleem niet zozeer is, dat of hoeveel kostgeld ze moet betalen: het is eigenlijk meer de bijkomende ergernissen, zoals het feit dat het eten regelmatig helemaal op is voordat ze thuiskomt. Dat staat eigenlijk los van de vraag hoeveel ze betaalt en of ze bereid zou zijn meer te betalen als dat nodig zou zijn. 't Is m.i. eigenlijk meer een probleem qua communicatie, dan een financieel issue.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:55

ze bespaart ermee op kosten, die ze anders had moeten betalen + haar ouders dragen een deel van haar kosten ;)..

natuurlijk kun je dat niet precies zeggen dat 250 euro niet de kosten zou dekken.. maar globaal genomen, bij een gemiddeld huishouden, kost een huishouden draaien meer dan 250 euro p.p.m natuurlijk ;).

de ergernis dat er geen eten is voor een medebewoner van een huishouden, staat in principe helemaal los van of je wel of geen kostgeld betaald.. ik denk dat dat juist de discussie idd zo verwarrend maakt.

want los van of je nu wel of niet betaalt voor eten, is het gewoon irritant als je een lege koelkast aantreft, maar dat is dan eigenlijk wel besides the point van het topic lol..

dat is gewoon algemeen gedrag tussen volwassenen die samen een huishouden delen.. 'ik betaal ervoor' is dan toch een volkomen kulargument om een discussie te houden met je ouders? of je nu meebetaald, of gevoed wordt, het is gewoon niet correct dat er iemand altijd misgrijpt..

door het 'ik betaal er toch voor' argument ter tafel te brengen, lok je net als in dit topic, de discussie uit waar je nu precies dan voor betaald, wie er nu wat betaalt en wie er nu waarop toelegt. Ik zou er dan voor kiezen om het topic 'ik betaal' niet eens op tafel te leggen, want de kans is levensgroot dat dan zal blijken dat ts hooguit wel bijdraagt (dus niet zoals een klein kind volledig afhankelijk is van de ouders voor het natje en het droogje), maar zij nog steeds voor ts betalen...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:02

Ts is begrijp je frustratie en dat zou ik ook zeker hebben.
Heel veel bokkers hebben je tips gegeven, heb je daar inmiddels al wat mee gedaan?
Ik merk (maar dat kan ik dus ook fout hebben, want ik weet natuurlijk niet wat jij naast bokt doet.) dat je ze allemaal aflsaat en een beetje passief bent in dingen ondernemen. Alleen hierdoor gaat er verder niets veranderen. Ik zou dus als ik jou was echt actie gaan ondernemen. Probeer met je moeder te praten en daarbij geen verwijten te maken. Laat jouw kant horen maar laat haar ook haar verhaal dien en peobeer dan naar een oplossing te zoeken.
Als dat niet werkt kan je altijd nog de koelkast op je kamer zetten (en dat is echt niet onhygiënisch.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:18

verootjoo schreef:
BaileyMix schreef:

Precies, dus TO mag dankbaar zijn dat haar moeder haar volwassen kinderen wél nog in huis wil hebben. Dan gaan zeuren dat het niet naar je zin gaat vind ik echt belachelijk onbeschoft naar je ouders toe. 25 jaar hè, geen net-aan 18!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:35

BaileyMix schreef:
verootjoo schreef:

Precies, dus TO mag dankbaar zijn dat haar moeder haar volwassen kinderen wél nog in huis wil hebben. Dan gaan zeuren dat het niet naar je zin gaat vind ik echt belachelijk onbeschoft naar je ouders toe. 25 jaar hè, geen net-aan 18!

Volgensmij heb jij het topic niet helemaal goed gelezen.