)Ik heb tot mijn 8e/9e in Duitsland gewoond en heb toen altijd allebei de talen gesproken. Als je jong bent gaat zoiets bijna vanzelf.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
)
) is nu net 11 geworden en spreekt nu dus een paar simpele woordjes Engels, hun zoontje is 7,5 en spreekt dus alleen maar Noors.
IJsco_Love schreef:tengeltje11 schreef:Ik vind zoiets ook moeilijk,vooral omdat ik grote voorstander ben van kinderen die nog echt kind mogen zijn en moeten spelen!(geen fan van dagelijks nog uren huiswerk in de lagere school bv),maar je hoort ook vaak dat zo'n kinderen dan bv een jaartje moeten blijven zitten omdat ze op nl te ver achterlopen en dat is ook zonde....
Hier zou het bv een jaar of 3 elke week een uurtje nl zijn...is nog 'te doen'
Nu je moet ook wat ' geluk' hebben met je kind natuurlijk.
Het ene kind is van nature veel beter in talen dan een ander....
Ja dat zijn mijn zorgen ook...op zich is hun Nederlands én Engels nu redelijk op niveau van hun leeftijd. Woordenschat was in Nederlands niet heel goed maar trekt sinds ze op school zitten heel goed bij! Mijn man denkt dat zij kunnen het aan maar ik ben vooral bang zij gaan 2 talen weer door elkaar spreken...net als toen ze klein waren...
Moeilijk, moeilijk...
wil dat ze ook met mijn family kunnen spreken en ook in de wereld is goed engels nooit weg
(en is mijn Nederlands uitspraak te slecht om Nederlands in thuis te praten, maar oké
)
we schrijven hen in en inderdaad: blijkt het niet te werken dan we kunnen altijd stoppen.
IJsco_Love schreef:Annet_Dottie: daarom doen wij tweetalig opvoedenwil dat ze ook met mijn family kunnen spreken en ook in de wereld is goed engels nooit weg
(en is mijn Nederlands uitspraak te slecht om Nederlands in thuis te praten, maar oké
)
@Silverapple: bedankt! Jouw reactie heeft mij laatste duwtje gegeven hahawe schrijven hen in en inderdaad: blijkt het niet te werken dan we kunnen altijd stoppen.
Melissac: dat is een heel multiculturele familie
IJsco_Love schreef:tengeltje11 schreef:Ik vind zoiets ook moeilijk,vooral omdat ik grote voorstander ben van kinderen die nog echt kind mogen zijn en moeten spelen!(geen fan van dagelijks nog uren huiswerk in de lagere school bv),maar je hoort ook vaak dat zo'n kinderen dan bv een jaartje moeten blijven zitten omdat ze op nl te ver achterlopen en dat is ook zonde....
Hier zou het bv een jaar of 3 elke week een uurtje nl zijn...is nog 'te doen'
Nu je moet ook wat ' geluk' hebben met je kind natuurlijk.
Het ene kind is van nature veel beter in talen dan een ander....
Ja dat zijn mijn zorgen ook...op zich is hun Nederlands én Engels nu redelijk op niveau van hun leeftijd. Woordenschat was in Nederlands niet heel goed maar trekt sinds ze op school zitten heel goed bij! Mijn man denkt dat zij kunnen het aan maar ik ben vooral bang zij gaan 2 talen weer door elkaar spreken...net als toen ze klein waren...
Moeilijk, moeilijk...

Dus fijn te horen dat jij positief bent over de lessen van je kind, ons kinderen zullen begin in september, ben erg benieuwd. Voordeel is dat de juf veel ervaring heeft met Engelse les geven aan kinderen, komt vast goed
IJsco_Love schreef:@ellentjuh: knap, lijkt mij lastig als je zelf 2 talen tegen je kind praten. Is dat niet verwarrend voor jou/jouwe kind? Hebben jullie dan regels wanneer in welk situatie welk taal? Hier hebben we heel strikte regels: met mijn man alleen Nederlands, met mij alleen Engels, je verhaal in 1 taal proberen te houden (dus niet steeds heen en weer switchen), en als er Nederlandse visite is ook Nederlands tegen mij en elkaar
Ik wil graag Spaans leren. Al ben ik soms zo jaloers op mijn zoontje die woorden en talen zo makkelijk aan neemt. Voor mij lijkt het wel een eeuwigheid te duren en vraag ik me af of ik ooit die taal onder de knie zal krijgen haha. Ellentjuh12 schreef:@Zuchini Ik gebruik zelf ook duolingo!Ik wil graag Spaans leren. Al ben ik soms zo jaloers op mijn zoontje die woorden en talen zo makkelijk aan neemt. Voor mij lijkt het wel een eeuwigheid te duren en vraag ik me af of ik ooit die taal onder de knie zal krijgen haha.
gabyfedde schreef:Een jaar geleden (op pagina 6) vond ik het al een interessant topic. Inmiddels 29 weken zwanger en onze dochter gaat ook tweetalig opgevoed worden (Nederlands en Zweeds).
Ik las al over de Duolingo app, hebben jullie nog meer tips?
silverdapple schreef:Hoe ver schat je dat hij komt in 10 weken, Huertecilla?

Vooral met een cursus aan het begin. Wou dat ik dat wél had gedaan toen ik twee maanden naar het buitenland ging, dan besteed je die eerste weken niet aan het wennen aan de klanken en aan het uitvogelen van de taal, maar kun je meteen verder met datgene dat je al kent. Gesprekjes volgen enz.