Tweetalig opvoeden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:57

Mijn broertje wordt tweetalig opgevoed. Hij is nu 2 jaar oud en praat Duits en Nederlands. (Zover een 2 jarige goed kan praten :D )

Ik heb tot mijn 8e/9e in Duitsland gewoond en heb toen altijd allebei de talen gesproken. Als je jong bent gaat zoiets bijna vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:57

Zelf geen ervaring mee, maar weet wel dat het vaak sneller gezegd word dan gedaan omdat het toch best lastig is (tweetalig opvoeden dus).
Zo was mijn oom die zo'n 20 jaar geleden is verhuisd naar Noorwegen vorige week een weekje hier in Nederland, hij is daar inmiddels getrouwd en heeft 2 kinderen. Heeft altijd geroepen dat hij de kinderen tweetalig zou opvoeden zodat ze bijvoorbeeld ook gewoon met mijn/hun opa kan communiceren (die bijna 87 is en geen noors en amper engels spreekt), is nooit gebeurd.
Nu geloof ik niet dat het bij hun is omdat het veel werk is maar meer omdat ze daar echt in hun eigen bubbel leven amper contact hebben met de buitenwereld of familie maar dat terzijde.
Hun dochter (ja mijn nichtje maar zo voelt het niet :+ ) is nu net 11 geworden en spreekt nu dus een paar simpele woordjes Engels, hun zoontje is 7,5 en spreekt dus alleen maar Noors.
Mijn moeder vertelde dat ze de kinderen op had moeten halen omdat het jochie z'n voet tussen de spaken van de fiets had gehad en mijn oom mijn moeder had gebeld of zij hun dan op kon halen dan fietste hij terug. Mijn moeder zit dus in de auto maar kan niet met hun communiceren. Ja een paar woordjes engels :+
Ik heb het daar persoonlijk best moeilijk mee, ook omdat ik merk aan mijn oom dat die zelfs in het Nederlands steeds minder goed uit zijn woorden kan komen en ook op Facebook letterlijk alles in het Noors doet terwijl hij heel veel familie ook op Facebook heeft.
Dusja ik ben er persoonlijk wel voorstander van om kinderen tweetalig op te voeden, ook juist omdat ze dan zelf ook met familie/opa en oma kunnen communiceren en er niet bij zitten als een hoopje ellende met een blik van wat doe ik hier eigenlijk ik kan met niemand praten :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:00

Hoef je niet zo bang voor te zijn dat door elkaar spreken van talen. Dat is geen teken van onvermogen of verwarring, maar van flexibel gebruik maken van taal. Thuis doen onze kinderen dat, maar spreken ze met iemand die de andere talen niet spreekt dan wordt de gebruikte taal bij toverslag zuiver.
Ook die achterstand is in mijn ervaring geen probleem; kinderen halen die gemakkelijk in, en de voordelen van meertalig zijn wegen daar ruim tegen op. Ik geloof er wei ig van dat kinderen daarom blijven zitten eigenlijk, dan is er vermoedelijk méér aan de hand.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:27

IJsco_Love schreef:
tengeltje11 schreef:
Ik vind zoiets ook moeilijk,vooral omdat ik grote voorstander ben van kinderen die nog echt kind mogen zijn en moeten spelen!(geen fan van dagelijks nog uren huiswerk in de lagere school bv),maar je hoort ook vaak dat zo'n kinderen dan bv een jaartje moeten blijven zitten omdat ze op nl te ver achterlopen en dat is ook zonde....

Hier zou het bv een jaar of 3 elke week een uurtje nl zijn...is nog 'te doen'

Nu je moet ook wat ' geluk' hebben met je kind natuurlijk.
Het ene kind is van nature veel beter in talen dan een ander....

Ja dat zijn mijn zorgen ook...op zich is hun Nederlands én Engels nu redelijk op niveau van hun leeftijd. Woordenschat was in Nederlands niet heel goed maar trekt sinds ze op school zitten heel goed bij! Mijn man denkt dat zij kunnen het aan maar ik ben vooral bang zij gaan 2 talen weer door elkaar spreken...net als toen ze klein waren...

Moeilijk, moeilijk... :=

Bij zo'n les ligt de nadruk op de taal en het onderscheid van Nederlands, daarom denk ik dat je kinderen het juist niet door elkaar zullen halen.
Vergeet ook niet dat je kinderen enthousiast zijn over deze les. Dat draagt ook al bij: kinderen die iets willen leren, staan ervoor open en leren veel sneller.

Zonder les kunnen ze er geen profijt van hebben, TS. Mocht het echt niet bevallen dan kijk je of je ze van les kan halen. Maar bevalt het wel, dan draagt het toch bij aan een stuk bewustwording van taal en een stap verder in hun Engels. In hun verdere omgeving wordt er toch Nederlands gesproken, dus ik denk niet dat je je daarover zorgen hoeft te maken.
Dat is tenminste wat ik denk. :o

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:27

Ik ben tweetalig opgevoed, zowel Nederlands als Schots.

In het begin werd er vooral Nederlands tegen me gesproken maar vanaf een jaartje of 10 werd er meer Schots tegen me gesproken en gingen we ook op vakantie naar mijn oma en opa die dus in Schotland wonen.
Bij mij heeft het vooral een voordeel omdat ik dus zowel vloeiend Nederlands, Schots maar ook Engels daardoor spreek.

Mijn broertje is nu 13 en ook hij spreek alles vloeiend. Sinds dat mijn moeder bij ons is weg gegaan wordt er alleen nog maar Schots gepraat thuis.

Mijn neefjes bijv spreken vloeiend Nederlands en Frans.
Mijn nichtje en neefje spreken weer vloeiend Nederlands en Turks. :')

Doordat er in onze familie dus allemaal mengel moesjes zitten leren wij ook het een en ander van de rest van de familie. Zo zijn mijn neefjes geholpen met Engels en heb ik wat woorden en zinnetjes geleerd in het Frans geleerd voordat ik naar Parijs ben gegaan. :')

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 20:14

Annet_Dottie: daarom doen wij tweetalig opvoeden ;) wil dat ze ook met mijn family kunnen spreken en ook in de wereld is goed engels nooit weg O:) (en is mijn Nederlands uitspraak te slecht om Nederlands in thuis te praten, maar oké := )

@Silverapple: bedankt! Jouw reactie heeft mij laatste duwtje gegeven haha 8)7 we schrijven hen in en inderdaad: blijkt het niet te werken dan we kunnen altijd stoppen.

Melissac: dat is een heel multiculturele familie _O-

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:15

IJsco_Love schreef:
Annet_Dottie: daarom doen wij tweetalig opvoeden ;) wil dat ze ook met mijn family kunnen spreken en ook in de wereld is goed engels nooit weg O:) (en is mijn Nederlands uitspraak te slecht om Nederlands in thuis te praten, maar oké := )

@Silverapple: bedankt! Jouw reactie heeft mij laatste duwtje gegeven haha 8)7 we schrijven hen in en inderdaad: blijkt het niet te werken dan we kunnen altijd stoppen.

Melissac: dat is een heel multiculturele familie _O-

Ja erg he. :')
Aan de ene kant is het heel fijn als je bijv zoals ik naar een bepaald land op vakantie gaat. :')

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:37

IJsco_Love schreef:
tengeltje11 schreef:
Ik vind zoiets ook moeilijk,vooral omdat ik grote voorstander ben van kinderen die nog echt kind mogen zijn en moeten spelen!(geen fan van dagelijks nog uren huiswerk in de lagere school bv),maar je hoort ook vaak dat zo'n kinderen dan bv een jaartje moeten blijven zitten omdat ze op nl te ver achterlopen en dat is ook zonde....

Hier zou het bv een jaar of 3 elke week een uurtje nl zijn...is nog 'te doen'

Nu je moet ook wat ' geluk' hebben met je kind natuurlijk.
Het ene kind is van nature veel beter in talen dan een ander....

Ja dat zijn mijn zorgen ook...op zich is hun Nederlands én Engels nu redelijk op niveau van hun leeftijd. Woordenschat was in Nederlands niet heel goed maar trekt sinds ze op school zitten heel goed bij! Mijn man denkt dat zij kunnen het aan maar ik ben vooral bang zij gaan 2 talen weer door elkaar spreken...net als toen ze klein waren...

Moeilijk, moeilijk... :=

Om nog even op je vraag terug te komen.
Mijn dochter (toen 7 jaar oud) gaat sinds september 2016 2x in de week naar Nederlandse les. Deze les is speciaal en alleen voor kinderen van nederlandse ouders die hier in Duitsland wonen (http://www.ntc-niedersachsen.nl).
Dit heeft haar taalvaardigheid van het Nederlands heel veel geholpen. Praten en verstaan was natuurlijk geen probleem maar ze leert nu ook lezen en schrijven.
Qua beheersing van de taal zit ze nu ook gewoon op het niveau van een kind in groep 5 in Nederland.

En ja, het is pittig om dit naast haar Duitse school met huiswerk er ook nog bij te doen maar wij vinden het belangrijk dat ze de nederlandse taal voldoende beheerst om later met gemak de keuze te kunnen maken om in Nederland te gaan wonen, werken of studeren.
We merken aan haar dat zij ook steeds beter het verschil gaat gebruiken. Ik kan gerust in het Duits tegen haar praten maar dan antwoord ze in het nederlands terug. Vooral als er bezoek is waarvan zij vindt dat die het niet hoeven mee te krijgen :')
Tegen de tijd dat onze zoon 6 jaar is zal hij ook naar deze nederlandse les gaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:48

Als zo'n dingen bestaan is het ideaal,hier moet je zoiets zelf regelen,bestaat dat niet....

In een klasje zitten met andere kinderen lijkt me een stuk leuker dan in je uppie bij een juf....

Leuk dat het daar bestaat!

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:54

Ik spreek engels en nederlands tegen mijn zoontje van net 4. Hij kan beide dus ook spreken, wel heeft hij af en toe dingen zoals "Lets go on a wendeling (wandeling dus)" hij maakt dan het nederlands woord engelsklinkend haha. :+ :Y)

Verder ben ik zelf Spaans aan het leren en ik praat dus voor de grap Spaans tegen mijn zoontje. Hij vind dat wel grappig maar komt zelf nooit verder dan Hallo en hoe gaat het in het spaans.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 10:17

Wow Flettie, ik ben echt blij met jouw positief reactie +:)+ bij ons zijn de oudste twee precies even oud als jouw kindje en ook dat spreken en verstaan geen enkel probleem geeft maar dat schrijven nooit is aangeleerd, zelfde verhaal dus +:)+ en Engelse spelling blijft toch raar iets := Dus fijn te horen dat jij positief bent over de lessen van je kind, ons kinderen zullen begin in september, ben erg benieuwd. Voordeel is dat de juf veel ervaring heeft met Engelse les geven aan kinderen, komt vast goed +:)+

@ellentjuh: knap, lijkt mij lastig als je zelf 2 talen tegen je kind praten. Is dat niet verwarrend voor jou/jouwe kind? Hebben jullie dan regels wanneer in welk situatie welk taal? Hier hebben we heel strikte regels: met mijn man alleen Nederlands, met mij alleen Engels, je verhaal in 1 taal proberen te houden (dus niet steeds heen en weer switchen), en als er Nederlandse visite is ook Nederlands tegen mij en elkaar 8)7

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:13

IJsco_Love schreef:
@ellentjuh: knap, lijkt mij lastig als je zelf 2 talen tegen je kind praten. Is dat niet verwarrend voor jou/jouwe kind? Hebben jullie dan regels wanneer in welk situatie welk taal? Hier hebben we heel strikte regels: met mijn man alleen Nederlands, met mij alleen Engels, je verhaal in 1 taal proberen te houden (dus niet steeds heen en weer switchen), en als er Nederlandse visite is ook Nederlands tegen mij en elkaar 8)7

We hebben er nog geen problemen mee gehad. We hebben ook geen afspraken soms praten we Nederlands en soms Engels. Gaat eigenlijk heel natuurlijk, hij kijkt trouwens ook zelf YouTube filmpjes en Netflix series in engels en spaans. Hij past bij Netflix zelf de taal aan haha.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:25

Hier ook tweetalig opgevoede kids. 5 en 7 jaar nu. Beiden hadden volgens school achterstand, maar de oudste heeft dat nu ingelopen en blinkt zelfs zodanig uit dat hij voor het hoogbegaafde klasje is gevraagd. Ik werd vroeger ook heel onzeker van al die dingen, maar nu weet ik dat het allemaal normaal is. Beide kids spreken vloeiend Nederlands en Engels, en gaan nu naar en Engelse/ Spaanse school en komen veel met (creools) Frans in aanraking. Gaat prima, ze zijn nog zo flexibel als ze klein zijn!
Ik merk ook dat zij meer verbindingen leggen en anders denken als kinderen die 1 taal spreken. Mijn zoon heeft zichzelf via youtube accentloos Amerikaans - Engels aangeleerd. Spreekt nu dus al beter Engels dan ik zelf kan. Zo gaan die dingen O:)

Ik heb er totaal geen spijt van. Sterker nog, ik had het niet anders gewild. Het kost wat tijd en moeite maar dat is het waard geweest.

Edit: er zijn heel veel leuke apps om de eerste en tweede taal te oefenen. Kids vinden het hartstikke leuk en leren heel veel. Duolinga is er eentje en ik heb voor beide kinderen squla abonnement. Kunnen ze blijven oefenen met Nederlands. Wie weet ook iets voor jullie?

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:39

@Zuchini Ik gebruik zelf ook duolingo! :) Ik wil graag Spaans leren. Al ben ik soms zo jaloers op mijn zoontje die woorden en talen zo makkelijk aan neemt. Voor mij lijkt het wel een eeuwigheid te duren en vraag ik me af of ik ooit die taal onder de knie zal krijgen haha.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:45

Als de kinderen de engelsles leuk vinden zou ik het doen. Onze school bied 1 uur in de week Nederlands les tijdens de buitenschoolse opvang en hier heb ik dan ook gebruik van gemaakt (niet alleen, maar ook) omdat ik overweeg om de kinderen in NL op de middelbare te zetten.

Daarnaast leren de kinderen ook nog her en der engels. Mijn Dochter heeft een vriendinnetje met een Poolse moeder die vooral Engels spreekt, mijn navigatieapp is engels (en ja, daar krijgen ze ook wat van mee) en ook vind ik het niet erg als een tekenfilm in het engels staat.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:06

Ellentjuh12 schreef:
@Zuchini Ik gebruik zelf ook duolingo! :) Ik wil graag Spaans leren. Al ben ik soms zo jaloers op mijn zoontje die woorden en talen zo makkelijk aan neemt. Voor mij lijkt het wel een eeuwigheid te duren en vraag ik me af of ik ooit die taal onder de knie zal krijgen haha.

Oh echt hè!! Ik zweer het, over 1 maand spreken mijn kids spaans. Ik zal er waarschijnlijk minimaal een jaar over doen, en ik heb al een basis :')

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:05

Een jaar geleden (op pagina 6) vond ik het al een interessant topic. Inmiddels 29 weken zwanger en onze dochter gaat ook tweetalig opgevoed worden (Nederlands en Zweeds).

Ik las al over de Duolingo app, hebben jullie nog meer tips?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:11

gabyfedde schreef:
Een jaar geleden (op pagina 6) vond ik het al een interessant topic. Inmiddels 29 weken zwanger en onze dochter gaat ook tweetalig opgevoed worden (Nederlands en Zweeds).

Ik las al over de Duolingo app, hebben jullie nog meer tips?

Kijk eens op Ouders Online - https://www.ouders.nl/

Daar vind je heel veel info. Kijk ook eens op het forum voor meer tips en adviezen van "ervaringsdeskundigen"

https://www.ouders.nl/forum

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 18:21

Iedereen die positief was over de kindjes naar Engelse les: dank jullie wel! :Y)

Ze zijn 3 keer geweest nu en zij vinden heel erg leuk! *\o/* Ik ben verbaasd hoe goed zij de les doen en hoe snel ze ruilen tussen Nederlands en Engels _/-\o_ +:)+

Bedankt allemaal!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:52

Leuk om te horen dat je kinderen er zo veel plezier aan hebben.
Hier afgelopen week het bewijs dat tweetalig opgevoed worden niet voor altijd een achterstand betekent.
Dochterlief (8 jaar, 3e klas/groep 5) is tot Lesefuchs uitgekozen (dan helpen ze de 1e klas met het leren lezen). En van de week was ze zo waar wat teleurgesteld dat ze in een duitse diktaat net geen 1 had gehaald (6 is slecht, 1 is uitstekend) omdat ze net 1 woord teveel verkeerd had geschreven.
Heb haar maar een dikke veer in d'r bips gestoken dat ik een dikke 2 ook heel goed vind voor iemand die 2-talig opgroeit :(:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:02

Onze zoon, 15, is tweetalig opgevoed; thuis NL, buiten de deur Spaans.
Daar zijn later eerst Engels, daarna Frans bijgekomen.
Hij is naadloos in gesprekken met betreffende nationaliteiten.
Ik hóóp dat hij volgend jaar 10 weken van de zomervakantie naar een kennis van me in China gaat. Daar een stage doet en Chinees sprekend terugkomt. Dan ligt de wereld aan zijn voeten.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:04

Hoe ver schat je dat hij komt in 10 weken, Huertecilla?

Merken jullie trouwens of kinderen een taal sneller oppikken als zij er al een aantal spreken?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:13

wat ik hier merk,is dat onze kleine man heel makkelijk engels oppikt en ook bijhoudt van bv ipad.
thuis nl,school frans en voor zijn 5 jaar,toch al behoorlijk engels van filmpjes op de ipad ed.
geen idee of dat met meertaligheid te maken heeft of dat andere kinderen dat evenveel hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:27

silverdapple schreef:
Hoe ver schat je dat hij komt in 10 weken, Huertecilla?

In zeven weken pikte hij Frans geheel op.
Dat was echter een complete onderdompeling en hij spreekt Spaans alsof hij hier geboren is ;-)

Chinees... geen idee.
We gaan wel een goede kursus volgen voor hij gaat.
Een heel eind hoop ik daarom; genoeg voor een simpel steenkolen Chinees gesprek.

Maar hij is dan ook écht tweetalig opgevoed. Niet een moedertaal met cursus. Daarbij betreft het een germaanse en een latijnse taal. Dat hij engels en frans dus snel oppikte is logisch.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:42

Bedankt voor je antwoord tengeltje. Klinkt goed!

Dan durf ik ook te geloven dat hij een heel eind komt idd, Huertecilla. :D Vooral met een cursus aan het begin. Wou dat ik dat wél had gedaan toen ik twee maanden naar het buitenland ging, dan besteed je die eerste weken niet aan het wennen aan de klanken en aan het uitvogelen van de taal, maar kun je meteen verder met datgene dat je al kent. Gesprekjes volgen enz.